Bij Holtkamper je een disseladapter voor een fietsendrager laten plaatsen. Hierop kun je dan een losse fietsendrager monteren die je ook op de auto kunt gebruiken. Heeft iemand hier ervaring mee? Past elke fietsendrager of waar moet ik op letten? Komen de fietsen ook veel hoger te staan dan een op een vaste fietsendrager op de dissel zoals deze ook bij HK te koop is? Staan de fietsen dan stevig of is het een wiebelend geheel?
Heeft iemand toevallig een foto of weet iemand waar dat deze kogel geplaatst wordt en hoe hoog deze is?
De kogel monteer je aan een subframe wat je zal moeten maken, of kopen bij HK. Ik ga zelf een frame maken na de vakantie waarop zowel een disselkist moet kunnen als een fietsdrager.
Kogel op frame kan ik inderdaad door HK laten monteren, waar ik echter over twijfel is de stevigheid van het geheel. Het lijkt me wankel en daardoor lijkt de keuze voor een vaste fietsendrager beter. Vandaar mijn vraag of iemand er ervaring mee heeft.
Citaat van: EdwinMerks op juni 29, 2014, 08:21:11 AM
Kogel op frame kan ik inderdaad door HK laten monteren, waar ik echter over twijfel is de stevigheid van het geheel. Het lijkt me wankel en daardoor lijkt de keuze voor een vaste fietsendrager beter. Vandaar mijn vraag of iemand er ervaring mee heeft.
Een vaste drager is lichter en staat stabieler. Een drager op een kogel is altijd wat meer wiebelig, zeker als het een aluminium uitvoering is voor / met 3 fietsen. Maar stevig genoeg is het zeker. Je drager of fiets zal er niet vanaf waaien. :)16]
Citaat van: Jerome op juni 29, 2014, 08:44:17 AM
Een vaste drager is lichter en staat stabieler. Een drager op een kogel is altijd wat meer wiebelig, zeker als het een aluminium uitvoering is voor / met 3 fietsen. Maar stevig genoeg is het zeker. Je drager of fiets zal er niet vanaf waaien. :)16]
Heb ik een vraag: welke fietsendrager hebben jullie op de disseladapter (mooi scrabble-woord) gemonteerd? Ik heb nog een Thule liggen, maar deze zijn 63cm diep. Dan komt hij heel erg naar de auto toe. Toch maar de versie van Holtkamper kopen, die minder diep is? Of valt het allemaal wel mee. KK
De nieuwe thules zijn 55cm. Afstand vd bak tot kogel is 130cm en van bak tot handrem zou 70 cm zijn. 63 zou misschien net passen omdat de kogel niet vast tegen de bak staat. Je houdt dik 60cm over tot de auto wat eigenlijk 85 cm moet zijn volgens Thule. Overigens haal ik dat nu met de James Cook keuken ook niet..
Zit nog steeds in dubio: adapter of vast fietsenrek. Neig naar vast en dan zelf monteren. Holtkamper vraagt voor een vast Thule fietsenrek een bedrag van €295...terwijl zo'n rek €105 kost. Da's veel geld voor het vastdraaien van 8 moertjes ;-)
Bij obelink nu €79 van fiamma dat is volgens mij wat Holtkamper er op zet.
Wij hebben de combi erop zitten zoals HK deze verkoopt. Wij vinden het een voordeel dat we dan ook de fietsendrager op de auto kunnen zetten en dus niet altijd vanaf de camping hoeven te vertrekken met de fiets en de fietsendrager ook buiten vakantie kunnen gebruiken.
Citaat van: Kemp74 op juni 30, 2014, 10:15:04 PM
Bij obelink nu €79 van fiamma dat is volgens mij wat Holtkamper er op zet.
Dat dacht ik ook even maar ik heb een foto van ze gekregen waarop een thule staat (nu in de showroom). Volgens mij maakt dat wat betreft kwaliteit niet zoveel uit, toch?
Ik heb voor de zekerheid even gekeken bij onze cocoon aero 2013 is het een fiamma XL-A
Citaat van: Kemp74 op juni 30, 2014, 11:15:20 PM
Ik heb voor de zekerheid even gekeken bij onze cocoon aero 2013 is het een fiamma XL-A
Ok. Thnx
Citaat van: EdwinMerks op juni 30, 2014, 01:04:32 PM
Zit nog steeds in dubio: adapter of vast fietsenrek. Neig naar vast en dan zelf monteren. Holtkamper vraagt voor een vast Thule fietsenrek een bedrag van €295...terwijl zo'n rek €105 kost. Da's veel geld voor het vastdraaien van 8 moertjes ;-)
Da's inderdaad een hoop geld. Dit Thules zien er trouwens wel degelijker uit dan een Fiamma. Deze laatste heb ik zelf gemonteerd.
Het waren maar 8 boutjes, maar best een rotklus omdat je er slecht bij kan. Hierna heb ik de moeren het een haakse slijper ingekort.
Komende vakantie gaan de kinderfietsjes niet mee en laat ik de (kantelbare) beugel thuis.
Citaat van: eRJee71 op juni 30, 2014, 10:34:41 PM
Wij hebben de combi erop zitten zoals HK deze verkoopt. Wij vinden het een voordeel dat we dan ook de fietsendrager op de auto kunnen zetten en dus niet altijd vanaf de camping hoeven te vertrekken met de fiets en de fietsendrager ook buiten vakantie kunnen gebruiken.
Die "combi" fietsendrager van Holtkamper, wie kan mij vertellen welke fietsendrager (merk/type) dat is? Wellicht is deze minder diep dan de Thule. KK
Ik had overigens een vaste Thule Omni-Bike Sport vaste fietsendrager op dissel. Door de manier van bevestigen van de beugel (met twee scharnierende schroefpunten onderaan) vond ik het niet erg stabiel. Ik heb de fietsen altijd afgespannen met banden naar voor en achter op de trailer.
Dank voor alle reacties op mijn vraag. WW
Wij hebben ook een disseladapter meg een losse Thule fistsdrager. Voor 2 e-bikes. (Dus een behoorlijk gewicht). Dit gaat prima. Kan er nu geen foto van maken omdat onze dochter nu met onze Cocoon XL aan het kamperen is.
Onze nieuwe Cocoon Modulair is geleverd! (Later meer) Hierop hebben we een disseladapter (trekhaakkogel op de dissel) laten monteren door Holtkamper. Het is er eentje van AL-KO en staat zeer stevig. Zeer degelijk aan het onderstel bevestigd.
De paal is uitneembaar, zodat bij caravans met disselbak allers gewoon open kan.
Bij aflevering het ding nog dichter tegen de tent laten schuiven. We hebben namelijk een Thule Euronogwat fietsendrager van 63cm diep. Het geheel staat prima, er blijft genoeg ruimte tussen drager en auto. Met de fietsen erop wordt het hoog, maar niet zo hoog als wanneer e.e.a. op een imperial staat.
Ik raad we een oprijgoot aan, vooral voor een e-bike. De goot van Thule lijkt mij te kort. Ik heb et eentje van ProUser gekocht en hoop dat het past.
Enkele foto's van de disseladapter met Thule fietsendrager.
Ziet er goed uit.
Ik raad je wel aan bij het nemen van een scherpe bocht goed in de gaten te houden of de fiets de auto niet raakt.
Bij mij is zo de afgelopen vakantie een achterlicht beschadigd..... :(
Goeie tip! Maar de afstand tussen fietswiel en auto is behoorlijk groot, gelukkig.
Hierbij een foto om een idee te krijgen over de hoogte van het totaal.
Met een Iphone gemaakt ;-) ze staan op z'n kop.
Nog wel opletten: eventuele rode reflectoren van de fietsendrager moeten wel worden afgedekt om gevaarlijke situaties te voorkomen!
Waarom is het afdekken van de refelectoren noodzakelijk?
Het licht dat gerefecteerd wordt komt normaliter van de auto (achterlichten) en reflecteert weer naar de auto.
Dan kan een andere weggebruiker er toch geen hinder van ondervinden?
Citaat van: thasala op augustus 10, 2014, 05:30:05 PM
Met een Iphone gemaakt ;-) ze staan op z'n kop.
Typische iets voor een iphone