Hallo, sinds 10 minuten staat onze klapper weer voor de deur. Nu is mijn vraag hoeveel bar zouden jullie in de bandjes doen? Het is een Jamet Arizona met 10 inch bandjes. De wagen is nu leeg dwz alleen de vouwwagen spullen liggen erin.
Mvg marnix
3,5 tot 4 bar. Lijkt veel, maar hoe meer lucht in de band des te beter de warmte afvoer.
Normaal gesproken staat op de band wel een aanduiding van de maximale druk.
kijk eens in dit tabel , misschien heb je er wat aan http://www.wittesmid.nl/bandenspanning_aanhangwagen.html (http://www.wittesmid.nl/bandenspanning_aanhangwagen.html)
De banden van onze Jamet Dakota staan op 2,7 BAR
Ik hou zelf 3 bar aan.
hier ook 3 bar
Max 4 bar, meestal zet ik ze op ruim 3,5.
Citaat van: Ccindy op juni 03, 2014, 10:44:27 PM
De banden van onze Jamet Dakota staan op 2,7 BAR
Even ter aanvulling, dit staat er bij ons op de banden:
135 R13 69N
AT 36 PSI 2,5 BAR
Op onze Dakota 2012 staat 3 ATM
Citaat van: RonvanTilburg op juni 04, 2014, 08:41:39 AM
Op onze Dakota 2012 staat 3 ATM
Zitten er oude banden onder dan? Want atmosfeer wordt toch al lang niet meer gebruikt bij banden?
Citaat van: Daytona69 op juni 03, 2014, 09:38:47 PM
kijk eens in dit tabel , misschien heb je er wat aan http://www.wittesmid.nl/bandenspanning_aanhangwagen.html (http://www.wittesmid.nl/bandenspanning_aanhangwagen.html)
Nou, in die tabel van De Witte Smid zouden mijn banden onder de Combi Camp maar liefst 6,2 Bar moeten hebben :? :I
De site van Aart Kok adviseert "Combi-Camp Venezia 205/80R10 (tot 2007) 2,9 BAR
En ik heb ze altijd op 3 Bar staan dus dat laat ik maar zo :)
Anders gaat m'n CC er zo uitzien denk ik:
(http://i76.photobucket.com/albums/j33/bensi_2006/th_CC-001.jpg)
Citaat van: Ccindy op juni 04, 2014, 09:17:39 AM
Zitten er oude banden onder dan? Want atmosfeer wordt toch al lang niet meer gebruikt bij banden?
Nee dat staat op de vouwwagen boven de banden, op de banden staat Max 44 psi= 3 bar, maar heb ook een andere load index, de vorige eigenaar heeft eea aangepast. Hij wilde harder rijden, hij heeft er ook een stabilisator koppeling opgezet tot 5000 kg ::)
Citaat van: RonvanTilburg op juni 04, 2014, 12:22:44 PM
Hij wilde harder rijden, hij heeft er ook een stabilisator koppeling opgezet tot 5000 kg ::)
De dissel aan de haak vast laten lassen werkt hetzelfde en is goedkoper... :)
:H tja maar het zit er nu toch op dus laat ik hem maar lekker zitten, ik rij toch niet harder dan 110 als ik harder ga gaat de auto zo veel brandstof verbruiken dat ik een keer meer moet tanken en dus net zo lang onderweg ben. Worden de kids weer wakker moeten ze plassen etc duurt effe tanken al snel 40 min. Scheelde vorig jaar eigenlijk niets (110 ipv130) ik was 20 min langer onderweg dan het jaar ervoor maar was wel 100 km verder gereden.
Uit de handleiding van onze wagen:
Banden: 155 / 70 R 13
Bandenspanning 2,5 bar
Snelheid maximaal 140 km/uur
Draagvermogen 387 kg per band
Er zijn dus nogal wat verschillen. Ik zou de gok niet wagen om "zo maar" iets in de banden te stoppen. 4 bar of meer is alleen geschikt voor banden met hoge druk ventielen.
Een te zachte band geeft kans op een klapband, een te harde band geeft een springend karakter aan de wagen.
Mijn advies: vraag na bij een bandenboer, die kan exact vertellen aan de hand van het soort band welke druk het beste is.
In mijn handleiding van de jamet louisiana staat 3.5bar. Zijn ook 10 inch banden. Zie ook instuctieboekje in dit topic http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=9481.0