Ik zit te twijfelen hoe ik dit jaar vanuit de omgeving Nijmegen naar Frankrijk (Ardeche) zal afreizen.
Wat zijn jullie specifieke voorkeuren om via België dan wel Duitsland te rijden? Ik heb geen 100 km keuring, dus harder in Duitsland zit er niet in.
Het stuk Duitsland ik vlakker dan door de Ardennen in België. Drukte valt denk ik ook we te vergelijken, of...?
Mijn ervaring is dat het in Duitsland beter doorrijdt dan de route via België/Luxemburg. Die laatste hield bij ons vorig jaar enorm op. Reden voor ons (rijden via Utrecht) om dit jaar via Parijs te rijden, maar voor jullie ligt Duitsland dan veel meer voor de hand.
Wij rijden altijd via Antwerpen, Brussel, Luxemburg, Metz, Lyon naar de Ardeche.
Voordeel van lang stuk in Belgie riidjen is dat je in Belgie 120 km/uur mag, weg is wel supersaai...
Al dan niet vlak zijn van de weg is bij een klapkar minder belangrijk dan met een caravan, dus dat argument nemen wij niet mee in onze afweging. Die klapkar volgt toch wel :)
Wij komen ook uit de buurt van Nijmegen, maar onze ervaring is dat het toch fijner rijd via Belgie.
O.h.a. zal het niet veel uitmaken. De A61 is druk, en er zijn veel werkzaamheden. Aan de andere kant is Thionville ook een berucht knooppunt. Je zult afhankelijk zijn van de momentane situatie op de weg.
In Frankrijk kies ik wanneer het druk is de alternatieve route (Bison Futé) over de RN. Lekker ontspannen en kost maar iets meer reistijd.
En geen tol :-)
Vanaf Nijmegen heeft het niet zoveel voordeel om via Duitsland te gaan denk ik. Naar Luxemburg moet je toch een stukje binnendoor en boek je geen tijdwinst t.o.v. via maastricht/ luik.
Ik denk dat het er ook vanaf hangt welke dag je wilt vertrekken. Ik vertrek altijd op zondagochtend vroeg. Als ik naar Frankrijk ga dan neem ik ook de weg zoals Spiegelbeeld, heb nooit problemen onderweg. Alleen in Luxemburg gaat iedereen tanken bij het eerste tankstation over de grens, daar is het even druk. Ik neem de eerst volgende.
Citaat van: Yolanda op juni 10, 2014, 12:01:42 PM
Alleen in Luxemburg gaat iedereen tanken bij het eerste tankstation over de grens, daar is het even druk. Ik neem de eerst volgende.
idd of even kort de snelweg af, bij Dudelange bijvoorbeeld. Daar ligt het tankstation vlakbij de snelweg maar het scheelt drukte (het is daar altijd rustig) én geld
Ik kies dan denk ik gewoon de "bekende" route door Belgie. In Duitsland mogelijk constant ingehaald worden door vrachtwagen die wel 90 km/u mogen rijden is ook niet fijn.
Wel jammer dat niet door Luik mag met een vouwwagen. Scheelt een hoop kilometers...
CiteerWel jammer dat niet door Luik mag met een vouwwagen. Scheelt een hoop kilometers...
Kilometers scheelt wel wat, maar reistijd is bijna gelijk.
En door luik blijft enorm opletten, 1 foutje en je rijdt er een uur rond (door de binnenstad) :N
@reacties hierboven:
Kilometers meer vallen toch wel mee? Is 20 km ofzo maar geen stoplichten etc. in Luik. Het is toch 'gewoon' de A25 volgen? Is lang geleden dat ik via Luik reed maar ook met de auto nam ik de 'nieuwe' ring.
hier wat oudere informatie maar denk niet dat de borden verplaatst zijn ;)
http://www.anwb.nl/binaries/pdf/kamperen/kckroute_om_luik-94515_300093.pdf
Ik ga ondanks dat de routeplanner de route Antwerpen, Brussel, Luxemburg aangeeft rij ik op aanraden van kennissen die Regelmatig naar Frankrijk rijden toch een andere route. Nl Maastricht, Luik (rondweg!), Martelange ( goedkoop tanken en rustig) naar Nancy enz.
Wij komen uit de achterhoek en denken hier ook over na. We hebben alle routes al wel eens gehad. In duitsland vinden we de invoegstroken erg kort. In parijs komen we telkens weer ergens in het centrum uit. Via luxemburg ook niet ideaal. Wij mogen wel 100 km in duitsland.
De rondweg in Luik is 12 km langer. Valt dus wel mee.
Wij denken juist aan het omgekeerde: we gaan dit jaar via Zwitserland naar Italie en ik overweeg sterk om vanuit Nijmegen via Luxemburg en Frankrijk te rijden. Ik mag maar 80 in Duitsland en met dat tempo is het wel een erg groot land. Daarnaast op veel plekken een inhaalverbod voor aanhangers.
Citaat van: prutsky op juni 11, 2014, 07:32:22 AM
Ik kies dan denk ik gewoon de "bekende" route door Belgie. In Duitsland mogelijk constant ingehaald worden door vrachtwagen die wel 90 km/u mogen rijden is ook niet fijn.
Vrachtwagens mogen in Duitsland ook maar 80 km hoor.
Ben de laatste keer gewoon met de vouwwagen door Luik gereden, was wel 's morgens vroeg ( rond 6 uur), heb geen problemen gehad. De terugweg ook door Luik ('s avonds/'s nachts) ook geen probleem.
Ik heb begrepen dat je met een vouwwagen wel door Luik mag, maar met een sleurhut niet.
Dat is niet correct, het gaat over de lengte van de totale combinatie, maximaal toegestaan 6 meter.
Zie ook KLIK (http://www.anwb.nl/binaries/pdf/kamperen/kckroute_om_luik-94515_300093.pdf)
Citaat van: Blackraven op juni 12, 2014, 06:58:16 PM
Dat is niet correct, het gaat over de lengte van de totale combinatie, maximaal toegestaan 6 meter.
Zie ook KLIK (http://www.anwb.nl/binaries/pdf/kamperen/kckroute_om_luik-94515_300093.pdf)
Ben ik er dus ook ingestonken met dat bord van die vrachtwagen, wel geluk gehad dus
Citaat van: Chrisje op juni 12, 2014, 10:03:24 PM
Ben ik er dus ook ingestonken met dat bord van die vrachtwagen, wel geluk gehad dus
Absoluut men schijnt ook te controleren met camerabewaking
Citaat van: Chrisje op juni 12, 2014, 10:03:24 PM
Ben ik er dus ook ingestonken met dat bord van die vrachtwagen, wel geluk gehad dus
Ik vind het -met excuses aan onze zuiderbuurforumleden- toch ook wel een heel erg Belgisch bord hoor. En om dan als ANWB te suggereren dat er een auto met een aanhangertje bij moet zoals in Duitsland of Frankrijk is helemaal the limit... Wat is er mis met het algemene bord zoals dat ook in Nederland gehanteerd wordt, want dat geldt tenslotte voor alle voertuigen of voertuigcombinaties:
(http://www.unitedoverall.nl/images/11.03.021.201.jpg)