Beste vouwwagenclub leden,
Allereerst wil ik mij even voorstellen... Mijn naam is René (gezin met twee kinderen) en ben sinds vandaag lid!
Vanaf mei dit jaar zijn wij trotse eigenaar van een nieuwe Holtkamper Kyte met Windforce.
Afgelopen weken hebben we een rondreis gemaakt door Noorwegen, een prachtig land! Helaas zat het weer niet zo mee, 's middags begon het vaak te regenen.
Overdag meestal rond de 13 graden. Onze petroleum kachel heeft onze avonden gered ;-)
Het opzetten en afbouwen gaat op den duur steeds sneller. Je moet even de handigheden weten.
Toch hebben we een paar vraagjes aan andere "ervaren" Kyte gebruikers...
Windforce systeem
In onze Kyte zitten nu twee ventilatoren, één voor het uitvouwen en één voor het invouwen.
Dit hebben wij niet gezien bij eerdere modellen, zoals in de showroom.
Ik lees dat overige Kyters geen problemen met het Windforce systeem en dat 6 ampere vaak al genoeg is. Holthamper beweerd dat 10A zeker genoeg moet zijn.
Onze ervaring is dat 10A zelf niet genoeg is. Gelukkig was 16A vaak standaard in Noorwegen, maar in Nederland is dit vaak 6 of 10A.
Tentdoek erg strak
Verder vinden wij dat het tentdoek erg strak zit om het frame. Bij een natte tent is dit nog erger. Is dit normaal?
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=0B8PhRyB2ydxvRVNWRWxlWDZ6RDQ)
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=0B8PhRyB2ydxvUGs3QmhwTDN6U1E)
Kindertent L
Is het normaal dat het doek zo strak/vervormd is waar de tentstokken zijn gestoken in de hoofdtent?
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=0B8PhRyB2ydxvMzI5SWdxQXFNMEE)
Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties!
Groet, René
Goedendag.
Wij hebben geen windforce.
En heb in Bunnik een cocoon gezien met 2motoren dus weer hoe het er ongeveer uit komt te zien.
Maar verder zit idd alles erg strak.
Bij nat weer krimt het en zit het strakker.
Helaas kan ik de foto's niet zien.
Kindertent hebben we ook niet.
Dacht dat het aan mij lag maar helaas kan ik de foto's ook niet zien.
Ook wij hebben geen windforce
Er zijn momenteel 2 versies v/h WindForce systeem.
De 1e versie op basis van 1 motor en de 2e versie op basis van 2 motoren (dit jaar voor het eerst gesignaleerd).
Wij hebben de 1e versie, 1 motor dus.
De ervaring leert en metingen bevestigen dat 10A nodig zijn.
Tijdens inschakelen piekt de motor even naar bijna 11A, daarna zakt hij terug naar 7A.
Afhankelijk van het type zekering (snel/traag) kan dit goed gaan of net niet.
Dank voor de reacties...
Ik heb de foto links aangepast en hopelijk nu wel zichtbaar.
Vind het wel jammer dat het dan vaak een gok blijft of het "opblazen" gaat lukken of niet.
René
Citaat van: TrailerFan op juli 25, 2015, 03:43:25 PMTijdens inschakelen piekt de motor even naar bijna 11A, daarna zakt hij terug naar 7A.
Moet toch niet zo'n probleem zijn om er een (desnoods meer) hoogvermogenweerstand(en) mee in serie te schakelen die met een tijdrelais na pakweg 1 seconde overbrugd wordt/worden.
Heb ik het nu mis of mis ik de zij-luifel en raampjes bij het slaapgedeelte. Deze wand is bij ons trouwens rood (en de kindertent "L" groen.
Ben nu wel benieuwd naar een foto met de gehele zijkant.
Overigens staat het wel redelijk strak als ik het zo bekijk maar heb dat meer gezien hier op het foum.
Als je twijfelt stuur de foto's dan eens door naar HK. Mijn ervaring is dat ze binnen een paar dagen reageren.
heb de 1 moter versie inderdaad hij piekt even en afhankelijk van de vertraging van je zekering, gaat heel vaak goed is mijn ervaring en waar het niet goed gaat zet ik hem met de hand op. gaat ook erg snel. of ze komen op de camping met een oplossing zo trekt ik weleens even een kabel uit het toitletgebouw en op een camping waar we vaker komen weten we inmiddels waar de goede zekeringen zitten zodat we deze stroompalen gebruiken bij op en leegblazen van de tent. de campingbazen doen niet zo moeilijk is onze ervaring maar we komen ook mestal op kleine campings, het tentdoek zit inderdaad ook bij osns straks. we zetten hem neer en dan binnen een paar uur staat die als een biljartlaken, ik vindt dat ideaal. maar op jullie lijkt dit wel extreem... steekt er bjna dwars doorheen dat hebben wij dan niet.
v.w.b. het het in serie schakelen van hoogvermogensweerstanden heb ik heaas geen vestand maar als iemand daar een goede uitleg en idee voor heeft hou ik me aanbevolen want juist die piek is net iets te veel ik heb dat weleens gemeten en gaat inderdaad naar de 10 ampere toe omdan heel snel terug te gaan naar pakweg 7 ampere.
Beste Diep,
Ja hoor, onze wand is ook oranje/rood...
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=0B8PhRyB2ydxvU29FU2VmV3VuUk0)
Maar onze kindertent "L" is wit (of eigenlijk crème, want hij is net een beetje donkerder). Volgens mij is een XL groen.
(https://drive.google.com/uc?export=download&id=0B8PhRyB2ydxvTzkxSTRrMFZ2RDg)
Foto's zijn genomen tijdens het afleveren.
Groet, René
Wij hebben geen windforce. Maar bij ons staat hij net als bij jullie. Ik ben er al als bij HK geweest, maar zij geven aan dat het normaal is. Zelf vind ik het minder mooi. Overigens heeft GJT de stok van de kindertent ietwat bijgebogen waardoor het wat mooier staat.
Wat ons dit jaar enorm opviel is dat de bocht van het binnen frame (rechtsboven) 10 centimeter uit de hoek staat en dus niet in het extra beschermde gedeelte maar in het doek.
Bedankt voor alle reacties tot zo ver.
Ik ben nog even op onderzoek gegaan op internet en er is van alles te koop om de stroom te begrenzen.
Dit wordt "Inschakelstroombegrenzer" of "Aanloopstroombegrenzer" genoemd. Met Duitse termen "Einschaltstrombegrenzer" of "Anlaufstrombegrenzer" nog veel meer hits.
Deze apparaten worden vaak gebruikt voor elektrisch gereedschap zoals cirkelzagen of haakse slijpers die ook een hoge aanloopstroom hebben.
Nu de juiste vinden voor het limiteren van 10A en wellicht heb ik iets gevonden... http://www.dugoshop.nl/aanloopstroombegrenzer
Ik ga dit eens verder onderzoeken, wordt vervolgt ;-)
René
Citaat van: Reremzy op juli 25, 2015, 05:32:47 PMIk ben nog even op onderzoek gegaan op internet en er is van alles te koop om de stroom te begrenzen.
Kijk 's aan. Da's mooi. Instant solutions.
Ik heb 't stille vermoeden dat Holtkamper zoiets binnnenkort voor 300 Euro als optie aanbiedt op Windforce en er voor gebruik met vouwwagens patent op aanvraagt. :P
Nu herken ik hoe de foto is genomen ::)
Grappig is wel dat onze kindertent L groen is. Het dak is dan weer wel wit maar alle wanden zijn groen.
Ben hier wel blij mee omdat het dan in de tent iets donkerder is.
De jongste die er slaapt is al zo vroeg wakker.
Citaat van: Frankie op juli 25, 2015, 10:20:45 PM
Kijk 's aan. Da's mooi. Instant solutions.
Ik heb 't stille vermoeden dat Holtkamper zoiets binnnenkort voor 300 Euro als optie aanbiedt op Windforce en er voor gebruik met vouwwagens patent op aanvraagt. :)14]
Stroombegrensers bestaan al dus patent erop is lastig.
Handig om er extra omzet mee te genereren. Bij de fotograaf betaal ik ook een mega bedrag voor een extra afdruk :)
Citaat van: spikehome op juli 26, 2015, 12:30:15 PM
Stroombegrensers bestaan al dus patent erop is lastig.
Een patent op een trekhaak is ook lastig want die bestaan ook al. Maar monteer een trekhaak aan de achterkant van een vouwwagen en hup... patent (http://www.google.us/patents/EP1772358B1?cl=ru).
Citaat van: spikehome op juli 26, 2015, 12:30:15 PMHandig om er extra omzet mee te genereren. Bij de fotograaf betaal ik ook een mega bedrag voor een extra afdruk :)
Als dat het geval is, heb je de fotograaf de foto's laten maken. Volgende keer gewoon zelf doen. :)
Hallo,
Wij hebben ook sinds dit jaar een kyte windforce met dubbele pompen en zijn er mee naar Frankrijk geweest. We hebben 4 campings gehad waarvan 2 met maximaal 6 ampère en hebben geen enkel probleem gehad, 1 camping had maar 4 ampère en hebben het daar maar handmatig gedaan :P ik was wel nieuwsgierig maar mijn wederhelft was het er niet mee eens. :H. Ik moet wel zeggen dat ik het windforce systeem heerlijk vind, maar handmatig opzetten gaat wel net zo makkelijk.
Ik heb exact dezelfde ervaring als jeroen.....
Ik blijf het bijzonder vinden dat HK zo'n windforce systeem heeft ontwikkeld.
De waterpomp is voorzien van batterijen ipv stroom met als argument dat je je kraantje kan gebruiken als je geen stroom voor handen hebt..... En dan komen ze met windforce.
Ik kan het niet rijmen. Naar ik heb begrepen kan je alleen nog een kyte bestellen met zo'n systeem.
HK is echt aan het doorslaan en vervreemden hun (potentiele) klanten met een verkoopprijs die torenhoog aan het woorden is.
We hebben een kyte waar we super blij mee zijn. Maar als ik nu de keuze zou hebben wordt het geen kyte meer. Puur om de prijs
Wat zou je nu kiezen als alternatief?
Wat Edwin zeg ben ik het mee eens. Wij zaten toendertijd te wikken en wegen tussen de cocoon areo (met windforce) en de kyte xl zonder windforce omdat ze qua prijs toen vrijwel gelijk lagen, maar hebben na lang nadenken voor een kyte gekozen omdat die meer binnen ruimte had en ik in het windforce geen meerwaarde zag. Toen wij bij Hk kwamen we er geen keus meer en zat het er standaard op ( prijs was wel +- €1000,- hoger dan ons eerste bezoek :H hoezo gratis erbij ::)) het heeft voor mij nog steeds geen meerwaarde en had in het begin ook een beetje een beetje last van schaamte gevoelens maar nu geen last meer van gemak dient de mens denk nu maar. Ik denk stiekem wel dat de reden is dat het er standaard op zit allen maar is omdat Hk anders bang is dacht te weinig verkocht wordt de ontwikkelingskosten moeten er wel uit natuurlijk! En qua opzetgemak en grote is er geen vergelijkbare vouwwagen te vinden in mijn ogen dus als het budget het toelaat zal ik zo weer een Kyte kopen.
Het heeft niks meer met het topic te maken maar ja :)
Misschien hebben sommige last van de uitvoering en prijs van de Kyte, vind het persoonlijk ook veel te duur en zo'n oppomp gedoe overbodig.
Maar op de terugweg vanuit de Ardesche hebben we diverse klapkarren zien rijden waaronder 6 keer een Kyte! Er was geen enkele klapkar die we zoveel gezien hebben, mag je dan de conclusie trekken dat HK een cashcow heeft?
Blijkbaar zijn ze enorm populair en heeft HK een schot in de roos. Jarenlang intensieve marketing levert nu heel veel op. Niets instapmodelletje voor weinig, gewoon de hoofdprijs vragen.
Eigenlijk heel knap, maar bijna 20k is wel heel veel. Onze Cocoonetje kost heel veel minder en is en blijft heerlijk in zijn eenvoud en comfort. Bovendien hebben wij als mooi weer kampeerders en oudere kinderen niets aan al die binnenruimte.
Maar met ampere heeft dit allemaal weinig te doen. Misschien tijd voor een test met de diverse amperages?