Misschien wel een beetje een vreemde vraag maar iedereen heeft het over droog wegzetten maar ik vraag me als VW beginner een paar dingen af en zou heel graag tips en tricks willen ontvangen.
Hoe voel of weet je dat de VW echt droog is?
In Nederland hebben we vaak van dat vochtige weer en ookal heeft het niet geregend.
Doen jullie wanneer je de VW nat mee terug neemt de wagen uit elkaar halen en slaapgedeelte apart drogen van voortent, luifel of zet je hem helemaal weer op.
Ik heb al wel dingen gelezen over een vochtvanger in de wagen doen maar ben toch benieuwd of er mensen zijn die een vochtvanger in de wagen hadden staan waarbij evengoed het weer in is gekomen? Ik twijfel erg over het wel of niet doen.
Alle tips en tricks zijn meer dan welkom en worden erg gewaardeerd.
Als hij nat is pak ik hem gewoon in met mijn Roadmaster heb ik eco doek. Dat is rot en schimmel werend. Dus hij kan 4 dagen nat ingepakt blijven. Maar als hij nat is rij ik maar me ouders. Daar haal ik de voortent er uit en hang ik te drogen in de schuur op het frame past net. De bak gaat de garage in en zet ik zo ver mogelijk open en het doek er uit. Is het droog zet ik de bak buiten neer en droog ik hem. Binnen tent wordt bij mij niet nat. En geeft hij slecht weer aan met veel regen of de laatste dagen en de luifel is droog gaat hij er van af.
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Citaat van: Ninabeentjes op april 27, 2016, 06:54:17 PM
Hoe voel of weet je dat de VW echt droog is?
In Nederland hebben we vaak van dat vochtige weer en ookal heeft het niet geregend.
Wij hebben en al wat oudere Combi Camp, met katoenen doek. En bij katoen voel je echt wel of het goed droog is of dat het nog wat klam aanvoelt. Citaat van: Ninabeentjes op april 27, 2016, 06:54:17 PM
Doen jullie wanneer je de VW nat mee terug neemt de wagen uit elkaar halen en slaapgedeelte apart drogen van voortent, luifel of zet je hem helemaal weer op.
Wij hebben vorig jaar, in Frankrijk, de wagen echt zeiknat in moeten klappen, bij de combi camp blijft het bed en de slaaptent dan gewoon keurig droog. We zetten dan de wagen als we thuis zijn voor de garage gewoon weer open zonder hem met haringen vast te zetten. Lekker door laten waaien, dan is ie, bij goed weer, met een uurtje weer lekker droog. We laten hem wel wat langer open dan een uurtje voor de zekerheid ;-)
Citaat van: Ninabeentjes op april 27, 2016, 06:54:17 PM
Ik heb al wel dingen gelezen over een vochtvanger in de wagen doen maar ben toch benieuwd of er mensen zijn die een vochtvanger in de wagen hadden staan waarbij evengoed het weer in is gekomen? Ik twijfel erg over het wel of niet doen.
Vochtvanger /vochtvreter, daar lopen de meningen nogal over uiteen. Mijn mening: NIET DOEN. Zo'n ding trekt vocht aan, dat is natuurlijk ook de bedoeling maar je wilt niet juist vocht aantrekken in je vouwwagen als ie dicht zit.
Precies je voelt echt wel het verschil tussen droog en nat tent doen.
Een vochtvreter gebruiken wij ook niet. Onze klapper staat in een goede droge stalling
Citaat van: bensi op april 27, 2016, 07:57:51 PM
Vochtvanger /vochtvreter, daar lopen de meningen nogal over uiteen. Mijn mening: NIET DOEN. Zo'n ding trekt vocht aan, dat is natuurlijk ook de bedoeling maar je wilt niet juist vocht aantrekken in je vouwwagen als ie dicht zit.
Helemaal mee eens.
Nooit een vochtvreter inderdaad. Het zal niet de eerste keer zijn dat zo'n ding omvalt en de inhoud er uit loopt.
Ik heb één keer twee vochtvreters gebruikt en dat is goed gegaan, want er komt nooit meer vocht in dan erin kan.
MAAR...
Zodra je de wagen uit de stalling haalt gutst het water met de chemie over de rand en tast metalen delen aan en vervolgens kun je vegen wat je wilt. De plek waar dat spul gelegen heeft lijkt niet meer droog te worden omdat het vocht blijft aantrekken.
Ik zou het dus afraden. De vouwwagen is droog als hij droog aanvoelt. En daarbij moet je rekening houden met het feit dat koud tentdoek door het koel aanvoelen de indruk kan wekken vochtig te zijn. Gewoon de wagen lekker door laten wapperen tot-ie droog aanvoelt. Daarna inklappen en verder niet meer naar omkijken.
Wij proberen de één na laatste dag vast de voortent droog in te pakken. We doen dat dan vaak begin van de middag. Die kan dan al droog mee, net als grondzeil etc. Dat scheelt thuis veel werk. Als het thuis droog is klappen we de wagentent uit op de parkeerplaats. In de tijd dat wij de wagenbak en keuken hebben schoongemaakt is het doek ook droog. We doen dat begin van de middag. Als het regent en nog 24 uur blijft regenen zetten we de wagenbak op bij de stalling onder de carport. Met een dagje is het doek dan ook droog.
Ik kan me helemaal aansluiten bij bovenstaande adviezen.
Ik heb nog één tip, ckeck ook onder je matras of het daar helemaal droog is. Met vochtig en/of koud weer kan bij sommige vouwwagen het matras aan de onderkant vochtig/nat zijn.
Als de tent niet helemaal droog is, moet je die zeker binnen de 24 uur terug open zetten, ook als het regent. Als we niet droog hebben kunnen opbreken en we zijn op een redelijk uur thuis, zet ik hem 's avonds nog op in de tuin, anders de volgende ochtend, en afhankelijk van het weer, blijft die daar dan opgeslagen staan tot ie volledig droog is.
Wij hebben van de dealer van de vouwwagen een aantal zakjes met gel vochtvreter gekregen die je soms in het klein ook bij elektronica spullen ziet. Maar dan groter. Deze doen we tijdens het transport tussen het tentzeil. Eens de tent thuis volledig droog is en de garage in gaat doen we deze daar niet meer tussen. In ieder geval heb je met die dingen niet de problemen van vochtvreters die hier vermeld werden en het helpt ook wel wat.
Citaat van: CJ-Petra op april 28, 2016, 08:08:15 AM
Ik kan me helemaal aansluiten bij bovenstaande adviezen.
Ik heb nog één tip, ckeck ook onder je matras of het daar helemaal droog is. Met vochtig en/of koud weer kan bij sommige vouwwagen het matras aan de onderkant vochtig/nat zijn.
Als aanvulling hierop: zet rondom de slaaptent het één en ander aan ventilatie open tijdens het drogen. Het matras is niet alleen aan de onderkant vochtig, het heeft gedurende de nacht ook het één en ander aan vocht van de beslapers op weten te slurpen en dat vocht moet er als het even kan ook weer uit.
Bedankt voor alle waardevolle tips. Onderkant van het matras is inderdaad ook iets om in de gaten te houden.
Nou na het klapweekend was de wagen kurkdroog.....
Citaat van: Ninabeentjes op april 27, 2016, 06:54:17 PM
Misschien wel een beetje een vreemde vraag maar iedereen heeft het over droog wegzetten maar ik vraag me als VW beginner een paar dingen af en zou heel graag tips en tricks willen ontvangen.
Hoe voel of weet je dat de VW echt droog is?
Ooit op een klapweekend DE tip gekregen: "Als je niet zeker weet of je tent droog is dan,is die niet droog genoeg"
Simpel.
Makkelijk.
Heb ik mijzelf altijd aangehouden.
Beter thuis een keer extra open klappen dan 1x teweinig en een verotte/verschimelde doek te hebben
Neem een papieren zakdoekje en pak een naad/zoom aan de onderzijde van je doek druk nu met duim en wijsvinger op de naad/zoom is het zakdoekje vochtig dan is de tent niet droog genoeg is het papier droog dan is hij ook droog.
Dit is een tip die ik op het voorjaarsklapweekend kreeg
Dank allemaal voor de tips, geeft toch wat rust.
Katoen droogt in de wind el vrij vlot, pinkstermaandag hebben wij 's ochtends nog een bui op de tent gehad, maar daarna was het half zonnig met een lekker windje en binnen het uur was de tent droog. De plastic ramen blijven dan wel wat druppels op maar dat is met wat oude handdoeken zo geregeld. ook de plastic flappen aan de onderkant blijven vochtig dus die nemen we ook met een handdoek af.
Voor de zekerheid en omdat we nog wat spullen moesten inruimen gister de tent nog een uitgeklapt maar alles was kurkdroog.