Vouwwagenclub.info
(Openbaar)De vouwwagen => Techniek => Topic gestart door: KlapJoeri op juni 29, 2015, 09:54:08 pm
-
Weet niet of deze hier pas al langs gekomen was, maar dit is verplichtte kost voor ons aanhangertrekkers :)
Het wordt vooral interessant vanaf 4.08min. Blijven kijken tot het eind voor de praktijkvoorbeelden
https://www.youtube.com/watch?v=3WEo9XmkHy0
(nb; gekopieerd van de AK facebook)
-
Hij is inderdaad in een andere topic al genoemd. Maar hij blijft indrukwekkend :J
-
Oeps, tot nu toe niet goed gedaan dus (musketonhaakje van kabel in gat trekhaakbasis).
Hier nog wat info over hoe het niet moet en wel kan. http://steur-aanhangwagens.nl/breekkabel/ (http://steur-aanhangwagens.nl/breekkabel/)
-
ooops altijd netjes gedaan zoals voorgeschreven (muketonhaak vastgeklikt aan het beoogde gat. Nu bij toeval ivm het trekken van een ongeremde kar een hulpKoppeling met gleuf gekocht. Dus deze hulpkoppeling nu ook gaan gebruiken voor de breekkabel.
-
Had de aflevering een tijd terug op TV gezien.
Naar aanleiding hiervan heb ik wel een nieuwe kabel aangeschaft.
Hoop het nooit mee te hoeven maken.
-
Oeps, tot nu toe niet goed gedaan dus
Het overgrote deel van de aangekoppelde aanhangwagens, vouwwagens en caravans is niet goed bevestigd als je naar de breekkabel kijkt. De electrastekker is al beter aangesloten, maar ook daar zie je soms vreemde dingen of kabels die over het wegdek slepen. Godzijdank is een koppeling maar op 1 manier vast te maken en kan dat bijna niet fout gaan :H
Maar het is ook niet gek ook, want er wordt helemaal geen aandacht aan besteed bij de rijlessen voor het B rijbewijs. Alleen bij E wordt er aandacht besteed aan het koppelen van de aanhangwagen, maar daar is weer geen aandacht voor het beladen van de aanhangwagen.
Vreemd eigenlijk want door zowel het fout koppelen als bij het verkeerd beladen gebeuren de grootste ongelukken ::)
-
Ik ben nog steeds van mening, zodra je iets achter je auto hangt heb je daar een rijbewijs voor nodig ongeacht gewicht etc. dan is het ook gewoon duidelijk.
Dit geldt hetzelfde voor op het water zodra er een motor aan hangt...een vaarbewijs, punt.
Het is toch te zot dat sommige mensen 1500 km 'rijden' (lees jagen) met een sleepkeet achter de auto die normaal gesproken nooit met een aanhanger rijden!?
Ik heb overigens wél e achter b zoals ze dat zo leuk zeggen, ook voor mijn werk en ik heb er zeer zeker wat van opgestoken!
Gelukkig gaat het vaak goed......
-
Heb ook ooit eens zo'n kabeltje gekocht. Ik wou zeker zijn dus een nieuwe gehaald. Weet niet eens meer waar. Even proberen met de hand of ie ook werkte. Niet dus!!!!! Trok met de hand de kabel al uit het loodje!!!!!
Advies: ga naar een echte aanhanger dealer o.i.d en geef wat meer geld uit!
-
Ben gister staande gehouden door de nederlandse politie.... Bijna een bekeuring omdat ik het kabeltje gestropt had....
-
Ik ben nog steeds van mening, zodra je iets achter je auto hangt heb je daar een rijbewijs voor nodig ongeacht gewicht etc. dan is het ook gewoon duidelijk.
Dit geldt hetzelfde voor op het water zodra er een motor aan hangt...een vaarbewijs, punt.
Het is toch te zot dat sommige mensen 1500 km 'rijden' (lees jagen) met een sleepkeet achter de auto die normaal gesproken nooit met een aanhanger rijden!?
Ik heb overigens wél e achter b zoals ze dat zo leuk zeggen, ook voor mijn werk en ik heb er zeer zeker wat van opgestoken!
Gelukkig gaat het vaak goed......
Niet alleen als er een motor achter het bootjes hangt ook de zeilboten kunnen er wat van leren :P
-
Ben gister staande gehouden door de nederlandse politie.... Bijna een bekeuring omdat ik het kabeltje gestropt had....
Sorry?? Gestropt? Dan gok ik dat je hem dubbel gelust had om de trekhaak? Dat is dan inderdaad niet goed. Een dubbele lus om de trekhaak mag, maar hetzij de kabel hetzij de haak moet aan een vast onderdeel van de auto vast gemaakt worden:
Dus een dubbele slag van de de kabel om de trekhaak en vervolgens de haak zoals hier vast maken mag: (http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/538/l0oouh.jpg) (https://imageshack.com/i/eyl0oouhj)
Maar een dubbele slag om de trekhaak en dan zoals dit, mag NIET:
(http://imageshack.com/a/img540/3279/qtFQuS.gif) (https://imageshack.com/i/f0qtFQuSg)
-
Maar dat kan ik niet aan mijn trekhaak
-
Maar dat kan ik niet aan mijn trekhaak
Heb je al aan de onderkant van de trekhaak gekeken? Zit daar geen oogje? Die kunnen allerlei vormen hebben trouwens. Soms zitten ze vrijwel onder de bumper.
(http://www.trekhaken.nl/newsfiles/groter_kt_97bosal-asp.jpg)
(http://www.skodaforum.eu/uploads/gallery/album_1/med_gallery_2_1_23686.jpg)
(http://www.caravantrekker.nl/algemeen/images/bk_07_fout1.jpg)
Je kan voor sommige trekhaken trouwens losse ogen bijkopen:
(http://img.tapatalk.com/d/13/07/06/5yzypeza.jpg)
-
Heb een oogje... Maar daar past het kabeltje niet door
-
Heb een oogje... Maar daar past het kabeltje niet door
Dan moet alleen het musketonhaakje daaraan vast gemaakt worden. Dus zonder strop. Maar zoals elders op het forum meen ik al eens vastgesteld is, is dat weliswaar wettelijk de correcte methode, maar werkt die alleen als de musketonhaak degelijk genoeg is om de losbreekkabel de rem aan te laten trekken en de breuk van de kabel te bewerkstelligen.
Dat is zo bij musketonhaken waarbij de beweegbare lip bij sluiten met een soort weerhaak in het kromme deel grijpt.
-
Wettelijk correct wel... Maar niet effectief laat het hier eerder getoonde filmpje zien...
-
Wettelijk correct wel... Maar niet effectief laat het hier eerder getoonde filmpje zien...
...dus andere musketonhaak gebruiken:
(https://nettenverkoop.nl/resources/images/webshop/cat-572-1157.jpg)
-
Heb je geen musketonhaak dan? Want je moet niet de kabel door het oog doen maar de musketonhaak aan het oogje vastmaken.
Mocht je geen musketonhaak hebben, dan kan je die overal kopen (ANWB bijvoorbeeld) als je maar let op de kwaliteit (zoals Frankie al aanhaalt)
(http://www.anwb.nl/bestanden/content/gallery/anwb/portal/kamperen/kampeermiddelen/caravan/losbreekkabel-620-298.jpg)
Jammer trouwens dat de politie-agent niet heeft laten zien hoe het wél moet. Dat had ik wel van hem verwacht namelijk als je commentaar levert, laat je ook zien hoe het wel behoort te zijn of geef je aan wat iemand moet doen om het wel in orde te maken :J
-
Wij hebben sinds kort ook een vouwwagen, maar als ik de musketonhaak zo bevestig aan het vaste deel van de trekhaak is mijn kabel veel te lang en sleept over de grond. Dus nu lus ik hem om de trekhaak en door de musketonhaak is dit dan wel goed of is er dan ook de kans dat alleen de haak van de kabel zelf uitbuigt
-
Wij hebben sinds kort ook een vouwwagen, maar als ik de musketonhaak zo bevestig aan het vaste deel van de trekhaak is mijn kabel veel te lang en sleept over de grond.
klopt. Is bij mij ook het geval. De oplossing is even simpel als doeltreffend. Sla de kabel één keer om de trekhaak en haak pas dan de musketon vast.
-
Ik ben nog steeds van mening, zodra je iets achter je auto hangt heb je daar een rijbewijs voor nodig ongeacht gewicht etc. dan is het ook gewoon duidelijk.
Dit geldt hetzelfde voor op het water zodra er een motor aan hangt...een vaarbewijs, punt.
Het is toch te zot dat sommige mensen 1500 km 'rijden' (lees jagen) met een sleepkeet achter de auto die normaal gesproken nooit met een aanhanger rijden!?
Ik heb overigens wél e achter b zoals ze dat zo leuk zeggen, ook voor mijn werk en ik heb er zeer zeker wat van opgestoken!
Gelukkig gaat het vaak goed......
Ik wilde het gaan halen. Is nu echter helemaal niet meer zinvol sinds B is uitgebreid en E is beperkt en gezien het feit dat we een gewone middenklasser hebben met een TTM van minder dan 2200 kg en een maximum trekgewicht van 1300 kg. Heel paradoxaal, maar hoe geschikter de trekauto gaat worden, hoe kleiner de kans dat je er mee mag rijden. Maar ja, da's de wet nou eenmaal.
-
Overigens is de musketonhaak niet het enige probleem. Het lood waarmee de kabel dichtgeknepen is, is vaak ook niet berekend op rechtstreekse belasting. De remkabel móet stroppen om de trekhaak, anders werkt het gewoon niet. De zwakste schakel moet de lus of de ring aan de aanhanger zijn. Dus gewoon stroppen om de haak en met een musketon aan het oog bij de trekhaak bevestigen.
-
Duidelijk! Dat ik er zelf nog niet aan gedacht heb. :)29]
-
Ik heb overigens wél e achter b zoals ze dat zo leuk zeggen, ook voor mijn werk en ik heb er zeer zeker wat van opgestoken!
Gelukkig gaat het vaak goed......
Mjoah... omgekeerd is ook twijfelachtig. Ik zie voldoende mensen die BE hebben waarvan ik eerlijk gezegd vind dat ze voor rijden zonder aanhanger al aan een stevige opfriscursus toe zijn. En zelf heb ik ze allemaal behalve A en T, maar je zult mij echt niet rijdend achter het stuur van een touringcar (el of niet met aanhanger) zien zitten. :N
-
Het hebben van een rijbewijs wil absoluut niet zeggen dat iemand kan auto rijden. En als je kan autorijden wil dat net zo min zeggen dat je kan deelnemen aan het verkeer.
- Je hebt een rijbewijs: je weet welke handelingen je moet verrichten om een voertuig in beweging te krijgen en in beweging te houden
- Je kan autorijden: je bent in het bezit van een rijbewijs en je weet veilig van A naar B te rijden
- Je kan deelnemen aan het verkeer: je rijdt van A naar B, kijkt in de zijspiegels als je van rijstrook wisselt, geeft richting aan, anticipeert op de handelingen van andere autorijders, gooit geen brandende sigarettenpeuk uit het autoraam als er een motorrijder voorbij rijdt etc etc.
Die laatste klasse is ondertussen net zo zeldzaam als de siberische tijger geworden
-
Het hebben van een rijbewijs wil absoluut niet zeggen dat iemand kan auto rijden. En als je kan autorijden wil dat net zo min zeggen dat je kan deelnemen aan het verkeer.
- Je hebt een rijbewijs: je weet welke handelingen je moet verrichten om een voertuig in beweging te krijgen en in beweging te houden
- Je kan autorijden: je bent in het bezit van een rijbewijs en je weet veilig van A naar B te rijden
- Je kan deelnemen aan het verkeer: je rijdt van A naar B, kijkt in de zijspiegels als je van rijstrook wisselt, geeft richting aan, anticipeert op de handelingen van andere autorijders, gooit geen brandende sigarettenpeuk uit het autoraam als er een motorrijder voorbij rijdt etc etc.
Die laatste klasse is ondertussen net zo zeldzaam als de siberische tijger geworden
Je gooit niets uit het raam, wel of geen motorrijder. Maar je hebt gelijk met dat laatste.
-
Maar je hebt gelijk met dat laatste.
Dat is denk ik de basis waarop de dash-cam zo populair wordt. Maar veel mensen (ook beroeps overigens) met een dashcam hebben niet in de gaten dat op hun filmpjes ook goed zichtbaar is dat ze zelf verre van brandschoon zijn (lees: niet of slecht anticiperen).
-
Ben het volkomen met je eens frankie, maar het feit dat er met een e rijbewijs je bepaalde dingen bijgebracht worden vond ik toch wel zeer zinvol.
En dat een ieder zijn eigen 'rijstijl' er op na houd.....tja....ik denk dat er menig mens zakt voor het examen als ze na een poosje weer zouden moeten afrijden.
-
Ik denk dat ik het zo ga doen. Ik heb wel zo'n oog, maar daar past die kabel niet door. Ik gebruik de musketonhaak als hulpkoppeling, maar sla de kabel toch om de trekhaak. Als ik ook naar het filmpje kijk lijkt me dat het beste.
Een echte hulpkoppeling gaat waarschijnlijk niet passen op mijn trekhaak.
-
Dat is denk ik de basis waarop de dash-cam zo populair wordt. Maar veel mensen (ook beroeps overigens) met een dashcam hebben niet in de gaten dat op hun filmpjes ook goed zichtbaar is dat ze zelf verre van brandschoon zijn (lees: niet of slecht anticiperen).
Klopt. Heb een Garmin Virb voor op vakantie kanotochtjes e.d. filmen. Maar ben deze nu aan het testen op de motor en in m'n auto. En vanuit de camera gezien zien je inhaalacties en manouvres er veel spectaculairder uit.
-
Let wel dat in sommige landen een dash-cam "ongewenst" is en in een aantal landen zelfs verboden. Hoe streng hierin gehandhaafd wordt weet ik niet maar de gestelde boetes in geval van handhaving kunnen hoog zijn.
-
Klopt. Heb een Garmin Virb voor op vakantie kanotochtjes e.d. filmen. Maar ben deze nu aan het testen op de motor en in m'n auto. En vanuit de camera gezien zien je inhaalacties en manouvres er veel spectaculairder uit.
Tip: hoe dichter bij de weg, hoe spectaculairder de beelden. :)
-
Ben het volkomen met je eens frankie, maar het feit dat er met een e rijbewijs je bepaalde dingen bijgebracht worden vond ik toch wel zeer zinvol.
Ik kreeg E gratis achter B maar heb pas leren rijden met aanhangers toen ik iets van 'hobbyboer' werd. Maar of ik wettelijk gezien alles goed doe en weet? Geen idee... :?
-
Tip: hoe dichter bij de weg, hoe spectaculairder de beelden. :)
Dan wordt je misselijk van het kijken.
-
Dan wordt je misselijk van het kijken.
Elk voordeel hep ze nadeel. :#
-
Elk voordeel hep ze nadeel. :#
Ik heb een probleem met het ding. Ga even een nieuw topic hierover openen, kunnen mensen meedenken.
-
Weet niet of deze hier pas al langs gekomen was, maar dit is verplichtte kost voor ons aanhangertrekkers :)
Het wordt vooral interessant vanaf 4.08min. Blijven kijken tot het eind voor de praktijkvoorbeelden
https://www.youtube.com/watch?v=3WEo9XmkHy0
(nb; gekopieerd van de AK facebook)
Er wordt in dit filmpje gesproken over een "imitatie staalkabels". Hoe herken je deze slechte producten???
Ik heb een reserve losbreekkabel gekocht (de mijne heeft een keer over de grond gesleept en de mantel is doorgesleten) welke afgezien van de kleur erg veel op de imitatie versie in de film lijkt (ook met een ring).
Het gaat om deze (https://www.obelink.nl/pro-plus-breekkabel-ring.html).
Kan ik deze nu wel of beter van niet gebruiken?
-
Er wordt in dit filmpje gesproken over een "imitatie staalkabels". Hoe herken je deze slechte producten???
Ik heb een reserve losbreekkabel gekocht (de mijne heeft een keer over de grond gesleept en de mantel is doorgesleten) welke afgezien van de kleur erg veel op de imitatie versie in de film lijkt (ook met een ring).
Het gaat om deze (https://www.obelink.nl/pro-plus-breekkabel-ring.html).
Kan ik deze nu wel of beter van niet gebruiken?
Als je het niet vertrouwd: vervangen! Dat zijn de kosten niet!
-
Originele Alko kabels hebben volgens mij een 'A' ingeslagen op de koperkleurige taluritklem.
-
Er is (helaas) geen norm in dit soort materiaal. Dus in hoevere iets goed of niet goed is zal altijd de vraag zijn. Maar zolang het geen in elkaar DHZ-geknutseld kabeltje is kan je er van uit gaan dat het goed is.
-
Maar een dubbele slag om de trekhaak en dan zoals dit, mag NIET:
(http://imageshack.com/a/img540/3279/qtFQuS.gif) (https://imageshack.com/i/f0qtFQuSg)
En dat is het kromme van de nederlandse wet, want dit is het enige wat werkt. Maar is hetzelfde als je geen losbreekreminrichting hebt, maar een stalen hulpkoppeling. Als je die hebt, maar hem vergeet aan te haken krijg je een bon. Knip je hem af, is er niets aan de hand. Kortom, hulpkoppelingen kun je beter helemaal verwijderen. Verkeersveiligheid is er niet bij gebaat, maar het voorkomt een bon bij geen of onjuist gebruik.
-
De hulpkoppeling bij ongeremde aanhangers is tegenwoordig gewoon weer verplicht. Was even niet zo maar dat is vrij snel weer teruggedraaid
-
De hulpkoppeling bij ongeremde aanhangers is tegenwoordig gewoon weer verplicht. Was even niet zo maar dat is vrij snel weer teruggedraaid
Sinds wanneer? Dat is bij mijn weten nooit gepubliceerd. Ben ik wel benieuwd naar, altijd een absurd resultaat van Europese wetgeving gevonden.
-
Sinds wanneer? Dat is bij mijn weten nooit gepubliceerd. Ben ik wel benieuwd naar, altijd een absurd resultaat van Europese wetgeving gevonden.
Volgens artikel 5.13.66 van de Regeling Voertuigen moeten ongeremde aanhangers met een toegestane maximummassa van niet meer dan 750 kg voorzien zijn van een hulpkoppeling.
-
Sinds wanneer? Dat is bij mijn weten nooit gepubliceerd. Ben ik wel benieuwd naar, altijd een absurd resultaat van Europese wetgeving gevonden.
Wat is jouw definitie van "publiceren"? Wil je het in je mailbox hebben? :H
Het is zoals je zegt een resultaat van die wetgeving. De Europese wetgeving zelf schrijft het namelijk niet expliciet voor.
Eur-lex:
5.2.2.9. De remsystemen moeten zodanig zijn dat de bewegende aanhangwagen bij ontkoppeling automatisch tot stilstand wordt gebracht. Dit voorschrift geldt echter niet voor aanhangwagens met een maximummassa tot 1,5 ton, mits zij naast de koppelinrichting zijn uitgerust met een hulpkoppeling (ketting, kabel e.d.) die, mocht de hoofdkoppeling losraken, voorkomt dat de dissel de grond raakt en die nog enige besturing van de aanhangwagen mogelijk maakt.
Zoals zo vaak is het dus niet de Europese wetgeving waartegen geageerd moet worden, maar de aanscherping die Nederland als beste jongetje van de klas graag wil.
Overigens bestond de hulpkoppeling als zodanig al voordat er überhaupt van Europese wetgeving sprake was. En een goede hulpkoppeling is echt geen onding.
-
http://www.wisselinkcaravans.nl/nl/pagina/tips-en-trucs/losbreekkabelbevestigen.html
-
Volgens artikel 5.13.66 van de Regeling Voertuigen moeten ongeremde aanhangers met een toegestane maximummassa van niet meer dan 750 kg voorzien zijn van een hulpkoppeling.
Ja, je hebt gelijk! Dat artikel bestond al, maar op 1 oktober 2013 is in de Staatscourant op blz 14 met één zin één klein woordje vervangen:
SSS
In artikel 5.13.66, vierde lid, wordt ‘mogen’ vervangen door: moeten.
En dat maakt het verschil:
Aanhangwagens die niet zijn voorzien van een losbreekreminrichting, mogen moeten zijn voorzien van een hulpkoppeling. De hulpkoppeling moet deugdelijk zijn bevestigd en mag niet vervormd, gescheurd, gebroken dan wel overmatig gesleten zijn.
Dat wist ik niet, dat had ik gemist. Dan is mijn tekst niet meer relevant.
-
Wat is jouw definitie van "publiceren"? Wil je het in je mailbox hebben? :H
Nou... :J Dat zou wel chique zijn.
Nee, maar een krantenberichtje hierover kan ik me niet herinneren.
-
Ik gok ook dat je geen lid bent van de staatscourant, want daarin worden alle wetswijzigingen gepubliceerd. En daarnaast kan je op de website van de overheid ook alle wetswijzigingen terug vinden. De Telegraaf of AD zal dit soort nieuws niet publiceren maar bijvoorbeeld de KCK wel degelijk. Dus het is wat je leest.
-
En dat is het kromme van de nederlandse wet, want dit is het enige wat werkt. Maar is hetzelfde als je geen losbreekreminrichting hebt, maar een stalen hulpkoppeling. Als je die hebt, maar hem vergeet aan te haken krijg je een bon. Knip je hem af, is er niets aan de hand. Kortom, hulpkoppelingen kun je beter helemaal verwijderen. Verkeersveiligheid is er niet bij gebaat, maar het voorkomt een bon bij geen of onjuist gebruik.
Wat dat betreft is het redelijk simpel hoor: de wetgever legt de verantwoording bij de gebruiker. Als je iets koopt én gaat gebruiken dan dien je jezelf op de hoogte te brengen hoe je het artikel moet gebruiken en dat moet je dus ook goed doen.
En als je het niet weet zal je het dus uit moeten zoeken of na moeten vragen. Helaas doet vrijwel niemand dat en dat is eigenlijk best vreemd.
Maar als (en zo vaak gebeurd dat niet) een diender ziet dat jij iets niet goed doet of niet goed gebruikt kan je daar inderdaad een bon voor krijgen. Maar dat is niet de schuld van de diender maar van jezelf omdat je het niet goed gedaan hebt. Ik kan mij niet herinneren dat mijn vader zichzelf straf gaf omdat ik iets fout gedaan had, maar ik kreeg op mijn donder. Logisch toch??