Wij hebben sinds vorige zomer een probleem. Zodra we even rijden met onze Jamet Louisiana, blijft de remlicht van de auto constant branden. En als we de verlichting van de auto uitdoen, gaat ook het remlicht uit. Nu hadden wij een 7 Polige stekker op de trekhaak zitten en ons werd geadviseerd om een 13 polige er op te laten zetten. Dit hebben wij dus gedaan, maar onze garage heeft er een jaeger opgezet en nu past de stekker van de vouwwagen niet. Dit is een multi.. (heb ik vandaag geleerd). Wel fijn zo'n garage die even meld dat er 2 soorten stekkers zijn, maar dat is weer een ander verhaal. Vandaag de vouwwagen uit de stalling gehaald en doordat er een verkeerde stekker op zit, snel een verloop van jaeger 13 naar een gewone 7 polige bij de stalling gehaald
En jullie raden het al, het remlicht blijft weer branden. We zijn zelfs door de politie aangehouden hiervoor. Heeft een van jullie een idee waar dit aan kan liggen. We willen wel veilig naar het klapweekend.
Koop gewoon een jaeger stekker en monteer die aan de vouwwagen. Kijk voor het aansluitschema op http://www.aanhangwagendirect.nl/Aansluitschema_verlichting_aanhanger.html
succes!
Het lijkt erop dat je ergens in je vouwwagen verlichting een kortsluiting tegen aarde of een andere pool hebt. Dan krijg je allerlei vreemde verlichting problemen in zowel de auto als de vouwwagen. Het probleem kan zijn zoals bij jullie of bijvoorbeeld de richting aanwijzers gaan branden als je remd etc. Zoals jij het beschrijft zit de aanhanger stopcontact niet opgenomen in de auto elektronica, en dat is relatief gunstig. Meestal zit het probleem in de stekker van de vouwwagen, er hoeven maar een paar koperdraadjes tegen een andere pin te zitten en je hebt de poppen aan het dansen, ook corrosie is een veroorzaker. Maar in jullie geval zou ik de 7-polige stekker gewoon vervangen door een 13-polige jager (zelfde systeem als op je auto) aansluitschema vind je via Google legio.Helpt dit niet dan kabelboom onder de klapper en de verdeeldoos controleren. Ook de stekker verbinding bij de bermkeuken is een mogelijke zwakpunt Ook los zittende lampjes kunnen dit soort problemen veroorzaken. Heb je misschien led lampjes in je klapper verlichting gemonteerd? Ook deze zijn een bekende bron van problemen.
Heb je trouwens al eens een andere aanhanger of fietsendrager geprobeerd? Of je klapper achter een andere auto aangesloten? Dan weet je met zekerheid of het probleem bij de auto of de klapper zit. Als je zelf gaat controleren, moet je vooral methodisch te werk gaan.
Omdat dit is ontstaan nadat op de auto een nieuwe aansluiting is gemonteerd, vermoed ik dat de garage de draad voor de remlichten (pin6) verkeerd heeft aangesloten. Bij de 13 polige is de verlichting links (pin5) en rechts (pin7) opgesplits. Als ze in één van die de remverlichting in gemonteerd hebben, krijg je een verbinding van de achterlichten naar de remverlichting op het moment dat de 7 polige stekker of alleen al het verloopstuk erin zit. Als je dan op de rem trapt, gaat dan toevallig (één van ) de achterlichten branden? Als dit het geval is met alleen het verloopstuk erin, dan weet je zeker dat het aan de aansluitingen van de auto ligt, en niet aan de vouwwagen.
Ik begrijp dat het probleem er ook al was met de 7 polige stekker? Hebben jullie duplolampjes voor de remlichten/achterlichten van de aanhanger? Maw, komt het licht van het remlicht en van het achterlicht uit hetzelfde glas? Zo ja, dan zou ik als eerste de twee peertjes controleren. Duplolampen maken gebruik van twee gloeidraden in één bolletje en het wil wel eens voorkomen dat deze twee onderling kortsluiting maken. Als je de lampen van de auto uitdoet en je trapt de rem in, dan kon het omgekeerde ook wel eens gebeuren, dus dat de achterlichten en of de stadslichtjes van de auto gaan mee branden tijdens het remmen. Bovendien moet je controleren of de lampen goed in de fitting gestoken zijn. Officieel horen deze bajonetfittingen maar op één manier te kunnen passen, maar ik heb meegemaakt dat mensen dat anders voor elkaar hebben weten te krijgen...
(http://www.kleinspul.nl/products_pictures/ba15d_bol_groot_1.jpg)
Het is inderdaad ontstaan toen we de 7 polige stekker nog hadden, maar het is het remlicht van de auto wat blijft branden en dit is alleen als de vouwwagen aangekoppelt is. Dus ik denk niet dat het de lampjes zijn. Maar bedankt voor het meedenken. Hopelijk is het morgen even droog, dan kunnen we even met contactspray kijken of het misschien de verbinding tussen de keuken en de rest van vouwwagen is. Wordt vervolgd
Ik blijf je verhaal volgen, ben benieuwd naar het plot. :o
Er idd een verkeerd lampje geplaatst zijn een enkele ipv een duo
Heb dit zelf ook een keer gehad met de auto
Maar als er een verkeerd lampje in de remlicht van de auto zit. Dan moet het remlicht toch altijd branden? En niet alleen als de vouwwagen er achter hangt? Zonder hebben we nergens last van
Via een verkeerd lampje in de vouwwagen kun je de spanning die naar het achterlicht gaat weer doorzetten op de draad van het remlicht waardoor het remlicht van de auto gaat branden.
@Beninkr: Nee, niet het lampje van de auto, het lampje van de vouwwagen! Als er sluiting tussen de gloeidraden zit of het peertje zit er niet goed in, dan komt de 12V spanning van de verlichting ook op de gloeidraad van het remlicht van de aanhanger te staan. Dat remlicht zit echter met de plug aangesloten op de auto. In plaats van dat de auto via de plug de remlichten van de aanhanger van prik voorziet, gaat het nu dus andersom, de 12V spanning op het aanhangerremlicht bereikt ook het remlichtsysteem van de auto. Ik heb iets dergelijks ooit met een auto van ons gehad. Daar gingen de stadslichten van branden als je op de rem trapte. Ook sluiting in een duplolamp, linksachter. Door te remmen kwam daar behalve over het remlicht ook over de gewone verlichting 12V te staan en die brandde dus vrolijk mee, inclusief de parallel aangesloten stadsverlichting vóór.
Inderdaad eerst even een fietsenrek oid aansluiten en kijken of de boel dan normaal functioneert. Dan is de auto uit te sluiten. Daarna de klapper aansluiten met de plug, maar met alle lampjes uit de lichtunits verwijderd. Eén voor één de peertjes terug draaien en één voor één testen. Dan kom je vanzelf bij de rotte appel uit.
Citaat van: beninkr op mei 10, 2014, 09:58:47 PM
Maar als er een verkeerd lampje in de remlicht van de auto zit. Dan moet het remlicht toch altijd branden? En niet alleen als de vouwwagen er achter hangt? Zonder hebben we nergens last van
ik had dit in de auto
Het zou hier een fout lampje klapper kunnen zijn
Ik denk dat de test met een bijv een fietsenrek oid wel kunnen overslaan. Het probleem was er al met de 7polige en nu met de 13 polige aansluiting. Het verhaal van het lampjes gebeuren komt wel plausibel over. Trouwens het binnenwerkje van de lampen komt bij mijn huidige jamet ook niet erg solide over. Ik had een lampje vervangen en heb een een heel gedoe gehad om alles weer goed werkend te krijgen. Dus naast de lampen ook goed alle aansluitingen bekijken.
Het vreemde is dat tot einde zomer vorig jaar, wij hier geen last van hadden. Pas op de terug weg van de zomervakantie is het licht blijven branden. De keren daarvoor niet. Maar is het mogelijk dat de stekker van de vouwwagen, tussen de keuken en dus achterlichten en de stekker van de trekhaak naar de auto dat daar iets mis gaat. Dit door vocht of vuil? Deze stekker ligt open als de vouwwagen uitgeklapt is. In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken.
Ik ben geen expert, maar vocht in je stekker zorgt voor oxidatie dat vervolgens weer kan zorgen voor kortsluiting.
Die stekker aansluitingen van de Jamet zijn helemaal niets. Een simpel blokje met krimpkous er omheen om het een soort van waterdicht te houden. Zoiets zit ook in je dashboard. Bij ons waren de contactpunten na de eerste vakantie al groen aangeslagen. Ik heb toen ook meteen de keuken aansluiting vervangen door Multicon spul en later door Jaeger 13 P omdat we een andere auto hadden met Jaeger aansluiting en ik het achteruitrijlicht ook werkend wilde hebben. Ik denk dat er toch ergens sluiting is ontstaan omdat het probleem er eerst niet was en later pas zich openbaarde. Kwestie van alles controleren en elimineren. dat je auto nog niet alarm heeft geslagen? Bij mij ging deze op slot toen ik per ongeluk sluiting maakte. Sleutel nog in het contact.
Citaat van: beninkr op mei 11, 2014, 07:44:06 AM
Het vreemde is dat tot einde zomer vorig jaar, wij hier geen last van hadden. Pas op de terug weg van de zomervakantie is het licht blijven branden. De keren daarvoor niet. Maar is het mogelijk dat de stekker van de vouwwagen, tussen de keuken en dus achterlichten en de stekker van de trekhaak naar de auto dat daar iets mis gaat. Dit door vocht of vuil? Deze stekker ligt open als de vouwwagen uitgeklapt is. In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken.
Dat maakt sluiting tussen de gloeidraden alleen maar waarschijnlijker.
Hoi, je zegt dat het probleem opgelost is als je de verlichting uitdoet.
Dit zou erop duiden dat 1 van de achterlichten geen goede massa heeft en dit via het remlicht "ophaalt"
Je kan eerst de stekker tussen keuken en bak eruit trekken en zien of het dan opgelost is. Het zit dan in ieder geval niet in de stekkers en stekkerdoos tussen de auto en vw
Nu de stekker er weer in als het terug is de beide duplo lampen (combi rem/achterlicht eruit) en weer controleren.
Lamp 1 voor 1 er weer in (let op juiste plaatsing, het hoge en lage pootje).
Zit het in 1 van deze 2 lampen dan moet je eigenlijk met een multimeter meten of de huls vd duplo lamp wel massa heeft, of even doorverbinden met een stukje draad naar de aardaansluiting.
Het kan ook zijn dat de lamp intern sluiting heeft, dus misschien even een ander lampje proberen.
Andere mogelijkheid is dat de 2 contacten van de duplolamp elkaar raken, maar dan zouden beide remlichten moeten branden op de auto
Succes ermee, hoor het graag als je het gevonden hebt. Soms kan je je gek zoeken naar dit soort storingen
Hoi ik heb vanmiddag de stekker tussen de keuken en de rest van de vouwwagen los gemaakt. Contact spray op beide gespoten en weer vast gekoppelt. We zijn een rondje rond het dorp gereden en... geen remlicht welke blijft branden. We gaan volgend weekend een stuk verder rijden en dan hopenlijk blijft het hierbij. Ik zal volgende week nog wel even melden hoe het gegaan is. Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken.
En nu nog bedenken om de stekker beter af te schermen.
Dat wel Paulvh maar daarvoor hebben we nog 2,5 week tot het klapweekend.
Super dat het is opgelost, de stekker van de verlichting op de bermkeuken is inderdaad een gammel en storing gevoelig onderdeel.
Ik heb ook een jamet met zo'n stekker tussen de keuken en vouwwagen. En bedenk net een oplossing een stekkersafe.
Citaat van: Paulvh op mei 11, 2014, 10:20:22 PM
Ik heb ook een jamet met zo'n stekker tussen de keuken en vouwwagen. En bedenk net een oplossing een stekkersafe.
dat is wel een zwaar ding aan je kabels in de wind te slingeren. Gepruts bij het de-en monteren als de keuken er af en aan moet. Gewoon lekker vervangen door goed spul. Geeft veel meer gemak. Kost een euro of 15 en wat werk. Je ziet het bij meer vouwwagens.
Bij die van mij zit het er al standaard op :#