Hi,
Bij onze kersverse Malawi zakt de wagenklep naar beneden en blijft bij het inladen niet open staan. Alsof de gasveren niet sterk genoeg zijn zeg maar. :N We hebben er nu twee stoelen, een Bolon tenttapijt en het kuipzeil van de wagen (3x2m) op liggen. Niet al te veel dus. Als we er niets op leggen dan blijft 'ie wel netjes open staan.
Hoe gaat dit bij jullie?
Hebben wij bij onze Holtkamper Kyte eigenlijk ook wel een beetje hoor... Zodra je nog wat extra's onder je zeil opbergt trekken de gasveren het niet meer optimaal...
Wij hebben dat een beetje andersom, gaat best zwaar met openen. Maar blijft wel goed open staan.
Ik weet niet of het speciale gasdrukveren zijn en of je ze makkelijk zelf kan vervangen maar je zou op internet kunnen kijken of ze van het merk/model wat nu in je vouwwagen zit sterkere gasdrukveren verkopen.
Op gasveerwinkel.nl (http://gasveerwinkel.nl) kan je uitrekenen welke gasveer je nodig hebt. Ik had daar ookal zitten kijken want ik ben ook niet tevreden over de gasveren die onder het opklapbed zitten van onze Kavango. Als er op het bed 2 slaapzakken en 2 kussens liggen dan zakt hij ook naar beneden en dat is irritant als je spullen moet pakken. Afgelopen vakantie heb ik het opgelost met een uitklapbare steun maar dat was bedoelt als tijdelijke oplossing
Bij het beladen ligt de hele tent op het bed. De gasveren zijn afgestemd op als je de tent hebt opgezet, dat je dan het bed ook weer naar beneden kunt krijgen en dan is het geheel een stuk lichter. Als het goed is heb je er een kort ondersteuningsstokje bij, die je rechts of links voor onder de rand kunt zetten. Heeft een pen aan de bovenkant en een zachte 'zuignap' aan de onderkant.
Wij hebben de gasveren net vervangen (van 450 N naar 580 N). Dat ging supermakkelijk. Elke 10N is 1 kilo extra gewicht op het bed, zo rekenden wij. Met een extra matras en beddengoed zit je daar zo aan.
Holtkamper zelf bleek een stuk goedkoper dan het grote internet, dus we yebben de vouwwagen meegenomen naar Bunnik en daar op de parkeerplaats de veren gemonteerd en geprobeerd. Fluitje van een cent, kwestie van twee boutjes losdraaien.
Wat Driekus zegt is wel waar natuurlijk, maar zolang je bed niet spontaan opwipt, vind ik zwaar naar beneden trekken minder vervelend dan zwaar omhoog moeten duwen.
klap je bij de Malawi altijd dezelfde kant op?
Onze Cocoon heeft aan beide lengte zijden gasveren.
Voor het inpakken klapt het "bed" de ene kant omhoog en de andere kant wanneer de wagen opstaat om onder je bed te kunnen komen.
Het verschil per gasveren is aanzienlijk vanwege het te tillen gewicht.
Het vervangen van een gasveer is te doen, moest er bij ons wel eea voor losmaken wat ik anders nooit zou doen. Misschien is dat bij de Malawi handiger te doen.
Dank drikusniet! Nu weet ik ook weer waar die stokken voor zijn! :#
Ik moet toch echt eens het instructieboekje goed gaan lezen...
Bij de Malawi is het gewoon 1 set gasveren. Voordeel is dat het minder ruimte kost, nadeel dat je wel moet opletten met hoe het doek ligt, want dat zit om de stokken heen. De 1e keer openen na het inklappen moet je dan ook met beleid doen en het doek van de voordeur / achterdoorgang losjes naar achteren leggen. Dit soort dingen staat overigens niet in mijn (zeer algemene) handleiding die bij de Malawi was geleverd.
Dank voor jullie reacties. Bij aflevering hebben we specifiek gevraagd naar de capaciteit van de gasveren. Bij De Wit gaf men aan dat we op het deksel konden leggen wat we wilden en dat de gasveren dat met gemak aan zouden kunnen. Blijkbaar niet, anders zou Cabanon er niet zo'n open-houd-stokje bij leveren.
@Driekusniet, wij hebben een model 2014 gekocht en daar zit niet zo'n stokje bij. Is dit een toevoeging voor het 2015 model?
Bij onze Malawi kunnen we behoorlijk wat spullen bovenop leggen, stoelen en tafels, en dan blijft hij nog open staan. Maar als we ook alle luchtbedden erop leggen wordt het lastiger. Wij hebben ook een stokje, maar hebben die nog nooit gebruikt.
Wij hebben 'm zo vol beladen dat onze gasveren dat echt niet aankunnen :J. Maar net als Dirknietus opmerkte zijn ze daar natuurlijk ook niet voor bedoeld. Als we er niets op hebben liggen dan gaat íe wel open en blijft ie open, maar volgens mij al niet meer (of nog net wel?) als de tent is ingeklapt. Maar dan idd even dat stokje gebruiken.
De stokken van de wagentent zijn idd scherp en moeten zoals opgemerkt met beleid worden opgeborgen. Wij hebben er washandjes omheen gedaan zodat zeker niet door de tent heen gaan.
Gebruiksaanwijzing bij de Malawi??????????????? Is die er dan?????????????
Ons bed blijft wel omhoog staan met de tent erop en ook met meer spullen erop. Ook echt stevig, stok nooit nodig. Handleiding???? :?
Bij ons blijft het bed ook omhoog staan met ingeklapte tent. Was totaal geen probleem!
De handleiding is inderdaad wel heel summier!
Nog even iets anders. Bij het omhoog doen van het bed (bij het inladen) schuift een van onze tentstokken een beetje uit en klikt daarbij vast op het eerste gaatje. Bij het sluiten van de wagen ontstaat er daardoor aan de andere kant van de wagenbak een soort bobbel. Het afdekzijl past daardoor nauwelijks meer. De uitgeschoven stok is iets te groot geworden zeg maar. Dit verhelpen we vervolgens door het pinnetje op de stok in te drukken waardoor deze weer kleiner wordt.
Heel verhaal, maar ik ben benieuwd of dit bij jullie ook gebeurt of dat wij wellicht iets verkeerd doen? :?
Dat gebeurt ons ook regelmatig.
Dat gebeurde bij ons ook bij het proef opzetten!
OK, hoort erbij dus. Thnx!
Citaat van: kph op mei 10, 2015, 08:56:03 PM
De stokken van de wagentent zijn idd scherp en moeten zoals opgemerkt met beleid worden opgeborgen. Wij hebben er washandjes omheen gedaan zodat zeker niet door de tent heen gaan.
Bedoel je hiermee de stokken die inklappen of stokken die je er af haalt? in het eerste geval, waar zitten de scherpe kanten dan?
Citeer
Gebruiksaanwijzing bij de Malawi??????????????? Is die er dan?????????????
Daar ben ik ook nieuwsgierig naar. in de scans die her en der te vinden zijn staat volgens mij geen info over de Malawi toch? Heeft iemand een boekje dat bij de Malawi hoort?
On topic: De gasveren bij ons zijn ruim voldoende voor ingeklapte tent plus wat extra's er bovenop. Wel heb ik in de kop van een oude bezemsteel een schroefje gedraaid (1cm laten uitsteken) zodat ik het bed ook kan borgen als die ver open staat. Schroefje zet ik dan in een van de twee gaten in het bedaren, met een klein plankje er onder.
Citaat van: Larss op mei 11, 2015, 10:07:33 AM
Bedoel je hiermee de stokken die inklappen of stokken die je er af haalt? in het eerste geval, waar zitten de scherpe kanten dan?Daar ben ik ook nieuwsgierig naar. in de scans die her en der te vinden zijn staat volgens mij geen info over de Malawi toch? Heeft iemand een boekje dat bij de Malawi hoor
De stokken van de wagentent. Die steken een beetje uit en zijn scherp........beetje moeilijk uit te leggen maar ik kan er wel een foto van maken als we 'm weer een keer uitklappen :J
Citaat van: kph op mei 11, 2015, 10:25:46 AM
De stokken van de wagentent. Die steken een beetje uit en zijn scherp........beetje moeilijk uit te leggen maar ik kan er wel een foto van maken als we 'm weer een keer uitklappen :J
Graag :)
Ik ben ook wel benieuwd inderdaad. Moet de wagententdeur bij inklappen trouwens dicht of open geritst zijn? en de achterwand, moet die erin geritst zijn of eruit?
Wij doen de deur van de wagentent dicht en wij ritsen de achterwand eruit, maar dat komt omdat wij het achtertentje gebruiken, dat we er sowieso af moeten halen. Normaal kan de achterwand er in blijven zitten.
Groene Malawi postte in een ander onderwerp dit stukje over het inklappen van de Malawi:
In een notedop;
Kuipzeil losritsen en verwijderen.
Deur voorkant openritsen.
Achtervlak opritsen tot de helft.
Zwarte scheerlijnbanden ietsje laten vieren, halve meter op zo.
Stokken van de klapkonstruktie geheel kort maken, 3 voor en 3 achter gelijktijdig.
Voorwand boven op het dak gooien en vlak trekken. (Hoeken van het frame vrij van doek houden)
Achterwand boven op het dak gooien en vlak trekken. (Hoeken van het frame vrij van doek houden)
Zwarte scheerlijnbanden loshalen, iemand anders verhinderd het vanzelf inklappen.
Resererende kopwandje ook ophet dak gooien en vlak trekken.
Langzaam inklappen.
Lange stokken dubbel knikken.
Zeil er over en klaar.
Eigenlijk niet alleen uit te voeren, moet je met zijn tweeen doen...
Tot dusver de theorie.
Die lange stokken die dubbelgeknikt moeten worden, die zijn dus scherp bij de knik zeg maar................dat zijn de stokken die ik bedoel in mijn vorige reactie!
Ik heb een hoesje gemaakt met klittenband in de lengte, en rubber aan de bovenrand. Werkt prima om de knikkende 'scherpe' buizen af te schermen.
Bedoelen jullie die buizen aan de zijkanten, die er bij het openen van de bak nog wel eens uit willen vallen?
Citaat van: kph op mei 11, 2015, 10:02:19 PM
Die lange stokken die dubbelgeknikt moeten worden, die zijn dus scherp bij de knik zeg maar................dat zijn de stokken die ik bedoel in mijn vorige reactie!
Duidelijk, dank je!
Overigens, deze foto op de Cabanon site is pure misleiding:(http://www.cabanon.nl/media/catalog/product/cache/9/image/570x413/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/m/a/malawi-14.jpg)
Hier is om de gemakkelijk bereikbare bagageruimte te tonen, voor het gemak de complete stokconstructie weggetoverd. Of heb ik het nu zo mis?
Je hebt helemaal gelijk. Het lijkt wel een compleet andere bak. Dat stokje wat er voor op ligt, komt mij ook helemaal niet bekend voor.
Dat stokje wat voorop ligt ken ik ook niet, maar de rest klopt toch wel? Of zie ik nu iets compleet over het hoofd?
Citaat van: Vlinder73 op mei 14, 2015, 07:38:32 PM
Dat stokje wat voorop ligt ken ik ook niet, maar de rest klopt toch wel? Of zie ik nu iets compleet over het hoofd?
De complete tent incl stokconstructie ☺
Die zit toch bovenop het bed?
Ja,toch? Ik zie ook niks vreemds.
Tent scharniert aan de rechterkant, bed aan linkerkant. Aan de achterkant hoort een waaier stokken en scharnieren zichtbaar te zijn. Afhankelijk van wijze van inpakken ook nog een stuk tent.
Maar het afdekzeil hangt er overheen!!
Citaat van: Vlinder73 op mei 18, 2015, 12:58:17 PM
Maar het afdekzeil hangt er overheen!!
(http://s2.postimg.org/4dmjz2e5l/malawi_14.png)
Laatste hierover: wat mist bij de roze pijl? Volgens mij het complete hoofdscharnier waar het gros van de stokken aan vast zit...
Ze hebben gelijk ::)
Ik heb ff een ander fotootje opgezocht en de tentstokken missen! Het is de foto met de groene bakken in de wagenbak.
https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=cabanon+malawi&source=images&cd=&ved=0CAcQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.vanderslik-caravans.nl%2Fcabanon-malawi-p-3040.html&ei=mlFaVfPSB6SC7gaRu4DgDw&bvm=bv.93564037,d.ZGU&psig=AFQjCNGS6rePIlXMFEP3cTBurxB-6WvvCw&ust=1432068864851497
Maar ik vind trouwens niet dat de stokken aan de zijkant de wagenbak minder toegankelijk maken, eerlijk gezegd. Je zet er toch vanaf de zijkant niets in, want het bed staat schuin.
Citaat van: Drees op mei 18, 2015, 10:57:58 PM
Ze hebben gelijk ::)
Ik heb ff een ander fotootje opgezocht en de tentstokken missen! Het is de foto met de groene bakken in de wagenbak.
https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=cabanon+malawi&source=images&cd=&ved=0CAcQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.vanderslik-caravans.nl%2Fcabanon-malawi-p-3040.html&ei=mlFaVfPSB6SC7gaRu4DgDw&bvm=bv.93564037,d.ZGU&psig=AFQjCNGS6rePIlXMFEP3cTBurxB-6WvvCw&ust=1432068864851497
Maar ik vind trouwens niet dat de stokken aan de zijkant de wagenbak minder toegankelijk maken, eerlijk gezegd. Je zet er toch vanaf de zijkant niets in, want het bed staat schuin.
Dat ben ik met je eens, maar het is wél een op-en-top verkoop-foto. Netjes is anders. Dat de realiteit vaak anders, dat weet iedereen maar om zo te doen alsof....
::)