afgelopen week hulpvuren laten plaatsen; ben benieuwd hoe het de komende vakantie gaat.
Onze auto (VW Golf Plus) lag voorheen laag in de achtervering, vouwwagen erachter werd er niet beter op.
Dus nu met hulpveren opweg.
Heeft u ze ook? Wat zijn de ervaringen?
Ik heb ze niet.
Wel over gedacht, omdat onze Avensis station (T25) bekend staat om de wat slappe achtervering. En terecht.
Maar uiteindelijk vond ik het toch te duur. Het voor ons neerkomen op zo'n 250 Euro. En dat voor een paar dagen per jaar.
Overigens kan het best goedkoper zijn geen hulpveren te plaatsen, maar de 'gewone' veren te vervangen door progressieve veren.
Deze kosten verschillen nogal per auto-merk/model.
Ik heb een Althea XL ook in Eco uitvoering, en hulpveren zijn gewoon noodzakelijk bij een vouwwagen (of 3 pubers op de achterbank :#) Dus daar ga je zeker plezier van hebben.
Drempels blijven lastig, maar een stuk beter te doen dan voorheen (geen neuswielbeschadigingen meer)
Ik laat ze wel monteren op onze nieuwe 308 sw. Niet alleen vanwege de vouwwagen, maar de wegligging zou het ook ten goede komen. Ik houd niet van een zachte achterkant. Het wordt nu allemaal wat stugger.
Citaat van: abbes008 op juli 07, 2015, 10:51:31 AM
Ik laat ze wel monteren op onze nieuwe 308 sw. Niet alleen vanwege de vouwwagen, maar de wegligging zou het ook ten goede komen. Ik houd niet van een zachte achterkant. Het wordt nu allemaal wat stugger.
waarom dan een fransoos..... :# Dan kan je beter een Duitser rijden, hoewel een slopel wil ook wel een zachte kont hebben 8)
Klopt, heb liever een duitser. Echter dan ben ik weer een Nederlander. 14% bijtelling voor wel een hele mooie wagen.
daar heb je gelijk in, en een golf ook 14% is toch iets duurder....
Ik ben voor mezelf begonnen, dus de combi zakelijk tarief en prive bijtelling is dit voor mij het voordeligst. Gezien welke type auto we wilden.
Ah ik ook, maar de auto is nog privé, hoewel ik op moet letten dat de belastingdienst geen roet in het eten gaat gooien... (rijdt veel zakelijke km's)
:off Nou daar heeft de fiscus geen probleem mee hoor, gewoon goed bijhouden wat je zakelijk rijdt en 19 cent per kilometer doorbelasten aan de (eenmans)zaak. Wel dien je dan alle kosten van de auto privé te betalen.
Ik heb inmiddels op 4 auto's hulpveren gemonteerd (alle met LPG installatie). Topuitvinding, heb je het hele jaar door profijt van. Auto ligt veel steviger op de weg en ik heb toch vaker meer in de bak, op de bank en aan de haak dan ik ooit gedacht had. Om te beginnen drie tot vijf dagen per week een fietsenrek aan de haak aan twee auto's die niet bekend staan om hun fantastische achtervering.
Citaat van: WimS op juli 07, 2015, 11:31:52 AM
:off Nou daar heeft de fiscus geen probleem mee hoor, gewoon goed bijhouden wat je zakelijk rijdt en 19 cent per kilometer doorbelasten aan de (eenmans)zaak. Wel dien je dan alle kosten van de auto privé te betalen.
Niet helemaal waar. Ik het begin heb ik met een privé auto zakelijk gereden. Zowel de benzine als de onderhoudskosten kun je opnemen in de boekhouding. Een gedeelte van deze kosten en btw kun je terug vorderen.
Citaat van: abbes008 op juli 07, 2015, 12:55:05 PM
Niet helemaal waar. Ik het begin heb ik met een privé auto zakelijk gereden. Zowel de benzine als de onderhoudskosten kun je opnemen in de boekhouding. Een gedeelte van deze kosten en btw kun je terug vorderen.
Brandstof en de ook onderhoudskosten kun je niet als kosten opnemen, maar wat wel kan is de BTW over het onderhoud (naar rato van de zakelijke kilometers vs. het totale aantal kilometers) aftrekken.
De kilometervergoeding dient alle kosten te dekken (maar doet dit, extreme aantallen zakelijke kilometers daargelaten, naruurlijk niet.)
Je kunt brandstof natuurlijk wel als kosten opnemen, maar bij een controle door de belastingdienst (toegegeven, gebeurt bij nooit) ga je dan wel de bietenbrug op.
Maar goed dit alles is behoorlijk :off
Raar zo van hulpveren naar belastingsconstructies
Citaat van: herrwillem op juli 07, 2015, 02:04:18 PM
Raar zo van hulpveren naar belastingsconstructies
Eens, we gaan weer verder over hulpveren. Dank WimS
Voor mij (beroepsmatig) een heel logische gang van zaken :J
Ik heb afgelopen week een andere leaseauto in gebruik genomen en die lag achter aanmerkelijk lager dan de vorige, hoewel het beide keren een zelfde type auto was. Direct bij aflevering, bij het van de ambulance afrijden, de stekkerdoos er al afgereden (gelukkig door de leasemijnheer). Dit wisten we zelf twee dagen daarna nog eens te herhalen. Komende vrijdag dus een nieuwe stekkerdoos laten monteren en -hiep hoi- heb ik ook toestemming gekregen om (zonder bij te betalen) hulpveren te laten plaatsen. Ben benieuwd naar het verschil!
Vrijwel snel na de aanschaf van onze skoda fabia combi ook hulpveren laten plaatsen. Wij vinden het het prettiger rijden, de auto ligt sneller weer rustig op de weg. Ook met fietsenrek of zware belading (toen nog tent voor op vakantie) raakten we bij elke drempel met trekhaak de grond en lagen we erg diep . Sinds die veren geen botsingen meer met de trekhaak ook niet bij zware belading. De auto zakt echt nog wel bij zware belading maar alles is acceptabel.
Het is wat ons betreft een goede aanschaf waar wij geen spijt van gehad hebben of het gevoel dat het overbodig is.
Nadeel met alle station wagens is de overhangende kont. Vooral bij de Franse auto's ontkom je bijna niet aan hulpveren deze zijn over het algemeen wat soepeler geveerd.
Hulpveren zijn een uitkomst, betere wegligging en je kan eindelijk doen met de wagen waar hij voor bedoeld is namelijk veel meenemen. Nadeel is dat de hulpveren versleten schokdempers camoufleren dus pas op bij tweede hands auto's. heb zelf 2 stationwagens gehad met hulveren en in beide gevallen was dit een aanzienlijke verbetering.
Tussendoor een dacia MCV gehad (vorige model), deze had ze niet nodig maar dat was ook wel een hele aparte wagen, sober ,super functioneel en betrouwbaar. Daar stonden de wielen trouwens veel verder naar achter meer zoals een combi.
Succes ermee
Net een paar maanden een andere auto, een Volvo v50.
Eens navraag gedaan bij de dealer. Hij wilde geen hulpveren verkopen....... ::)
ECHT niet nodig zei de chef werkplaats ivm trekken vouwwagen.
En klopt, geen last ondervonden.
Bij onze vorige auto, Peugeot 406 Break overigens ook niet nodig.
Op onze skoda octavia combi heb ik ook geen hulpveren.
Ook tijdens zware last, geen issues met de trekhaak.
Ik snap het ook niet goed waarom hulpveren nodig zouden zijn. Het neerwaartse gewicht op de trekhaak mag max. 75 kg zijn.
Dat moet een auto toch makkelijk zonder hulpveren kunnen dragen.
Kracht x arm .......
De last in de kofferbak zit boven de as, die 75kg op de trekhaak brengt op de as wat meer gewicht in de schaal
Citaat van: C5CCV op juli 25, 2015, 11:08:29 AM
Kracht x arm .......
De last in de kofferbak zit boven de as, die 75kg op de trekhaak brengt op de as wat meer gewicht in de schaal
Maar dat geldt toch ook voor de last van de aanhanger.
Deze zit normaliter toch op de as van de aanhanger?
Voor duitse auto's of verwanten ervan geldt het minder, die zijn al standaard strakker geveerd. Franse auto's zijn wat slapper in de veren. Los van een aanhanger, merk je het al met 2 volwassenen achterin. Dan veert de auto al meer door. De een vind dat prettig en de ander niet. Zelf houdt ik van strakker, dus hulpveren onder de 308..
Citaat van: TrailerFan op juli 25, 2015, 10:58:04 AM
Op onze skoda octavia combi heb ik ook geen hulpveren.
Ook tijdens zware last, geen issues met de trekhaak.
Ik snap het ook niet goed waarom hulpveren nodig zouden zijn. Het neerwaartse gewicht op de trekhaak mag max. 75 kg zijn.
Dat moet een auto toch makkelijk zonder hulpveren kunnen dragen.
Dan heb je waarschijnlijk een greenline die af fabriek al iets verlaagd is. Hulpveren worden onder Octavia's heel veel toegepast. Toen ik de onze kocht raakte ik met twee volwassenen op de achterbank soms al drempels (en nee, daar rijd ik niet als een coureur over heen en die achterpassagiers leden ook niet aan obesitas... :#) . Sinds de hulpveren is dat niet meer aan de orde. Oorzaak is inderdaad, zoals hierboven al gesteld, de flinke overhang achter de achterwielen.
Citaat van: C5CCV op juli 25, 2015, 11:08:29 AM
Kracht x arm .....
De last in de kofferbak zit boven de as, die 75kg op de trekhaak brengt op de as wat meer gewicht in de schaal
De last in de kofferbak is zeker ook het probleem bij veel stations. Door de overhang zit die last ook achter de achteras, wat dus al doorzakken veroorzaakt. En dan nog eens de puntlast van de aanhanger, die relatief ver van de achteras op de auto drukt.
Citaat van: TrailerFan op juli 25, 2015, 10:58:04 AM
Op onze skoda octavia combi heb ik ook geen hulpveren.
Ook tijdens zware last, geen issues met de trekhaak.
Ik snap het ook niet goed waarom hulpveren nodig zouden zijn. Het neerwaartse gewicht op de trekhaak mag max. 75 kg zijn.
Dat moet een auto toch makkelijk zonder hulpveren kunnen dragen.
Ik heb net mijn tweede Octavia Combi, deze heb ik wèl laten uitrusten met hulpveren. En daar heb ik echt geen spijt van, wat een verschil! WW
Citaat van: abbes008 op juli 25, 2015, 11:29:56 AM
Voor duitse auto's of verwanten ervan geldt het minder, die zijn al standaard strakker geveerd.
Nou... Hele leven Duits, Spaans-Duits en Tsjechisch-Duits gereden. Zaten altijd met het minste of geringste aan de grond. Onze Toledo was het meest extreem:
(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/DSCF0922-1.jpg)
Mee terug gereden uit Tsjechie. Moesten bij iedere hobbel op de autobaan even op de rem om de kont erover heen te tillen. Zelfs op vakantie nog even "hulpveren" tussen geïmproviseerd:
(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/DSCF0913-1.jpg)
Scheelde nog een centimetertje... Sindsdien gaat er bij ons onder iedere auto standaard direct hulpveren, zo wil ik nooit meer rijden. En dan te bedenken dat deze wagen zo ook nog IJsland rond is geweest.
Citaat van: wijnand op juli 25, 2015, 11:30:33 AM
Dan heb je waarschijnlijk een greenline die af fabriek al iets verlaagd is. Hulpveren worden onder Octavia's heel veel toegepast. Toen ik de onze kocht raakte ik met twee volwassenen op de achterbank soms al drempels (en nee, daar rijd ik niet als een coureur over heen en die achterpassagiers leden ook niet aan obesitas... :#) . Sinds de hulpveren is dat niet meer aan de orde. Oorzaak is inderdaad, zoals hierboven al gesteld, de flinke overhang achter de achterwielen.
Wij zijn met z'n tweetjes, dus geen passagiers op de achterbank.
Wel staat de ijskast en enkele last-minute zaken in de kofferbak.
Wellicht dat dit de verklaring is dat wij geen problemen ervaren zonder de hulpveren.
Citaat van: mars op juli 25, 2015, 09:35:20 AM
Net een paar maanden een andere auto, een Volvo v50.
Eens navraag gedaan bij de dealer. Hij wilde geen hulpveren verkopen....... ::)
ECHT niet nodig zei de chef werkplaats ivm trekken vouwwagen.
En klopt, geen last ondervonden.
Bij onze vorige auto, Peugeot 406 Break overigens ook niet nodig.
Volvo heeft bij bepaalde edities als optie nivomats, een soort automatische leveler in de schokbrekers achter.
Misschien heb je die ook wel zonder dat je het weet.
Ik kwam er ook pas achter met m'n eerste vw vakantie :)4] toen de achterkant met volle bepakking nauwelijks inzakte, ideaal.
Vervanging van de dempers is echter iets waar je een flinke hoeveelheid hulpveren voor kunt kopen... :N
Citaat van: Blackraven op juli 26, 2015, 05:50:13 PM
Volvo heeft bij bepaalde edities als optie nivomats, een soort automatische leveler in de schokbrekers achter.
Misschien heb je die ook wel zonder dat je het weet.
Ik kwam er ook pas achter met m'n eerste vw vakantie :)4] toen de achterkant met volle bepakking nauwelijks inzakte, ideaal.
Vervanging van de dempers is echter iets waar je een flinke hoeveelheid hulpveren voor kunt kopen... :N
Dat zou dan heel goed kunnen. Want wagen was goed vol en zwaar, maar zakte amper.
Zag wel dat zo'n setje levelers iets van 1000euro kost, excl. montage.
Wel ideaal, altijd de juiste hoogte bij belading.