Aangezien iedereen hier een trekhaak zal hebben even een vraag. Waar hebben jullie je trekhaak laten plaatsen? Ik heb gehoord dat er veel prijsverschil in zit. Ik kan natuurlijk het internet af gaan zoeken, maar ben ook benieuwd naar jullie ervaringen.
Toevallig vanochtend mijn auto gebracht bij Nooitgedacht in Schiedam.... Goedkoper en completer dan kwikfit en trekhaakcentrum.. Let er namelijk op dat ze niet allemaal standaard 13 polige stekkers leveren of dat ze het inleren van de boordcomputer uitsluiten.
Bij een aantal auto's heb ik zelf de trekhaak geplaatst en aangesloten (Daewoo Nexia 1997, VW Golf 4 bj 2002, Vauxhall Corsa 1998 )
Bij deze oudere auto's (tot +/- 2004) heb je nog geen canbus systeem die ingeleerd moeten worden en kan je de draden gewoon op elkaar aansluiten zonder storing of gebruik maken van een autospecifieke kabelset.
De tweedehands afneembare trekhaak met autospecifieke kabelset en regelkastje van mijn Mitsubishi Colt (2005) heb ik laten plaatsen. Dit kostte mij 100 euro bij een gewone eenmans garage. Daar kon ik zelf niet voor gaan prutsen. Het regelkastje was voldoende en hoefde niet ingeleerd te worden.
Het prijsverschil zit hem in het type auto (leeftijd), 7 of 13 polig aansluiten, wel of niet autospecieke kabel en natuurlijk waar je het laat doen. Bij een dealer zal het velen maler duurder zijn dan bij de Jan de Beunhaas.
Je zou een klus kunnen plaatsen voor de trekhaak montage op Marktplaats of Werkspot.
Mijn tip is: Ga altijd voor een autospecifieke kabelset dan voorkom je veel storingen en het is ook nog eens makkelijker aan te sluiten. (plug and play)
Gewoon zelf gedaan. Als je een beetje handig bent, stelt het niets voor. Via internet in Duitsland de trekhaak besteld, compleet 13-polig, 12volt laad aansluiting en electronica kastje zodat je boordcomputer niet raar gaat doen. Prijsverschil met de dealer ruim 700 euro!
Net mijn afneembare kogel, laten repareren bij Brink, cilinder defect. :(
De grote vraag: onder wat voor een auto?
Citaat van: Vlinder73 op februari 16, 2015, 11:16:49 AM
Aangezien iedereen hier een trekhaak zal hebben even een vraag. Waar hebben jullie je trekhaak laten plaatsen? Ik heb gehoord dat er veel prijsverschil in zit. Ik kan natuurlijk het internet af gaan zoeken, maar ben ook benieuwd naar jullie ervaringen.
Aan de achterkant van de auto, precies in het midden. :P ::) :+
sorry, kon het niet latenBij de dealer, bij aankoop afgedwongen, wil hem wel kopen maar dan met trekhaak. Was geen probleem.
Citaat van: bensi op februari 16, 2015, 12:01:38 PM
Aan de achterkant van de auto, precies in het midden. :P ::) :+
sorry, kon het niet laten
Bij de dealer, bij aankoop afgedwongen, wil hem wel kopen maar dan met trekhaak. Was geen probleem.
Tsja maar uiteindelijk betaal je hem toch zelf.... tussen wat ik nu betaal en wat de dealer zei dat het ging kosten (€750) zit nu €285. dat is wel makkelijk verdiend
Citaat van: michielwoerden op februari 16, 2015, 12:15:58 PM
Tsja maar uiteindelijk betaal je hem toch zelf....
Strikt genomen betaal je 'm natuurlijk altijd zelf, want er is niemand anders die 'm voor je betaalt. I:
Maar in de situatie die Ben beschrijft levert de dealer 'gratis' een trekhaak bij aankoop van de auto. Helemaal gratis is dat natuurlijk niet, want hij had ook korting in Euro's kunnen bedingen, maar die ruimte beperkt zich tot de inkoopsprijs van de trekhaak plus arbeidsloon zonder winst. En da's nu eenmaal erg goedkoop.
Haha Bensi, ik dacht toen ik het berichtje plaatste al dat dit antwoord zou komen. Stond er inderdaad een beetje vreemd.
Volgens mij hebben we maar een 7polige stekker nodig??
En we hebben een peugeot 5008!
En zelf plaatsen gaat hier niet lukken...
Moderne auto's altijd 13 polige stekker op laten zetten en er een verloop stekker bij kopen of bedingen. En dan voor de Jaeger stekker kiezen dat zijn de betere.
Er zit stevig prijsverschil tussen 7 en 13 polige aansluiting op je trekhaak. Maar als het je niet te veel uitmaakt zou ik toch kiezen voor een 13 P. En Jaeger wordt tegenwoordig het meest gebruikt. Ik vind het gebruiksgemak een stuk hoger. Insteken, draaien en klaar. En bij de Multicons altijd wat gefrunnik om de stekker in en uit te halen. Met 13 P heb je meer gebruiksmogelijkheden. Denk maar aan o.a. achteruitrijlicht. En constant stroom voor bijv. een koelbox of een mistlicht wat ook verplicht is.
Citaat van: bensi op februari 16, 2015, 12:01:38 PM
Aan de achterkant van de auto, precies in het midden. :P ::) :+
sorry, kon het niet laten
Bij de dealer, bij aankoop afgedwongen, wil hem wel kopen maar dan met trekhaak. Was geen probleem.
:H :H Bij ons ook hoor
Wij hebben de trekhaak aangeschaft bij de dealer. Dan moet ik er wel bij zeggen dat wij de auto toen nieuw gekocht hadden met trekhaak.
Mijn voorkeur zou anders toch de dealer zijn geweest.
Ik wil voor een paar tientjes geen ellende.
Voor nieuwe winterbanden ben ik ook de boer op geweest.
Het verschil was nog geen 30,- euro in totaal.
:> WW :> Ik zou het aan de zijkant laten plaatsen, het is namelijk carnaval en dan zingen we: bier bier bier bier "Dat mijn neus van voren zit en niet opzij!" bier bier bier bier
Citaat van: Spiegelbeeld op februari 16, 2015, 07:37:43 PM
:> WW :> Ik zou het aan de zijkant laten plaatsen, het is namelijk carnaval en dan zingen we: bier bier bier bier "Dat mijn neus van voren zit en niet opzij!" bier bier bier bier
Herman Finkers. Had dat jaren geleden al in e van zijn shows.
Citaat van: olaf73 op februari 16, 2015, 07:50:50 PMHerman Finkers. Had dat jaren geleden al in e van zijn shows.
Dat is dan een variatie op een thema dat al stamt van voor Finkers' geboorte in de rijmende vorm van:
Ik ben zo blij, zo blij,
dat mijn oren niet van voren zitten maar opzij!
Citaat van: Frankie op februari 16, 2015, 08:13:53 PM
Dat is dan een variatie op een thema dat al stamt van voor Finkers' geboorte in de rijmende vorm van:
Ik ben zo blij, zo blij,
dat mijn oren niet van voren zitten maar opzij!
En deze: O wat ben ik blij, o wat ben ik blij!
Dat mijn neus van voren zit en niet opzij.....!
In het niet carnaval vierende deel van Nederland vinden we het heel gewoon dat onze neus aan de voorkant zit....
Citaat van: WimS op februari 17, 2015, 09:43:37 AM
In het niet carnaval vierende deel van Nederland vinden we het heel gewoon dat onze neus aan de voorkant zit....
:# :#
Citaat van: Vlinder73 op februari 16, 2015, 04:17:01 PM
En we hebben een peugeot 5008!
Dan heb je inderdaad een canbus en daarmee een voertuigspecifieke kabelset nodig. Zo'n complete kit komt op een kleine 300 euro met afneembare trekhaak (zou zelf trouwens een vaste prefereren, maar dat terzijde) en met 13 polige stekker. Inderdaad 13 polig nemen, dat is gewoon de nieuwe standaard.
http://www.ebay.de/itm/Peugeot-5008-Van-09-10-Anhangekupplung-AHK-abnehmbar-13pol-spez-E-Satz-/160818224270?pt=DE_Autoteile&fits=Make%3APeugeot%7CModel%3A5008&hash=item2571835c8e
Voor de plaatsingstijd staat 1,5 uur voor de haak en 0,75 uur voor de kabelset (lijkt me kort, voor 13 polig komt er een aparte voedingskabel vanaf de accu bij). De parkeersensoren moeten volgens mij apart aangemeld worden, maar dat weet ik niet zeker. Met ruim 2 uur montagetijd komt er dus nog zo'n 160 euro montage bij, dus 450 euro zit je snel aan. Alles wat goedkoper is, is meegenomen.
Wellicht enigszins :off:
Wat geniet de voorkeur, Multicon of Jaeger?
Tussen een 7 en een 13 polige aansluiting zit 14 euro volgens http://www.trekhaken.nl/merk-model.php#
Marcel
Citaat van: Marcel en Quirina op februari 17, 2015, 10:54:45 AM
Tussen een 7 en een 13 polige aansluiting zit 14 euro volgens http://www.trekhaken.nl/merk-model.php#
Marcel
In aanschaf misschien wel, maar aansluiten van een 13-polige is wel meer werk.
Inderdaad, als ik kijk wat daar een trekhaak metvaste kogelen een 13 P kabelset kost valt dat erg mee,incl.montage 525 euro.
Maar er staat een opmerking onder de pagina:
Opm.: Voor het aansluiten van de constante stroomdraad, bedoeld voor bijvoorbeeld het aansluiten van een koelkast of het opladen van een accu, worden extra kosten doorberekend.
en juist dat maakt het een stuk duurder.
Citaat van: bensi op februari 17, 2015, 11:32:13 AM
Inderdaad, als ik kijk wat daar een trekhaak metvaste kogelen een 13 P kabelset kost valt dat erg mee,incl.montage 525 euro.
Maar er staat een opmerking onder de pagina:
Opm.: Voor het aansluiten van de constante stroomdraad, bedoeld voor bijvoorbeeld het aansluiten van een koelkast of het opladen van een accu, worden extra kosten doorberekend.
en juist dat maakt het een stuk duurder.
Inderdaad. En het is maar net wat je voor de toekomst verwacht. Wij deden zuinig bij onze niuewe Roomster in 2008(toen nog een tent). 2010 kwam de Jametic. kon ook met 7 polig omdat we geen koelbox in de Jametic hadden, maar geen achteruitrijlichten. Keukenaansluiting Jametic aangepast naar 7 polig Multicon omdat die standaard rommel echt troep was. Maar eind 2012 kwam de C4 van eind 2011 en die had al een trekhaak met 13 P Jaeger. Dus de verlichting van de Jametic aangepast om ook de achteruitriilichten werkend te hebben, want dat wil ik natuurlijk. Dus 13p stekkers op de keuken. gelukkig is Jaeger stukken goedkoper dan Multicon. 2014 kwam de Cocoon en werkte alles zonder aanpas gedoe. Koelbox meteen op stroom onderweg. Lekker. Onderweg een koud broodje of iets anders kouds zoals drinken uit je koelbox halen is genieten als het 30+ graden is. Wel airco hoor.
Wat ik wil zeggen is; Goed over nadenken want je kampeerwensen en andere wensen kunnen snel veranderen. En achteraf ombouwen is stukken duurder.
Ik begreep bij de Wit dat een 7 polige aansluiting voldoende is als je geen koelbox Erop hoeft te laten draaien. Eerlijk gezegd weet ik het verschil niet goed tussen en 7 polige en een 13 polige aansluiting... :?
Maar ook op dit gebied valt er hier vast weer veel te leren! :#
Jaeger dus, dat heb ik alvast opgestoken!
Citaat van: Vlinder73 op februari 17, 2015, 05:36:40 PM
Ik begreep bij de Wit dat een 7 polige aansluiting voldoende is als je geen koelbox Erop hoeft te laten draaien. Eerlijk gezegd weet ik het verschil niet goed tussen en 7 polige en een 13 polige aansluiting... :?
Maar ook op dit gebied valt er hier vast weer veel te leren! :#
Jaeger dus, dat heb ik alvast opgestoken!
Wij hebben idd ook een 7 polige aansluiting op de auto, de vouwwagen heeft wel een 13 polige maar dat past gewoon in de 7 polige van de auto.
Ik heb dus ook
ALLEEN geen koelkast onderweg, verder werkt alles zoals het hoort, de achteruitrijlichten en het mist achterlicht.
Citaat van: bensi op februari 17, 2015, 05:38:48 PM
Wij hebben idd ook een 7 polige aansluiting op de auto, de vouwwagen heeft wel een 13 polige maar dat past gewoon in de 7 polige van de auto.
Ik heb dus ook ALLEEN geen koelkast onderweg, verder werkt alles zoals het hoort, de achteruitrijlichten en het mist achterlicht.
Dan ben ik nieuwsgierig hoe het eea is aangesloten. Want je hebt op een 7 polige stekker 6 functies en met de massa kom je dan op 7 polen.:)53]:)53]
Zie http://caravancampercenter.nl/tips/aansluitschema-caravanstekker/
Ja, ik ben ook reuze nieuwsgierig hoe een en ander is aangesloten.
Bijgaand een schema van de (officiële) aansluitingen van 7 en 13 polige stekkers.
Bij de 7 polige kom ik geen mistlamp en achteruitrijlichten tegen.
Dit is juist de reden dat er is overgestapt naar 13 polige stekkers.
Wat ook mogelijk is zijn 2 7 polige stekkerdozen. (12N en 12S) Dit had ik op mijn vorige Engelse VW Golf 4.
Op onze Engelse Conway Cruiser zitten ook 2 stekkers.
Citaat van: bensi op februari 17, 2015, 05:38:48 PM
Wij hebben idd ook een 7 polige aansluiting op de auto, de vouwwagen heeft wel een 13 polige maar dat past gewoon in de 7 polige van de auto.
Ik heb dus ook ALLEEN geen koelkast onderweg, verder werkt alles zoals het hoort, de achteruitrijlichten en het mist achterlicht.
Dan ben je een beetje voor de gek gehouden Ben. Bij jou zitten waarschijnlijk linker en rechterachterlicht en evt. kentekenverlichting over 1 draad. Zoals je in de schema's ziet is dat niet standaard. Anders niet genoeg polen voor mistlicht en achteruitrijlicht.
Citaat van: Yella op februari 17, 2015, 06:33:29 PM
Dan ben je een beetje voor de gek gehouden Ben. Bij jou zitten waarschijnlijk linker en rechterachterlicht en evt. kentekenverlichting over 1 draad. Zoals je in de schema's ziet is dat niet standaard. Anders niet genoeg polen voor mistlicht en achteruitrijlicht.
Geen idee Jelle, maar het werkt wel :)
Tago Herman: in de tekening die jij plaatst staat er constant stroom op een 7 polige stekker en sinds de verplichting van het mistachterlicht word die aansluiting daarvoor gebruikt.
Citaat van: bensi op februari 17, 2015, 06:43:26 PM
Geen idee Jelle, maar het werkt wel :)
Als het ons mag lukken om werk te vinden komen wij ook weer naar het klapweekend.
Dan wil ik jouw klapper wel eens op mijn auto aansluiten om te zien wat er dan spontaan gaat branden.:)91]:)91]:)91]:)362]:)362]:)362]
De achteruitrijlichten weet je zeker? Dat is namelijk wel heel vreemd voor 7-polig. Mistlicht zat er wel op. Inderdaad heeft 7-polig te weinig, vandaar dat de mistlichtaansluiting vroeger vaak opgeofferd werd voor permanent 12v voor de koelkast. Goed herkenbaar als er dan een huuraanhanger achter komt: alleen het mistlicht van de aanhanger brandt dan. Een truc die dan nog wel eens gebruikt wordt is een mistlicht met afstandsbediening op de aanhanger. Deze wordt dan mee geschakeld op de 12v van de achterlichten. Dan brandt de mistlamp alleen als de autoverlichting aan staat en met de ab de mistpit wordt ingeschakeld. Is wel 2 A extra op de bekabeling van de achterlichten.
Citaat van: Yella op februari 17, 2015, 06:33:29 PM
Dan ben je een beetje voor de gek gehouden Ben. Bij jou zitten waarschijnlijk linker en rechterachterlicht en evt. kentekenverlichting over 1 draad. Zoals je in de schema's ziet is dat niet standaard. Anders niet genoeg polen voor mistlicht en achteruitrijlicht.
@Jelle:
ik zit te kletsen, volgens mij heeft onze CC helemaal geen achteruitrijlichten.
Het mistachterlicht werkt echter wel naar behoren. :)
(http://i44.photobucket.com/albums/f30/Ben_Siebers/CC-006_zps9539eb6f.jpg)
Citaat van: Theu op februari 17, 2015, 06:46:03 PM
Als het ons mag lukken om werk te vinden komen wij ook weer naar het klapweekend.
Dan wil ik jouw klapper wel eens op mijn auto aansluiten om te zien wat er dan spontaan gaat branden.:)91]:)91]:)91]:)362]:)362]:)362]
Ik denk dat het gewoon werkt. De aansluitingen op de vw zullen aangepast zijn naar de stekkerdoos van de auto. En alle achterlichten op 1 draad. Kan best hoor. Alleen hebben ze het over 2 draden gedaan, mocht er eens een storing optreden dat er nog minstens 1 achterlicht brandt. Heb vroeger ook wel eens een aanhanger creatief aangesloten. En zelfs bij de Cocoon creatief geweest door de verlichting van de box achterop over 1 draad te doen. Maar dat ga ik bij nader inzien toch wijzigen naar Jaeger 13 p en alles zo het hoort. dit omdat de Led contourverllichting rechts nu knippert omdat er geen lamp meer tussen zit. Maar eerst wat warmer weer, ga nu niet op de koude grond liggen klooien.
Ik heb het zelf trouwens nog anders gedaan. Onze oude auto's hebben nog 7-polig, evenals aanhanger, vouwwagen en fietsenrek. Alles officieel aangesloten. Heb ik alleen geen 12v voor de koelkast. Maar daar gebruik ik de plug in de kofferbak voor. Kan er meteen een onderspanningsbeveiliging tussen, zodat de accu tijdens een pauze niet wordt leeg getrokken.
Citaat van: sanderv op februari 17, 2015, 07:03:51 PM
Maar daar gebruik ik de plug in de kofferbak voor. Kan er meteen een onderspanningsbeveiliging tussen, zodat de accu tijdens een pauze niet wordt leeg getrokken.
En dat is nou het handige van een 13polige. Hier zit een geschakelde en een vaste contstante draad in... Handig voor onderweg, wel water die we kunnen gebruiken maar de koelkast uit,,, (wij hebben een combicamp en hiervoor moet je wel wat aanpassen in de wagen zelf)
Citaat van: michielwoerden op februari 17, 2015, 08:39:08 PM
En dat is nou het handige van een 13polige. Hier zit een geschakelde en een vaste contstante draad in... Handig voor onderweg, wel water die we kunnen gebruiken maar de koelkast uit,,, (wij hebben een combicamp en hiervoor moet je wel wat aanpassen in de wagen zelf)
Ja, maar ik ga bij een 14 en 19 jaar oude auto niet meer de hele zwik ombouwen. Apart kabeltje naar de kofferbak is aanzienlijk makkelijker. Als er tzt weer wat nieuws voor de deur staat, kijk ik wel weer verder.
Op dak plaatsen kan ook, ben je meteen van je kogeldrukprobleem af. :H
https://www.youtube.com/watch?v=56XL0TysIn0
Hahaha :H
Wij hebben het uitgezocht en bij Kwikfit is voor ons het goedkoopst!
Citaat van: Marjootje op maart 07, 2015, 02:25:58 PM
Op dak plaatsen kan ook, ben je meteen van je kogeldrukprobleem af. :H
https://www.youtube.com/watch?v=56XL0TysIn0
Ik denk niet dat het dak van Herbie dit houdt. :#
wel geniaal bedacht toch???
Citaat van: Marjootje op maart 07, 2015, 02:25:58 PM
Op dak plaatsen kan ook, ben je meteen van je kogeldrukprobleem af. :H
Gaaf hoor ook makkelijk als je je verreden en je moet keren.
Hallo!
Ik dacht dat dit topic vooral betrekking had op de bedrijven waaruit je kan kiezen voor het laten monteren van een trekhaak, maar ik zie dat er ook veel algemene info in staat! Handig, heb er net eigenlijk ook een topic over gestart.
Als ik een vw uit 2002 heb met 7polig, heeft het dan zin om een 13p op de auto te zetten (met een verloop ertussen)?
Ik lees hier steeds over koude koelkasten onderweg, lijkt me heerlijk, maar geldt dat alleen voor vaste koelkasten die zich standaard in de vw-keuken bevinden en op e.e.a. manier dan vanzelf aangesloten zijn? Of kan dat ook met een losse koelkast (bijvoorbeeld in de dissel)? Loopt er in het tweede geval dan een draadje tussen je auto naar je dissel? Moet je koelkast dan een speciale aansluiting hebben, 12v?
Sorry hoor, het is me gewoon nog niet helemaal helder...
Groet,
Caroline
Het praktische verschil tussen een 7p en 13p is vooral de extra aansluitingen voor achteruitrij licht en een extra voor 12V, waar je bijvoorbeeld een koelkast op kan aansluiten. Let wel op: als je die extra 12V wilt gebruiken moet je auto een extra (dikke) draad hebben, niet elke auto heeft dit standaard. Alternatief is om die koelkast vanuit een sigaret aansluiting van stroom te voorzien, maar dat gaat dan buiten de 7 of 13p stekker om.
Waar die koelkast je VW staat maakt verder niets uit..