Goedendag!
Wij hebben voor onze camplet vouwwagen de originele wielen, 8 inch vervangen voor 10 inch.
Nu zit de band dicht tegen de bovenkant van de wielkast aan. Hebben de meeste dit met 10 inch bij hun camplet?
Alvast bedankt!!
Zal vanavond even opmeten. Hij staat bij ons nu op de wielen.
Super fijn dat je het even wilt opmeten Sanderv!
Bij deze. Dit zijn de fabrieksoriginele wielen onder deze wagen. Hij staat nu onbeladen op de wielen, wel zijn er schokdempers onder gezet waardoor hij misschien weer iets hoger staat. maximaal 6 cm (eerder 5) tussen loopvlak en wielkast boven en achter. Zie foto's:
(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/IMG_20150603_200546.jpg)
(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/IMG_20150603_200625.jpg)
(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/IMG_20150603_200651.jpg)
Kijk daar hebben we wat aan Sander! Hardstikke bedankt!
Zo te zien staat hij idd hetzelfde als onze camplet(op de paar cm vanwege de schokdempers na).
Heel erg bedankt voor de foto's en het nameten!
Wat voor maat banden heb je er onder gezet?
Bandenmaat is: 4,5x10
Thanks! Heb je het idee dat er te weinig ruimte over is of valt het wel mee?
Er is redelijk weinig ruimte over maar het is een rubber geveerde as dus die veert niet zo ver in. Dus het komt wel goed! :)
Dan snel maar eens een paar verse wieltjes bestellen, de vakantie komt rap dichterbij...
Zondagavond nieuwe wielen besteld en vrijdag lagen ze al in de gang. Productiedatums week 16 en week 17 2015, die kunnen nog wel even mee! Nu nog een week wachten voordat het grote passen begint...
Sorry dat ik even inbreek op jouw topic, maar wij hebben een camplet apollo gekocht (leeg) om te gebruiken als aanhanger bij onze camper. Hier zitten oude 8 inch banden onder en de velgen zien er ook niet meer geweldig uit. We willen dus nieuwe velgen en banden er onder, waar en welke heb jij gekocht. Passen die 10 inch gewoon onder onze vouwwagen of moet je nog meer aanpassingen doen ?
Ik kwam deze tegen, die zijn 8 inch en er staat bij dat 10 inch niet passen op een camplet, vandaar mijn verwarring. http://vouwwagenspecialist.nl/product/band-16-5-650x8velg/
Ik heb toevallig vanavond de 8 inch wielen vervangen voor 10 inch. Het past, kijk alleen dat je wagen nog goed op hoogte staat. Ik heb het idee dat mijn as wat door is gezakt en hield erg weinig ruimte over boven het wiel. Nou veert hij daardoor ook bijna niet in maar heb de hele wagenbak 1cm omhoog gezet en nu vertrouw ik het wel.
Bij ons past het niet, er is echt te weinig ruimte over als we hem hebben geladen. Dus maar nieuwe 8 inch gekocht incl nieuwe velg. De oude banden bleken uit 1985 en 1990 te zijn :o. We rijden op het gemak binnendoor naar Zuid Frankrijk dus komt goed.
De nieuwe banden staat op max load 360 kilo, dat is wel weinig voor een vouwwagen, of moet je dat dan x2 doen omdat je 2 banden hebt of ben ik nu echt blonT :#
De wagen mag totaal 450 kg wegen dus 2x 360kg red je het makkelijk. Nou moet je altijd wat onder het totaal blijven, bochten en dergelijke oefenen meer kracht op het ene wiel uit dan op het andere maar wat je hebt is ruim genoeg. Ik heb 2x 437kg er onder zitten nu :#
Citaat van: Froessen op juli 09, 2015, 09:11:37 PM
De wagen mag totaal 450 kg wegen dus 2x 360kg red je het makkelijk. Nou moet je altijd wat onder het totaal blijven, bochten en dergelijke oefenen meer kracht op het ene wiel uit dan op het andere maar wat je hebt is ruim genoeg.
Daar is al rekening mee gehouden. Loadindex en speedindex zijn dynamisch gemeten getallen. Stilstaand kan een band echt nog véél meer dan, dan kan het goed zijn dat je er twee ton op kunt zetten per band. Loadindex en speedindex zijn ook aan elkaar gekoppeld, dus je mag met de maximale load gaan tot de maximale snelheid. Daarom zie je soms ook banden van dezelfde maat die meer load hebben, maar waar je dan wel weer minder hard mee mag.
Kijk, weer wat geleerd! Nou blijf ik zelf graag aan de veilige kant zitten, 437kg per band en speedindex van 140km/h moet lukken :+ Kwam toevallig zo uit, deze waren het goedkoopst compleet en met zoveel marge zou het haast niet fout kunnen gaan.
Citaat van: Froessen op juli 10, 2015, 12:13:47 AM
Kijk, weer wat geleerd! Nou blijf ik zelf graag aan de veilige kant zitten, 437kg per band en speedindex van 140km/h moet lukken :+ Kwam toevallig zo uit, deze waren het goedkoopst compleet en met zoveel marge zou het haast niet fout kunnen gaan.
Mooi voorbeeldje:
http://www.autoblog.com/2006/11/22/touareg-v10-tdi-tows-a-747/
7 ton
extra toegevoegd aan een wagen van zelf al ruim 2 ton. Dus normaalgesproken het hele wagengewicht, maar nu per band, om maar voldoende tractie te krijgen. Standaardbanden met een loadindex van 106, dus 950 kg per band. Da's bijna 2,5 keer overschreden!
Vind wel dat je er onder moet blijven en hoe meer ruimte hoe minder de banden belast worden en dus ook minder kans op problemen. Maar met een Camp-let zit je al gauw goed, heerlijk die lichtgewicht badkuipen op wieltjes :+
Citaat van: Froessen op juli 10, 2015, 04:54:42 PM
Vind wel dat je er onder moet blijven en hoe meer ruimte hoe minder de banden belast worden en dus ook minder kans op problemen. Maar met een Camp-let zit je al gauw goed, heerlijk die lichtgewicht badkuipen op wieltjes :+
Je moet er ook onder blijven, dat is wettelijk verplicht. Maar desalniettemin zit er dus wel een marge op en kan de boel statisch nog veel meer aan dan dynamisch. Hoewel er hier doodleuk 6 achter mekaar van de velg geblazen worden, vanaf 2.09:
https://www.youtube.com/watch?v=zaYFLb8WMGM
Dat gaat je met een camplet inderdaad niet zo snel lukken... :K