Wij hebben een vouwwagen gekocht maar onze auto heeft nog geen trekhaak.
Dus deze moeten we nog voorzien van 1.
Onze vouwwagen heeft een 7 polige stekker (cabanon mercury).
Nu staat op de bon een rondje om de 7 polig en de multicon-west dat deze zouden passen.
De trekhaak multicon-west kost 30 euro meer wat zou de meer waarde zijn om deze aan te sluiten.
Ben benieuwd, alvast bedankt
in jouw geval levert dat niet direct een voordeel op. maar dat er nog wagens met 7 polig worden afgeleverd dat verbaasd me eigenlijk, zit er niet gewoon een Multicon op de wagen?. Een multicon is wel makelijk trouwens hoor. past zowel 7 polig als 13 polig in (en dan werkt alle verlichting incl. mist en achteruitrij licht.
Maar ik pak alvast de borrelnootjes, want de jeager mensen zullen zich ook zo wel melden :-) haha
Wij zijn sinds vorig jaar ook eigenaar van een cabanon vouwwagen.
Deze is ook voorzien van een 7-polige stekker.
Onder onze Renault Megane (2008) zit een trekhaak met 7-polige stekkerdoos.
Bij deze combinatie werkt het mistlicht van de vouwwagen wel, maar de achteruitrijlichten niet.
Bij inschakelen van het mistlicht gaat het mistlicht van de wagen aan, en het mistlicht van de auto blijft uit.
Het lijkt mij dat je met een 7-polige stekkerdoos klaar bent, en die €30,- kun je dus in je zak houden. :)
Ik zou persoonlijk wel voor een 13 polige contactdoos gaan voor aan de auto en deze ook volledig laten bedraden. Je weet nooit waar het handig voor is.
De keuze voor Jaeger of Multicon is aan jezelf maar ik ben ook maar gezwicht voor de Jaeger omdat de meeste originele merkspecifieke kabelsets vaak voorzien zijn van een Jaeger stekkerdoos met aangeknepen bussen. Op een gegeven moment toch maar voor twee tientjes een Jaeger stekker gekocht en die aan de vouwwagen geschroefd.
Multicon West is wel wat praktischer omdat een 7-polige stekker er ook zo in past maar de meeste nieuwe vouwwagens worden toch met een Jaeger uitgevoerd.
Tot je een andere aanhanger achter de auto koppelt. Ik zou voor een 13-polige gaan. Kun je ook de koelkast onderweg gebruiken.
Onder mijn vorige automobiel had ik een Jaeger stekker zitten; de vouwwagen (afgeleverd met 7-polige stekker) koppelde ik altijd met een verloopstekker. Het is me weleens gebeurd dat ik de vouwwagen dicht had en het verloopstuk daar dus nog in had liggen L; Ook vond ik het dat steeds te omslachtig (stekker ver onder auto), verloop moest er steeds af omdat de auto anders bleef denken dat er iets achter de wagen hing.
Ik heb nu voor mijn nieuwe voiture gewoon gekozen voor 7-polige stekker met constante stroom (ik wilde het gewoonweg zo goedkoop mogelijk geregeld hebben); als ik wil kan ik ook een koelkast gebruiken. Alles functioneert verder naar behoren en ben maar wat blij met mijn keuze, iets anders komt er toch nooit achter te hangen en het fietsenrek wat ik er weleens op zet is ook gewoon 7-polig.
Het is simpel gezegd zonde als je nu nog een 7 polige stekkerdoos aan de auto gaat monteren, tenzij je heeeeel zeker weet dat je er nooit iets anders mee gaat trekken als deze ene vouwwagen.
Zelf heb ik meerdere aanhangwagens met 7 polige stekkers, maar de auto is gewoon 13 polig Jager. Verloopje kost weinig, of je doet het goed en maakt een kabel met 13 polig aan 1 kant en 7 polig aan de andere (heb ik voor m'n alpenkreuzer).
Vooral al ik een kar moet huren zit er tegenwoordig vaak 13 polig op.
@imperia:
"Bij deze combinatie werkt het mistlicht van de vouwwagen wel, maar de achteruitrijlichten niet"
Het is vreemd dat de vouwwagen een 7 polig stekker heeft als deze achteruitrijlichten bevat, dat is volgens mij dan ergens mis gegaan....
Achteruitrijverlichting is nooit onderdeel geweest van 7 polige stekkers namelijk.
Weet je zeker dat de wagen niet ingericht is voor 13 polig stekker?
@imperia:
"Bij deze combinatie werkt het mistlicht van de vouwwagen wel, maar de achteruitrijlichten niet"
Het is vreemd dat de vouwwagen een 7 polig stekker heeft als deze achteruitrijlichten bevat, dat is volgens mij dan ergens mis gegaan....
Achteruitrijverlichting is nooit onderdeel geweest van 7 polige stekkers namelijk.
Weet je zeker dat de wagen niet ingericht is voor 13 polig stekker?
Dat zou best mogelijk zijn, maar het werkt voor mij goed zo.
Dus ga ik daar geen tijd in stekken om het uit te zoeken.
Citaat van: buzzin op mei 13, 2016, 01:18:35 PM
Het is simpel gezegd zonde als je nu nog een 7 polige stekkerdoos aan de auto gaat monteren ...........
Weet je wat zonde is; elke keer een duurdere stekker laten monteren en deze vervolgens nooit gebruiken
Onze vouwwagen (uit 2009) is ook uitgerust met een 7-polige stekker. De auto met een 13-polige aansluiting. Overigens zat deze er al op toen we de vouwwagen kochten. Had ik moeten kiezen dan had ik ook niet meer gekozen voor een 7-polige aansluiting. Dat is naar mijn bescheiden mening investeren in de geschiedenis. De 7-polige stekker sterft langzaam uit....
Het verloop werkt prima. Maar toen de auto vorige week ingepakt klaar stond om terug naar huis te gaan lag dat ding nog onderin de kofferbak ::) ::) ::).
Ik overweeg om de 7-polige stekker aan de vouwwagen te vervangen voor een 13-polige. Deze hangt er het meeste achter. Dat verloop is handig voor die ene keer dat ik met een geleende aanhanger met een 7-polige stekker op pad moet.
Als je toch een trekhaak onder de auto moet zetten, dan zou ik kiezen voor 13-polige multicon West. Op de toekomst voor berijd zal ik maar zeggen.
De 7-polige stekker past toch wel.
Mijn Trigano Alpha heeft bij aanschaf 2015,al een 13-polige multicon west erop zitten en mijn auto een 7-polige aansluiting.
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Als je het goed wil doen neem je nooit de 13 polige multicon West, erg storingsgevoelig. Als je het goed wil doen monteer je een 13 polige jaeger en een 7 polige contactdoos. Nooit geneuzel.
Wil je het goedkoop doen, dan is een adapter het makkelijkst. Die Zijn er overigens ook van 7 polig naar 13 polig jaeger. Ik vind het jammer om 150€ te betalen voor de aanpassing terwijl een adapter van 5€ het probleem oplost.
Multicon of Jaeger maakt in mijn ogen niets uit. Heb beide gehad. Maar heb nu Jaeger omdat dit onder de auto zat. Jaeger spul is wel stevig goedkoper dan Multicon. Met name de 13 polige. Als je stekker eens stuk is betaal je voor een Multicon al rap 20 euro en voor een Jaeger iets van 7 euro hier.
Wij hebben Jaeger onder de auto, 7 polig op het fietsenrek, multicon op de vouwwagen en jaeger op de werkaanhangers.
Met een goed verloop van Jaeger naar multicon kan ik alles aansluiten en ben ik een happy man...
voor wat betreft hem vergeten als je hem nodig hebt..... tja ik kan me voorstellen dat je dat 1 keer doet ::)
Qua betrouwbaarheid maakt het helemaal niets uit of je de Jaeger of Multicon West hebt. Er is geen enkele technische reden waarom hij minder betrouwbaar zou zijn.
Wat wel vaak gebeurd, zowel bij Jaeger als bij Multicon is dat mensen geen geld uit willen geven en kiezen voor de goedkoopste oplossing met een universeel kabelset dat vaak voor problemen zorgt.
Ik laat altijd een merk/type specifiek kabelset monteren, kost ietsjes meer maar het werkt wel.
Standaard wordt er door de meeste merken tegenwoordig Jaeger gemonteerd en dan is de simpelste manier om even de stekker van de vouwwagen te vervangen, fluitje van een cent maar let ook hier op dat je geen €5 stekker koopt maar de kwalitatief echt hoogwaardige stekkers.
Ik zou kiezen voor Multicon, en waarom? Omdat als je Jaeger hebt, en je vergeet een keer om de stroomdraad van de auto af te koppelen (en geloof me, dat gaat een keer gebeuren), dan ruk je bij Jaeger de hele boel aan flinters, dus of stekker, of stopcontact of snoer stuk, terwijl die er bij multicon gewoon uitspringt, want die zit niet vast met een bajonetsluiting.
Citaat van: cahummel op mei 14, 2016, 04:29:09 PM
Ik zou kiezen voor Multicon, en waarom? Omdat als je Jaeger hebt, en je vergeet een keer om de stroomdraad van de auto af te koppelen (en geloof me, dat gaat een keer gebeuren), dan ruk je bij Jaeger de hele boel aan flinters, dus of stekker, of stopcontact of snoer stuk, terwijl die er bij multicon gewoon uitspringt, want die zit niet vast met een bajonetsluiting.
Tja en dat laatste heeft ook weer voordelen. De stekker kan er onderweg ook niet om vage reden los raken en over de weg slepen tot deze totaal is versleten. 50-50 denk ik. En je moet gewoon niet vergeten de stekker los te halen. Net zoals je niet moet vergeten de koppeling los te maken en af te haken van de kogel. Of je steunwiel goed op te draaien. Heb meer dan eens gezien dat een aanhanger vrolijk op het steunwiel achter een auto aan hobbelde. Wat er dan niet allemaal stuk kan gaan.....
Ik heb van meerdere mensen die het overkomen is met een Jaeger vernomen dat die ook netjes losspringt. Hier blijft wel gelden, gebruik kwaliteits stekkers en stekkerdozen.
Citaat van: meeder op mei 14, 2016, 06:23:15 PM
Ik heb van meerdere mensen die het overkomen is met een Jaeger vernomen dat die ook netjes losspringt. Hier blijft wel gelden, gebruik kwaliteits stekkers en stekkerdozen.
In 35 jaar nog nooit (klop klop) meegemaakt gelukkig. Maar kennelijk is de constructie dusdanig dat het dus los gaat. Ff testen morgen door er hard aan te trekken.
Ik rijd met een BE oplegger, en die dingen hebben allemaal Jaeger. Hoe vaak ik dat nu al vergeten ben (terwijl je toch ook de luchtremmen af moet koppelen) is niet meer te tellen. Losspringen doet ie inderdaad. De stekker blijft dan ook heel, maar stopcontacten heb ik al 3 versleten in 3 jaar (en dat waren Hella stopcontacten, dus een goed merk). Probleem is dat de nokjes die erin zitten afbreken.
Bedankt voor al de reacties gaat een multicon west worden
Jaeger is zeker beter dan MultiCon. De contactpunten van de MultiCon zijn "ertussen gefrommeld" waardoor sommige belangrijke draden waar veel stroom doorheen kan met kleine contactpunten werken. Bovendien is Jaeger beter beschermd tegen vuil en water van buitenaf. De huidige standaard is niet voor niets Jaeger.
Als je nu een nieuwe draad laat aanleggen, laat dan een Jaeger monteren. Voor een paar euro heb je een adapter of je monteert een Jaeger op de VW. Is goedkoper en beter dan MultiCon.
Mijn vriend gaat volgende week trek haal I bout met 13 polig en hij heeft al los 7 polig tegen 13 polig geen probleem