Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Roadmaster => Topic gestart door: fam smits 2 op mei 31, 2015, 12:02:37 PM

Titel: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: fam smits 2 op mei 31, 2015, 12:02:37 PM
wij hebben  de road master family s nu paar keer op gezet maar blijven lastig vinden op de bak op 93cm te zetten is het niet makkelijker om plankjes onder de wielen te doen zo dat hij al hoger staat als je begin met op zetten?
iemand nog goed idee?
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: Theu op mei 31, 2015, 12:36:12 PM
Waarom "moet" de bak op 93cm hoogte komen te staan?
Ik lees en probeer al een tijdje hier mee te denken maar dit heb ik nog niet eerder gelezen.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: olaf op mei 31, 2015, 12:50:18 PM
Onze Family S wagenbak zetten we ook hoog. Is niet heel erg moeilijk.
De wielen zetten we vrij van de grond en de wagen staat dan volledig op zijn poten.
De uitdraaipoten gebruik ik alleen voor het waterpas zetten.
Ik meet de hoogte nooit op.

Als de wagen te laag staat dan komen de grond flappen bij ons niet zo mooi te liggen.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: Kamperfoelie op juni 01, 2015, 03:33:25 AM
Wij zetten de roadmaster ook met de wielen van de grond, dan staat het doek mooier strak. Wij meten het ook niet, maar doen het op het oog.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: papajur op juni 02, 2015, 12:04:04 PM
Citaat van: fam smits 2 op mei 31, 2015, 12:02:37 PM
wij hebben  de road master family s nu paar keer op gezet maar blijven lastig vinden op de bak op 93cm te zetten is het niet makkelijker om plankjes onder de wielen te doen zo dat hij al hoger staat als je begin met op zetten?
iemand nog goed idee?

Het idee bij een RM is dat de wielen juist los komen en zo de wagen op de poten steunt en niet op de (geveerde) as.
Met plankje onder de wielen doe juist dit idee teniet.

Bij mij was in het begin het probleem dat ik de disselkant niet ver genoeg liet zakken.
Eigenlijk moet de koppeling van de trekhaak in het gras liggen,dan achterpoten uit(keukenkant).
Volgende stap is wagen weer omhoog draaien.Komt deze dan niet hoog genoeg zet de uitvalpoten disselkant halfweg uit,verstel je het neuswiel en draai je deze verder op.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: Yolanda op juni 02, 2015, 12:59:09 PM
Toen ik de RM kocht wist ik ook niet dat dat moest tot ik een beschrijving zocht. Het is mij overigens nooit gelukt de wielen van de grond te krijgen, dus heb ik mij daar verder ook nooit meer druk over gemaakt.
Vind het wel bijzonder, volgens mij is RM de enige die het aanraad.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: jackodb op juni 02, 2015, 01:27:41 PM
Misschien scheelt het effect per model en bouwjaar wel wat.

Zelf heb ik 'm ook eerst met de wielen op de grond (betonnen vloer) opengeklapt. Met als een resultaat een scheve wagentent.

Maar ook een keer veel te hoog gezet. En dan raken de slibranden amper de grond.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: olaf op juni 02, 2015, 07:23:00 PM
Citaat van: Yolanda op juni 02, 2015, 12:59:09 PM
Toen ik de RM kocht wist ik ook niet dat dat moest tot ik een beschrijving zocht. Het is mij overigens nooit gelukt de wielen van de grond te krijgen, dus heb ik mij daar verder ook nooit meer druk over gemaakt.
Vind het wel bijzonder, volgens mij is RM de enige die het aanraad.
Als ik de wielen van de grond af zet staat de wagen stabieler
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: fam smits 2 op juni 02, 2015, 09:26:59 PM
wij vinden best heel gedoe om hem met neus wiel omhoog tedraaien maar dachten als we nu plankjes onder wielen zetten staat hij gelijk een stuk hoger is dit wat?
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: papajur op juni 02, 2015, 10:45:36 PM
nee
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: papajur op juni 02, 2015, 10:46:26 PM
Citaat van: papajur op juni 02, 2015, 12:04:04 PM
Het idee bij een RM is dat de wielen juist los komen en zo de wagen op de poten steunt en niet op de (geveerde) as.
Met plankje onder de wielen doe juist dit idee teniet.

Bij mij was in het begin het probleem dat ik de disselkant niet ver genoeg liet zakken.
Eigenlijk moet de koppeling van de trekhaak in het gras liggen,dan achterpoten uit(keukenkant).
Volgende stap is wagen weer omhoog draaien.Komt deze dan niet hoog genoeg zet de uitvalpoten disselkant halfweg uit,verstel je het neuswiel en draai je deze verder op.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: olaf op juni 03, 2015, 08:50:47 PM
Citaat van: fam smits 2 op juni 02, 2015, 09:26:59 PM
wij vinden best heel gedoe om hem met neus wiel omhoog tedraaien maar dachten als we nu plankjes onder wielen zetten staat hij gelijk een stuk hoger is dit wat?
Het is precies zoals papajur omschrijft, werkt prima en is best eenvoudig hoor.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: Goolse Klapper op juni 03, 2015, 09:27:23 PM
Wanneer je de wagenbak zo kunt stellen dat de beide wielen van de grond komen staat de wagenbak het meest stabiel. Maar het is volgens mij geen vereiste. Je kunt het ook treffen dat je kampeert op ongelijk terrein, dan kan het zijn dat je maar 1 of misschien wel geen enkel wiel van de grond krijgt.
Overigens stellen wij onze bak altijd op 90cm (ons meetpunt is de rubberen rand waar de deksel op rust). Maar onze wagen is dan ook wat ouder, van 2004. Roadmaster heeft de afgelopen jaren, volgens mij vanaf 2005, de wagenbak enkele cm verhoogt zodat er meer ruimte ontstaat. Dit zou kunnen verklaren waarom wij het advies van Roadmaster kregen om hem op 90cm te stellen en jullie op 93cm.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: hansvaessen op juni 08, 2015, 07:34:52 PM
:) Afgelopen weekend voor een tweede keer als training de RM opgezet en was content met het resultaat.

Bovenstaande lezend net even naar buiten om te meten en constateer dat de rubberrand op 87 cm zit.. En inderdaad: ik heb er geen haringen in zitten (verharde ondergrond nu); maar als je kijkt naar de flappen dan kan het nog wel eens lastig worden het zeil goed te spannen.
De voortent staat kennelijk niet waterpas, want daar is de elastiek hoogte wèl goed.

Kijk ik naar de stabiliteit dan ben ik daar echter heel content mee. Voel eea vrijwel niet bewegen; en was toch niet van plan me al te veel in de bak te bevinden.. ;)

Maar ik zal eens zien of ik 'm straks op de camping wat verder kan opkrikken. Enerzijds heb ik het gevoel dat het allemaal niet zo heel veel uitmaakt; anderzijds is het advies voor die 93 cm niet zo gek.

Wel denk ik dat de tip voor evt tweemaal uitdraaien van de poten aan disselzijde een goede is. En dat het misschien handig is een markering op de uitvalpoten aan de andere kant te maken, zodat je zonder meten weet wanneer je ongeveer 'goed zit' (maar tsja, voor die markering moet je eerst op die 93 cm zitten allicht ;)).

Overigens ben ik wel eens met een der schrijvers hierboven: eigenlijk wonderlijk om het hele gewicht te laten dragen door vier klemmende schroefjes...
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: Goolse Klapper op juni 13, 2015, 10:55:35 PM
CiteerWel denk ik dat de tip voor evt tweemaal uitdraaien van de poten aan disselzijde een goede is. En dat het misschien handig is een markering op de uitvalpoten aan de andere kant te maken, zodat je zonder meten weet wanneer je ongeveer 'goed zit' (maar tsja, voor die markering moet je eerst op die 93 cm zitten allicht ;)).

Ik heb een waterpas van 1 meter en daarop een markering gemaakt, in ons geval op 90cm. Deze berg ik op in de disselbak en bij het stellen houd ik hem langs de wagenbak om de juiste hoogte te bepalen.

Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: wv1978 op januari 30, 2016, 10:24:34 PM
Ik heb oprijstukken onder de wielen bij me, voor als de wagen op een helling staat. Afgelopen jaar dankbaar gebruikt. Voorzijde en achterzijde van de wagen zat meer van 5 cm. verschil in. Bij de dissel is dat dan 10 cm. Ik zou niet weten wat ik zonder die oprijstukken had moeten doen om de wagen op 90 cm te krijgen.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: martijn82 op januari 30, 2016, 10:41:26 PM
Ik krijg hem altijd met de wielen los. En waterpas ook al was het terein niet vlak. Het systeem van Roadmaster is ideaal.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: wv1978 op januari 30, 2016, 10:56:26 PM
En dan doe je alles met het neuswiel? Vind ik namelijk ook heel zwaar gaan, doe het tegenwoordig met een klein potkrikje. Als de wielen eenmaal loskomen, komt er toch heel wat gewicht extra op het neuswiel. Waar normaal een kilootje of 75 op het neuswiel staat, neemt dit toe tot misschien wel 300 kg.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: martijn82 op januari 30, 2016, 11:01:20 PM
Ja alles met het neuswiel geen probleem hoor. Laag draaien tot de keuken om hoog staat. Dan draaien tot bijna vlak iets hoger is beter. Dan de ander pootjes uitdraaien en klaar. Tip kijk of het neuswiel goed vast gedraaid is.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: wv1978 op januari 30, 2016, 11:03:42 PM
hmm. Misschien dan toch kijken of mijn neuswiel niet aan vervanging toe is...
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: martijn82 op januari 30, 2016, 11:06:30 PM
Hoe bedoel je aan vervanging toe is?
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: wv1978 op januari 30, 2016, 11:19:59 PM
Omdat ik heel zwaar moet draaien, dus ik denk dat het opdraaimechanisme niet meer goed is. Misschien vuil /verroest / versleten / krom? Eerst maar eens naar kijken als tie weer uit de stalling is.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: martijn82 op januari 30, 2016, 11:22:09 PM
Citaat van: wv1978 op januari 30, 2016, 11:19:59 PM
Omdat ik heel zwaar moet draaien, dus ik denk dat het opdraaimechanisme niet meer goed is. Misschien vuil /verroest / versleten / krom? Eerst maar eens naar kijken als tie weer uit de stalling is.
Waar komen jullie vandaan als ik het vragen mag?
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: muis op januari 30, 2016, 11:26:26 PM
wv1978, ben je wel eens in Goirle geweest bij Roadmaster?  Ad legt met veel passie uit hoe het precies werkt.  Wij hebben zelf geen Roadmaster maar ik heb vorig jaar samen met 2 vriendinnen zonder enig probleem een Roadmaster opgebouwd,  dat systeem werkt echt super :J
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: olaf op februari 01, 2016, 10:05:54 PM
Citaat van: fam smits 2 op mei 31, 2015, 12:02:37 PM
wij hebben  de road master family s nu paar keer op gezet maar blijven lastig vinden op de bak op 93cm te zetten is het niet makkelijker om plankjes onder de wielen te doen zo dat hij al hoger staat als je begin met op zetten?
iemand nog goed idee?
Soms een beetje je gevoel gebruiken, ik heb nog nooit een rolmaat gebruikt.
Wij hebben de wielen altijd een stuk van de grond af.

Maar zoals muis ook schrijft ben je al in Goirle bij Roadmaster geweest?
Als je Ad belt / mailt kan hij je zo vertellen wanneer hij een opzet demo geeft.

Suc6
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: muis op februari 01, 2016, 10:41:48 PM
Oja, dat opbouwen was op het minst vlakke terrein waar wij ooit hebben gestaan, tijdens het klapweekend van 2015.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: wegbaas op februari 21, 2016, 09:46:17 PM
Ik heb een Family S van 1998, maar als ik de wielen "los" laat hangen vind ik het er niet stabieler van worden...
Sterker nog; ik vind het zelfs wiebelen!
En voor wat betreft het afspannen; daar heb ik totaal geen last van, hij staat prima en strak.
Uiteraard probeer ik de wagen wel zo goed mogelijk waterpas te zetten.
gr.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: martijn82 op februari 22, 2016, 05:54:58 AM
Citaat van: wegbaas op februari 21, 2016, 09:46:17 PM
Ik heb een Family S van 1998, maar als ik de wielen "los" laat hangen vind ik het er niet stabieler van worden...
Sterker nog; ik vind het zelfs wiebelen!
En voor wat betreft het afspannen; daar heb ik totaal geen last van, hij staat prima en strak.
Uiteraard probeer ik de wagen wel zo goed mogelijk waterpas te zetten.
gr.
Dan zit er iets niet goed denk ik. Als bij ons de wielen van de grond staan staat hij stabiel. Maar hoever staan je banden van de grond? 
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: mca2 op april 23, 2016, 12:51:07 PM
Citaat van: wegbaas op februari 21, 2016, 09:46:17 PM
Ik heb een Family S van 1998, maar als ik de wielen "los" laat hangen vind ik het er niet stabieler van worden...
Sterker nog; ik vind het zelfs wiebelen!
En voor wat betreft het afspannen; daar heb ik totaal geen last van, hij staat prima en strak.
Uiteraard probeer ik de wagen wel zo goed mogelijk waterpas te zetten.
gr.
Ik vind die 4 dunne pootjes ook niet het toonbeeld van stabiliteit. Ik vind dat hele opdraaien ueberhaupt niet zo'n succes. Ik ga denk ik maar eens experimenteren met een paar wiggen onder de wielen die hem gelijk op 90cm zetten.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: martijn82 op april 23, 2016, 06:05:08 PM
Ik doe het altijd zo. Nooit geen problemen gehad. Staat super waterpas en erg stevig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: olaf op april 23, 2016, 10:26:38 PM
Citaat van: mca2 op april 23, 2016, 12:51:07 PM
Ik vind die 4 dunne pootjes ook niet het toonbeeld van stabiliteit. Ik vind dat hele opdraaien ueberhaupt niet zo'n succes. Ik ga denk ik maar eens experimenteren met een paar wiggen onder de wielen die hem gelijk op 90cm zetten.
Net als bij Martijnmarleen bij ons staat de wagen met de banden los van de grond.
De wagen staat als een huis en wiebelt nagenoeg niet.

Onze vorige klapper een Alpen Kreuzer die stond op de uitdraai steunen die wiebelde best wel.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: hoek_tre op mei 25, 2016, 08:19:49 PM
Misschien een hele rare vraag:
Tijdens het klapweekend in mei, hing het tentdoek van de wagenbak van onze Raclet Jasmin 2004 laag bij de grond.
Zodanig laag, dat hij niet goed kon worden afgespannen met de afspan-elastieken waar je normaal gesproken je haringen door steekt.
We kregen toen de tip om de afspan-elastieken te verwijderen, en door het textielbandje, wat aan het doek vastzit, de haring te plaatsen.
Dus hebben we toen bijna alle elastieken van de wagentent/voortent enz. kunnen verwijderen.
Achteraf hadden we wel zoiets van; dat is wel schadegevoelig dan, als je het bandje gebruikt.
Maar nu ik dit topic lees, hebben wij de vraag, moet soms de wagenbak van de Raclet soms ook met de uitdraaipoten omhoog gedraaid worden??? :?
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: Alex op mei 26, 2016, 08:05:12 AM
Nee want de roadmaster heeft ander soort poten.
Ook hier mag je de wielen niet van de grond draaien met zijn uitdraaipoten.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: mca2 op mei 26, 2016, 10:32:02 AM
Waarom zitten die uitdraaipoten er dan dan onder?
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: xray op mei 26, 2016, 11:28:01 AM
Citaat van: mca2 op mei 26, 2016, 10:32:02 AM
Waarom zitten die uitdraaipoten er dan dan onder?
voor extra stabiliteit anders rust de hele VW uitgeklpt op 2 banden en een neuswiel. Die 4 uitdraaipoten zijn voor extra steun. Ik leg er altijd hard houten plankjes onder en draai ze redelijk strak in de grond. En kijk altijd na een dag of wat hoever de plankjes/poten in het gras zijn gezakt. Soms moet je namelijk nog wat strakker draaien ivm verzakken van de grond (zeker bij nat weer)
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: martijn82 op mei 26, 2016, 05:12:50 PM
Citaat van: xray op mei 26, 2016, 11:28:01 AM
voor extra stabiliteit anders rust de hele VW uitgeklpt op 2 banden en een neuswiel. Die 4 uitdraaipoten zijn voor extra steun. Ik leg er altijd hard houten plankjes onder en draai ze redelijk strak in de grond. En kijk altijd na een dag of wat hoever de plankjes/poten in het gras zijn gezakt. Soms moet je namelijk nog wat strakker draaien ivm verzakken van de grond (zeker bij nat weer)
Hij rust helemaal niet op de banden en de neuswiel. Maar hij rust op de hoek poten. Die andere steunen zitten er op voor nood. En als je een band moet vervangen. Ik gebruik ze nooit. En alles staat stevig en waterpas

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: xray op mei 27, 2016, 01:09:31 PM
Citaat van: martijnmarleen op mei 26, 2016, 05:12:50 PM
Hij rust helemaal niet op de banden en de neuswiel. Maar hij rust op de hoek poten. Die andere steunen zitten er op voor nood. En als je een band moet vervangen. Ik gebruik ze nooit. En alles staat stevig en waterpas

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
ik bedoelde bij een andere niet Roadmaster VW, zoals onze Raclet,  dacht namelijk dat mca2 dat vroeg.
Wist niet dat de Roadmaster meer poten had dan de 4 uitdraaipoten die (iedere??) VW wel heeft, weer wat geleerd.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: Goolse Klapper op mei 27, 2016, 10:55:10 PM
Bij de Roadmaster mag je ook niet vergeten om ook je neuswiel omhoog te draaien tijdens het opzetten anders staat hij niet zo stabiel en blijft hij wiebelen. Volgens Ad (Roadmaster) zitten de uitdraai pootjes er alleen maar onder omdat de klanten het willen je hebt ze echt niet nodig.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: elianmars op juli 15, 2017, 10:31:50 PM
Op dit moment staan wij in Italië met de Roadmaster. De wagen staat op de vier pootjes, maar ik vind het spul verre van stabiel staan. Als een van onze kinderen zich in bed omdraait, liggen mijn vrouw en ik te schudden in bed.
Banden staan vrij en enkel de hoekpoten steunen op de grond. Neuswiel staat vrij.

Heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn? Of is dit 'gewiebel' normaal? Het is voor ons de eerste keer dat we met een vouwwagen op vakantie zijn :)
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: olaf op juli 15, 2017, 11:22:46 PM
Citaat van: elianmars op juli 15, 2017, 10:31:50 PM
Op dit moment staan wij in Italië met de Roadmaster. De wagen staat op de vier pootjes, maar ik vind het spul verre van stabiel staan. Als een van onze kinderen zich in bed omdraait, liggen mijn vrouw en ik te schudden in bed.
Banden staan vrij en enkel de hoekpoten steunen op de grond. Neuswiel staat vrij.

Heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn? Of is dit 'gewiebel' normaal? Het is voor ons de eerste keer dat we met een vouwwagen op vakantie zijn :)
Vreemd hebben wij met de Roadmaster  geen last van. Bij het omdraaien merken we nagenoeg niets. Bij onze oude Alpen Kreuzer was dat wel anders.

Staat de hele wagen waterpas? Zit er nergens ruimte onder een van de poten?

Je zou Roadmaster eens kunnen bellen of Ad nog een idee heeft.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: KampeerFan op juli 15, 2017, 11:28:47 PM
De uitdraaisteunen zijn voor steun en mogen bij de meeste vouwwagens het gewicht niet dragen.

De banden en het neuswiel horen gewoon op de grond! De vouwwagen waterpas zetten doe je met je neuswiel en/of een wielkeg/waar je de band op rijd zodat beide wielen Even hoog komen te staan en dus waterpas.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: olaf op juli 15, 2017, 11:59:33 PM
Citaat van: _Jeroen_ op juli 15, 2017, 11:28:47 PM
De uitdraaisteunen zijn voor steun en mogen bij de meeste vouwwagens het gewicht niet dragen.

De banden en het neuswiel horen gewoon op de grond! De vouwwagen waterpas zetten doe je met je neuswiel en/of een wielkeg/waar je de band op rijd zodat beide wielen Even hoog komen te staan en dus waterpas.
Je hebt het hier over de Roadmaster die staat op de uitvalpoten en niet op de uitdraaisteunen
De wielen staan los van de grond



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: KampeerFan op juli 16, 2017, 12:04:55 AM
Gelukkig maar! Beter dan de boel naar de...
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: olaf op juli 16, 2017, 12:14:28 AM
Citaat van: elianmars op juli 15, 2017, 10:31:50 PM
Op dit moment staan wij in Italië met de Roadmaster. De wagen staat op de vier pootjes, maar ik vind het spul verre van stabiel staan. Als een van onze kinderen zich in bed omdraait, liggen mijn vrouw en ik te schudden in bed.
Banden staan vrij en enkel de hoekpoten steunen op de grond. Neuswiel staat vrij.

Heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn? Of is dit 'gewiebel' normaal? Het is voor ons de eerste keer dat we met een vouwwagen op vakantie zijn :)
Na de opmerking van Jeroen heb ik nog wel een vraag. Ik neem aan dat je de uitdraaisteunen wel los van de grond gedraaid hebt.
De 1e keer had ik deze ook uitgedraaid gelaten en toen had ik wel last dat de wagenbak wat wiebelde.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: elianmars op juli 16, 2017, 09:12:10 AM
De uitdraaipoten stonden los, ja.
Gisterenavond heb ik ze, ondanks dat ik weet dat het niet hoort, de steunen tot op de grond gedraaid, zodat ze net iets houden. De uitvalpoten staan nog vast.
Dit scheelt toch behoorlijk wat gewiebel. Over is het niet, maar wel veel minder. In elk geval niet hinderlijk meer.

Zou het ermee te maken kunnen hebben dat we op behoorlijk schuin terrein staan? Om de wielen van de grond te krijgen moest de disselkant zó ver omhoog dat de uitvalpootjes aan die kant er bijna uit vielen. Ik heb daar nu blokken onder liggen, zodat ze er weer iets dieper in zitten.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: martijn82 op juli 16, 2017, 09:16:01 AM
Wij hebben dat ook een keer gehad. Toen bleek dat de Roadmaster niet goed waterpas stond. Nu je helemaal staat kun je er niks meer aan doen of alles afbreken en op nieuwe opbouwen. Ik weet niet hoe het terrein afloopt maar je kunt een roadmaster op verschillende manieren waterpas zetten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: elianmars op juli 16, 2017, 09:27:22 AM
Ik ben er net nog eens onder gekropen en heb naar de uitvalpoten gekeken.

(https://myalbum.com/photo/ixIbn9YQpIkN/360.jpg)

Er zit zóveel ruimte tussen de poot en de koker waar deze in zit, waardoor dit volgens mij nooit stabiel kan zijn. Je draait de bout vast, aan die kant zit het wel klem, maar de kant andere kant blijft speling houden, met gewiebel als gevolg. Of zie ik dit verkeerd?  :?
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: martijn82 op juli 16, 2017, 09:29:04 AM
Citaat van: elianmars op juli 16, 2017, 09:27:22 AM
Ik ben er net nog eens onder gekropen en heb naar de uitvalpoten gekeken.

(https://myalbum.com/photo/ixIbn9YQpIkN/360.jpg)

Er zit zóveel ruimte tussen de poot en de koker waar deze in zit, waardoor dit volgens mij nooit stabiel kan zijn. Je draait de bout vast, aan die kant zit het wel klem, maar de kant andere kant blijft speling houden, met gewiebel als gevolg. Of zie ik dit verkeerd?  :?
Zie je verkeerd hier geen last van. Als je het straks aandraaid zit het als een huis.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: olaf op juli 16, 2017, 10:22:48 AM
Ik heb nooit gekeken hoeveel speling we er tussen hebben
Maar als de poten er bijna uitvallen kan ik wel voorstellen dat het wiebelt misschien nog meer hout er onder


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: peter123456 op juli 16, 2017, 10:27:20 AM
als de poot erg ver uitgeschoven is zal je inderdaad meer speling krijgen, dit is een logisch gevolg van deze constructie.
de totale lengte van de poot is gelijk aan de hoogte van de wagenbak, anders kan je ze niet helemaal inschuiven.....
als de wagen erg hoog staat houdt je weinig "vlees" over om goed stabiel te staan.
dit kan je oplossen door de poot op blokken te zetten, liefst een tegel oid, een stapeltje hout is ook weer wiebelig...
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: jackodb op juli 16, 2017, 11:02:29 AM
Standaard zaten er bij ons houten voetjes bij. Dat scheelt toch weer zo'n 2cm.

Een stapeltje zou ik ook niet doen. Dan maar een paar dikkere plankjes.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: elianmars op juli 16, 2017, 04:26:30 PM
Ik heb vanmiddag een balk gehaald. 4 cm dik, 12 cm breed. Deze heb ik in stukken gezaagd en toch gestapeld. 4 hoog, zodat de poten aan de kant van de disselbak een flink stuk verder naar binnen zitten. De stapel balkjes is zeer stabiel, daar ben ik niet bang voor. Ik heb daar bewust een brede balk voor gehaald.
Aan de kant van de ingang heb ik onder beide poten één balkje gelegd, zodat ook die iets verder terug zitten.
Verder alles weer vrij, dus ook de uitdraaipoten.
Nogmaals waterpas gecontroleerd met een waterpas van een meter. Staat perfect waterpas.

Vanavond maar eens kijken of het geholpen heeft  :#
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: jaccov op juli 16, 2017, 09:12:39 PM
Ik wist niet eens van die 93 cm  ::) Wij hebben de RM ook nog maar 2 keer proef opgezet, al ging dat best goed. Ik heb nog wel een vraag m.b.t. het opzetten.
In de boekjes lees ik dat de neuswiel helemaal naar beneden moet. Is dit helemaal naar beneden, of te wel de hendel losdraaien en de VW laten leunen op de neuswiel of de neuswiel simpel weg uitdraaien tot deze niet verder kan. Op de plaatjes ligt de VW namelijk vrij laag naar de grond. Iets wat ik niet kan bereiken door puur de neuswiel naar beneden te draaien.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: elianmars op juli 16, 2017, 11:36:30 PM
Citaat van: elianmars op juli 16, 2017, 04:26:30 PM
Ik heb vanmiddag een balk gehaald. 4 cm dik, 12 cm breed. Deze heb ik in stukken gezaagd en toch gestapeld. 4 hoog, zodat de poten aan de kant van de disselbak een flink stuk verder naar binnen zitten. De stapel balkjes is zeer stabiel, daar ben ik niet bang voor. Ik heb daar bewust een brede balk voor gehaald.
Aan de kant van de ingang heb ik onder beide poten één balkje gelegd, zodat ook die iets verder terug zitten.
Verder alles weer vrij, dus ook de uitdraaipoten.
Nogmaals waterpas gecontroleerd met een waterpas van een meter. Staat perfect waterpas.

Vanavond maar eens kijken of het geholpen heeft  :#

Wel verbetering, maar nog niet naar mijn zin....

Ik weet dat het niet de bedoeling is, maar ik heb de oprij-wiggen onder de wielen geslagen. Nu is het zeer acceptabel en voelen we nauwelijks meer beweging als de kids liggen te draaien.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: peter123456 op juli 17, 2017, 05:45:45 PM
bij een RM wordt gezegd dat de wielen van de grond moeten, dat is mij met onze wagen nog nooit gelukt ondanks alle zaken die hier op het forum besproken zijn, dus ik laat ze lekker op de grond en toch de tent goed afgespannen.
plaatsen van oprijkeggen helpt m.i. zeker in de stabiliteit.
blij dat het nu steviger staat.....!
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: martijn82 op juli 17, 2017, 10:05:17 PM
Citaat van: peter123456 op juli 17, 2017, 05:45:45 PM
bij een RM wordt gezegd dat de wielen van de grond moeten, dat is mij met onze wagen nog nooit gelukt ondanks alle zaken die hier op het forum besproken zijn, dus ik laat ze lekker op de grond en toch de tent goed afgespannen.
plaatsen van oprijkeggen helpt m.i. zeker in de stabiliteit.
blij dat het nu steviger staat.....!
Bij onze roadmaster staan de wielen een paar millimeter van de grond dat is voldoende

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: xray op juli 18, 2017, 09:57:15 AM
Heb geen RM en me er nooit in verdiept dus kan het helemaal fout hebben, maar het lijkt me juist extra stabiliteit geven als de wielen de grond nog raken? En kan me niet voorstellen dat het kwaad kan als de wielen de grond nog raken als je de poten uitklapt, immers rijdt je er ook op en dan komt er meer kracht op te staan dan als ie uitgeklapt staat toch?
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: Drikusniet op juli 18, 2017, 04:56:31 PM
Stabiliteit heeft ook te maken met de hoeveelheid kracht op de steunen en het feit dat steunen vaak iets wegzakken, waarna het minder stabiel is. Ik denk dat het daar eerder mee te maken heeft dat RM dit adviseert. Ik merk in ieder geval dat de wagen veel stabieler staat als ik hem iets hoger opdraai. Ik heb hiervoor zwaardere uitdraaisteunen aangebracht en dat bevalt prima.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: harmenkuijer op juli 19, 2017, 03:34:44 PM
Getest en op hoogte gezet. Bij mij makkelijk te doen. Binnen 10 minuten geheel waterpas staan en super stabiel.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170719/aa2c7a67f138e8f7baa24eb9c63f0a72.jpg)

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: olaf op juli 19, 2017, 06:28:45 PM
Citaat van: harmenkuijer op juli 19, 2017, 03:34:44 PM
Getest en op hoogte gezet. Bij mij makkelijk te doen. Binnen 10 minuten geheel waterpas staan en super stabiel.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Mooi dat het gelukt is.
De kans is aanwezig dat je op zachte oneffen grond iets langer bezig bent.

Maar met zo'n mooie klapper heb je een geweldige vakantie ;)





Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: harmenkuijer op juli 19, 2017, 06:30:03 PM
Citaat van: olaf73 op juli 19, 2017, 06:28:45 PM
Mooi dat het gelukt is.
De kans is aanwezig dat je op zachte oneffen grond iets langer bezig bent.

Maar met zo'n mooie klapper heb je een geweldige vakantie ;)





Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Op het terras was ook te makkelijk ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: elianmars op juli 20, 2017, 10:18:02 PM
Citaat van: harmenkuijer op juli 19, 2017, 03:34:44 PM
Getest en op hoogte gezet. Bij mij makkelijk te doen. Binnen 10 minuten geheel waterpas staan en super stabiel.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170719/aa2c7a67f138e8f7baa24eb9c63f0a72.jpg)

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Zo staat het best wel stabiel, maar hoe gaat het als je 'm open klapt en in de bedden gaat liggen? Bij ons behoorlijk wat beweging te voelen met de wielen zo hoog van de grond.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: martijn82 op juli 20, 2017, 10:28:54 PM
Bij ons nergens geen last van. Goede plankjes er onder. En goed stabiel de pootjes van de bed kant neer zitten

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: elianmars op juli 20, 2017, 11:34:05 PM
Staat volledig waterpas, pootjes onder bedden staan goed.
En toch beweegt de boel. Zie https://youtu.be/Im_wZWcnqB8 (https://youtu.be/Im_wZWcnqB8)

Deze beweging zit erin. Je ziet hoe de wielen heen en weer gaan boven de grond.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: harmenkuijer op juli 21, 2017, 06:15:03 PM
Hmmm... ik zie deze speling niet terug. Ook wanneer ik hem op zachte indergrond compleet heb staan. Volgende week gaan we weg en zal ik het checken als hij compleet staat. Maar daar heb je nu natuurlijk niets aan ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: elianmars op juli 22, 2017, 10:59:36 AM
Och, maakt niet uit hoor. Met de wiggen onder de wielen is het goed te doen. We hebben inmiddels twee weken achter de rug en slapen nu prima (totdat de zon op het dak ons eruit jaagt  :Z ).
Misschien dat het met slijtage te maken kan hebben? Het beestje is inmiddels toch 19 jaar oud.
En de iets mindere stabiliteit is echt het enige 'minpuntje' dat ik kan bedenken. De RM bevalt ons verder zeer goed!  WW
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: Drikusniet op juli 22, 2017, 11:38:41 AM
Dan kun je desnoods wat wiggen  uitproberen tussen de buiten en binnenbuis. Als dit helpt dan de buizen later thuis iets naar binnen werken.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: mrlounge op juli 22, 2017, 08:22:46 PM
Ik heb onze RM ook eens opgezet vandaag en getracht de bak op 93cm te zetten en de wielen van de grond,  wat een gedoe zeg. Kreeg m niet hoger dan 89 cm en ik vond m enorm instabiel op die uitvalpootjes staan. Ik kan me nog steeds niet voorstellen  dat dit de gangbare manier is. Daarnaast stond de tent erg hoog zodat de flappen niet goed naar binnen gevouwen kunnen worden. Ik ga maar weer voor mn vertrouwde opstelling op de uitvalpootjes met de wielen op de grond en evt (afhankelijk van de ondergrond) de uitdraaipootjes. Dan staat ie superstabiel, is ie zo opgezet en kan ik de flappen naar binnen vouwen onder t grondzeil.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: peter123456 op juli 22, 2017, 09:17:20 PM
hier het zelfde hoor, ik krijg hem zelfs op de stoep niet met de wielen van de grond......
gewoon doen zoals je altijd gedaan hebt en hij staat als een huis!
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: KeepChooglin op juli 22, 2017, 10:32:57 PM
Ik heb nog een originele handleiding van onze Roadmaster (Family Extra), en daarin wordt geen vermelding gemaakt van een minimale bakhoogte.

De keren dat wij weg zijn geweest heb ik hem ook met de wielen nog op de grond gesteld. Daarmee kan ik de tent prima strak stellen en we hebben ook geen ene keer instabiliteit ervaren. Het enige wat ik doe is hem waterpas stellen. Wat de bakhoogte dan is, zou ik niet eens weten. Zo staat het ook omschreven in de handleiding. Ik kan evt wel een keer foto's van de handleiding maken. Daar staan ook de andere uitvoeringen van die tijd (half jaren '90) in beschreven.


Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: olaf op juli 22, 2017, 10:41:18 PM
Citaat van: peter123456 op juli 22, 2017, 09:17:20 PM
hier het zelfde hoor, ik krijg hem zelfs op de stoep niet met de wielen van de grond......
gewoon doen zoals je altijd gedaan hebt en hij staat als een huis!
Heb geen probleem de wielen van de grond te krijgen.
Hoogte meet ik nooit. Doe het altijd op gevoel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: mca2 op juli 24, 2017, 06:30:12 PM
Wij hebben een 2004 Family S en die moet echt met de wielen vd grond anders hangt de tent te laag en kan ik deze niet afspannen.

Daarnaast herken ik het gewiebel en die vier iele pootjes met geklemd met een inbusbout lijkt me nog steeds een rare uitvinding.

Wil iemand trouwens een mooie complete 2004 RM Family S kopen? :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: loesarends op juli 15, 2019, 04:09:19 PM
Handige tip die 90cm!
Wij hebben al een oudje en de steunpoten zijn verre van stabiel als je ze vast draait.
Wij gaan ze niet gebruiken en hebben assteunen voor een camper gekocht die we onder de metalen balk zetten aan de voor en achterkant.
Moet ook lukken denk ik.
Titel: Re: waarom moet wagen bak zo hoog op gedraaid worden
Bericht door: martijn82 op juli 15, 2019, 07:48:48 PM
Citaat van: loesarends op juli 15, 2019, 04:09:19 PM
Handige tip die 90cm!
Wij hebben al een oudje en de steunpoten zijn verre van stabiel als je ze vast draait.
Wij gaan ze niet gebruiken en hebben assteunen voor een camper gekocht die we onder de metalen balk zetten aan de voor en achterkant.
Moet ook lukken denk ik.
De pootjes kun je er uit halen en draaien. Maar de mijne aan mijn Roadmaster zijn echt op op. Maar voor roadmaster in Goirle stopte heb ik veel reserve onderdelen liggen

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk