Ik ga deze zomer naar Frankrijk met mijn Jamet Louisiana, dit is de eerste keer dat ik met een vouwwagen die kant op ga.
Mijn Jamet is uit het jaar 1999/2000, dus geen jonkie :).
Wat is de aanbevolen en maximum snelheid waarmee ik in Frankrijk kan met mijn Jamet kan rijden?
Maximaal 130km/uur
Aanbevolen waar jullie je prettig bij voelen
Wij rijden in Frankrijk met onze combinatie tussen de 120 / 130 km/uur. Maar dat is net wat je zelf prettig vind en natuurlijk afhankelijk van de combi die je rijd.
Wij rijden met onze Jamet meestal zo'n 120. Rijdt lekker door. Maar je moet het zelf ervaren denk ik. Je mag 130 iig
Ok, top!
Bedankt voor de info.
Was even bang dat ik het advies zou krijgen om niet harder dan 90 te rijden.
Maar 120 vind ik een mooie snelheid.
Nee mag niet, maar kan wel. Automaat van de volvo stotterde een beetje afgelopen zomer bergen op. Was één fijne oplossing. Op een gegeven moment gewoon 160 de berg op met onze Holtkamper achter ons. Wat een feestje. Maar nee, rest van de reis gemiddeld gewoon 130 in Frankrijk, prima snelheid en zonder ongemak. Doen waar je je prettig bij voelt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hoe oud zijn je banden?
Wat is de staat ervan?
Max.snelheid op de snelweg in Frankrijk is 130 bij DROOG weer, maar als het regent mag je maar 110.
De wettelijke regel is max 130 k/u maar belangrijker is wat jij comfortabel vindt. Ik rij op vlakke delen ongv 120 km maar bij steile hellingen is dit minder want je moet ook naar beneden . zie:
http://www.anwb.nl/kamperen/caravan/rijden-met-de-caravan/rijden-in-de-bergen
Citaat van: Sjaak2 op juni 11, 2016, 05:00:24 PM
Ok, top!
Bedankt voor de info.
Was even bang dat ik het advies zou krijgen om niet harder dan 90 te rijden.
Maar 120 vind ik een mooie snelheid.
Zoals papajur al aangeeft hoe oud zijn je banden.
In onderstaand topic staat wat meer info over de leeftijd van banden.
http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=12249.msg152636#msg152636
Advies is om de 6 jaar vervangen
Banden, en remmen zijn natuurlijk belangrijk, maar vergeet ook de juiste belading niet. Zware dingen zoveel mogelijk tussen de wielen, en netjes en kilootje of 60 op de haak. Dan kun je veilig130 rijden. Ga je de zware dingen in de disselbak compenseren met extra gewicht in de keuken, ben je zelfs met 60 kg op de haak een potentieel slingerongeval.
Verstuurd vanaf mijn HTC Desire 620 met Tapatalk
Als je een goede combinatie hebt en goed beladen bent is 130 km/u prima te doen. Ik heb zelf nog een dakkoffer op de auto en heb ook in mijn vakantie een hekel aan tanken! En mijn zafira rijdt niet bepaald zuinig zo zwaar beladen met hoge snelheid, dus tandje terug. Cruise control op ca 110-115 en we rijden op het gemak naar het zuiden.
Niet alleen de leeftijd van de banden is van belang, zeker ook de snelheidsindex. Veel vouwwagenbanden hebben een lage index (en daarmee lage toegestane maximum snelheid, gebaseerd op de constructie van de band), dus als je wilt gaan laag vliegen met de kar zou ik die zeker controleren.
Citaat van: arjanjamet op juni 15, 2016, 12:08:17 AM
Banden, en remmen zijn natuurlijk belangrijk, maar vergeet ook de juiste belading niet. Zware dingen zoveel mogelijk tussen de wielen, en netjes en kilootje of 60 op de haak. Dan kun je veilig130 rijden. Ga je de zware dingen in de disselbak compenseren met extra gewicht in de keuken, ben je zelfs met 60 kg op de haak een potentieel slingerongeval.
Verstuurd vanaf mijn HTC Desire 620 met Tapatalk
Dit is inderdaad heel belangrijk. De zware dingen boven de as en een te zware disselbak niet compenseren met een te zware keuken. Onze ervaring met de Alfa is dat dit nog niet top is ingedeeld. Daarom maak ik twee stokkenbuizen onder de vouwwagen. 1 voor de voortentstokken en wagenbakstokken en 1 voor de luifel en achtertent. Daardoor komt het zwaartepunt nog lager en dichter bij de as. De zware bak met haringen kan dan ook in de wagenbak boven de as. Die heb je pas nodig als de wagenbak opengeklapt is. Denk dat de wagen dan nog veel stabieler rijdt.
let wel op bij grote franse steden! daar hebben ze regelmatig borden met inhaalverbod en 70 en dan zo'n klijn bordje met een auto+caravan erachter..dus voor auto's met aanhanger/vw/caravan geldt dit gebod ook! Vorig jaar enkele NLders gesproken die gingen inhalen omdat ze dachten dat het alleen voor vrachtwagens was... voorbeeld:https://www.google.nl/maps/@48.7072092,6.1409074,3a,75y,34.91h,82.76t/data=!3m6!1e1!3m4!1szIf0S2q7yAoxJ7MaIvgo0w!2e0!7i13312!8i6656?hl=nl
Het plaatje lijkt mij toch duidelijk genoeg :J Ook in Nederland betekend dit gewoon hetzelfde: auto met aanhanger
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/922/r7iTuM.png) (https://imageshack.com/i/pmr7iTuMp)
wat ze mij vertelde is dat ze de grote borden met vrachtwagen zagen en 70...en die kleintjes over het hoofd zagen...politie trok de 1 na de ander van de snelweg...stond één lange rij nederlanders met caravan om een boete te incasseren
zo hard al je wilt... als je maar betaald ::)
Hadden van het geld beter een leesbril kunnen kopen
Slechte smoes !!
Citaat van: KenJo op juni 26, 2016, 11:44:30 PM
Het plaatje lijkt mij toch duidelijk genoeg :J Ook in Nederland betekend dit gewoon hetzelfde: auto met aanhanger
Nu ga ik even twijfelen KenJo, de restrictie is toch vanaf 3,5 ton in dit geval?! blijf je daar met je combi niet gewoon onder?
Citaat van: Erlief op juni 27, 2016, 12:24:06 PM
Nu ga ik even twijfelen KenJo, de restrictie is toch vanaf 3,5 ton in dit geval?! blijf je daar met je combi niet gewoon onder?
Nee. Het geld voor voertuigen zwaarder dan 3,5t én personenauto's met een aanhanger.
Anders hangt het onderste onderbord er niet onder.
Citaat van: Theu op juni 27, 2016, 12:59:12 PM
Nee. Het geld voor voertuigen zwaarder dan 3,5t én personenauto's met een aanhanger.
Anders hangt het onderste onderbord er niet onder.
Ok thanx, helder. Nu moet ik zeggen dat ik de laatste jaren nooit zo strak op die beperkingen heb gelet, en me waarschijnlijk regelmatig schuldig heb gemaakt aan snelheidsovertredingen, maar nu ik precies weet hoe het zit zal ik me weer netjes gaan gedragen.
Je krijgt de rekening vanzelf gepresenteerd. :)6]
Mbt de snelheid ben ik zelf ook niet de meest brave uit de klas. :)56]
Maar met de klapper rijd ik meestal zo hard als prettig voelt en in het buitenland is dat meest niet harder dan toegestaan volgens gps.
Citaat van: KenJo op juni 26, 2016, 11:44:30 PM
Het plaatje lijkt mij toch duidelijk genoeg :J Ook in Nederland betekend dit gewoon hetzelfde: auto met aanhanger
(http://imagizer.imageshack.us/v2/640x480q90/922/r7iTuM.png) (https://imageshack.com/i/pmr7iTuMp)
Dat onderbord is toch auto met caravan? Dit onderbord is auto met aanhanger:
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160627/9609de04f8a1bc6a11bf1cfd40fbd314.jpg)
Maar nu begin ik wel te twijfelen of er in Frankrijk een verschil wordt gemaakt tussen een aanhanger (=klapper) of een caravan.
Op de peage in ieder geval (gelukkig!) wel ;-)
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volgens mij heb je dat bord met aanhanger niet in frankrijk...alleen die met een caravan. Tenminste, nog nooit gezien...
Gevonden (denk ik..)
Het bordje van @Kenjo is inderdaad het Franse onderbordje type M4x
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160627/b3ce01827386aed799ed95402af752ff.jpg)
En dit is de betekenis:
Le panneau M4x désigne les véhicules tractant une caravane ou une remorque de plus de 250 kg et dont le poids total roulant, véhicule plus remorque, n'excède pas 3,5 t.
Mijn Frans is niet zo heel goed maar remorque is aanhanger en caravane kun je wel raden. Het betekent dus zoiets als 'Geldig voor auto's met caravan en aanhangers boven de 250kg en het totaalgewicht van auto en aanhanger is niet meer dan 3,5ton'.
samengevat: goed opletten bij grote steden!