Nubira zit max rond de 1360 kg (afhankelijk van de uitvoering) en mag ± 600- 650 kg trekken.Ongeremd wellicht. Maar geremd mag-ie 1200 kg trekken. Daar komt de gemiddelde vouwwagen echter niet aan, dus dat is geen probleem.
zijn er ook geremde AK's?Tegenwoordig kun je volgens mij beter vragen: zijn er nog ongeremde vouwwagens? Ik weet niet of er ook ongeremde AK's zijn, maar ik dacht het niet. Volgens mij kunnen ze allemaal Tempo100 gekeurd worden en geremd zijn is één van de voorwaarden voor Tempo100.
Gezien de vraagstelling en de discussie daaropvolgend zal er met de vraag een AlpenKreuzer bedoeld wordenShoot, ja, dat lees ik nu pas. Excusez.. :)
zijn er ook geremde AK's?Zeer zeker die van ook geremd BJ 1991
Hallo,
wij zijn sinds dit weekend troste eigenaars van een Alpenkreuzer Allure. Ik durf niet te zeggen uit welk jaar. Het is een 4 tot 6 persoons. En met het extra tussenstuk wat erbij zit, hebben we een hele grote tent :>. Ik vraag mij af of iemand mij kan vertellen of we hier een rijbewijs voor aanhanger voor nodig hebben. Mijn man en ik denken van niet. We hebben op internet gekeken, maar volgens ons blijft het gewicht onder de 3500 voor vouwwagen en auto. Wij hebben een Chevrolet Nubira, dus geen kleine auto, hij kan de vouwwagen makkelijk trekken. Heeft iemand een antwoord voor ons?
Groetjes Miranda
zijn er ook geremde AK's?Anders gezegd, zijn ze er ook ongeremd dan? (AlpenKreuzer)
Ongeremd wellicht. Maar geremd mag-ie 1200 kg trekken. Daar komt de gemiddelde vouwwagen echter niet aan, dus dat is geen probleem.
Ter aanvulling op C5CCV: Mensen zijn geneigd om gewoon de gewichten van de auto en de aanhanger bij elkaar op te tellen en dan te veronderstellen dat ze eronder zitten, maar die 3500 Kg betreft de totale toegestane massa (TTM) van beide onderdelen samen, ofwel het zgn 'treingewicht'.
Die massa kan dus aanmerkelijk hoger liggen dan het gewicht van de auto en de aanhanger bij elkaar. Maar ook dan moet je capriolen uithalen om aan die grens te komen, hoewel het niet onmogelijk is.
Een auto die een eigen gewicht van 1300 Kg heeft en een laadvermogen van 800 Kg en dus een maximum massa van 2100 Kg heeft, mag dus nog net met B gereden worden in combinatie met een sleurhut met een maximum massa (dus eigen gewicht plus laadvermogen) van 1399 Kg En daar ben je al snel aan met zo'n onding. :#
Maar plat gezegd: Zolang je geen Hummer of een flinke bestelbus rijdt, kom je met een vouwwagen met een toegestane massa van 750kg nooit aan BE toe.
@Frankie
http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/vouwwagens/m808353250-tipitrailer-tenttrailer.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr (http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/vouwwagens/m808353250-tipitrailer-tenttrailer.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr)
Zal wel BE zijn :K
De Tipitrailer van het klapweekeind hing achter een Range Rover Discovery (maximum massa 2800 Kg). TipiTrailer maximum massa 1200 kg = 4000Kg = ruimschoots BE. :-)
Heeft het maximale gewicht van een kleine caravan (1200kg), maar dan hoef je nog niet perse een BE rijbewijs te hebben ........
Ik rijd zelf in een C5 met een (relatief fors) maximaal treingewicht van 2167kg, nu heb ik een BE rijbewijs, maar daar mag nog een aanhanger met aan maximum gewicht van ruim 1300kg achter om te volstaan met rijbewijs B.
Wel vreemd dat die tipitrailer dan geen eigen kenteken heeft, als ik de foto's mag geloven. :?Wellicht dat-ie teruggekeurd is. Maar dan nog is 2800 +750 (net) meer dan 3500Kg
volgens mij hanteren ze een marge van 10% ........Dat zou best kunnen, maar dat zou ik dan wel vreemd vinden. :? Die getallen zijn tenslotte geen meetwaarden, maar exacte administratieve waarden. Ik zou me kunnen voorstellen dat zaken als gemeten overbelading net als gemeten snelheid met een marge genomen wordt, maar een TTM is gewoon een objectief getal, waar geen meetfout bij mogelijk is omdat het een optelsom van twee exacte getallen uit de respectievelijke kentekenbewijzen is. Maar ik zeg erbij: ik heb het nog nooit meegemaakt. (en zal het wegens alles-behalve-motor-en-tractor ook niet meemaken. :# )
Heeft het maximale gewicht van een kleine caravan (1200kg), maar dan hoef je nog niet perse een BE rijbewijs te hebben ........
Ik rijd zelf in een C5 met een (relatief fors) maximaal treingewicht van 2167kg, nu heb ik een BE rijbewijs, maar daar mag nog een aanhanger met aan maximum gewicht van ruim 1300kg achter om te volstaan met rijbewijs B.
Wel vreemd dat die tipitrailer dan geen eigen kenteken heeft, als ik de foto's mag geloven. :?
Wellicht dat-ie teruggekeurd is. Maar dan nog is 2800 +750 (net) meer dan 3500Kg
En dan mag je er volgens mij toch nog mee rijden met B, misschien dat deze tipitrailer daarom een witte plaat heeft.Er was een reden. En die is meen ik op het klapweekeind ook wel verteld. Ik ben 'm vergeten, maar het ligt voordehand te denken dat dit de reden was. En bij 750Kg geldt inderdaad dat B genoeg is (regeltje 1 van de twee regels). Ook al komt de combinatie boven de 3500 Kg uit. :J
Bovendien zal het niemand opvallen als die Tipitrailer 'overbeladen' is. Met een technisch maximum van 1200 kilo zal hij, naar 750 Kg teruggekeurd zijnde, niet bij 850 Kg opeens door z'n hoeven zakken. :#
Zou zo maar kunnen, mijn man kennende neemt ie het hele huishouden mee O0