Ter info: Aart Kok maakt (ook via dit forum) reclame voor haar Tempo 100 keuringsdagen in Heemstede. Misschien goed om hierbij te vermelden dat er voor de keuring 140 euro wordt gerekend. Als je zelf de keuring laat uitvoeren door DEKRA (ik kwam op dit idee via een post op dit forum) wordt de keuring voor 111 euro uitgevoerd op de door jou aangegeven plek (dus minimale eigen reistijd & -kosten). Ik heb bij Aart Kok nagevraagd waarom het bij hun duurder is. Het antwoord was dat zij de door hun gemaakte kosten doorberekenen en dat als ik voordelig een Tempo 100 vignet wil hebben, ik het beste de DEKRA thuis kan laten komen.
Die tip neem ik graag ter harte.... ;)
Citaat van: Jansje53 op mei 26, 2014, 10:02:11 PMIk heb bij Aart Kok nagevraagd waarom het bij hun duurder is. Het antwoord was dat zij de door hun gemaakte kosten doorberekenen
Tja, Aart Kok moet nu eenmaal ook eten. :)
Moet efficiënter kunnen. Dekra komt voorrijden. Aart Kok organiseert Tempo 100 dagen als service. 1+1 = 2 dan toch? Aart Kok laat Dekra op locatie komen, Dekra keurt meerdere karretjes en bespaart op voorrijden ed. Berekent een lagere prijs door aan Kok. Kok berekent de "normale" Dekra prijs door aan de klant. Iedereen blij.
Citaat van: sanderv op mei 27, 2014, 12:25:00 AM
Moet efficiënter kunnen. Dekra komt voorrijden. Aart Kok organiseert Tempo 100 dagen als service. 1+1 = 2 dan toch? Aart Kok laat Dekra op locatie komen, Dekra keurt meerdere karretjes en bespaart op voorrijden ed. Berekent een lagere prijs door aan Kok. Kok berekent de "normale" Dekra prijs door aan de klant. Iedereen blij.
Klopt. Dat denk ik ook altijd bij Albert Heijn: 'dat moet slimmer kunnen'. Als Albert Heijn nou zijn producten bij de Lidl afneemt, dan hoeft de Lidl alleen maar naar het distributiecentrum van Albert Heijn te rijden. Kan Albert Heijn geld verdienen en de producten tegen de Lidl prijs verkopen. I:
Citaat van: Frankie op mei 27, 2014, 08:02:31 AM
Klopt. Dat denk ik ook altijd bij Albert Heijn: 'dat moet slimmer kunnen'. Als Albert Heijn nou zijn producten bij de Lidl afneemt, dan hoeft de Lidl alleen maar naar het distributiecentrum van Albert Heijn te rijden. Kan Albert Heijn geld verdienen en de producten tegen de Lidl prijs verkopen. I:
Geen gek idee. De Lidl is goed en goedkoop, de AH is heel behoorlijk, duurder, maar biedt meer service. Maar waarom zou ik helemaal naar een tempo 100 keuringsdag rijden (wat dus tijd en geld kost) als ik voor
minder geld en tijd de Dekra op de stoep heb en de formulieren krijg thuis gestuurd? Hoef je niet eens voor thuis te blijven. Da's én duur én geen service...
hangt er natuurlijk van af waar je vandaan moet komen.....
Ik woon ruim genomen 5 minuten bij Aart Kok vandaan....dus dat is makkelijker dan gedoe met de Dekra :)
Citaat van: sanderv op mei 27, 2014, 12:25:00 AM
Moet efficiënter kunnen. Dekra komt voorrijden. Aart Kok organiseert Tempo 100 dagen als service. 1+1 = 2 dan toch? Aart Kok laat Dekra op locatie komen, Dekra keurt meerdere karretjes en bespaart op voorrijden ed. Berekent een lagere prijs door aan Kok. Kok berekent de "normale" Dekra prijs door aan de klant. Iedereen blij.
Volgens mij is er pas sprake van "iedereen blij" als DEKRA een volgeplande keuringsdag heeft en in ruil hiervoor korting geeft, Aart Kok deze korting doorberekend aan zijn klanten en die klanten (die anders niet naar de showroom zouden komen) tijdens het wachten geïnteresseerd raken in een nieuwe aankoop! ;)
Zoals veel aanverwante zaken bij Aart Kok, is ook de tempo 100 keuring er veel te duur. Welke gemaakte kosten hebben ze het over? Dat zit toch ook in de 111 euro van Dekra en ook die verdienen er op. Nee, de exclusiviteit trekken ze verder dan alleen hun tenttrailers helaas.
Citaat van: Jansje53 op mei 27, 2014, 10:19:41 PM
Volgens mij is er pas sprake van "iedereen blij" als DEKRA een volgeplande keuringsdag heeft en in ruil hiervoor korting geeft, Aart Kok deze korting doorberekend aan zijn klanten en die klanten (die anders niet naar de showroom zouden komen) tijdens het wachten geïnteresseerd raken in een nieuwe aankoop! ;)
Waarom? Als er één komt is het voor Dekra toch al voldoende interessant? Of ze nou naar het priveadres van die persoon gaan of naar een andere bestemming maakt niet uit. Dus inderdaad, welke extra kosten? Als er twee zijn, scheelt het al één keer voorrijkosten en zou het dus al goedkoper moeten kunnen... De service en de verdienkansen voor Aart Kok zit hem in het ter plekke kunnen leveren en monteren van onderdelen om de boel geschikt te maken voor tempo 100 en eventuele bijverdiensten in de vorm van een ijskarretje oid. Maar gewoon de service en de reclame die dit kan opleveren is ook heel wat waard. Goed voor het merkgevoel. Maar dan moet je het natuurlijk niet duurder maken dan wanneer ze gewoon bij je thuis komen.
Misschien een stomme vraag, maar waarom en waar heb je deze sticker nodig?
De stikker is alleen geldig in Duitsland; met stikker mag je 100km/u, zonder stikker mag je 80km/u
......... en verder mag je zonder stikker in Frankrijk gewoon 130km/u, in Belgie 120km/u en in ons eigen land 90km/u
......... voor alle snelheden geldt: (daar waar toegestaan)
Overigens geldt de stikker altijd voor de combinatie, dus trekauto en aanhangen. Ofwel: Nieuwe auto is nieuwe keuring aanvragen. Ik vraag me altijd af of al die mensen die met die Tempo-100 stikker bezig zijn, ook wel met de vouwwagen door Duitsland rijden.
Bedankt voor deze info. maar voor die meer dan 100 euro neem ik het risico wel, als ik al door Duitsland ga rijden.
CiteerOverigens geldt de stikker altijd voor de combinatie, dus trekauto en aanhangen. Ofwel: Nieuwe auto is nieuwe keuring aanvragen.
Zolang je (nieuwe) auto en de aanhanger aan de eisen blijft voldoen mag je in Duitsland 100km/uur rijden met een goedgekeurde aanhanger, dus opnieuw keuren is niet nodig, bijvoorbeeld ook niet als je nieuwe banden er op zet.
Voor de rest ben ik het helemaal met je eens, ook in het licht van hun plannen om tol te gaan vragen. Denk dat veel mensen dan Duitsland sowieso gaan mijden.
Volgens mij gaan we ook nog steeds masaal naar Frankrijk. Daar wordt ook tol geheven.
Citaat van: C5CCV op juni 03, 2014, 03:08:40 PMOverigens geldt de stikker altijd voor de combinatie, dus trekauto en aanhangen. Ofwel: Nieuwe auto is nieuwe keuring aanvragen.
Nee hoor. De trekkende auto wordt niet bij de keuring zelf betrokken. Elke auto die voldoet aan de eisen voor het trekkende voertuig (waaronder bijvoorbeeld de aanwezigheid van ABS) maakt de keuring van de aanhanger/klapper/cara geldig.
Vorig jaar (ons eerste jaar met de Zambezi) gingen we naar Normandië, en hebben we niet eens nagedacht over een Tempo-100 keuring. Dit jaar hebben we plannen voor Tsjechië en Oostenrijk. Dat worden dus flink wat kilometers over de Duitse snelwegen. Dan voelt die 100 in plaats 80 wel lekker. En natuurlijk kunnen we ook wel een beetje smokkelen... maar ach... dan smokkelen we nu een beetje richting de 110 ;-)
Vorige week heeft DEKRA onze vouwwagen gekeurd. Ik wil nog even laten weten hoe ENORM makkelijk dat ging. We hebben een afspraak gemaakt met de keurder en aangegeven dat hij bij de stalling kon keuren. De beheerder heeft de vouwwagen zo gezet dat de keurder er omheen kon lopen (wij zijn daarbij zelf niet aanwezig geweest). En gisteren ontvingen we per post de sticker en een ontheffing! Alles geregeld vanuit de luie stoel ;-) Een aanrader voor als je zonder veel gereis en geregel een 100-sticker wilt.
Hierbij nog wat informatie voor bij de ontheffing:
Citaat van: Frankie op juni 03, 2014, 08:01:35 PM
Nee hoor. De trekkende auto wordt niet bij de keuring zelf betrokken. Elke auto die voldoet aan de eisen voor het trekkende voertuig (waaronder bijvoorbeeld de aanwezigheid van ABS) maakt de keuring van de aanhanger/klapper/cara geldig.
Dat dus.
Mij werd ook verteld dat het niet uitmaakte welke auto ik gebruikte, zolang hij maar aan de eisen voldeed.
Kan ook niet anders, ik was zo'n beetje de enige vouwwagen waar een auto bij stond, de rest was alleen de vw zelf....en die werden ook goedgekeurd :)
Zou toch ook onzinnig zijn? Een auto is zo geleend voor de keuring. De vraag is wat er voor staat bij aanhouding of ongeval in Dld...
Ik blijf zo'n tempo 100 keuring een geval van ambtelijke geldklopperij vinden.
Specificaties van zowel trekauto als klapkar zijn bekend dus een keuring in deze is totaal overbodig.
Wanneer auto of klapkar in basis niet voldoen aan de eisen is een keuring wellicht/misschien/eventueel noodzakelijk/wenselijk.
Maar ja misschien denk ik te simpel I: en kan iemand mij de noodzaak van zo'n keuring wel uitleggen.
Vooraf de voorwaarden vermelden waar zowel auto als vouwwagen moet voldoen.
Daaronder een simpel grafiekje of tabelletje en iedereen weet waar hij/zij aan toe is.
- Auto A (type en jaargang kan gespecificeerd worden) i.c.m. vouwwagen A (type en jaargang kan gespecificeerd worden) Zijn altijd goedgekeurd. Geen keuring nodig.
- Auto A (type en jaargang kan gespecificeerd worden) i.c.m. vouwwagen B (type en jaargang kan gespecificeerd worden) Goedgekeurd mits vouwwagen de navolgende................ aanpassingen/modificaties aanbrengt. Hiervoor keuring.
- Auto B (type en jaargang kan gespecificeerd worden) is niet geschikt en kan daarom nooit een Tempo 100 krijgen. Hiervoor geen keuring nodig.
Hoe simpel kan het zijn. Maar ja in deze opzet zijn er beduidend minder keuringen en dus minder inkomsten. Vandaar mijn stelling dat deze procedure van keuring simpelweg een vorm van ambtelijke geldklopperij is door overbodige - en onzinnige wet-regelgeving.
Ik rijd een Peugeot 508 uit 2012 met een CC uit 2009. Het zou toch een formaliteit moeten zijn om een tempo 100 sticker legaal te mogen voeren. Nee dus-
Citaat van: bert m op juni 26, 2014, 10:23:05 AM
Ik blijf zo'n tempo 100 keuring een geval van ambtelijke geldklopperij vinden.
Specificaties van zowel trekauto als klapkar zijn bekend dus een keuring in deze is totaal overbodig.
Wanneer auto of klapkar in basis niet voldoen aan de eisen is een keuring wellicht/misschien/eventueel noodzakelijk/wenselijk.
Maar ja misschien denk ik te simpel I: en kan iemand mij de noodzaak van zo'n keuring wel uitleggen.
Vooraf de voorwaarden vermelden waar zowel auto als vouwwagen moet voldoen.
Daaronder een simpel grafiekje of tabelletje en iedereen weet waar hij/zij aan toe is.
- Auto A (type en jaargang kan gespecificeerd worden) i.c.m. vouwwagen A (type en jaargang kan gespecificeerd worden) Zijn altijd goedgekeurd. Geen keuring nodig.
- Auto A (type en jaargang kan gespecificeerd worden) i.c.m. vouwwagen B (type en jaargang kan gespecificeerd worden) Goedgekeurd mits vouwwagen de navolgende................ aanpassingen/modificaties aanbrengt. Hiervoor keuring.
- Auto B (type en jaargang kan gespecificeerd worden) is niet geschikt en kan daarom nooit een Tempo 100 krijgen. Hiervoor geen keuring nodig.
Hoe simpel kan het zijn. Maar ja in deze opzet zijn er beduidend minder keuringen en dus minder inkomsten. Vandaar mijn stelling dat deze procedure van keuring simpelweg een vorm van ambtelijke geldklopperij is door overbodige - en onzinnige wet-regelgeving.
Ik rijd een Peugeot 508 uit 2012 met een CC uit 2009. Het zou toch een formaliteit moeten zijn om een tempo 100 sticker legaal te mogen voeren. Nee dus-
Het is ook overbodig, je mag zonder keuring gewoon 80 km/h rijden.
Er is geen reden om te laten keuren, tenzij je wat harder wil rijden.
Daarbij is er nog steeds de verantwoordelijkheid van de bestuurder dat zowel wagen als vouwwagen aan de eisen voldoen. Die eenmalige keuring van de vouwwagen doet daar niets aan af.
iemand ervaring met een Alpenkreuzer super gt en of deze uberhaubt in aanmerking komt voor de tempo 100 hij hangt iig achter een mb vito en vorig jaar in frankrijk er achtergekomen dat 100 km /h iig gemakkelijk gaat een beetje meer ook
Citaat van: peter 77 op maart 15, 2015, 07:36:37 PM
iemand ervaring met een Alpenkreuzer super gt en of deze uberhaubt in aanmerking komt voor de tempo 100 hij hangt iig achter een mb vito en vorig jaar in frankrijk er achtergekomen dat 100 km /h iig gemakkelijk gaat een beetje meer ook
Normaal gesproken moet je schokdempers, een geremd onderstel en banden van minder dan 6 jaar oud hebben. Het feit dat hij achter een Vito komt te hangen, maakt dat de eerste twee vermoedelijk mogen ontbreken, mits die Vito voorzien is van ABS:
Bij het ontbreken van een oplooprem en / of hydraulische schokdempers mag het maximaal beladen caravan- / aanhangergewicht ten hoogste 30% van het ledig voertuiggewicht (massa rijklaar) bedragen.http://www.tuv-nord.com/en/mobiliteitsdiensten/tempo-100-108741.htm (http://www.tuv-nord.com/en/mobiliteitsdiensten/tempo-100-108741.htm)
Dus: wat mag de Alpenkreuzer maximaal beladen wegen en wat weegt de Vito leeg, dat is dan de grote vraag.
Citaat van: sanderv op maart 15, 2015, 08:07:17 PMDus: wat mag de Alpenkreuzer maximaal beladen wegen en wat weegt de Vito leeg, dat is dan de grote vraag.
Ik lees dat ook met deze conclusie. Maar vreemd vind ik het wel. Dat betekent namelijk dat de aanwezigheid van schokbrekers voor de keuring niet verplicht zou zijn. Maar dan moet in het keuringscertificaat expliciet opgenomen kunnen worden dat de wagen alleen achter een 3x zo zwaar trekkend voertuig mag hangen. Dan zou er dus ook een soort 'Tempo100 light' bestaan. Is dat zo?
Citaat van: Frankie op maart 15, 2015, 08:38:18 PM
Ik lees dat ook met deze conclusie. Maar vreemd vind ik het wel. Dat betekent namelijk dat de aanwezigheid van schokbrekers voor de keuring niet verplicht zou zijn. Maar dan moet in het keuringscertificaat expliciet opgenomen kunnen worden dat de wagen alleen achter een 3x zo zwaar trekkend voertuig mag hangen. Dan zou er dus ook een soort 'Tempo100 light' bestaan. Is dat zo?
Maar voor de antislingerkoppeling geldt hetzelfde. Die hoef je niet te hebben als de eerder genoemde factor hoger dan 0,8 is. Aangezien dat voor een vouwwagen al snel geldt, hebben de meeste geen antislingerkoppeling. Echter, achter een klein autootje (met ABS) kon hij wel eens officieel nodig zijn. Toch staat bij ons op het certificaat bij de Camplet niet dat de auto minimaal 625 kg leeg moet wegen. Het is, typisch duits, één groot administratief spektakel, maar goed, zo zijn de regels.
Citaat van: peter 77 op maart 15, 2015, 07:36:37 PM
iemand ervaring met een Alpenkreuzer super gt en of deze uberhaubt in aanmerking komt voor de tempo 100 hij hangt iig achter een mb vito en vorig jaar in frankrijk er achtergekomen dat 100 km /h iig gemakkelijk gaat een beetje meer ook
JA, op die van mij zit een (overigens veel te grote) 100 sticker :)
Super GT kan je met bijna elke auto trekken voor die keuring....heeft namelijk schokdempers en reminrichting.
Wel kan ik aanraden om even wat gegevens van de wagen mee te nemen, ik had zelf de handleiding en een blad uit een brochure meegenomen waar alle maten en gewichten e.d. op stonden, vond de keurder wel erg makkelijk :)
Overigens: maximum gewicht is maar 550 kg.
ennuh....Super GT gaat ook makkelijk harder als die 100 hoor....was even vergeten dat ie er achter hing berg af in België ....dat was dus 140, oeps :o