Vouwwagenclub.info
(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Aart Kok => Topic gestart door: Cadillacfreak op juli 31, 2014, 04:22:39 pm
-
Hallo allen,
We zagen op vakantie soms onderweg vouwwagens voorbij komen die nog een extra spanband om de vouwwagen heen doen. Op zich niet zo'n gek idee, want als het elastiek van het dekzeil begeeft dan ligt alles over grote afstand op de snelweg en is je vakantie voorbij. Doen jullie dit ook? Ik heb nog een spanband liggen met haken die zou ik onder onze Kavango kunnen vasthaken aan de het frame waarop de rest van de wagen vastgeschroefd zit. Goed idee?
-
ik zorg gewoon dat de elastiek goed is en het dekzijl zelf
meer dan genoeg .
moet ik wel erbij zeggen dat die van de cocoon wel erg strak zit
-
Ik had ook extra een spanband om de vouwwagen voor het opwapperende zeil. Maar afgelopen mei ben ik die spanband ergens in Frankrijk ineens kwijtgeraakt. :? Kwamen we tijdens rust op een parkeerplaats achter. Dat was toch best gek!! Nu het elastiek ingekort en wappert het niet meer. Ik gebruik nu ook geen spanband meer. :#
-
Dat is de reden dat ik met een grote boog om dit soort bagagevergrotende aanhangsels heen rij.
De 'goede' uiteraard daargelaten, je komt af en toe bouwsels achterop onderweg. ::)
Grote en/of zware objecten, vastgezet met een spin.
Als de (metaal)moeheid toeslaat, wil je niet weten wat een chaos dat veroorzaakt.
Meestal gaat het gelukkig goed. " ....dat doen wij al jaaaaaren zo".
Heb 1 keer een fiets van een dakdrager vliegles zien krijgen met 120km/h. Nou, je weet niet wat je ziet. ::)
-
Wij leggen de picknicktafel en een opgerolde opdekmatras op de keuken, deze hebben we eerst vast gemaakt met een spin/spanband-ding, daarna pas het zeil erover.
-
ik heb mijn bagage onder het zeil met een spanbandje vast gelegd, vind ik een veiliger idee, als de stiek van het afdekzeil knapt ligt het tenminste nog (even) vast,
Ik heb drie rijen met spullen er op ligen, de voorste en achterste zit vast met een spanbandje de middelste niet omdat deze spanband kapot schuurt op het rem meganisme
-
Hoi,
Wij zitten er ook aan te denken om een spanband om de vouwwagen te doen. Maar dan echt rond de vouwwagen. We zagen van de week dat de profiel waren de slotjes van de deur achter blijven haken, erg dun is op die plekken. Dus wij gaan er een spanband omheen doen om de deur dicht te houden. Mocht ik moeten remmen en er verschuift iets in de wagen, dat de deur niet open kan breken. Na de vakantie op zoek naar een nieuw profiel.
Groetjes
-
Bij de Cocoon zit het dekzeil vast met een zeer stevige ritssluiting.
Het elastiek dient niet alleen om e.e.a. nog eens extra vast te zetten, maar ook (en vooral?) om het dekzeil strak te trekken.
Een extra spanband is dus niet nodig.
Ook ik verbaas mij regelmatig over de constructies die sommigen op hun autodak of de aanhanger (bagagebak of vouwwagen) bouwen. Wonderlijk genoeg gaat het gelukkig heel vaak wel goed, ondanks de hoge snelheden waarmee ze mij voorbij scheuren.
-
Bij mij past alles in de bak, dus heb verder niks meer onder het zeil liggen dat kan verschuiven. Ik had het spanband om de keuken omdat het zeil daar heel irritant omhoog ging tijdens het rijden. Maar nu het elastiek strakker zit heb ik daar geen last meer van. Voor mij geen spanbanden meer. Doe ik overigens wel voor de zekerheid om de dakkoffer.
-
Ik heb de spanband eromheen gedaan alleen voor de extra zekerheid. Ik heb hem aan de onderkant vast gemaakt aan de chassisbalken.
(http://img.photobucket.com/albums/v220/zorrodeporro/20140801_140616_zpscda3fee9.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/zorrodeporro/media/20140801_140616_zpscda3fee9.jpg.html)
-
Wij hebben het bagagerek er nog overheen gemonteerd zitten. Hier komt wel een creatuur op voor de campingstoelen en een fiets. Kan niet wachten totdat de jongste geen campingbedje + matras meer nodig heeft. Dat scheelt een hoop ruimte en kan het dan waarschijnlijk allemaal in de bak. Alleen dan 3 fietsen op het rek.
-
Ik heb de spanband eromheen gedaan alleen voor de extra zekerheid. Ik heb hem aan de onderkant vast gemaakt aan de chassisbalken.
(http://img.photobucket.com/albums/v220/zorrodeporro/20140801_140616_zpscda3fee9.jpg) (http://smg.photobucket.com/user/zorrodeporro/media/20140801_140616_zpscda3fee9.jpg.html)
Zoals ik begrijp heb je nu 1 spanband, dwars om je vw heen. En globaal in het midden.
Als je het goed wilt zou je beter 3 stuks kunnen doen, verdeeld.
Mocht het elastiek toch ooit eens knappen, heeft de wind vat op het zeil voor en achter de spanband.
-
Ja dat klopt Mars, hij zit ruw weg in het midden van de wagen. Je hebt wel gelijk dat 3 spanbanden beter zou zijn dus misschien dat ik dat nog wel ga doen. Maar al dit alles is natuurlijk slechts voor extra zekerheid. Want ik denk dat het elastiek wat er standaard omheen zit, de boel boel prima op zijn plek houdt.
-
Spanbanden doe ik er ook om heen.
-
Er zit veel verschil in de afdekzeilen van de verschillende merken. Die van Aart kok is echt wel een dikke, goed passende, strak zittende afdekhoes. Ook de elastiek is veel dikker dan bij de meeste merken. Voordat die breekt heb je wellicht al enkele jaren zichtbare slijtage eraan gehad.
-
De standaard elastieken knappen niet zomaar. Dan is er ook al zichtbare schade, of het elastiek zit amper nog rek in. Zo'n elastiek bestaat uit vele dunne strengetjes elastiek met daarom heen een geweven mantel. Daarentegen kun je ook voor de zekerheid dit elastiek na een aantal jaren vervangen, is niet eens duur. Over de Jametic hadden wij wel extra elastieken om het opbollen van het dekzeil tegen te gaan. Het dekzeil van de Cocoon vertoont geen enkele neiging tot wapperen of opbollen.
-
Over de Jametic hadden wij wel extra elastieken om het opbollen van het dekzeil tegen te gaan.
Vrienden van ons hebben over de lengte richting van de jametic ook een spanband ivm opbollen.
@ Yella, hoe hebben jullie dat gedaan met die extra elastieken?
Bij onze gerjak tago pacific blijft het zeil er perfect op zitten.
-
Vrienden van ons hebben over de lengte richting van de jametic ook een spanband ivm opbollen.
@ Yella, hoe hebben jullie dat gedaan met die extra elastieken?
Bij onze gerjak tago pacific blijft het zeil er perfect op zitten.
Ik had lange elastieken met een lus aan beide einden. Die haakte ik overdwars over het dekzeil achter de haakjes van de Jametic. Het elastiek van het dekzeil deed ik er voor langs zodat ze nooit los gingen. 2 elastieken gebruikte ik. Om doorschuren te voorkomen op de randen van het bed had ik op die plaatsen stukken schuimrubber tussen elastiek en dekzeil op de bedrand. Zie foto, ergens in Slowakije in 2010.
-
Kijk daar kunnen we wat mee!..foto erbij helemaal prima! Dank je.
-
De standaard elastieken knappen niet zomaar. Dan is er ook al zichtbare schade, of het elastiek zit amper nog rek in. Zo'n elastiek bestaat uit vele dunne strengetjes elastiek met daarom heen een geweven mantel. Daarentegen kun je ook voor de zekerheid dit elastiek na een aantal jaren vervangen, is niet eens duur. Over de Jametic hadden wij wel extra elastieken om het opbollen van het dekzeil tegen te gaan. Het dekzeil van de Cocoon vertoont geen enkele neiging tot wapperen of opbollen.
Inderdaad. Nergens last van. Kan eigenlijk ook niet omdat er door de rits rondom geen lucht bij kan (naast de elastieken die het ook nog eens mooi op spanning houden). Ik heb onderweg ook rare bouwsels gezien: met bruine plakband alles bij elkaar houden! Volledig onverantwoord...dus...snel inhalen ;-)
-
Inderdaad. Nergens last van. Kan eigenlijk ook niet omdat er door de rits rondom geen lucht bij kan (naast de elastieken die het ook nog eens mooi op spanning houden). Ik heb onderweg ook rare bouwsels gezien: met bruine plakband alles bij elkaar houden! Volledig onverantwoord...dus...snel inhalen ;-)
Tja, waar ducktape al niet goed voor is. Heb in France zelfs een oud campertje gezien met ruim een meter troep er bovenop. over de volle lengte. Ik begrijp toch al niet wat die mensen met grote campers allemaal nog er bovenop mee slepen in dakkoffers etc.
-
Ook hier geen last van bollende zeilen of slappe stieken. Het is zelfs zo dat ik echt wel kracht moet zetten om ze goed om de haakjes te krijgen.
Als ik een fiets op het zeil heb liggen zet ik dit vast met 4 spinnen. daarover heen gaat dan nog een bagagenet.
Als je nou last hebt van een opbollend zeil of een onrustig gevoel kan je er ook zo'n netje overheen trekken. Het net haak ik achter alle haakjes aan de zijkant van de bak. Je hebt ze in vele soorten en maten en kleuren. dus de kans dat je er eentje vindt die ook nog netjes bij je wagen past is best groot.
-
maak ik hieruit op dat de meeste zeiltjes enkel met een elastiek vastzitten? Ik ben zelf niets anders gewend dan een hardtop of nu de cocoon met ritsen en dan een dubbele rij elastiek. Idd dient het elastiek zoals eerder aangegeven om het topje mooi strak te krijgen. Geen gewapper niets.
Die rits/elastiek combinatie zou eigenlijk gewoon standaard moeten zijn, al is het maar een fijner idee voor diegene die erachter rijdt.
-
Wij hebben enige tijd een Ford mondeo hatchback met spoiler. Het dekzijl van onze Cocoon bolt wel iets met deze auto. Denk dat het aan de zuiging (luchtstroom) ligt. Mbt de spanband: sinds er bij onze oude vouwwagen een fiets van de imperial is gevallen heb ik standaard enkel banden in de back liggen. Altijd handig in geval van nood.
-
maak ik hieruit op dat de meeste zeiltjes enkel met een elastiek vastzitten? Ik ben zelf niets anders gewend dan een hardtop of nu de cocoon met ritsen en dan een dubbele rij elastiek. Idd dient het elastiek zoals eerder aangegeven om het topje mooi strak te krijgen. Geen gewapper niets.
Die rits/elastiek combinatie zou eigenlijk gewoon standaard moeten zijn, al is het maar een fijner idee voor diegene die erachter rijdt.
Inderdaad hebben veel vouwwagens enkel elastiek aan het dekzeil. Is goedkoper. Uiteindelijk had HK dat eerder ook op de vouwwagens. De Cocoon kreeg op een gegeven moment ook een rits. En nu met het extra ruime dekzeil op de Cocoon is het maar goed dat er elastieken op zitten. want er kan heeeeel veel onder.
-
Begrijp ik goed dat bij sommige dekzeilen ze eerst worden vast geritst en dan met een elastiek vastgezet? Zo'n rits is natuurlijk wel veel beter tegen muizen in de stalling. Heeft iemand dit wel eens alsnog gemaakt aan zijn vouwwagen? Ik zou dat best wel willen hebben op onze Kavango.
-
Hier is het elastiek strak genoeg en zeil waait/bolt niet.
Voordeel van elastiek en ons zeil is dat je het zeil kan verlengen als je veel op de wagenbak wil leggen (niet nodig gehad tot nu toe).
Met een rits kan dit verlengen niet maar hij sluit wel mooier af.
-
Begrijp ik goed dat bij sommige dekzeilen ze eerst worden vast geritst en dan met een elastiek vastgezet? Zo'n rits is natuurlijk wel veel beter tegen muizen in de stalling. Heeft iemand dit wel eens alsnog gemaakt aan zijn vouwwagen? Ik zou dat best wel willen hebben op onze Kavango.
Als een muis naar binnen wil dan lukt het toch. Zelfs met een harde deksel.
Maar goed, Op mijn wagen zou een rits niet eens kunnen of je moet flappen aan de zijkant van de wagen en aan de keuken maken en die ook weer aan elkaar ritsen . Niets is moeilijk voor hen die willen zeg maar....
Maar dat er tijdens het rijden een klein beetje ventilatie is onder het zeil vind ik eigenlijk ook best prima. Sterker nog... in het algemeen vind ik het wel prettig dat de boel niet hermetisch afgesloten is.
-
Dat is natuurlijk ook weer waar. Ventilatie is ook natuurlijk ook heel belangrijk ivm schimmels e.d. Ok, bedankt voor jullie gedachtes, ik hou het bij de elastiek en extra spanband. :)
-
Hier is het elastiek strak genoeg en zeil waait/bolt niet.
Voordeel van elastiek en ons zeil is dat je het zeil kan verlengen als je veel op de wagenbak wil leggen (niet nodig gehad tot nu toe).
Met een rits kan dit verlengen niet maar hij sluit wel mooier af.
Bij een Cocoon met extender (wat de meesten hebben) zit er de rits om hem echt dicht te maken en elastieken om de zaak mooi strakbte trekken. Zonkan er dus weing of juist heel veel onder en blijft het mooi strak. Zo dus:
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/08/19/9efff8fc156c4b05e3cf44df1af8a357.jpg)(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/08/19/75be899d9e3f5ab4ce88b8ee2ef1fc00.jpg)
-
Bij een Cocoon met extender (wat de meesten hebben) zit er de rits om hem echt dicht te maken en elastieken om de zaak mooi strakbte trekken. Zonkan er dus weing of juist heel veel onder en blijft het mooi strak. Zo dus:
(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/08/19/9efff8fc156c4b05e3cf44df1af8a357.jpg)(http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/08/19/75be899d9e3f5ab4ce88b8ee2ef1fc00.jpg)
OK dat is al duidelikjker, maar dan nog is de rits de beperkende factor in wat je allemaal eronder kan stoppen of niet?
Heb het niet echt nodig, maar denk dat dit wel een mooi systeem is bij vouwwagens met 'losse' keukens. Onze keuken zit strak tegen de wagen aan dus dan wordt ritsen wat lastiger (zelfde idee als vw van poldertoerist). Verder is het 'luchten' ook wel een voordeel denk ik.
-
OK dat is al duidelikjker, maar dan nog is de rits de beperkende factor in wat je allemaal eronder kan stoppen of niet?
Heb het niet echt nodig, maar denk dat dit wel een mooi systeem is bij vouwwagens met 'losse' keukens. Onze keuken zit strak tegen de wagen aan dus dan wordt ritsen wat lastiger (zelfde idee als vw van poldertoerist). Verder is het 'luchten' ook wel een voordeel denk ik.
Op de foto's zie je de extender eigenlijk nog niet (te weinig onder het zeil). Hij kan nog minimaal 20 cm hoger.
-
Op de foto's zie je de extender eigenlijk nog niet (te weinig onder het zeil). Hij kan nog minimaal 20 cm hoger.
Ik schat dat de extender een cm of 40 is. Er kan enorm veel onder. Bij ons lag er afgelopen vakantie o.a. onder; 2 Gumotex kano's in tas van zo'n 35 cm dik. 2 gasflessen 5 kg. Worteldoek, 2 grote klapstoelen, klaptafel, 2 vouwstoelen, 4 sets kano peddels. Grote 50 liter rugzak met wetsuits en andere waterzooi, canyon schoenen, 3 persoons tent voor de pubers en nog wel het een en ander. Paste makkelijk.
-
Extender is pas sinds 2012 aanwezig. Is ook niet zomaar bij te bestellen. Wel nagevraagd maar omdat elke wagen maatwerk is, willen ze zich er niet aan wagen om het een optie te maken die na te bestellen is, wellicht wel als je de wagen brengr, maar dat zal dan wel aardig aan de prijs zijn.
Ook niet meer echt nodig aangezien we elk jaar minder meenemen en efficienter inpakken
-
Wij willen er liefst niets boven op. Kost allemaal tijd bij in- en uitklappen. Paar stoelen en tafel is niet erg, maar dit jaar veel te veel troep. Moet volgend jaar in een nog te monteren disselkist achterop een drager.
-
Onze Kampala werd standaard geleverd met een soort spanbanden alleen als je die aantrok schoten ze los, direct eraf gehaald want ze klapperden als een idioot. Zitten nu veel vegen van die band bovenop het zeil. Nu zonder spanband en elastiek goed strak waarbij het zeil van AK goed dik is tot op heden geen probleem meegehad. Wat ook scheelt is dat er aan de voorzijde bijna geen lucht tussen kan komen door de disselbak.