Hallo allemaal,
Vorig jaar zetten wij onze raclet safari van een jaar oud weer op toen bleek dat diverse buizen geoxideerd of in ieder geval aangetast zijn. De safari heeft in een droge stalling gestaan waar het niet gevroren heeft. De buizen zijn droog in de buizen zak gegaan.
Weet iemand wat dit is en of het gebruikelijk is dat dit na een jaar ontstaat? Weet je ook waardoor het komt en wat ik kan doen om erger te voorkomen. Onze dealer geeft aan dat zijn verhuur vouwwagens het ook hebben, maw het hoort er bij. Ik ben daar nog niet zo zeker van. Wie heeft meer info voor mij?
Ps als het goed is zien jullie een foto.
Hartelijke groetjes Wia
Hierbij de foto. groetjes Wia
Nou ik heb het nooit mee gemaakt en heb toch meerdere vouwwagens gehad die al ouder waren.
is idd oxidatie, heb dit zelf met mijn oude holtkamper family ook gehad, dacht toen slim te zijn en heb de buizen behandeld met plastic-spray, dit was geen succes, ze bleven plakken.
( nooit meer oxidatie gehad, dat wel)
als je de stokken voordat ze in de zak gaan met een heel klein beetje olie op een doek inwrijft blijven ze goed, maar echt een heel klein beetje! worden ze ook weer schoner van. ( olie is bv wd40)
wat ook helpt is de stokken niet in elkaar doen, allemaal los in de zak, dan hoef je ook geen olie te gebruiken.
zelf nu geen last meer van, roadmaster heeft gepoedercoate buizen.....................
Witte aanslag?
Is volgens mij een natuurlijk proces van het materiaal. Hebben wij ook gehad met onze Alpenkreuzer.
Was er hier niet een topic over?
Heel licht insmeren met vaseline?
Lijkt me ook oxidatie. Bij onze oudere kampeertenten zag ik dat wel eens. Ik heb er mij toen nooit druk over gemaakt. Ik wreef er dat voor het seizoen met een wat doekje af. Helemaal krijg je het niet weg.
Komt me bekend voor. Hadden wij ook bij onze vorige vouwwagen.
De vorige eigenaar had er doorzichtige plakband overheen geplakt. Dit omdat de stokken afgaven op het tentdoek.
Wij hebben het laten zitten en er verder niets mee gedaan. Is nooit erger geworden.
Hoe het ooit is ontstaan weet ik ook niet...
Wij hebben ook een Safari; model 2013. Nergens last van.
Welke dealer is dat als ik vragen mag?
De odyssee die wij hadden had er ook een beetje last van.
Nooit veel van aan getrokken.
Op poetsen met zoutzuur en je goed laten drogen en je probleem is opgelost
Met zoutzuur wordt wel meer opgelost. :#
Of dit de oplossing is?
niet zo mooi, maar ook niks ernstigs. er zit gewoon een te dun of geen beschermlaagje op het aluminium. Je zou ze af kunnen nemen met een babydoekje, als je maar zorgt dat ze droog zijn als je tentdoek er over heen gaat. Of vaseline wat ik hier boven zie een goed idee is weet ik niet. ik zou toch bang zijn dat dat mijn doek er niet beter op maakt.
gewoon recht uit het flesje hoe je het bij de bouwmarkt koopt, en lost niets op hoor...buiten problemen ;)
maar gewoon afwas handschoenen aandoen
In een ouder topic las ik iets over autopolish , dat in een handleiding werd vermeldt.
Iemand ervaring hiermee?
Ja, wij. Het staat als tip in het boekje van onze conway. De aanslag, ook wel witte roest genoemd, kan ontstaan door de chemicaliƫn waarmee de buizen behandeld worden. Wij hebben ze met een doekje met autopolish opgewreven, perfect resultaat :J
Ja, ook hier met autopolish gedaan, je krijgt de vlekken niet helemaal meer weg, maar ze worden wel weer glad, zodat ze weer goed in en uit kunnen schuiven.
Wij hadden dit ook een beetje bij de stalen buizen van de wagentent van de Cabanon. Volgens mij komt dit vooral door zweet e.d. van je handen. Is weg te polijsten (bijvoorbeeld polijstmiddel voor auto of Brasso). Daarna beschermen met bijv. Siliconenspray of autowas. Bij nieuwe soortgelijke stokken zou ik deze vooraf en preventief beschermen!
Dank allen voor jullie reacties. Wat geweldig. Witte roest ja daar lijkt het inderdaad op. Ik ben weet wat wijzer. En weet nu dat het vaker voor komt en soms ook helemaal niet. Bedankt voor de onderhoud tips. De dealer buigt zich er nu over en ik ben benieuwd naar het resultaat.
http://forum.vouwwagenclub.info/index.php?topic=3519.0
als je in bovenstaande link de laatste bijlage leest zie je precies hoe en wat :J :J