Hallo allemaal,
Vorige week was onze vuurdoop en het opzetten ging relatief snel :>.
Wagenbak staat in 15-30 minuten gespannen en wel.
Maar met de voortent afspannen etc. waren we 2 uur in totaal bezig. Zal sneller worden maar we wilden het goed doen, en hebben alles vastgezet om te oefenen. Viel ons nog niet tegen voor de 1e keer.
Dus wagen, grondzeil en voortent helemaal vastgezet met haringen. De luifel hadden we thuis gelaten omdat het toch te koud was ( in de avond) om onder de luifel te zitten en we ruimte zat hebben in de voortent.
We hebben de volgende volgorde aangehouden:
1. Zijkanten uittrekken
2. Stang omhoog duwen in wagen
3. Rubberen hoekharingen van de wagen strakmaken
4. Grondzeil inritsen
5. Haringen vastzetten van grondzeil
6. Voortent vastritsen aan wagen
7. Voortent vastritsen aan grondzeil
8. Allebei de bogen in de voortent leggen
9. Voorste boog inritsen en omhoog trekken met spanband
10. Middelste boog vastzetten
11. Stangen aan zijkant van wagen naar middenboog vastzetten
12. Stangen aan zijkant van middenboog naar voorboog vastzetten
13. Middelste stangen vastzetten (beide)
Alles was best logisch maar het enige waar we twijfels bij hadden was 'stap' 9 :**
Weet iemand wat het makkelijkste is om de boog in te ritsen? We hebben nu vanuit de binnenkant van de tent gewerkt maar dan moet je de tent omhoog houden en in ritsen wat toch redelijk zwaar is.
Is het mogelijk om dit te doen terwijl de boog op de grond ligt? En zijn er nog andere tips/trucks?
Verder een heerlijke wagen en we hebben zelfs met 5 volwassenen en 4 kinderen ontbeten en gegeten een aantal dagen in de voortent zonder ruimtegebrek! Keuken ook lekker ruim en aangezien we water bij de plaats hadden hebben we da wasbak niet gebruikt. Weet ook niet of we dat gaan doen, binnenkort de pomp maar eens gaan uit proberen thuis.....
Ook de bedden (lattenbodems) lagen heerlijk.
Wel kwamen we er met inklappen achter dat de beddenbodems water lekten, liep er een beetje uit met omhoog klappen van de bak. Thuis de matrassen eruit gehaald en de lattenbodems laten drogen. Neem aan dat dit vocht van het slapen is geweest (aangezien de wagen waterdicht is en de bedden droog bleven ondanks wat buien :P)
Neem aan dat dit vooral voorkomt in NL/ vochtigere gebieden en dat met warmer weer dit probleem niet aanwezig is?
Nog tips om dit tegen te gaan of is het genoeg om de matrassen wat omhoog te zetten? Heb al wat gevonden over akwamat maar denk dat met luchten een groot deel van het 'probleem' verholpen zal zijn.
Foto's bijvoegen lukt (nu) niet maar staan in ander draadje hier op het forum.
Ik weet niet OF het uberhaupt mogelijk is ... maar mocht je ooit in de situatie komen dat het regent terwijl je de boel moet opbouwen, dan is het verstandiger om eerst die voortent op te zetten en daarna pas de kuipzeil te doen. Je wil niet weten hoe snel je een zwembad hebt als je je kuipzeil uitrolt in de regen ...
Gewoon iets om een keertje, bij het opbouwen, over na te denken als optie-in-geval-van-'nood'.
Grazie PaneVino goede tip.
Voortent kan ook zonder grondzeil, weet alleen niet hoe makkelijk dan het achteraf in ritsen gaat. Maar denk dat het dan wordt voortent aan wagen, zeil eronder zodat de voortent de meeste regen tegenhoudt.
Die twee uur die wordt nog wel sneller. Bij ons staat de Safari relatief snel... maar dan die haringen hè; jongens wat zijn dat er veel O0
Heb je de film wel eens bekeken? Dat is de volgorde die wij aanhouden.
<iframe width="1280" height="720" src="//www.youtube.com/embed/_-RNUAX64hY" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Vrienden van ons hebben een Columbia. Zij trokken bij punt 9 zo een naad van de wagen kapot. Daar doen wij (en zij sindsdien ook) iets voorzichtiger mee.
De ruimte is ideaal ja. Vorig jaar zomer in Frankrijk was het een dag niet zulk heel denderend weer en hebben we ook binnen met 4 volwassenen en 4 kinderen aan twee campingtafels gegeten; en dan nog de mogelijkheid om even op te staan om drinken in te schenken hè :J
(niet allemaal tegelijk natuurlijk :N O0)
Vocht uit de lattenbodems hebben wij nog niet meegemaakt (en de Dordogne was elke nacht vochtig).
Ik zou dat gewoon in de gaten houden en anders even aan Hans van de Vouwwagenspecialist vragen (heb je de Safari daar gekocht?).
Welk dekzeil hebben jullie op de wagen?
Degene die aan de achterkant van de wagen recht naar beneden loopt met een uitstulping voor de keuken?
Of het nieuwe model dat aan de achterkant van de wagen schuin afloopt?
Hey Danny jij hebt dezelfde wagen leuk zeg!
Werden best veel raclet wagens verkocht bij de vouwwagenspecialist (inderdaad daar gehaald afgelopen winter) maar hier op het forum zijn er niet veel mede raclet eigenaren actief lijkt het wel.
Filmpje ken ik daar is de volgorde ook van, alleen is daar niet op te zien hoe ze die bogen handig in ritsen :?.
Hoe pak jij dat aan?
Ja dat optrekken doen we sowieso met 2'en dus 1 begeleidt de boog en de ander trekt aan de spanband.
geloof ook wel dat het sneller kan en zal gaan, maar zijn veel haringen idd maar dan staat ie ook strak en de 'stormbanden' zijn ideaal (geen scheerlijnen) die laten we ook aan de tent zitten met inklappen.
Afgelopen vakantieperiode was het overdag ook best vochtig overdag en we hadden niks onder de wagen zelf liggen dus gewoon op het gras. Misschien dat het daar mee te maken heeft gehad. Ik hou het in de gaten, en zal het eens vragen bij de vouwwagenspecialist aangezien ik nog een disselbak wil halen.
Heb jij die 1 en zo ja past daar een koelkst in met de maten L*B*H 50x55x47?
Wij hebben het uitstulp dekzeil (die je makkelijk langer kunt maken) hoezo? Wist niet eens dat er een andere variant was, die schuine vorm is misschien handig met regen?
Ons dekzeil was na de eerste vakantie kapot. Meteen Hans gebeld... "Dat mag helemaal niet!!" was zijn reactie...
Dus een nieuwe gekregen.
Wij hebben nu het nieuwe model dat schuin afloopt. Met regen zijn beide varianten prima waterdicht maar wij hebben nu (als het goed is) het voordeel dat onze bankkussens plat onder het dekzeil, OP de keuken passen. Paar slaapzakken erbij... (allemaal weinig gewicht maar een groot volume).
We hebben de achterkant van de wagen, daar waar de kussens eerst stonden, nu vrij voor een kratje of twee met boodschappen (en ander incourant spul).
We waren sowieso van plan om de kussens in de auto te zetten en twee kratjes naar de wagen te verhuizen maar nu hebben we de ruimte van de kussens dus "over".
Disselbak. Ja wij hebben een disselbak.
Advies: ga niet voor de grote bak die bij de Safari hoort.
(http://www.raclet-trailertents.com/fichiers_site/a2129tri/contenu_pages/graphisme_global/zoom/accessoire_grand_coffre_zoom.jpg)
Op zich een prima bak maar hij opent niet handig en bij mij lazerden al m'n klosjes (plankjes voor onder de keuken en onder de poten van het bed en van de wagen) eruit. Ik stapelde de bak natuurlijk wel helemaal vol O0
We hadden schade aan de bak (ons eerste kampeerseizoen met de Safari zat vol verrassingen van andere mensen). Nieuwe bak gekregen en in overleg met Hans voor de bak van de Trigano Galleon gekozen (dat is het voordeel van dezelfde kampeergroep; onderdelen zijn nog wel eens uitwisselbaar).
Zelfde kleur die bak; alleen staat er dan Trigano op. Die bak van Trigano is wel praktischer.
Afmetingen weet ik niet. Met een beetje mazzel halen we hem donderdag op voor een overnachting van het weekend (het leek weer lekkerder weer te worden) en dan zal ik van het weekend eens meten voor je.
Nadeel bij de eerste bak (en ook die bak van Trigano) is dat de hoeken van de bak nogal scherpe punten vormen. De bak was nogal dicht tegen de wagen aan gemonteerd; dus bij het afspannen van de tent zat die redelijk dicht op de punten.
Bleek dat bij het wapperen van de tent, de tent steeds langs die punten was geschuurd :?
Hans weer gebeld... Hij heeft daarop opzetstukjes (in de kleur van de lak van de bak) op die punten gemonteerd. Die opzetstukjes zijn rond aan de achterkant dus schuurt de tent niet meer langs een scherpe punt.
Daarnaast is de bak van Trigano iets meer naar voren gemonteerd waardoor de tent er zelfs strak afgespannen niet meer bij in de buurt komt.
Hans heeft driehoekjes op de (extreme) slijtplekken gestikt om die slijtage te repareren.
Wat het vocht betreft, misschien is het inderdaad condens geweest.
Wij hebben zowel onder de wagen als onder de voortent een ademend grondzeil liggen van Safarica
http://www.dewitschijndel.nl/safarica-ademend-ondergrondzeil-18029/ (http://www.dewitschijndel.nl/safarica-ademend-ondergrondzeil-18029/)
Dat scheelt vast in de vochtigheid (en in de kou).
Goede tips WW !!
Zal eens bellen over die disselbak en dan langsgaan met of zonder vouwwagen om de verschillen te zien in de showroom en de rubbers te bespreken. Zal ik dat condens ook eens bespreken.
Woon in Eindhoven dus ben zo op en neer en de vouwwagen staat in de garage dus dat is ook makkelijk met meenemen als dat nodig is.
Hadden zelf een plastic grondzeil (van 4 euro ofzo) onder het kuipzeil liggen afgelopen vakantie, kuipzeil is nog redelijk schoon :> plastic ging kliko in van de camping. Hebben nog wel zo'n 'ademend' zeil liggen hier dus die zal ik de volgende keer onder de wagen zelf leggen.
Van die kussens is een goede misschien kunnen die sowieso wel op de keuken als het zeil verlengd is...... Eens uitproberen ,of heb je dat al ooit geprobeerd? En anders ook zo'n schuine proberen te scoren.
Ga je het dekzeil laten verlengen?
Wat wil je op de wagen meenemen dan? :)
Bij ons liggen alleen de Crespo's bovenop de wagen.
Nieuw dekzeil kost rond de 400 euro schijnbaar... :-s
Het zeil wat we nu hebben kan al verlengd worden (15 cm. ongeveer). Zit een extra laag naar binnen gevouwen wat je zo kan uitklappen en het elastiek er opnieuw doorhalen dus dat is zo gedaan.
Ligt niet veel op de wagen dus verlengen hoeft niet, tenzij de kussens eronder gaan ;) Dus 400 euro uitgeven aan een ander gaat niet gebeuren :#
Op de foto kun je het zien (als je goed kijkt) we hadden het elastiek laten zitten maar wel de verlengstukken naar beneden getrokken om zo extra te beschermen tegen regen/rijwater. Nu zie je het elastiek afgetekend tegen de witte achtergrond.
Ha! Dat wist ik dan weer niet.
Vond die witte stukken maar in de weg zitten :J
Zijn die stukken van de fabriek uit ook echt bedoelt om het zeil mee te verlengen? Ik had ergens het idee dat die stukken dunner zijn dan de rest van het zeil...
Mooie combinatie trouwens: zwarte station voor een zwarte wagen.
Het is bij ons alleen een zwarte Ford Focus station O0
Leuk, leuk, leuk!
Allemaal Safari eigenaren.
Wij hebben er 1 uit 2008. Zo'n blauwe met een zwarte Ford Mondeo wagon ervoor. :)1] Tweedehands gekocht.
Wij duwen met de boogstok de voortent omhoog (terwijl buiten iemand helpt) en ritsen hem dicht/vast als hij rechtop staat. Verder heb ik al heel veel aangepast. Ook wij hebben niet de originele disselbak van Raclet. Maar een stalen exemplaar van de dealer.
Wij gebruiken het spoelbakje vooral voor het tandenpoetsen en evt. limonade maken voor de kids.
Oh ja wij leggen de stokken op het grondzeil voordat we de voortent er aan ritsen. Vinden wij makkelijker dan de stokken er onder te moeten schuiven.
En het grondzeil ritsen wij vast aan de voortent als de bogen overeind staan maar nog niet zijn opgespannen.
Leuk! Al 3 leden voor de Safari-club. Net zoals de Holtkamper-club een afdeling van de Vouwwagenclub :-)
Dat van de wasbak ken ik ja. We hebben die kant van de keuken zelfs nauwelijks open. Staat de zeep op en de Nespressomachine :)
Wel grappig dat al die Safari-eigenaren tot nog toe een zwarte stationwagon rijden.
In het filmpje van Raclet zit de "deur", de "voorgevel" zo je wilt, er niet in wanneer ze die voorste boog erin ritsen. Vraag me af of ze dat voor het filmpje gedaan hebben (om duidelijk te laten zien wat er gebeurd) of dat het nog enig praktisch nut heeft. Het lijkt me op zich niet praktisch om de deur apart in te moeten vouwen bij het opbreken...
Hebben jullie dat toevallig al eens geprobeerd?
In het begin lieten wij hem ook altijd zitten. Tegenwoordig ritsen wij hem er als (bijna) laatste in. Het wordt dan wat minder warm in de tent tijdens het opbouwen en je kan makkelijker in en uit lopen.
Ook bij het inpakken is het makkelijker want de 2 pakketjes samen zijn dunner dan als het 1 pakket is.
Maar de deuren moeten er wel inzitten tijdens het afspannen anders gaan de deuren niet dicht.
Hebben jullie tempo-100 veren laten monteren of overwogen?
Dat vind ik ook nog wel een aanrader xray... De wagen ligt dan helemaal als een blok op de weg.
Nee. Ik wist ook niet van het bestaan. Waar is dat te koop en wat kost dat?
Ik vind dat hij het nu ook al erg goed doet hoor.
Ik weet niet of jullie mijn posts al eens gezien hebben met wat ik allemaal veranderd heb aan onze Safari.
Maar als je het leuk vind moet je even hier kijken:
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=11917.0
Ja die had ik gezien! Vooral die tentstokken-bak onder de wagen vond ik handig gevonden.
Die gasveren leken me ook wel een uitkomst.
Ben alleen niet zo'n klusser.
Citaat van: Theu op mei 14, 2014, 09:44:44 PM
Nee. Ik wist ook niet van het bestaan. Waar is dat te koop en wat kost dat?
Ik vind dat hij het nu ook al erg goed doet hoor.
Bij de Vouwwagenspecialist heb ik het laten doen. Koste 150 euro (de daadwerkelijke keuring laat ik dan zelf doen voor nog eens 70, als ik het wel heb).
Op het forum staan wat topics van handige lieden die zelf de veren eronder geknutseld hebben... Ik meen van de Vouwwagenspecialist begrepen te hebben dat er aan oudere modellen eerst een oog (ofzo) gelast moet worden.
Word dan ook je laadvermogen hoger? Dan word het echt interessant nl.
Inderdaad leuk dat we 'al' met 3 zijn :#!! Heb het idee dat er meer verkocht zijn/worden maar dat die mensen niet op dit forum actief zijn.
Citaat van: DannyST op mei 14, 2014, 02:34:56 PM
Ha! Dat wist ik dan weer niet.
Vond die witte stukken maar in de weg zitten :J
Zijn die stukken van de fabriek uit ook echt bedoelt om het zeil mee te verlengen? Ik had ergens het idee dat die stukken dunner zijn dan de rest van het zeil...
Mooie combinatie trouwens: zwarte station voor een zwarte wagen.
Het is bij ons alleen een zwarte Ford Focus station O0
Ja is fabriek af, zitten van die oogjes aan voor het elastiek. Denk niet dat het nodig is maar is altijd handig mocht je wat meer op de wagen moeten leggen.
Citaat van: Theu op mei 14, 2014, 08:33:08 PM
Leuk, leuk, leuk!
Allemaal Safari eigenaren.
Wij hebben er 1 uit 2008. Zo'n blauwe met een zwarte Ford Mondeo wagon ervoor. :)1] Tweedehands gekocht.
Wij duwen met de boogstok de voortent omhoog (terwijl buiten iemand helpt) en ritsen hem dicht/vast als hij rechtop staat. Verder heb ik al heel veel aangepast. Ook wij hebben niet de originele disselbak van Raclet. Maar een stalen exemplaar van de dealer.
Wij gebruiken het spoelbakje vooral voor het tandenpoetsen en evt. limonade maken voor de kids.
Zwarte auto ervoor is idd mooi maar dit is toevallig zo. Al zal het hopelijk wel een poos deze combi blijven ;)
Met die boog doen we nu ook zo.
Die stalen disselbak is ook van de vwspecialist of andere dealer? Zal je topic eens doorlezen.
Heeft een van jullie al eens een paar dagen gestaan en niet alles vastgezet? Of alleen met de wagen en evt. luifel? Het is niet zo heel veel werk om de voortent te doen maar vroeg het me af.....
Citaat van: DannyST op mei 14, 2014, 09:32:02 PM
Hebben jullie tempo-100 veren laten monteren of overwogen?
Dat vind ik ook nog wel een aanrader xray... De wagen ligt dan helemaal als een blok op de weg.
Nee wel over gelezen en over nagedacht maar vind 90 tot 100 op de teller prima momenteel (zal dan ook wel loslopen met boetes in Dld. flitsen doen ze van voren en staande gehouden wordt je niet zo snel als je het niet te gek maakt) maar goed om te weten dat het kan.
Vond de wagen sowieso amper merkbaar achter de auto hangen. En dan was de disseldruk niet eens zo hoog omdat we de keuken aardig vol hadden maar niks op de dissel hebben........Dus met disselbak zal dat alleen maar beter worden. Maar wie weet ooit in de toekomst, maar nu heeft disselbak prioriteit.
Nee de disselbak is van een andere dealer. Ik dacht uit Nijmegen.
Meestal gebruik ik voor kortere periodes de helft van de haringen. Dat kan makkelijk. De luifel aan de bak kan. Als je hem ondersteboven aan ritst, maar hij komt uit het midden en teveel naar onderen te zitten. Omdat de rits veel lager begint dan de rits aan de voortent.
Zoals jullie hebben kunnen zien heb ik er een fietsenrek op staan en mijn auto mag een kogeldruk van 80kg hebben. Met deze combinatie hebben wij de afgelopen 2 jaar in Frankrijk probleemloos 120 km/u gereden. Ook de bandentemperatuur blijft dan binnen de limiet. Dus daar hoef ik die schokbrekers niet voor. Hoogstens voor een tempo 100 keuring of om het toegestane laadvermogen op te krikken.
Dacht al dat minder haringen ook wel zou kunnen, zeker bij mooi weer. Maar zoveel extra tijd kost het nu ook weer niet.
Zag je foto's mooi gedaan allemaal WW helaas ben ik niet zo handig, want vooral dat stroom gebeuren aan/in de vouwwagen heb je wel mooi gedaan.
En zo'n imperiaal is nu nog niet nodig, wie weet in de toekomst origineel kan je die ook aanschaffen. Wel weer wat extra tijd met op en af halen tijdens klappen.
De luifel kan bij het nieuwe model rechtstreeks aan de wagen volgens de omschrijving, dus ik neem aan dat de rits etc. dan beter zit dan bij de oude modellen.
Dank je voor de complimenten.
Wij hebben ook een safari. Nee, geen zwarte station maar een zilverkleurige.
Ik las dat iemand last had van vocht onder de bedden. Wij hebben dat dus ook. We hebben dit jaar zoveel regen gehad dat we zelfs het weer in de tent hebben grrrrr.. Het weer zit dus onder het matras. Precies op de plek van de banken. Heel raar !!
Wij hebben een safari bouwjaar 2011 maar gekocht in 2012. We hebben nog al wat probleempjes gehad met de wagen en ik weet niet of we ooit weer een raclet zouden kopen. De dealer waar wij hem hebben gekocht is er ook niet meer, dus ook geen garantie verhaal mogelijkheden. De andere dealers geven hiervoor namelijk niet thuis.
Ook geen reactie bij de importeur? Ik weet alleen niet wie dat is. Struckman in Zevenhuizen?
Volgens mij regelt elke vestiging/elke dealer dat zelf.
Ik kan me niet voorstellen dat Struckman de importeur is.
Gek, ik dacht altijd dat garantie uitging van de fabrikant en niet van de dealer?
Wij kochten ooit een Samsonite koffer op de luchthaven (taxfree) met levenslange garantie. Na 1 jaar ging ze stuk. Ik ben gewoon de eerste beste winkel in de stad binnengestapt zij hebben de koffer voor herstelling naar Samsonite gezonden voor herstelling, zonder enig probleem.
Wat ik wel wil geloven natuurlijk is dat de dealer dit niet op eigen kosten zal oplossen. Ik zou contact zoeken met de fabrikant.
Citaat van: tafeltennisgek op juli 19, 2014, 10:54:52 PM
Wij hebben ook een safari. Nee, geen zwarte station maar een zilverkleurige.
Ik las dat iemand last had van vocht onder de bedden. Wij hebben dat dus ook. We hebben dit jaar zoveel regen gehad dat we zelfs het weer in de tent hebben grrrrr.. Het weer zit dus onder het matras. Precies op de plek van de banken. Heel raar !!
Wij hebben een safari bouwjaar 2011 maar gekocht in 2012. We hebben nog al wat probleempjes gehad met de wagen en ik weet niet of we ooit weer een raclet zouden kopen. De dealer waar wij hem hebben gekocht is er ook niet meer, dus ook geen garantie verhaal mogelijkheden. De andere dealers geven hiervoor namelijk niet thuis.
wij hebben zo nu en dan vocht onder de lattenbodem,maar een weekendtas onder het matras en vocht is zo weg. Anders thuis matras er helemaal uit maar dat was met dit weer niet nodig. In de meivakantie hebben we dat wel ff voor de zekerheid gedaan omdat het toen buiten ook vochtig was.
Problemen verder niet echt gehad tot nu toe en de ruimte met deze wagen is wel heerlijk WW
Garantie zou ik ook via fabriek proberen alhoewel ik niet weet hoe dit zit na 2 jaar. En evt. onderhoud wat ergens anders gedaan is......
Wij gaan nu kijken wat het vervangen van de binnentent kost. We dachten dat het probleem verholpen was door plastic onder de wagen te leggen.. dus niet !!
Vind het toch bijzonder dat een wagen hier last van heeft. Wij hebben in onze vakantie van 4 weken veel regen gehad. Dus helaas het weer in de binnentent bij het matras.
Hoi Hoi,
Hier nog een enthousiaste Raclet safari familie. :>
Gekocht in aug 2012, inderdaad bij vouwwagenspecialist.
Al veel weggeweest. Texel en Zeeland. maar ook rondreis van drie weken naar Italie, Kroatië en Oostenrijk. En dan is het makkelijk met
alleen de luifel als je een kleine plek hebt en toch heel mooi weer.
Het is een heerlijke vouwwagen. We hebben hem gekocht om te kunnen kamperen met onze gehandicapte zoon die nu hoog en droog ligt.
Geen seconde spijt van dus.
Heerlijke grote voortent waar veel in kwijt kan. Het opzetten gaat ook redelijk snel al.
En we hebben ook na vakantie dat er wat vocht zit onder bed, maar met kussen even eruit en binnentent omhoog hangen te drogen is
het tot nu toe weg.
We hebben nog een plankje gemaakt die we vastschroeven aan de keuken zodat we wat extra ruimte hebben erbij. Voor de koffieapparaat.
Helaas geen foto. Zal ik nog eens maken.
Groetjes
Citaat van: GabRacletSafari op oktober 09, 2014, 01:35:46 PM
Hoi Hoi,
Hier nog een enthousiaste Raclet safari familie. :>
Gekocht in aug 2012, inderdaad bij vouwwagenspecialist.
Al veel weggeweest. Texel en Zeeland. maar ook rondreis van drie weken naar Italie, Kroatië en Oostenrijk. En dan is het makkelijk met
alleen de luifel als je een kleine plek hebt en toch heel mooi weer.
Het is een heerlijke vouwwagen. We hebben hem gekocht om te kunnen kamperen met onze gehandicapte zoon die nu hoog en droog ligt.
Geen seconde spijt van dus.
Heerlijke grote voortent waar veel in kwijt kan. Het opzetten gaat ook redelijk snel al.
En we hebben ook na vakantie dat er wat vocht zit onder bed, maar met kussen even eruit en binnentent omhoog hangen te drogen is
het tot nu toe weg.
We hebben nog een plankje gemaakt die we vastschroeven aan de keuken zodat we wat extra ruimte hebben erbij. Voor de koffieapparaat.
Helaas geen foto. Zal ik nog eens maken.
Groetjes
Aardig op weg naar genoeg leden voor de Safari-club ;-)
Van dat plankje zou ik graag een foto zien.
...en ik moet ook eens op dat vocht onder het bed gaan controleren. Heb het nog niet gemerkt maar er ook niet echt op gelet (zou zonde zijn als door dat vocht het weer in m'n matras zou komen).
Ja gezellig hoor!
Afgelopen zomer matrassen extra laten luchten maar dat was eigenlijk niet nodig. Na ruim 2 weken waren ze allemaal nog netjes droog.
Hoi Hoi,
Zie bijlage voor het plankje.
Duurde poosje voor foto. :#
We zijn net weer terug van reis uit Tjechie (veel regen) en Kroatië.
Vouwwagen was super.
Groetjes Gabriëlle
jammer van de regen. Dan is de safari wel lekker ruim en droog met het inritsbare grondzeil.
Wij gaan over 2.5 week weer dus het aftellen is begonnen!
Hebben jullie kratten in de wagenbak staan of tassen? Ben namelijk op zoek naar handige kratjes degene die ik heb voldoen wel maar dacht misschien heeft 1 van jullie een tip?
Wij hebben zelf weekendtassen en los spul (grondzeil, lamp, kacheltje etc.) in de klepbakken en de campingtafel, vouwstoelen en wat kratjes met haringen etc. in de wagenbak zelf.
Tussen de klepbakken in de lengte liggen de stokken, luifel, eigenlijk zoals het fabriek af komt.
In de disselbak gaan de gasfles, voortent, weegschaalding voor disseldruk, veger potje voor kinderen en klein spul wat last minute nog kwijt moet in.
Koelkast gaat in de auto.
Allen hier.
Interessant forum!
Wij hebben voorbije weekend onze Raclet Safari besteld en hopen deze in het voorjaar te hebben. Kunnen we tijdens de paasvakantie een keer uittesten en al wat ervaring mee op doen.
Ik zie hier een aantal keer dat er gesproken wordt over de garantie uit de fabriek. Kan iemand me vertellen hoeveel garantie er op die dingen zijn?
Hoi Safari gebruikers,
Wij zullen vanaf juli ook trotse eigenaar zijn van een raclet safari.
Heel handig ook om op dit forum tips te kunne stelen.
We hebben echter ook wat vraagjes:
- wat vinden jullie van de kwaliteit van de bedden? We zij beiden rugpatient en vragen ons af of de matras wel voldoet.
- Wij hebben gekozen voor een model zonder bermkeuken. ( hebben nog veel materiaal van het kamperen met de tent) Weet iemand hoe de afsluiting van de wagen dan gebeurt? Draaideur/ plaat/...
Alvast bedankt voor jullie reactie(s)
Hallo Toni,
Wij hebben ze nog niet lang. Eigenlijk alleen nog maar in de tuin een keer opgeslagen om te zien hoe dat vlot en alles een keer te inspecteren. Bedden dus nog niet op geslapen, maar mij leek de matras redelijk degelijk, ook samen met de lattenbodems, zeker veel beter dan wat we vroeger hadden. Met Pinksteren gaan we een paar dagen kamperen en kan ik mogelijk daarover een beter oordeel vellen....
Ook wij hebben een exemplaar zonder bermkeuken. Vond daar simpelweg een aantal dingen niet zo praktisch aan en we hadden nog een goed oude keukenblok die we dus hergebruiken.
Er is dus aan de achterkant een deur met twee scharnieren aan de rechterkant en een slot aan de linkerkant. Daarop zitten ook de lichten die wel ver uitsteken en dat betekend wel even opletten als je de deur open slaagt. De deur is vooral bedoeld voor tijdens het transport. Eens je de tent op slaagt, kan je de deur uit de scharnieren heffen door ze een beetje te openen, de elektrische koppeling voor de lampen te ontkoppelen en twee drukknoppen los te maken. Vervolgens kan je de deur gewoon omhoog uit de scharnieren heffen. Kortom, op de camping gaat het in en uit de wagen gaan niet verschillen met de versies die een bermkeuken hebben.
Wij hebben er een ander matras op liggen met een topper erbovenop om de naad op te vangen tussen het matras en de kussens op de bankjes. Verder slaapt het prima.
Je merkt wel de overgang tussen de bankjes en de lattenbodem. Ik lig aan die kant maar ik slaap er niet minder om.
Wij zijn nog niet zeker of we die kussens op de bankjes ook effectief gaan gebruiken. In onze vorige oude wagen, hadden we die niet en het bed was zeker ruim genoeg. De kussens lijkt me ook minder praktisch om in de kastjes te kunnen. En als men op verschillende uren gaat slapen, moet men bij het omkleden als makkelijker op het bed van diegene die al in bed ligt te gaan zitten. Weg gaan ze meenemen tijdens onze proef op het pinkster weekend en daarna beslissen of we ze op later rijzen nog echt gaan meenemen. Kans is zeer reëel dat we dat we ze gewoon thuis laten.
Hallo Allemaal,
Sinds 1 april, géén grap, zijn wij de blije :> eigenaars van een Raclet Safari GL uit 2012.
Van de week voor het eerst opgezet, en verrast over de snelheid. Met enkele haringen stond de wagen incl. voortent in 30 minuten. Super.
Ook de ruimte is top, zeker als de luifel er bij op zet. 8)
Aangezien wij in mei voor het eerst met de Raclet op weg gaan heb ik de vraag of er nog tips/trucs zijn waar we rekening mee moeten houden.
Voorheen hebben wij gekampeerd met een Combi-camp easy (1986) en een Trigano Chantilly (1996).
Tevens zijn wij nog opzoek naar een bagagerek/fietsdrager. Heeft iemand een idee hoe wij daar het voordeligst aan kunnen komen?
Veel kampeer plezier gewenst voor iedereen,
Groet, :zw
Peter
Hoi, wij zijn sinds kort ook trots bezitter van een raclet safari. In het voorjaar willen we hem voor het eerst uitproberen. Ik vroeg me af of jullie een tenttapijt in de voortent leggen( dus bovenop het kuipzeil). Zo ja, welk tapijt hebben jullie. Volgens mij is de voortent niet een gangbare afmeting voor wat betreft tenttapijten. Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen?
In ieder geval veel plezier met de wagen! Ben er zeker van dat je dat er mee gaat hebben!
Wij hebben in ieder geval geen tent tapijt.
Ook wij hadden geen tapijt in de voortent. Wel standaard slofjes in de vouwwagen liggen.
wij hebben een harder plastic tapijt liggen. Meer omdat dan de nagels van de hond niet door het grondzeil gaan, ook zand,vuil etc. zakt er doorheen en scheelt weer vegen ;-)
Citaat van: xray op januari 13, 2017, 09:20:43 AM
wij hebben een harder plastic tapijt liggen. Meer omdat dan de nagels van de hond niet door het grondzeil gaan, ook zand,vuil etc. zakt er doorheen en scheelt weer vegen ;-)
Wat voor een tapijt is dat dan? Heb je dit op maar laten maken?
Wij hebben Aerotex tenttapijt in de voortent,lekker zacht en in vele maten verkrijgbaar.
Als je de maat niet vind kan je altijd een grotere nemen en op maat knippen.
Werkt ook prima om het zeil te beschermen als we inpakken,eerst de stoelen en dan het tapijt deze beschermt het zeil tegen randen van de poten enz...
Citaat van: Tommysafari op januari 13, 2017, 07:44:47 PM
Wat voor een tapijt is dat dan? Heb je dit op maar laten maken?
Weet niet wat het precies is komt uit de (ex) caravan van schoonouders. Lijkt een beetje op dat hardere grondzeil wat je wel ziet in kampeerzaken. Is groter dan de voortent omdat caravan voortenten vaak andere maten hebben. Wij vouwen het zeil gewoon dubbel en zetten de keuken op het dubbele deel. Met de nieuwe vw moeten we even kijken wat we doen. Vouwen of knippen.....
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Zoiets als dat van Solex hebben wij ook, maar dat leggen wij onder het grondzeil. Wij kamperen vaak in de bergen en dan is de kans dat er stenen of rotsen onder liggen groter. In dat geval leggen we dat er onder zodat het grondzeil daartegen beschermd is. Bovenop het grondzeil leggen we niet direct iets omdat het veel makkelijker uit te keren is zonder er iets op.
Het voordeel van het er onder te leggen is ook dat het grondzeil, zelf als je wat langer ter plaatse blijft, niet echt moet kuisen. Dit plooien we op en gaat in grote vuilzakken en moet je dan ook niet veel tijd in steken om het te kuisen waardoor je ook wat tijd wint.
Afgelopen zaterdag hebben we onze safari opgehaald! We hebben echt super veel zin om er mee te gaan kamperen. Het opzetten lijkt ons vrij makkelijk, ben benieuwd hoe we er straks over denken haha.
gefeliciteerd
veel klapplezier gewenst maar dat komt wel goed.
Ga je veel plezier aan hebben!
Wij hebben een Safari uit 2008 op het oog. In Wolvega, dus niet echt in de buurt (wij wonen in Den Bosch). Waar moeten we bij de bezichtiging specifiek op letten?
Quasi het zelfde als met eender andere vouwwagen.
Zeker een keer samen opzetten, is een wagen met een grote voortent en dan wat tips en tricks krijgen is geen overbodige luxe. En kan je het doek goed bekijken.
De twee boogstokken zeker ook een keer onder de loep nemen dat daar geen knik in zit.
Maar verder geld het zelfde als voor eender welke wagen, zeker het doek, is de wagen nog goed, werk rem goed, banden, ....
Gisteren onze safari voor het eerst opgezet, viel niet tegen!
Tip; als je bij de spanbanden (scheerlijnen) er een slag in draait zullen ze niet zo klapperen op de wind. Het ziet er net iets minder strak uit maar het werkt perfect.
Verder staat hij er zo te zien strak bij.
Het kan nog strakker, heb er maar een paar haringen ingeslagen...
Wij hebben 5 jaar gekampeerd met een safari. Een heerlijke wagen. Maar nog tijdens onze laatste vakantie zag ik punten waardoor de tent beter of netter kwam te staan. Je word er steeds handiger in.
Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Wij hebben hem ook nog maar één jaar en hebben ook al heel wat vooruitgang gemaakt, vooral in het sneller opslaan en afbreken.
Dat van die spanbanden ga ik een keer proberen. Nog niet veel last gehad van klaperen in de wind, maar je kan verbeteren uiteraard.
Ik slaag over het algemeen wel alle haringen en stormkoorden op. Ook deze aan de scheerlijntjes van de ramen om regelmatig zo de ventilatie open te zetten.
Citaat van: FriedelP op juni 02, 2017, 02:03:42 PM
Quasi het zelfde als met eender andere vouwwagen.
Zeker een keer samen opzetten, is een wagen met een grote voortent en dan wat tips en tricks krijgen is geen overbodige luxe. En kan je het doek goed bekijken.
De twee boogstokken zeker ook een keer onder de loep nemen dat daar geen knik in zit.
Maar verder geld het zelfde als voor eender welke wagen, zeker het doek, is de wagen nog goed, werk rem goed, banden, ....
Check de onderkant! Met name of de bodemplaat geen scheuren heeft. Ik praat helaas uit eigen ervaring ;-(
Citaat van: rdrost op juni 08, 2017, 10:38:44 PM
Check de onderkant! Met name of de bodemplaat geen scheuren heeft. Ik praat helaas uit eigen ervaring ;-(
Ik las het in het andere topic. Balen voor jullie :(, goede tip voor ons! WW