Dag allemaal,
Wij gaan dit jaar kamperen op een camping in de buurt van Livorno (Toscane). Ik zit erover te denken om volledig via Frankrijk te rijden, onder Genève en dan Turijn aan te houden. Wij wonen in Belgisch Limburg. Ik vind Frankrijk prettiger rijden dan Duitsland en bovendien is de toegestane snelheid 130 vs. 80. Het lijkt me het aantal kilometers omrijden wel waard.
Heeft iemand ervaring met deze route? Eventueel weet van een hotel als tussenstop rond Turijn?
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Hans
Dijon, Chambery, Turijn, Genua lijkt me inderdaad de beste route. Nooit gereden nog I: , maar Livorno en Pisa ken ik wel. Pisa erg gezellige studentenstad. Goede (trein)verbinding met Florence. Ga je vast mooi vinden daar. :)
wij hebben vorig jaar livorno aangereden via frankrijk zwitserland italie. ik heb destijds heel internet afgelezen en had gelezen dat genua livorno heel druk is ivm kustroute met veel badplaatsen en rondom geneve vaak vast staat. Over zwitserland ging bij ons prima, enige nadeel was dat je een vignet moest kopen. maar je kan duitsland dus ook omzeilen door stukje zwitserland te nemen. prachtige wegen daar overigens. de rechterbaan in frankrijk rijden wij al jaren en hebben we nooit als druk ervaren.
Een paar jaar geleden hebben we een groot deel van deze route gereden om in Val Cenis te komen. Onder Bourg-En-Bresse binnendoor naar gereden naar Chambery, dit om de drukte rond Lyon te omzeilen (was een zwarte zaterdag) dan via de A43 naar Modane en daar kun je via de Frejus tunnel doorsteken naar Italie. Dit laatste deel is geen snelweg meer maar wel erg mooi rijden. Prima te doen allemaal. Wij zijn ook door de tunnel gegaan om via een klein stukje Italie naar Briancon te gaan. De tunnel is erg lang en we moesten wel even wachten voordat we erin konden. Het verkeer wordt heel gedoseerd de tunnel in gestuurd waarna het in de tunnel ontspannen sturen is. Ook de Italiaanse kant is prachtig (het stukje dat we gereden hebben tenminste) maar het duurt wel even voordat je de bergen helemaal achter je hebt gelaten.
Je kunt zowel via de mont-blanc tunnel als de frejus tunnel rijden. Het italaiaanse stuk tot Pisa heb ik wel eens gereden, maar wij zijn toen bij Aosta Zwitserland in gereden. Het is in Italie prima te berijden, ik vond het niet druk, ook Genua -Livorno niet, maar het was dan ook een doordeweekse dag. Alleen Genua zelf is druk en rommelig, maar ook daar geen file.
Beide tunnels zijn vrij prijzig. Als ik zoek vind ik tol van €44 enkele reis, wel iets om rekening mee te houden.
Aan iedereen bedankt voor de reacties en nuttige info. Via Frankrijk en dan Zwitserland binnenrijden, heb ik ook aan gedacht. Alleen de toegestane snelheid in Zwitserland van 80 km/uur (heb geen tempo 100 keuring) vind ik echt niet voorruit gaan.
Ik zal toch eens verschillende routes bestuderen. Alle reacties en ervaringen zijn welkom.
Groet,
Hans
dat klopt maar ddat zijn geen 100 den km dat je daar doorheen rijd 8)
Dan wordt het interessant :). Weet je nog waar je Zwitserland ingereden bent? En ben je vervolgens via Milaan gereden?
ik moet je mijn excusses aanbieden. het is toch verder door zwitserland dan ik dacht :X ik vond de route erg mooi door Zwitserland want ondanks je op de snelweg rijd reed je door mooie groene bergen met watervallen links en rechts. Ik dacht echt dat we maar 2 uurtjes door zwitserland reden maar als ik google maps nu bekijk is het toch een kleine 300 km ... we hebben ook ooit de trein gepakt dat ging wel heel snel en was ook erg leuk om te doen maar dat is alweer 8 jaar geleden...
O, 44 euro voor de tunnel is inderdaad wel handig om even te weten!
Dank!
Wij lezen even mee en hebben de 3 varianten uitgezet in Google Maps en opgeslagen in Evernote
WW
Wij zijn altijd bij nancy binnendoor gestoken naar mulhouse en dan via basel naar como.
Vooral die doorsteek is een aanrader. Is goed doorrijden (groot gedeelte 100km geloof ik). En een mooie route
Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
Citaat van: ReinierCo op juli 14, 2017, 09:34:33 AM
Wij zijn altijd bij nancy binnendoor gestoken naar mulhouse en dan via basel naar como.
Vooral die doorsteek is een aanrader. Is goed doorrijden (groot gedeelte 100km geloof ik). En een mooie route
Dag Reinier, en anderen die meelezen...
Kan je / iemand wat meer over de route
Nancy - Mulhouse - Basel - Como
vertellen?
Heb je tips om te overnachten in een hotel of B&B? Graag met bewaakte / afgesloten parkeerterrein.
In welke plaatsen heb je zoal overnacht?
Hoeveel km / uur kan je globaal per dag rijden op deze route, met welke snelheid?
We starten vanuit omgeving Eindhoven naar Vada / Livorno (Toscane)...
Dank alvast voor jullie reacties...!
We rijden op zondag en maandag, tot aan Como vanuit Eindhoven:
Volgens ViaMichelin 988km met 12h43 (zonder caravan)
Volgens ViaMichelin 988km met 14h11 (met caravan)
Volgens ViaMichelin 1.027km met 17h42 (vermijd vignetten, zonder caravan)
Volgens ViaMichelin 1.027km met 19h43 (vermijd vignetten, met caravan)
Wij pakten vroeger altijd de boot in Livorno (naar Corsica). We reden over Zwitserland. In 2 dagen heen, in 1 terug. Dat was echter zonder vouwwagen, dus sneller dan 100 in D..
Verstuurd vanaf mijn Nokia 8 met Tapatalk
Citaat van: Hemertje op mei 16, 2018, 11:02:48 PM
Dag Reinier, en anderen die meelezen...
Kan je / iemand wat meer over de route
Nancy - Mulhouse - Basel - Como
vertellen?
Heb je tips om te overnachten in een hotel of B&B? Graag met bewaakte / afgesloten parkeerterrein.
In welke plaatsen heb je zoal overnacht?
Hoeveel km / uur kan je globaal per dag rijden op deze route, met welke snelheid?
We starten vanuit omgeving Eindhoven naar Vada / Livorno (Toscane)...
Dank alvast voor jullie reacties...!
ViaMichelin geeft wanneer ik Vertrek Eindhoven en Aankomst Como intyp: Via A61 A8 957km met 10h40 (met Caravan)
Scheelt een 3,5 uur minder ipv via Luxemburg en Frankrijk...!
Toch maar eens de Tempo100 keuring aanvragen dan !?
Zelf heb ik een variant van deze route een aantal keer gereden: bij Metz de snelweg naar Straatsburg en dan naar Basel. Bij Saverne gingen we dan op de D1004 om bij Molsheim de snelweg weer op te pikken. Prima te doen. Je kunt ook via Straatsburg zelf rijden, maakt qua tijd niet veel uit maar Straatsburg is wel druk. Ik vind het rijden in Frankrijk door het tempo dat je mag maken, de rust op de wegen en de veel betere kwaliteit van de Peage fijner dan Dld. Je moet bij Duitsland ook nog uitkijken voor inhaalverboden: op een aantal snelwegen mag je met je aanhanger niet inhalen en heb je uiteindelijk niets aan je 100 km certificaat. Dit geldt bijvoorbeeld voor de door je aangehaalde A61. Op inhalen wordt gecontroleerd kan ik uit eigen ervaring vertellen.
Overnachtingsadressen: le relais de wasselonne, je huurt dan een appartementje zonder ontbijt. Geen afgesloten parkeerplaats maar in de middle of nowhere. Klein wandelingetje (haf uurtje) naar het centrum alwaar vakwerkhuisjes en restaurantjes. Is ons prima bevallen;
Le Roi Soleil in Mulhouse, typisch frans ketenhotel op een Zone Commerciale. Vrij nieuw, prima waar voor het geld, aardige mensen en uiteraard afgesloten parkeerplaats.
Uiteindelijk bepaalt de Gotthard-tunnel het tempo op de tweede dag. Als je in de Elzas stopt is Como beslist haalbaar.
Citaat van: Hemertje op mei 17, 2018, 07:59:52 PM
ViaMichelin geeft wanneer ik Vertrek Eindhoven en Aankomst Como intyp: Via A61 A8 957km met 10h40 (met Caravan)
Scheelt een 3,5 uur minder ipv via Luxemburg en Frankrijk...!
Toch maar eens de Tempo100 keuring aanvragen dan !?
Maand geleden naar oostenrijk gereden.
Heel duitsland en oostenrijk door 100km/u aangehouden op de teller.
Niks problemen gehad. Mooi meegereden met de bussen.
En regelmatig vrachtwagen voorbij gestoken.
Zonder keuring 😉
Citaat van: weep op mei 18, 2018, 02:34:57 PM
Zelf heb ik een variant van deze route een aantal keer gereden: bij Metz de snelweg naar Straatsburg en dan naar Basel. Bij Saverne gingen we dan op de D1004 om bij Molsheim de snelweg weer op te pikken. Prima te doen. Je kunt ook via Straatsburg zelf rijden, maakt qua tijd niet veel uit maar Straatsburg is wel druk. Ik vind het rijden in Frankrijk door het tempo dat je mag maken, de rust op de wegen en de veel betere kwaliteit van de Peage fijner dan Dld. Je moet bij Duitsland ook nog uitkijken voor inhaalverboden: op een aantal snelwegen mag je met je aanhanger niet inhalen en heb je uiteindelijk niets aan je 100 km certificaat. Dit geldt bijvoorbeeld voor de door je aangehaalde A61. Op inhalen wordt gecontroleerd kan ik uit eigen ervaring vertellen.
Overnachtingsadressen: le relais de wasselonne, je huurt dan een appartementje zonder ontbijt. Geen afgesloten parkeerplaats maar in de middle of nowhere. Klein wandelingetje (haf uurtje) naar het centrum alwaar vakwerkhuisjes en restaurantjes. Is ons prima bevallen;
Le Roi Soleil in Mulhouse, typisch frans ketenhotel op een Zone Commerciale. Vrij nieuw, prima waar voor het geld, aardige mensen en uiteraard afgesloten parkeerplaats.
Uiteindelijk bepaalt de Gotthard-tunnel het tempo op de tweede dag. Als je in de Elzas stopt is Como beslist haalbaar.
Dank voor je reactie
Como is ons doel voor de eerste dag als tussenstop om daarna door te rijden naar Livorno
Citaat van: Jimmymichiels op mei 18, 2018, 03:15:41 PM
Maand geleden naar oostenrijk gereden.
Heel duitsland en oostenrijk door 100km/u aangehouden op de teller.
Niks problemen gehad. Mooi meegereden met de bussen.
En regelmatig vrachtwagen voorbij gestoken.
Zonder keuring 😉
Hoi Jimmy
Mijn ervaring met Duitsland is dat ze altijd tijdens de vakantieperiode in het hoogseizoen aan de weg aan het werk zijn
Volgens mij doen ze dat omdat het in het bedrijfsleven in die periode rustiger is. Waardoor de economische schade door files ed enigszins beperkt word.
Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Wij hadden met zwarte zaterdag maken. Zijn toen vanuit noord holland in de loop van de dag vertrokken en bij de hotelletjes langs de weg bij nancy overnacht (beetje achter de drukte aan en niet te ver frankrijk in) dat groepje op de heuvel, f1 enzo.
Volgende dag hebben wij toen nancy - milaan gedaan. In een kleine b&b, parkeren ad weg. (Ook wel eens in como overnacht trouwens, leuke plek daarvoor)
In beide gevallen waren wij alleen met een auto en nog met de tent. Dus iets minder eisen voor parkeren.
De route die wij reden was vanaf nancy naar epinal en toen volgens mij met de n66 weer naar mulhouse.
Daarna weer de "logische route"
Mvg
Reinier
Verstuurd vanaf mijn LG-M700 met Tapatalk
Citaat van: Hemertje op mei 18, 2018, 07:40:38 PM
Dank voor je reactie
Como is ons doel voor de eerste dag als tussenstop om daarna door te rijden naar Livorno
In dat geval: Maddodina in Cantello. Niet goedkoop, wel erg leuk en italiaans.