Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Aart Kok => Topic gestart door: der hanzelmann op februari 02, 2015, 09:00:14 PM

Titel: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: der hanzelmann op februari 02, 2015, 09:00:14 PM
Allereerst mijn complimenten voor dit leuke en leerzame forum!
Veel inhoud en enthousiasme over vouwwagens (eerst maar eentje kopen voor ik de term klapkar ga hanteren...).

Na vele jaren een grote tunneltent met teveel aan bagage in en op een auto te hebben gepropt ben ik tot de conclusie gekomen: een vouwwagen.
Tijdens een bezoek aan de winkel van Aart Kok in Heemstede zijn de Kavango of zijn "Deense" broertje Combi-Camp Flexi serieuze opties. Ik zag me daarbij al helemaal in die lounchebank zitten...  Een leuke uitbreiding van de gebruiksmogelijkheden bij wat slechter weer. En je krijgt dan ook wat meer leefruimte. Als in de nabije toekomst de kids in een eigen tentje slapen zou de bank min of meer standaard als bank kunnen dienen.

Die lounchebank optie heeft echter een flipside: niet te combineren met de laden & lossen optie.
Mijn vraag aan de eigenaren van de wagen zonder de laden & lossen optie: is dit in de praktijk nu een enorm gemis? Schuiven jullie met veel moeite je spullen door het keukengat met spijt dat je die openklapoptie niet hebt of valt dat in de praktijk wel mee? Die wagens zijn natuurlijk al jaren op de markt zonder deze optie en ook zo in gebruik, dus een eerste levensbehoefte is het niet. Maar dat geldt natuurlijk ook voor heel veel andere uitvindingen die we niet meer willen missen.... Graag jullie ervaringen zonder laden/lossen.




Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Kookaburra op februari 02, 2015, 09:38:42 PM
Zijn ze niet te huur met deze optie? Kan je het uitproberen.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Drikusniet op februari 02, 2015, 09:46:53 PM
Onze vorige vouwwagen moest je 'half' uitklappen om het bed omhoog te kunnen doen (Trigano Odyssee). Dit kon alleen als hij op precies de goede plek in de garage stond. Toch deed ik dat vaak, want als je alleen vanaf de achterkant erin kunt, kwam je niet bij de zijvakken, en kon je dus alleen maar een aantal kratjes en wat stokken er van de achterkant inschuiven.

De huidige kunnen we er direct en vanaf de zijkant bij. Ik vindt dat een verademing, werkt veel sneller en gemakkelijker, ook bij regen (thuis en op de camping) is hij snel open en dicht. Ik zou zonder enige twijfel direct voor de laden & lossen optie gaan.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: GJT op februari 02, 2015, 10:04:33 PM
Laden en lossen... Geen twijfel  WW
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: KlapJoeri op februari 02, 2015, 10:24:45 PM
Citaat van: GJT op februari 02, 2015, 10:04:33 PM
Laden en lossen... Geen twijfel  WW
+1

Heerlijk onder de luifel zitten...
Of ff lekker op bed loungen
geen loungebank nodig :)
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: campingloge op februari 02, 2015, 11:10:12 PM
Toen wij nog met een grote tunneltent er op uit gingen wisten we het zeker, een vouwwagen was niks voor ons. Tot we een keer bij een kampeerboer de  Aart Kok Kampala zagen staan. Die had nog wel een beetje tent-uitstraling en wat mij vooral aansprak was het lounge bankje. In combinatie met de langwerpige raampjes, gluurgleuven eigenlijk, zat je prima in de Kampala. Vrouwlief vond de doorloopkeuken niks en paar jaar later kwam de Kyte...
Een van de redenen om deze te kiezen was het Pack 'n Go systeem. Dat zou ik niet willen missen. Maar als je thuis de ruimte hebt om de wagen open te klappen is het misschien minder belangrijk. Wij hebben die ruimte niet. De loungebank mis ik niet. Wij zitten nooit in de tent maar altijd onder de luifel, dat was met de tunneltent al. En zoals KlapJoeri al opmerkt, het bed lounget  :? ook prima.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Krizz op februari 02, 2015, 11:14:48 PM
Loungebank zonder twijfel.
Tuurlijk lijkt snel inpakken lekker.
Maar de bedden moeten toch nog opgemaakt worden daar moet je.voor uitklappen.
Ja wij hebben alle ruimte op eigen terrein om ff de wagen open te klappen en in te laden.
Daarnaast de ruimte die je krijgt om binnen te leven is zoveel meer.
Nu gaan wij juist naar koudere landen (Noorwegen, Schotland, Ierland) en leven soms wat meer binnen dan buiten.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: campingloge op februari 02, 2015, 11:23:23 PM
Citaat van: Krizz op februari 02, 2015, 11:14:48 PM
Daarnaast de ruimte die je krijgt om binnen te leven is zoveel meer.
Nu gaan wij juist naar koudere landen (Noorwegen, Schotland, Ierland) en leven soms wat meer binnen dan buiten.

Je mist dan wel veel bagageruimte die je toch ergens kwijt moet. Is het dan niet zo dat de ruimte verschuift van de tent naar de wagenbak?
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Krizz op februari 02, 2015, 11:42:52 PM
Citaat van: campingloge op februari 02, 2015, 11:23:23 PM
Je mist dan wel veel bagageruimte die je toch ergens kwijt moet. Is het dan niet zo dat de ruimte verschuift van de tent naar de wagenbak?
Nee hoor, op de vloer van wagenbak hebben we vier kratjes staan waarvan met de bank opgeklapt we er twee onder de keuken zetten.  o.a. één met de schoenen en één met boeken en spelletjes. Dus degene die we vaak gebruiken.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Jerome op februari 03, 2015, 06:48:31 AM
Wij hebben bewust voor het laden en lossen gekozen. Het is zo prettig dat je ff snel in de bak van je vouwwagen kunt. Een lounchebank spreekt ons niet aan. We lounchen op bed, en dan alleen bij slecht weer. We leven tijdens de vakantie toch vooral buiten of onder de luifel en in het voorjaar in de voortent.
Maar als je van plan bent veel in de tent te verblijven, is het zeker een optie, anders zou ik voor het laden en lossen gaan.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Wouter168 op februari 03, 2015, 02:39:42 PM
Loungebank is heerlijk bij slecht weer en vergroot de leefbare ruimte zeker en zit eens iets anders dan de kampeerstoeltjes. Toen wij onze Kampala kochten was er nog geen pack & go systeem dus hadden we geen keuze. Nu zouden we denk ik voor zelfde concept gaan, onder de lounchebank kunnen meerdere kratjes geschoven worden en stop ik ook vaak nog de skottel (ook zo'n onding in de auto). Kampeerspullen zitten allen in de VW en persoonlijke bagage zit in de auto en als deze vol is kan er gewoon niets meer mee!
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Wanderer200 op februari 03, 2015, 03:54:26 PM
Ik zou voor laden en lossen gaan, we hebben niet zo'n grote oprit maar met laden en lossen kan de vouwwagen mooi op de oprit blijven staan bij in inpakken.. sterker nog hij zou zelfs in de garage kunnen blijven staan. Zonder Laden & lossen zouden we de wagen moeten uitklappen op het gras van het speeltuintje tegenover ons... en dat trekt me toch niet zo. Of stel dat je met regenweer moet inpakken? dan is laden & lossen ook een enorm voordeel, geen tent uitklappen die al nat wordt voordat je aan je vakantie begonnen bent.

Zo'n loungebank is leuk en vergroot zeker de leefruimte als je hem opzet, maar als je vooral in de zomervakantie weg gaat maak je er minder gebruik van denk ik?
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: bert m op februari 03, 2015, 05:03:12 PM
Hoe simpel kan het zijn.

Beoordeel wat jij de prettigste optie vind,
- één keer voor- en één keer na je trip de klapkar (gedeeltelijk) open klappen om in- dan wel uit te pakken.
   Hoe vaak ga je ? Waar kan/moet je hem inpakken ? Wat moet je nog in de klapkar frotten ?
- een lounchbank tot je beschikking als je op de camping bent.
   Wil/moet je op vakantie veel binnen/buiten de klapkar zitten ?

Mijn ervaring is dat je de klapkar toch open gooit voordat je op vakantie gaat. Dit om even alles na te lopen en in orde te brengen. Het inpakken is dan in een mum gebeurt. Wij hebben geen laden & lossen functie en geen lounchbank en ik mis geen van beide opties. Daarbij liggen alle zaken die we nodig hebben al het hele jaar in de klapkar, alleen kleren, persoonlijke zaken en eten/drinken moeten nog als extra mee en dat kan evt makkelijk in de auto.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Yella op februari 04, 2015, 04:58:47 AM
Geen idee wat een lounchebank precies inhoudt bij een vw. Maar wij zijn wel zeer blij met het Pack&Go systeem op de Cocoon. Je klapt wel vantevoren de vw een keer helemaal uit om te inspecteren. Maar dat doe ik meestal een tijdje voor de vakantie als dit het beste uitkomt. In het weekend bijv. Onze Cocoon staat ook elders gestald, dus niet zomaar even pakken en er wat mee doen. Ik klap het Pack&Go wel tig keer open om wat dingen in de vw te leggen, iets te pakken, of aan te passsen of weet ik veel wat als de wagen bij huis staat. Pas de dag voor de vakantie wordt de wagen definitief ingepakt. Als het slecht weer is wordt helemaal open klappen om in te pakken een stuk vervelender. Dit geldt ook voor het uitpakken na de vakantie. Nee, wij zijn heel blij met het Pack&Go en er bewust voor gekozen.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Theun1957 op februari 04, 2015, 08:29:48 AM
Wij hebben zelf geen loungebank omdat we inderdaad meer buiten dan binnen leven. Een bank vindt wij meer om op te liggen en dan is de loungebank met 1 persoon vol. Verder staat mooi alle rotzooi onder het bed. Zou zeker voor een pack & go gaan. Toen wij de vouwwagen kochten was het er nog niet anders hadden we die optie wel gekozen.
Voor ons maakt het niet zo heel veel uit omdat we de wagen naast het huis makkelijk kunnen klappen maar toch
Succes met je keuze
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Vlinder73 op februari 04, 2015, 10:29:36 AM
Wij hebben de Malawi besteld en die is met pack&go systeem. Lijkt me, behalve bij in- en uitpakken ook ideaal als je op een camping staat. Niet je hele vol troep, maar veel spullen gewoon onder je bed opgeruimd!
Maar het zal een heel persoonlijke keuze zijn. Succes!
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Mustang op februari 04, 2015, 03:55:56 PM
Wij hebben toen ook eens gekeken naar een Aart Kok met loungebank. Leek ons wel relaxed, vooral voor wat koudere avonden in voor of najaar. (of in de Nederlandse zomer)
Uiteindelijk hebben we toen een Flyer gekocht om dat die door 1 persoon op te zetten is.
Nu hebben we een cocoon, met pack&go. Moet zeggen dat ik het erg zwaar vind gaan. Ik (vrouw) krijg het niet open,  mijn man wel natuurlijk. Wij gebruiken het zo min mogelijk. Vindt het wel een gedoe toch met al die elastieken en ritsen. Ik denk zelfs dat de Flyer even uitklappen net zoveel werk was/is als de pack&go van de cocoon openen.
Wij kunnen hier thuis wel opzetten. Met de flyer moest je alles (wat er niet al standaard in ligt) door een klein luikje schuiven. Beetje organiseren, maar ging eigenlijk ook goed hoor.
Geen idee hoeveel ruimte je kwijt raakt met een lounge bank en hoeveel ruimte je nodig hebt voor je spullen.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Diep op februari 04, 2015, 04:13:56 PM
Wij hebben een Spacer gehad welke ook snel open ging maar moet zeggen dat ik met het Pack&go erg blij ben.
Ook bij ons gaat de vouwwagen voor de vakantie verschillende malen open en dat is goed te doen in je eentje.
De Spacer openen in je eentje gaat makkelijk maar sluiten is makkelijker met 2 personen.

De makkelijkste vouwwagen om te laden zonder te openen vind ik tot nu toe de Smitveld.
Maar ben nu erg gelukkig met de laadruimte van onze Kyte.
Moet je met zo'n  lounchebank ook nog laadruimte inleveren.
Als dat zo is dan zou voor mij de keuzen wel heel erg makkelijk zijn.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Krizz op februari 04, 2015, 04:29:30 PM
Bij de Aart Kok Kariba en Kavango verlies je geen bagageruimte. Wel is het zo dat als het bed is geklapt als bank een deel van de bergruimte die normaal onder het bed zit niet gebruikt kan worden.
Wij halen de twee kratten die daar staan weg en zetten die onder de keuken uit de stuit.
Voordeel is dat de eerste opbergvakken dan wel heel makkelijk bereikbaar zijn.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Yella op februari 04, 2015, 04:40:17 PM
Citaat van: Mustang op februari 04, 2015, 03:55:56 PMNu hebben we een cocoon, met pack&go. Moet zeggen dat ik het erg zwaar vind gaan. Ik (vrouw) krijg het niet open,  mijn man wel natuurlijk.
dat herken ik beslist niet. Gaat bijna vanzelf open. Misschien te lichte hulpcilinders? Of te veel spullen op het bed?
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: rvesan op februari 04, 2015, 08:09:02 PM
Citaat van: Yella op februari 04, 2015, 04:40:17 PM
dat herken ik beslist niet. Gaat bijna vanzelf open. Misschien te lichte hulpcilinders? Of te veel spullen op het bed?
Zwaar herken ik ook niet. Bij levering waren de klemmen van de pack en go indertijd niet helemaal goed afgesteld. Ging de pack en go bij opengeklapte wagen zelfs open met iemand van 75 kg op het matras...Daarna is het goed afgesteld en werkt het prima.

Er moeten inderdaad wel een paar ritsen open, dus wij gebruiken het alleen wanneer het niet handig is om de vouwwagen open te klappen (slecht weer of beperkte ruimte).
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Mustang op februari 05, 2015, 12:05:15 AM
Bij holtkamper gemeld dat we erg zwaar vinden gaan, maar het hoorde zo. Er ligt niets op het bed. Het komt wrs omdat de aero een grotere luifel heeft en de kytekindertent zit eraan. De groene zijwanden laten we ook aan de luifel. Is denk kwestie van meer gewicht tov de "gewone" cocoon. In de hoes zitten ook de stokken (en die van de kindertent ook). Zijn toch juiste veren, correct geplaatst en afgesteld. Het doek is tov onze oude flyer ook stugger en zwaarder. Maar dat maakt de tent wel lekker stevig en robuust. Inladen moeten we nu maar samen doen, probleem opgelost. En zoveel mogelijk de standaard dingen in de kar, rest in de auto.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Yella op februari 05, 2015, 03:58:24 PM
Citaat van: rvesan op februari 04, 2015, 08:09:02 PM
Er moeten inderdaad wel een paar ritsen open, dus wij gebruiken het alleen wanneer het niet handig is om de vouwwagen open te klappen (slecht weer of beperkte ruimte).
Die 2 ritsen heb ik ook zo open. Laten we zeggen 1 minuut. Je moet 2x om de vw. Maar het dekzeil hoeft niet helemaal los en kan gewoon blijven hoor. En bij ons gaan de ritsen ook niet moeilijk zoals bij sommige.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Yella op februari 05, 2015, 03:59:44 PM
Citaat van: Mustang op februari 05, 2015, 12:05:15 AM
Bij holtkamper gemeld dat we erg zwaar vinden gaan, maar het hoorde zo. Er ligt niets op het bed. Het komt wrs omdat de aero een grotere luifel heeft en de kytekindertent zit eraan. De groene zijwanden laten we ook aan de luifel. Is denk kwestie van meer gewicht tov de "gewone" cocoon. In de hoes zitten ook de stokken (en die van de kindertent ook). Zijn toch juiste veren, correct geplaatst en afgesteld. Het doek is tov onze oude flyer ook stugger en zwaarder. Maar dat maakt de tent wel lekker stevig en robuust. Inladen moeten we nu maar samen doen, probleem opgelost. En zoveel mogelijk de standaard dingen in de kar, rest in de auto.
In dat geval komt er best wat gewicht bij en is het begrijpelijk.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: der hanzelmann op februari 06, 2015, 10:49:48 AM
Bedankt voor jullie reacties! Levert een wisselend beeld op.

Vooralsnog ga ik voor die lounchebank. Beetje prutsen bij het laden neem ik dan wel voor lief.

Bij het 2e bezoek aan de showroom ("Flag Ship  :)") ook nog kiezen tussen kavango en flexi volgens de formule (dakraam + kleur/styling) versus (prijsstelling + zijramen) oftewel wat kun je allemaal voor andere leuke dingen doen met 1500 euro ;-)
Zelfs als je het uitsmeert over het verwachte aantal weken dat je er feitelijk mee gaat kamperen is dat een hoop geld.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Wanderer200 op februari 06, 2015, 11:49:49 AM
Wij hebben te maken met dezelfde afweging.

Ik vind de zijramen in de CC Flexi toch wel een groot voordeel als je een keer een dag binnen moet/wilt zitten dan denk ik dat de Kavango mij een wat opgesloten gevoel geeft. En inderdaad 1500,- is een hoop geld.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Cadillacfreak op februari 06, 2015, 05:21:55 PM
Wij hebben ook een Kavango met loungebank en ik moet zeggen, we zijn er erg content mee op een regenachtige dag. Toen wij hem kochten was er nog niet een tweedehands Kavango op de markt met dat handige pack&go (?) systeem.
Als je Aart Kok en CC vergelijkt zie je wel meer verschillen dan alleen kleurstelling en ramen. Ik vind toch dat je net iets meer kwaliteit terug ziet bij Aart Kok. Dat zit 'm in soort tentdoek, in de buizen en ook bij de ritsen. Neemt niet weg dat je ook met een CC heerlijke vakanties kunt hebben natuurlijk.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Wanderer200 op februari 06, 2015, 05:44:46 PM
Volgens de meneer van Aart Kok Roden was de kwaliteit van het doek etc 100% hetzelfde, beide hetzelfde TenCate doek, zelfde kwaliteit frame, zelfde wagenbak.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: chrishoek op februari 06, 2015, 09:40:10 PM
Wij hebben 4 jaar een Aart Kok Kariba gehad met een loungebank. Het leek ons een leuke optie bij slecht weer. Maar in de praktijk is het ons erg tegen gevallen.  Bij een loungebank moet je als je onder het bed wilt ,het bed zelf optillen zonder hulp van gasveren, en het vervolgens vasthouden en vastzetten. In de praktijk betekende dit voor ons dat wij tijdens het kamperen de ruimte onder het bed bijna niet meer gebruikten omdat het een flinke klus is om deze ruimte te bereiken als het bed is opgemaakt. Uiteindelijk waren we er wel klaar mee. 
We hebben nu een Raclet Panama met  de mogelijkheid om heel gemakkelijk onder het bed te komen, zowel uitgeklapt als ingeklapt en dat vinden we een verademing.

Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Daan Rene op februari 07, 2015, 10:09:32 AM
Citaat van: Cadillacfreak op februari 06, 2015, 05:21:55 PM
Wij hebben ook een Kavango met loungebank en ik moet zeggen, we zijn er erg content mee op een regenachtige dag. Toen wij hem kochten was er nog niet een tweedehands Kavango op de markt met dat handige pack&go (?) systeem.
Als je Aart Kok en CC vergelijkt zie je wel meer verschillen dan alleen kleurstelling en ramen. Ik vind toch dat je net iets meer kwaliteit terug ziet bij Aart Kok. Dat zit 'm in soort tentdoek, in de buizen en ook bij de ritsen. Neemt niet weg dat je ook met een CC heerlijke vakanties kunt hebben natuurlijk.

Het doek is hetzelfde alleen de kleur is anders
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: DrLivingstone op februari 07, 2015, 03:17:52 PM
Toen wij onze Kampala kochten, was er nog geen pack & go optie. Wij hebben dus een loungebank en moet zeggen, dat we die de afgelopen jaren behoorlijk veel gebruikt hebben.
Zeker bij het kamperen tijdens de meivakantie in NL, maar ook hoger in de bergen waar het 's avonds sneller afkoelt.

Is het handig? Het is niet optimaal. Je moet de hele tent opzetten om hem ingepakt te krijgen: maar goed dat weten we en anders moet je een caravan kopen :P
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Cadillacfreak op februari 08, 2015, 09:28:17 PM
Citaat van: Daan Rene op februari 07, 2015, 10:09:32 AM
Het doek is hetzelfde alleen de kleur is anders

Ze hebben beiden Ten Cate maar Combi-camp heeft Ten Cate KD24 en Aart Kok gebruikt Ten Cate KD48.
Zo zullen er wel meer verschillen zijn. Ik kan me niet voorstellen dat alleen design het prijsverschil verklaart.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Krizz op februari 08, 2015, 09:30:03 PM
Ik zeg een vergelijkend onderzoek op het klapweekend.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: der hanzelmann op februari 08, 2015, 10:46:11 PM
Citaat van: Wanderer200 op februari 06, 2015, 11:49:49 AM
Wij hebben te maken met dezelfde afweging.

Ik vind de zijramen in de CC Flexi toch wel een groot voordeel als je een keer een dag binnen moet/wilt zitten dan denk ik dat de Kavango mij een wat opgesloten gevoel geeft. En inderdaad 1500,- is een hoop geld.

Denk dat je daar wel een punt hebt. Op regenachtige dagen zul je het dakraam ook dicht moeten houden, dus daar heb je dan niet zoveel aan. In de praktijk zie je door condens en druppels uiteraard niet zo heel veel door dat plastic.

Het dakraam is wel prettig als je besluit de keuken vast te laten zitten en binnen te koken.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: der hanzelmann op februari 08, 2015, 10:58:45 PM
Citaat van: Cadillacfreak op februari 08, 2015, 09:28:17 PM
Ze hebben beiden Ten Cate maar Combi-camp heeft Ten Cate KD24 en Aart Kok gebruikt Ten Cate KD48.
Zo zullen er wel meer verschillen zijn. Ik kan me niet voorstellen dat alleen design het prijsverschil verklaart.

Op de Combicamp site staat inderdaad dat het 'KD24' doek wordt gebruikt. Dus dat zou een kostprijsverschil kunnen zijn. Door meer ramen in de Flexi te plaatsen verbruiken ze ook minder doek. Dat raamplastic kost in verhouding veel minder dan doek. KD48 is lichter maar wel steviger dan KD24.

Een belangrijker deel van het prijsverschil is denk ik marketing (prijsstelling). De Flexi wordt gepositioneerd op een wat internationalere markt, waar men met een andere prijsstelling wil/moet werken dan op de meer Nederlandse markt van Aart Kok. Dat kan men misschien goedmaken qua marge door wat hogere productieaantallen, als de Flexi inderdaad internationaal verkoopt.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Wanderer200 op februari 15, 2015, 11:09:00 PM
Weet iemand of de optie "laden & lossen" op een bestaande VW toe te voegen is? Uiteraard op een model waar het tegenwoordig een bestaande optie op is.

Ik zit natuurlijk wel eens op MP naar VW's te kijken en er komt wel eens wat voorbij, maar meestal zijn het iets oudere VW's zonder laden en lossen en elke keer weer ben ik weer bang dat ik dit enorm ga missen. Het lijkt me niets om voor een vakantie die hele tent (neem aan dat je bij een Kavango/Kariba/Flexi toch de hele boel moet uitklappen) op te moeten zetten om de bagage ruimte te vullen.

Het is toch lastig om over dit soort praktische zaken een afweging te moeten maken als je nog nooit een VW hebt geladen  :?
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: tstn op februari 16, 2015, 12:00:35 PM
Ik sluit me helemaal aan bij chrishoek. Wij hebben ook een kampala gehad met lounge bank en uiteindelijk in 5 jaar misschien 5 keer gebruikt. Het is omslachtige klus om de lounge bank op te zetten en een hoop gedoe met beddengoed, tentritsen.
Als ik nu de keuze had zou ik voor tent en trailer gaan. Ook de keuken hebben we namelijk zelden gebruikt. Te zwaar om te verslepen en binnen koken in Italië geen optie. Scheelt een hoop geld voor dezelfde tent en pack n go er gratis bij.
Wij gaan waarschijnlijk net als chrishoek voor een raclet panama up omdat we kleiner en sneller willen. De kids gaan niet meer mee of slapen in eigen tent.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: der hanzelmann op februari 16, 2015, 11:12:11 PM
Citaat van: Wanderer200 op februari 15, 2015, 11:09:00 PM
Weet iemand of de optie "laden & lossen" op een bestaande VW toe te voegen is? Uiteraard op een model waar het tegenwoordig een bestaande optie op is.


Dit is volgens mij een behoorlijk kostbare aanpassing aan een bestaande wagen, als ik het goed heb gezien in de showroom. Als het al mogelijk is.
Bij de laden en lossen versie wordt volgens mij het bovenste deel van de wagen onderdeel van het bedframe, omdat de constructie anders te licht is om de hele tent te kunnen dragen in opgeklapte stand. Dit is dan ook de reden dat laden en lossen niet is te combineren met het lounchebed.
Er moet dus een plakje af van de bestaande wagen, die dan onderdeel wordt van het bedframe. Lijkt mij een te ingrijpende operatie.

Als iemand het beter weet, mag zij/hij het zeggen  :)
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Emmer op maart 11, 2015, 04:03:48 PM
Even voor de volledigheid. Het is niet zo dat je met een loungebank niet kan laden en lossen zonder heel de zaak open te moeten klappen. Enkel in de bankjes aan de zijkant kan je niet aan als de tent niet uitgeklapt is.
Wij hebben er onze spullen inzitten die we toch enkel en alleen maar gebruiken ter plaatse. Parasol, kookpotten, hangmat etc. Het grootste deel van de laadbak is altijd via de achterkant (koelbox even wegnemen) in en uit te laden met kratjes. Wij zijn zelf wel een regelmatige gebruiker van de loungebank. Vooral bij minder goed weer of regen is het een zalige uitbreiding van je leefruimte. Het is allemaal heel persoonlijk natuurlijk. Het hangt er ook vanaf hoe lenig of fit je zelf bent en hoeveel zin je elke keer hebt om de slaapcabine om te vormen naar zitruimte met de loungebank.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: KenJo op maart 12, 2015, 12:01:12 AM
Citaat van: der hanzelmann op februari 16, 2015, 11:12:11 PM
Dit is volgens mij een behoorlijk kostbare aanpassing aan een bestaande wagen, als ik het goed heb gezien in de showroom. Als het al mogelijk is.
Bij de laden en lossen versie wordt volgens mij het bovenste deel van de wagen onderdeel van het bedframe, omdat de constructie anders te licht is om de hele tent te kunnen dragen in opgeklapte stand. Dit is dan ook de reden dat laden en lossen niet is te combineren met het lounchebed.
Er moet dus een plakje af van de bestaande wagen, die dan onderdeel wordt van het bedframe. Lijkt mij een te ingrijpende operatie.

Als iemand het beter weet, mag zij/hij het zeggen  :)
Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt omdat de diverse scharnierpunten bij de oude modelen aan de wagenbak zitten en dat is niet het geval bij het moderne Laden en lossen systeem. Ookal lijkt het mij niet onmogelijk om het systeem zelf aan te passen als je handig genoeg bent én de gok durft te nemen.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: der hanzelmann op maart 14, 2015, 12:27:26 PM
Bijna vergeten, maar nog hartelijk bedankt voor de reacties. :zw

We zijn gegaan voor de CC Flexi comfort mèt lounchebank.  W:
Vanwege de ruimere mogelijkheden binnen bij een wat koudere zomeravond, bijvoorbeeld wat later in augustus of wat hoger in de bergen.
De flexi sprak ons wat meer aan vanwege iets meer licht binnen bij wat slechter weer (bij mooi weer zit je buiten).

Nu nog even de garage opruimen (beter: ontruimen), zodat de wagen binnen kan staan. Een stalling leek me toch weer een extra drempel om snel op pad te kunnen.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: par op maart 14, 2015, 03:34:33 PM
Gefeliciteerd met je aanschaf, wat een briljante keuze!!  :#

Veel kampeerplezier toegewenst, dat moet met je Flexi wel lukken!
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Krizz op maart 14, 2015, 03:45:27 PM
Top keuze. .
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Daan Rene op maart 14, 2015, 04:51:55 PM
de gespreken hier gevolgd erg leuk om te lezen wat er bij veel klappers zoveel info is


Veel plezier met je Flexi
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Paddy83 op juni 06, 2015, 10:49:41 AM
Wij hebben pas geleden onze Kavango opgehaald in Roden.
wij hebben gekozen voor de Game Drive XL uitvoering met laden en lossen.
hij past prima in onze garage en kan dan ook nog open, ideaal!!
en wat een bagage ruimte!!
Wij denken dat we hier meer plezier van beleven dan een bank.

Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Cadillacfreak op juni 23, 2015, 08:49:56 PM
Wij hebben niet de laden en lossen optie, maar kun je bij deze optie wel bij je spullen als hij opgezet is?
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Emmer op juni 26, 2015, 04:19:30 PM
Het in en uitladen vooraf lijkt me zeer handig met dit systeem. Even onderweg een kratje onderuit halen lijkt me dan weer een stuk meer werk gezien heel de softtop los moet.
Met een bagagedrager en fietsen er bovenop wordt het natuurlijk helemaal een probleem. Of heeft Aart Kok daar ook een aangepast model voor?
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Drikusniet op juni 26, 2015, 05:33:23 PM
Ja, daarvoor hebben ze een soort lade. Weet alleen niet of dit op dit model kan :-)
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: inge3 op juni 28, 2015, 10:03:47 PM
Citaat van: Emmer op juni 26, 2015, 04:19:30 PM
Het in en uitladen vooraf lijkt me zeer handig met dit systeem. Even onderweg een kratje onderuit halen lijkt me dan weer een stuk meer werk gezien heel de softtop los moet.
Met een bagagedrager en fietsen er bovenop wordt het natuurlijk helemaal een probleem.

Maar waarom zou je dat willen doen?
Wij hebben ook een Kavango, maar dan met de loungebank  :) en dus zonder het 'laden & lossen'. We pakken e.e.a. zo in dat de spullen voor onderweg in de auto of in het keukentje liggen.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Matthijs_164 op juni 28, 2015, 11:23:16 PM
Denk dat het een soortgelijk situatie is als met bijvoorbeeld een iPad. Toen ik geen iPad had, begreep ik niet wat de meerwaarde daarvan zou kunnen zijn ten opzichte van een laptop. Echter, eenmaal er aan gewend zou ik niet meer zonder willen.

Het Pack&Go maakt inpakken ontzettend flexibel, je kunt veel minder planmatig werken. Ongetwijfeld ook ingegeven door de beroerde bagageruimte van onze auto vinden we het prettig (en noodzakelijk) veel bagage in de vouwwagen te pakken dat er pas op het laatste moment in kan. Denk aan kinderverzorgingsproducten, kleding, speelgoed, etc. Persoonlijk vind ik Pack&Go onmisbaar.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: inge3 op juni 29, 2015, 06:18:35 PM
Dat je flexibeler bent met (tijdstip) van inpakken van je bagage snap ik wel, maar moet je er dan onderweg ook nog (supersnel/makkelijk)  bij kunnen?
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Matthijs_164 op juni 29, 2015, 06:44:26 PM
Tja, moeten - dat misschien niet. Maar omdat je bij het inpakken niet na hoeft te denken gebeurd dat in de praktijk wel.

We hebben bijvoorbeeld 2 kleine kinderen die na een paar uur in de auto als jonge veulens over de camping springen bij aankomst. Dan is het fijn om voor de opbouw van het hele spul wat speelgoed etc te pakken zodat ze hun gang kunnen gaan. Dat kun je natuurlijk prima voorbereiden door het in de auto klaar te leggen. Maar het feit dat je daar niet over hoeft na te denken vind ik nou juist zo prettig. Nog even los van het feit dat ik er redelijk zeker van ben dat mijn risicovermijdende vrouw de auto tot het dak vol zou proppen met spullen die 'handig zijn om bij de hand te hebben'!
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: inge3 op juni 29, 2015, 06:50:08 PM
Citaat van: Matthijs_164 op juni 29, 2015, 06:44:26 PM
Tja, moeten - dat misschien niet. Maar omdat je bij het inpakken niet na hoeft te denken gebeurd dat in de praktijk wel.

We hebben bijvoorbeeld 2 kleine kinderen die na een paar uur in de auto als jonge veulens over de camping springen bij aankomst. Dan is het fijn om voor de opbouw van het hele spul wat speelgoed etc te pakken zodat ze hun gang kunnen gaan. Dat kun je natuurlijk prima voorbereiden door het in de auto klaar te leggen. Maar het feit dat je daar niet over hoeft na te denken vind ik nou juist zo prettig. Nog even los van het feit dat ik er redelijk zeker van ben dat mijn risicovermijdende vrouw de auto tot het dak vol zou proppen met spullen die 'handig zijn om bij de hand te hebben'!

  :) :) Goed zicht in de spiegels houden is belangrijk! Veiligheid voor alles!  :O  :)
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: KenJo op juni 29, 2015, 09:09:39 PM
Citaat van: Matthijs_164 op juni 29, 2015, 06:44:26 PMmijn risicovermijdende vrouw de auto tot het dak vol zou proppen met spullen die 'handig zijn om bij de hand te hebben'!

:H :H :H :H :H :H :H :H

Alsof ik mijzelf hoor praten  :?  ::)

Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Bea op juni 29, 2015, 10:29:20 PM
Citaat van: Cadillacfreak op juni 23, 2015, 08:49:56 PM
Wij hebben niet de laden en lossen optie, maar kun je bij deze optie wel bij je spullen als hij opgezet is?

Ja hoor.  Gewoon de lattenbodem omhoog doen zoals je anders zou doen. Er zijn dus 2 soorten scharnieren.



Ik begrijp de charme van de sofa en had dat ook wel willen hebben maar het laden en lossen is echt wel handig en in deze heeft mijn man gewonnen :#  We zijn nu eenmaal niet de meest georganiseerde kampeerders  ::)
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Emmer op juli 01, 2015, 01:34:46 PM
Bagage/fietsendrager is blijkbaar altijd hetzelfde bij deze wagens. Dus niet echt handig in combinatie met het laden en lossen. Ik denk dat dit ook wel een belangrijk argument kan zijn in de beslissing wel of geen laden/lossen variant.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: inge3 op juli 01, 2015, 03:50:07 PM
Tja.....laden&lossen heeft zijn voordelen, maar wij zijn hier errug blij mee!
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: manon1965 op juli 01, 2015, 04:04:13 PM
Ik had een Jamet canyon met 3 personen. (nu een jametic, over 2 wkn voor het eerst er mee op pad) Ik kan me niet voorstellen dat je onderweg wat uit je vouwwagen moet kunnen halen. Ik had destijds wat bij de hand moest blijven in de kofferbak. De rest zat in de vouwwagen. Al het speelgoed van zoonlief moest in 1 tas, desnoods kun je dat toch in 1 krat doen? Tassen met kleding achter in de kofferbak. Koelbox in de kofferbak. Desnoods verschoningen in een tas bij de hand. Een extra gasfles in de achterbak. Of heb ik dan de luxe van een grote kofferbak? (Fiat Doblo)  8)
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Paddy83 op mei 23, 2016, 11:25:16 PM
Nog een verlate toevoeging : Wij hebben de Aart kok Kavango xl game drive met laden en lossen en dit laatste kwam erg van pas toen we in de meivakantie naar Toscane door de Italiaanse douane aan de kant werden gezet en de douane ambtenaar wou in de vouwwagen kijken!!!!!
Ik vroeg hem nog of zijn verzoek alleen om de disselbak ging,maar nee.
Wat was ik blij met laden en lossen systeem



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: Emmer op mei 26, 2016, 11:27:29 AM
Douane controle in deze tijden van vluchtelingenstroom en aanslagen is natuurlijk iets wat meer zou kunnen gebeuren. Deze controle kan natuurlijk ook gewoon langs de achterklep waar je even de voorste bakken uitschuift. Zo is het bij de meeste vouwwagens het geval en zoals eerder gezegd met fietsenrek op de wagen de beste oplossing volgens mij.
Ik denk dat de keuze vrij eenvoudig naar ieders eigen behoefte te maken is.
Heb je thuis weinig plaats en/of neem je geen fietsen mee op de wagen - laden en lossen nemen.
Heb je thuis de ruimte en/of wil je fietsen meenemen of vind je een loungebank echt wel de moeite dan geen laden en lossen nemen.
Titel: Re: laden & lossen optie versus lounchebank
Bericht door: linda75 op mei 26, 2016, 01:52:45 PM
ik denk dat je ook kan kijken naar wat voor soort vakanties je houdt. als je met twee man bent en veel in landen met slechter of kouder weer is dit een goed idee. Wij zijn met vier man waarvan er drie man in de wagen moeten slapen en gaan altijd richting de zon. dan heb ik geen loungebank nodig. Het laden en lossen vind ik heerlijk. onze aart kok staat nu al 2 maanden in de garage en gaat regelmatig even open om wat te pakken of erin te stoppen. Maar goed nu hebben wij hem ook nog maar net en zijn nog op zoek naar de meest praktische indeling van de wagenbak. Dat is volgend jaar anders als hij naar de stalling gaat