Vroeger hadden mijn ouders ook een Alpen Kreuzer. Het gevloek van m'n vader ken ik nog als hij bij het achteruit rijden de pen weer brak.
Doordat de vw geremd was, kon je er niet zomaar mee achteruit rijden. Er was dan een of andere pen die je in moest schuiven. En volgens mij werd dan de rem uitgeschakeld. Deed hij dat niet, dan brak die pen en kon hij hem weer vervangen.
Is dat nog steeds zo het geval met de geremde vw's?
Geen last van. :)
Tegenwoordig gaat dat automatisch, als nu iets afbreekt heb je een groter probleem :)
Citaat van: oomkoen op maart 16, 2015, 10:29:26 PMIs dat nog steeds zo het geval met de geremde vw's?
Nee, dat is bij moderne vouwwagens (of andere aanhangers) niet meer zo. Kort gezegd komt het erop neer dat de remschoenen niet werken als de wielen terugdraaien.
Het "echte" probleem is meer dat mensen niet kunnen en/of durven achteruitrijden.....
Citaat van: Spiegelbeeld op maart 17, 2015, 08:28:49 AM
Het "echte" probleem is meer dat mensen niet kunnen en/of durven achteruitrijden.....
:H Inderdaad. Die rijden liever vier keer linksaf een blokje om dan dat ze tien meter achteruit rijden. :)
Ik heb een AK uit 1990 en rij zonder problemen achteruit.
Achteruitrijden is bij mij ook het probleem niet.
Behalve die keer in hartje Parijs naar het zoeken van de camping in Bois de Bologne: tijdens het achteruitkeren raakte ik me met een uitdraaipootje de hoge stoeprand..... bigfoot kapot. Dat was even balen.
Als ik thuis kom mag ik altijd gelijk achteruit fileparkeren met de combinatie. Direct mooie oefening. sowieso oefen ik het wel eens op een leeg parkeerterrein. Kan ook geen kwaad ik heb al eens gehad dat ik op een overvolle "luchtplaats" links een vrachtwagen had staan, rechts een vrachtwagen en vlak voordat we wilde vertrekken parkeerde er een of andere goochemerd voor mij. Tja.. toen was alleen achteruit dus een optie. en ik was er enigszins scheef ingereden. Wel prettig als je het achteruit rijden dan een beetje onder controle hebt. Als zal ik het nooit zo goed kunnen als de echte vakmannen.
Citaat van: poldertoerist op maart 17, 2015, 10:05:49 AM
Als ik thuis kom mag ik altijd gelijk achteruit fileparkeren met de combinatie. Direct mooie oefening. sowieso oefen ik het wel eens op een leeg parkeerterrein. Kan ook geen kwaad ik heb al eens gehad dat ik op een overvolle "luchtplaats" links een vrachtwagen had staan, rechts een vrachtwagen en vlak voordat we wilde vertrekken parkeerde er een of andere goochemerd voor mij. Tja.. toen was alleen achteruit dus een optie. en ik was er enigszins scheef ingereden. Wel prettig als je het achteruit rijden dan een beetje onder controle hebt. Als zal ik het nooit zo goed kunnen als de echte vakmannen.
Zodra ik de klapper ophaal oefen ik ook meteen weer het achteruit rijden. Voor mijn scheiding reed ik eigenlijk nooit met de klapper en als dat wel zo was reed ik altijd vooruit. Omdat ik het nu allemaal zelf moet doen kon ik het achteruitrijden ook niet meer vermijden. Vorig jaar mei me eigen suf geoefend met achteruit inparkeren met de klapper. Het heeft heel wat pogingen geduurd, maar na veel oefenen heb ik het aardig onder de knie vind ik zelf. Als ik hem nu ophaal zal ik zeker weer even moeten inkomen.
Aangezien ik van de techniek weinig weet is dit ook weer een prima topic om bij te leren. :J
Citaat van: Frankie op maart 17, 2015, 08:34:44 AM
:H Inderdaad. Die rijden liever vier keer linksaf een blokje om dan dat ze tien meter achteruit rijden. :)
Hahahaha nee hoor die koppelen hem af hahahaha ik spreek even uit eigen ervaring hahaha en anders laat ik het lekker aan Jan over. Maar de momenten dat ik alleen weg ga... koppel ik hem af draai de vw en de auto en dan er weer aan net zo makkelijk en net zo snel ::) :O
Ik heb zelf nooit problemen met achteruitrijden. Maar ja ik rij dan ook normaal een trekker oplegger. (http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/03/17/575a71069c57c29c7a21f95b28a8d9a6.jpg)
Citaat van: s.hendrickx op maart 17, 2015, 08:09:32 PM
Ik heb zelf nooit problemen met achteruitrijden. Maar ja ik rij dan ook normaal een trekker oplegger. (http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/03/17/575a71069c57c29c7a21f95b28a8d9a6.jpg)
Ik wil de tent wel eens zien die daaruit klapt! 8) ::)
Citaat van: rubends op maart 17, 2015, 08:14:01 PM
Ik wil de tent wel eens zien die daaruit klapt! 8) ::)
ja dat kan nog wel eens een flinke tent zijn hahhaahahhhaj
Citaat van: oomkoen op maart 16, 2015, 10:29:26 PM
Vroeger hadden mijn ouders ook een Alpen Kreuzer. Het gevloek van m'n vader ken ik nog als hij bij het achteruit rijden de pen weer brak.
Doordat de vw geremd was, kon je er niet zomaar mee achteruit rijden. Er was dan een of andere pen die je in moest schuiven. En volgens mij werd dan de rem uitgeschakeld. Deed hij dat niet, dan brak die pen en kon hij hem weer vervangen.
Is dat nog steeds zo het geval met de geremde vw's?
Vroeger werden er inderdaad vaak blokkeerpennen gebruikt:
(http://up.picr.de/6109085.jpg)
tegenwoordig inderdaad zoals eerder gezegd remschoenen die niet oplopen als de trommel andersom draait als normaal. Onze Camplet heeft beide niet, maar vorig jaar wel een defecte oploopdemper. Leverde behoorlijk hete remmen op in de bergen, af een toe een paar gillende bandjes bij harder remmen en terug rijden was een crime. Ding werd direct en stevig op de rem gedrukt...
Citaat van: s.hendrickx op maart 17, 2015, 08:09:32 PM
Ik heb zelf nooit problemen met achteruitrijden. Maar ja ik rij dan ook normaal een trekker oplegger. (http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/03/17/575a71069c57c29c7a21f95b28a8d9a6.jpg)
Mooi spul!
Ik ken het probleem ook niet. Maar ik heb ook jaren met verschillende soorten combinaties rond gereden.
Citaat van: Theu op maart 17, 2015, 08:25:11 PM
Mooi spul!
Ik ken het probleem ook niet. Maar ik heb ook jaren met verschillende soorten combinaties rond gereden.
het is idd erg mooi spul. Hiervoor altijd combi gereden.
Afgelopen hemelvaart bij henschotermeer op een camping een straatje ingereden dat doodliep. 400 meter achteruit door een zeer smal pas. Na 350 meter de opmerking van de achterbank, ' papa wat ben je moeilijk aan het doen!' Had wel ff last van mijn nek
Citaat van: s.hendrickx op maart 17, 2015, 08:09:32 PM
Ik heb zelf nooit problemen met achteruitrijden. Maar ja ik rij dan ook normaal een trekker oplegger.
Dat geloof ik graag. Maar ik vraag me af: 'voelt' een trekker met oplegger -even afgezien van de omvang- niet toch net even anders aan omdat het draaipunt op of voor de achteras ligt en bij een gewone aanhanger het draaipunt achter de achteras? (een beetje zoals het rijden van een moderne stadsbus ook net even anders voelt omdat de chauffeur voor de voorwielen zit, wat best eng is trouwens).
Citaat van: Frankie op maart 17, 2015, 09:34:11 PM
Dat geloof ik graag. Maar ik vraag me af: 'voelt' een trekker met oplegger -even afgezien van de omvang- niet toch net even anders aan omdat het draaipunt voor de achteras ligt en bij een gewone aanhanger het draaipunt achter de achteras? (een beetje zoals het rijden van een moderne stadsbus ook net even anders voelt omdat de chauffeur voor de voorwielen zit).
een beetje gelijk heb je wel ivm het draaipunt. Maar ja het principe van sturen achteruit en het beheersen van de techniek is wel hetzelde alleen de schaal is anders. Maar idd je kan beter een combi rijden dus bakwagen met aanhanger dat komt nog meer in de buurt van het rijden met een vw.
Citaat van: s.hendrickx op maart 17, 2015, 09:38:12 PM
een beetje gelijk heb je wel ivm het draaipunt. Maar ja het principe van sturen achteruit en het beheersen van de techniek is wel hetzelde alleen de schaal is anders. Maar idd je kan beter een combi rijden dus bakwagen met aanhanger dat komt nog meer in de buurt van het rijden met een vw.
Bedoel je met een combi een wipkar of een schamel aanhanger (aanhanger met sturende voorste as en starre achter as.)
Een wipkar is idd gelijkwaardig aan een vw.
En schamelhanger is een hele andere tak van sport...
Hmm. mijn reactie van gisteren staat er niet (meer). Hoe groter de aanhanger achter de auto, hoe makkelijker het stuurt. Een korte vouwwagen reageert veel sneller op stuurbewegingen dan een langere tandemasser bijvoorbeeld. Veel met tandemassers paden in achteruit moeten rijden, puur op de spiegels van de auto. Ook regelmatig met 4 wielige vrachtauto aanhangers achter een landbouw trekker allerlei manouvres moeten uitvoeren, soms honderden meters achteruit. Af af en toe een 23 tons rupskraan op een 4 assige dieplader op de vreemdste plekken zien te krijgen. Maar voor alles geldt, oefening baart kunst.
Ik zie af en toe vrachtwagen bestuurders bij ons bedrijf stuntelen om de trailer achteruit de steeg in te krijgen. Terwijl de volgende het ding in 1 keer zo naar binnen stuurt, bakwagen met aanhanger. Knap.
Ja het vak van manoeuvren moet wel een beetje in je bloed zitten denk ik. Ik zie idd genoeg chauffeurs erg moeilijk doen. Agh ja en anders een Volkswagen kopen met trailer assist haahahhah dan doet ie al het werk. Voor de moeilijke achteruitrijders onder ons.
Ik bedoel idd een wipkar. Is bijna gelijk aan een vw.
Het is een beetje offtopic, maar in dat verband.. Ik word altijd een beetje week van het volgende 'vallen en opstaan filmpje' (vooral ook het stukje na 4:40) Zakdoekjes in de aanslag bij mij. :)
http://youtu.be/Re0VaI1uGnE
8)
Citaat van: leeuw op maart 17, 2015, 09:30:14 PM
Afgelopen hemelvaart bij henschotermeer op een camping een straatje ingereden dat doodliep. 400 meter achteruit door een zeer smal pas. Na 350 meter de opmerking van de achterbank, ' papa wat ben je moeilijk aan het doen!' Had wel ff last van mijn nek
Henschotermeer zwijmel... altijd bij de frietkraam gewerkt als kind. Was de camping wat? (zoek nog wat voor de zomer)
Geheel off topic: Mooie vrachtwagen hoor! Ik heb zelf ook niet echt moeite met achteruitrijden, ik rijd met een BE combi met roeiboten (maximale lengte van de oplegger is 12,8 meter). Niet zo groot als de vrachtwagen, maar qua gevoel denk ik dichter bij een personenauto. Ik rijd ook met een schamelwagen en dat is altijd even omdenken. Alles gaat ineens weer omgekeerd.
Wat ik denk dat wel een verschil maakt is dat ik ook los mijn BE rijbewijs heb moeten halen in plek van het erbij te "krijgen". IK heb lessen gehad in een Vito met een middenasser erachter. Dat lijkt helemaal op een vouwwagen qua gedrag, en zo leer je omgaan met achteruitrijden etc.
Als je niet zeker bent met achteruitrijden met je klapkar, de meeste rijscholen bieden daarvoor cursussen aan, je leert dan in twee of drie uur achteruitrijden, fileparkeren, etc. Dit kan vaak ook met je eigen combinatie.
Leuk al die ervaring die hier voorbij komt!
@cahummel; is de combi op de foto die boten aanhanger waar jij me rijd? Dat is n.l. geen schamelaanhanger maar een oplegger. Op de volgende foto staat wel een schamelaanhanger.
https://www.google.nl/search?q=schamelaanhanger&client=safari&hl=nl&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=wRALVd2_AsXy7Abd-oCYDA&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=320&bih=460#imgrc=dxihe2KkcNvFHM%253A%3Bkahf-BW3qOJyBM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.poelmanbestrating.com%252Fmedia%252Fgocart%252Fthumb99.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.poelmanbestrating.com%252Fpages%252Fverhuur%252Fmachines-en-materialen.php%3B150%3B112
Citaat van: Theu op maart 19, 2015, 07:11:05 PMDat is n.l. geen schamelaanhanger maar een oplegger.
Volgens mij schreef hij dat-ie *ook* met een schamelwagen reed.
ja dat klopt. De LT heeft ook een trekhaak waar een schamelaanhanger aan kan. Voordeel van die aanhanger is dat ie dezelfde lengte boten kan vervoeren, maar wat wendbaarder is (is ook geen 2,40 breed maar maar 2 meter). Voor de liefhebbers ook even een foto daarvan:
Leuk dat soort combinaties waarmee je kunt samenstellen zoals het het beste uitkomt!
De foto bracht wat verwarring vandaar mijn vraag...:)20]:)16]
Dit gaat boven mijn pet hoor! Ik vind het al heel wat dat ik met de klaphut rond rij! :#
Citaat van: Yolanda op maart 20, 2015, 10:22:16 PM
Dit gaat boven mijn pet hoor! Ik vind het al heel wat dat ik met de klaphut rond rij! :#
Je bent niet de enige hoor. Volgens mijn rijbewijs mag ik -zolang het incidenteel en niet beroepsmatig is-zelfs met een stadsbus met aanhanger rijden. Maar echt geen haar op m'n hoofd die d'r aan denkt dat ook echt te doen.
'Vlieguren maken' is essentieel.
Citaat van: Frankie op maart 20, 2015, 10:54:52 PM
Je bent niet de enige hoor. Volgens mijn rijbewijs mag ik -zolang het incidenteel en niet beroepsmatig is-zelfs met een stadsbus met aanhanger rijden. Maar echt geen haar op m'n hoofd die d'r aan denkt dat ook echt te doen.
'Vlieguren maken' is essentieel.
Ik heb alleen B, dus mag niet veel meer. Zat eerst nog te denken BE te halen, maar waarom zou ik. Ik was niet van plan met iets anders te rijden dan een klapper en het achteruit rijden, parkeren en keren heb ik mezelf vorig jaar aangeleerd. :)
Citaat van: Yolanda op maart 20, 2015, 11:12:18 PM
Zat eerst nog te denken BE te halen, maar waarom zou ik.
Als je auto niet heel veel groter is dan een gewone (grote) middenklasser is BE ook een totaal zinloze exercitie geworden sinds de nieuwe wetgeving.
Pffff afgelopen zomer moest ik op en overvolle route du soleil achteruit rijden toen bij het tolstation het poortje niet openging. Je weet wel tussen die betonnen afzetting door. Met het zweet in m'n handen kaarsrecht achteruit gereden. Toen we eruit gereden waren kreeg ik een applausje vanaf de achterbank want de kids vonden het geweldig, dat dan weer wel ::)
:)122]:)122]:)122]:)122]
Applausje ook van hier Gooise klapper! Zou het er ook warm van krijgen, maarja, veel keuze heb je niet op die plek. Maar verder: als het echt niet lukt, afkoppelen, kar omdraaien en weer aankoppelen. Probleem ook opgelost :#
Citaat van: Goolse Klapper op maart 21, 2015, 08:03:48 PM
Pffff afgelopen zomer moest ik op en overvolle route du soleil achteruit rijden toen bij het tolstation het poortje niet openging. Je weet wel tussen die betonnen afzetting door. Met het zweet in m'n handen kaarsrecht achteruit gereden. Toen we eruit gereden waren kreeg ik een applausje vanaf de achterbank want de kids vonden het geweldig, dat dan weer wel ::)
He he he, dat doet me denken aan het avontuur wat ik ooit in Lot Aveyron Tarn met het busje van de baas had. Verkeerde afslag in de fietsroute. Zandpad tussen twee ruwe muren van gestapelde keien. Als we er konden fietsen moest ik er ook met het busje kunnen komen, maar het werd wel steeds smaller. Op gegeven moment moesten de spiegels ingeklapt worden en begon ik het ernstige voorgevoel te krijgen dat ik wel eens een afslagje te vroeg kon hebben gepakt. En dan is het gokken, door en misschien helemaal vast of 400 meter achteruit in een blinde bus tussen twee weinig vergevingsgezinde muren...