Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => Techniek => Topic gestart door: superkoe32 op juni 18, 2015, 03:13:29 PM

Titel: Neuswiel
Bericht door: superkoe32 op juni 18, 2015, 03:13:29 PM
Wat ik me eigenlijk nog afvraag...

Wij halen/draaien altijd het hele neuswiel eraf, aangezien we nogal in een drempelstad wonen en voordat we op de snelweg zitten :X....Maar dan nog raakt de "haak"van de dissel regelmatig het wegdek, herkennen jullie dat ook? We rijden dan echt met een slakkengang over de drempel heen en ook de kogeldruk is prima met max50 kilo..Zo heel af toen, bij een niet opgemerkt stuk slecht wegdek, hoor ik het soms ook...

Maar om nou te zeggen dat we een lage auto hebben of dat de auto auto "doorhangt"vind ik ook niet...

Herkennen jullie dit?
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: KenJo op juni 18, 2015, 04:13:50 PM
Wij hebben het probleem niet maar ik ken het probleem wel.

Een kogeldruk van 50 kilo is trouwens niet veel, dus daar kan het niet aan liggen. Wat voor auto hebben jullie? Misschien is het raadzaam om een set hulpveren onder de auto te laten plaatsen.
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: superkoe32 op juni 18, 2015, 04:18:32 PM
Kenjo, we hebben een Renault Megane Estate uit 2007. Staat voor mijn gevoel, ook met klapper erachter, nog wat hoger op de banden dan anderen en ook de banden vallen niet weg in de wielkassen...Maar goed als je deze foto zo ziet, dan denk je wel wat een mega lading op de klapper, maar dan nog is een goede kogeldruk het belangrijkste? Een betere foto heb ik zo even niet.. :#
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: KenJo op juni 18, 2015, 04:34:30 PM
Prima foto hoor. Beetje inzoomen en dan zie ik genoeg: de klapper ligt mooi vlak, maar de wagen hang wel degelijk door en dat is dus het probleem. En iedereen ten tijde ook nog uit de auto was dan wordt het probleem nog groter als jullie ook nog in de auto gaan zitten.

Het is trouwens een bekend probleem hoor van de Renaults. De vering is op comfort ingesteld en dat is nadelig bij belading. Ik zou inderdaad hulpveren laten plaatsen. Dan ben je van het probleem af en kan je ook de kogeldruk nog wat verhogen.

Een setje hulpveren kost tussen de 150 en 200 euro. Een goede set is bijvoorbeeld: http://www.mad-tooling.com/nl/veersystemen/producten/hulpveren/

o.a. te koop bij https://www.dutchcarparts.nl/48840-renault-megane-iii-grandtour-kz-combi-16-energy-dci-130-2011-/auto-onderdelen/onderstel/veren/verhogingsveren&artid=HV-140398_-_204
Een beetje monteur zet ze er binnen een uur onder dus in totaal zou je voor 250 euro klaar moeten kunnen zijn.
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: Yolanda op juni 18, 2015, 04:35:38 PM
Met de Roadmaster en met de Camp-let had/heb ik dat bij een aantal drempels ook. Ik denk dat het eerder komt doordat de drempels hoger gemaakt worden. Als ik de drempel wat schuin nam dan had ik er minder last van.
Ik heb er dus niet overal last van, maar houd er toch rekening mee. Is overigens bij mijn Volvo en bij de Opel Astra station van mijn ex zo. Van de laatste is de vering overigens een stuk beter en staat ook hoger.
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: KenJo op juni 18, 2015, 04:55:08 PM
De hoogte van drempels is inderdaad ook regelmatig een probleem, dat is absoluut waar. Maar daar kan je niks aan doen en voordat je ernstige schade veroorzaakt door even vergeten dat de drempel te hoog is of de drempel verkeerd in te schatten.... Hoe vaak een uitlaat daardoor niet afbreekt of zwaar beschadigd wil je niet weten. En dan sta je aan de kant terwijl je op vakantie bent, niet iets wat je wilt lijkt me. En een uitlaat is ook nog eens aanzienlijk duurder dan een set hulpveren.

Daarnaast zal de wegligging ook aanzienlijk verbeteren als je hulpveren laat plaatsen. Als een auto achterover leunt dan wordt het wielcontact van de voorwielen met het wegdek ook minder en aangezien de meeste auto's tegenwoordig voorwiel aandrijving hebben is wielcontact van de voorwielen behoorlijk essentieel.
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: Yolanda op juni 18, 2015, 05:21:46 PM
Met die hulpveren ben ik absoluut eens met je KenJo! Ik heb het vorig jaar al tegen mijn vader gezegd ze te plaatsen bij de Volvo. Die "hangt" nogal naar achteren. Mijn vader rijdt heel regelmatig met een erg zwaar beladen aanhanger, dus overbodig zullen ze zeker niet zijn. En zeker niet nu ik denk dat er één schokbreker achter niet in orde is.

Als ik over een drempel rijdt met mijn klapper dan doe ik dat al heel rustig tot ongenoegen van sommige automobilisten achter mij. 
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: Yella op juni 18, 2015, 07:06:57 PM
Nog nooit een drempel geraakt terwijl Citroen er ook om bekend staat vrij ver door te zakken. Het enige wat bij ons wel de grond raakte was de hulpkoppeling van de trekhaak. Die heb ik inmiddels vervangen door een ander model zonder beugel.
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: superkoe32 op juni 18, 2015, 08:16:35 PM
Bedankt voor je tip en linkjes  KenJo! Ik zal het eens in de groep gooien hier :#
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: boswachter op juni 18, 2015, 08:28:27 PM
Ik ken het probleem. Wij hebben een Seat Althea XL in een zgn. "eco" uitvoering, en die zijn wat lager afgeveerd, zonder hulpveren is elke drempel raak, maar met hulpveren zelfs bij gemene drempels geen last....
Dus mocht je een eco/bluetech, whatever auto hebben, en geen hulpveren? hulpveren halen. De auto komt er niet hoger door te liggen, maar veert onder belading wel veel minder door.
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: WimS op juni 19, 2015, 11:07:56 AM
Citaat van: superkoe32 op juni 18, 2015, 08:16:35 PM
Bedankt voor je tip en linkjes  KenJo! Ik zal het eens in de groep gooien hier :#

Als het probleem echt zo groot is als je aangeeft zou ik zeker de veren (laten) vervangen.
Ik heb er zelf ook jaren over gedacht, maar omdat wij nooit vaker dan één keer op vakantie gaan kwam het er nooit van.
Nu de knoop doorgehakt en ze laten plaatsen.
En dus ook met terugwerkende kracht spijt dat ik het niet véél eerder (twintig jaar of zo :() heb laten doen.
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: mar-ine op juni 19, 2015, 11:25:19 AM
Het is ook geen vervanging, ze worden er bij/tussen geplaatst.

Ook hier. Hadden we eerder moeten doen.
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: WimS op juni 19, 2015, 11:44:23 AM
Huh, bijplaatsen?
Ik kreeg toch echt de oude veren mee naar huis...
Bij mij ging het toch echt om een vervanging...
Mischien specifiek voor de Ciroen C3?
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: Yolanda op juni 19, 2015, 12:22:33 PM
Citaat van: WimS op juni 19, 2015, 11:44:23 AM
Huh, bijplaatsen?
Ik kreeg toch echt de oude veren mee naar huis...
Bij mij ging het toch echt om een vervanging...
Mischien specifiek voor de Ciroen C3?

Je hebt losse hulpveren die er tussen geplaatst worden, maar je hebt ook een combi van schokbrekers met hulpveren. Dat heb ik tenminste voor mijn auto gevonden, dus neem aan dat die ook voor andere merken bestaan.
Je kreeg ze mee naar huis als aandenken?   :?
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: WimS op juni 19, 2015, 12:27:31 PM
Ik denk dat ik ze meekreeg om te laten zien dat er echt andere veren waren geplaatst?
Zoals je van de garage wel vaker het defecte en vervangen onderdeel meekrijgt.
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: sanderv op juni 19, 2015, 12:58:14 PM
Zeker weten dat je de veren mee kreeg? Zou me verbazen bij een C3, die heeft bij mijn weten, zoals veel franse auto's, een torsieas.

Hulpveren zijn in principe extra veren die ofwel in de hoofdveer geplaatst worden ofwel er naast gezet worden. In plaats van stalen veren kun je ook kiezen voor airbags, dan kun je de boel aanpassen aan de extra belading. Daarnaast kun je ook kiezen voor versterkte hoofdveren. In dat geval worden de originele veren vervangen door versterkte en soms progressieve exemplaren. Progressief wil zeggen dat de veerkracht niet lineair toeneemt met het inveren.
Ik heb in diverse auto's hulpveren geplaatst en het effect is meestal heel groot. De auto komt onbeladen doorgaans een centimeter of 4 hoger te staan en zakt bij belading minder ver in. Met een aanhanger is dat een groot verschil. Bij één auto (een Cordoba op LPG) had ik eerst hulpveren geplaatst (van MAD, in de McPherson veerpoten), maar de veerweg werd erg beperkt door die dingen. Auto stond wel weer recht, maar bij inveren kwam hij vrij snel op de aanslag. Die veerpoten heb ik uiteindelijk vervangen door versterkte veerpoten van een station-uitvoering. Toen had ik het beste van twee werelden.
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: poldertoerist op juni 19, 2015, 12:59:11 PM
toen in de buurt waar ik als kind woonde de eerste drempels werden gelegd zaten wij daar smiddag vaak om souvenis te rapen. Er was een groot verschil in auto's. Een Panda kwam altijd zonder kleerscheuren over de drempel terwijl je bij een Kadett altijw wel wat op kon rapen.  De ene auto is nou eenmaal gevoeliger voor doorhangen dan de ander.  Bekend zijn de renaults, en auto's uit de VW groep. Of he tnou een hatchback is of een station die hebben allemaal hetzelfde laadvermogen en mensen mikken nu eenmaal meer in een stationwagen...

Er bestaan overigens ook systemen waarbij er een blokje tussen de veren wordt gezet waardoor extreem inveren wordt voorkomen. Is goedkoper dan hulpveren.  En voor de doorzakkers onder ons.. an die hupveren heb je ook in het dagelijkse leven wel wat hoor! niet zozeer vanwege de wegligging maar wel omdat je mss echt gebruik kunt maken van de laadcappaciteit van je auto.
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: WimS op juni 19, 2015, 01:44:59 PM
Citaat van: sanderv op juni 19, 2015, 12:58:14 PM
Daarnaast kun je ook kiezen voor versterkte hoofdveren. In dat geval worden de originele veren vervangen door versterkte en soms progressieve exemplaren. Progressief wil zeggen dat de veerkracht niet lineair toeneemt met het inveren.

Ik denk dat ik dan versterkte hoofdveren geplaatst heb gekregen.
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: sanderv op juni 19, 2015, 02:23:42 PM
Citaat van: WimS op juni 19, 2015, 01:44:59 PM
Ik denk dat ik dan versterkte hoofdveren geplaatst heb gekregen.

Maar het gekke is dat een C3 dus helemaal geen veren heeft. Die heeft een torsieas met schokdempers. Ik vermoed dat ze (ook) nieuwe schokdempers geplaatst hebben.
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: WimS op juni 19, 2015, 02:35:31 PM
Tja, ik heb er echt geen verstand van, maar achter in mijn auto ligt toch echt een doos (van de nieuwe veren) met van die spiraalveren erin.
En als ik onder de auto kijk zitten daar toch echt blauwe veren (klopt met het plaatje op de doos).
Aangezien e.e.a. door de Leasemaatschappij is gefiatteerd neem ik aan dat er in elk geval een aanpassing heeft plaatsgevonden.
Ik merk het trouwens ook met rijden. Lijkt wat stugger, vooral op drempels. :?
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: Matthijs_164 op juni 19, 2015, 03:48:40 PM
Een C3 is niet torsiegeveerd maar heeft wel degelijk spiraalveren in combinatie met een dwarsgeplaatste flexibele as. Zit ook op de C4 (Picasso). Niet meer te vergelijken met de onafhankelijke (veerbollen)vering van weleer maar ook niet zo antiek als torsievering..
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: Theun1957 op juni 19, 2015, 04:53:10 PM
Hoi,
Zelf bij mijn vorige auto behoorlijk veel problemen gehad met drempels en uiteindelijk voor hulpveren gekozen.
De trekhaak was ook niet goed en is tevens door de dealer gecorrigeerd.
De hoogte van het midden van de kogel vd trekhaak moet min 35 cm boven het wegdek zijn, vol beladen. Zie voor een verduidelijking hiervan
http://www.rameder.nl/out/media/100784-04879-1-samples-v1.pdf. Hierin staat een tekening die het eea verduidelijkt.
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: Yella op juni 19, 2015, 06:17:32 PM
Citaat van: WimS op juni 19, 2015, 12:27:31 PM
Ik denk dat ik ze meekreeg om te laten zien dat er echt andere veren waren geplaatst?
Zoals je van de garage wel vaker het defecte en vervangen onderdeel meekrijgt.
Hm, nog nooit een defect onderdeel meegekregen. Alleen in Tsjechie toen we daar problemen met de electronica hadden met onze net nieuwe Skoda. Bleek er een VW onderdeel niet in orde. We kregen het onderdeel mee om thuis aan de garage te laten zien wat er was vervangen. Overigens was het een garantie kwestie dus geen gedoe met rekeningen betalen, wat op zich weer prettig was.
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: sanderv op juni 19, 2015, 07:56:51 PM
Citaat van: WimS op juni 19, 2015, 02:35:31 PM
Tja, ik heb er echt geen verstand van, maar achter in mijn auto ligt toch echt een doos (van de nieuwe veren) met van die spiraalveren erin.
En als ik onder de auto kijk zitten daar toch echt blauwe veren (klopt met het plaatje op de doos).
Aangezien e.e.a. door de Leasemaatschappij is gefiatteerd neem ik aan dat er in elk geval een aanpassing heeft plaatsgevonden.
Ik merk het trouwens ook met rijden. Lijkt wat stugger, vooral op drempels. :?

Ah, wacht, leasemaatschappij... Je hebt een nieuwe C3? Die heeft spiraalveren. Ik ging uit van het (vrij veel verkochte) eerste model.
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: sanderv op juni 19, 2015, 08:09:59 PM
Citaat van: Matthijs_164 op juni 19, 2015, 03:48:40 PM
Een C3 is niet torsiegeveerd maar heeft wel degelijk spiraalveren in combinatie met een dwarsgeplaatste flexibele as. Zit ook op de C4 (Picasso). Niet meer te vergelijken met de onafhankelijke (veerbollen)vering van weleer maar ook niet zo antiek als torsievering..

de nieuwe C3/DS3 inderdaad wel. Maar de meeste Fransen hebben torsieveren achter. Is niets antieks aan hoor, werkt prima. Oa Peugeot 106, 205, 206, Renault Clio, Megane 1, Scenic, Laguna, Citroen Xsara, C1, C3, allemaal torsiegeveerd:

(http://206gti.net/206sw-review/Review/006.jpg)

Van een 206 GTi. De rode stangen zijn de torsieveren voor de linker en rechter achterwielen. Andere veren zitten er niet onder.
Ook daar kunnen gewoon hulpveren onder, alleen moeten er dan vaak een paar extra schotels gemonteerd worden. Die zitten in de kit:

(http://media.autoweek.nl/m/m1dyx2ub4u7m_800.jpg)

Bij een Peugeot 306. De twee dunne stangen rechtsboven op de foto zijn de torsieveren. Op de swingarm is een schotel geschroefd en daar zitten de blauwe (Mad) hulpveren bovenop.
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: WimS op juni 22, 2015, 08:50:54 PM
Zo leer je nog eens wat.
Ik wist niet wat torsie veren waren.  En ik wist ook niet dat mijn vrouws auto (ze heeft een oud model C3)  die heeft en dat mijn auto wel gewone veren heeft! 
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: Paulvh op juni 22, 2015, 09:11:58 PM
Na het akkefietje vlak bij de camping in Frankrijk (slinger lag 20 mtr bij de ingang) neuswiel stond op de grond. Het laatste deel van de weg zat vol met lelijke hobbels, haal ik nu het neuswiel tijdens de rit eraf.
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: Yella op juni 23, 2015, 07:52:47 AM
Citaat van: Paulvh op juni 22, 2015, 09:11:58 PM
Na het akkefietje vlak bij de camping in Frankrijk (slinger lag 20 mtr bij de ingang) neuswiel stond op de grond. Het laatste deel van de weg zat vol met lelijke hobbels, haal ik nu het neuswiel tijdens de rit eraf.
Was je neuswiel niet stiekum onderweg naar beneden gedraaid?
Onze Cocoon heeft door het gewicht van de disselkeuken de neiging om spontaan in te draaien als deze op het neuswiel staat. Draait enorm soepel. Als je het neuswiel opdraait moet je de laatste slag stevig nog even doordraaien.
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: Paulvh op juni 23, 2015, 08:18:08 AM
Citaat van: Yella op juni 23, 2015, 07:52:47 AM
Was je neuswiel niet stiekum onderweg naar beneden gedraaid?
Onze Cocoon heeft door het gewicht van de disselkeuken de neiging om spontaan in te draaien als deze op het neuswiel staat. Draait enorm soepel. Als je het neuswiel opdraait moet je de laatste slag stevig nog even doordraaien.
Nee door de heftige trillingen was de borgpen van de slinger eruit gegaan. Met als resultaat de slinger op de grond en het wiel op de grond. Gelukkig gebeurde dit letterlijk voor de ingang van de camping.
Stond bij de receptie en zag dat mijn neuswiel op de grond stond en zag verderop een meter of wat de slinger op de grond liggen. Dus veel geluk gehad.
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: WimS op juni 23, 2015, 09:44:24 AM
Dan heb je inderdaad geluk gehad....
Ik ben eens enkele kilometers na de camping, gealarmeerd door een wat raar geluid, naar mijn neuswiel gaan kijken om vervolgens te constateren dat het behoorlijk afgesleten was.
Sindsdien controleer ik het opdraaien en vastzetten van het neuswiel altijd extreem goed...
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: nikkel1964 op juni 23, 2015, 10:30:36 AM
Citaat van: superkoe32 op juni 18, 2015, 03:13:29 PM
We rijden dan echt met een slakkengang over de drempel heen en ook de kogeldruk is prima met max50 kilo..

Zolang je nog geen hulpveren oid hebt:

Onze woonwijk ligt ook vol met van die fijne drempels. Wat ik nog wel eens doe is er wat schuin over heen rijden. Dan komen de (achter)wielen niet tegelijkertijd aan bij de drempel en is de kans op contact met de grond kleiner. De verkeerssituatie moet dat schuine rijden natuurlijk wel toelaten...
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: superkoe32 op juni 23, 2015, 11:51:51 AM
Paulvh, dan heb je inderdaad veel mazzel gehad!!


Nog een paar weekjes en dan is het alweer zover! Heb er zin in..We gaan dit jaar voor het eerst niet overnachten op een camping maar bij een Hotel..Even kijken hoe we dat gaan doen met de parkeer gelegenheid..Ben benieuwd...
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: WimS op juni 23, 2015, 12:39:45 PM
Als er geen grote parkeerplaatsen zijn dan koppel je toch gewoon af en zet je ze naast elkaar op het parkeer terrein?
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: superkoe32 op juni 23, 2015, 01:45:07 PM
Klopt Wim! Gaan we dan natuurlijk ook doen, alleen moet de klem en slot etc weer mee...Is ook zo`n gedoe :+ :#
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: poldertoerist op juni 23, 2015, 02:07:05 PM
Tijdje geleden huurde ik een aanhanger waarbij het neuswiel opklapte,  vond ik een mooi systeem.  Zulke moet je toch ook los kunnen kopen.

Overigens draai ik het wiel nooit helemaal vast,  dan kan het mocht het de grond raken,  nog rollen.
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: WimS op juni 23, 2015, 02:22:02 PM
Hij kan toch altijd blijven rollen, ook als je hem helemaal indraait?

Ik trek hem niet helemaal op, want dan blokker je het wieltje met de onderkant van de neuswiel bevestiging aan de dissel.
Raakt hij los van de trekhaak dan blijft hij rollen in de richting van de vluchtstrook waar hij dan hopelijk tot stilstand komt door de werking van de rem.
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: poldertoerist op juni 23, 2015, 02:24:45 PM
Dat bedoel ik
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: CEO op juni 23, 2015, 02:29:19 PM
Opklapbaar neuswiel gewoon te koop, wel bij aanhangerspecialisten (https://www.trailerplus.nl/detail/690403/Neuswiel-60mm-automatisch-opkl.htm (https://www.trailerplus.nl/detail/690403/Neuswiel-60mm-automatisch-opkl.htm))
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: sanderv op juni 23, 2015, 03:41:37 PM
Probleem is dat het rubberbandje van het neuswiel vrij makkelijk kan exploderen zodra het op snelwegsnelheden gaat proberen mee te lopen op de snelweg. Veel aanhangers hebben daarom een stalen glijhaak onder de dissel die in zo'n geval over de grond gaat.
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: sanderv op juni 23, 2015, 03:43:41 PM
Citaat van: CEO op juni 23, 2015, 02:29:19 PM
Opklapbaar neuswiel gewoon te koop, wel bij aanhangerspecialisten (https://www.trailerplus.nl/detail/690403/Neuswiel-60mm-automatisch-opkl.htm (https://www.trailerplus.nl/detail/690403/Neuswiel-60mm-automatisch-opkl.htm))

Pittig neuswieltje voor een vouwwagen...  :K
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: herrwillem op juni 23, 2015, 08:46:58 PM
https://www.trailerplus.nl/detail/401197/neuswielklem-kantelbaar-alko-v.htm (https://www.trailerplus.nl/detail/401197/neuswielklem-kantelbaar-alko-v.htm)

of deze
Titel: Re: Neuswiel
Bericht door: KenJo op juni 23, 2015, 11:16:42 PM
Die van Alko is een mooie optie! De trailerplus vind ik minder, ik scharnier liever op het frame van de wagen dan op het wiel.