Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Roadmaster => Topic gestart door: Norton op juni 17, 2014, 11:00:27 AM

Titel: Gewicht vouwwagen
Bericht door: Norton op juni 17, 2014, 11:00:27 AM
Zijn er mensen die hun vouwwagen wel eens gewogen hebben voor vertrek? Voor dat wij vertrekken is de kar helemaal afgeladen, tafels en stoelen boven op het deksel samen met een skibox. Kom makkelijk aan een kogeldruk van 75 kg. Denk ook dat je zo maar over de 750 kg heen gaat. Als ik bij de camping kom moet je echt met z'n tweeën de kar op z'n plek duwen, alleen is er bijna geen beweging in te krijgen op het gras. Ben ik de enige die vind dat het alles bij elkaar een aardig gewicht is, zo niet teveel?
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: Alex op juni 17, 2014, 11:01:47 AM
Even naar een weegbrug en je weet het.
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: CEO op juni 17, 2014, 12:49:56 PM
Wij wegen de eerste keer dat we volledig beladen zijn altijd de wagen even. Momenteel weegt eea 645 KG. Vakantieklaar, daar komt geen kilo meer bij.

Bij twijfel wegen. Al is het maar voor je eigen nachtrust.

[Anekdote modus aan] Ik heb een familielid waar altijd alles gratis moet. Die vind dat zijn inzicht in maten en marges beter is dan van wie ook. Die ging ooit met een klapkar naar zuid Frankrijk. Alles werd van huis meegenomen. De wagen zou wel wat zwaarder worden, maar nog wel veilig zijn. Met alles meenemen denk je aan aardappelen, bier, een 5 kg gasfles als reserve en een grote blauw 10 kg om te gebruiken. etc. etc. etc. Op de camping geen stroom: dat is te duur.
Oh ja: onderhoud zelf doen. Bandjes zo goedkoop mogelijk, extra draagvermogen is nooit nodig, er zit immers een flinke veiligheidsmarge in een band.
Ruim 1000 km verder met 130 km/uur en 6 klapbanden later wordt hij van de weg gelukt door de franse gendarmerie... De wagen mocht 750 kg wegen en woog ruim 1300 kg... Het familielid is nog steeds niet overtuigd dat de klapbanden te voorkomen waren geweest door minder belading, een klein beetje reserve draagvermogen en wellicht een kleine snelheidsbeperking [modus uit]
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: Taan op juni 17, 2014, 01:25:05 PM
Je kunt ook een estimated guess doen. Zo doe ik dat altijd. Dus inschatten per onderdeel en dat bij elkaar optellen.
De roadmaster is 520 kilo compleet met voortent, luifel, stokken, matrassen, tafel, gordijnen.
Ik denk dat je niet snel aan 230 kilo bagage komt.

Dit is mijn basis belading met geschat gewicht, dan zit ik dus op 125 kilo.
Tafel en stoelen 30 kilo
Koelkast met inhoud 40 kilo
Inhoud keuken 10 kilo
Slaapzakken en inflatable 10 kilo
Speelgoed etc 5 kilo
Gasflessen 10 kilo
Tenttapijt 5 kilo
Overig 15 kilo

Dan gaan er nog wel eens fietsen en surfplanken mee. De laatste zijn vooral volume maar dan zal ik het maximum wel aardig benaderen.
Je kunt het beste volume in/op de vouwwagen stoppen en gewicht in/op de auto.

Wat ik me nog afvroeg, die max van 750 kilo, is dat aslast? of totaalgewicht? In het eerste geval kan je je kogeldruk er dus nog bij optellen.
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: Yolanda op juni 17, 2014, 01:36:52 PM
Ik schat zelf ook wel een beetje in hoeveel gewicht er mee gaat. Mijn vader wilde hem laten wegen, maar vond ik niet nodig. Dit keer misschien wel. Fietsen gaan er nu niet mee, maar ik wil de dak koffer op de klapper doen. Maar als ik dat stukje met gemiddeld gewicht van Taan lees kom ik daar niet eens aan.
Ben er wel achter dat ik wat minder in die keuken moet proppen. Die is nu leeg vanwege de wielen die er onder komen, ook extra gewicht, maar was best veel wat er uit kwam. Nu wat onnodig spul er uit gelaten en de rest iets beter verdelen.
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: WimS op juni 17, 2014, 01:50:46 PM
Mijn ervaring is dat je met schatten er goed naast kunt zitten.
om dat te checken heb ik eens alles wat de caravan in ging gewogen door voor ik het de caravan in tilde op de weegschaal te gaan staan en het gewicht na aftrek van mijn eigen gewicht te noteren.
Op voorhand dacht ik dat het totale gewicht van wat ik mee wilde nemen wel zou meevallen, maar dat viel erg tegen.
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: RonvanTilburg op juni 17, 2014, 02:12:33 PM
Citaat van: Taan op juni 17, 2014, 01:25:05 PM

Dit is mijn basis belading met geschat gewicht, dan zit ik dus op 125 kilo.
Tafel en stoelen 30 kilo
Koelkast met inhoud 40 kilo
Inhoud keuken 10 kilo
Slaapzakken en inflatable 10 kilo
Speelgoed etc 5 kilo
Gasflessen 10 kilo
Tenttapijt 5 kilo
Overig 15 kilo

met schatten kun je er erg naast zitten, ik deed dit ook totdat ik eens een keer alles gewogen heb
Ik dacht ook rond de 125 kg uit te komen en wilde onze 4 fietsen ook mee nemen maar toen alles gewogen was wat in de klapper ging had ik 20 kg over voor mijn fietsen dus dat ging hem niet worden. En natuurlijk hebben de banden en alle onderdelen ruime marges tenzij je het importeerd uit china. Maar de verzekering dekt niet bij ongeval als je overbeladen bent.

kortom meten is weten en kan je een hoop ellende besparen
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: Yella op juni 17, 2014, 06:39:29 PM
Onze Jametic nooit gewogen, maar had het plan wel altijd. Woog leeg al 365 kg volgens fabrieksopgave. Tel daarbij op de luifel en stokken, zijtent en stokken en nog diverse andere kampeertroep. Dan schiet het lekker op.
De nieuwe Cocoon ben ik voornemens a.s. zaterdag op het werk te gaan wegen op de weegbrug. Is dan nog helemaal "vers". Met en zonder keuken is de bedoeling, want ik ben ook wel beniuewd hoe zwaar die keuken is. En dan wellicht nog een keer vlak voor de vakantie met volle bepakking. Er gaan ook 2 opblaaskano's mee met peddels, wetsuits etc. dat weegt ook weer.
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: spikehome op juni 17, 2014, 08:55:30 PM
Ik heb een vouwwagen weegschaal je weegt dan elke wiel apart een het neuswiel.
Daarbij kwam ik inclusief 2 fietsen op een 730kg
Weeg het net voor vertrek
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: olaf op juni 17, 2014, 08:59:09 PM
De 1e keer heb door de buurman laten meten met zijn Reich weger.
We zaten zeer goed. Hadden nog een beetje spelling.

Gemiddeld kun je in de Roadmaster een kleine 200 Kg mee nemen aan bagage. Das best veel.

De kogeldruk van 75 Kg zou ik wel naar beneden brengen tot 50 Kg
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: RonvanTilburg op juni 17, 2014, 09:44:25 PM
De Max kogeldruk is afhankelijk van het type auto en trekhaak, mijn vorige auto mocht Max 50 kg hebben mijn huidige 75 maar die van mijn maatje 100 met als advies 75 kg als optimaal dus gewoon in je boekje van de auto kijken
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: Paulvh op juni 17, 2014, 11:45:24 PM
Kogeldruk staat toch los van je beladen gewicht maar heeft toch te maken met hoe de belading is verdeeld?
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: Norton op juni 18, 2014, 12:36:38 PM
Ben nu 2 x naar Frankrijk gereden met 75 kg kogeldruk en dat is prima bevallen, lag zeer stabiel. Rijden altijd rond de 120 km/u. Als je idd maar 200 kg mag laden ongeveer, ben ik bang dat ik er ruim overheen zit.
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: C5CCV op juni 18, 2014, 01:14:35 PM
Citaat van: Paulvh op juni 17, 2014, 11:45:24 PM
Kogeldruk staat toch los van je beladen gewicht maar heeft toch te maken met hoe de belading is verdeeld?


In principe geheel juist, maar uiteindelijk wordt de druk wel over 3 punten verdeeld, het is hoe dan ook een optelsom.


Je kunt een zwaar overbeladen vouwwagen hebben met een veel te lage kogeldruk.
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: RonvanTilburg op juni 19, 2014, 02:24:16 AM
Citaat van: Taan op juni 17, 2014, 01:25:05 PM


Wat ik me nog afvroeg, die max van 750 kilo, is dat aslast? of totaalgewicht? In het eerste geval kan je je kogeldruk er dus nog bij optellen.

750 kg is max totaal gewicht.
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: Frankie op juni 19, 2014, 09:42:03 AM
Citaat van: RonvanTilburg op juni 19, 2014, 02:24:16 AM
750 kg is max totaal gewicht.
Dat klopt. Maar grappig genoeg was er een paar dagen geleden bij wegmisbruikers een situatie waarbij de lading van een (gekentekende) aanhanger op locatie gewogen werd met een mobiele asdrukmeter.
"rijdt u er maar overheen" was de mededeling van de agent.
Vervolgens kwam daarachter de soort mededeling die mij altijd een beetje jeuk bezorgt, namelijk: "het is natuurlijk geen geijkte meting, maar de praktijk is dat hij vrijwel altijd overeen komt met..."
Jeuk, omdat het effectief betekent: u mag een bekeuring op basis van een ongeijkt meetmiddel accepteren of u rijdt achter mij aan naar een geijkte weegbrug.

Vervolgens lieten ze de man de aanhanger van de kogel afhalen om te kijken of de kogeldruk wellicht erg hoog was. Of dat eenvoudig lukt is een indicatie voor de vraag of die kogeldruk ernstig meespeelt bij het totaalgewicht. I:
De mobiele meting (asdruk) was meen ik iets van 1300 kilo. De man trok de koppeling met redelijk gemak van de wagen en de wagen had een max massa op kenteken van 1100 kilo. Overschrijding vonden ze niet voldoende voor een bekeuring. (mijn vermoeden is dat het niet geijkt zijn van het meetmiddel dan opeens wel een rol gaat spelen, maar niettemin zat het totaal toch zo'n 20-25% boven de maximale toelaatbare massa).

Ze houden voor bekeuring een marge van 10 procent aan.
Als je een kogeldruk van 50 kilo hebt, dan valt bij een asdrukmeting van 750 kilo het geheel nog wel binnen die 10 procent marge. Trek jij met een rood hoofd en twee handen je dissel omhoog, terwijl je met de asdruk al op de 825 kilo zat, dan is dat denk ik een aanleiding voor maatregelen (indien mogelijk verplaatsen van lading naar de auto) en/of een boete.

Zouden ze helemaal niet naar die kogeldruk kijken, dan zou dat in theorie kunnen betekenen dat je pas zo tegen de 900 echte kilo's (of meer) totaalgewicht een boete krijgt. (750kg gemeten asdruk + 10% marge + 10% niet meegerekende kogeldruk).
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: Taan op juni 19, 2014, 10:49:28 AM
Citaat van: Frankie op juni 19, 2014, 09:42:03 AM...Trek jij met een rood hoofd en twee handen je dissel omhoog...

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar 50-75 kilo til ik niet heel makkelijk op met één handje hoor. Die vuistregel lees je vaak, maar volgens mij klopt dat echt niet.
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: Frankie op juni 19, 2014, 11:26:01 AM
Citaat van: Taan op juni 19, 2014, 10:49:28 AM
Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar 50-75 kilo til ik niet heel makkelijk op met één handje hoor. Die vuistregel lees je vaak, maar volgens mij klopt dat echt niet.
Ik heb het net even gecheckt, maar twee zakken beton van elk 18 kilo lukt mij met één hand nog wel. Dat is 36 kilo, dus 40-50 kilo moet met de handle van de koppeling als goede handgreep ook nog wel lukken. Het gaat er ook niet om dat je het makkelijk tilt, maar dat je het getild krijgt.
75 kilo zal moeilijk worden. Ook met twee handen. Maar dat is dan ook een indicatie voor het feit dat je naar de grens toe gaat.
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: Norton op juni 19, 2014, 12:00:06 PM
75 kg kogeldruk til ik toch liever niet op met de koppeling. Liever met 2 handen aan de dissel. Ze raden bij Roadmaster aan om een kogeldruk van 50 kg te hanteren meen ik. Lijkt mij dat je hier toch vrij snel aan zit.
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: Frankie op juni 19, 2014, 12:11:14 PM
Citaat van: Norton op juni 19, 2014, 12:00:06 PM
75 kg kogeldruk til ik toch liever niet op met de koppeling. Liever met 2 handen aan de dissel.
Eh, maar dan til je dus niet de kogeldruk, maar een veel groter gewicht. Omdat de lengte van de arm naar je as dan kleiner is.
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: CEO op juni 19, 2014, 02:38:29 PM
Ik vermoed dat de poster bedoelt: met 1 hand aan de koppeling, of met twee handen aan de dissel (zeker en vast vlak achter de koppeling ivm moment).
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: Frankie op juni 19, 2014, 03:13:46 PM
Citaat van: CEO op juni 19, 2014, 02:38:29 PM
Ik vermoed dat de poster bedoelt: met 1 hand aan de koppeling, of met twee handen aan de dissel (zeker en vast vlak achter de koppeling ivm moment).
Wellicht, maar ik zal je zeggen dat ik zelf nog nooit een kogeldruk van 75 kilo gehaald heb. Zelfs niet met 2 fietsen op de dissel. Dus om die reden ook mijn bij eerdere gelegenheden aangegeven vuistregel die ik voor mezelf m.b.t. de kogeldruk aanhoud: als ik nog net met één hand de koppeling van (of op) de kogel kan tillen, dan is de kogeldruk goed (want ergens tussen de 40 en 50 Kg). Waarbij opgemerkt dat kogeldruk bij klappers minder kritisch is dan bij carabakken.
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: bosi op juni 19, 2014, 03:36:49 PM
Er is één ding wat je in de gaten moet houden bij het omlaag brengen van de kogeldruk, door het naar achter verplaatsen van lading is, dat je hierdoor een onbalans creëert en een soort wip-wap effect kunt krijgen, zeker bij wat hogere snelheid. De stel regel is dat je de (be-)lading zo dicht mogelijk direct boven de as moet houden om zo de meeste stabiliteit te kunnen garanderen.
Daarbij komt ook nog eens het hefboom effect bij als je bijvoorbeeld (stads-)fietsen boven op je klapper knoopt,
Ook wij houden de kogeldruk zo tussen de 40-50 kg (voor mijn Skoda is 50 kg het maximale), ik heb zo'n simpele disselweger, gekocht of nog geen tientje bij de campingmarkt.
Daarom pak ik mijn disselbak ook niet stampvol met zware zaken, zoals de gasflessen, grondzeilen etc., Alleen de koelbox en klein spul zoals verlengkabels en haringen etc. gaan erin, dan hoef ik ook niet van alles op de keuken te laden om de boel weer in balans te krijgen. Wij nemen wel 4 fietsen mee, 2 stadsfietsen en twee tiener fietsen, die op de imperiaal netjes boven de as staan.
Rijdt in principe heerlijk stabiel en de wind gevoeligheid valt ook enorm mee.
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: Frankie op juni 19, 2014, 03:53:16 PM
Citaat van: bosi op juni 19, 2014, 03:36:49 PM
Er is één ding wat je in de gaten moet houden bij het omlaag brengen van de kogeldruk, door het naar achter verplaatsen van lading is, dat je hierdoor een onbalans creëert en een soort wip-wap effect kunt krijgen, zeker bij wat hogere snelheid.
Ala je zegt wip-wap, dan denk ik meteen in verticale richting. Terwijl het verschijnsel wat je aangeeft juist een probleem is in horizontale richting. Een eenmaal vanwege vering en -evt zelfs wat zachte- luchtbanden slingerende aanhanger die z'n massa niet op de as maar daar verder vandaan heeft liggen, zal onder andere door de massatraagheid in een soort resonantie kunnen komen. Dat werkt vooral in horizontale richting. In verticale richting heeft het nauwelijks invloed, omdat de kogel ten opzichte van de weg in verticale richting geen of nauwelijks uitslag heeft. Daar merk je alleen wat van als je kogeldruk te laag is, waardoor de aanhanger snel gaat 'bokken'. Maar zelfs dan zal er in verticale richting nog geen slingerbeweging intstaan.

Al eens eerder gepost hier (met excuses voor het laten zien van een carabak, al is het op schaal):
http://www.youtube.com/watch?v=KyagKzvJwYw
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: Frankie op juni 19, 2014, 04:06:01 PM
Hier overigens nog een filmpje met (onder andere) een overbeladen carabak, waarop goed te zien is dat de meting in feite verricht wordt door de asdruk te meten, omdat die rijdende ijskast niet van de auto af gehaald wordt.
http://www.youtube.com/watch?v=ZAsZxRSHm3Q


Waarbij opgemerkt dat de massa van de totale combinatie ongetwijfeld gemeten wordt door driemaal de aslast te meten. Eenmaal de vooras van de auto, eenmaal de achteras van de auto (waar de kogeldruk dus bij meetelt) en eenmaal de as van die lelijke witte bak die erachter hangt.
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: villeke op juni 19, 2014, 07:21:42 PM

Citaat van: Frankie op juni 19, 2014, 03:53:16 PM
Ala je zegt wip-wap, dan denk ik meteen in verticale richting. Terwijl het verschijnsel wat je aangeeft juist een probleem is in horizontale richting. Een eenmaal vanwege vering en -evt zelfs wat zachte- luchtbanden slingerende aanhanger die z'n massa niet op de as maar daar verder vandaan heeft liggen, zal onder andere door de massatraagheid in een soort resonantie kunnen komen. Dat werkt vooral in horizontale richting. In verticale richting heeft het nauwelijks invloed, omdat de kogel ten opzichte van de weg in verticale richting geen of nauwelijks uitslag heeft. Daar merk je alleen wat van als je kogeldruk te laag is, waardoor de aanhanger snel gaat 'bokken'. Maar zelfs dan zal er in verticale richting nog geen slingerbeweging intstaan.

Al eens eerder gepost hier (met excuses voor het laten zien van een carabak, al is het op schaal):
http://www.youtube.com/watch?v=KyagKzvJwYw

Is wel leuk zo'n filmpje maar in de praktijk is lastig om al het gewicht zo veel mogelijk om de as te plaatsen. Als vb noem ik de koelbox (zwaar en zit bij ons in de keuken die achteraan de vw hangt) en 2 fietsen die voor op de dissel staan. De fietsen vormen een mooi tegengewicht voor de koelbox, of andersom. In het filmpje hangt er ook een fietsendrager achter aan de car%£#£%¥$. Dus dat betekent dan dat je daar maar geen fietsen op moet zetten anders ga je slingeren. Theorie is mooi maar in de praktijk blijkt toch anders aangezien je niet alles in de auto kunt stoppen.
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: Frankie op juni 19, 2014, 07:45:43 PM
Citaat van: villeke op juni 19, 2014, 07:21:42 PMDus dat betekent dan dat je daar maar geen fietsen op moet zetten anders ga je slingeren. Theorie is mooi maar in de praktijk blijkt toch anders aangezien je niet alles in de auto kunt stoppen.
Allemaal waar (behalve dan dat de praktijk helaas nu eenmaal identiek is aan de theorie. ;) ) Maar wat je vergeet (en de reden waardoor het filmpje minder toepasselijk is voor vouwwagens) is dat de verhouding tussen het gewicht van de aanhanger en de auto bij vouwwagens veel gunstiger is dan bij die carabakken. Gemiddeld weegt een beladen vouwwagen  ruimschoots minder dan de helft van de totale massa van een auto ( met 2 volwassenen en 2 kinderen er in).
Bij carabakken zit het gewicht van de beladen aanhanger al gauw tegen het gewicht van de auto plus passagiers aan en is de verhouding tussen het gewicht van die twee veel minder gunstig.

Wat op het filmpje te zien is is dan ook eerder toepasselijk voor zware vouwwagens achter lichte auto's. De 'wegluisjes' zeg maar. En die mogen soms niet eens 750kg geremd trekken.

Ergo conclusio: een vouwwagen is een veiliger kampeermiddel.

Maar hé... Dat wisten we toch allemaal al? :#
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: MJB op juni 19, 2014, 07:47:31 PM
Het filmpje laat heel duidelijk een principe zien, dat maakt het echter niet meteen een realistisch filmpje. Andere factoren die meespelen is het eigen gewicht van het getrokken voertuig ten opzichte van de lading en dan weer de gewichtsverhouding tussen de aanhanger met lading en het gewicht van het trekkende voertuig. Andere factoren zijn de breedte van de aanhanger en het trekkende voertuig (en die onderlinge verhouding), de afstand tussen de as van de aanhanger en de kogel en de afstand tussen de kogel en de achteras van auto. De gewichtsverdeling in de auto telt mee en of de auto voor- of achterwielaandedreven is. Tot slot valt niet goed in te schatten hoe hard men over de weg gaat in het filmpje.

Conclusies:
1) prachtige demonstratie dat als je alle andere factoren constant houdt maar de gewichtsverdeling in de aanhanger veranderd de rijeigenschappen van de combinatie sterk kunnen veranderen.
2) om de effecten van verkeerde belading te voorspellen in een praktijksituatie zijn veel meer gegevens nodig.
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: Frankie op juni 19, 2014, 07:57:45 PM
Citaat van: MJB op juni 19, 2014, 07:47:31 PM
Het filmpje laat heel duidelijk een principe zien, dat maakt het echter niet meteen een realistisch filmpje.
Voor wat betreft het principe dus wel. De belangrijkste conclusie die je eruit kunt trekken is dus simpelweg: "Doe eraan wat je kunt". Want beter is gewoon ehhh... beter :)
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: Taan op juni 19, 2014, 07:58:45 PM
Niet alleen de gewichtsverdeling, maar ook de kogeldruk. Zo te zien maken ze die zelfs negatief in dit filmpje.
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: Frankie op juni 19, 2014, 08:06:27 PM
Citaat van: Taan op juni 19, 2014, 07:58:45 PM
Niet alleen de gewichtsverdeling, maar ook de kogeldruk. Zo te zien maken ze die zelfs negatief in dit filmpje.
Volgens mij heeft de kogeldruk an sich (een puur verticale kracht) geen enkele invloed op horizontale beweging. Heeft iets met vectoren te maken.

Bij de slingerbeweging zijn alleen horizontale krachten betrokken die het gevolg zijn van de massatraagheid van de gewichten en de verdeling daarvan. Kogeldruk is wel een factor bij die verdeling, maar 2 mensen wel of niet achterin de auto hebben daar net zo goed en misschien zelfs wel positieve compenserende invloed op. Je kunt dus niet zonder meer zeggen dat een grote of kleine kogeldruk beter of minder goed is.
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: Yella op juni 19, 2014, 09:02:28 PM
De lente van de aanhanger is ook van belang voor sneller of minder snel gaan slingeren. Hefboomwerking. Een vw is nu eenmaal een stuk korter dan een cara dinges. En door de hoogte van een caradinges krijg je tijdens het slingeren ook een kanteleffect. Dit alles zal elkaar ook gaan versterken in mijn optiek.
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: bosi op juni 19, 2014, 10:03:08 PM
Citaat van: Yella op juni 19, 2014, 09:02:28 PM
De lente van de aanhanger is ook van belang voor sneller of minder snel gaan slingeren. Hefboomwerking. Een vw is nu eenmaal een stuk korter dan een cara dinges. En door de hoogte van een caradinges krijg je tijdens het slingeren ook een kanteleffect. Dit alles zal elkaar ook gaan versterken in mijn optiek.
Een belangrijke factor die ik nog mis de de factor snelheid.  Hoe hoger de snelheid hoe meer energie er in de combinatie gaat hoe groter de kans op instabiliteit. Vandaar dat de fabel dat als je klapper instabiel wordt en daardoor gaat slingeren of bokken, dit kan worden gecorrigeerd door snelheid te verhogen en je de klapper er als het ware uitrekt, levens gevaarlijk is. Je voegt alleen nog meer energie toe aan een instabiele combinatie, waardoor het geheel nog instabieler wordt en steeds harder gaat slingeren. Het enigste wat echt werkt is gecontroleerd snelheid minderen en voorzichtig tegen sturen. 
Dus een combinatie van (te)hoge snelheid met een niet goed verdeelde lading (te veel voorop en achterop) of een te hoge belading en daarbij een te lage of juist te hoge dissel druk, zijn belangrijke factoren voor het creëren van een instabiele klapper achter je auto.

Dus goed nadenken hoe je belaad, rekening houden met een juiste dissel druk en een niet te hoge snelheid (ook al kan je auto het makkelijk aan), daarmee beperk je de kans dat het mis gaat.
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: CEO op juni 19, 2014, 10:13:29 PM
Niet helemaal mee eens. Slingeren gaat nogal snel. Tegensturen kan averechts werken. Houd het bij remmen alleen, en wel dusdanig dat de oplooprem aanslaat. Die zal de combinatie rechttrekken.

Meteen een mooi bruggetje naar rijdsnelheid... Twee jaar geleden met 100 km/uur een noodstop met uitwijken mogen meemaken. Ging goed, waardoor ik meen dat en de wagen goed genoeg geladen was en dat we een veilige snelheid hanteren.

Inderdaad: geen extreem zware meuk in keuken en/of disselbak. En voor de kogeldruk hanteren we eenzelfde methode als Frankie: als het met enige moeite lukt (rugpatient) dan hebben we een kogeldruk van een slordige 50 kg.
Enne, onze kar is gewogen en iedere 6 jaar komen er A-merk banden met een redelijke reserve onder. Iedere 3 jaar een keuring voor onderstel en gas.  Safety first. Happy camping!
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: Frankie op juni 19, 2014, 10:19:27 PM
Citaat van: bosi op juni 19, 2014, 10:03:08 PMDus goed nadenken hoe je belaad, rekening houden met een juiste dissel druk en een niet te hoge snelheid (ook al kan je auto het makkelijk aan), daarmee beperk je de kans dat het mis gaat.
Klopt allemaal. Beter is altijd beter. Maar met een auto van 1200 kilo plus vier personen met bagage met een totaalgewicht van pakweg 275 tot 300 kilo en een klapper van pakweg 6-700 kilo erachter moet je het met de gewichtsverdeling volgens mij wel heel bont maken wil de combinatie zo sterk gaan resoneren als op het filmpje.

Citaat van: CEO op juni 19, 2014, 10:13:29 PMNiet helemaal mee eens. Slingeren gaat nogal snel. Tegensturen kan averechts werken.
Klopt, maar slingeren als gevolg van een uitwijkmanouevre is één. Dat dooft na correctie als het goed is weer uit. In resonantie komen is twee. Dat leidt voor je het weet tot oncorrigeerbaar gedrag van de combinatie. Maar ik blijf erbij dat de kans daarop bij een niet overbeladen vouwwagen en een flinke auto minimaal is.
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: Jerome op juni 19, 2014, 11:15:55 PM
Tijdens een slipcursus hebben ze mij geleerd dat het belangrijk is eerst de snelheid uit de combinatie te halen in geval van slingeren. Dus eerst 1x kort hevig remmen en daarna rustig vaart verminderen / afremmen.

Wat ook nog een rol speelt is of de aanhanger uitgerust is met schokbrekers. Dit verminderd de kans op slingeren aanzienlijk. Maar alles valt en staat met een juiste belading. Uit eindelijk is alles aan het slingeren te krijgen.
Titel: Re: Gewicht vouwwagen
Bericht door: Frankie op juni 19, 2014, 11:35:23 PM
Citaat van: Jerome op juni 19, 2014, 11:15:55 PMUit eindelijk is alles aan het slingeren te krijgen.
Tuurlijk. Maak zonder vouwwagen een uitwijkmanouevre met één hand aan de bovenkant van je stuurwiel en voor je het weet poep je zeven kleuren. Je auto gaat naar links waardoor je hand naar rechts wil en je wagen dus meteen naar rechts gaat, waardoor je hand weer naar links gaat enzovoort.
Op die manier had het een paar weken geleden geen haar gescheeld of ik had een vrachtwagen geschampt nadat ik er eerst voor uitgeweken was omdat-ie opeens naar links kwam. :o