Band wisselen wat zijn de stappen.
bv aan de auto en los
moet je de pootjes gebruiken enz
Belangrijkste is een veilige plek zoeken voordat je begint!
Heb je hier iets aan?
http://youtu.be/aC0CWoVXK74
Gelukkig nog niet hoeven meemaken. Maar bij je Cocoon aan de auto laten zitten. Veilige plek opzoeken was al genoemd (voorzover mogelijk dan). Opkrikken met de steunen achter en wiel wisselen. Bij onze Cocoon 2014 gaat dat zonder meer. Maar oudere Cocoons schijnen de spatborden eerst te moeten worden gedemonteerd. Zie elders op dit forum een bericht hierover. Zoek dat eerst uit en zorg dat je hiervoor het benodigde gereedschap bij je hebt. En probeer het eerst eens om al een beetje te weten hoe het moet. Op de vluchtstrook van een nauwe bergpas of brug wil je het klusje het liefst zo snel mogelijk fixen (ervaring mee met een aanhanger).
Je kan de vouwwagen aangekoppeld laten en met de achtersteunen omhoogbrengen; ik vindt dat veel te zwaar gaan.
Ik zou het daarom als volgt doen:
- Wielblokken aan voor- en achterkant van het goede wiel;
- Handrem aantrekken;
- Loskoppelen;
- Dissel wegtrekken van de kogel (of de auto een stukje naar voren);
- Neuswiel zo laag mogelijk;
- Wielbouten kruislings losmaken;
- Achtersteunen uitdraaien tot ze de grond raken;
- Dieselzijde met neuswiel omhoog zwengelen, totdat het wiel met de lekke band vrijkomt;
- Wiel wisselen (eventueel neuswiel nog iets verder omhoog);
- Wielbouten kruislings handvast zetten;
- Dieselzijde met neuswiel omlaag brengen, totdat de achtersteunen vrij zijn;
- Achtersteunen weer indraaien;
- Wielbouten verder kruislings aandraaien (wanneer je een momentsleutel bij de hand hebt, met ongeveer 100 Nm vastzetten);
- Handrem los;
- Aankoppelen;
- Wielblokken verwijderen;
- Na ongeveer 100 km rijden, aanhaalmoment controleren.
Een optie die ik zelf nog ga bekijken is met een potkrikje. Hierop wil ik een u-beugel monteren die om het frame past. De vouwwagen kan dan aan de auto gekoppeld blijven. Wanneer het wiel vrij is, de achtersteunen uitdraaien en het wiel wisselen.
Heren,
Top bedank voor jullie wijze raad toppy :>
Citaat van: Arjen op december 05, 2015, 08:44:03 PM
Je kan de vouwwagen aangekoppeld laten en met de achtersteunen omhoogbrengen; ik vindt dat veel te zwaar gaan.
Ik zou het daarom als volgt doen:
- Wielblokken aan voor- en achterkant van het goede wiel;
- Handrem aantrekken;
- Loskoppelen;
- Dissel wegtrekken van de kogel (of de auto een stukje naar voren);
- Neuswiel zo laag mogelijk;
- Wielbouten kruislings losmaken;
- Achtersteunen uitdraaien tot ze de grond raken;
- Dieselzijde met neuswiel omhoog zwengelen, totdat het wiel met de lekke band vrijkomt;
- Wiel wisselen (eventueel neuswiel nog iets verder omhoog);
- Wielbouten kruislings handvast zetten;
- Dieselzijde met neuswiel omlaag brengen, totdat de achtersteunen vrij zijn;
- Achtersteunen weer indraaien;
- Wielbouten verder kruislings aandraaien (wanneer je een momentsleutel bij de hand hebt, met ongeveer 100 Nm vastzetten);
- Handrem los;
- Aankoppelen;
- Wielblokken verwijderen;
- Na ongeveer 100 km rijden, aanhaalmoment controleren.
Een optie die ik zelf nog ga bekijken is met een potkrikje. Hierop wil ik een u-beugel monteren die om het frame past. De vouwwagen kan dan aan de auto gekoppeld blijven. Wanneer het wiel vrij is, de achtersteunen uitdraaien en het wiel wisselen.
Dit lijkt me wel een wat omslachtige methode. Zeker als je op de vluchtstrook staat van een drukke snelweg en de auto's langs je heen denderen. Geloof me, dan wil je daar zo snel mogelijk weg. Heb zelf ooit meegemaakt in het voormalig Oost Duitsland op een lange brug over een dal. Lekke band, gedwongen door moeten rijden in lager tempo om van de brug zonder vluchtstrook af te komen. Direct na de brug was een smalle vluchtstrook en zover ik kon zien niet meer ruimte. dus daar wiel gewisseld terwijl auto en aanhanger stonden te schudden van de luid toeterende langs razende vrachtauto's. Het was snel gefixt, maar leek eeuwig te duren.
ONze Cocoon van 2014 draai ik zonder enige moeite omhoog met alleen de achter steunen. Ik gebruik een normale zwengel die bij de Cocoon was geleverd. daarom zeg ik, oefen het eerst eens thuis.
Citaat van: Yella op december 05, 2015, 10:46:17 AM
Gelukkig nog niet hoeven meemaken. Maar bij je Cocoon aan de auto laten zitten. Veilige plek opzoeken was al genoemd (voorzover mogelijk dan). Opkrikken met de steunen achter en wiel wisselen. Bij onze Cocoon 2014 gaat dat zonder meer. Maar oudere Cocoons schijnen de spatborden eerst te moeten worden gedemonteerd. Zie elders op dit forum een bericht hierover. Zoek dat eerst uit en zorg dat je hiervoor het benodigde gereedschap bij je hebt. En probeer het eerst eens om al een beetje te weten hoe het moet. Op de vluchtstrook van een nauwe bergpas of brug wil je het klusje het liefst zo snel mogelijk fixen (ervaring mee met een aanhanger).
Yella,
ik heb net even jou versie getest WW top gaat prima zo. Ik moest wel eerst het spadbord verwijderen
en bouten van wiel al los maken.
wiel onder wagen maar ff laten zitten :>
De auto aan de Cocoon laten zitten lijkt me veiliger. Zolang de auto goed op de handrem staat gaat de Cocoon geen rare dingen doen als je deze opkrikt. Staat hij los, dan zou de Cocoon kunnen wegdraaien/rollen. Ik gebruik ook beide uitdraaisteunen om de Cocoon recht omhoog te draaien. Kun je ook meteen gemakkelijk bij het reservewiel. Bij ons model ligt die in een slee, maar bij de oudere wagens weet ik het niet en moet je er een beetje makkelijk bij kunnen. Bij onze Jamet bijv. een boel gehannes om het wiel er weer onder te krijgen.
Thuis oefenen is wel een goede tip. Ik zou de wagen ook aan de auto laten. Dan gaat ie nergens naartoe. Als het moeizaam gaat om de wagen omhoog te draaien me de steunen kun je de lekke band ook even op een leveler rijden. Dan gaat ie al wat omhoog en krijg je de volle band er makkelijker onder. Bij de CC flexi zit het reservewiel achterop de wagen maar daarachter zit nog de keuken. Ben benieuwd of ik daar zo bij kan of dat eerst de keuken eraf moet. Dat laatste zou langs een drukke weg wel wat onhandig/gevaarlijk zijn.
Voorkomen is nog beter, met een Tyron ring in je wiel kun je gewoon blijven doorrijden tot je een rustig plekje gevonden hebt.
http://youtu.be/bJgX7EcqLQ8
Dat is het voordeel van de Cocoon, geen keuken achterop. Ik heb daar wel weer een grote disselbak zitten. Maar ik heb een verlengstuk gemaakt voor de slinger zodat ik er alsnog goed bij kan. Tenslotte moeten op de camping ook de pootjes naar beneden. Slinger etc. liggen altijd makkelijk bereikbaar in de auto.
Is iemand bekend met Oko Tyresealant? DeWit Schijndel geeft bij aflevering van een nieuwe vouwwagen de mogelijkheid om de banden een blijvende sealing van binnen te geven, die een lek meteen en blijvend afdicht. :s
Zelf ben ik geen voorstander van slijm in je band. Het helpt ook alleen tegen kleine gaatjes, zodra een gat wat groter wordt zal het niet meer helpen.
Een vouwwagen staat ook een groot deel van het jaar stil, al het slijm zakt dan naar beneden met de kans dat het daar blijft plakken en je band uit balans raakt.
Ik denk dat een reservewiel gewoon de meest zekere oplossing is tegen een lekke band. En tijdens mijn vakantie en op weg ernaar toe en zelfs op weg naar huis wil ik absoluut zeker zijn dat ik verder kan. Voor woon/werk heb ik een Spark op LPG af fabriek. Die hebben zelfs geen thuiskomer, maar een spuitbus met rommel. Heb ik meteen er uit gemikt en een winterwiel in de auto gelegd.
't is mij een keer overkomen op de autoroute du soleil. De band was aan flarden. Ik vond gelukig een relatief veilige plek (een reparatieinham). Keuken moest er af, anders kon ik niet bij de reserveband. Maar verder gewoon de wagen aan de auto vast laten zitten. Opgekrikt met de autokrik, maar met de steunen kan natuurlijk ook, zeker als de keuken er al af is.
Sindsdien rij ik niet meer met oude banden en heb ik een bandenspanningspompje in de auto.
Ik kwam deze net tegen, veel makkelijker wordt het niet...
http://youtu.be/BftWvscL-4M
Idd veel makkelijker word het niet...
Als je hem hebt... Hoe heet dat ding of een website?
Enkele jaren geleden met de Holtkamper een klapband gehad, gelijk de vluchtstrook op gegaan en met de autokrik de vw omhoog gekrikt en wiel gewisseld. Het was zo gebeurd. Helaas was het reservewiel nogal zacht, dus rustig over de vluchtstrook naar de eerstkomende afrit gereden en bij de pomp lucht erin gedaan. Bij thuiskomst gelijk 3 nieuwe banden gekocht. Ondanks dat het reservewiel veel ruimte kost in de achterbak, zou ik nooit zonder reservewiel willen rijden. Al regelmatig (ook vlakbij huis) even een wiel moeten wisselen door een lek gereden band.
Dat is behoorlijk briljant! @Yella heb al twee maal een busje met dichtmiddel moeten gebruiken na een lekke band. Werkt prima, na een week was de band nog steeds op dezelfde spanning. Lek repareren ging ook zonder problemen
Citaat van: Gait op december 06, 2015, 11:23:33 PM
Dat is behoorlijk briljant! @Yella heb al twee maal een busje met dichtmiddel moeten gebruiken na een lekke band. Werkt prima, na een week was de band nog steeds op dezelfde spanning. Lek repareren ging ook zonder problemen
Had je geen onbalans in het wiel na gebruik? want dat wordt gezegd.
Iets anders. Onlangs ook lekke band. Met wiel naar Kwikfit in Heerhugowaard. Kon niet gerepareerd volgens de medewerker. OK, volgens hem zat de spijker te dicht bij de zijkant van de band. Ben toen een paar dagen naar de Kwikfit in Zaandam geweest vlak bij mijn werk. Geen probleem hoor. Begrijp hier niets van, lijkt of er maar wat wordt gekletst.
Citaat van: Theu op december 06, 2015, 11:06:07 PM
Idd veel makkelijker word het niet...
Als je hem hebt... Hoe heet dat ding of een website?
Dit is 'm denk ik:
http://www.amazon.com/SBT-Trailer-Jack-Easy-Lift/dp/B009PPC0JA
of deze
http://www.amazon.com/Shoreline-Marine-Easy-Lift-Jack/dp/B01609O7B2/ref=pd_sim_sbs_263_1?ie=UTF8&dpID=41HsjBIUJWL&dpSrc=sims&preST=_AC_UL160_SR160%2C160_&refRID=1MBS2Q8HX281Z3AAMVFA
Geen idee hoe het zit met repareren van een band..... maar al wel regelmatig laten doen, is stukken goedkoper dan een hele nieuwe band. Misschien een medewerker die zijn vak niet verstaat.
Jaren geleden na een noodstop, waarbij een vlakke kant op de banden was onstaan, aan de bandenboer gevraagd of ze vervangen moesten worden voor onze vankantie naar Oostenrijk. Hij zei dat er niks mis was met de banden, dat die nog wel een jaartje meegingen. In Oostenrijk dus een klapband en doordat we op de stoeprand klapkte, gelijk een tweede klapband. In Oosterrijk alle 5 de banden laten vervangen...... Onze plaatselijk bandenboer had ons een setje banden kunnen verkopen, maar schijnbaar had hij er geen zin of iets ::)
En tegen een klapband helpt geen spuitbusje meer, helaas help bij 2 klapbanden ook niet 1 reservewiel.
@ Yella: daar noem je er wel gelijk eentje op, de kwikfit. enkel slechte ervaringen mee. De allerlaatse keer dat ik bij de kwikfit was probeerde ze me wijs te maken dat mn schokdempers levensgevaarlijk waren en vervangen moesten worden, ik mocht er echt niet verder mee rijden! Ik was met een citroen CX met pneumatische vering.... (voor de leek: zonder schokdempers)
Citaat van: JeroenGouda op december 07, 2015, 11:43:05 AM
@ Yella: daar noem je er wel gelijk eentje op, de kwikfit. enkel slechte ervaringen mee. De allerlaatse keer dat ik bij de kwikfit was probeerde ze me wijs te maken dat mn schokdempers levensgevaarlijk waren en vervangen moesten worden, ik mocht er echt niet verder mee rijden! Ik was met een citroen CX met pneumatische vering.... (voor de leek: zonder schokdempers)
Tja, Kwikfit of niet. Het vakmanschap valt of staat met de mensen die er werken. Verstaan ze hun vak of niet. In Zaandam is de band keurig gerepareerd. En dat voor slechts een tientje. Het is wel op de juiste manier gedaan. Band demonteren en van binnen uit repareren en daarna balanceren. Al heb ik het nog niet kunnen testen omdat het een zomerband was en de winterbanden er net onder lagen.
Citaat van: Yella op december 07, 2015, 05:41:46 PMVerstaan ze hun vak of niet. In Zaandam is de band keurig gerepareerd. En dat voor slechts een tientje. Het is wel op de juiste manier gedaan. Band demonteren en van binnen uit repareren en daarna balanceren.
Ik heb een prima ervaring met Kwikfit. Ik kwam bij een filiaal ergens tussen zuidholland en zeeland binnenrijden met een zachte band nog onder de auto. Op weg naar huis in Utrecht. Precies bij aanvang van de lunchpauze. Dus ik moest helaas even wachten. Vervolgens is daar meteen na de pauze een leerling aan gezet die daar weliswaar vrij lang over deed, maar dat wel heel zorgvuldig deed. En toen ze me vertelden dat dat een tientje kostte dacht ik: daar moet zelfs bij uitvoering door een leerling geld bij...
De band heeft het daarna nog heel lang probleemloos volgehouden.
@yella. Geen onbalans gemerkt. Reed ook niet harder dan 90 km/uur
Citaat van: PenH op december 07, 2015, 08:06:08 AM
Dit is 'm denk ik:
http://www.amazon.com/SBT-Trailer-Jack-Easy-Lift/dp/B009PPC0JA
of deze
http://www.amazon.com/Shoreline-Marine-Easy-Lift-Jack/dp/B01609O7B2/ref=pd_sim_sbs_263_1?ie=UTF8&dpID=41HsjBIUJWL&dpSrc=sims&preST=_AC_UL160_SR160%2C160_&refRID=1MBS2Q8HX281Z3AAMVFA
Dank je.
Kijken of ze ook naar NL versturen.
Die spuitbussen zouden ze moeten verbieden. Onvoorstelbaar dat dat verkocht mag worden. Je kunt er namelijk meer soorten bandschades niet dan wel mee repareren en je moet als leek maar kunnen inschatten tot welke categorie jouw schade behoort. Een scheur groter dan een centimeter, wangschade, kapot ventiel, velgschade, karkasbreuk, allemaal niet te repareren. Een klein stukje op een lekke band rijden geeft doorgaans al dermate oververhitting van de wang van de band, dat repareren potentiƫle zelfmoord is. Bovendien mag een band geen karkasschade hebben wil die gerepareerd kunnen worden. Knappe jongen als je dat van buiten af kunt zien. Karkasschade is lang niet altijd als ei zichtbaar. Repareren door een bedrijf is geen enkel probleem, maar dan moet de band er wel af met een reparatie van binnen uit. Een prop is een goedkoop alternatief om het gat weer dicht te vulcaniseren, maar is al risicovoller. Hogesnelheidsbanden worden daarom doorgaans al niet gepropt. Gewoon een goed reservewiel en een paar keer oefenen om het te kunnen wisselen. Bizar dat mensen zich tegenwoordig al moeten laten afslepen nadat ze soms tijdenlang op een levensgevaarlijke plek hebben gestaan omdat er tegenwoordig geen reservewiel meer aan boord is.
Citaat van: sanderv op december 08, 2015, 12:41:19 AMBizar dat mensen zich tegenwoordig al moeten laten afslepen nadat ze soms tijdenlang op een levensgevaarlijke plek hebben gestaan omdat er tegenwoordig geen reservewiel meer aan boord is.
En daarom ben ik zo'n voorstander van een reservewiel bij me te hebben.
Precies :** :K
Citaat van: Theu op december 07, 2015, 10:20:53 PM
Dank je.
Kijken of ze ook naar NL versturen.
Misschien overbodig maar in recensies staat dat ze niet geschikt zijn voor 15 inch banden, dan zijn ze niet hoog genoeg
Opzich mooi idee.
Citaat van: PenH op december 06, 2015, 07:42:13 PM
Ik kwam deze net tegen, veel makkelijker wordt het niet...
http://youtu.be/BftWvscL-4M
Hoe veilig zou dit zijn? Je moet beslist een harde ondergrond hebben. Als je alleen bent lijkt het me nogal lastig om dit secuur uit te voeren omdat je de auto vooruit moet rijden en geen zicht op het ding hebt en dus niet weet hoe ver je vooruit moet rijden. Als tie er niet recht onder staat, zou ik er niet graag het wiel af willen halen.
Daarbij is de aanhangwagen in het filmpje open, elke vouwwagen heeft een gesloten bak. Dit maakt het plaatsen moeilijker. Verder is de aanhanger niet geremd en heeft deze een dunne as. Bij een geremde aanhanger vraag ik mij af of het systeem past en wanneer iets niet goed gaat trek je de remleiding ook nog kapot.
Wat is er mis met een krik en kruissleutel?
Vouwwagen aan de auto gekoppeld laten. Zo voorkom je dat je de vouwwagen wegdrukt.
Ook met de rem erop druk je deze nog steeds iets (vaak schuin) weg. Daarbij is het niet handig omdat je het wiel niet kunt draaien met de rem erop. Verder zijn ook niet alle aanhangers geremd.
Krik onder de chassisbalk plaatsen van de vouwwagen. Positie krik aan de achterzijde dicht bij het te vervangen wiel. Uiteraard voor het krikken de bouten los draaien.
Bij de HK Cocoon nog even twee bouten van het scherm losdraaien. Scherm kun je vervolgens om hoog bewegen om het wiel eraf te halen.