Even een testritje gedaan met de Holtkamper cocoon en hij ligt stabiel achter de auto. Maar de dekzeil bolt ontzettend op, herkennen jullie dat?
Wij hebben er teveel rommel onder. Maar het klopt wel, komt door het vacuum van de lucht die over de wagen gaat tijdens rijden.
Heb ik met de Kyte ook iets.. Niet heel erg. Via de achteruitkijkspiegel lijkt het echter erger dan het is omdat je er hierbij vlak overheen kijkt. Tot 80 km/uur gebeurt er vrijwel niets.
Hangt volgens mij trouwens ook een beetje af van het model auto. Bij een model bushokje zal het anders zijn als een wat lagere auto.
Heb ik met onze jamet ook. Het wordt erger als er geen dakkoffer op de auto zit. Vindt het wel irritant want dan wordt het zeil ook van de keuken hoeken getrokken. Wie een goede oplossing heeft: ik houdt me aanbevolen
Citaat van: arjanmeijerman op augustus 12, 2015, 09:07:02 PM
Heb ik met onze jamet ook. Het wordt erger als er geen dakkoffer op de auto zit. Vindt het wel irritant want dan wordt het zeil ook van de keuken hoeken getrokken. Wie een goede oplossing heeft: ik houdt me aanbevolen
Je kunt het niet of nauwelijks oplossen. Zoals Yella aangeeft ontstaat er boven de vouwwagen een onderdruk omdat de lucht die over de vouwwagen heen gaat een langere weg aflegt dan de lucht die onder de vouwwagen doorgaat. Als bij een vliegtuigvleugel. En daar zorgt het effect ervoor dat een vliegtuig in de lucht blijft.
Theoretisch is dat te verhelpen door het afdekzeil volkomen vlak te maken. Maar dat kan in de praktijk niet of nauwelijks.
Citaat van: arjanmeijerman op augustus 12, 2015, 09:07:02 PM
Heb ik met onze jamet ook. Het wordt erger als er geen dakkoffer op de auto zit. Vindt het wel irritant want dan wordt het zeil ook van de keuken hoeken getrokken. Wie een goede oplossing heeft: ik houdt me aanbevolen
Bij onze jamet trok ik het elastiek tot onder de draaischroef van poten aan het keukenblok. Dus best ver naar onderen.
Bij Kyte blaast ie zo nu en dan ook best op, maar tja lekker boeien. Lucht ie direct ook weer.
Misschien een spanbandje?
Heb er ook al jaren last van met m'n Cocoon. Vroeg me al af of ik de enige was.
Same here met de Kyte - kan me er niet druk over maken - uitzicht naar achteren is sowieso nul. Heb niet het gevoel dat het zeil ervan te leiden heeft.
Heb je ònder het dekzeil lege ruimte? Het schijnt te helpen om die ruimte op te vullen met bagage.
Volgens mij heb ik er geen (of nauwelijks) last van.
Ik trek het dekzijl dan ook wel strak naar beneden en ze de elastieken goed vast.
Zaterdag as gaan we terug naar Nederland. Zal het eens in de gaten houden.
Citaat van: NielsP op augustus 12, 2015, 09:37:48 PM
Heb je ònder het dekzeil lege ruimte? Het schijnt te helpen om die ruimte op te vullen met bagage.
Dat lukt bijna niet met de Kyte - de kofferbak van de auto is al leeg en nog steeds ruimte over. En kan niet zeggen dat we weinig bij ons hebben met 2 kinderen en de daarbij behorende uitrusting!
Citaat van: Matthijs_164 op augustus 12, 2015, 09:45:47 PM
de kofferbak van de auto is al leeg en nog steeds ruimte over
Schoonmoeders? :X
:#
Maar misschien kun je minder zware delen direct onder het zeil ipv in de bagageruimte leggen. Of anders gewoon het bollende zeil gewoon zo laten :)
Geen last van met 4 stoelen en de grondzeilen eronder.
Rij er 130 mee zonder bollend zeiltje :)12]
als we de ruimte onder het zeil niet opvullen met de aerotexkleden, tafel en drie stoelen hebben we daar ook last van. Dus opvullen en die extra relaxstoel meenemen :P
Wij hebben er ook last van en het irriteert Bert mateloos, ik kan me er niet zo druk om maken. Wij hadden er op de heenreis naar frankrijk (zachte) elastieken (dus met eeen stoffen beschermlaag) overheen gespannen maar dat was eenmalig want daarmee beschadig je je dekzeil, niet doen dus en lekker laten bollen.
Wij hadden er met onze vorige vw, een Smitveld met dekzeil, ook behoorlijk last van. Mijn grootste angst daarbij was altijd, als dat (stevige, dikke) dekzeil ooit een keer scheurt, ligt alles wat er onder ligt op de snelweg ........... brrrr moet er niet aan denken. Op het laatst had ik een bagagenet voor een aanhangwagen gekocht om over het dekzeil te spannen en zo een eventuele bagage ramp te voorkomen. ::)
Jep hier ook erg veel last van met onze Kyte. Zo erg dat we het in de auto horen klapperen. Zit er aan te denken om een lang elastiek eroverheen te spannen met daar overheen een stuk isolatie voor waterleidingen om het zeil te beschermen.
Heb er een nachtje over geslapen en een aanhangwagennet lijkt me wel een strak plan :), iemand daar ervaring mee?
Ik had er ook last van en had al spanbanden gekocht om die (met bv schuursponsjes of van die foamhoezen voor autoriemen van de autohandel/bouwmarkt op de snijpunten van de hoeken) om de wagen te spannen en e.e.a. strak te houden. Vond het toch een eng idee dat die banden zouden gaan snijden in het zeil. Een andere oplossing was lange rubberen banden geweest (fietsbinnenbanden of beter van een tractorband), maar die had ik ook niet.
Echter... toen we op de daadwerkelijke vakantie gingen zat er zo allemensen veel zooi onder het zeil dat het hele klapperen weg was :)
Bij elke pitstop wel weer alles zo strak mogelijk getrokken en het elastiek nog wat aangehaald rondom, maar dat was het. Het elastiek is vrij oud en heb al nieuwe gekocht en zodra dat vervangen is hanteer ik denk ik de volgende tactiek: zo strak alles aantrekken dat mijn handen bijkans gaan bloeden van het trekken aan de elastieken ;)
Succes!
Zoals al gezegd hebben wij geen last vanwege alle troep onder het dekzeil. Maar bij onze Jametic wel last destijds. daarover had ik 2 elastieken gespannen. Op de hoeken een stuk schuim uit een bankstel als bescherming tegen schade aan het dekzeil. Maar dat zal echt niet stuk gaan.
Bij ons bolt de cocoon slechts licht op. Goed afspannen en er voor zorgen dat er in het midden meer onder ligt dan aan de zijkanten. (http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/13/b30dde651db56d611a7a8958dfe44155.jpg)
Hebben wij geen last van... Kyte XL, zonder iets in het dekzeil, alleen de losse stokken. We hebben er wel een hoge auto voor hangen. En zo een alu-kist ervoor, misschien dat dat helpt?
Volgens mij helpt het al wanneer de kindertent er aan zit. Deze hebben wij er af gehaald.
Wij hebben geen kindertent en fietsen voorop.
Geen last van bollingen en er ligt niks onder bij ons.
Alles ligt in de wagen op 2 stokken na.
De luifel boogstok en die van de keuken.
Citaat van: Floortje op augustus 13, 2015, 09:35:39 AM
Heb er een nachtje over geslapen en een aanhangwagennet lijkt me wel een strak plan :), iemand daar ervaring mee?
Hi Floortje, vermoedelijk gaat zo'n bagagenet het opbollen wel tegen en als het je een beter gevoel geeft, dan is het zonder meer een goede oplossing. Ik denk echter dat je het probleem te groot maakt. Je hebt een van de kwalitatief beste vouwwagens die er op de markt beschikbaar zijn met bewezen materiaalkeuzes en een robuust ontwerp. Het dekzeil is van dik Bisonyl dat gebruikt wordt voor huifen van vrachtwagens die er vele jaren en duizenden kilometers mee doen. De mechanische belasting bij opbolling is gering, met een lichte handdruk zou je het zeil omlaag kunnen duwen. Het zeil is volledig rondom vastgeritst dus losscheuren lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Dus welk probleem probeer je op te lossen? Misschien cosmetisch niet zo fraai als het zeil iets bol staat maar kwaad kan het niet en stuk gaat het niet - daar ben ik echt van overtuigd.
Vandaag maar direct daad bij woord gevoegd en een paar extra haken aan de keuken gezet. Zal hem morgen eens de snelweg op trekken, kunnen of het iets helpt
(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/13/53235e3cd40d4befff2e7e73e2e771d2.jpg)(http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/13/e3edc91451b0e78108815fcc5422488d.jpg)
Het dekzeil van o.a de Cocoon is geritst en zeer strak afgespannen. Daar gebeurt echt niks mee.
Van het opbollen hebben wij trouwens totaal geen last. Met of zonder spullen onder het zeil.
Citaat van: Matthijs_164 op augustus 13, 2015, 07:43:59 PM
Dus welk probleem probeer je op te lossen? Misschien cosmetisch niet zo fraai als het zeil iets bol staat maar kwaad kan het niet en stuk gaat het niet - daar ben ik echt van overtuigd.
Bij mijn wagen -overigens een heel andere dan waar het in dit topic over gaat- maakt het net het verschil uit tussen wèl en nìet via de achteruitkijkspiegel over de wagen te kunnen kijken 8)
Citaat van: NielsP op augustus 14, 2015, 04:33:05 PM
Bij mijn wagen -overigens een heel andere dan waar het in dit topic over gaat- maakt het net het verschil uit tussen wèl en nìet via de achteruitkijkspiegel over de wagen te kunnen kijken 8)
Lukt bij ons toch al niet vanwege het lage achterraam van de C4. Maar je kunt ook gewoon linker en rechterspiegel gebruiken, went snel.
Citaat van: NielsP op augustus 14, 2015, 04:33:05 PM
Bij mijn wagen -overigens een heel andere dan waar het in dit topic over gaat- maakt het net het verschil uit tussen wèl en nìet via de achteruitkijkspiegel over de wagen te kunnen kijken 8)
Precies, dat is het bij mij ook
Op mijn jamet liggen er vier stoelen en een tafel onder het zeil. Om het eea op zijn plek te houden gebruik ik twee spanbanden de geen last van opbollend zeil maar belangrijker de boel ligt vast.. Maar misschien is een net wel een beter idee.
M'n ouders gebruikten vroeger een soort grof-mazig elastieken net om het opbollen tegen te gaan.
Kan het alleen zo gauw nog niet op een NL site vinden, maar wel op e-bay of amazon.
elastic cargo net for pick-up trucks geeft wel redelijk relevante hits.
verkopen ze gewoon bij de Formido (niet duur hoor) ik heb er ook 1 maar niet voor het opbollen.