Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Cabanon => Topic gestart door: dickp op april 07, 2015, 10:12:42 PM

Titel: Bandenspanning Malawi
Bericht door: dickp op april 07, 2015, 10:12:42 PM
Dag allemaal,

Wie kan ons helpen aan de bandenspanning voor de Cabanon Malawi (zonder keuken)? Het gaat om de 145/70 R13 78N band waarmee de wagen nieuw wordt afgeleverd. Ik bedoel de door Cabanon geadviseerde bandenspanning en de maximale bandenspanning.
En houden jullie geadviseerd of maximaal aan?

Alvast dank!
Gr, Dick

Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: Alpha-mannetje op april 07, 2015, 10:30:19 PM
Cabanon schrijft in hun papieren 3,2 bar ongeacht welk type.
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: PetraL op april 07, 2015, 10:47:55 PM
Dat is best veel toch?
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: Alpha-mannetje op april 07, 2015, 11:03:35 PM
Ach.. worden ze hard van. :H
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: cewi op april 07, 2015, 11:10:56 PM
Citaat van: PetraL op april 07, 2015, 10:47:55 PM
Dat is best veel toch?

Hoe meer lucht in de band, des te beter kan die zijn warmte kwijt. Ze zullen misschien iets sneller slijten  maar ach, elke 6 jaar zet je er toch nieuwe onder....
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: Theu op april 07, 2015, 11:42:20 PM

Citaat van: cewi op april 07, 2015, 11:10:56 PM
Hoe meer lucht in de band, des te beter kan die zijn warmte kwijt. Ze zullen misschien iets sneller slijten  maar ach, elke 6 jaar zet je er toch nieuwe onder....
En hoe meer lucht hoe meer ze gaan stuiteren. Banden helpen ook mee aan de wegligging van het voertuig. Dus hoe harder hoe beter is zeker niet waar.
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: jadatis op april 08, 2015, 06:11:54 PM
De bandmaat gegoogled en normale autoband heeft Loadindex 71 met maximum load 345 AT 2,5 bar.
Daarom ga ik er vanuit dat de loadindex 78 ( 412 kg) in die maat met snelheidscode N  een Extraload/reinforced /XL band is die voor Snelheidscode N er 2 Loadindex stappen bij heeft tov Q = 160km/u.
Dan is een druk van 3,2 bar niet slecht , want AT druk van //XL is 2.9 bar.

Maar als je dit nog even op de bandwang na zoekt ( //XL ) en de MTM ( beter gewogen gewicht in volle belading)van de vouwwagen geeft , dan voer ik dat in mijn caravan bandendruk calculator , en geef je een advies met ruimste reserve maar nog net geen stuiteren ( waardoor schroeven lostrillen en mogelijk borden en glazen kapot stuiteren).
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: sanderv op april 08, 2015, 07:54:38 PM
loadindex en snelheidscodering zijn voor zo ver ik weet aan elkaar gekoppeld. Dus de opgegeven load geldt voor de bijbehorende maximum snelheid. Daarom zie je vaak dat bij het oplopen van de load voor een bepaalde bandenmaat de snelheidsindex even zo veel stappen omlaag gaat.
Titel: Bandenspanning Malawi
Bericht door: Theu op april 08, 2015, 07:58:21 PM
Dat zou bijzonder zijn.
Heb je een dikke, ik noem maar iets, Bentley met een eigen gewicht van + 2 ton en een top van 250 km/u kan je er geen banden voor kopen....
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: sanderv op april 08, 2015, 09:37:38 PM
Citaat van: Theu op april 08, 2015, 07:58:21 PM
Dat zou bijzonder zijn.
Heb je een dikke, ik noem maar iets, Bentley met een eigen gewicht van + 2 ton en een top van 250 km/u kan je er geen banden voor kopen....

Nee, binnen één bandenmaat. Je kunt voor de vouwwagen bijvoorbeeld 145 80 R10 banden kopen met loadindex en snelheidscodering 74N of 69S.
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: dickp op mei 09, 2015, 09:54:38 PM
Op de band staat een maximum spanning vermeld van 3,2 Bar. Van De Wit kregen we gisteren deze 3,2 Bar ook te horen. Maar ook dat je bij opslag in de stalling de spanning op 4,2 Bar zou moeten zetten. Dat is toch veel te veel als de max zoals door de fabrikant opgegeven 3,2 Bar is? Is dit verhaal herkenbaar voor jullie?
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: Vlinder73 op mei 09, 2015, 10:04:19 PM
Aan ons is bij aflevering ook verteld dat de bandenspanning in de stalling 4 zou moeten zijn!
Titel: Bandenspanning Malawi
Bericht door: Theu op mei 10, 2015, 12:52:10 AM
Het verschil in deze zit hem in het opslag verhaal. Als je de banden op spanning zet en je gaat er daarna mee rijden dan zal door de oplopende temperatuur de bandenspanning ook oplopen. Even ter verduidelijking de temperatuur loopt op door de wrijving tussen band en wegdek en de lucht in de band zet uit door die stijging van de temperatuur.
Als je vw in de stalling gaat rijd je er dus niet mee waardoor dat het niet zo heel veel kwaad kan om de spanning hoger te zetten.
De bedoeling van die hogere bandenspanning is waarschijnlijk om te voorkomen dat er platte kanten op de banden kunnen komen door het langere stilstaan.
Iets waar ik overigens nooit last van heb gehad.
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: dickp op mei 10, 2015, 05:24:57 PM
Dank voor jullie reacties. Ik denk inderdaad dat de warmte een rol speelt, zoals Theu aangeeft. Hoewel 1 bar hoger dan de maximale druk van 3,2 bar gevoelsmatig wel veel is..
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: PetraL op mei 10, 2015, 10:29:05 PM
Citaat van: Theu op april 07, 2015, 11:42:20 PM
En hoe meer lucht hoe meer ze gaan stuiteren. Banden helpen ook mee aan de wegligging van het voertuig. Dus hoe harder hoe beter is zeker niet waar.

Daar doelde ik inderdaad op...
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: dickp op mei 11, 2015, 07:18:01 PM
Heb het zekerheidshalve nog een keer gecheckt bij De Wit en zij geven nogmaals aan dat bij stalling 4,2 Bar kan worden gehanteerd.
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: jadatis op mei 12, 2015, 07:51:30 PM
OK dan even over de maximum druk.
Ik heb eens ergens gelezen dat banden getest worden met 2 tot 3 x de AT-druk ( TS XL// banden 2.9 bar ).
Dat zou betekenen voor TS XL banden tussen 5.8 en 8,7 bar echte overdruk voordat ze klappen , dus ook warm.
De maximum druk van pakweg 3.8 bar die ze op de bandwang zetten is koude maximum toelaatbare koude druk volgens de fabrikant.

Dus als de band niet warm wordt , zoals bij stilstand, dan zit die 4,2 nog ruim onder de druk waarbij die zal klappen, zelfs als de temperatuur buiten de band , dus dan ook binnen de band , nog wat oploopt.
Dus als je dat een veilig gevoel geeft bij stalling , zet gerust op 4,2 bar.
Maar nodig is het niet echt, na een kwartier rijden is het platte kantje al van de band verdwenen.

Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: dennis-en-nicole op augustus 16, 2017, 04:52:10 PM
Misschien wat laat maar op onze standaardband staat ook nog het volgende vermeld: max 46 psi.  Omgerekend is dat 3.17 oftewel 3.2 bar.
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: jadatis op augustus 16, 2017, 09:35:37 PM
Ik denk dat je met standaardband bedoelt een gewone autoband die zijn maximum load bij ( AT) 2,5 bar mag dragen.
Maar schrijf het maar als ik het mis heb.
Dan is die 46 psi /3,2 bar de maximum toegelaten koude druk, en verschil tussen 2,5 en 3,2 wordt dan gebruikt om de AT 2,5 bar te verhogen voor hogere snelheid dan 160km/u.
Voor een vouwwagen verder niet belangrijk,  dus kan je bij het uitrekenen van de benodigde druk uitgaan van die 2,5 bar.
Bestudeer de bandwang nog maar verder, staat er XL/Extraload/Extraload op dan is het dus geen standaard load gewone autoband, en moet je met AT 2,9 bar werken in de formule.

Dus de AT-druk en maximum koude druk zijn verschillende dingen.
Op Standaard load en XL// gewone autobanden staat op de bandwang de maximum toegelaten koude druk , en de AT-druk is lager,'.
Op C(omerical)- banden staat alleen de AT-druk op de bandwang, en vroeger mocht je daar van de bandenfabrikant overheen, tegenwoordig niet meer.

Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: dennis-en-nicole op augustus 17, 2017, 02:37:23 PM
Met standaardband bedoelde ik eigenlijk de band die bij (nieuw) aflevering van de winkel onder de vouwwagen zit. In ons geval is dat een Kargomax ST-4000 met de volgende gegevens: 145/70 R13 78N. Max load 425kg at 320kPa (46psi) cold. Begrijp ik dan goed dat wanneer de wagen maximaal beladen is, de bandenspanning (koud) maximaal 3,2 bar mag zijn?
Vorige week hebben we de bandenspanning gecontroleerd en deze was nogal laag (2bar) en we hebben de banden nu opgepomt tot 3 bar (we gaan binnenkort nog met de wagen op pad). Is dit nu teveel of juist goed?
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: Drikusniet op augustus 17, 2017, 05:40:07 PM
Dat is teveel. Ik heb ze nu op 2,3 bar koud. Hangt ook een beetje van het totaal gewicht af.
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: Tago Herman op augustus 17, 2017, 07:46:07 PM
Onder onze wagen zitten dezelfde banden, druk  volgens opgave fabrikant 2,4 bar.
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: jadatis op augustus 17, 2017, 09:03:23 PM
Heb je maat gegoogled en denk dat ik standaard load gevonden heb in T snelheidscode met Loadindex 71.
Dan zou die 345 kg maxload die daarbij hoort AT 2,5 bar/36psi gedragen mogen worden tot 160km/u.
Soms bij kleinere banden zoals deze AT 2,2 bar of iets daartussenin.

Je 78 LI / 425 kg maxload mag dan mogelijk AT 3,2 bar gedragen worden tot N snelheidscode 140 km/u.
Om een druk te berekenen met zoveel mogelijk reserve , maar nog zonder gestuiter, zo heb ik beredeneerd, zou je de maxload voor 160km/u moeten bepalen en als dan minder dan 80% van die maxload op een band komt bij  3,2 bar dan nog net geen gestuiter.
Daarom ga ik van 90% uit omdat nooit gelijk beladen R/L,  gewichtsverhouding 45%/55% R/L komt voor .
Dan zou al een band 100% van de draagcapaciteit gebruiken en de ander 80%.

En dat is meer reserve dan de vouwwagen fabrikant en bandenfabrikanten gebruiken om de adviesdruk van die 2,4 bar te berekenen.

En die AT 3,2 bar is ook nog niet zeker dat dat de AT druk is, er wordt door bandenfabrikanten nogal inconsequent met die benamingen omgesprongen. Het kan hier dus nog steeds de maximum toegelaten koude druk zijn, en dat dan de AT druk 2,9 bar is zoals standaard bij XL/reinforced/Extraload ( ook vaak op personenen-autos toegepast.

Vuistregel is voor iedere 10km/u andere maximum snelheid van de band, 1 Loadindexstap anders, hogere snelheid > lagere Loadindex, lagere snelheid > hogere Loadindex.
Dus je N snelheidscode band met max 140 km/u heeft 2 Li stappen hoger dan een band met Q snelheidscode en hoger, die voor 160km/u de maximum load berekent is.

Maar ga ik van 425 kg AT 3,2 bar uit, en reken dan met mijn spreadsheet uit, dan heb ik alleen nog het totaalgewicht nodig.
Stel ik op 750 kg en dat je dat dan ook haalt met je belading.

Dan indien AT 3,2 bar, 3,2 bar geadviseerd  voor 750 kg, en voor 650 kg , 2,8 bar
Als toch AT 2,9 bar dan voor 750kg  advies 2,9 bar en voor 650 kg  2,5 bar

Kan zijn dat de standaard bandjes voor deze vouwwagen de 71 Loadindex is die ik vond met maxload 325kg , en dan komt het advies aardig op 2,4 bar uit wat dan mogelijk de AT-druk is.

Z0 weer een heel verhaal! nog vragen? Vast niet , lijkt me wel duidelijk zo ::)
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: jadatis op augustus 17, 2017, 09:35:20 PM
Citaat van: sanderv op april 08, 2015, 07:54:38 PM
loadindex en snelheidscodering zijn voor zo ver ik weet aan elkaar gekoppeld. Dus de opgegeven load geldt voor de bijbehorende maximum snelheid. Daarom zie je vaak dat bij het oplopen van de load voor een bepaalde bandenmaat de snelheidsindex even zo veel stappen omlaag gaat.

Ja die zijn met elkaar gerelateerd. Zoals bij mijn vorige post al gegeven 1 Li stap per 10km/u andere maximum snelheid band of beter de referentiesnelheid van de band.
Maar dat is een vuistregel , die echter binnnen een bereik aardig klopt.
Bij gewone autobanden ( standaard load en XL// ) is boven Q de referentiesnelheid altijd 160 km/u ( even voor het simpel, zijn weer uitzonderingen op) en dus een T snelheidscode met max 190 km/u , wordt toch de referentiesnelheid 160 km/u gebruikt om de maxload voor uit te rekenen. Voor hogere snelheid wordt dan de referentiedruk=AT-druk  verhoogd met een systeem afhankelijk van de snelheidscode.

Bij een C( omercial)- band  is het vaak anders, en Continental geeft dat dan vaak dubbel aan op de band.
Daar mag tegenwoordig de AT-druuk niet overscheden worden, vroeger wel, en daarom zal voor T snelheidscode een 3 Li stappen lagere loadindex gegeven worden dan voor Q snelheidscode.
Continental zet er soms ook een 2e loadindex / snelheidscode combinatie op.
Bijvoorbeeld dan 99T( 190km/u)  en als additionele ( zuzatsbetriebskennung in Duits) 104N ( 140km/u) , inderdaad 5 LI stappen anders.

Maar zelfs voor die auto met max technische wagensnelheid van 250 km/u , zou je voor bandendruk berekening een (250-160)/10= 9 Li stappen lagere loadindex dan op bandwang staat aangegeven , kunnen gebruiken om tot een veilige druk voor die snelheid te komen.

Een veel overzichtelijker systeem dan het huidige gebruikte officiële van drukverhoging voor snelheid, en toe te passen op alle banden, van gewone autoband tot vrachtwagen-band zelfs.

Als je naast een vrachtwagen staat, spiek dan eens op de banden, bijna altijd staat daar een 2e loadindex/snelheidscode  op.
Soms voor hogere snelheid, soms voor lagere snelheid.
En dus ook op sommige C-banden, vooral die van Continental.
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: sanderv op augustus 17, 2017, 09:57:56 PM
Citaat van: jadatis op augustus 17, 2017, 09:35:20 PM
Ja die zijn met elkaar gerelateerd. Zoals bij mijn vorige post al gegeven 1 Li stap per 10km/u andere maximum snelheid band of beter de referentiesnelheid van de band.
Maar dat is een vuistregel , die echter binnnen een bereik aardig klopt.
Bij gewone autobanden ( standaard load en XL// ) is boven Q de referentiesnelheid altijd 160 km/u ( even voor het simpel, zijn weer uitzonderingen op) en dus een T snelheidscode met max 190 km/u , wordt toch de referentiesnelheid 160 km/u gebruikt om de maxload voor uit te rekenen. Voor hogere snelheid wordt dan de referentiedruk=AT-druk  verhoogd met een systeem afhankelijk van de snelheidscode.

Bij een C( omercial)- band  is het vaak anders, en Continental geeft dat dan vaak dubbel aan op de band.
Daar mag tegenwoordig de AT-druuk niet overscheden worden, vroeger wel, en daarom zal voor T snelheidscode een 3 Li stappen lagere loadindex gegeven worden dan voor Q snelheidscode.
Continental zet er soms ook een 2e loadindex / snelheidscode combinatie op.
Bijvoorbeeld dan 99T( 190km/u)  en als additionele ( zuzatsbetriebskennung in Duits) 104N ( 140km/u) , inderdaad 5 LI stappen anders.

Maar zelfs voor die auto met max technische wagensnelheid van 250 km/u , zou je voor bandendruk berekening een (250-160)/10= 9 Li stappen lagere loadindex dan op bandwang staat aangegeven , kunnen gebruiken om tot een veilige druk voor die snelheid te komen.

Een veel overzichtelijker systeem dan het huidige gebruikte officiële van drukverhoging voor snelheid, en toe te passen op alle banden, van gewone autoband tot vrachtwagen-band zelfs.

Als je naast een vrachtwagen staat, spiek dan eens op de banden, bijna altijd staat daar een 2e loadindex/snelheidscode  op.
Soms voor hogere snelheid, soms voor lagere snelheid.
En dus ook op sommige C-banden, vooral die van Continental.

Het is een heel technisch verhaal, het gaat voor de topicstarter misschien te ver, maar eerlijk gezegd vind ik het machtig interessant! Wat ik in de afgelopen jaren zoal op banden heb afgelezen en terug geredeneerd zie ik hier nu onderbouwd terug.
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: Marcel op juli 09, 2018, 09:24:01 PM
Even voor de zekerheid, want ik kan deze band niet terugvinden in de tabellen (althans niet exact). Wat is de juiste spanning voor 145/70 R13 71T?
Alvast bedankt.
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: sanderv op juli 09, 2018, 11:49:06 PM
Citaat van: Marcel op juli 09, 2018, 09:24:01 PM
Even voor de zekerheid, want ik kan deze band niet terugvinden in de tabellen (althans niet exact). Wat is de juiste spanning voor 145/70 R13 71T?
Alvast bedankt.

Dat hangt er vanaf waar die band onder hangt..? Met name de rijklare massa ervan.
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: Marcel op juli 10, 2018, 07:06:38 AM
onder een malawi.
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: Tago Herman op juli 10, 2018, 09:17:42 AM
2,8 bar.
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: Marcel op juli 11, 2018, 02:14:26 PM
Waarom zegt deze tabel dan 2,4? Ik raak een beetje in de war met die tegenstrijdige berichten.

https://www.aanhangcars.nl/bandenspanning-aanhangwagen
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: xray op juli 11, 2018, 02:22:19 PM
Citaat van: Marcel op juli 11, 2018, 02:14:26 PM
Waarom zegt deze tabel dan 2,4? Ik raak een beetje in de war met die tegenstrijdige berichten.

https://www.aanhangcars.nl/bandenspanning-aanhangwagen
Elke band is anders daarom gewoon op de band kijken, daar staat de maximale PSI op even omrekenen maar Bar en dat instellen op de bandenspanner bij de pomp of garage.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: Drikusniet op juli 11, 2018, 02:59:25 PM
Nou zou ik niet direct de maximum nemen, stuitert hij alle kanten op.
Citaat van: xray op juli 11, 2018, 02:22:19 PM
Elke band is anders daarom gewoon op de band kijken, daar staat de maximale PSI op even omrekenen maar Bar en dat instellen op de bandenspanner bij de pomp of garage.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: xray op juli 11, 2018, 04:55:16 PM
Citaat van: Drikusniet op juli 11, 2018, 02:59:25 PM
Nou zou ik niet direct de maximum nemen, stuitert hij alle kanten op.
Valt hier mee maar dan is ie ook volgeladen en ik heb schokbrekers. Bij de auto heb je ook verschillende druk bij volle belading (vakantie) of als je alleen erin zit. Hier dus rond de 3 bar in de VW gedaan en reed voortreffelijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: sanderv op juli 11, 2018, 05:15:16 PM
Citaat van: Marcel op juli 10, 2018, 07:06:38 AM
onder een malawi.

Maar hoe vol beladen?  je wil geen stuiterbal hebben.
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: Marcel op juli 11, 2018, 06:17:51 PM
we hebben de versie met keuken. er zal niet veel bijzonders in de wagen gaan. Kratjes met kleding en een kratje boodschappen.
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: Theu op juli 11, 2018, 07:15:55 PM
Citaat van: xray op juli 11, 2018, 04:55:16 PM
Valt hier mee maar dan is ie ook volgeladen en ik heb schokbrekers. Bij de auto heb je ook verschillende druk bij volle belading (vakantie) of als je alleen erin zit. Hier dus rond de 3 bar in de VW gedaan en reed voortreffelijk.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
En je autobanden staan ook op de max. druk die op de banden staan aangegeven?
Op de banden staan een maximale geadviseerde druk. De fabrikant van het voertuig adviseert een bepaalde bandenspanning.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: xray op juli 11, 2018, 09:10:22 PM
Citaat van: Theu op juli 11, 2018, 07:15:55 PM
En je autobanden staan ook op de max. druk die op de banden staan aangegeven?
Op de banden staan een maximale geadviseerde druk. De fabrikant van het voertuig adviseert een bepaalde bandenspanning.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
De autobanden zijn bij de bandenwissel van spanning voorzien en waren nog prima. Zat tegen de max aan en wat de fabrikant aangeeft. Wat de fabrikant aangeeft is een goede indicatie maar als je andere banden erop legt wordt dat toch anders en kijk ik wat er op de band staat en wat de bandenspecialist zegt.
Zelfde geldt voor de vw hoefde bijna niks bij na 2 jaar geleden gekocht te hebben en deze druk staat op het boekje van de dealer. Liever de maximale druk dan te weinig want dat geeft juist een hoger risico op klapbanden zeker als er veel geladen wordt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: sanderv op juli 11, 2018, 09:24:37 PM
Citaat van: Marcel op juli 11, 2018, 06:17:51 PM
we hebben de versie met keuken. er zal niet veel bijzonders in de wagen gaan. Kratjes met kleding en een kratje boodschappen.

je hebt het dus over zo'n 500 kg op de as, 250 kg per wiel. Dan ben je met ongeveer 2,5 bar een heel eind. Komt niet op 0,2 bar meer of minder.
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: sanderv op juli 11, 2018, 09:27:30 PM
Citaat van: xray op juli 11, 2018, 02:22:19 PM
Elke band is anders daarom gewoon op de band kijken, daar staat de maximale PSI op even omrekenen maar Bar en dat instellen op de bandenspanner bij de pomp of garage.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Waarom zou je een band met een loadindex 78 die dus maar voor ongeveer de helft belast wordt, zo gruwelijk hard oppompen? De maximale druk die op een band afgedrukt staat wordt echt nooit gepompt...
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: Marcel op juli 12, 2018, 06:43:48 AM
Dank je Sanderv. We gaan er 2,5 bar inblazen.
@xray
Wordt de druk in de band ook niet groter als je er mee rijdt? Dan is die maximale druk helemaal af te raden.
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: Klapmoose op juli 12, 2018, 07:57:42 AM
Ik heb er conform het instructieboekje de aanbevolen 3.2 bar in de banden geblazen. Wij zijn net terug uit Zuid Duitsland en dat ging prima.
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: xray op juli 12, 2018, 08:11:25 AM
Citaat van: Marcel op juli 12, 2018, 06:43:48 AM
Dank je Sanderv. We gaan er 2,5 bar inblazen.
@xray
Wordt de druk in de band ook niet groter als je er mee rijdt? Dan is die maximale druk helemaal af te raden.
Dat zal iets hoger worden maar niet veel. Zit in de marges van de banden. Mijn winterbanden worden ook iets harder opgepompt ivm contact met de weg.
Aangeraden wordt om de aanhangwagenbanden standaard iets onder de maximale spanning te zetten, bij zware belasting kan de band het best op de maximum spanning gezet worden. Vandaar dat ik hem op max heb gezet ben vol beladen. Maximale druk is niet erg als je VW leeg is zal die evt. wat stuiteren maar ook dat zal wel mee vallen. In jouw geval zal ik 0.2 onder de max ofzo gaan zitten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: sanderv op juli 12, 2018, 08:43:51 AM
Voel maar hoe warm je banden worden. Met een barretje of 2,5 voorspel ik je dat die gewoon koel blijven. 155 r13 is veel gebruikt onder boodschappenauto's. Die komen ook op ongeveer 250 kg per wiel op de vooras. Bandendruk daar ligt doorgaans rond de 2 bar. Iets hoger kan meestal wel, maar waarom je (ver) boven de 3 bar zou gaan zitten voor radiaalbanden (de R) is me een raadsel. Overigens, als je toch gaat voelen hoe warm je banden zijn, vergelijk ze dan ook eens met de achterbanden van de auto. Die zijn warmer. Alleen ouderwetse diagonaal banden die nog wel onder aanhangers gebruikt worden (PR banden) moet je wel echt hard oppompen. Dat zijn van nature warmlopers.
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: Fam Knijff op juli 16, 2018, 04:45:29 PM
Ik was op zoek naar de bandenspanning van de cabanon mercury. Volgens de Wit komen deze op 3.0.. Lijkt mij toch aan de hoge kant.
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: btje1977 op juni 27, 2025, 02:58:54 PM
Ik denk er over om de niewue ban een 155x80 te laten zijn van de malawi 2.0 ipv de 145x80 Denk dat hij dan net wat stablier staat als hij volgeladen is. En het staat mooier :-)

Zou dit zonder problemen kunnen? Er lijkt mij plek voldoende.
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: GuustFlater89 op juni 27, 2025, 04:06:29 PM
Zou je dan het wiel er nog op krijgen, als de band 1 cm breder is? Ik hoor nu al mensen met problemen om wiel te wisselen...
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: FriedelP op juni 27, 2025, 04:16:59 PM
Citaat van: btje1977 op juni 27, 2025, 02:58:54 PMIk denk er over om de niewue ban een 155x80 te laten zijn van de malawi 2.0 ipv de 145x80 Denk dat hij dan net wat stablier staat als hij volgeladen is. En het staat mooier :-)

Zou dit zonder problemen kunnen? Er lijkt mij plek voldoende.
Staat hij dan nu niet stabiel als hij volgeladen is?

Wat is de reden dan? Overladen? In dat geval weet ik niet of andere banden de oplossing zijn als het chassis en as niet op het overgewicht zijn voorzien.
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: poldertoerist op juni 28, 2025, 08:11:25 AM
de redenering voor stabiel staan begrijp ik niet zo goed.  het zal waarschijnlijk , wel wat meer rolweerstand geven en dat merk je vooral zelf bij het manoeuvreren, of dat erg is moet je, zelf bepalen. 

en wat gussflater aangeeft je moet als je een wiel gaat wisselwn je wiel verplaatsen in de wielkuip.  Ik heb het nog niet hoeven doen bij de Malawi, maar weet uit ervaring met soortgelijke constructie dat je dan iedere centimeter kan gebruiken. probeer eerst zelf je wiel eens te wisselen en bedenk dan of je die ruimte wel of niet nodig hebt.
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: poldertoerist op juni 28, 2025, 08:12:44 AM
Oh ja en anders gewoon doen en deel lns je ervaringen! positief of negatief.
Titel: Re: Bandenspanning Malawi
Bericht door: Drikusniet op juni 28, 2025, 08:41:52 AM
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de huidige band al niet kan worden verwisseld zonder lucht eruit te laten lopen. ::)