Vouwwagenclub.info
(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Trigano => Topic gestart door: Jerom1974 op mei 15, 2015, 02:23:37 pm
-
Ik wil schokdempers installeren aan het Alko chassis van mn Trigano Odysse uit 2003.
Wie heeft hier ervaring mee?
Wat voor materialen heb ik nodig?
Is installatie eenvoudig?
Op de site van Wiedemann-fahrzeugtechnik.de staan diverse losse onderdelen,
Maar welke heb ik nodig?
2x alko octagon demoer groen +....
Wat voor plaatjes heb ik nodig om de dempers te monteren?
-
Kijk vooral naar de swingarmen waar de remtrommels aan vast zitten. Die swingarmen aan de aszijde, zijn die daar glad of zit er een sleuf? In het eerste geval heb je aanlasogen nodig, in het tweede geval is de as al voorbereid en kun je er een speciale montageplaat zo in schuiven
-
Even zoeken op het forum, er zijn al meer Topics over het monteren van schokbrekers onder Alko assen.
-
voor zover ik weet heeft de trigano geen bevestigingspunten voor de schokdempers en moet je dus aan de ene kant een oog lassen en aan de andere kant een gat boren. Dat was in ieder geval zo bij mijn odyssee uit 1999. Voor mij reden genoeg om er niet aan te beginnen. Maar als je handig genoeg bent en oiver de juiste spullen beschikt moet het niet zo moeilijk zijn.
-
voor zover ik weet heeft de trigano geen bevestigingspunten voor de schokdempers en moet je dus aan de ene kant een oog lassen en aan de andere kant een gat boren. Dat was in ieder geval zo bij mijn odyssee uit 1999. Voor mij reden genoeg om er niet aan te beginnen. Maar als je handig genoeg bent en oiver de juiste spullen beschikt moet het niet zo moeilijk zijn.
Latere modellen hebben wel bevestigingspunten. Ik ga er dan maar even vanuit dat het onderstel hetzelfde is als van de Jametic. Ik weet alleen niet vanaf wanneer. Gewoon onder de wagen kijken.
-
Op de remtrommel staat een modelnummer. Hiermee kun je precies uitzoeken welke onderdeel je nodig hebt. Overigens was bij die van ons van 2011 nog laswerk nodig.
-
Op de remtrommel staat een modelnummer. Hiermee kun je precies uitzoeken welke onderdeel je nodig hebt. Overigens was bij die van ons van 2011 nog laswerk nodig.
En bij onze 2010 Jametic er zo onder gebout zonder laswerk.
-
Op de remtrommel staat een modelnummer. Hiermee kun je precies uitzoeken welke onderdeel je nodig hebt. Overigens was bij die van ons van 2011 nog laswerk nodig.
Wat overigens geen rocket science is. Ik ben een lasamateur en had ze er binnen een half uurtje netjes onder. Een goede lasser moet het nog véél sneller kunnen. Een fluitje van een cent voor een lasbedrijfje.
-
Jerom, wil je dit vanwege comfort of voor een tempo100 keuring?
Hier een Odyssee uit 2002, lees geinteresseerd mee.
Zou de werkplaats van de stalling dit niet kunnen maken voor mij? Al dan niet met zelf aangeleverde dempers?
-
Ik wil dit voor comfort (heeft nog geen haast).
Ik heb de vouwwagenspecialist gebeld, kost 210 euro.
Hij gaf aan dat er beugels zijn, moet nog wel met een lasje vastgezet worden.
Onderdelen zijn niet zo duur, voor 85 euro ben je al een eind.
Het liefst wil ik zelf installeren, vandaar dat ervaringen welkom zijn.
-
Ik wil dit voor comfort (heeft nog geen haast).
Ik heb de vouwwagenspecialist gebeld, kost 210 euro.
Hij gaf aan dat er beugels zijn, moet nog wel met een lasje vastgezet worden.
Onderdelen zijn niet zo duur, voor 85 euro ben je al een eind.
Het liefst wil ik zelf installeren, vandaar dat ervaringen welkom zijn.
Ik zou zoiets altijd bij een gespecialiseerd lasbedrijfje laten doen, zoals Profi-las (http://www.profi-las.nl/) in Langenboom, Tecton in Schijndel of een moderne smid. Goedkoper en die (eenmans)bedrijfjes doen niets anders, dus gegarandeerd mooi strak laswerk.
-
Lassen is het probleem niet,
een vriend van me heeft een eigen lasbedrijf.
Ik wil wel weten wat het juiste type beugels is voordat ik ga klussen.
-
Jerom, hoe ver ben je nu?
-
Schokdempers nog niet besteld/gemonteerd,
dit seizoen gewoon zonder rijden en wellicht volgend jaar monteren.
-
Ter aanvulling op dit topic:
http://youtu.be/2b5F9uvcOYI
-
En deze is ook wel duidelijk, maar daarin wordt de situatie indien lassen nodig niet getoond.
http://youtu.be/tRTKqlbVo8o
En ik vond het topic hier met foto's van die zambezi wel duidelijk, topic van najaar 2014.
Is het alleen bij holtkampes dat die een verbreder erbij moeten hebben?
-
@drikusniet, aan de ene zijde moest je lassen, en aan de andere zijde, zaten daar al gaatjes?
Had je dan dit besteld?
https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/stossdaempfer-fuer-anhaenger-100km-h/stossdaempfer-alko/alko-octagon-stossdaempfer-fuer-100-km-h-achsstossdaempfer-900-kg/a-291/
En
https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/sto-d-mpfer-f-r-anh-nger-100km-h/sto-d-mpferhalter/stossdaemferhalter-geschweisst-20-mm-gekroepft/a-282/
Groeten,
Caroline
-
@ Caroline, ik heb het toen niet zelf gedaan. Maar de schokdemper is hetzelfde en de beugel lijkt erop, alleen hebben we de Trigano niet meer, dus ik kan dat niet met 100% zekerheid zeggen. Maar de leverancier moet met behulp van de modelcode jou dit kunnen vertellen.
-
Inderdaad de leverancier. Ik had gisterenavond tevens een kopie van de aankoopnota van Ridderbeks naar Ridderbeks gestuurd en gevraagd hoe het zat.
Ridderbeks antwoordde vandaag: Normaal zijn de steunen niet voorbereid en moet er gelast worden.
-
Ik bedoelde de leverancier van de sxhokdemper en beugels. Met behulp van het 'al-ko eti nummer' kunnen ze de exacte onderdelen voor jouw VW bepalen.
-
Okay!
Bedankt.