Nu het kampeerseizoen (voor mij) weer dichterbij gaat komen wordt het tijd om een probleem wat ik vorig jaar heb ontdekt aan te pakken.
Na de zomervakantie heeft de wagen een maand of 2 op z'n wielen gestaan. Toen ik hem op z'n kant wilde zetten kwam ik erachter dat de rolbeugel niet meer paste omdat de wagen een beetje ingezakt was, denk dat het een cm of 1-2 scheelde. Door de wagen op te tillen kreeg ik de beugel wel gemonteerd en staat hij op z'n kant, maar er moet wel iets aan gebeuren lijkt mij.
Op basis van wat google werk denk ik dat de torsie-as een beetje is ingezakt. Klopt dit? En kan ik dit best laten repareren (waar?) of is het raadzaam om een nieuwe torsie-as te (laten) monteren?
Hey,
Hangt echt van het hoogte verschil af, maar als het niet te ernstig is zou ik er mee blijven rijden... Een nieuwe as voor een Camp-let kost wel wat..
Weet niet hoe oud jullie Camp-let is, de onze heeft een as van Knott
als je hem bij Knott in Duitsland rechtstreeks besteld dan kan heb je hem voor +/- 390 euro (geleverd), bij Obelink koste hij 700 euro..(zonder levering)
dus dan heb je een idee..ik heb bij mij de as gestoken om van 10 inch naar 13 inch wielen te gaan...
(http://i1255.photobucket.com/albums/hh622/wimvm82/Schermafbeelding%202016-03-30%20om%2019.58.41_zpskjfbkz9w.png)
(http://i1255.photobucket.com/albums/hh622/wimvm82/Schermafbeelding%202016-03-30%20om%2020.01.42_zpsfw4kz88w.png)
Je kan ook de rubbers in de as laten vervangen bij een aanhanger specialist.
Bij ALKO kan dat zonder problemem, bij Knott zal het ook wel kunnen denk ik. Er worden dan nieuwe rubbers in de as geperst.
Citaat van: meeder op maart 30, 2016, 08:21:26 PM
Je kan ook de rubbers in de as laten vervangen bij een aanhanger specialist.
Bij ALKO kan dat zonder problemem, bij Knott zal het ook wel kunnen denk ik. Er worden dan nieuwe rubbers in de as geperst.
dat kan natuurlijk ook, maar voor die prijs heb ik liever een As, heb je gelijk nieuwe remmen ect...
(http://i1255.photobucket.com/albums/hh622/wimvm82/Schermafbeelding%202016-03-30%20om%2020.42.11_zps4mzgzwcn.png)
weet natuurlijk niet wat het elders kost...
Citaat van: herwerdenrijder op maart 30, 2016, 12:21:34 PM
Nu het kampeerseizoen (voor mij) weer dichterbij gaat komen wordt het tijd om een probleem wat ik vorig jaar heb ontdekt aan te pakken.
Na de zomervakantie heeft de wagen een maand of 2 op z'n wielen gestaan. Toen ik hem op z'n kant wilde zetten kwam ik erachter dat de rolbeugel niet meer paste omdat de wagen een beetje ingezakt was, denk dat het een cm of 1-2 scheelde. Door de wagen op te tillen kreeg ik de beugel wel gemonteerd en staat hij op z'n kant, maar er moet wel iets aan gebeuren lijkt mij.
Op basis van wat google werk denk ik dat de torsie-as een beetje is ingezakt. Klopt dit? En kan ik dit best laten repareren (waar?) of is het raadzaam om een nieuwe torsie-as te (laten) monteren?
Heeft de onze ook. Rijdt er niet minder om, moet alleen even spelen met de krik om aan beide kanten de kantelbeugels erop te tikken. Ik ga de as er niet voor vervangen in elk geval.
Bedankt voor alle reacties. Het verschil is voor zover ik herinner zo'n 1 - 2 cm. Hoeveel is acceptabel/veilig?
Ik heb overigens een ongeremde versie (concorde uit 1996), zou een nieuwe as dan goedkoper zijn dan de factuur die herrwillem laat zien?
De foto geeft mogelijk meer duidelijkheid over de as:
Ongeremd zal niet duur zijn. Je moet wel het juiste vervangende type kunnen vinden.
Wat ook nog een optie kan zijn is de as met metalen strip oid uitvullen tussen de as en het chassis. Ik ben van 8 naar 10 inch velgen en banden gegaan en kwam er toen achter dat mijn as ook wat ingezakt is (het zou zo moeten passen maar bij mij liep het ongeveer klem). Heb per kant 2 strippen er tussen van 5mm dik, 40 breed en 200 lang. Gaten 14mm hart op hart 163mm. Maatje langere bouten erin (uit mijn hoofd is standaard m12x40). Ik ga hem nog 1 tot 2cm omhoog zetten met stalen kokerprofiel, af en toe raakt hij de wielkast nog aan de binnenkant met volle belading en stevig inveren.
Andere optie, hou marktplaats in de gaten of er een camp-let als bagagewagen aan wordt geboden. Als die as goed is kan je hem over zetten, is het een geremde zet je de hele bak over op het andere chassis. Maar dan zit je wel nog steeds met oud spul.
Een universele as kan er ook nog onder, alleen goed meten of alles past. Volgens mij zitten de pads bij een camp-let as scheef op de as zelf dus dat wordt nog passen en meten. Ze zijn iig niet duur! https://www.sybshop.nl/webshop/aanhangwagen-accessoires/torsie-assen/ongeremde-torsie-assen?p=2
Universele as gaat inderdaad niet passen. De pads zitten inderdaad scheef door het A-frame, anders dan bij de meeste bagagekarren.
Hmm, dat A-frame maakt het dus wat lastiger om een geschikte nieuwe te vinden begrijp ik.
Iemand een adresje waar die wel te verkrijgen zijn? (bestaat er zoiets als een standaard A-frame, of is dit specifiek camp-let en kunnen daar ook weer verschillen in zitten?)
Ik heb hier: http://www.middelbos.nl/informatie/cat/begrippenlijst/post/peitz-torsieas-merk/ wel gelezen dat het merk WAP een goede vervanger kan zijn van de Peitz as, maar op de site staan volgens mij alleen maar assen voor een recht frame. Wel erg aantrekkelijk geprijsd overigens.
Van het weekend maar eens meten hoeveel ruimte ik nog precies overheb in de wielkasten, hoeveel is minimaal benodigd?
Een cm of 3 is voldoende. Ik heb nu aan 1 kant net iets meer dan een cm en die raakt af en toe de wielkast met volle belading. Die assen veren naar mijn idee bijna niet in, zeker met het lage gewicht van de camp-let zelf. Als je voldoende ruimte hebt zou ik het voorlopig lekker laten zitten.
Citaat van: Froessen op april 01, 2016, 08:36:45 PM
Een cm of 3 is voldoende. Ik heb nu aan 1 kant net iets meer dan een cm en die raakt af en toe de wielkast met volle belading. Die assen veren naar mijn idee bijna niet in, zeker met het lage gewicht van de camp-let zelf. Als je voldoende ruimte hebt zou ik het voorlopig lekker laten zitten.
Dat is volgens mij ook de beste oplossing...
En zeker de goedkoopste...
Kun je niet op marktplaats of zo, een goedkoop 2e hands wagentje kopen met versleten of oud doek?
Heb je een geremde versie wellicht en het tentdoek kun je zo omruilen.
http://www.marktplaats.nl/a/caravans-en-kamperen/vouwwagens/m1037364090-goed-onderhouden-camplet-concorde.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr
Is ook een optie...
Vandaag even gemeten, heb nog zo'n 7-8 cm ruimte tussen wiel en wielkast, meer dan genoeg dus. Dit is overigens wel met 8" wielen, ik wil nog kijken of ik een setje 10" op de kop kan tikken. Even kijken hoeveel ruimte er dan overblijft.
@marjootje: Heb er wel eens eerder over nagedacht om een 'donorwagen' aan te schaffen, heb nog een framebuis die ik eigenlijk wil vervangen en altijd handig voor wat andere spare-parts. Maar dan moet ik hem wel héél erg voordelig kunnen krijgen.
Ik heb mijn wielen hier vandaan: https://www.wiedemann-fahrzeugtechnik.de/raeder-reifen-lkw-as-reifen-felgen/komplett-raeder-mit-stahlfelge/komplett-raeder-10-mit-stahlfelg/anhaengerrad-5-00x10-145rx10-lochkreis-100x4-kings-tire/a-855/ Waren binnen een paar dagen binnen en banden waren maar een paar maanden oud. Daar kan geen tweedehands tegenop.
Een gebruikte wagen kopen voor de as blijft wel een risico, lijkt erop dat de meeste camp-let's een as hebben die een beetje ingezakt is.
Ik heb afgelopen week hier 3 nieuwe velgen met banden gekocht. Goedkoopste wat ik kon vinden. Is voor mijn aanhanger/ex vouwwagen.
https://webshop.masta.nl/aanhangwagen/velgen-en-banden/velgen-met-band.html
Let op, Camplet heeft een negatieve ET waarde voor de velg, waar de meeste 10 inchers ET 0 hebben. Ik weet niet zeker of dat past zonder spacer.
Past bij mij prima. De 10 inch zijn een stuk smaller dan de 8 inch ballonnetjes, dus heft de et waarde weer op.
Citaat van: Theu op april 03, 2016, 08:12:13 AM
Ik heb afgelopen week hier 3 nieuwe velgen met banden gekocht. Goedkoopste wat ik kon vinden. Is voor mijn aanhanger/ex vouwwagen.
https://webshop.masta.nl/aanhangwagen/velgen-en-banden/velgen-met-band.html
Moest wel een beetje lachen om deze tekst op die website:
"Wij leveren A-merken, zoals Starco en GT-radial."
Bij A-merk banden denk ik toch ergens anders aan :)
Maar goed, onze Zambezi stond op Trailermaxx af fabriek en die waren prima. Na bijna 6 jaar geen enkel droogtescheurtje te zien.
Citaat van: meeder op april 03, 2016, 01:25:09 PM
Moest wel een beetje lachen om deze tekst op die website:
"Wij leveren A-merken, zoals Starco en GT-radial."
Bij A-merk banden denk ik toch ergens anders aan :)
Maar goed, onze Zambezi stond op Trailermaxx af fabriek en die waren prima. Na bijna 6 jaar geen enkel droogtescheurtje te zien.
Toch zijn Starco en GT op aanhangergebied wel A merken te noemen. Zijn ook OEM leverancier van diverse fabrikanten. Starco heeft zich echter alleen toegelegd op het industriële rubber.