Hallo,
Wij halen binnenkort een Mobicool b40 op, via marktplaats. Deze kan ook op de sigarettenaansteker in de auto aangesloten worden.
Vraag is: als ik deze splitter koop, kan ik dan ook een uurtje gelijktijdig een dvd-spelertjes en/of tomtom gebruiken? Is er een kans dat ik dan teveel vermogen vraag en er iets stuk gaat?
Groeten!
Kan je gerust doen.
Wij hebben tijdens onze vakantie de koelkast, de I pad van de kinderen en onze telefoons continue aan het stroom liggen. Dat gaat indirect ook via 1 aansluiting.
Ah, fijn, goed nieuws!
Nu nog even kijken hoe lang het snoer van de mobicool b40 is, kijken of deze t haalt vanaf de kofferbak, anders splitter met wat langer snoer...
Toevallig enig idee waarom er op de drie dopjes verschillende symbolen staan hier?
https://www.conrad.nl/nl/ce-12v-splitter-met-usb-3-voudig-stroombelasting-max-10-a-855218.html
Thanks!
CiteerToevallig enig idee waarom er op de drie dopjes verschillende symbolen staan hier?
Uit de handleiding:
Het biedt 2 standaard stopcontacten (DIN ISO 4165), 1 sigarettenaansteker ingang
Dus ik denk dat als je nog een sigarettenaansteker hebt in je auto, je die alleen mag gebruiken in het stopcontact zonder kruis
Citaat van: Caroline S op april 02, 2015, 11:31:19 PM
Hallo,
Wij halen binnenkort een Mobicool b40 op, via marktplaats. Deze kan ook op de sigarettenaansteker in de auto aangesloten worden.
Vraag is: als ik deze splitter koop, kan ik dan ook een uurtje gelijktijdig een dvd-spelertjes en/of tomtom gebruiken? Is er een kans dat ik dan teveel vermogen vraag en er iets stuk gaat?
Groeten!
En als je toch bij Conrad bestelt, zou ik meteen deze meebestellen:
https://www.conrad.nl/nl/auto-accubewaker-mw-728-12-v-851744.html
Bestnr 851744 - 89
Dan voorkom je dat na een wat langere pauze de auto ineens niet meer wil starten.
Overigens is alles afgezekerd op 10A. Je kunt dus maximaal ongeveer 12Vx10A = 120 W aansluiten. De sigarettenplug zelf is ook minimaal daar op afgezekerd. De B40 heeft 65W nodig. Ipad, DVD speler, etc is in de orde van de 5 tot 20W. Kan dus inderdaad makkelijk samen en mocht er toch iets overbelast worden, springt het zekeringertje in de stekker van de splitter eruit. Die is makkelijk te vervangen, is een gewone autozekering.
Het is natuurlijk niet bij alle auto's zo. Maart in onze Ford Mondeo wagon uit 2005 is er in de kofferbak standaard een extra stroom punt ingebouwd. Wellicht de moeite om even goed in de kofferbak te kijken.
Citaat van: Theu op april 03, 2015, 10:49:01 AM
Het is natuurlijk niet bij alle auto's zo. Maart in onze Ford Mondeo wagon uit 2005 is er in de kofferbak standaard een extra stroom punt ingebouwd. Wellicht de moeite om even goed in de kofferbak te kijken.
Het kan nog gekker... In onze Altea xl voorin, achterin en in de kofferbak. Alleen jammer dat wij de koelkast in de vouwwagen hebben staan dus daar hebben we hem niet voor nodig :>
Die bij de achterbank heb ik er zelf ingemaakt. Meteen een USB aansluiting voor genomen.
Wees toch voorzichtig. Bij ons is vorig jaar tijdens het rijden een USB laderplug verbrand tijdens het voortdurend laden van 2 Gsm's. Dus gebruik het liever alleen als er iemand in de auto zit.
Vaak zijn ze geschakeld via het contact. Bij opel en saab iig
Citaat van: patser op april 04, 2015, 08:45:37 AM
Vaak zijn ze geschakeld via het contact. Bij opel en saab iig
Bij onze C4 ook. Maar toch roken we onderweg opeens een raar geurtje en was de lader overleden. De auto heeft niet gereageerd, of wij waren net op tijd. Maar als je de auto op contact laat staan en blijft gebruiken kan het gebeuren.
Citaat van: Yella op april 04, 2015, 09:53:30 AM
Bij onze C4 ook. Maar toch roken we onderweg opeens een raar geurtje en was de lader overleden. De auto heeft niet gereageerd, of wij waren net op tijd. Maar als je de auto op contact laat staan en blijft gebruiken kan het gebeuren.
Die laadpluggen zijn een ander verhaal. USB poorten leveren standaard 0,5A aan 5V, soms oplopend tot 2A aan 5V. Zelfs in het laatste geval is dat nog 'maar' 10W. Dat komt dus neer op minder dan 1A op 12V. Als zo'n ding intern oververhit raakt, loopt dat misschien op tot 50W (kortsluiting daargelaten, dan gaat het een stuk harder en klapt de zekering), maar dat kan dat plugje niet afvoeren aan warmte. Sowieso hou ik niet zo van laden zonder toezicht. Niet altijd te vermijden, maar de huidige LiPo en Lion-accu's bevatten serieus veel energie.
https://www.youtube.com/watch?v=ixIOEPnsgbI
Maar de vraag was of een splitter met een koelbox en wat elektronica gelijktijdig kan en dat is echt geen probleem voor de auto. Hoewel ik er dus wel een onderspanningsbeveiliger tussen zou zetten. Vindt de startaccu fijn.
Bedankt voor jullie reacties!
Deze is wellicht ook interessant: splitter met ingebouwde accutester (hoog, midden, laag)
Alleen dan geen usb, maar dat is niet zo erg
O, wacht effe, de link...
https://www.conrad.nl/nl/multistekker-voor-sigarettenaansteker-074718.html?sc.ref=Homepage
http://www.tomtom.com/nl_nl/drive/accessories/?WT.srch=1&WT.mc_id=WT.mc_id=paid-search_NL%20Brand%20Accessories_Laders%20(e)_=tomtom%20lader&DCSext.ad_psdata=DCSext.ad_psdata=AdWords_TomTom%20Always%20On%20-%20Netherlands_=e_=g_=1t1_=53093222434&gclid=Cj0KEQjwl_6oBRDHxNGz6ueJufMBEiQAvm_k_iuQMwfPkNsWckGkWqDpGlBZUuMfwoosAAe-O9g8dH0aAmbZ8P8HAQ
Wij hebben de multi speed lader van tomtom
Heel handig, de tomtom is ook op usb fast charge in te pluggen. Dan kan je de stekker voor coolbox in de andere pluggen, de gewone usb kan je nog gebruiken voor een telefoon.
Wij doen eigenlijk nooit de koolbox aan de stroom in de auto, een paar pakken zeer koud drinken doet wonderen ook bij hoge temperaturen. De koelbox stond altijd zo in gebouwd dat hij niet genoeg ventilatie zou hebben.
Je hebt als het goed is links achter in de kofferbak een continu draad naar je trekhaak kan je daar geen aftakking maken en dan een aparte plug te plaatsen wel afzekeren met 10 amp zekering
Citaat van: Caroline S op april 04, 2015, 03:28:22 PM
Bedankt voor jullie reacties!
Deze is wellicht ook interessant: splitter met ingebouwde accutester (hoog, midden, laag)
Alleen dan geen usb, maar dat is niet zo erg
Maar die tester schakelt niet af. Kun je beter die beveiliger erbij nemen. Die heeft ook twee lampjes om de accustaat aan te geven, maar schakelt wel af.