De dealers van Cabanon hanteren allemaal dezelfde prijs?!
Het lijkt wel een prijskartel, een afspraak tussen bedrijven om producten niet lager dan een bepaalde prijs te verkopen.
Kartelvorming is niet gewenst, daar zij het concurrentieprincipe tegenwerkt. En verboden bij de wet.
Bij een dealer kreeg ik een kadobon aanbod van €150,- bij de eventuele aanschaf prijs van € 9249,-.
Je begrijpt dat we meteen in de auto zijn gestapt voor deze geweldige 1,63 % korting
NOT dus.
Ik wilde ook nog voor € 1263,- inrichting kopen.
Maar mijn € 10.000 kan ik dus ook gerust bij een ander besteden.
Wie heeft ervaringen met betere aanschafkorting?
Korting geven heeft ook te maken met gunnen. Mijn ervaring is dat keihard onderhandelen weinig zin heeft. Maar het scheelt per dealer wat de juiste tactiek (taktiek?) zal zijn.
Wij kregen weinig korting op de wagen, aardig wat korting op de extra's en een tamelijk hoge inruilprijs voor onze oude wagen. Al met al bleven we daardoor ruim binnen ons budget.
En kartelvorming, prijsafspraken en zo. Het lijkt erop dat je gelijk hebt, maar om dan ook je gelijk te krijgen is echt iets anders. Succes met onderhandelen en bedenk dat een aantal dealers hier ook meeleest.
Wen er maar aan. Net als bij veel andere producten zit de korting hooguit in een hogere inruilprijs, wat gratis hebbedingetjes of een bonnetje.
Er is ook geen sprake van kartelvorming, want je bent vrij om een ander merk vouwwagen te kopen dat goedkoper is. Er is dus wel degelijk sprake van een vrije markt en concurrentie tussen detaillisten onderling. Maar dan eerder met merken.
Bovendien betreft het hier geen afspraak tussen dealers onderling. Eerder van verkapte verticale prijsbinding. Strikt genomen is dat ook verboden, maar slecht controleerbaar en bewijsbaar zoals CEO al aangeeft. Een dealer is tenslotte geheel vrij om korting te geven, maar krijgt dan wellicht wel traag geleverd of raakt dan mogelijk z'n dealerschap kwijt, met alle leveringsaspecten (zoals extra korting bij een x-tal verkochte wagens) van dien. En in het al of niet geven van dergelijke faciliteiten is een merk geheel vrij.
Los daarvan vind ik het altijd een beetje twijfelachtig om een korting als 'te laag' te beoordelen zonder enige kennis van de markt en de marges.
Korting moet je altijd afzetten tegen de marge voor en de kosten van de detaillist. Zolang je die marge en de kosten van die detaillist niet kent (enig idee wat een showroom voor vouwwagens aan oppervlak vraagt en dus aan kosten als huur en verwarming met zich meebrengt en wat een x-tal showroomwagens voor waardedaling hebben?) is 'te laag' slechts een door onwetendheid gedreven slag in de lucht.
Reken even mee: als de marge voor de detaillist 30% (ook maar een natte vinger) is en jij wilt 10% korting op de verkoopprijs, weet dan dat je van die detaillist dus feitelijk vraagt of-ie effe 30% van z'n bruto marge wil inleveren. En effectief misschien wel meer dan de winst voor belastingen (winst na aftrek van alle kosten) die hij op de verkoop heeft.
De handel in vouwwagens is geen liefdewerk oud papier. Het is handel. Een manier om brood te verdienen.
Staan de Cabanon vouwwagens in de kampeerwinkel in Zeist?
Men schrijft:
>>>Op vertoon van uw lidmaatschap vouwwagenclub pas krijgt u in onze kampeerwinkel 10% korting op uw aankopen. Hierbij uitgezonderd zijn al geldende aanbiedingen.
Citaat van: wildoit op juni 16, 2015, 03:55:01 PM
Staan de Cabanon vouwwagens in de kampeerwinkel in Zeist?
Men schrijft:
>>>Op vertoon van uw lidmaatschap vouwwagenclub pas krijgt u in onze kampeerwinkel 10% korting op uw aankopen. Hierbij uitgezonderd zijn al geldende aanbiedingen.
Nee. Die staan in de vouwwagenshowroom op de 1e verdieping. De kampeerwinkel is een apart deel.
Citaat van: Frankie op juni 16, 2015, 04:09:48 PM
Nee. Die staan in de vouwwagenshowroom op de 1e verdieping. De kampeerwinkel is een apart deel.
Dus op de inrichting a € 1263,- krijg ik bij deze zaak € 126,- korting
(tafel XL, 4 stoelen, toilet, koeling gr, gas, jerrycan/ roltank, kast ripiani xl, BBQ picnic Ferrboli , gasstraler gimeg, opstapje opvouwbaar, kledingkast Defa, waterkoker tristar 1000W, kogeldrukmeter, toiletvloeistof 1ltr, afvoerslang etc etc)
In alle prijsfolders van de verschillende Cabanon dealers staan dezelfde prijzen?? !!
Dus hoeven de dealers niet te concurreren!! En als jij als consument geen verstand hebt van de markt en marges moet je maar de hoofdprijs accepteren???
En als jij een auto koopt van €20.000 dan ga je ook graag akkoord met € 326,- korting?
En een eerlijk antwoord krijg je niet als je zou vragen naar hun marge, dus blijf je in onwetendheid en vragen ze er zelf om, om een slag te slaan naar de korting!!
Citaat van: Frankie op juni 16, 2015, 12:10:08 PM
Wen er maar aan. Net als bij veel andere producten zit de korting hooguit in een hogere inruilprijs, wat gratis hebbedingetjes of een bonnetje.
Er is ook geen sprake van kartelvorming, want je bent vrij om een ander merk vouwwagen te kopen dat goedkoper is. Er is dus wel degelijk sprake van een vrije markt en concurrentie tussen detaillisten onderling. Maar dan eerder met merken.
Bovendien betreft het hier geen afspraak tussen dealers onderling. Eerder van verkapte verticale prijsbinding. Strikt genomen is dat ook verboden, maar slecht controleerbaar en bewijsbaar zoals CEO al aangeeft. Een dealer is tenslotte geheel vrij om korting te geven, maar krijgt dan wellicht wel traag geleverd of raakt dan mogelijk z'n dealerschap kwijt, met alle leveringsaspecten (zoals extra korting bij een x-tal verkochte wagens) van dien. En in het al of niet geven van dergelijke faciliteiten is een merk geheel vrij.
Los daarvan vind ik het altijd een beetje twijfelachtig om een korting als 'te laag' te beoordelen zonder enige kennis van de markt en de marges.
Korting moet je altijd afzetten tegen de marge voor en de kosten van de detaillist. Zolang je die marge en de kosten van die detaillist niet kent (enig idee wat een showroom voor vouwwagens aan oppervlak vraagt en dus aan kosten als huur en verwarming met zich meebrengt en wat een x-tal showroomwagens voor waardedaling hebben?) is 'te laag' slechts een door onwetendheid gedreven slag in de lucht.
Reken even mee: als de marge voor de detaillist 30% (ook maar een natte vinger) is en jij wilt 10% korting op de verkoopprijs, weet dan dat je van die detaillist dus feitelijk vraagt of-ie effe 30% van z'n bruto marge wil inleveren. En effectief misschien wel meer dan de winst voor belastingen (winst na aftrek van alle kosten) die hij op de verkoop heeft.
De handel in vouwwagens is geen liefdewerk oud papier. Het is handel. Een manier om brood te verdienen.
Ik zou zeggen 'leven en laten leven';
'We' (daar hoor ik zelf niet meer bij) kopen tegenwoordig meer op basis van de hoogte van de korting dan op basis van de prijs zelf. We zij op dit moment druk naar meubelen aan het kijken en ik word er gewoon misselijk van dat verkopers, geheel ongevraagd en ook niet bij de minste winkels, beginne te roepen over 'hoeveel korting' er op het betreffende meubel zit; hoezo korting, wat kost het überhaupt?? (Als ik dat al wil weten, want ik hoef de prijs niet eens te weten als het product met niet aanstaat)
Ik denk dat Cabanon gewoon de verkoop prijzen dicteert aan de dealers.
Citaat van: wildoit op juni 16, 2015, 05:33:16 PM
In alle prijsfolders van de verschillende Cabanon dealers staan dezelfde prijzen?? !!
Yep. Dat heet een verkoop-adviesprijs. Is in heel veel branches gebruikelijk.
Citaat van: wildoit op juni 16, 2015, 05:33:16 PMDus hoeven de dealers niet te concurreren!!
Jawel. Hoewel ze feitelijk natuurlijk als dealer allemaal in zekere mate een regio vertegenwoordigen, kunnen ze concurreren. Bijvoorbeeld met serviceniveau. Met faciliteiten. Of met gratis accessoires.
Citaat van: wildoit op juni 16, 2015, 05:33:16 PMEn als jij als consument geen verstand hebt van de markt en marges moet je maar de hoofdprijs accepteren???
Dat zei ik niet. Wat ik zei is dat je pas kunt weten of en zo ja welke korting mogelijk of reëel is, je inzicht moet hebben in de kosten van e.e.a.. Zo niet, dan is wat je wel 'een leuke korting' vindt, een absolute slag in de lucht.
Citaat van: wildoit op juni 16, 2015, 05:33:16 PMEn als jij een auto koopt van €20.000 dan ga je ook graag akkoord met € 326,- korting?
Ik zal je vertellen dat ik vorig jaar een nieuwe auto gekocht heb en daarvoor 3 offertes aangevraagd heb. De enige korting die er mogelijk was, was een wat ruimere inruilwaarde van de oude auto en de toepassing van de door de importeur geregisseerde actiekorting. Sterker nog. Van de dealer met de actiekorting kreeg ik de verzekering dat de dealer die mij die actiekorting ook wilde geven (maar die verkoop dus na de voor hem geldende periode toch onder zijn eigen actieperiode wilde laten vallen) door de importeur teruggefloten zou worden of die korting voor zijn eigen rekening zou moeten nemen, wat feitelijk verkoop met verlies zou betekenen.
Citaat van: wildoit op juni 16, 2015, 05:33:16 PMEn een eerlijk antwoord krijg je niet als je zou vragen naar hun marge,
Tuurlijk niet. Als je een handelaar vraagt naar z'n marge, is dat vergelijkbaar met als ik jou vraag om je bruto salaris, toeslagen, secundaire arbeidsvoorwaarden en het aantal uren dat je daarvoor werkt. En dat terwijl jij mij niet eens wat wilt verkopen. En die dealer wel.
Heb je overigens de caissiere van de supermarkt wel eens gevraagd om korting omdat je een trouwe klant bent?
Wanneer je naar de winkel gaat en er staat een verkoopprijs op , dan weet je toch wat het kost ? Vragen staat vrij, maar de handelaar hoeft toch geen verantwoording af te leggen.
Verder is het zoals Frankie zegt: je hebt totaal geen idee wat de marges zijn en wat de kosten zijn voor de handelaar.
Als consument wilt iedereen alles goedkoop en als "werkmens" een zo hoog mogelijk loon.
Wij waren eigenlijk ook overal evenveel geld kwijt.............Toen we 'm besteld hadden (bij Ridderbeks) kreeg ik nog een offerte van "van der Slik" binnen die echt wel een flink stuk lager was dan de rest...........maar helaas was het voor ons al te laat. Daarnaast hebben we wel iets meer betaald, maar hebben we de dealer wel relatief dichtbij, dus als er iets mee is dan is het ook zo gerepareerd etc......(always look on the bright side)
Maar goed, ik denk dat we voor die korting ook nog wel een stukje hadden willen rijden :J
Ik heb een tijdje bij een beddenspeciaalzaak gewerkt, wij hanteerden ook gwn de adviesprijzen, naar beneden afronden qua (toen nog) guldens was minder gebruikelijk.
Het uitzoeken van accessoires werd niet moeilijk over gedaan en mochten we voor 10% nog aan accessoires bij doen.
maw, Je zou kunnen onderhandelen over de vouwwagen (hogere inruil of geen inruil en dan oude verkopen op mp) en de assessoires als extra bij bedingen of daarvoor naar een ander gaan.
Werkte bij ons wel altijd (niet voor die 1200 euro dan, maar ietsje minder)
Mijn stelling is altijd: het moet uit de lengte of uit de breedte. Wat je bedingt aan korting, moet er in de aftersales weer uitgehaald worden. En zolang ik de eigenaar of de verkopers nog niet in een fonkelnieuwe Maserati zie rondrijden, of de zaak zelf opgepoetst wordt met onzinnige dure fratsen, halen ze me niet echt het vel over de neus.
Frankie slaat de spijker op z'n kop. Iedereen met een commerciële functie zal zijn uitleg begrijpen. Het verschil tussen inkoopprijs en verkoopprijs is niet de winst van de verkoper. De huur of hypotheek wordt daar van betaald en alle andere lasten. En als het goed is blijft er aan het eind van de maand wat over om boodschappen van te doen.
Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn.
Prima vouwwagen trouwens, zo'n cabanon :K
In de vouwwagen wereld is het nu eenmaal wat er op het prijskaartje staat, moet-ie kosten.
Dan is er niet veel mogelijk. Je zou verwachten dat er op zo'n (stevig) prijskaartje wel wat is af te dingen, maar kennelijk is hier weinig tot geen ruimte voor in het prijskaartje.
Heb me er ook aan ge-ergerd toen wij op zoek waren, wij gaven aan dat een nieuwe waarschijnlijk te duur voor ons zou zijn en dat we op zoek gingen naar een gebruikte. Toen werd ons verteld dat ze ons een aantrekkelijk aanbod wilden doen op een overjarig model om ons over de streep te trekken. We waren erg benieuwd en danook zeer teleurgesteld toen dat aanbod ook zo'n dergelijk klein percentage was. Nog altijd aardig boven ons budget. We hadden ons budget best op willen rekken als het aanbod 5-10% was geweest.
Kennelijk zijn er geen grote marges in vouwwagen land omdat er toch onder de merken onderling concurrentie is.
Als ze dan in de vraagprijs onderhandelruimte moeten inbouwen prijzen ze zichzelf dus uit de markt. Er zijn andere markten (bijv tweedehands auto's) waar dit wel meer een gewoonte is omdat daar pingelen ook de gewoonte is ;)
Of bijvoorbeeld als je een keuken gaat kopen is dat wel anders.
Hier wordt door de verkopers vaak naast een basissalaris een percentage commissie verdiend van het verschil verkoopprijs-kostprijs. Dus dan is het in eigenbelang van de verkoper om te proberen zoveel mogelijk te verdienen aan die keuken. De openingsprijs wordt dan vaak zo hoog mogelijk ingezet maar dit kun je vaak zeer behoorlijk uitonderhandelen - uiteindelijk heeft de verkoper liever een kleine commissie dan geen verkoop....
Een compleet andere markt dus.
Citaat van: KlapJoeri op juni 16, 2015, 08:36:51 PMAls ze dan in de vraagprijs onderhandelruimte moeten inbouwen
Je slaat hier de spijker op de kop. Onderhandelruimte inbouwen. Dat is het verschijnsel waarmee veel consumenten zichzelf graag voor de gek houden. Die zien liever een prijs van 10K waar ze 10% vanaf kunnen praten dan een vaste prijs van 9K.
Ik heb een man die inkoper is en al jaren onderhandelervaring heeft. Zelfs hij kreeg weinig van de prijs af (wel wat voordeeltjes). We zijn zelfs weggegaan, maar het hielp niks... Dus verwacht er niet teveel van. De voordelen die we hadden was bv het inruilen van onderdelen uit het actiepakket die we niet wilden voor de voortent en achtertent.
Citaat van: Drees op juni 16, 2015, 09:27:41 PMWe zijn zelfs weggegaan, maar het hielp niks...
En als je dat ook nog eens afzet tegen het feit dat het de afgelopen jaren in die sector (en waar niet) toch behoorlijk mager geweest is, dan is dat toch wel een aanwijzing voor de vraag of er ruimte in de marge zit.
........ we zijn met zijn alleen beetje de weg kwijt geraakt ..........
We kopen geen spullen, maar we kopen korting; hoe meer korting, des te lager is de drempel om het betreffende product aan te schaffen;
'hoe durft ie?, om zo weinig korting te geven', 'wat denkt ie wel niet' 'het is crisis!, omlaag met die prijs'
....... en toch later nog alle service verlangen ......... als de verkopende partij nog bestaat
Ik kocht twee jaar geleden een nieuwe auto en de kortingen varieerden van 4, 6 tot uiteindelijk 10% bij de laatste dealer maar dan moest ik wel dezelfde dag nog komen. Wat we natuurlijk gedaan hebben .
Citaat van: Frankie op juni 16, 2015, 06:58:35 PM
Ik zal je vertellen dat ik vorig jaar een nieuwe auto gekocht heb en daarvoor 3 offertes aangevraagd heb. De enige korting die er mogelijk was, was een wat ruimere inruilwaarde van de oude auto en de toepassing van de door de importeur geregisseerde actiekorting. Sterker nog. Van de dealer met de actiekorting kreeg ik de verzekering dat de dealer die mij die actiekorting ook wilde geven (maar die verkoop dus na de voor hem geldende periode toch onder zijn eigen actieperiode wilde laten vallen) door de importeur teruggefloten zou worden of die korting voor zijn eigen rekening zou moeten nemen, wat feitelijk verkoop met verlies zou betekenen.
Heb je overigens de caissiere van de supermarkt wel eens gevraagd om korting omdat je een trouwe klant bent?
Bij supermarkten hoef je geen extra korting te vragen omdat alles wel een keer in de aanbieding is. Als je goed oplet koop je alles voor een lagere prijs.
Bij bouwmarkten ook, deze stunten vaak met 10, 20, 30% korting.
Dus daar koop je ook alles als je wilt met korting.
Het is mijn ervaring dat er op een overjarig showroom model toch wel flinke korting te bedingen is.
Wij zijn wel 3x geweest en weer weggegaan maar hebben uiteindelijk onze zin gekregen.
Hij moest uit de showroom voor het nieuwe model. Dat isnhet juiste moment.
Wat is dan de spreekwoordelijke stroop die jij meeneemt buiten een flinke zak geld?
Citaat van: Marcel78 op juni 16, 2015, 08:27:08 PM
Frankie slaat de spijker op z'n kop. Iedereen met een commerciële functie zal zijn uitleg begrijpen. Het verschil tussen inkoopprijs en verkoopprijs is niet de winst van de verkoper. De huur of hypotheek wordt daar van betaald en alle andere lasten. En als het goed is blijft er aan het eind van de maand wat over om boodschappen van te doen.
Met stroop vang je meer vliegen dan met azijn.
Prima vouwwagen trouwens, zo'n cabanon :K
Citaat van: wildoit op juni 17, 2015, 08:21:59 AM
Wat is dan de spreekwoordelijke stroop die jij meeneemt buiten een flinke zak geld?
Ik kan niet voor Marcel78 spreken, maar persoonlijk zou ik zeggen dat de stroop bestaat uit het achterwege laten van de gedachte dat je bij het betalen van de adviesprijs voor een vouwwagen met een aantal gratis accessoires 'gesneden wordt'. Als dit zich over de volle breedte bij iedereen afspeelt, dan mag je je afvragen of grotere kortingen wel realistisch zijn. Een verkoper die het gevoel heeft dat-ie te weinig aan je verdiend heeft, zal dat per definitie later op een of andere manier terug willen halen.
Citaat van: Mark2911 op juni 17, 2015, 08:17:29 AM
Het is mijn ervaring dat er op een overjarig showroom model toch wel flinke korting te bedingen is.
Wij zijn wel 3x geweest en weer weggegaan maar hebben uiteindelijk onze zin gekregen.
Hij moest uit de showroom voor het nieuwe model. Dat isnhet juiste moment.
Dat is een andere situatie. Zo heb ik op mijn vorige Berlingo ook een gratis trekhaak gekregen omdat ik een Volvo 440 turbo inleverde en ik uit voorraad kocht. Dan is er meer mogelijk. Dealers willen geen voorraad. En zeker geen oude voorraad, want dat kost geld. Als je een regulier actueel model bestelt valt er maar weinig te rommelen.
Citaat van: wildoit op juni 17, 2015, 08:15:33 AMIk kocht twee jaar geleden een nieuwe auto en de kortingen varieerden van 4, 6 tot uiteindelijk 10% bij de laatste dealer maar dan moest ik wel dezelfde dag nog komen. Wat we natuurlijk gedaan hebben .
Met of zonder inruil? Zie ook mijn voorbeeld hierboven. Echt hoor. Bij de IVA worden ze opgeleid om geld te verdienen. Niet om zichzelf tekort te doen. Die 'dezelfde dag terug komen' is dezelfde truc als keukenboeren uithalen.
Citaat van: wildoit op juni 17, 2015, 08:15:33 AMBij supermarkten hoef je geen extra korting te vragen omdat alles wel een keer in de aanbieding is. Als je goed oplet koop je alles voor een lagere prijs.
Bij bouwmarkten ook, deze stunten vaak met 10, 20, 30% korting.
Dus daar koop je ook alles als je wilt met korting.
Dat is voor jou een vraag en voor de supermarkt een weet. Want voor hetzelfde geld (of liever: niet voor hetzelfde geld) betaal je buiten de actieperiode en voor andere dan actieproducten zoveel teveel, dat je in de actieperiode je eigen korting betaalt.
Even los van het soort prijsverschillen dat sowieso al bestaat. En zelfs is het mogelijk dat het product met korting duurder is dan het product zonder korting:
(https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/v/t1.0-9/11098253_10207160937046541_2338711563380050331_n.jpg?oh=1a55d586f2b83882ee1fd3193f9f11cd&oe=55F3DCCA)
En vergelijk bijvoorbeeld ook diepvries Tilapia met 'verse' Tilapia, die niet bestaat. Verse Tilapia is ontdooide diepvries Tilapia voor een tweemaal zo hoge prijs.
Volgens mij hou je jezelf voor de gek als je denkt dat je een grote korting hebt bedongen.
Uiteindelijk zal de verkopende patij toch willen overhouden aan de verkoop.
Ik heb het (héél) lang geleden (ruim voor internet) meegemaakt dat wij, dat wil zeggen het winkelpersoneel, vóór de uitverkoop de prijzen moesten verhogen, waarna ze werden afgeprijst maar net onder het oude prijsniveau.
Het lijkt overigens wel een ziekte om over alles maar alles goedkoper te willen.
Als ondernemer wordt ik daar constant mee geconfronteerd. Klanten denken kennelijk dat we super marges hebben en er altijd wel wat af kan.
Of ze weter beter dan ik hoeveel tijd iets kost en elaten niet na verbaasd te zijn als ze de werkelijke tijdsbesteding zien.
Dat gevoel heb ik hier ook bij, hoge kortingen moet kunnen want ze verdienen er toch meer dan genoeg op!
De cultuur is in Nederland behoorlijk aan het veranderen. Sinds we veel op vakantie gaan waar het onderhandelen onderdeel van het spel is en ook hier mensen afkomstig uit landen rond de Middellandse Zee wonen zorgen voor een andere cultuur.
Als je tegenwoordig gaat bellen voor een nieuw energiecontract, internet of in een winkel een apparaat, bril of meubels koopt dan ga je standaard al om korting vragen. De terughoudendheid die velen nog hadden is daar behoorlijk vanaf. Best balen voor diegenen die dat nog niet doorhebben of durven. deze groep, veelal ouderen, betalen stelselmatig teveel.
Ook in de klapkarrenbranche is te onderhandelen, toen we onze HK met redelijk wat opties kochten ging er een behoorlijke korting van de vraagprijs af. Altijd lastig om vast te stellen of dat nu binnen of buiten de marge valt.
Maar vragen naar korting kan altijd en doen we tegenwoordig ook bijna standaard. Er zijn overigens ook winkels genoeg die standaard zeggen dat ze geen korting geven, IKEA bijvoorbeeld heeft af en toe een aanbieding, maar verder zijn de prijzen vast. Geeft ook weer vertrouwd gevoel je weet dat je dezelfde prijs als iedereen betaalt. Dat is bij de winkels waar onderhandeld kan worden altijd maar der vraag of die beter gebekte buurman meer korting heeft gekregen.
Citaat van: Spiegelbeeld op juni 17, 2015, 09:44:42 AMOok in de klapkarrenbranche is te onderhandelen, toen we onze HK met redelijk wat opties kochten ging er een behoorlijke korting van de vraagprijs af. Altijd lastig om vast te stellen of dat nu binnen of buiten de marge valt.
Nou wil het feit, dat HK helemaal geen dealerschappen kent en binnen het eigen merk dus helemaal nul concurrentie kent tussen aanbieders onderling.
Maar wat belangrijker is: dat HK qua prijs aan de hoge kant van de markt ligt, zonder dat er sprake is van een marge voor de dealer. Kun je nagaan hoeveel je nog 'teveel betaalt' als je voor je gevoel een 'aardige korting' bedongen hebt.
De vraag is wat je gedaan zou hebben als je die korting niet gehad zou hebben. Dezelfde HK elders kopen kan nu eenmaal niet. Dus je mag je afvragen waarom HK die korting precies gaf als je elders toch niet terecht kunt. Waarschijnlijk om jou als klant het gevoel te geven dat jij de winnaar van onderhandelingen bent en dus met een goed gevoel de deur uit ging ondanks het feit dat je €15K lichter geworden bent. En dus heeft-ie die korting bij voorbaat al ingebouwd in de verkoopprijs. Zodat-ie in principe elke klant dat geluksgevoel kan geven, dat in de volksmond 'jezelf voor de gek houden' heet.
+1
Citaat van: Frankie op juni 17, 2015, 10:18:39 AM
De vraag is wat je gedaan zou hebben als je die korting niet gehad zou hebben.
Dat is inderdaad de vraag, maar dat geldt toch voor alles? Zodra het aanbod qua specs aantrekkelijk is en de vraag "gevoelsmatig" correct dan zeg je ja.
Wordt de prijs te gortig dan ga je verder shoppen en vindt je een product dat qua specs en prijs wel acceptabel is.
In een product aan de bovenkant van de markt zit betaal je altijd "teveel", dat geldt voor klapkarren maar ook auto's, elektronica enz. Een Volkswagen is een hele goede auto, maar de meerprijs ten opzichte van de KIA is niet uit te leggen, dat geldt ook voor de Apple I-phonel ten opzichte van de Huwaie en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Uiteindelijk gaat het erom of je tevreden bent met je aankoop! En als je daar "keihard onderhandelend" wat euro's vanaf hebt gekregen dan ben je nog een beetje blijer.
Misschien die mafketel van een Yanis Varoufakis meenemen, dan krijg je waarschijnlijk geld toe als je een klapkar koopt.
Verkopen is een vak, waarbij verschillende methodes worden gebruikt om jou als koper over de streep te trekken. Korting geven is slechts één van die methodes, maar wel één die vaak wordt gebruikt. Als je je beseft dat het een verkooptruc is, ga je verder kijken, want er zijn bijvoorbeeld automerken die een hoge adviesprijs hanteren, zodat ze ook een hoge inruilprijs kunnen geven (iedereen vraagt op een verjaardag of je een hoge inruil hebt gehad, niet of je (te)veel hebt bijbetaald). Bij mijn laatste auto scheelde dit 10% voor vergelijkbare auto's. Dus staar je niet blind op wat voor korting je krijgt maar kijk naar de prijs/kwaliteit verhouding die jou past.
Wij hebben onze Cabanon gekocht bij Pauwels in Almelo. We waren er meerdere keren geweest en diverse mogelijkheden besproken maar van de prijs kon niks af. Wel heb ik wat xtra weten bij te praten zoals de luxe luifel en de disselbak. Verder kregen we op 20% korting op aangekochte spullen uit hun kampeerwinkel. Ik heb verder eigenlijk niet het gevoel gehad dat ze me oor probeerden aan te naaiden en ik ben tevreden met de uiteindelijke afhandeling :J
Citaat van: wildoit op juni 17, 2015, 08:21:59 AM
Wat is dan de spreekwoordelijke stroop die jij meeneemt buiten een flinke zak geld?
Met alleen maar roepen om een hoge korting bereik je niks. Mopperen en onvriendelijk doen tegen de verkoper zal averechts werken. Vraag tijdens het onderhandelen eens vriendelijk om een extra kopje koffie en praat net zo lang tot je het samen eens bent. Als de verkoper niks kan verdienen zal hij niet aan je verkopen. "Gratis" accessoires of korting op andere aankopen liggen altijd meer voor de hand.
Alles is al een beetje gezegd en de prijzen liggen idd redelijk vast. Door de bediening van een regio door een dealer kan het vervelende consequenties hebben als je voor een paar euro korting je klapper aan de andere kant van Nederland koopt. Lees het forum maar eens na... Diverse klaagliederen te vinden over service op 200km enkele reis en een op zaterdagen gesloten werkplaats.
Wij hebben met rustig koffiedrinken en gezellig kletsen twee Jamets voor een nette prijs gekocht. En die service op 25km van huis is heel, heel erg fijn en nu ik geen leasebak meer heb achteraf ook financieel de juiste keuze.
Het gaat uiteindelijk over het totaalplaatje en niet alleen over de prijs van de klapper.
Citaat van: TallGuy212 op juni 17, 2015, 06:49:04 PM
Alles is al een beetje gezegd en de prijzen liggen idd redelijk vast. Door de bediening van een regio door een dealer kan het vervelende consequenties hebben als je voor een paar euro korting je klapper aan de andere kant van Nederland koopt. Lees het forum maar eens na... Diverse klaagliederen te vinden over service op 200km enkele reis en een op zaterdagen gesloten werkplaats.
Zo is het maar net. Het is dat wij graag een Holtkamper wilden, maar anders beslist een vouwwagen dicht in de buurt gekocht zoals onze eerste vouwwagen, de Jametic. Maar mij hoor je niet klagen als ik voor service naar Bunnik moet. Is eigen keus geweest.
Citaat van: Yella op juni 17, 2015, 06:52:16 PMMaar mij hoor je niet klagen als ik voor service naar Bunnik moet. Is eigen keus geweest.
Hihi... dat is de luxe positie die ik had toen Erica nog Aart Kok dealer was. Vanuit Utrecht naar Zeist toen het een Aart Kok werd en vanuit Utrecht naar Bunnik als het een Holtkamper was geworden. :#
Van Aart Kok weet ik dat aantal dealers is teruggedraaid omdat ze wel korting gaven of aanbiedingen deden.
Bij ons konden we er ruim tien procent af praten..... en drie weken proberen met indien het niet beviel terugkoop garantie (minus duizend euro) Wat aanzienlijk goedkoper was dan huren.
Wij kochten een showroommodel omdat we pas laat op vakantie gingen naar kregen een gloednieuwe..... was makkelijker. Voldoende ruimte om te onderhandelen toen.
Was trouwens bij de Jong in de Zilk... ook daarna prima service gekregen.
Citaat van: Krizz op juni 17, 2015, 11:51:42 PMVan Aart Kok weet ik dat aantal dealers is teruggedraaid omdat ze wel korting gaven of aanbiedingen deden.
Het lijkt muggeziften, maar "van Aart Kok" kan hier twee dingen betekenen. Ik neem aan dat het niet zo is dat je dat van Aart Kok zelf te horen hebt gekregen.
Aart Kok heeft bovendien al zijn dealerschappen c.q. verkooppunten ingetrokken. Voor een verkoper is het dan positiever om tegen de klant te zeggen dat een dealerschap ingetrokken is omdat-ie korting gaf, dan omdat-ie de minimum-omzet voor een dealerschap niet kon halen.
Je hebt daar wel een punt.
Maar ik begreep dat ze het ook exclusief wilden houden.
Niets mis met de mensen in Heemstede hoor.... ik wilde alleen maar aangeven dat ik de ruime korting wel voor elkaar kreeg.
Citaat van: Krizz op juni 18, 2015, 08:57:21 AMik wilde alleen maar aangeven dat ik de ruime korting wel voor elkaar kreeg.
Hoe langer ik over korting nadenk, hoe raarder ik het fenomeen korting bij aankoop begin te vinden.
Korting is in mijn optiek altijd iets wat je geeft omdat je er als leverancier iets voor terug krijgt of iets behoudt wat je niet kwijt wilt. Kortom, er staat iets tegenover.
Korting dus, als je klanten wilt trekken ("nu van... voor...") omdat je vriendjes bent ("kan ik dat bij jou misschien goedkoper krijgen?"), omdat er een wederzijds voordeel bestaat (quantumkorting), of als er sprake is van een langdurige relatie (= omzetzekerheid. Hoewel energiemaatschappijen en hypotheekverstrekkers dat concept niet echt lijken te bevatten :( ).
Elke andere vorm van incidentele korting is geboren uit angst van de leverancier dat de klant op het laatste moment naar een ander gaat. Maar als die ander (omdat de markt nu eenmaal zo in elkaar zit; denk daarbij aan de keukenboeren) een vergelijkbare korting geeft, wordt het feitelijke prijsverschil voor de klant netto onder de streep dus echt minimaal.
Sterker nog. Dan is-ie al heel snel aan brandstof meer kwijt dan de korting 'm aan voordeel oplevert.
Het gevolg is dat de gunfactor van de klant een steeds grotere rol gaat spelen. Totdat bij wijze van spreke de geur van de aftershave van de verkoper doorslaggevend wordt...
Blijft vreemd met kortingen, ik heb zelf ook een zaak en geef alleen quantumkorting omdat ik dat wil en onder vaste regels. Maar het afdingen wordt steeds meer gemeengoed en bijna duizend euro extra betalen is toch zonde. ...
In ons geval namen wij genoegen met een showroommodel en latere levering. Dus ook een voor wat hoort wat regeling.
Dat tegenwoordig veel bedrijven de prijzen al verhogen om daarna korting te kunnen geven is een feit.
Korting vragen staat vrij.... korting geven ook....
Korting is misschien niet helemaal het goede woord. Het is meer een onderhandeling naar de beste prijs (voor beide partijen). Bij duurdere goederen en onroerend goed komt dat vaker voor. Ik weet niet hoe dit in de "vouwwagenwereld" zit, maar bij auto's en huizen is dit heel gebruikelijk. Bij een huis zeker, omdat de waarde vooral uit aannames bestaat.
In ieder geval zit er best nog wat marge op, zeker op de accessoires. Bij het Jamet subforum is een topic over wielen onder de keuken (zie: http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=13743.0). Ik heb zelf laatst ook wielen bij die site (wielenoutlet.nl) besteld en de wielen zijn van prima kwaliteit. Zelfs onder de 5 euro heb je al een aardig wiel, met expanders kan je voor €40 klaar zijn. Nu weet ik niet wat voor exotische wielen ze bij Cabanon hebben, maar daar kosten wielen €169. Welliswaar inclusief montage, maar dat zijn de kosten niet.
Citaat van: michield op juni 19, 2015, 08:13:32 AM
Korting is misschien niet helemaal het goede woord. Het is meer een onderhandeling naar de beste prijs (voor beide partijen). Bij duurdere goederen en onroerend goed komt dat vaker voor. Ik weet niet hoe dit in de "vouwwagenwereld" zit, maar bij auto's en huizen is dit heel gebruikelijk. Bij een huis zeker, omdat de waarde vooral uit aannames bestaat.
In ieder geval zit er best nog wat marge op, zeker op de accessoires. Bij het Jamet subforum is een topic over wielen onder de keuken (zie: http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=13743.0 (http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=13743.0)). Ik heb zelf laatst ook wielen bij die site (wielenoutlet.nl) besteld en de wielen zijn van prima kwaliteit. Zelfs onder de 5 euro heb je al een aardig wiel, met expanders kan je voor €40 klaar zijn. Nu weet ik niet wat voor exotische wielen ze bij Cabanon hebben, maar daar kosten wielen €169. Welliswaar inclusief montage, maar dat zijn de kosten niet.
Dat er een marge zit tussen de materiaalkosten en de verkoopprijs is normaal. Tenslotte zit daar nog wel een aantal partijen tussen: Wielenleverancier --> Cabanon --> importeur --> dealer --> consument, ipv. Wielenleverancier --> consument. Al die partijen hebben hun mensen, die zorgen voor de service die ook graag een goed salaris willen en andere onkosten die je ook betaald. Zo werkt onze economie. Heb jij die service niet nodig en doe je het zelf dan hoef je dat ook niet te betalen.
Citaat van: michield op juni 19, 2015, 08:13:32 AM
Korting is misschien niet helemaal het goede woord. Het is meer een onderhandeling naar de beste prijs (voor beide partijen).
Misschien heel vreemd, maar als ik korting moet geven heb echt nooit het gevoel dat ik onderweg naar iets wat voor mij de beste prijs is....
Citaat van: WimS op juni 19, 2015, 10:49:08 AM
Misschien heel vreemd, maar als ik korting moet geven heb echt nooit het gevoel dat ik onderweg naar iets wat voor mij de beste prijs is....
:???? ik kan er geen touw aan vast knopen, ligt wellicht aan mij ............... maar het klinkt inderdaad vreemd
Citaat van: michield op juni 19, 2015, 08:13:32 AM
Korting is misschien niet helemaal het goede woord. Het is meer een onderhandeling naar de beste prijs (voor beide partijen).
Was een reactie op deze post :#
Citaat van: WimS op juni 19, 2015, 07:21:57 PM
Was een reactie op deze posr :#
De 'beste' prijs is, als-ie in het midden ligt dus altijd beter voor de koper dan voor de verkoper. I:
Citaat van: Frankie op juni 20, 2015, 12:34:04 AM
De 'beste' prijs is, als-ie in het midden ligt dus altijd beter voor de koper dan voor de verkoper. I:
Als ik iets verkoop via bijv. Marktplaats, heb ik altijd een onderhandelinsmarge bij de vraagprijs in. Ik heb vantevoren een minimum prijs en een ideale prijs in mijn gedachten. En dat is zeker niet altijd in het midden.
Citaat van: Drikusniet op juni 20, 2015, 07:34:41 AMAls ik iets verkoop via bijv. Marktplaats,
Marktplaats is er -in de regel- voor tweedehands artikelen. Daarvan wordt de prijs niet opgebouwd uit kosten plus winst. Daar geldt dus -binnen zekere grenzen- 'wat de gek ervoor geeft'.
Citaat van: Drikusniet op juni 20, 2015, 07:34:41 AMheb ik altijd een onderhandelinsmarge bij de vraagprijs in. Ik heb vantevoren een minimum prijs en een ideale prijs in mijn gedachten. En dat is zeker niet altijd in het midden.
Dat lijkt me ook niet. Want wat als blijkt dat men boven jouw ideale prijs, en zelfs boven jouw vraagprijs biedt? Dan ga je niet tegen de koper zeggen als-ie langs komt: 'nah, ik vroeg 100 en je hebt 110 geboden, maar mijn ideale prijs was 90, dus doe dat maar'.
Van het voorjaar CCFlexi gekocht bij VWS. Even thee drinken, praten, opties doornemen en ruim 5% korting gekregen op de eerste vraagprijs en tevens catalogusprijs, welke op 10.000 zat. Korting moet je inderdaad gegund worden en is geen recht maar ik was er blij mee. Mn. de bizar hoge prijzen voor assesoires zaten me niet lekker en met korting was dat gevoel weg. Ik onderhandel altijd maar nooit tot de bodem, iedereen heeft recht op een goede boterham imo.
CiteerMarktplaats is er -in de regel- voor tweedehands artikelen. Daarvan wordt de prijs niet opgebouwd uit kosten plus winst. Daar geldt dus -binnen zekere grenzen- 'wat de gek ervoor geeft'.
Zowel bij nieuw als 2e-hands wordt de prijs bepaalt door vraag- en aanbod. Hierin zit dus geen verschil. En de relatie kostprijs naar verkoopprijs is ook niet altijd hetzelfde. Zo heb ik echt wel verkocht voor de kale kostprijs, om hiermee een volgende opdrachten met goede winst te verkopen.
CiteerDat lijkt me ook niet. Want wat als blijkt dat men boven jouw ideale prijs, en zelfs boven jouw vraagprijs biedt? Dan ga je niet tegen de koper zeggen als-ie langs komt: 'nah, ik vroeg 100 en je hebt 110 geboden, maar mijn ideale prijs was 90, dus doe dat maar'.
Och, niets menselijk is mij vreemd, maar dat men meer biedt als de vraagprijs heb ik nog niet meegemaakt.
Citaat van: Drikusniet op juni 20, 2015, 01:27:12 PMZowel bij nieuw als 2e-hands wordt de prijs bepaalt door vraag- en aanbod. Hierin zit dus geen verschil.
En de relatie kostprijs naar verkoopprijs is ook niet altijd hetzelfde.
Prijs o.b.v. vraag en aanbod is alleen het geval c.q. te zien bij schaarste of overvloed. De prijs wordt in de huidige economie door talloze factoren bepaald. De kosten voor marketing is er één van. Om maar een voordehandliggend voorbeeld te geven: Chanel No5 kent de geur van exclusiviteit en een hoge prijs. Maar d'r is geen winkel die zal zeggen: "Nee, het is op" of "De prijs is gestegen want er is krapte op de markt". Zelfs heeft de prijs geen bijzondere relatie met de 'concurrentie'. Wij hebben een economie van constante overvloed.
Citaat van: Drikusniet op juni 20, 2015, 01:27:12 PMZo heb ik echt wel verkocht voor de kale kostprijs, om hiermee een volgende opdrachten met goede winst te verkopen.
Dat kan. Zoals ik eerder al zei: er moet altijd iets tegenover korting staan. In dit geval dus de door mij genoemde continuïteit. Persoonlijk doe ik dat niet, want 8 van de 10 opdrachtgevers die daar gevoelig voor zijn, komen niet met vervolgopdrachten over de brug of zit ook bij die vervolgopdrachten te nuilen over de prijs, zodat je die korting alsnog niet terugverdient.
Eerder merk ik dat klanten roepen: "U bent wel duur mijnheer van der Pol". En vervolgens toch vervolgopdrachten geven omdat ze tevreden zijn over het resultaat.
Maar goed, dat kan uiteraard per branche of doelgroep (bedrijven vs consumenten) verschillen.
.
Wij hebben bij de aanschaf van onze Monaco een zekere bon voor accessoires gekregen, en met veel pijn en moeite kon ik afronden (ging letterlijk om 8 euro :> ) zodat ik later voor het nageslacht nog altijd exact weet wat mijn Monaco heeft gekost. Nou ben ik van huis uit aannemer en doe best vaak (prijs)onderhandelingen. Ik heb niet het gevoel dat ik 'Oud hollands genaaid werd' (want dan had ik hem niet gekocht). En zolang er blijkbaar niet heel veel merken kunnen bestaan (ik weet zo dat Scout en AlpenKreuzer in elk geval het loodje redelijk recent hebben gelegd) kan het ook nooit zo zijn dat de marges extreem kunnen zijn, want dan zal er vanzelf een prijsduiker komen, omdat alles vrij goed te vergelijken is.
En in the end: over 5 jaar heb je het niet meer over wel of geen korting, maar wel over de mega goede service waar je dan nog steeds gebruik van maakt (in het geval van mijn ouders: die kochten een Scout Eurocruiser en vervolgens een caravan bij dezelfde toko, niet omdat dat nou zo'n speciale caravan was of extreem veel korting kregen, want die hadden ze vergelijkbaar dichterbij kunnen halen, maar wel omdat ze altijd goede service krijgen. Zo goed zelfs, dat ik overweeg om over 3 jaar het carrosserie onderhoud bij de desbetreffende zaak te laten uitvoeren (want hij zit bij mij wel om de hoek: Van Voorthuizen Caravans in Renswoude)
Kleine kanttekening, Scout bestaat al geruime tijd niet meer en Alpenkreuzer is weer op de markt :J
Citaat van: muis op juni 03, 2019, 06:43:37 PM
Kleine kanttekening, Scout bestaat al geruime tijd niet meer en Alpenkreuzer is weer op de markt :J
Klopt maar dat waren zo twee merken die me te binnen schoten
Recentelijk roadmaster en eerder Gerjak;
(En 'Alpenkreuzer' is een gekochte merknaam;
Na het faillissement nam de firma Gerjak het merkrecht over. Gerjak ging in 2012 failliet. Daarna nam recreatiemaatschappij Doréma uit het faillissement van Gerjak de rechten van Alpenkreuzer over en bracht in 2017 drie nieuwe modellen op de markt met dezelfde namen Allure, Duet en Parade.
)
Heerlijke discussie.
2 dingen die me te binnen schieten:
- de tweedehands markt voor de vouwwagens en met name de cabanon is door de vaste prijzen ook gunstig voor de verkoper. Probeer maar eens een jong gebruikte cabanon te kopen onder de 7k. Ze schrijven heel weinig af!
- ik haat onderhandelen dus een eerlijke prijs en goede service doen het voor mij meer dan een paar tientjes eraf.
Daarbij wel opgemerkt dat dat niet moet leiden tot arrogantie van een verkoper die toch wel weet dat je terugkomt omdat je op de parkeerplaats op je kop krijgt van je vrouw en niet zo'n hork moet zijn. "Koop dat ding gewoon en niet te lang stilstaan bij dat geld"
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk