Deze zomer staat Italië op het menu en dan het Lago Maggiore wel te verstaan. Nu vind ik de reis ernaartoe altijd ook wel leuk, maar ik houd wel van stevig doorrijden en weinig stoppen.
M.a.w. het moet gewoon lekker opschieten. Met de Odyssee erachter rijd het al een stuk relaxter moet ik zeggen; 120 op de cruise en tokkelen maar.
Nu moet ik dus echter naar Italië....vroeger geëerd om het lekkere hard doorrijden, maar die tijd is dus voorbij... :O
Ik twijfel nu om over Duitsland te rijden of door Frankrijk. Ik heb eerlijk gezegd weinig zin om hele einden achter een vrachtwagen te hangen; ik heb daar gewoon te weinig geduld voor.....
Via Frankrijk heb ik echter nog nooit naar Italië gereden, laat staan iemand gehoord die dat wel eens gedaan heeft. Ik vind het niet erg als het 200km om is, als ik maar lekker een beetje vaart kan maken (en ja ik weet dat het effectief weinig uitmaakt.... :P)
Zijn er mensen die ervaring hebben met "Italië via Frankrijk"?
Hoe rijd dat stuk weg? Filegevoelig? Tips?
Dan kan je proberen een stuk met de trein te gaan. Via kandersteg. Heb het ook al eens overwogen
Juppehup, wij mogen woensdags pas aankomen op de camping, maar vertrekken zondags al..Geen vrachtverkeer in Duitsland op zondag en dat scheeld al een hele boel vooral met de wegwerkzaamheden..Dus als de mogelijkheid er is zou ik zeggen vertrek op zondag...
Geen vrachtverkeer op zondag??
Kijk, dat is info waar ik wat aan heb.... ;-)
Dat is iedere zondag?
Maar dan nog....die 90km/h hè....poi....
In duitsland mogen vrachtwagens op zondag niet rijden nee :)
En tja die 90 klm per uur..Wij tuffen regelmatig door, weet inmiddels de flitspalen wel te staan dus dan even gas los...De bekeuringen kwa snelheid zijn veel vriendelijker in Duitsland dan hier, dus ik durf eigenlijk wel een gokje te nemen door eigenlijk op mijn kilometerteller zo rond de 110 te rijden..In werkelijkheid zou het dan zo tond de 105 liggen..Mocht het nou gebeuren dat er toch een bekeuring komt, helaas pindakaas dan betaal ik die paar eurie wel :# :O
Citaat van: Juppehup op juni 16, 2014, 09:06:37 PM
Deze zomer staat Italië op het menu en dan het Lago Maggiore wel te verstaan. Nu vind ik de reis ernaartoe altijd ook wel leuk, maar ik houd wel van stevig doorrijden en weinig stoppen.
M.a.w. het moet gewoon lekker opschieten. Met de Odyssee erachter rijd het al een stuk relaxter moet ik zeggen; 120 op de cruise en tokkelen maar.
Nu moet ik dus echter naar Italië....vroeger geëerd om het lekkere hard doorrijden, maar die tijd is dus voorbij... :O
Ik twijfel nu om over Duitsland te rijden of door Frankrijk. Ik heb eerlijk gezegd weinig zin om hele einden achter een vrachtwagen te hangen; ik heb daar gewoon te weinig geduld voor.....
Via Frankrijk heb ik echter nog nooit naar Italië gereden, laat staan iemand gehoord die dat wel eens gedaan heeft. Ik vind het niet erg als het 200km om is, als ik maar lekker een beetje vaart kan maken (en ja ik weet dat het effectief weinig uitmaakt.... :P)
Zijn er mensen die ervaring hebben met "Italië via Frankrijk"?
Hoe rijd dat stuk weg? Filegevoelig? Tips?
Zo mijn eerste post.
We rijden al jaren richting Italie en rijden de laatste jaren alleen nog maar door Frankrijk. Mooiere route dan Duitsland en minder files. Wij vertrekken as vrijdag naar Cannobio (Lago Maggiore). Succes met je reis.
Citaat van: havenmeester op juni 16, 2014, 10:14:40 PM
Zo mijn eerste post.
We rijden al jaren richting Italie en rijden de laatste jaren alleen nog maar door Frankrijk. Mooiere route dan Duitsland en minder files. Wij vertrekken as vrijdag naar Cannobio (Lago Maggiore). Succes met je reis.
Enneuh...pure nieuwsgierigheid, maar welke route rijd je dan precies?
Ik ga ook naar Lago Maggiore. Ik reis op zondag en zet 100/110 op de cruisecontrol door Duitsland.
Flitsen doen ze van voren, dus dan kunnen ze niet zien of je 100 of 80 mag. Daar krijg je dus geen boete van.
Het enige risico is dat ze je staande houden. Ik denk dat ze dat alleen doen als je het te bont maakt of als ze hun dag niet hebben
In het laatste geval is 20 kilometer te hard ongeveer 25 euro :#
Op wintersport naar Frankrijk reed ik ook door Duitsland. Heerlijk. Niet elke keer stoppen bij tolpoorten of drukte bij de steden en al die knooppunten in Belgie. Ik heb niet harder gereden dan 130 en had een gemiddelde van 109 over de hele terugreis.
Als je enigszins via een normale route door Franrijk naar Lago Maggiore wilt rijden mag je heel Belgie en Luxemburg door. En dan maar een klein stukje door Frankrijk naar Straatsburg. Dat gaat echt niet sneller zijn.
Aha, de boetes zijn niet zo hoog dan in Duitsland? Ook niet qua inhaalverboden? Of vallen de stukken met inhaalverbod nog mee (qua lengte)?
Snelheidsboetes in Duitsland zijn relatief laag. Behalve bij wegwerkzaamheden!!
Voor wat betreft de inhaal-verboden: die gelden net weer niet bij wegwerkzaamheden. Toen wij naar Zwitserland gingen, haalden we daar de vrachtwagens in... (er geldt nl. wel een breedtebeperking, maar daar hadden we geen last van). Het door kunnen rijden in Duitsland viel mij erg mee.
Wij gaan deze zomer ook naar Lago Maggiore en wilden door Frankrijk gaan omdat je daar 130 mag rijden. Vroegen ons wel af of je dan nog wel via Zwitserland gaat en/ of de Gotthardtunnel te vermijden is?
Aangezien het onze eerste vakantie gaat worden met een kar achter de auto, vraag ik me af wat een redelijke afstand is voor de eerste dag? Zonder kar reden we tot 1300 km op de eerste, dat is nu geen optie
Zijn benieuwd naar jullie reacties.
Wij gaan dit jaar naar midden-italie en rijden via Frankrijk. Via Luxemburg -Metz -Strasbourg naar Basel. Is ca 50 km langer voor ons dan Duitsland. Om Zwitserland te vermijden moet je wel erg omrijden (via de montblanc of frejus-tunnel), dat loont volgens mij echt niet.
Ik heb de route via Duitsland twee keer gereden. Mijn persoonlijke ervaring is dat mbt de snelheid de Duitsers niet moeilijk doen, althans tot ca 100 km per uur, alleen bij snelheidsbeperkingen (Baustellen waar je maar 80 mag rijden) is het oppassen geblazen. Het overtreden van het inhaalverbod is een ander verhaal, als ze je snappen krijg je geheid een bon, dus dat is goed uitkijken en op hoop van zegen dan maar. En goed in de spiegel kijken, want ze rijden soms met een zeer fors tempo over de linkerbaan. Inhaalverbod verschilt per snelweg maar de A61 heeft bijna overal een inhaalverbod. Aan de oostkant van de Rijn ( A3/A5 ) niet, de weg is daar driebaans, mooier en afwisselender maar ook filegevoeliger (Frankfurt). Karlsruhe-Basel is ook grotendeels met een inhaalverbod.
Dit jaar Frankrijk: in Belgie maximaal 120 en in Frankrijk 110/130 (niet dat ik dat rij, bij mij is 120 ook echt de limit en dan moet het een rustige peage zijn). Ik wil de eerste dag tot in Italie komen, dan is de tweede dag tot vlak boven Rome niet meer zo ver.
Fiatje, wij rijden met vouwwagen meestal niet meer dan 800 klm per dag....Maar goed dat is voor iedereen anders denk ik :)
800 km is een goed uitgangspunt. Heb ik vorige vakantie heen ook gedaan, dan ben je overdag wel 12 uur onderweg incl pauzes en toen hadden we ook wat oponthoud. De terugweg veel 'savonds en 'snachts gereden en weinig pauze. Volgens mij reed ik toen 1000km in 13 uur, maar dat is niet relaxed. Kruissnelheid ligt dan ook wel rond de 120-130
Ik dacht dit jaar nog heel even om in één keer naar Lago Maggiore te rijden, dat is 1040 km, maar dan ben ik van 5:00 tot 20:00 onderweg als alles mee zit en dat vind ik toch te lang. Wij moeten wel per 2 uur pauzeren ivm de kinderen. Als je langer door kan karren scheelt dat wel flink.
We doen het dus in 2en. Zaterdagmiddag weg en 'savonds rond 22:00 een hotelletje. Zondag de andere helft. Eigenlijk lijkt het me ook wel relaxed een beetje onthaasten met 80-100 op de Autobahn.
Fiatje, ik denk niet dat je het oponthoud in Belgie en Luxemburg + de langere afstand goed gaat maken met even 130 rijden in Frankrijk. Dat is maar 200km. Kijk maar eens wat de routeplanners aangeven, er komt geen tolweg aan te pas.
Bedankt voor jullie tips en ervaringen! We zagen dat je ook klein stukje met Autotrein door Zwitserland kan. Dat zou dan de Gotthardtunnel schelen en de file die daar bij kan horen. We zijn er nu beetje huiverig voor omdat we daardoor in mei problemen hebben gekregen met onze auto. Toen reden we zonder kar... Problemen zijn gelukkig wel weer verholpen, maar zitten niet weer op zoiets te wachten, vandaar
Ik ben gewoon door Duitsland gereden en overnacht in Zwitserland, net voor de Gotthard tunnel.
's Morgens rond 8 uur weer vertrokken en de tunnel genomen, geen enkel probleem. Half uurtje later stond er een file.
Waren rond 12 uur in Verbania.
een kennis is net terug van een vacantie in zuid Frankrijk en heeft op de terugweg problemen ( file ) gehad in Luxemburg, veel wegafzettingen, soms maar 1 baan open ipv 4 banen.
Overnachten voor de Gotthard heb ik ook een keer gedaan, dan heb je inderdaad geen last van files. Bovendien krijg je als je in het dal logeert een ontheffing en mag je bij Göschenen de snelweg op, dat is direct bij de ingang van de tunnel. Ik wil deze keer wat verder rijden, bovendien zijn de hotels in Zwitserland best prijzig geworden met die hoge koers van de Frank.
Je zou ok nog via de Bernardinopas (niet te verwarren met de St Bernardpas) kunnen rijden, dat is wel om en een stuk is tweebaans, maar ja, zo hard mag je in Zwitserland toch niet. Of gewoon over de Gotthardpas zelf rijden, dat schijnt maar drie kwartier langer te zijn. Heb je wel wat pk-tjes nodig.
We zijn nu in italie. Hebben afgelopen (zwarte) zaterdag dus gereden. Via Duitsland tussen de 90 en 100 gereden en in Zwitserland vlak bij Interlaken gestopt voor een camping en toen op zondag in 4,5 uur (met pauze) en de trein bij Kandersteg naar lago Magiorre gereden. Ging best wel relaxed.
Zijn inmiddels al enkele jaren in of door Duitsland gereden. Ook ik rij altijd tussen de 110 en 120. Nog nooit bekeurd.
Wij zijn ook gewoon via Zwitserland gereden.
Is goed te doen, zorgen dat je vroeg bij de gorthard bent. Wij hebben er de heenweg een uur file gehad. Em 14 uur over gereden. (Wel s'nachts).
Terugweg zijn we om een uur of 7 in de avond weg gereden en hadden we niks geen file.
Toen heb ik er 12 en een half uur over gereden, dat was dan 1000km voor ons. 2 keer gestopt om te tanken.
Dan rijd ik 106 op de cruise control (100 op navigatie)
Inhalen is verder geem probleem, bij sommige wegwerkzaamheden stond er een bord van verboden in te halen voor aanhangers.