Zoals vermeldt hebben wij vorige week een Combi Camp Flexi comfort uit juli 2015 gekocht. Hij is zeg maar nieuw.
Nu krijgen we volgende week uitleg hoe alles werkt bij Aart Kok, helemaal goed. Ik vroeg gelijk voor de garantie om die over te zetten en gelijk de jaarlijkse controle uit te voeren. Ze zeiden dat de garantie niet overdraagbaar is.
Weet iemand hier misschien meer over?
Het staat er wel in, en wettelijk mag dat. Het zou AK echter sieren als ze niet zo strikt hier mee omgaan. Maar als ik de voorwaarden zo lees ben ik bang dat ze dat niet zullen doen.
Op zijn minst vreemd, garantie op combi camp is zes jaar maar ik dit geval zou dan de garantie vervallen op een cc van een jaar oud????
AK schrijft in hun voorwaarden:
Op tweedehands artikelen die niet bij ons gekocht zijn, geven wij geen garantie.
Maar als deze cc nieuw bij AK is verkocht zou het toch vreemd zijn als de garantie op de cc niet wordt overgenomen, zou een zeer slechte zaak zijn.
Hopelijk leest AK hier mee.
Garantie geldt ook alleen wanneer de vw jaarlijks bij hen wordt aangeboden voor onderhoud.
Op constructiedelen etc geldt volgens mij een wettelijke garantie-termijn die ook overdraagbaar is. Hoe dat exact zit en welke onderdelen van een vw daar onder vallen durf ik dan weer niet te zeggen.
Na een beetje heen en weer mailen hebben we een oplossing! Aart Kok bekijkt de wagen en beoordeelt of de garantie overgezet wordt. Lijkt mij niet zo'n probleem aangezien de meeste onderdelen nog in de verpakking zitten en de Flexi een paar dagen gebruikt is.
Citaat van: naish op februari 19, 2016, 04:31:17 PM
Na een beetje heen en weer mailen hebben we een oplossing! Aart Kok bekijkt de wagen en beoordeelt of de garantie overgezet wordt. Lijkt mij niet zo'n probleem aangezien de meeste onderdelen nog in de verpakking zitten en de Flexi een paar dagen gebruikt is.
Dat is fijn!
Ik gok erop dat het gaat helpen als je aangeeft de vw elk jaar in onderhoud wilt gaan geven bij Aart Kok..... ;-)
Is bij onze Tago Settler niet anders
Citaat uit de voorwaarden:
De garantie is niet overdraagbaar en is slechts van toepassing voor de afnemer
wiens naam en adres op het garantiebewijs is vermeld.
Foutje :-)
Als je van een particulier koopt heb je in principe geen garantie. Bij zo'n recente wagen zou je wel wat meer redelijkheid verwachten lijkt mij.
Mooie oplossing van Aart toch?
Dit is een oplossing voor iets (niet overdraagbare garantie) dat niet netjes is, dat AK daar dan vervolgens zelf van afwijkt noem ik dat fatsoenlijk. Kennelijk vinden ze het in dit geval ook niet zo netjes dat de garantie niet overdraagbaar is.
Als AK nou gewoon zijn garantievoorwaarden aanpast en ervoor zorgt dat de garantie standaard overdraagbaar is, desnoods nadat de klapper door hen geinspecteerd is (voor een klein bedrag), dan zeg ik dat het netjes is.
En niet veel meer dan dat ...... voor de rest vind ik het hele garantieverhaal van een vouwwagen een beetje een wassen neus, zeker gezien de verplichting van het jaarlijkse onderhoud. De garantiegever loopt nagenoeg geen enkel risico. Het kostenloos herstellen van een losgeschoten popnagel? Het doorblazen van een sproeier van de gaskookplaat? Als er iets serieus mis is met je vouwwagen dan is dat het eerste of wellicht nog het tweede jaar wel duidelijk.
Bij andere producten heeft de overdracht naar een volgende eigenaar geen gevolgen voor de fabrieksgarantie. Denk aan een jonge auto met 6 jaar fabrieksgarantie. In het Europees recht heb je sowieso 2 jaar fabrieksgarantie op je eigendom. Vraag me af of de voorwaarden van Aart Kok wel wettelijk juist zijn
Citaat van: Gait op februari 20, 2016, 12:03:34 PM
Bij andere producten heeft de overdracht naar een volgende eigenaar geen gevolgen voor de fabrieksgarantie. Denk aan een jonge auto met 6 jaar fabrieksgarantie. In het Europees recht heb je sowieso 2 jaar fabrieksgarantie op je eigendom. Vraag me af of de voorwaarden van Aart Kok wel wettelijk juist zijn
Nee hoor. Er is tussen de fabrikant en de koper in de winkel op geen enkele manier sprake van een koopovereenkomst. En dus ook geen automatisch recht op garantie door de fabrikant. Garantie is in principe iets wat door de verkoper aan de koper gegeven wordt.
https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie
Let op
U hebt met de fabrikant geen koopovereenkomst gesloten.
De fabrikant heeft daardoor geen wettelijke plichten, zoals de verkoper wel heeft.
Daarom kan de fabrikant zelf voorwaarden stellen aan die extra garantie.
Ik kocht m'n auto van een jaar oud. Hij was ingevoerd uit Duitsland. Met garantiezaken kon ik toen nog jaren bij m'n eigen garage terecht. Had hem daar geeneens gekocht. Was geen merkdealer en hij handelde dat toch af met de importeur.
Citaat van: Gait op februari 20, 2016, 05:51:06 PM
Ik kocht m'n auto van een jaar oud. Hij was ingevoerd uit Duitsland. Met garantiezaken kon ik toen nog jaren bij m'n eigen garage terecht. Had hem daar geeneens gekocht. Was geen merkdealer en hij handelde dat toch af met de importeur.
Zoals ik al citeerde van die pagina: "Daarom kan de fabrikant zelf voorwaarden stellen aan die extra garantie."
Een van die voorwaarden kan zijn dat reparaties (of zelfs onderhoud gedurende de garantietermijn) via een merkdealer uitgevoerd worden. Maar de fabrikant kan dat ook anders regelen.
Een fabrikant hoeft helemaal niets. Als AKA de resterende garantie toch wil overnemen is dat een nette oplossing.
Er is veel onduidelijk over garantie in Nederland. Veel mensen denken dat je recht hebt op twee jaar garantie terwijl dat helemaal nergens is vasgelegd. Er is een europese richtlijn maar die gaat alleen op voor de garantie die de verkoper dan zou moeten verlenen, fabrieksgarantie is geen wettelijk geregeld iets.
Ter aanvulling: sommige fabrikanten bieden wel fabrieksgarantie. Om daar aanspraak op te maken moet je vaak een (digitaal) formulier invullen. Dit is nodig, omdat je in beginsel geen overeenkomst met de fabrikant bent aangegaan, maar met de leverancier. Wil je ook bij de fabrikant een beroep op garantie kunnen doen, dan moet je dus ook een overeenkomst met die fabrikant hebben. Die overeenkomst kan het eerder genoemde (digitale) formulier zijn.
Overigens is een fabrikant inderdaad nooit verplicht een dergelijke garantie te verlenen. Vaak is die garantie dan ook een aanvulling op een andere garantie en voor de consument een soort kwaliteitskeurmerk dat de fabrikant zichzelf geeft. Want als die fabrikant een prutser zou zijn, zou hij vast geen (langlopende) garantie bieden. 8)
In een ander topic al vermeldt dat we vandaag uitleg hebben over de Flexi bij Aart Kok. Aansluitend heeft de vw een beurt gehad en is de garantie overgezet. Super geregeld door Aart Kok!
Super (ook van Aart), veel klapplezier ervan!
Netjes geregeld door AKA! Dat siert ze.
Fijn dat het geregeld is :J