Sinds 2002 in bezit van een Spacer, met de HK keuken op de dissel met absorbtiekoelkast (12v/220v/gas), dus ultiem flexibel.
Uiteraard tijdens het rijden achter de auto blijft de koelkast in bedrijf. En je kunt altijd tijdens een stop even bij de keuken en werkende koelkast.
Nu heb ik uiteraard gekeken naar een Kyte of dit een vooruitgang zou zijn.
En stelt Holtkamper Bunnik doodleuk dat de koelkast tijdens het rijden met de Kyte niet aan kan.......
" we doen niet meer aan bermtoerisme" was de reden.
Wat een minachting voor de gebruiker.
Ik wil kunnen blijven trekken met mijn wagen. Zonder inhoud koelkast te moeten weggooien, of steeds moeten overhevelen in een extra koelkast in de auto.
Is de Kyte koelkast nu ECHT niet te gebruiken op 12v te gebruiken tijdens het rijden?
Zijn hier non standard oplossingen voor?
Technisch is het natuurlijk geen probleem om te koelkast te voeden tijdens het rijden. Echter, de koelkast zit volledig opgesloten in de wagen en kan niet ventileren. Dat leidt zonder twijfel tot serieuze thermische problemen. Kortom, op de vraag of de koelkast tijdens rijden aan kan: nee, koelkast is/ moet tijdens het rijden uit.
Citaat van: Spees op december 13, 2015, 10:16:14 PM
En stelt Holtkamper Bunnik doodleuk dat de koelkast tijdens het rijden met de Kyte niet aan kan.......
" we doen niet meer aan bermtoerisme" was de reden.
Wat een minachting voor de gebruiker.
Laat me raden naar de verkoper... dat ze die nog geen trap na hebben gegeven...
Voor de koelkast kan de vereiste koeling niet worden gegarandeerd. Dit is de eigenlijke reden.
Daags voor vertek (bij doorreis) de koelkast even kouder zetten gedurende de nacht. Dan blijft hij lang genoeg koud.
Houd er wel rekening mee dat de koelkast bij de Kyte XL NIET toegankelijk is als de wagen is ingeklapt. Dus bij inpakken thuis kun je hem nog niet vullen. Wij hebben hem daarom achterwege gelaten omdat we dan toch een tweede koelkast nodig hadden. Bij de Kyte S was hij wel altijd toegankelijk.
Onze ervaring is dat de inhoud lang genoeg koel blijft. Nog nooit wat weg hoeven gooien.
Als een tijdens de reis toegankelijke keuken een vereiste is, dan voldoet de Kyte niet aan de eisen. Je zou dan kunnen kijken naar een Cocoon met (Kyte)keuken. Deze is voor rond trekkken ook nog wat praktischer dan de Kyte.
.
Citaat van: Spees op december 13, 2015, 10:16:14 PMEn stelt Holtkamper Bunnik doodleuk dat de koelkast tijdens het rijden met de Kyte niet aan kan.......
" we doen niet meer aan bermtoerisme" was de reden.
Wat een stomme ondoordachte reactie van een randdebiel. Zou inderdaad een flinke trap na moeten hebben. De Holtkamper staat voor vrijheid in kamperen. De constructie van de Kyte is nu eenmaal zo dat het niet mogelijk is. Bij de andere modellen kan het gewoon. En wat is er nu lekkerder en makkelijker dan een lekker koud drankje onderweg te pakken uit de koeling van je vouwwagen. Of iets anders.
Bedankt voor bovenstaande reakties; Deze feedback van 'niet mogelijk koelkast te laten draaien tijdens het rijden' kreeg ik al enige jaren geleden. Ik was benieuwd of dit inmiddels onderkend is als een nadeel en er alternatieven voor ontworpen zijn, maar krijg niet het idee dat dit het geval is.
Ook het niet benaderbaar zijn van de complete keuken is een groot nadeel tov. een Spacer (of Cocoon)
Wordt het niet eens tijd voor de "Kyte versie II" ?
Kom op Holtkamper, tijd voor marktonderzoek?
Tja, Holtkamper is eigenzinnig. Die doet niet altijd wat jij wilt. Ongetwijfeld zullen ze er over hebben nagedacht. Feit is dat er enige ventilatie nodig is voor de koelbox. Het verbaast mij eigenlijk dat er via het roostertje aan de achterkant van onze Basekitchen voldoende luchtverversing is. Maar de koelbox werkt prima onderweg en ik merk ook niet dat het bloedheet wordt.
Tja wij hadden op onze shortlist vorig jaar ook nog de Holtkamper en de Aart Kok. Vanwege het vooringenomen gedrag van de verkoper bij Holtkamper zijn we maar heel even gebleven, ondanks de zeer mooie vouwwagens. De mening over 'bermtoerisme' kregen we ook te horen. Daarnaast kregen we de vraag of we het luxe matras wensten. We hoefden niet eens antwoord te geven, het werd al door de verkoper ingevuld na een blik op ons (ok, we zijn niet superslank) en op de vraag of het ook mogelijk is om de automatisch uitklappende vouwwagen ook handmatig uit en in te klappen wanneer we op een camping zijn die geen 10 ampere aanbiedt, kregen we te horen dat we helemaal niet op zo'n camping wensen te verblijven! Nou ja, laten we maar zeggen dat het gewoon niet zo goed klikte tussen ons :-)
Toch vind ik Holtkamper een mooi merk met echt innovatieve kampeersnufjes.
Dat is ook absoluut zo vind ik, maar om soortgelijke redenen die jij aangeeft zijn wij (in Emmen) de showroom weer uitgelopen zonder ons nog veel verder te (willen) verdiepen in de mogelijkheden en onmogelijkheden van deze wagens. En dat vind ik van zo'n merk dan weer wat minder slim...
Een beetje Back to Topic:
Ik vind een tijdens de reis bereikbare en ondertussen ook koelende koelkast ideaal. Hoewel dit bij aanschaf niet direct op de eisenlijst stond, zal dit bij een volgende wagen wèl het geval zijn. We hebben hier echt zo veel plezier en gemak van gehad! Nog afgezien van de gezichten als wij ergens langs de snelweg binnen een paar tellen de keuken openklappen, het water voor thee en soep opzetten en gekoelde melk naast niet gesmolten boter op tafel zetten... WW
Haha, dat herken ik ook wel NielsP. Wij hebben sinds afgelopen zomer een nieuwe vouwwagen en een werkende koelkast stond ook niet direct op ons wensenlijstje. Maar onderweg bleek het toch wel heel fijn. In de file even uitstappen voor een heerlijk gekoeld drankje en op de parkeerplaats lunchen uit eigen koelkast en keuken. Wij willen het ook niet meer missen.
Wij hebben de koelkast in de Cocoon nooit op 12volt.
Wij vriezen e.e.a aan eten in bakken.
Deze gaan dan vlak voor vertrek in de kk. Verder tot de nok afvullen met gekoeld spul.
Als wij dan 1000km verder zijn, is ie nog steeds koud genoeg. Én kouder, dan dat ie op 12v draait onderweg.
Is er geen verse lucht naar toe te krijgen middels een ventilatortje? Veel circulatie heb je niet nodig om een koelbox koud te houden.
Ik vind de koelende werking op 12 volt onderweg waardeloos.
Daarom vries ik vóór vertrek een petfles water in. Samen met de (vooraf) gekoelde levensmiddelen in de (compressor) koelkast blijft dat 36 uur (circa twee reisdagen) lang koud genoeg.
Citaat van: reekie op december 14, 2015, 10:25:19 PM
Tja wij hadden op onze shortlist vorig jaar ook nog de Holtkamper en de Aart Kok. Vanwege het vooringenomen gedrag van de verkoper bij Holtkamper zijn we maar heel even gebleven, ondanks de zeer mooie vouwwagens. De mening over 'bermtoerisme' kregen we ook te horen. Daarnaast kregen we de vraag of we het luxe matras wensten. We hoefden niet eens antwoord te geven, het werd al door de verkoper ingevuld na een blik op ons (ok, we zijn niet superslank) en op de vraag of het ook mogelijk is om de automatisch uitklappende vouwwagen ook handmatig uit en in te klappen wanneer we op een camping zijn die geen 10 ampere aanbiedt, kregen we te horen dat we helemaal niet op zo'n camping wensen te verblijven! Nou ja, laten we maar zeggen dat het gewoon niet zo goed klikte tussen ons :-)
Dat is echt jammer. Onze ervaring was geheel anders. zijn vorig jaar 3 uur in Emmen geweest en alles uitgebreid bekeken en te woord gestaan en geholpen. Ik vond dat de verkoper toen veel geduld had met mij. Jammer van zulke verkopers, die willen niets verkopen. Maar vooruit. Ik had juist een knullige verkoper bij Aart Kok in dezelfde periode. Die wist ook niet goed wat hij deed en deed mijn vertrouwen erg slinken.
Citaat van: Yella op december 15, 2015, 06:30:57 PM
Dat is echt jammer. Onze ervaring was geheel anders. zijn vorig jaar 3 uur in Emmen geweest en alles uitgebreid bekeken en te woord gestaan en geholpen. Ik vond dat de verkoper toen veel geduld had met mij. Jammer van zulke verkopers, die willen niets verkopen. Maar vooruit. Ik had juist een knullige verkoper bij Aart Kok in dezelfde periode. Die wist ook niet goed wat hij deed en deed mijn vertrouwen erg slinken.
Ach, die verkopers heb je toch alleen maar nodig om de order te noteren... Voor een echt deskundig advies kun je veel beter op dit forum terecht. :)6]
On topic; tot nu toe vervoerden wij de koelbox altijd in de auto. Vullen met koude spullen en nog een koelblokje erbij en alles blijft lekker koel gedurende de reis. Volgend jaar gaat ie achterop de wagen, in de doorloopkeuken (Flexi). Er is daar een 12V aansluiting aanwezig maar of die ook nodig is? Ik zou de keuze voor een type wagen niet vanaf laten hangen. Bereikbaarheid onderweg is veel belangrijker.
Citaat van: Yella op december 15, 2015, 06:30:57 PM
Dat is echt jammer. Onze ervaring was geheel anders. zijn vorig jaar 3 uur in Emmen geweest en alles uitgebreid bekeken en te woord gestaan en geholpen. Ik vond dat de verkoper toen veel geduld had met mij. Jammer van zulke verkopers, die willen niets verkopen. Maar vooruit. Ik had juist een knullige verkoper bij Aart Kok in dezelfde periode. Die wist ook niet goed wat hij deed en deed mijn vertrouwen erg slinken.
Ach, die verkopers heb je toch alleen maar nodig om de order te noteren... Voor een echt deskundig advies kun je veel beter op dit forum terecht. :)6]
On topic; tot nu toe vervoerden wij de koelbox altijd in de auto. Vullen met koude spullen en nog een koelblokje erbij en alles blijft lekker koel gedurende de reis. Volgend jaar gaat ie achterop de wagen, in de doorloopkeuken (Flexi). Er is daar een 12V aansluiting aanwezig maar of die ook nodig is? Ik zou de keuze voor een type wagen niet vanaf laten hangen. Bereikbaarheid onderweg is veel belangrijker.
Het is mooi meegenomen als de koelkast onderweg nog koelt. Een must is het niet. Wanneer de spullen er koud genoeg ingaan, blijft het een hele poos koel.
Wanneer je wat rond trekt, is het belangrijker dat de koelkast onderweg koelt. Het is dan namelijk niet altijd mogelijk om de koelkast te laden met steen koude spullen.
Maar het fijnste is toch de bereikbaarheid van de keuken tijdens de rit. Lekker even lunchen onderweg. Kopje koffie maken, eitje bakken, de boter en het vleeswaren lekker koel, etc.
Koelkast onderweg is toch wel heel fijn! Dat kun je natuurlijk ook wel weer met losse koelkast in de auto oplossen, maar daar hebben we juist geen zin in,juist daarvoor heb je een klapkar, gemak, gemak en nog een keer gemak.
Verkopers zijn en blijven verkopers en zelfs mensen, het moet maar klikken en je moet elkaar maar begrijpen.
Aan de andere kant je koopt een bepaalde klapkar omdat die je aanstaat, die verkoper is maar een voorbijganger.
Hier een plaatje van de Kyte (van Holtkamper site). Zo te zien moet je de halve wagen uitklappen voordat je bij de keuken kunt. Voordeel is dat de koelbox niet aan hoeft, hij zit zo diep onder het doek etc. dat deze wel koel zal blijven (isolatie). Nadeel is dat je er onderweg dus niet makkelijk bij kunt komen om er iets uit te halen.... Het is maar wat je belangrijker vindt.
(http://images.tapatalk-cdn.com/15/12/16/b77d2f915fd20969fe5a2749e3069134.jpg)
Klopt
Maar als je niet de xl versie neemt schijn je er wel bij te kunnen.
Overigens hebben wij altijd 2 koelboxen bij.
1 in de vouwwagen en 1 in de auto.
In de kyte gaan we bij de eerste overnachting in gebruik nemen en bij de een na de laatste overnachting maken weer hem schoon en leeg.
Als we de volgende dag thuis komen hoeven wel daar niks aan te doen.
De koelkast in de kyte gebruiken wel voor etenswaar en de extra koelkast voor drinken.
Dit bevalt prima en missen wel de koelkast onderweg niet.
Wij trekken ook best veel.
Vorige vouwwagen hadden wel 1 koelbox en huurde wel er vaak 1 bij.
Nu altijd genoeg koelruimte.
Vooral in erg warme landen.
De keuken is bij de Kyte S onderweg gewoon bereikbaar, de koelbox dus ook. Je kan dus gewoon aan bermtourisme doen en zelfs een eitje bakken, wanneer je dat wilt.
Wij hebben een cocoon, en kunnen dus gewoon bij de koelbox in de groenbox, maar eigelijk doen we dat nooit we vinden dat toch te veel gedoe.
Maar toch hebben wij ook een extra koelbox erbij, deze staat in de auto en deze gebruiken wij ook tijdens het reizen. Deze luxe hebben we vooral omdat we toch nog een koelbox overhadden van het kamperen met de tent.
Op de camping staat deze box in de tent, en is vooral voor het drinken. Maar deze box kan ook vriezen (compressor) als het nodig is. Meestal gaat hij nachts uit ivm lawaai, maar deze box isoleert zo goed dat alles de volgende ochtend nog bevroren is of ijskoud (als hij niet hoefde te vriezen). Ook koelt deze beter dan de absorptie in tropische temperaturen dus als we ochtend bijv al vlees of iets dergelijks gehaald hebben gaat dit in de extra box omdat deze beter koelt. Dus hij wordt ook praktisch gebruikt
Dus als je naar warmere oorden gaat is het best eigenlijk wel prettig om een extra box te hebben voor drinken (water fris biertje) wat dit zijn behoorlijk ruimteverslinders. En de extra box kan je tijdens het reizen gebruiken en kan dan op de stroom van de auto.