dringend hulp gevraagd!
over 2 weken rijden we naar frankrijk, maar tijdens het technisch nazicht van de wagen ben ik er achter gekomen dat de wiellagers stuk zijn.
nu probeer ik een technische fiche vast te krijgen van de alko as B700-3 om de juiste lagers te kunnen bestellen.
Maar nergens te vinden!
Wie kan mij helpen om de juiste lagers te vinden!
Dank bij voorbaat
RED MIJN VAKANTIE!!!!!!
gr Maarten
lagers er uit halen en naar Eriks of Motorenco oid gaan.......
daar hebben ze nieuwe
succes er mee, hoop dat dit een beetje helpt.
Hoi Maarten, bij mij in de buurt heb ik professionele zaken die gespecialiseerd zijn in lagers, wielen en aandrijvingen. (Google Bernard Sanders). Ik haal het desbetreffende lager eruit neem die mee naar zo'n winkel en in 99% van de gevallen hebben ze de lagers op voorraad liggen en anders binnen 1 รก 2 werkdagen in huis.
Vaak zijn het skf lagers en goedkoper dan dezelfde lagers die als origineel worden verkocht.
Ik hoop dat je hier mee verder kunt.
alvast bedankt voor de reacties, ik kan bij eriks of kramp langs gaan.
er is echter 1 probleem, ik moet nog 2 weken werken van 7 tot 19u
en wanneer zijn deze zaken open? van 8.30 tot 17u :(
dus ik probeer een nummer te vinden voor de juiste lagers te bestellen,
dinsdag alvast eens proberen met mijn connnecties bij kramp aan te spreken
In principe moet ieder (auto)bedrijf met een lagerpers die lagers in een vloek en een zucht kunnen vervangen. De Jamet Montana is geremd, dus de lagers zitten vermoedelijk in de trommel geperst. Met dop 30 of 32 de naafmoeren loshalen, trommels eraf en onder de lagerpers (of met passende doppen in de bankschroef). Als de trommel los is, is met een schuifmaat snel genoeg te zien welke lagers er in zitten. Ik zou even een bedrijf in de buurt bellen.
sander, bij een aanhangwagen kan je de lagers er zo uithalen, je hebt geen pers nodig! Als ze niet te ver heen zijn.
ik heb gewoon een nummer nodig om de juiste lagers te bestellen, op de site van alko wordt geen technische tekening met onderdeel nummers gegeven.
misschien dat iemand van jullie al hetzelfde probleem had gehad en mij kon zeggen wat ik moet bestellen!
en heren IK MOET WERKEN in de week, anders kan ik de vakantie niet betalen!
mijn vrouw is nu eenmaal niet zo technisch aangelegd
Citaat van: maartenvb op mei 24, 2015, 01:34:09 AM
sander, bij een aanhangwagen kan je de lagers er zo uithalen, je hebt geen pers nodig! Als ze niet te ver heen zijn.
ik heb gewoon een nummer nodig om de juiste lagers te bestellen, op de site van alko wordt geen technische tekening met onderdeel nummers gegeven.
misschien dat iemand van jullie al hetzelfde probleem had gehad en mij kon zeggen wat ik moet bestellen!
en heren IK MOET WERKEN in de week, anders kan ik de vakantie niet betalen!
mijn vrouw is nu eenmaal niet zo technisch aangelegd
Mijn ervaring met (weliswaar slechts twee) aanhangers is anders. Ik heb ze bij mijn aanhanger (knott as) moeten persen. Bij de auto ook trouwens. Daar kunnen de kegelvormige lagers er wel zo uit, maar de cups zijn echt geperst en deze moeten meevervangen worden bij een lagerwisseling.
Maar als het lager er zo uit kon, stond daar dan geen nummer op in de rand?
Citaat van: maartenvb op mei 24, 2015, 01:34:09 AM
mijn vrouw is nu eenmaal niet zo technisch aangelegd
Als jij ze met jouw technisch inzicht nu demonteert en de gedemonteerde lagers aan je vrouw geeft. Dan kan zij met haar stopping kwaliteiten naar Eriks of enig andere automaterialenwinkel.
Lijkt mij niet zo ingewikkeld.!
Citaat van: Jerome op mei 24, 2015, 06:47:40 AM
Als jij ze met jouw technisch inzicht nu demonteert en de gedemonteerde lagers aan je vrouw geeft. Dan kan zij met haar stopping kwaliteiten naar Eriks of enig andere automaterialenwinkel.
Lijkt mij niet zo ingewikkeld.!
Hele goeie, heeft mijn vrouw ook wel eens gedaan op deze manier. Maarre, staat er niet een nummer op de lagers? En werken of niet, je hebt geen keus als je over 2 weken op vakantie wilt. En desnoods laten repareren om je vakantie door te laten gaan. Zo'n grote klus is het ook weer niet voor een garage denk ik.
er staat op je as normaal nog een aanduiding zoals 1636....iets in die trent. dan kan je bij trailerplus de lagers gewoon bestellen...
en dan krijg je nog 10% korting :K :K :K :K
https://www.trailerplus.nl/?aktie=m19 (https://www.trailerplus.nl/?aktie=m19)
succes
Als je zo weinig tijd hebt dan zou ik ze gewoon bij Jamet/dealer bestellen. Zoveel duurder zijn ze daar in verhouding vast niet.
Succes.
mensen
iedereen alvast bedankt voor de reacties!
Sander, ik had geluk, de voorlager is volledig stuk en heeft zitten draaien op het overvloedige vet dat er, gelukkig, in zat.
op de achterlager stond nog een nummer, en ja hoor, trailerplus.nl heeft ze :K :K :K :K
ze zijn besteld, bij een bevriende garagist gaan ze donderdag erin!
THX allemaal
Citaat van: maartenvb op mei 24, 2015, 11:23:07 AM
mensen
iedereen alvast bedankt voor de reacties!
Sander, ik had geluk, de voorlager is volledig stuk en heeft zitten draaien op het overvloedige vet dat er, gelukkig, in zat.
op de achterlager stond nog een nummer, en ja hoor, trailerplus.nl heeft ze :K :K :K :K
ze zijn besteld, bij een bevriende garagist gaan ze donderdag erin!
THX allemaal
Dat is inderdaad het soort lager dat ik in mijn auto heb zitten. Hou er even rekening mee dat je nu dus niet het hele lager in de hand hebt. In de trommel of in de naaf zit de lagercup waar deze in valt. Als die onbeschadigd is kun je die laten zitten, maar beter is het om de nieuwe lagerschaal uit de lagerkit ook te gebruiken.
De bovenste ringen op dit plaatje:
(http://picture.yatego.com/images/4e8f01b90ab757.6/SCP529_2x-kqh/2-radlagerstze-seat-ibiza-2---toledo-1-radlager-hinten.jpg)
klopt helemaal, de cups moeten er ook uit ::)
ik heb juiste de andere kant er ook maar even uitgehaald, het vet was helemaal zwart en vol metaalvijsel
dus ik ben HEEL blij dat ik ze even heb opengedaan om te checken!
stel u voor dat halverwege frankrijk het wiel van de wagen de auto voorbij steekt, dan is het gelijk gedaan met vakantie
Update: de nieuwe lagers zitten er in!
Wel een goede tip gekregen van de garagist, gebruik speciaal vet dat tegen hoge temperaturen kan!
De kleine wielen van een vouwwagen draaien sneller dan die van de wagen, dus worden de lagers ook warmer!
Kijk aan zo'n garagist heb je wat. Die denkt met je mee! Goed geregeld allemaal.
Blijft een leuke taal het Vlaams. Garagist...