Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Topic gestart door: kooshof op maart 25, 2016, 10:46:51 pm

Titel: Toch weer klappen!
Bericht door: kooshof op maart 25, 2016, 10:46:51 pm
Als je - zoals wij - zes jaar in een camper vakantie gehouden hebt, kom je erachter dat je met zo’n ding eigenlijk helemaal niet zo flexibel bent. Het is wel degelijk een hele leuke manier om veel te zien en te gaan en staan waar je wilt, maar er zit ook een nadeel aan vast. Voor alles wat je op enige afstand van de camping gaat doen, heb je steeds die camper nodig, en dat is beslist niet altijd even handig…

Zodat ineens het idee naar boven kwam borrelen om weer eens naar vouwwagens te kijken, net als ‘vroeger’. Om te beginnen bleek al meteen dat er in pakweg 20 jaar het nodige veranderd is. Zo lijkt het opzetgemak er een stuk op vooruitgegaan. Heel mooi, want mijn leeftijd is in die tijd helaas ook gevorderd, tot 63 om precies te zijn. Wat we zoeken is dan ook een tweepersoons vouwwagen die snel staat (inclusief voortent!) en zo weinig mogelijk haringen, stokken en scheerlijnen nodig heeft.

Inmiddels uitvoerig op dit forum rondgekeken, dealers bezocht en internet afgezocht, met als resultaat twee vouwwagens die erg aanspreken: de Cabanon Malawi en de Jamet Jameta. De Trigano Alpha en de Raclet Panama Up vielen af, omdat we ook een keuken willen gebruiken en bij die laatste wagens zit je dan meteen vast aan een disselkast, voor de water- en gasaansluiting. Maar wij willen de dissel juist gebruiken voor een fietsenrek.

Mijn vragen: is iemand hier in het bezit van een Jamet Jameta? En zo ja: is die vouwwagen inderdaad zo makkelijk op te zetten als wij denken? Heeft die Jameta ook nadelen, die we nog niet doorgrond hebben? Kan iemand mij overtuigen om toch voor de Cabanon Malawi te gaan? Bestaat er nog een heel ander model dat ik misschien over het hoofd gezien heb? En als ik vragen mag: hoe oud is de oudste klapper op dit forum? En wat denken jullie: is vouwwagen-kamperen eigenlijk nog wel goed te doen voor een (redelijk fitte) 60-plusser?

Benieuwd naar eventuele antwoorden...
Alvast bedankt!
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: meeder op maart 25, 2016, 11:04:40 pm
De Jameta is de "budget" uitvoering van de Trigano Alpha (zelfde concern). Heeft die niet standaard een disselbak voor de gasfles als je een keuken neemt?
De fietsen kunnen ook op de vouwwagen maar dan zit je wel met het feit dat je wat hoger moet tillen. Nadeel van fietsen op de dissel is dat de kogeldruk snel heel erg hoog wordt en dat kan je niet altijd makkelijk compenseren, als je auto geen hoge kogeldruk mag hebben moet je hier wel goed op letten.
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: Gait op maart 25, 2016, 11:11:25 pm
Bij de Trigano Alpha is het een fluitje van een cent om de gas- en wateraansluiting 'los' uit te voeren. Dan kan de disselbak eraf. Maar ik denk dat je daar spijt van gaat krijgen. De disselbak is een ding dat we erg hebben gemist bij de Camplet. Wij hadden daar ook de fietsen staan. De Alpha heeft een vast deksel en dat is veel warmer dan een grondzeil.
Titel: Toch weer klappen?
Bericht door: sanneman op maart 25, 2016, 11:36:21 pm
In het rijtje kan eventueel ook de combi-camp Valley staan. Die heeft wel de keuken en niet de disselbak (gas en water in de keuken, dus wel minder bergruimte daar).

Let er bij de Malawi wel op dat de keuken er af kan/moet, en dat die keuken door sommigen als 'zwaar' wordt omschreven. Even checken hoe en wat lijkt me raadzaam!

Enne: qua leeftijd zou ik me niet al te veel zorgen maken: ik heb al klappers met een mover voorbij zien komen!
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: muis op maart 25, 2016, 11:40:44 pm
Heeft u gedacht aan de Camp-let? Bij de Vouwwagenzaak in Zeist hebben ze sowieso Camp-let en Cabanon.
Vorig jaar heb ik bij Erica gesproken met een meneer van 78 die samen met zijn vrouw met veel plezier op pad ging met een Camp-let.  Hij dacht na over een nieuwe omdat de nieuwe Camp-let een gasveer heeft. Hij vertelde dat hij er niet aan moest denken om met een caravan te rijden, daarna een voortent erop zetten en niet onder tentdoek te kunnen slapen. G

Ik zou bij de dealer vragen om de wagen zelf een keer op te zetten en ga eens op het bed liggen.  Ga vooral langs bij verschillende dealers om zo verschillende merken te bekijken.

Over de Jameta kan ik niet helpen , succes :J

Oja, ik heb even gekeken en voor zover ik het nu zag is het oudste forumlid 72 jaar :J

Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: Yella op maart 26, 2016, 07:03:52 am
Misschien ook even rondkijken bij Holtkamper of Aart Kok. De Cocoon of Zambesi RL zijn vergelijkbaar met de Malawi. Alleen een stuk degelijker kwalitatief. De Cocoon heeft de keuken op de dissel en kan blijven staan. Je kunt er een trekhaak achter laten monteren voor de fietsen. Of je neemt er een met een verlengd chassis met de keuken achterop. De Zambesi heeft de keuken achterop geloof ik en kan er een fietsendrager op de dissel.
De Jameta en de Combi Camp hebben een vrij klein voortent achtig iets. Maar wellicht met 2 personen groot zat. Als je daar meer ruimte wilt, moet er nog een voortent worden aangebouwd. wel zijn ze enorm makkelijk in het klappen zonder de voortent.
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: Tago Herman op maart 26, 2016, 09:16:47 am
Over de keuze voor de wagen kan ik niet meepraten, maar wel over de leeftijd. Ook wij zijn 60+, en klappen al ruim 30 jaar. De eerste 25 jaar (!!!) met een Alpenkreuzer Select, en nu met onze Tago Settler. Omdat mijn vrouw wat lichamelijke problemen kreeg hebben wij gezocht naar een snel en makkelijk op te zetten wagen, maar wel een die op de Alpenkreuzer leek omdat dat opzetsysteem ons uitstekend bevalt. 
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: Drikusniet op maart 26, 2016, 09:18:43 am
De Malawi keuken moet wel iets naar voren, maar hoeft er niet vanaf. Een paar wielen eronder, en je bent heel flexibel, en is het niet zwaar.
Bij de Malawi vind ik het grote voordeel dat je kunt kiezen voor de luxe luifel of de voortent of beide.
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: meeder op maart 26, 2016, 09:45:14 am
Misschien ook even rondkijken bij Holtkamper of Aart Kok. De Cocoon of Zambesi RL zijn vergelijkbaar met de Malawi. Alleen een stuk degelijker kwalitatief. De Cocoon heeft de keuken op de dissel en kan blijven staan. Je kunt er een trekhaak achter laten monteren voor de fietsen. Of je neemt er een met een verlengd chassis met de keuken achterop. De Zambesi heeft de keuken achterop geloof ik en kan er een fietsendrager op de dissel.
De Jameta en de Combi Camp hebben een vrij klein voortent achtig iets. Maar wellicht met 2 personen groot zat. Als je daar meer ruimte wilt, moet er nog een voortent worden aangebouwd. wel zijn ze enorm makkelijk in het klappen zonder de voortent.
Bij de Zambezi staat de keuken op de dissel die dan bij de River Lodge ook in de voortent komt. Als je de softtop River Lodge neemt kan er een fietsendrager achterop. Bij de hardtop kunnen de fietsen op de deksel.
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: naish op maart 26, 2016, 09:47:31 am
Ik zou voor Combi Camp Country of Venezia gaan. Uitstappen op de deksel en makkelijk en snel op te zetten.
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: meeder op maart 26, 2016, 10:45:33 am
Als ik naar de Country zou kijken dan mag je de Trigano Alpha zeker niet vergeten. Qua materiaal en afwerking doet hij zeker niet onder voor de Combi-Camp en ik stoot mijn hoofd niet als ik de tent in loop :)
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: nikkel1964 op maart 28, 2016, 10:37:39 pm
... en ik stoot mijn hoofd niet als ik de tent in loop :)

Ik blijf dit zo'n aparte opmerking vinden... Net weer drie nachten gestaan en vanwege het weer best veel van het deksel gebruik gemaakt. Niet één keer mijn hoofd gestoten terwijl ik 1.93 ben. Ik blijf toch ook niet weg van de markt omdat de gemiddelde marktkraam z'n luifel op minder dan 1.90 heeft hangen? Je maakt een vaste beweging met instappen, net zo goed als je een vaste beweging maakt met het in bed stappen of zoiets. Om voor zoiets simpels zo'n fijne wagen links te laten liggen, ik snap het echt niet...
Titel: Toch weer klappen?
Bericht door: Theu op maart 28, 2016, 11:04:12 pm
Ik denk dat je dat in een iets ander licht moet zien. Als je met je zoektocht bezig bent naar een vouwwagen. En je bent op een punt beland dat je van 2 of meer wagens met gaan elimineren dan kan ik mij voorstellen dat dat een punt word.
Persoonlijk vallen vouwwagens met buizen die (te) laag of schuin zitten in doorgangen e.d meteen af. Ik weet van mijzelf dat ik mij daaraan erger of ga ergeren.
En ja ik kom niet graag op de markt om die reden en ik ben slechts 1,90m.
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: Alpha-mannetje op maart 28, 2016, 11:05:42 pm
Wij hebben zelf een Malawi en zijn daar erg tevreden over maar hou er wel rekening mee dat het bed ontzettend hoog is, voor ons dertigers geen probleem maar voor u wellicht een punt van aandacht.
Succes met de zoektocht!
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: kooshof op maart 29, 2016, 01:42:11 pm
De Jameta is de "budget" uitvoering van de Trigano Alpha (zelfde concern). Heeft die niet standaard een disselbak voor de gasfles als je een keuken neemt?
De fietsen kunnen ook op de vouwwagen maar dan zit je wel met het feit dat je wat hoger moet tillen. Nadeel van fietsen op de dissel is dat de kogeldruk snel heel erg hoog wordt en dat kan je niet altijd makkelijk compenseren, als je auto geen hoge kogeldruk mag hebben moet je hier wel goed op letten.

De Jamet Jameta heeft niet standaard een disselbak. Je kunt er uiteraard wel één bestellen, maar die heeft dan geen gas- of wateraansluiting, die zijn in de keuken ingebouwd. De kogeldruk is inderdaad een punt van zorg. Maar ik ga ervan uit, dat de keuken achteraan het teveel aan gewicht voor een groot deel compenseert, temeer daar de keuken van de Jamet de mogelijkheid biedt een koelbox te plaatsen. Extra gewicht achteraan dus. Bij onze vorige vouwwagen (een Jamet Louisiana) stond die koelbox altijd in de disselkast, en daarmee kwam de kogeldruk meestal boven de toegestane 50 kilo. Inmiddels een andere auto, waarbij 75 kilo is toegestaan. De praktijk zal moeten uitwijzen of dat genoeg is. Fietsen bovenop de vouwwagen tillen - en ze daar weer afhalen - zien we eigenlijk niet zo zitten
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: kooshof op maart 29, 2016, 02:05:39 pm
Bij de Trigano Alpha is het een fluitje van een cent om de gas- en wateraansluiting 'los' uit te voeren. Dan kan de disselbak eraf. Maar ik denk dat je daar spijt van gaat krijgen. De disselbak is een ding dat we erg hebben gemist bij de Camplet. Wij hadden daar ook de fietsen staan. De Alpha heeft een vast deksel en dat is veel warmer dan een grondzeil.

We kregen (bij de Vouwwagenspecialist geloof ik) inderdaad te horen dat de disselbak van de Alpha ook zonder gas- en wateraansluiting geleverd kan worden. Maar dat zou wel een extra kostenpost opleveren - en de Alpha is al niet de goedkoopste. Daarnaast zijn we nogal gecharmeerd geraakt van de Jameta. Bij twee dealers de wagentent mogen opzetten - en dat bleek echt heel makkelijk. De voortent is zo te zien ook niet erg bewerkelijk en de keuken zit aan de wagen vast - geen gesjouw!
Dat een vast deksel (ook van de Jameta) warmer aanvoelt dan een grondzeil had ik mijzelf nog niet  gerealiseerd, maar dat zal zeker waar zijn. Nog een pluspunt...
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: kooshof op maart 29, 2016, 03:00:09 pm
In het rijtje kan eventueel ook de combi-camp Valley staan. Die heeft wel de keuken en niet de disselbak (gas en water in de keuken, dus wel minder bergruimte daar).

Let er bij de Malawi wel op dat de keuken er af kan/moet, en dat die keuken door sommigen als 'zwaar' wordt omschreven. Even checken hoe en wat lijkt me raadzaam!

Enne: qua leeftijd zou ik me niet al te veel zorgen maken: ik heb al klappers met een mover voorbij zien komen!

Geweldig forum dit!
De Combi-Camp Valley hoort inderdaad ook in ons rijtje. Was 'm nog niet tegengekomen, maar dat is zeker ook een mooie vouwwagen, zelfde systeem, wel iets duurder zo te zien. Lijkt mij trouwens het meest logisch om gas en water in de keuken te hebben (nooit begrepen waarom dat in een disselkast ingebouwd zou moeten worden, met leidingen onder de hele wagen door - maar dat zal wel aan mij liggen).
Zullen we er toch nog op uit moeten om die Combi-Camp te bekijken - maar hoe erg kan dat zijn, nietwaar?

De Malawi-keuken moet er inderdaad af tijdens opbouwen/opbreken en die is best redelijk zwaar, hebben we ervaren. Wel jammer, want die Malawi vinden we zeker ook een mooie klapper.

En een mover onder een vouwwagen? Al heb ik dan mijn leeftijd niet helemaal mee, dat stellen we voorlopig nog maar even uit.
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: nikkel1964 op maart 29, 2016, 03:15:05 pm
Gas en water in de disselbak heeft als voordeel dat je opbergruimte in de keuken overhoudt. En geloof me, dat gaat snel genoeg... ::)

Met name de watertank zul je een aantal keren moeten 'uitpakken' om 'm bij te vullen en dat gaat makkelijker wanneer deze niet verstopt is achter allerlei keukenspullen. Maar voor de rest maakt het niet veel uit. Hoewel ik me afvraag of de disselwatertank wellicht ok groter is dan de keukenwatertank. Dit alles bij de standaard Combi Camp uitrustingen dan, ik heb het niet over allerlei alternatieven met op de grond staande losse tanks en zo ;-)
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: Drikusniet op maart 29, 2016, 04:55:41 pm
Gasfles is niet echt veilig in de keuken. Ik meende zelfs gelezen te hebben dat dit tijdens het rijden verboden is. Heb het in mijn Malawi zelf ingebouwd in de disselbak (de keuken kan er nog gewoon af terwijl hij verbonden blijft)
Overigens hoeft de keuken er niet beslist af bij het opbouwen en afbreken. Iets naar voren is voldoende. Wielen eronder en je hebt het beste van beide werelden.
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: meeder op maart 29, 2016, 06:07:20 pm
Als de gasfles fatsoenlijk vast zit is het geen probleem lijkt mij.   Als er maar ventilatie is voor als de gasfles onverhoopt zou gaan lekken. Tijdens het rijden natuurlijk de gaskraan dicht.
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: Jet en Jon op maart 31, 2016, 12:44:26 pm
Wij gaan dit jaar voor het eerst op pad met de Cabanon Malawi. We hebben 10 jaar een Camplet Savanne gehad die ontzettend snel staat en een echte trekker is. Voor ons in de loop der jaren toch ook een paar nadelen: geen aanritsbaar kuipgrondzeil, weinig opslag in de wagen mogelijk en bijna alles moet mee bovenop de deksel. Nu de kinderen (pubers) nog net wel meegaan met een heleboel zooi zijn we overgestapt op de Cabanon Malawi. Qua opbergmogelijkheden en gemak zal ons dit vast gaan bevallen alhoewel ik wel zeker weet dat de Camplet sneller staat. De Malawi heeft in het wagengedeelte een vast kuipgrondzeil, een heerlijk bed met een dik matras, zeer veel opbergruimte die altijd toegankelijk is! Je hoeft dus niet zoals bij de Camplet de wagen zowat geheel op te zetten om daarbij te kunnen.
Snel staan is leuk maar als er eerst veel spullen verplaatst en opgeruimd moeten worden ben je evengoed lang bezig. Ik denk dat de Malawi ons gaat bevallen. We hebben hem 2e hands via Marktplaats maar wel zo goed als nieuw. Hierdoor met bijna precies de juiste opties beter betaalbaar. Als ik stinkend rijk was kocht ik de Livingstone van Aard Kok met het supergrote bed maar daarvoor moet je toch zo'n 12000,- euro neertellen...
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: kooshof op maart 31, 2016, 10:09:15 pm
Gas en water in de disselbak heeft als voordeel dat je opbergruimte in de keuken overhoudt. En geloof me, dat gaat snel genoeg... ::)

Met name de watertank zul je een aantal keren moeten 'uitpakken' om 'm bij te vullen en dat gaat makkelijker wanneer deze niet verstopt is achter allerlei keukenspullen. Maar voor de rest maakt het niet veel uit. Hoewel ik me afvraag of de disselwatertank wellicht ok groter is dan de keukenwatertank. Dit alles bij de standaard Combi Camp uitrustingen dan, ik heb het niet over allerlei alternatieven met op de grond staande losse tanks en zo ;-)

Ik geloof dat je bij de Jamet een kleine watertank in de keuken meekrijgt en dat er ook ruimte is voor een Campingaz fles; bij de Malawi lijkt dat niet het geval. Maar we dachten net als vroeger een losse jerrycan (plus nog één voor afvalwater) en een losse gasfles naast de keuken te zetten. De standaard watertank van de Jamet ligt volgens mij makkelijk voor het grijpen.
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: kooshof op maart 31, 2016, 10:25:24 pm
De Malawi keuken moet wel iets naar voren, maar hoeft er niet vanaf. Een paar wielen eronder, en je bent heel flexibel, en is het niet zwaar.
Bij de Malawi vind ik het grote voordeel dat je kunt kiezen voor de luxe luifel of de voortent of beide.

Als het zo is, dat de keuken van de Malawi kan blijven zitten - of alleen maar iets naar voren moet, dan is dat ongetwijfeld een voordeel. Is dat omdat er tentdoek tussen wagenbak en tent gespannen moet worden? En die wielen eronder, werkt dat ook goed op de gemiddelde camping-ondergrond (gras, zand, stenen, kuilen en andere oneffenheden)?

Wij dachten zelf (als het de Malawi wordt) te kiezen voor een voortent en niet de luifel - want met een bijbehorend luifelgrondzeil en voorwand ben je bijna net zoveel kwijt als voor die voortent.

Wat ons bijzonder goed bevalt aan de Malawi is de bergruimte onder het bed, die is zo te zien een stuk groter dan bij de Jamet Jameta. Betekent een hoge drempel om in bed te klimmen, maar daar kun je een opstapje voor meenemen.

Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: kooshof op maart 31, 2016, 10:28:13 pm
Wij hebben zelf een Malawi en zijn daar erg tevreden over maar hou er wel rekening mee dat het bed ontzettend hoog is, voor ons dertigers geen probleem maar voor u wellicht een punt van aandacht.
Succes met de zoektocht!

Dank voor het meedenken!
We hebben het gezien, het bed is behoorlijk hoog. We nemen dat op de koop toe, omdat het ook betekent dat de bergruimte onder het bed des te groter is, volgens mij een groot voordeel van de Malawi. We zullen een opstapje meenemen.
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: kooshof op maart 31, 2016, 10:41:08 pm
Wij gaan dit jaar voor het eerst op pad met de Cabanon Malawi. We hebben 10 jaar een Camplet Savanne gehad die ontzettend snel staat en een echte trekker is. Voor ons in de loop der jaren toch ook een paar nadelen: geen aanritsbaar kuipgrondzeil, weinig opslag in de wagen mogelijk en bijna alles moet mee bovenop de deksel. Nu de kinderen (pubers) nog net wel meegaan met een heleboel zooi zijn we overgestapt op de Cabanon Malawi. Qua opbergmogelijkheden en gemak zal ons dit vast gaan bevallen alhoewel ik wel zeker weet dat de Camplet sneller staat. De Malawi heeft in het wagengedeelte een vast kuipgrondzeil, een heerlijk bed met een dik matras, zeer veel opbergruimte die altijd toegankelijk is! Je hoeft dus niet zoals bij de Camplet de wagen zowat geheel op te zetten om daarbij te kunnen.
Snel staan is leuk maar als er eerst veel spullen verplaatst en opgeruimd moeten worden ben je evengoed lang bezig. Ik denk dat de Malawi ons gaat bevallen. We hebben hem 2e hands via Marktplaats maar wel zo goed als nieuw. Hierdoor met bijna precies de juiste opties beter betaalbaar. Als ik stinkend rijk was kocht ik de Livingstone van Aard Kok met het supergrote bed maar daarvoor moet je toch zo'n 12000,- euro neertellen...

Hoop dat het goed bevalt met de Cabanon Malawi, we zijn zelf ook erg gecharmeerd van die wagen. Heel veel opbergruimte, waar je altijd bij kunt, een dik matras en volgens mij ook snel op te zetten. En als we er een keuken bij aanschaffen, schijnt het niet nodig te zijn die er af te halen. We twijfelen echter of we met de Jamet Jameta toch beter uit zijn (die heeft een hard deksel, dat boven de grond 'hangt' en warmer aanvoelt dan een zeil) en een vaste keuken. Wel veel minder bergruimte...


Maarre... als de Camplet echt sneller staat, dan moeten we daar ook nog naar kijken. Pff...

Enne... was ik maar stinkend rijk, inderdaad...
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: Drikusniet op maart 31, 2016, 11:45:05 pm
Die wieltjes werken bij mij erg goed. Meestal is de grond redelijk vlak, maar als je hem verrijdt kun je dit voor de zekerheid met z'n tweeën doen. Want het zwaartepunt ligt natuurlijk wel hoog.
Naar voren schuiven is inderdaad nodig om ruimte te maken voor het tentdoek. 10 cm is ruim voldoende. De voorste poten moet je dan nog uitzetten voor extra stabiliteit.
Voortent is maar net iets duurder als de luxe luifel met alle opties, heeft  iets meer ruimte, en de ramen hebben ook een ventilatie mogelijkheid, wat bij koken erg prettig is. Is zijn geld zeker waard.
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: Jet en Jon op april 01, 2016, 12:09:32 am
wij hebben bewust niet gekozen voor een deksel op de vloer omdat we vaak kamperen op plekken waar geen vlak terrein is. Mijn man had vroeger een Combi Camp en vond dat vaak echt een gedoe.
De vaste deksel van de Camplet had als nadeel dat je maar beperkt kon beladen, iets teveel erin of ff op een verkeerde plek en de deksel kon niet meer dicht. Wel bleef hij altijd netjes droog, ook als ie een paar weken in de regen naast het huis stond en er kunnen geen muizen in komen. Ik heb vlak na de aankoop van mijn Malawi vreselijke horrorverhalen gelezen van mensen bij wie de gehele tent verwoest was door muizen. En die stonden in een gewone stalling.. Dat is dan weer een nadeel van een zeil over de bak ipv een deksel..
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: kooshof op april 01, 2016, 10:41:41 am
Mijn vorige vouwwagen (een Jamet Louisiana) had ook geen vast deksel, en heeft in de stalling ook bezoek van muizen gehad. Niet leuk, de binnentent schenen ze wel lekker te vinden... maar de schade kon met gordijnstof min of meer hersteld worden.
Eigenlijk is een vlakke camping-ondergrond zeldzaam. Maar meerdere dealers hebben ons bezworen dat een hard deksel daar geen probleem mee heeft, als je maar zorgt voor een plankje of zo ter ondersteuning waar dat nodig is.
Inderdaad kun je onder een vast deksel weinig extra bagage meenemen, bij zo'n klapper geldt vol = vol. Maar we zijn nog maar met z'n tweeën, dus veel ruimte zullen we niet nodig hebben.

Het blijft twijfelen: de Malawi heeft lekker veel ruimte - wel met een hoge opstap naar het bed, de Jamet Jameta zet lekker snel op en heeft een vast deksel.

Kortom: we zijn er nog niet uit.
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: nikkel1964 op april 01, 2016, 11:07:19 am
Maar meerdere dealers hebben ons bezworen dat een hard deksel daar geen probleem mee heeft, als je maar zorgt voor een plankje of zo ter ondersteuning waar dat nodig is.

Wij kamperen zelden op vlakke ondergronden en als je een beetje oplet hebben de dealers gelijk. Het is niet handig om de wagen in een verlaging te zetten met een hoger gedeelte aan de kant waar je naar toe klapt om maar één ding te noemen. Even het terrein goed bekijken doet al wonderen. Een plankje of 'banaan' onder het wiel doet de rest. Wat ik ook steeds vaker hoor is dat mensen (indien technisch mogelijk) iets hogere banden onder hun wagen zetten, dat scheelt ook al heel wat. Bij de CC Country is dit bijvoorbeeld mogelijk en maakt vaak het gebruik van een plankje overbodig.

Iets "lastiger" soms dus dan een vloer van zeil (maar ook daar houdt het aanpassen aan de ondergrond ergens op..) maar ik ervaar de luxe en warmte van een vast deksel als een enorm voordeel, zeker omdat we vaak buiten het seizoen kamperen.
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: Jet en Jon op april 01, 2016, 09:49:48 pm
Wij kijken heel graag naar vouwwagens, gaan regelmatig naar de Wit, Aard Kok en de vouwwagenspecialist. Heerlijk vinden we dat, de vouwwagens zijn in de loop der jaren steeds mooier geworden. Toen wij 10 jaar geleden onze Camplet kochten was er toch iets minder keus. De Trigano Alpha vinden we ook prachtig, die heeft een vast deksel en is eigenlijk een Combi Camp. In het voor- en naseizoen lijkt me dat inderdaad warmer. Wij nemen nu als het nog erg koud is voor 's avonds schapenvachten mee die we op de grond lekken. Samen met het kacheltje en een paar pantoffels hebben wij het altijd warm genoeg. Ook is de schapenvacht lekker warm als je hem in je stoel legt.. Omdat wij waarschijnlijk over 1 a 2 jaar ook weer met z'n tweeën gaan kamperen wilden we in omvang een niet al te grote wagen. De Malawi heeft in het basisdeel voor 2 personen net voldoende ruimte maar ook niet teveel zodat het waarschijnlijk ook sneller warm wordt..
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: Drikusniet op april 01, 2016, 10:29:23 pm
Als je van plan bent vaak met alleen het basisdeel te staan, moet ik wel zeggen dat de keuken van de Malawi daar minder geschikt voor is. Hij heeft een extra afdekking nodig. Of je moet de luxe luifel opzetten.
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: Drees op april 01, 2016, 10:48:53 pm
Als je van plan bent vaak met alleen het basisdeel te staan, moet ik wel zeggen dat de keuken van de Malawi daar minder geschikt voor is. Hij heeft een extra afdekking nodig. Of je moet de luxe luifel opzetten.

Klopt. Wij lossen dat op met een barbecuehoes erover of een tarp als snelle luifel, maar het blijft wel een beetje behelpen.
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: kooshof op april 03, 2016, 10:39:22 pm
Als ik het goed heb, staat de keuken van de Malawi op twee steunbalken. Het tentdoek van de basistent moet daar achterlangs (tussen wagenbak en keuken) naar beneden, toch? Zitten die steunbalken dan niet in de weg?
De Malawi heeft best veel ruimte in de basistent (in ieder geval veel meer dan de Jamet Jameta). Je kunt er ongetwijfeld met z'n tweeën zitten, maar met een voortent erbij heb je zeker meer dan genoeg ruimte. luxe luifel is ongetwijfeld een mooi alternatief.
De Jameta heeft standaard een voortent.
Heeft niemand op dit forum zo'n Jameta?
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: kooshof op april 03, 2016, 10:43:10 pm
We zullen zeker wel vaak voor een kort verblijf alleen de wagentent uitzetten. Bij onze oude Jamet (Louisiana, die geen vastdeksel had, maar een zeil), gebruikten we altijd dat zeil als keuken-afdekking.
Paste natuurlijk voor geen meter, want dat zeil was veel te groot en het stond dus niet al te strak, maar 't was toch maar voor één of hooguit twee nachten.
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: kooshof op april 03, 2016, 10:46:00 pm
Als je bij de Malawi alleen de basistent opzet, moet je dan ook altijd het grondzeil inritsen?
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: john1311 op april 04, 2016, 04:58:56 am
Als je bij de Malawi alleen de basistent opzet, moet je dan ook altijd het grondzeil inritsen?

Nee dat hoeft niet maar het schort wat de ruimte afdicht tegen de wagenbak zit er dan ook niet aan waardoor er onder de wagendoor van alles in kan komen.
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: Drikusniet op april 04, 2016, 02:05:02 pm
Eigenlijk moet dat dus wel. Nu zit die er snel in óf je laat hem er in zitten. Dan klap je hem mee. Moet je wel met twee man dan doen, zodat je de vieze onderkant tegen elkaar vouwt.

En de keuken rust inderdaad op 2 balkjes, die voor de tent zelf niet in de weg zit. Alleen het extra schort van de luifel/voortent past niet zonder een aanpassing.
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: Jet en Jon op april 04, 2016, 08:27:52 pm
Klopt. Wij lossen dat op met een barbecuehoes erover of een tarp als snelle luifel, maar het blijft wel een beetje behelpen.

Even een vraagje: Waarom kan de afdekhoes die over de vouwwagen zit tijdens het rijden niet over de keuken gelegd worden als je de basistent hebt opgezet?
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: Drikusniet op april 04, 2016, 08:41:26 pm
Dat kan wel, maar als je erbij moet, dan is dat erg onhandig. Dan is een lichte kleinere hoes een stuk prettiger.
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: kooshof op april 09, 2016, 09:05:42 pm
Ondertussen een stuk wijzer geworden, mede dankzij dit forum. En dankzij bezoeken aan dealers, niet te vergeten. Om mijn eigen vraag ('Toch weer klappen?') te beantwoorden: dat wordt dus inderdaad weer klappen. Inmiddels ben ik er - mede door de bemoedigende teksten van enkelen van jullie hierboven - min of meer van overtuigd geraakt dat mijn leeftijd (60+) geen probleem hoeft op te leveren. Toch was die leeftijd wel degelijk aanleiding om een vouwwagen te zoeken, die vooral heel snel en makkelijk is op te zetten. En die bovendien niet al te groot is en toch genoeg ruimte biedt om de meest essentiële kampeerspullen mee te nemen. En die alles bijeen niet boven de 10.000 euro uit zou komen.

We waren bijzonder gecharmeerd van de Cabanon Malawi, en in een later stadium zeker ook van de Jamet Jameta, die we eigenlijk heel toevallig ergens tegenkwamen. Ondertussen vielen de Trigano Alpha en de Raclet Panama Up af, omdat we zowel een keuken willen als ook de ruimte op de dissel willen gebruiken om fietsen mee te nemen - en bij de Trigano en de Raclet kan die combinatie niet (althans niet zonder meerkosten). De Holtkampers en Aart Kok-wagens en eigenlijk ook Combi Camp vielen af om budgettaire redenen.

En tenslotte ook de Cabanon. Dat is en blijft een mooie wagen, die precies lijkt te zijn wat ik zoek, maar ik lees tegelijkertijd over kleine en iets minder kleine problemen en ergernissen, waar ik destijds met mijn eigen Jamet Louisiana van 1996 nooit mee te maken heb gehad. Gelukkig zijn er ook genoeg enthousiaste reacties van tevreden Malawi-eigenaren te vinden, maar ik was er niet helemaal gerust op. Met mijn eigen oude, maar positieve ervaringen met Jamet in het achterhoofd viel de keuze uiteindelijk toch op de Jameta.
Waarschijnlijk omdat dit zo'n nieuw model is, is er hier nog maar weinig (gebruiks-)informatie te vinden. Helaas, helaas...

De Jameta heeft in tegenstelling tot de Malawi een vast deksel. Weliswaar heb ik daar geen ervaring mee, maar ik beschouw dat voorlopig als een voordeel in verband met het binnenklimaat van de wagentent. Tegelijk is de opbergruimte van de Jamet zo te zien veel kleiner, maar omdat we met z'n tweeën zijn hoeft er ook niet zoveel meer mee.

Afgelopen week besteld en als het een beetje meezit, wordt-ie begin mei afgeleverd. Kan bijna niet wachten; het zou leuk zijn om 'm in het Hemelvaart-weekend uit te kunnen proberen.
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: meeder op april 09, 2016, 09:23:05 pm
Gefeliciteerd met deze keuze! Veel kampeerplezier toegewenst!
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: kooshof op april 09, 2016, 09:25:24 pm
Dank!
En trouwens: iedereen ook bedankt voor het meedenken
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: olaf op april 09, 2016, 09:28:14 pm
Mooi te horen dat jullie idd gaan klappen.

Gefeliciteerd met jullie aanschaf.

Heel veel plezier gewenst

Oja uitproberen met hemelvaart kan natuurlijk tijdens ons jubileum klapweekend.
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: martijn82 op april 09, 2016, 09:29:19 pm
Gefeliciteerd met jullie aankoop

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: muis op april 09, 2016, 09:40:05 pm
Gefeliciteerd, een weloverwogen keus zo te lezen.  Heel veel plezier gewenst.
Wat betreft de informatie over de Jameta,  er ligt een forum voor je open ;) deel vooral de ervaringen  :J

Tja, en zoals hiervoor ook al gezegd, we houden van 4 -8 mei jubileum klapweekend  :J
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: sanneman op april 09, 2016, 11:16:19 pm
Gefeliciteerd!
Veel plezier met (weer) klappen ;)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: Gait op april 09, 2016, 11:46:25 pm
Hartelijk gefeliciteerd. Welke kleurstelling?
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: Paulvh op april 10, 2016, 06:56:29 am
Gefelicteerd, en het onderwerp "Toch weer klappen? "  mag worden omgezet naar "Toch weer klappen!"  :>
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: kooshof op april 10, 2016, 11:01:05 am
Bedankt allemaal!
De Jamet Jameta is er in één uitvoering: veel wit, met grijze en zwarte accenten.
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: Drikusniet op april 10, 2016, 11:07:20 am
Laat je je ervaringen met de Jameta horen? Ik hoor er sterk wisselende verhalen over, dus ben wel benieuwd.
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: kooshof op april 10, 2016, 11:09:16 am
Gefeliciteerd, een weloverwogen keus zo te lezen.  Heel veel plezier gewenst.
Wat betreft de informatie over de Jameta,  er ligt een forum voor je open ;) deel vooral de ervaringen  :J

Tja, en zoals hiervoor ook al gezegd, we houden van 4 -8 mei jubileum klapweekend  :J

Ik voel ineens een zware verantwoordelijkheid op mijn schouders rusten...  :)

Dat klapweekend zullen we vermoedelijk niet halen. De dealer ging zijn best doen om via de importeur een Jameta 'omstreeks 5 mei' te leveren. Maar of dat gaat lukken kon hij niet zeggen - en dan wordt 't een week of twee weken later... Als de vouwwagen er op tijd is, dan lijkt het ons inderdaad wel leuk om het klapweekend aan te doen. Is er een sluitingstermijn voor de aanmelding?
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: kooshof op april 10, 2016, 11:10:27 am
Laat je je ervaringen met de Jameta horen? Ik hoor er sterk wisselende verhalen over, dus ben wel benieuwd.

Oei...
Ik ben wel benieuwd naar die 'sterk wisselende verhalen'
Titel: Re: Toch weer klappen?
Bericht door: sannie75 op april 10, 2016, 01:42:48 pm
Ik voel ineens een zware verantwoordelijkheid op mijn schouders rusten...  :)

Dat klapweekend zullen we vermoedelijk niet halen. De dealer ging zijn best doen om via de importeur een Jameta 'omstreeks 5 mei' te leveren. Maar of dat gaat lukken kon hij niet zeggen - en dan wordt 't een week of twee weken later... Als de vouwwagen er op tijd is, dan lijkt het ons inderdaad wel leuk om het klapweekend aan te doen. Is er een sluitingstermijn voor de aanmelding?

Er is geen sluitingstermijn vol is vol, ik heb begrepen dat er nog plaatsen zijn dus mocht de vouwwagen op tijd geleverd worden gewoon even bellen met de camping!!
Titel: Re: Toch weer klappen!
Bericht door: kooshof op april 10, 2016, 03:42:11 pm
Okee, we houden het in de gaten
Titel: Re: Toch weer klappen!
Bericht door: Drikusniet op april 11, 2016, 09:14:31 am
Oei...
Ik ben wel benieuwd naar die 'sterk wisselende verhalen'
Heb vorig jaar met iemand gesproken op de camping die deze net had en er veel problemen mee had. En daarom hem van plan was weer te verkopen. Details weet ik helaas niet meer.
Titel: Re: Toch weer klappen!
Bericht door: boswachter op april 11, 2016, 10:44:08 am
Ik heb op fora ook verschillende berichten gehoord, ik zou je daarom juist aanraden om z.s.m. met de wagen te gaan klappen in Nederland, dan kan je goed zien of alles in orde is.
Voordeel van het klapweekend is dat ervaren klappers je vouwwagen kunnen bekijken op gebreken..... :# Of je dat wilt is een tweede, ik ben benieuwd naar onze "nieuwe" Europa Camper.... die gaan we de 28e halen.....
Titel: Re: Toch weer klappen!
Bericht door: kooshof op april 11, 2016, 12:18:55 pm
Het gaat om een splinternieuwe vouwwagen, dus ik ga ervan uit, dat alles in orde is. En zo niet, dan terug naar de dealer. Een weekendje in Nederland om uit te proberen is sowieso een prima idee, waren we eigenlijk al van plan. Als het lukt, misschien inderdaad het klapweekend; als we de wagen op tijd hebben, zijn alle 'ervaren klappers' dan van harte welkom om onze nieuwe aanwinst te bewonderen (of te bekritiseren, mag ook), alleen niet allemaal tegelijk...  :)

Er is trouwens wel sprake van een probleem met de Jameta 2016; het in de folder zo geprezen 'zwarte frame met poedercoating' ziet er inderdaad prachtig uit, maar in de praktijk blijkt die zwarte coating niet erg duurzaam. Al na één keer uitklappen, met bijbehorend uitschuiven van de stokken van het tentframe, blijkt de lak van de 'binnenste' stokken daar niet tegen bestand: de zwarte poedercoating verdwijnt op verschillende plekken, lelijke beschadigingen in het toch zo fraaie zwart achterlatend.

Volgens de dealer heeft de fabriek dat probleem onderkend en wordt de wagen sinds kort niet meer met die poedercoating geleverd. Wagens die de fabriek al verlaten hebben, worden alsnog 'omgebouwd'.
Titel: Re: Toch weer klappen!
Bericht door: Paulvh op april 11, 2016, 03:32:50 pm
Het gaat om een splinternieuwe vouwwagen, dus ik ga ervan uit, dat alles in orde is. En zo niet, dan terug naar de dealer. Een weekendje in Nederland om uit te proberen is sowieso een prima idee, waren we eigenlijk al van plan. Als het lukt, misschien inderdaad het klapweekend; als we de wagen op tijd hebben, zijn alle 'ervaren klappers' dan van harte welkom om onze nieuwe aanwinst te bewonderen (of te bekritiseren, mag ook), alleen niet allemaal tegelijk...  :)

Er is trouwens wel sprake van een probleem met de Jameta 2016; het in de folder zo geprezen 'zwarte frame met poedercoating' ziet er inderdaad prachtig uit, maar in de praktijk blijkt die zwarte coating niet erg duurzaam. Al na één keer uitklappen, met bijbehorend uitschuiven van de stokken van het tentframe, blijkt de lak van de 'binnenste' stokken daar niet tegen bestand: de zwarte poedercoating verdwijnt op verschillende plekken, lelijke beschadigingen in het toch zo fraaie zwart achterlatend.

Volgens de dealer heeft de fabriek dat probleem onderkend en wordt de wagen sinds kort niet meer met die poedercoating geleverd. Wagens die de fabriek al verlaten hebben, worden alsnog 'omgebouwd'.
Ik weet niet welke dealer hebt gesproken maar dit verhaal heb ik ook van de dealer gehoord waar wij onze Jamet vandaan hebben. het ziet er schitterend uit met de zwarte stokken. Dus opzetten maar dan ook nooit meer afbreken  ::) Hij levert ze ook met de normale "oude" stokken uit.
Titel: Re: Toch weer klappen!
Bericht door: Yella op april 11, 2016, 04:06:39 pm
Het gaat om een splinternieuwe vouwwagen, dus ik ga ervan uit, dat alles in orde is. En zo niet, dan terug naar de dealer. Een weekendje in Nederland om uit te proberen is sowieso een prima idee, waren we eigenlijk al van plan. Als het lukt, misschien inderdaad het klapweekend; als we de wagen op tijd hebben, zijn alle 'ervaren klappers' dan van harte welkom om onze nieuwe aanwinst te bewonderen (of te bekritiseren, mag ook), alleen niet allemaal tegelijk...  :)

Er is trouwens wel sprake van een probleem met de Jameta 2016; het in de folder zo geprezen 'zwarte frame met poedercoating' ziet er inderdaad prachtig uit, maar in de praktijk blijkt die zwarte coating niet erg duurzaam. Al na één keer uitklappen, met bijbehorend uitschuiven van de stokken van het tentframe, blijkt de lak van de 'binnenste' stokken daar niet tegen bestand: de zwarte poedercoating verdwijnt op verschillende plekken, lelijke beschadigingen in het toch zo fraaie zwart achterlatend.

Volgens de dealer heeft de fabriek dat probleem onderkend en wordt de wagen sinds kort niet meer met die poedercoating geleverd. Wagens die de fabriek al verlaten hebben, worden alsnog 'omgebouwd'.
Niet te druk om maken denk ik. Wat denk je van de bruine lak op de Holtkamper stokken? Gaat er ook net ze snel af. Hoort er gewoon bij. Maar inderdaad, mooier wordt het er niet op. HK gebruikt nu ook RVS geloof ik.
Titel: Re: Toch weer klappen!
Bericht door: Gait op april 12, 2016, 11:57:05 am
Toch irriteerde ik me eraan bij de Camplet. Als de stokken in de fabriek inwendig worden afgebraamd hoeft dat helemaal niet te gebeuren. De Alpha heeft verzinkt stalen stokken en dat bevalt beter
Titel: Re: Toch weer klappen!
Bericht door: Drikusniet op april 12, 2016, 12:12:06 pm
Die buizen worden gemaakt door een strip rond te buigen, en vervolgens vast te lassen. Hierbij komt een braam, die slecht volledig is te verwijderen. Daarnaast is het uiteinde voor een coating snel te scherp. Natuurlijk kan dat technisch wel, maar dan betaal je daar ook voor. Of je dat voor een zwart kleurtje overhebt is dan maar de vraag.
Titel: Re: Toch weer klappen!
Bericht door: kooshof op mei 03, 2016, 09:03:02 am
Inmiddels bericht van de dealer: we krijgen onze Jameta helaas niet op tijd voor het klapweekend; de wagen wordt vrijdag 13 mei afgeleverd. Als dat maar goed gaat... gelukkig zijn we niet erg bijgelovig. Wel jammer dat we onze nieuwe aanwinst niet op dat weekend kunnen laten bewonderen c.q. bekritiseren, we hadden er eigenlijk best zin in. Zeker nu het super mooi weer schijnt te worden...

Ondertussen de kampeerinventaris enigszins op peil gebracht. Vooral met die dingen die bij een camper zijn 'inbegrepen' omdat ze vast zijn ingebouwd. En die we dus onlangs met camper en al hebben verkocht. Zo leverde onze strooptocht langs verschillende campingwinkels onder andere een koelbox op (Mobicool B40), twee elektrische lampen, een stroomkabel met contactdoos, een kacheltje voor voor- en naseizoen, een kleding- c.q. keukenkast, een disselslot, een nieuwe pannenset, een paar kratten voor bagage en nog enkele van dat soort nuttige nuttige zaken.

Nog geen fietsendrager; we overwegen een fietsdrager voor op de trekhaak van de auto aan te schaffen, plus een zogenaamd disselhulpstuk, waardoor je op de dissel ook een kogel hebt om diezelfde fietsdrager op te bevestigen. Heeft het voordeel dat je op de camping je fietsdrager weer op de auto kunt zetten om ter plekke in de omgeving te kunnen fietsen.

Twijfel is er ook over een kluisje om waardevolle spulletjes in te bewaren. Zou groot genoeg moeten zijn voor twee mobieltjes, een tablet en twee E-readers, plus misschien wat waardepapieren of zo.  Maar waar je zo'n ding inbouwt, en hoe, en of-ie dan niet toch nog gekraakt kan worden (met mogelijk veel schade), dat blijft de vraag.

In ieder geval zijn we er wel zo'n beetje klaar voor: de eerste vakantieplannen zijn ook al gemaakt. Nu rest ons niets anders dan de dagen aftellen tot vrijdag 13 mei. Toch een beetje griezelig...
Titel: Re: Toch weer klappen!
Bericht door: Theu op mei 03, 2016, 09:03:13 pm
Niks mis met vrijdag de 13e! Ons dochtertje is op vrijdag de 13e geboren! :)6]:)3]:)106]
Titel: Re: Toch weer klappen!
Bericht door: MirandaKaptein op september 15, 2016, 10:28:07 pm
Oei...
Ik ben wel benieuwd naar die 'sterk wisselende verhalen'
U heeft inmiddels mooie vakantiedagen doorgebracht in de Jameta, hoop ik. In mijn zoektocht naar een klapper ben ik stiekem een beetje verliefd geworden op de Jameta. Er zijn echter nog weinig gebruikerservaringen dus ik ben razend benieuwd hoe de Jameta u bevalt. Wilt u wat info met ons delen? Alvast heel hartelijk dank.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Toch weer klappen!
Bericht door: Caroline S op januari 08, 2017, 09:32:38 pm
Ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen met de Jameta....
Waarschijnlijk ontvangt de heer Kooshof geen notificaties bij reacties op dit topic, dus geduld :-)
Titel: Re: Toch weer klappen!
Bericht door: Yella op januari 09, 2017, 04:39:29 pm
Ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen met de Jameta....
Waarschijnlijk ontvangt de heer Kooshof geen notificaties bij reacties op dit topic, dus geduld :-)
Of een PB tje sturen.
Titel: Re: Toch weer klappen!
Bericht door: Caroline S op januari 09, 2017, 08:32:12 pm
O ja, dat kan natuurlijk ook!  :I

Done!
Titel: Re: Toch weer klappen!
Bericht door: groothuis27 op januari 13, 2017, 07:01:30 pm
Als je - zoals wij - zes jaar in een camper vakantie gehouden hebt, kom je erachter dat je met zo’n ding eigenlijk helemaal niet zo flexibel bent. Het is wel degelijk een hele leuke manier om veel te zien en te gaan en staan waar je wilt, maar er zit ook een nadeel aan vast. Voor alles wat je op enige afstand van de camping gaat doen, heb je steeds die camper nodig, en dat is beslist niet altijd even handig…

Zodat ineens het idee naar boven kwam borrelen om weer eens naar vouwwagens te kijken, net als ‘vroeger’. Om te beginnen bleek al meteen dat er in pakweg 20 jaar het nodige veranderd is. Zo lijkt het opzetgemak er een stuk op vooruitgegaan. Heel mooi, want mijn leeftijd is in die tijd helaas ook gevorderd, tot 63 om precies te zijn. Wat we zoeken is dan ook een tweepersoons vouwwagen die snel staat (inclusief voortent!) en zo weinig mogelijk haringen, stokken en scheerlijnen nodig heeft.

Inmiddels uitvoerig op dit forum rondgekeken, dealers bezocht en internet afgezocht, met als resultaat twee vouwwagens die erg aanspreken: de Cabanon Malawi en de Jamet Jameta. De Trigano Alpha en de Raclet Panama Up vielen af, omdat we ook een keuken willen gebruiken en bij die laatste wagens zit je dan meteen vast aan een disselkast, voor de water- en gasaansluiting. Maar wij willen de dissel juist gebruiken voor een fietsenrek.

Mijn vragen: is iemand hier in het bezit van een Jamet Jameta? En zo ja: is die vouwwagen inderdaad zo makkelijk op te zetten als wij denken? Heeft die Jameta ook nadelen, die we nog niet doorgrond hebben? Kan iemand mij overtuigen om toch voor de Cabanon Malawi te gaan? Bestaat er nog een heel ander model dat ik misschien over het hoofd gezien heb? En als ik vragen mag: hoe oud is de oudste klapper op dit forum? En wat denken jullie: is vouwwagen-kamperen eigenlijk nog wel goed te doen voor een (redelijk fitte) 60-plusser?

Benieuwd naar eventuele antwoorden...
Alvast bedankt!
Ik heb een alpenkreuzer duet van 2001 tekoop . Is met een vast deksel met gasveer. Er licht een extra dikke matras in . Wagen heeft geen losse stokken voorde wagen tent , leuke zit In de wagen en extra ruimte ernaast .wagen is nog in heel nette staat . Fietsen drager kan op het vaste deksel  ( geen extra kogeldruk en beter voor de gewicht verdeling ) .weet niet of het voor u een optie is ?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Titel: Re: Toch weer klappen!
Bericht door: nikkel1964 op januari 13, 2017, 07:22:44 pm
... weet niet of het voor u een optie is ?

Ik betwijfel het. Als je dit onderwerp gelezen zou hebben, wist je dat ze in april al hun nieuwe wagen gekocht hebben....

 :#
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal