Ik kom net bij de garage, waar onze klapper staat, vandaan. Zij zijn tot een vreemde conclussie gekomen: De Aart Kok Kavango die wij hebben staat fabrieks-af op verkeerde velgen.
Wat is nou het probleem:
- Al-Ko gebruik een Fiat steek van 4*98
- de fabrieks-af gemoneteerde velgen hebben opel-steek van 4*100
Het past dus wel, alleen als de 4 bouten tegelijkertijd worden aangedraaid. Kruislings zoals het eigenlijk hoort dan gaat het niet. Daarnaast is de sluiting door de zelfborgende bouten ook niet juist omdat ze maar voor de helft tegen de velg drukken.
Wat vinden jullie? Is dit veilig en had dit zo geleverd mogen worden door Aart Kok óf is dit onveilig en moet ik de boel (zo vlak voor de vakantie ::) ) gaan verwisselen?
Ik zou wisselen. Je kunt wachten tot een wiel een keer los gaat zitten bij een slechte passing. Een gewaarschuwd mens...
:-)
Ik zou ze inderdaad (laten) wisselen door de dealer die de fout heeft gemaakt, erg slordig.
Veiligheid voor alles :J
Ik ga morgen ook contact opnemen met Aart Kok. Het meest zorgwekkende is dat de velgen standaard geleverd zijn door AK en er dus waarschijnlijk tientallen in Nederland rondrijden.
Ook ik zeg wisselen. En een doos gebak voor je garage!
Ik zou zeggen: contact opnemen met Aart Kok, het probleem en de bevindingen van de garage voorleggen, de reactie van Aart Kok afwachten en daarna pas de volgende stap zetten. Die stap zou in principe kunnen zijn: Aart Kok wisselt kostenloos. Ik zeg niet dat dat gebeurt (hoewel ik het wel voordehand vind liggen) maar de volgorde is n.m.m. de juiste. Voor je zelf ook maar iets doet: eerst terug naar de leverancier.
Nu hebben wij geen Kavango, maar een Livingstone, het onderstel daarvan is een Knott en geen Al-Ko. Nu weet ik niet welke steek maat een Knott heeft. Mogelijk dat daar de verwisseling zit.
Maar zeker niet mee door rijden. En als leverancier moet je dat ook niet willen, denk ik zo.
Heb je al naar je reserve wiel gekeken? Is dit de zelfde velg?
Citaat van: Jerome op juli 07, 2015, 07:52:18 PM
Nu hebben wij geen Kavango, maar een Livingstone, het onderstel daarvan is een Knott en geen Al-Ko. Nu weet ik niet welke steek maat een Knott heeft. Mogelijk dat daar de verwisseling zit.
Maar zeker niet mee door rijden. En als leverancier moet je dat ook niet willen, denk ik zo.
Heb je al naar je reserve wiel gekeken? Is dit de zelfde velg?
Knott heeft 4 * 100
Maar alko ook volgens mij (http://images.tapatalk-cdn.com/15/07/07/d6ae0681efa0c17d946fbaac9087b389.jpg)
Zijn wel de specs van een ongeremde
Ik heb het echt met mijn eigen ogen gezien én geprobeerd én we hebben de boel opgemeten. Het is echt een steek van 98 en als ik " google" op Al-Ko steek 98 dan krijg ik daar ook bijvoorbeeld AL-KO remtrommel 606 260 steek 98x4/M12X1,5 uit. Dus ze bestaan!
Ik snap er ook helemaal niks van dat een fabrikant en Aart Kok in het bijzonder, deze fout maakt. En ik heb in de afgelopen jaren meer Kavango's gezien met deze LM-velgen dus ik ben niet de enige....
Maar ik zie wel dat het goedkper is om de as te vervangen in plaats van de lichtmetalen velgen ::)
Je kan schuifbouten gebruiken
https://www.online-velgen.nl/technische-informatie/schuifbouten-schuifmoeren/
Citaat van: herrwillem op juli 07, 2015, 09:05:52 PM
https://www.online-velgen.nl/technische-informatie/schuifbouten-schuifmoeren/
Goeie tip! Dank je wel WW WW WW Vlakbij de garage waar de klapper nu staat zit een Brezan, wellicht heeft die ze. Dat scheelt een hoop geld zo vlak voor de vakantie en kunnen we de reactie van Aart Kok afwachten
Volgens mij heeft de Kavango een Knott as en geen Alko.
Onze Kariba had ook een Knott onderstel volgens mij heeft een Kavango hetzelfde onderstel.
Citaat van: KenJo op juli 07, 2015, 05:13:40 PM
Het past dus wel, alleen als de 4 bouten tegelijkertijd worden aangedraaid. Kruislings zoals het eigenlijk hoort dan gaat het niet. Daarnaast is de sluiting door de zelfborgende bouten ook niet juist omdat ze maar voor de helft tegen de velg drukken.
Is dit de theorie of heeft de garage dit ook laten zien? Maw: zou het inderdaad kunnen dat jouw wagen niet op een Alko as staat maar op een Knott en alles dus eigenlijk gewoon klopt?
Nee! Ik heb absoluut Al-Ko op het onderstel (de naaf) zien staan. Dat is 100% zeker. Ik baal er wel van dat ik vandaag geen foto's heb geschoten. Maar ik ga me zo maar afvragen of men een verkeerd onderstel heeft gemonteerd!? :(
Ik denk niet dat dat zo maar kan. Ben afgelopen voorjaar bij Ak in Heemstede geweest en hij heeft allerlei plannen uitgelegd met betrekking tot (met name) de Combi-Camp wagens maar waarbij het ontwerp (beter gezegd: de invloed van het onderstel) van de Aart Kok wagens veel mee te maken heeft. Een 'verkeerd' onderstel er onder zetten gaat, als ik op de verhalen achter deze plannen af ga, domweg van geen kant passen.
Dan snap ik er echt helemaal niks van! Ik ben geen leek op het dit gebied en ik weet wat ik gezien heb. Dit waren mijn velgen (vakantie foto's genoeg) en het was mijn klapper (ik heb een totaal afwijkende disselbak) dus 1+1= 2.
Doe ik de titel van de topic er toch echt eer aan.....
Heb je hem nieuw gekocht? Of heeft de vorige eigenaar je iets niet verteld..
Wij hebben hem nieuw, als showmodel in Heemstede, gekocht.
Citaat van: Theun1957 op juli 07, 2015, 10:29:24 PM
Volgens mij heeft de Kavango een Knott as en geen Alko.
Onze Kavango heeft ook KNOTT onderstel :J
update: Inderdaad is het een Knott onderstel (jullie hadden dus gelijk ::) :#) model VG87. De steekmaat van de remtrommels is echter nog steeds 98
(http://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/908/yRLfiH.jpg) (https://imageshack.com/i/p8yRLfiHj)
de fabrieks-af gemonteerd velgen zijn 5Jx13 4 GATS ALUMINIUM CARAVAN VELG MODEL TR1 503 DRAAGLAST 800kg ALUMINIUMVELG steekmaat 100
(http://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/661/3BLfxJ.jpg) (https://imageshack.com/i/id3BLfxJj)
Zo ziet het er dus uit:
(http://imagizer.imageshack.us/v2/280x200q90/908/xkPGYB.jpg) (https://imageshack.com/i/p8xkPGYBj)
We hebben het reservewiel onder de klapper vandaan gehaald om die te passen én die past wel :> Daar hebben we dus de maat van opgezocht en die heeft ............................ steek 98. ::)
Daarna hebben we een Fiat Punto velg met steekmaat 98 (van de naast gelegen garage geleend) gemonteerd en die past ook perfect. Ondertussen is de klapper wel een beroemdheid geworden, want we hebben echt alles en iedereen uit de kast gehaald om er achter te komen wat er nou aan de hand is. De bandenleverancier, Nisbets (leverancier onderstellen) Pauw (caravandealer en ex-leverancier van AK) en nog een aantal anderen. Sommigen zijn zelfs komen kijken hoe het nou precies zat.
Maar goed ergens is er dus iets niet helemaal goed gegaan bij Aart Kok. :?
Uiteraard heb ik AK ook gesproken. Dat ging niet helemaal soepel omdat Rogier er niks van geloofde en volhoudt dat de Velgen steekmaat 100 hebben en de as ook. Maar uiteindelijk hebben we afgesproken dat we na onze vakantie langskomen met de klapper om hem zelf te laten zien wat er aan de hand is. Hij heeft toegezegd mee te werken aan een oplossing maar hoe en wat dat gaat worden weet ik niet. Hij wilde het eerst met eigen ogen zien en de eventuele kosten meten dan weer verhaald worden op de leverancier.....
Al met al heb ik nu dus nog steeds geen wagen voor de deur en moet ik extra kosten maken omdat er andere velgen onder moeten komen. Dat wordt wel staal want ik moet maar afwachten of Aart Kok iets gaat doen in de vom van vergoeding en/of vervanging. In mijn ogen zou de oplossing een vervangd setje velgen of andere remtrommels monteren zijn. De kosten van beide oplossing zijn vrijwel gelijk (150,- per wiel)
Nu maar hopen dat Caravan Service Centre Heerhugowaard niet een mega-rekening neer legt, want ze zijn ondertussen wel een flinke tijd bezig :J
Is de oplossing met schuifbouten buiten beeld?
Dit lijkt mij misschien nog wel de definitieve oplossing.
Nee hoor absoluut niet! Maar ik heb er vandaag niet meer aangedacht ik had te veel aan mijn hoofd met al dat gedoe zo vlak voor de vakantie.
Ik ga die 150 euro per wiel absoluut niet betalen want dit is niet mijn fout geweest. En mocht Aart Kok zich ook zo opstellen dan zet ik er schuifbouten op. Maar ik ga ervanuit dat Aart Kok een fatsoenlijk bedrijf is en komt met een knappe oplossing, want bepaald fraai is dit niet!
In mijn beleving en dan praat ik over 16 jaar ervaring in aanhangeronderdelen is alko standaard ook opelsteek.
Tja dat zal maar ik heb dat niet. Dus in hoeverre is standaard ook echt standaard? Ik heb een half dozijn getuigen dat wij echt steek 98 (fiat) hebben en geen 100 (opel). Over 3 weken ga ik een afspraak maken met aart kok. Dan mogen zij gaan oordelen
Denk dat de foto wat dat betreft ook wel duidelijk is: je komt net een stukje tekort...
Citaat van: KenJo op juli 10, 2015, 07:41:18 PM
Tja dat zal maar ik heb dat niet. Dus in hoeverre is standaard ook echt standaard? Ik heb een half dozijn getuigen dat wij echt steek 98 (fiat) hebben en geen 100 (opel). Over 3 weken ga ik een afspraak maken met aart kok. Dan mogen zij gaan oordelen
Oordelen? Vervangen lijkt me. Zonder discussie. Ze hebben gewoon verkeerde wielen (of as?) besteld/gemonteerd. Bovendien dienen ze alle klanten te informeren die deze wielen geleverd hebben gekregen (terugroepactie voor een controle). De bouten worden zo niet goed belast wat op den duur tot fijne problemen kan leiden.
Vreemde houding ook van AK om er niets van te geloven.. Een specialist constateert dit probleem en een fout is menselijk. Ik was er meteen heengereden en twee nieuwe wielen laten monteren.
Helemaal mee eens - dit is een probleem dat de veiligheid van het geheel aantast, er is geen ruimte voor discussie of twijfel. Als een onafhankelijke specialist het probleem vaststelt en het staat vast dat alle onderdelen zo origineel geleverd zijn (en alleen dan!), dan moet er onmiddelijk gehandeld worden. Hoe dit heeft kunnen gebeuren is op dit moment nauwelijks relevant - daar kan later over nagedacht worden.
Kan me dus totaal niet vinden in de houding van de leverancier - dat kan hem zeer duur komen te staan wanneer dit probleem tot een ongeval leidt.
Succes!
Als de veiligheid in het geding is dan lijkt het mij als leverancier het verstandig de zaak na te lopen en en zonodig actie te ondernemen. Kan men je nooit nalatigheid in je schoenen schuiven.
Vandaag de Kavango afgeleverd bij Aart Kok. Keurig te woord gestaan en ze gaan kijken wat de oplossing gaat worden en wat er nou fout gegaan is. Ben benieuwd....als ie maar voor de 18e klaar is want dan hebben we t klapweekend
Hum?! Op 4 sept hebben we de wagen ingeleverd, nu is het de 10e september en ik heb nog niks gehoord. Nog 1 werkdag en het is zo maar de 14e aangezien er in het weekend niks gebeurd er in de werkplaats van Aart Kok. Dan is het zomaar nog maar 3 dagen (want AK is gesloten op dinsdag dé 4e dag) en dan is het :zw najaars klapweekend. Ga mij nou niet vertelen dat mijn klapper niet klaar is binnen 3 werkdagen want dan begin ik serieus :X te worden :(
Hoeveel tijd kost het om een paar remschoenen/ een as of een paar velgen te vervangen? Aankomende dinsdag maar eens bellen.... O nee dan zijn ze dicht! Serieus... Dat moet toch gaan lukken? Ik heb als amateur binnen een uur een as onder een VW kever 1971 vervangen, je gaat me toch niet vertelen dat die van een Kavango meer tijd kost???
Citaat van: KenJo op september 10, 2015, 01:14:14 AMAankomende dinsdag maar eens bellen.... O nee dan zijn ze dicht! Serieus... Dat moet toch gaan lukken?
Maar waarom zou je tot dinsdag uitstellen wat ook vandaag kan?
Citaat van: KenJo op september 10, 2015, 01:14:14 AMIk heb als amateur binnen een uur een as onder een VW kever 1971 vervangen, je gaat me toch niet vertelen dat die van een Kavango meer tijd kost???
Dat 'binnen een uur' veronderstelt dat je 'm al voorhanden hebt en dat je niet nog tien kevers hebt staan waar je andere dingen aan moet doen.
Het is n.m.m. altijd gevaarlijk om te vergelijken wat je als amateur lukt met wat je van een pro verwacht.
Bespeur ik nu toch echt dat de Fabrikanten van vw wel erg makkelijk met hun klanten en plichten omspringen?
Citaat van: Frankie op september 10, 2015, 06:19:08 AM
Maar waarom zou je tot dinsdag uitstellen wat ook vandaag kan?
Uiteraard wacht ik niet tot het laatste moment, daar schiet je niks mee op. Ik heb ook al contact gehad maar daar ben ik niet veel wijzer van geworden: het probleem is voorgelegd aan de fabrikant. Ik wordt op de hoogte gehouden.
Maar het gaat erom dat er niet veel tijd meer is. Stel dat er vandaag uitsluitsel komt én men het materiaal nog kan bestellen. Dan wordt dat maandag verzonden, dinsdag is AK dicht dus woensdag of donderdag levering/ montage en wat jij al zegt Frankie: ze hebben nog meer te doen.
Het zal dus krap gaan worden. Ik heb ze dus nog maar eens nadrukkelijk gezegd dat ik de klapper vrijdag nodig heb omdat ik weg wil.
YESS!!!! :> We kunnen woensdag de klapper halen bij Aart Kok :> Ze hebben de remtrommels vervangen zodat de orginele lichtmetalen velgen gebruikt kunnen worden. Ze hebben ook de nieuwe banden gemonteerd op het lichtmetaal gemonteerd en de velg van het reserve wiel vervangen (dat was wel een steek 98).
In ieder geval kunnen we vrijdag naar het klapweekend :>
Alleen ben ik vergeten de rekening van de onderhoudsbeurt ter sprake te brengen, het was ook wat lastig bellen zo midden in Albert Heijn staat :O
Top!
De spanning is begrijpelijk. Maar uiteindelijk komt alles op z'n pootjes.
Komt wel goed schatje... Iets met een reclame. ;-)
:> :> :> mooi zo
Top. Gelukkig opgelost.
We hebben de klapper weer gelukkig. Helaas is aart kok niet van plan iets te doen met de kosten die we gemaakt hebben. We hadden voor de onderhoudsbeurt bij hen moeten komen, dan was t probleem met de velgen gelijk opgelost en hadden we de kosten niet gemaakt. Dat heemstede voor ons niet echt in de buurt is is dan wel wat lastig maar dan het had wel alle rompslop voorkomen.
Wel krijg ik korting op volgende onderhoudsbeurt dat schrijft hij in t dossier.
Ik heb nog aangehaald dat ik dan 3 kwartier heen en 3 kwartier terug en dat 2 keer moet rijden voor een beurt. Maar dat maakte weinig indruk
Je kunt een beurt ook zo afspreken dat je erop kunt wachten. Althans dat was bij mijn gewonnen Bovag beurt het geval. Moeten ze natuurlijk niet per ongeluk een andere wagen een beurt geven, denkend dat het de jouwe is (wat mij gebeurde) want dan wacht je tweemaal zo lang. Toegegeven, je krijgt dan wel ruimhartig een (1) tegoedbonnetje voor een kopje koffie in het restaurantje bij het gemaal 300 meter verderop. :H
Citaat van: KenJo op september 14, 2015, 06:20:11 PM
YESS!!!! :> We kunnen woensdag de klapper halen bij Aart Kok :> Ze hebben de remtrommels vervangen zodat de orginele lichtmetalen velgen gebruikt kunnen worden. Ze hebben ook de nieuwe banden gemonteerd op het lichtmetaal gemonteerd en de velg van het reserve wiel vervangen (dat was wel een steek 98).
In ieder geval kunnen we vrijdag naar het klapweekend :>
Alleen ben ik vergeten de rekening van de onderhoudsbeurt ter sprake te brengen, het was ook wat lastig bellen zo midden in Albert Heijn staat :O
Ik heb dit topic een beetje gevolgd en wat ik niet helemaal begrijp is dat je dus steek 98 op de wagen had, ook een reservewiel met steek 98 en velgen met steek 100. Steek 100 kan je idd met schuifbouten gebruiken op steek 98. Dat was toch veruit de meest eenvoudige oplossing geweest? Dat Aart kok lichtmetaal heeft gemonteerd en daar niet het juiste materiaal voor gebruikt is natuurlijk oliedom en gevaarlijk. Een excuus was daar wel op de plaats geweest.
Maar goed het is opgelost en dat is mooi voor je! Veel veilige km's weer!
Een excuus heb ik ook gekregen, netjes maar iets anders kan eigenlijk ook niet. Wel vertelde Aart Kok mij dat ze hebben uitgezocht wat er nou gebeurd is:
- in 2010 is er een model wissel geweest. Het model 2010 en later heeft de optie om voorzien te worden van lichtmetalen velgen. Voor lichtmetalen velgen is de standaard steek 100 en dus is men in de productie een andere steek op de assen gaan monteren.
- mijn wagen is de laatste geweest die van een steek 98 is voorzien.
- in de productielijn hebben ze er geen rekening mee gehouden dat dit een speciale versie was, en dat hij ook voorzien werd van lichtmetalen velgen
Ze hebben nagedacht over een terugroep actie maar daar zien ze vanaf omdat de fabrikant verzekerd heeft dat mijn wagen de enige is waar het fout gegaan is.
Het probleem is trouwens opgelost door de benodigde onderdelen van een nieuwe wagen af te halen en op die mijne te monteren want er was niet voldoende tijd om ze te bestellen. .............. wacht even: we spoelen even terug....... Aart Kok eist van mij dat ik met mijn wagen naar hen kom voor een onderhoudsbeurt dan hadden ze gelijk in kunnen grijpen op het moment dat het probleem geconstateerd werd. Maar hoe doe je dat als je geen onderdelen op voorraad hebt liggen? En bestellen kennelijk lang duurt, zeker als de klant zit te wachten zoals Frankie dat doet! Dan haal je dus onderdelen van andere wagens af die je hebt staan, om die onderdelen onder de wagen te plaatsen.
:? en mijn wagen kwam met steek 98 van de fabriek af en is absoluut de enige waar dit mee gebeurd is. Ja ja, ik snap het helemaal maar hoe kan je dat garanderen als je zelf onderdelen van wagens afhaalt om ze onder andere wagens te plaatsen? ::)
Misschien ben ik erg argwanend maar ik geloof helemaal niks meer van het verhaal.
Fijn dat de klapper terug is én op tijd, maar het is wel een beetje een raar verhaal geworden zo! Benieuwd of die nieuwe wagen waar ze het vanaf gehaald hebben eerst hersteld wordt...
En zo krijgen alle fabrikanten en/of leveranciers een beurt op dit forum.
Ik kan mij herinneren dat niet zo gek lang geleden de firma Holtkamper hun portie heeft gehad....
Waar gehakt word vallen spaanders. En natuurlijk willen wij als consument genoegdoening.
Citaat van: Theu op september 16, 2015, 05:26:48 PMEn natuurlijk willen wij als consument genoegdoening.
En natuurlijk krijgen we die niet altijd in de mate waarin we vinden dat we er recht op hebben... :D
Ach ja, gelukkig is dat eigenlijk altijd zo en is AK geen uitzondering