Hallo allemaal!
Wij zullen ons eerst voorstellen. Wij zijn Eric en Kim met 2 dochters van 4 en 1,5 jaar Benthe en Catoo. Afgelopen jaar hebben we als eerst met het complete gezin in een stacaravan in zuid frankrijk gezeten. Dit benauwde ons zo erg dat we de stap hebben gemaakt naar een vouwwagen. We hebben een Arizona model 2005 gekocht. Bij aanschaf zag het er naar uit dat de mensen klaar waren met kamperen. Op eerste oog zag de vouwwagen er goed uit. Geen verbogen stokken, roest of iets dergelijks maar wel andere zaken die erg slecht waren. We hebben inmiddels al een hoop gedaan om de wagen weer "bewoonbaar" te maken.
- alle haringelastieken vervangen
- nieuwe scheerlijnen. was een ratjetoe
- rubbers tegen trillen keuken/vouwwagen vervangen
- binnentent\slaaptent voorzien van nieuwe elastieken
- kaf van koren scheiden. veel spullen er bij gekregen. Een hoop weg gedaan
We willen de bedden nog wel versterken. Wij zijn niet bepaald elfjes samen 180 kg :rolleyes:. Dwars onder de bedden willen we van hetzelfde koker materiaal wat aan de binnenzijde van de bedden geplaatst als deze uitgeklapt staan versteviging aanbrengen. Heeft iemand dit al gedaan? Ik heb er naar gezocht op het forum, maar niets kunnen vinden.
Komend weekend is het de eerste keer dat we in de vouwwagen gaan slapen. Zijn er nog tips waar ik zeker naar MOET kijken?
Kijk ook eens naar de bandjes en de remmerij.
Wordt vaak vergeten.
En zijn je kabelaansluitingen in de lichtunits niet door roest aangetast, door de jaren heen. Ff kapjes eraf schroeven en controleren.
Zelfde zou ik ook doen met het stekker. Loshalen en kijken of alles fris is.
Kun je ergenis voor zijn, dat e.e.a. het onderweg niet meer doet.
Veel plezier ermee.
btw.....die 180 kg zegt natuurlijk niks. Als jullie beide 2 meter lang zijn......... ;)
Wij zijn beide ook bepaald volslank en hebben onder de bedplanken een extra poot geplaatst, is ruim voldoende. Voor wat meer slaap comfort een 2 persoons selfinflateble onder de standaard matrassen, die blijven liggen (met stoppen open) bij het dichtklappen.
Ik denk dat het meeste wel is genoemd. Nog 1 puntje denk ik. Hoe is het gesteld met je gasfornuis. Doen alle pitten het en zijn de knoppen nog heel en dan belangrijkste, is de gas slang nog goed.
We hebben de keuken nog niet getest. Bij de voorbereidingen voor komend weekend zal ik dit meteen testen. Gasslang is goed! Die was ruim over de datum.
We hebben een topdekker van de Ikea op het bed. Na testliggen is m'n meissie meteen in slaap gevallen = goedgekeurd :)1]
Kabelaansluitingen zijn in orde. Ook de stekkerverbinding van keuken naar wagen. Remmen werken goed en mechanisme onlangs weer een paar knijpjes vet gekregen. Laat ik het zo stellen, we zijn te kort voor ons gewicht. Banden heb ik erg mijn twijfels over. Deze zien er op zich nog erg goed uit. Geen haarscheurtjes of iets dergelijks maar leeftijd weet ik niet. Heb inmiddels wel elders op het forum gekeken hoe dit te achterhalen is. Ik hou jullie op de hoogte
Citaat van: eptver op juni 01, 2014, 03:42:53 PM
We hebben een topdekker van de Ikea op het bed. Na testliggen is m'n meissie meteen in slaap gevallen = goedgekeurd :)1]
Haha, geweldig! Dat zal dan geen probleem zijn! :)
De banden net even gecontroleerd. Ze zijn uit 2006. Kingstyre 5.00x10. Zal het nog een jaartje kunnen?
Citaat van: eptver op juni 01, 2014, 08:22:50 PM
De banden net even gecontroleerd. Ze zijn uit 2006. Kingstyre 5.00x10. Zal het nog een jaartje kunnen?
Uit eigen ervaring weet ik dat dat niet verstandig is. Wij hadden ook banden van 8 jaar oud en die zagen er nog perfect uit.... van buiten. Op de dag van vertrek zet ik mijn banden op spanning en breekt het ventiel spontaan af :( Gelukkig konden we nog die dag terecht bij Roadmaster en konden we toch vertrekken. Achteraf dacht ik wat als dit onderweg was gebeurt? Nogmaals ik zou het risico niet lopen en er dit jaar nog nieuwe banden opleggen.
Dit weekend waag ik het er op. Wanneer we naar Frankrijk gaan dan gaan er wel nieuwe bandjes op!
Voor een korte afstand zal het niet heel veel uitmaken of de bandjes was ouder zijn.
Zorg wel voor voldoende druk in de bandjes.
over banden zijn ook diverse topics.
(http://img.tapatalk.com/d/14/06/09/yrebesav.jpg)
Voor de eerste keer staat hij best aardig! We zijn er nu achter dat we raamrubbers nodig hebben! Er zit er geen een meer op!
Ook al een bui gehad en waterdicht verklaard!
Pfff. Wat een nacht gehad. Toen wij naar bed gingen, zakte het bed ineens 1 centimeter! Na controle bleek dat het bed nog wel aan de schanieren vast zat, maar normaal ligt deze ook met de lange zijde een klein stuk op de wagenbak. Ben er dus, omdat ik het helemaal niet safe safe vond, maar uit gegaan en heb de rest van de nacht op een stoel geslapen. Oudste docher is ziekjes van het warme weer en ben dus niet daar gaan liggen. Iemand ervaringen met? Bij elke beweging hoor je het doorzakken van de klep tegen het metaal van de bak schuren.
Nooit last gehad met de bedden toen wij de Louisiana hadden. Wat weleens gebeurde: de pootjes van het bed zakken weg. Die legden we altijd op plankjes... Met name in 'malse' weiden is dat wel een dingetje. Maar een klapkar-bed moet zonder problemen 200 kg kunnen houden. Als alles lijkt te bewegen wil het soms helpen om de uitdraai-steunen een slagje te geven. Niet teveel anders kan je de boel in de soep draaien. (En uitkijken met een gespannen tent eraan).
Succes en hopelijk wordt de tweede nacht beter.
Citaat van: eptver op juni 09, 2014, 03:42:03 AM
Pfff. Wat een nacht gehad. Toen wij naar bed gingen, zakte het bed ineens 1 centimeter! Na controle bleek dat het bed nog wel aan de schanieren vast zat, maar normaal ligt deze ook met de lange zijde een klein stuk op de wagenbak. Ben er dus, omdat ik het helemaal niet safe safe vond, maar uit gegaan en heb de rest van de nacht op een stoel geslapen. Oudste docher is ziekjes van het warme weer en ben dus niet daar gaan liggen. Iemand ervaringen met? Bij elke beweging hoor je het doorzakken van de klep tegen het metaal van de bak schuren.
Wat zakte weg? de poten in het zand/gras of had je er wel plankjes onder?
Had er inderdaad al keurig plankjes onder de pootjes gelegd. Om inderdaad op 2 van die dunne sprietjes te staan op een grasveld gaf mij in eerste instantie ook niet helemaal een lekker gevoel. Had nog een stuk hardhouten plank liggen welke ik in stukken van 15x20 heb gezaagd. Hierbij de schets wat ik bedoelde. Weet iemand of deze inkeping van de plaat verder op de rand van de bak moet liggen of dat dit altijd milimeter werk is?
Soooowwww jij kan mooi schetsen....
Ik heb de vouwwagen in de stalling staan dus kan het niet controleren (we hebben dezelfde jamet jaartje jonger)
Maar volgens mij zouden die steunen aan beide einden het gewicht moeten kunnen dragen zonder dat er iets op de bak rust.
Ik heb het schuiven van het bedframe langs de wagenbak ook wel eens gehoord. En samen met mijn vrouw ga ik ook richting 180 kg :X
Kijk of er geen overdreven speling in onderdelen zit, bij ons bleek eens een van de lange pennen die de tentstokken met het frame van de wagenbak verbond lam geworden (metaalmoe) Gelukkig stonden we bij Osebos waar in het dorp een ouderwetse ijzerwarenhandel zit, die ook apartere maten moeren en bouten kon leveren.
Heeft het onderdeel naadloos voor ons nagemaakt......
(http://img.tapatalk.com/d/14/06/11/yhute3yj.jpg)
Bij ons is het zo (zie foto) ik heb de plank zelf vervangen voor een stevigere plank.
Gr. Marnix
Dat ziet er toch een stuk anders uit dan bij ons.... Binnenkort nog maar eens controleren.
Die katoenen band welke van de eene klap, langs de frames en weer terug naar de andere klap lopen, moeten deze langs de buitenkant van de bedden lopen of vanaf de laatste bevestiging aan het frame recht naar beneden langs de kopse kant?
Vandaag een set nieuwe banden besteld. Deze gaan er volgende week op. De bandenhandel zit niet ver bij m'n werk vandaan en kan dan meteen de versteviging aanbrengen aan ons bedje waar wij op liggen. Ik zal verslag leggen hoe ik dit heb gedaan. Kan handig zijn voor degene die het ook eventueel wilt doen.
Wij herkennen dit probleem!
Bij ons alleen het rechterbed wanneer je de wagen instapt. De linker, waar wij zelf op slapen, heeft dit niet? Die lijkt wel prima te steunen op de rand van de bak.
Ik ben benieuwd naar je oplossing!
Ik lees mee, wacht af! :)
Wij slapen aan de rechter kant. Dit is de bovenste klap. Daarom kan ik makkelijker hier aanpassingen op maken. Het zijn franse klappers, en denk ook dat deze een beetje met de franse slag in elkaar zijn gezet.
Dit had ik voor ogen om te maken als versteviging voor de rechter klap. Makkelijk dat we op het werk alle apparaten hier voor hebben staan! ::)
Citaat van: Marnix van Bruchem op juni 11, 2014, 03:00:08 PM
(http://img.tapatalk.com/d/14/06/11/yhute3yj.jpg)
Bij ons is het zo (zie foto) ik heb de plank zelf vervangen voor een stevigere plank.
Gr. Marnix
Net nog even bij de vw geweest om maten op te nemen. Bij ons zit het precies hetzelfde. Echter ik heb wel gemerkt dat de bak waar deze op ligt niet echt sterk is. De bak is dus naar "binnen" gefloept. Dat is ook te voelen. In het midden mis de bak stevigheid(http://img.tapatalk.com/d/14/06/26/ysaneqen.jpg)(http://img.tapatalk.com/d/14/06/26/ujy2amu3.jpg)
Vandaag zijn de nieuwe banden onder de VW gekomen. Nu zullen we een stuk meer vertrouwen in de banden hebben als we in Frankrijk rijden. Morgen ga ik het bed verstevigen. Hier zal ik een netjes verslag van tikken!
Zo! Nog helemaal in de klus kleding, maar het lassen is klaar. Morgen spuiten en dan op de vouwwagen!(http://img.tapatalk.com/d/14/07/03/by6ahy9a.jpg)
Het frame ligt hier onderste boven. De poten komen dadelijk naast de bak te staan.
Gisterenavond het materiaal gecontroleerd op de klapper en mijn maten klopten goed! Zijn weer meer mee terug naar genomen en hangt nu te drogen aan de boom(http://img.tapatalk.com/d/14/07/04/a5e7y2ub.jpg)
Vandaag de versteviging van het bed gemonteerd op de vw.(http://img.tapatalk.com/d/14/07/06/3abuhaba.jpg)
Bovenstaand de originele klep. Eerst de klep vij gemaakt van de pootjes en de bandjes welke hey matras op zijn plek houden verwijderd van de plank.
(http://img.tapatalk.com/d/14/07/06/qadu2u8y.jpg)
In de bestaande koker gaten geboord en m6 draad ingetapt.
(http://img.tapatalk.com/d/14/07/06/yma6egyp.jpg). Daarna was het enkel nog schroeven en vast zetten!
(http://img.tapatalk.com/d/14/07/06/atady3yn.jpg)(http://img.tapatalk.com/d/14/07/06/y3ynu5em.jpg)
Nog genoeg plek voor een ondertentje. Het is echt degelijk sterk! Deze zakt niet meer door!
Heel netjes gemaakt :J
Natuurlijk zijn de nieuwe extra pootjes er af te schroeven!
Citaat van: C5CCV op juli 06, 2014, 02:20:30 PM
Heel netjes gemaakt :J
Dankjewel! Heb ook jouw aanpassingen gezien aan je vw! Ook heel erg netjes gemaakt!
Af en toe wil de verlichting niet werken. De stekkerverbinding van de keuken ook gecontroleerd, maar niets kunnen vinden. Verder de vouwwagen nog verder gecontroleerd, blijkt het de auto te zijn. Enig idee hoe ik die corrosie uit het massa contact kan halen?(http://img.tapatalk.com/d/14/07/14/qu3a2yje.jpg)
Gewoon een goede contactspray en een stukje fijn schuurlinnen en wat geduld. Daarna lichtjes inspuiten met zuurvrije vaseline spray. Maar houd er rekening mee dat als de voorkant van de stekkerdoos zo gecorrigeert de binnenzijde ook aardig verrot kan zijn.
Morgen zal ik het eens schoonmaken en open maken.
Zojuist de branders gecontroleerd. Een functioneerde niet goed. De vlam kwam er half uit. Na de brander uit elkaar gehaald te hebben en het sproeiertje met een klein raggertje schoon gemaakt te hebben en de rest van de brander met een borstel schoon geborsteld te hebben hadden we hierna weer een goed functionerende brander!
Citaat van: eptver op juli 13, 2014, 09:40:13 PM
Af en toe wil de verlichting niet werken. De stekkerverbinding van de keuken ook gecontroleerd, maar niets kunnen vinden. Verder de vouwwagen nog verder gecontroleerd, blijkt het de auto te zijn. Enig idee hoe ik die corrosie uit het massa contact kan halen?(http://img.tapatalk.com/d/14/07/14/qu3a2yje.jpg)
Massa punt in het contact stop gereinigd. Met een doekje en citroenzuur! Daarna uitgespoeld met remreiniger en ingevet net zuurvrije vaseline! Achterkant is volledig ongegoten in hars. Daar hoef ik dus niets aan te doen(http://img.tapatalk.com/d/14/07/22/esaqutyh.jpg)
Na de vakantie wil ik de keuken gaan aanpassen. Ik wil er pootjes met wielen onder maken en een ladeblokje. Iemand een idee waar ik vanuit kan gaan betreft het ladeblokje? Zijn er al forumisten die dit eerder hebben gedaan bij een Arizona keuken? Tegenwoordig hebben ze lades, maar niets gevonden op het forum dat een oude keuken omgebouwd wordt.
Wauw, wat een mooie oplossing. Voor het verstrekken van de wagen plank. Bij onze lousiana heb ik er nooit last van gehad, maar de Texas die we daarvoor hadden had ik hetzelfde probleem, toen zette ik er een paar flinke assteunen bij onder, maar dat is wel erg lomp.
Wat ik wel vreemd vind, is dat je zegt dat de wagen uit 2005 is, maar toen zaten er al geen platen maar lattenbodems in een stalenframe onder de bedden? Wij hebben ook een Arizona uit 2005met dezelfde kleuren, maar dan wel met lattenbodem
wij ook, misschien dat bouwjaar luxeversie met lattenbodem, en standaard nog zonder??
Het is ons verteld dat hij uit 2005 is. Was een lattenbodem een optie?
Geen idee, ik heb nog nooit een nieuwe gekocht
Ik heb wel gehoord dat ze sinds met de kleuren van de tent vooruit gingen lopen en dat je bijvoorbeeld al in 2015 kunt kiezen voor de kleuren van "model 2016"
In 2005 hebben wij een nieuwe Jamet Arizona gekocht, lattenbodem was standaard.
Dan hebben we volgens de kenners een ouder model met nieuwere kleuren... Anyways ik heb er plezier van en dat is het enige wat naar mijn inziens belangrijk is betreffende deze vouwwagen. Ik kan alleen maar uit gaan op basis van de originele aanschafbon, afspraken welke er op staan, de catalogus uit 2005 en handleiding.
Waarschijnlijk model 2004 gekocht in 2005. Niets mis mee natuurlijk!
veel plezier met de wagen!
Het duurt immers niet lang meer voordat wij hem weer thuis hebben staan voor verbeteringen! Vakantie duurt ook niet meer lang! Ik ben al aan het aftellen!