En hoppa, het volgende topic gooien we erin(wat een fijn forum). Aart Kok, maar ook Smitveld en wellicht anderen leveren de tent op verschillende aanhangers. Smitveld heeft momenteel een interessante? aanbieding van de Ruebist op een alu aanhangertje, zonder oplooprem en 200 kg lichter(nog 2 stuks in het aanbod). We vragen ons af of dat slim is, onder de forumdeelnemers zijn vast mensen welke ook beide opties overwogen, wat is jullie besluit geweest en waarom? Alvast dank voor de reacties.
Aart Kok levert ook een dergelijke optie. Zij noemen het de Tent & Trailer uitvoering. De tent is dan afneembaar en een klein bagagewagentje blijft dan over. Het leek ons niet zo'n geweldig plan om dit dan te gebruiken om in het voorjaar compost mee te halen of een kuub zand of haardhout... Wordt ie toch een beetje smerig van om nog maar niet te spreken van eventuele beschadigingen. Dus de keuze gemaakt voor de mooiere en duurzamere (?) Zambezi uitvoering.
Even naar gekeken, goeiemorgen, dat is me nogal iets. Stoere bak, daar heb je neem ik aan geen Fiatje 500 voor staan.
De kleinere bakjes worden ook vaak als 'loskoppelbaar' in de markt gezet: je hebt een vw en een aanhanger in een. Dat kan handig zijn, maar dat was (en is) het voor ons niet. Dan is prijs een overweging natuurlijk, maar veiligheid (oplooprem, schokbrekers en wielmaat) en bagageruimte (kleiner vs groter) speelt ook mee.
Bij ons hebben die twee items het 'gewonnen' van de minderkosten.
Wij hebben dus wél de Tent & Trailer versie van de Aart Kok Livingstone gekocht. Voornaamste reden voor ons was, dat wij geen (bij Aart Kok toch erg dure) vaste keuken meer wilden hebben. De alu bak is overigens erg stevig evenals de bodem (betonplex) en ziet er ook nog eens stoer uit. Uiteraard is het geheel ook iets lichter dan de plaatstalen versie: 495 Kg voor de GD versie en 400 Kg voor de T&T versie. Dat een T&T versie goedkoper is, dat klopt. Wel is het appels met peren vergelijken. De € 2000,- verschil in de 2 versies zit in de luxe keuken.
Het verschil met Smitveld is, dat de versie van AK wél standaard een oplooprem heeft, torsieveren en optioneel schokbrekers. Dat laatste moet mijns inziens eigenlijk ook gewoon standaard zijn. Een ander groot voordeel van de Tent & Trailer optie vonden wij de vele opties om onderweg bij je bagage te kunnen komen, zonder de tent er af te hoeven halen. Nu is het niet zo dat wij (en denk ook vele anderen) de tent er af zullen takelen en de bak als aanhangwagen gaan gebruiken.
Ik zou ook altijd zeker gaan voor eentje met een oplooprem! Je legt een grote afstand af op wegen die je niet kent met een zwaar beladen wagen en vaak ook redelijk zwaar geladen aanhangwagen. Remafstanden worden dan meteen een pak langer. Dan geen oplooprem nemen lijkt mij niet direct veilig op vakantievertrekken!
Weet dat raclet vroeger ook de mogelijkheid gaf om de tent van de wagen te halen en om te bouwen tot aanhangwagen, maar dat ze daar van afgestapt zijn omdat de kwaliteit van de wagen zelf minder robuust was. Echter was wel een ander systeem dacht ik dan bij diegenen die ik nu gezien heb.
Maar zoals eerder gesteld ik zou zeker gaan voor de wagen met oplooprem, niet alleen omwille van de kwaliteit van het ding, maar vooral voor de veiligheid van je zelf, huisgenoten en anderen op de baan.
wij hebben voor de GD optie gekozen bij aart kok omdat ik niet met een keuken wilde gaan sjouwen ( dit hebben we ooit gehad met een conway en vond dat helemaal niks zo zwaar dingen tillen) een tent trailer was nog een optie en dan zouden we zelf losse keuken onderdelen meenemen maar ik vond dat zonde van de ruimte die het in beslag zou nemen in je wagenbak.En ik heb geen zin om bij aankomst als eenmaal je vouwwagen staat nog alles uit de bak te moeten gaan halen en in te gaan delen. ( kastjes in elkaar zetten etc) We hebben ook kritisch nagedacht hoe vaak je nu een losse aanhanger gebruikt en wij kwamen tot misschien 4 x per jaar. op ons werk staan aanhangers die we mogen lenen ( pv voordeel) dus tja waarom dan een tent trailer te kopen?? En idd ook de oplooprem vonden wij belangrijk.... De smitveld is een mooie wagen, daar hebben wij ook naar gekeken maar ik mis dan gewoonweg de keuken. Maar goed wij komen van een caravan af en waren wat dat betreft verwend.. aankomen,,, pootjes uitdraaien en klaar. alles ligt al op zijn plek. dat vond ik echt ideaal. alleen het rijden niet. en daarom kozen wij voor de aart kok. Vaste keuken en in je bagagebak kan je alles netjes laten liggen dus straks is het, relaxed en eerder aankomen, pootjes uitdraaien. tentje opklappen en klaar O0
Bij een ongeremde aanhanger moet je ook goed opletten dat hij wel achter je auto mag...
Onze auto mag bijvoorbeeld 1300kg trekken maar ongeremd is dat nog maar 450kg.
Citaat van: Jon op maart 16, 2016, 10:53:00 PM
Even naar gekeken, goeiemorgen, dat is me nogal iets. Stoere bak, daar heb je neem ik aan geen Fiatje 500 voor staan.
Nee met mijn Renault Megane 1.4 diesel (130 pk) verwacht ik daar geen problemen mee :)6]
@meeder
Goeie tip, even uitgezocht, mijn auto mag ongeremd 570 en geremd 1500 kg trekken. Ik ga eea even uitzoeken.
wat zoek je precies in je vouwwagen? als je die dingen op een rijtje zet kan je al een hoop merken en soorten wegstrepen. Zo hebben wij dat tenminste gedaan en bleven er maar vier soorten over. en daarna zijn we die in het echt gaan bekijken en bleven er nog maar 2 over.. en aangezien de ene fors duurder was dan de andere bleef er nog maar een over....
Citaat van: linda75 op maart 17, 2016, 09:57:18 PM
wat zoek je precies in je vouwwagen? als je die dingen op een rijtje zet kan je al een hoop merken en soorten wegstrepen.
Je hebt helemaal gelijk. Het punt is dat we dat niet precies weten omdat we er geen sjoege van hebben. Het klapweekend zal daar duidelijkheid in brengen maar onze nieuwsgierigheid(en hebberigheid) maakt dat we zoveel mogelijk te weten willen komen, en daar is volgens ons niets mis mee. En ínmiddels hebben we al een en ander weggestreept. We zaten even met dat lichtgewichtverhaal want daar wisten we het fijne niet van en die informatie kan toch het beste van gebruikers komen, jullie dus. Dealers en fabrikanten geven wel informatie, maar de vraag is maar of dat altijd min of meer objectief is. Wat we niet willen is straks iets aanschaffen waarvan we een jaar later zeggen dat het die nèt niet was en met de kwaliteit van een aanhanger staat of valt het plezier, in zekere mate dan toch.
Heb je het volgende topic al gezien : http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=2206.0
Ja, gelezen. De meeste vragen zijn we wel uit hoor, nog even finetunen. :?
De beste tip die ik je kan geven is, trek er een dagje op uit en ga langs bij verschillende bouwers en dealers. Probeer wagens uit. Voel het doek. Vraag of je een demo model zelf eens mag open klappen. Daardoor krijg je een veel beter beeld van wat er is, wat handig of juist helemaal niet handig is :J
Hebben we al een keer gedaan. Zijn blijven hangen bij Cabanon, Aart Kok en Smitveld. Maar dan komt het hè, ruimte, gemak, comfort etcetera. We hebben zojuist afgesproken dat we het drietal nog een keer gaan bekijken waarbij de Aart Kok Livingstone een lichte voorkeur heeft(de Zambezi is ook gaaf- kijk en dit bedoel ik nou) want mooi van vormgeving en waardevast, de Cabanon Malawi is ook een mooie, en heeft erg veel ruimte en dat is ook niet verkeerd, de Smitveld heeft uiterlijk het meeste tentgevoel. Prijstechnisch ontlopen ze elkaar nogal, maar we hebben flink gespaard en op=op. Beter uitgeven aan een mooie vouwwagen dan een (bijna-) nieuwe auto waarvan de waarde de dag erna al met 10% of meer gedaald is.
En, laten we wel wezen, op een gegeven moment moet je ook gewoon beslissen maar deze tweede kijkronde zullen we beslist anders kijken met alle info die we op dit forum gelezen en gekregen hebben.
Ja de keuze is reuze, heb je ook zelf wagens mogen openklappen? Dan krijg je ook een beter beeld van hoe en wat.
Veel plezier vooral met kiezen :J
Dat is een goed advies, hebben we tijdens de eerste ronde niet gedaan, wel laten demonstreren, maar ja, als je de hele dag niet anders doet ziet het er gelikt uit. Gaan we doen, dankjewel.
wil je nieuw of tweedehands?? momenteel staat er op mp een hele mooie zambezi te koop nml.. maar goed je moet geen overhaaste beslissingen maken. ik denk dat wij ook ruim een half jaar gezocht hebben en we zeker nog een maand met de vier merken rondliepen. en ik hoopte via internet de juiste keuze te kunnen maken maar die werd pas gemaakt op moment dat ik ze echt live zag
Citaat van: Jon op maart 18, 2016, 12:45:17 AM
Dat is een goed advies, hebben we tijdens de eerste ronde niet gedaan, wel laten demonstreren, maar ja, als je de hele dag niet anders doet ziet het er gelikt uit. Gaan we doen, dankjewel.
En duw de wagen ook eens een rondje. Nu zal dat makkelijk gaan in de showroom op vlakke ondergrond. Pootjes uitdraaien en waterpas zetten. Dekzeil er af halen. Want de wagens staan altijd kant en klaar in de showroom.
Wij zijn ook dat hele proces doorgegaan en zijn nog steeds blij met onze keuze maar toch veranderd je manier van kamperen met de jaren, en de kinderen worden groter.
Waar wij vielen voor de enorme ruime voortent blijkt nu dat we die in de zomervakantie niet eens meer meenemen. Die gebruiken we alleen nog in de meivakantie.
Waar we eerst zoveel mogelijk mee wilden nemen proberen we nu juist steeds wat meer thuis te laten ( lukt nog niet altijd zo goed ::))
Ik zou dus zeker kijken of de wagen die je wil ook gedeeltelijk opzetbaar is met bv alleen een luifel
Citaat van: sannie75 op maart 18, 2016, 10:43:21 AM
Waar we eerst zoveel mogelijk mee wilden nemen proberen we nu juist steeds wat meer thuis te laten ( lukt nog niet altijd zo goed ::))
"Alles wat je thuis kunt laten is mooi meegenomen"
(Las ik bij iemand in z'n profiel 8) )
Citaat van: Zeldenrust op maart 17, 2016, 09:08:16 PM
Nee met mijn Renault Megane 1.4 diesel (130 pk) verwacht ik daar geen problemen mee :)6]
1.6 diesel ;) De 130pk is een 1.6, de overige diesels daar onder zijn 1.5 liter.
Ik heb een 1.5 met 110pk en automaat gehad en die had geen moeite met de Zambezi ;)
Citaat van: meeder op maart 18, 2016, 12:42:55 PM
1.6 diesel ;) De 130pk is een 1.6, de overige diesels daar onder zijn 1.5 liter.
Ik heb een 1.5 met 110pk en automaat gehad en die had geen moeite met de Zambezi ;)
Dank voor de info. :)5] Overigens heb je met een diesel sowieso meer trekkracht. Ik heb hiervoor een 308SW gehad met 1.6 benzine. Dan moest ik altijd kruipend de berg op...
Edit:
Nog even nagezien en blijkt het toch 1.4 met 110 pk te zijn. Maar ondanks 20 paarden minder geen problemen met trekken.
Citaat van: Zeldenrust op maart 18, 2016, 12:46:01 PM
Dank voor de info. :)5] Overigens heb je met een diesel sowieso meer trekkracht. Ik heb hiervoor een 308SW gehad met 1.6 benzine. Dan moest ik altijd kruipend de berg op...
Edit:
Nog even nagezien en blijkt het toch 1.4 met 110 pk te zijn. Maar ondanks 20 paarden minder geen problemen met trekken.
1.5 dus ;) hihi.
De trekkracht bij lage toerentallen maakt het inderdaad makkelijker maar ook met een benzinemotor gaat het prima. Onze privé auto, een Toyota Auris 1.6 (132pk en 160Nm) heeft er ook geen enkele moeite mee. Het is alleen een atmosferisch blok dus je moet hem op toeren houden. Boven 3500tpm begint hij wakker te worden en hij geniet pas boven de 4000 tpm.
Als je er een moderne benzinemotor met turbo voor zet gaat het overigens net zo makkelijk als met een diesel.
Citaat van: meeder op maart 18, 2016, 07:09:51 PM
1.5 dus ;) hihi.
Jij werkt vast in de autobranche. Afronden naar boven dan lijkt het altijd meer :)23]
Citaat van: Zeldenrust op maart 18, 2016, 07:14:44 PM
Jij werkt vast in de autobranche. Afronden naar boven dan lijkt het altijd meer :)23]
Haha nee, brede algemene interesse:)14]Maar 1461 is prima af te ronden naar 1.5l :) Het is lang zo erg niet als Honda met de L13A motor, 1339cc en daar maken ze 1.4l van (alleen in Europa, in Japan en Amerika was het gewoon een 1.3)
Onze Toyota is wat eerlijker, 1598cc :)
Maar goed, beetje off-topic :)
Citaat van: Jon op maart 18, 2016, 12:16:01 AM
Hebben we al een keer gedaan. Zijn blijven hangen bij Cabanon, Aart Kok en Smitveld.
Mooie merken, maar wel drie hele verschillende wagens. Ik denk dat je je vooral met afvragen hoe je je vakanties voorstelt en hoeveel ruimte je nodig hebt. Van wat daarbij past kies je gewoon de mooiste. Snel kunnen opzetten is verder altijd fijn.
Wat betreft je oorspronkelijke vraag: ik zou altijd een wagen met rem en vering kopen. Het zijn nogal afstanden die je rijdt met een vouwwagen.
Schokbrekers zijn helemaal niet zo belangrijk bij aanhangers onder 750kg. De rubber geveerde assen doen het prima zonder. De schokbrekers zijn nu alleen in de mode omdat ze verplicht zijn voor de Tempo 100 keuring voor Duitsland.
Wat veel belangrijker is voor het weggedrag van een aanhager is de bandenspanning (beter wat harder dan te zacht) en het balanceren van de wielen.
Balanceren wordt nagenoeg nooit gedaan bij aamhangers, vouwwagens en caravans maar het kan echt enorm veel uitmaken in het weggedrag.
Wel of geen remmen is een no-brainer, altijd een geremde aanhanger kiezen!
Super, dank voor de reacties allemaal WW, wij gaan er op deze manier goed uitkomen.
Citaat van: meeder op maart 19, 2016, 12:11:27 PM
Schokbrekers zijn helemaal niet zo belangrijk bij aanhangers onder 750kg.
Het is misschien niet zo belangrijk, maar de aanhanger ligt toch nog rustiger achter de auto wanneer deze schokbrekers heeft.
En de investering is ook weer niet zo groot.
Citaat van: meeder op maart 19, 2016, 12:11:27 PM
Balanceren wordt nagenoeg nooit gedaan bij aamhangers, vouwwagens en caravans maar het kan echt enorm veel uitmaken in het weggedrag.
Probleem is dat, anders dan bij auto's, de naven van een aanhanger bijna nooit centrerend zijn. Balanceren heeft niet zo veel zin als het wiel al niet 100% gecentreerd op de naaf zit.
Citaat van: sanderv op maart 19, 2016, 08:31:57 PM
Probleem is dat, anders dan bij auto's, de naven van een aanhanger bijna nooit centrerend zijn. Balanceren heeft niet zo veel zin als het wiel al niet 100% gecentreerd op de naaf zit.
Mwa, de Alko assen met cassettelagers zitten op dat vlak behoorlijk goed.
Je kan de wielen dan ook nog aan de aanhanger balanceren, dat liet ik altijd doen bij onze Combi-Camp met 8" wieltjes. Bij elk setje nieuwe banden werd de handel gebalanceerd (bandjes gingen nog geen 10.000km mee dus elke 2 tot 3 jaar nieuwe).
Het balanceren heeft bij elke vouwwagen bij ons een verbetering in het rijgedrag opgeleverd ook bij de Zambezi, onze laatste vouwwagen, die ook schokdempers had.
Citaat van: meeder op maart 19, 2016, 08:48:09 PM
Mwa, de Alko assen met cassettelagers zitten op dat vlak behoorlijk goed.
Het gaat niet zo zeer om de lagering. Bij aanhangers worden doorgaans velgen gebruikt met naafgaten die een stuk groter zijn dan de wielnaaf, itt autowielen. Een aanhangerwiel is dus niet op de naaf gecentreerd. Het zijn de wielbouten die er daar voor moeten zorgen dat de boel in het midden zit en dat werkt minder goed. Hier is te zien dat er ruimte zit tussen de velg en naafkap:
(http://kipcaravanclub.nl/wp-content/uploads/2015/07/tech_banden_2.jpg)
(http://www.tourmaster.nl/files/3719/products/8023041/campmaster-large-wheel.jpg)
Sommige aanhangerremtrommels hebben zelfs niet eens een naaf waar de velg op kan:
(https://www.trailerplus.nl/image/big/250/139630/remtrommel-alko-plus-kompaktlager-39-72-37-4-100-2051-573192.jpg)
Dat effect is groter dan balanceren. Balanceren op de naaf is dan inderdaad wel een optie, maar dan moet je de wielen er ook niet meer afhalen. Maar 10k met campletbandjes? Gaan die 8 inchers er zo snel door? Vorig jaar 3k gereden met nieuwe 10" Falkens en daar waren bij terugkomst de gietnokjes nog niet eens van de banden gesleten. Groot verschil!
Die 8" Trelleborg bandjes vlogen er door inderdaad. Die draaien ook wel heel veel rondjes in tegenstelling tot moderne vouwwagens met 13" of 14".
Over dat centreren, als je lichtmetaal met conische bouten hebt dan centreert dat toch best aardig toch? Je hebt dan niet of nauwelijks speling tenzij de boutgaten niet netjes verdeeld zijn in de remtrommel.
Citaat van: meeder op maart 19, 2016, 12:11:27 PM
Schokbrekers zijn helemaal niet zo belangrijk bij aanhangers onder 750kg. De rubber geveerde assen doen het prima zonder. De schokbrekers zijn nu alleen in de mode omdat ze verplicht zijn voor de Tempo 100 keuring voor Duitsland.
Wat veel belangrijker is voor het weggedrag van een aanhager is de bandenspanning (beter
Bij onze Jametic merkte ik toch een duidelijk verschil in weggedrag na montage van schokbrekers. Heb het zelf getest bij slingeren en over de drempels heen hier in de straat. Gewoon om het verschil te weten. En inderdaad is bandenspanning ook belangrijk. Scheelde bij de Jametic aanmerkelijk in het deinen bij hogere snelheden.
Op dezelfde dag met dezelfde volle belading getest onder dezelfde omstandigheden?
Citaat van: meeder op maart 20, 2016, 10:15:11 AM
Op dezelfde dag met dezelfde volle belading getest onder dezelfde omstandigheden?
Uiteraard niet op dezelfde dag. Ook niet naar windrichting, temperatuur en windsnelheid gekeken. Er is ook geen digitaal beeldmateriaal.
Maar als de vw voorheen nog een paar keer stuiterde/veerde over een drempel en na montage van schokbrekers niet meer, is dat toch een aanmerkelijk verschil.
Dan waren de rubbers al niet al te best in de as. Ik heb nog nooit een vouwwagen gehad die na deinde bij drempels of hobbels. Het gewicht is simpelweg te laag of er is een te lichte as geplaatst.
Citaat van: meeder op maart 20, 2016, 02:12:38 PM
Dan waren de rubbers al niet al te best in de as. Ik heb nog nooit een vouwwagen gehad die na deinde bij drempels of hobbels. Het gewicht is simpelweg te laag of er is een te lichte as geplaatst.
HMM, gevaarlijke uitspraak over een nieuwe vouwwagen. wat mij betreft einde discussie.
Nieuw hoeft niet direct iets te zeggen over de kwaliteit van de rubbers. Onze Combi-Camp was na ongeveer 12000km (net 3 jaar oud) ook aan nieuwe rubbers toe en het weggedrag was daarna beter als nooit te voren. De garage die de neiuwe rubbers er in heeft geperst gaf ook aan dat de oude er niet goed in zaten zonder dat je dat kunt zien aan de buitenkant.
Volgens mij gaat het nu een heel verkeerde kant op. We gaan het nu over kwaliteit van rubbers hebben en nieuwe onderstellen van klappers ter discussie stellen.
Schokdempers zijn niet verplicht (mits je een Tempo 100 keuring laat doen) en is ook geen must 2 do. En rubber-torsie kan zo ver ik weet ook heel best zonder schokdempers.
Ik heb dezelfde ervaringen als @Yella met / zonder schokdempers en heb ze er nu ook weer onder laten monteren. Kost een beetje: verhoogd rijplezier (Zeker in België). Dat @meeder er beduidend anders over denkt, dat is zijn volledig recht. Maar stel de bevinden (dus zelf ervaren tijdens het rijden) van andere mensen niet ter discussie. :P
Bevindingen kunnen altijd ter discussie gesteld worden als ze niet gestaafd kunnen worden. Een bevinding is dan een anecdote en het meervoud van ancdote is geen bewijs ;)
Citaat van: meeder op maart 20, 2016, 03:51:13 PM
Bevindingen kunnen altijd ter discussie gesteld worden als ze niet gestaafd kunnen worden. Een bevinding is dan een anecdote en het meervoud van ancdote is geen bewijs ;)
Zou je jou gestaafde bevindingen door een geaccrediteerd meet instituut in drievoud willen posten. Tot die tijd is alles wat je post kletskoek.
Citaat van: Jerome op maart 20, 2016, 09:28:31 PM
Zou je jou gestaafde bevindingen door een geaccrediteerd meet instituut in drievoud willen posten. Tot die tijd is alles wat je post kletskoek.
Als de assen van alko bij aanhangers onder 750kg echt enorm profijt zouden hebben van schokdempers zouden ze er wel standaard onder gezet worden. Al-Ko is ze gaan leveren nadat de vraag uit de markt ontstaan is ivm de Tempo 100 keuringen. Daarvoor was er nooit een vraagstuk over schokbrekers bij lichte aanhangers geweest.
Heb je een link waar uit blijkt dat dat de reden is?
En ook een link voor al je andere beweringen. Het is niet dat ik je niet geloof maar ik check het graag zelf. I:
Ps. Hebben de samenstellers van Tempo 100 er dan ook geen verstand van?
Oké. Ik ga er vanuit dat de TS ruim voldoende is geïnformeerd over al dan niet schokbrekers voor de vouwwagen. Of deze hele uiteenzetting nog iets toevoegt weet ik niet zo goed
Discussies mogen want zoveel mensen zoveel meningen maar ik vind wel dat deze op een respectvolle manier gevoerd dient te worden. Ik krijg het gevoel dat we hier op het randje zitten.
Mee eens Wilma, ik gaf op het einde van de 2e pagina als TS al aan dat we goed geïnformeerd waren, maar het staat iedereen vrij om ook na die mededeling verder te gaan wanneer het topic aanspreekt. Tikkeltje heftig lijkt het wel te worden, maar dat laat ik aan jouw beoordeling over.
@Jon, Ik denk dat er voor nu genoeg gezegd is over schokbrekers en ben heel benieuwd waar jullie zoektocht gaat eindigen :J :J
Ik vraag me trouwens af hoe de aanhanger van een tenttrailer er onder blijft als hij echt als aanhanger wordt gebruikt. Wij hebben naast onze camplet nog een 1 tons Saris staan. Dat ding wordt dus gebruikt waar die voor bedoeld is. Alles wat te groot/zwaar/goor is of een combinatie van dat alles gaat er in. En dat is de bak aan te zien. Inmiddels is hij met de derde bodem bezig, zijn de schotten allemaal beschadigd, is de klep gelast en is de bak in alle richtingen krom door de zware sjorbanden waarmee bv snoeiafval in de bak getrokken is. Het gebruik als vouwwagen is nogal rigoureus anders.
@sander
Dat is ook zeker zo. Ik denk ook niet dat veel mensen die combinatie aanhangers echt voor zand en stenen gaan gebruiken. Ik zou het nooit doen in ieder geval, daar ben ik te zuinig voor op mijn spullen.
Ervan uit gaande dat zo'n aanhanger lang genoeg is zou hij voor mij wel ideaal zijn.
Maar dan voor het incidenteel vervoer van een motorfiets of andere schone dingen die inderdaad niet in een auto passen.
Wat ik dan nog bedenk is dat het wellicht een optie is om een bak erin te kunnen zetten die je voor of het vuile werk gebruikt of juist als schone bak gebruikt i.c.m de tent.
Citaat van: meeder op maart 21, 2016, 11:39:00 AM
@sander
Dat is ook zeker zo. Ik denk ook niet dat veel mensen die combinatie aanhangers echt voor zand en stenen gaan gebruiken. Ik zou het nooit doen in ieder geval, daar ben ik te zuinig voor op mijn spullen.
Mee eens. Het zal meer een verkoop argument zijn. En buiten dat. Ik denk niet dat men er erg veel trek in heeft om de zware tent van de wagen te halen om het onderstel als aanhanger te gebruiken en daarna weer terug te plaatsen.
Als je een eigen ruimte hebt waar de tenttrailer word gestalt dan kan je hem evt ophangen.
Dit is trouwens wat ik bedoelde met "krom":
(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/DSC_01761.jpg)
(http://i62.photobucket.com/albums/h105/sanderve/DSC_01771.jpg)
En dan is dit er nog één uit de goede tijd.
dat wil je je kostbare klapper niet aandoen.
Ja echte aanhangers hebben een heel ander leven. Dat ben ik met je eens. Wat ik probeerde duidelijk te maken dat het als aanhanger te gebruiken tenttrailer wel handig kan zijn. Maar idd wel binnen de perken.
Wij hebben van een polynorm-aanhanger een tenttrailer gemaakt, zie topic http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=16297.msg217069#msg217069
Wij vinden het prettig dat we de mogelijkheid hebben om hem ook alleen als aanhanger te kunnen gebruiken. Sinds de tent erop zit is dit nog niet gebeurd, maar wie weet.
Natuurlijk gaan we er geen puin in gooien, misschien wel met beleid met een zeil erin.
Mocht er inderdaad mest mee vervoerd worden, dan spuiten we hem schoon met de tuinslang en hij alle vuiligheid is weg.
Citaat van: muis op maart 21, 2016, 12:25:53 AM
@Jon, Ik denk dat er voor nu genoeg gezegd is over schokbrekers en ben heel benieuwd waar jullie zoektocht gaat eindigen :J :J
Zie topic 'to klap or not to klap', vandaag.
Succes en alles open laten klappen hè ;)
Kom je ook naar het klapweekend als je slaagt?
@muis
Nogal wiedes. Ook als we niet slagen.
Gezellig, :J