In frankrijk zijn ze ook bezig zoals in Duitsland met een vignet in te voeren voor de steden.
Op deze website staat al wat info.
http://www.autogids.be/auto-advies/frankrijk/ecovignet-critair-in-frankrijk.html
Mijn ruit is te klein aan het worden,Frans,Duits en elk jaar een plakker van lichte vracht (grijs kenteken). :(
Brrrr, en ik heb al zo'n hekel aan stickers op de voorruit...
En zo zie je maar weer dat één Europa nog héél ver weg is. Ieder land of zelfs ieder stad verzint de eigen regeltjes ipv gewoon 1 regel, met 1 sticker voor de hele EU...
Nog even en je hele ruit vol met vignetten, tolkastjes, etc.
En dan een boete krijgen omdat het zicht belemmerd is.. ::)
Op zich vindt ik het systeem van de ecozones in de steden zeker niet slecht. Het is ook minder een belasting, meer echt een sturende maatregel om over te schakelen naar groenere wagens. Eén keer 5 euro betalen voor de hele tijd dat je de wagen hebt, is nu niet direct een kost! Ze zijn enkel ter controle er.
Maar het is zeker zo dat meer en meer landen een dergelijk systeem beginnen in te voeren en daar zou Europa zeker nuttig in kunnen zijn. Spreek één systeem af voor heel Europa. Eén stikker die overal kan gebruikt worden. De landen kunnen dan verder nog bekijken waar en hoe ze het verder implementeren, welke wagens ze al dan niet waar invoegen. Dat zou een stuk eenvoudiger maken om iedereen in orde te laten zijn en nog iets door je vooruit te kunnen zien. En toch krijgen de landen de mogelijkheid hun eigen beleid verder uit te werken en te zien hoe ze het verder implementeren. Zal ook duidelijker zijn als je de verkeersborden langs de weg tegen komt als dat overal het zelfde is.
In België komen er ook dergelijk systeem in Antwerpen, Brussel en Gent. Daar zal het niet met een stikker zijn. ANPR camera's zullen de controle doen en de nummerplaten checken tegenover de database voor inschrijving van voertuigen. Dus zonder vieze sticker op de vooruit en in zekere zin eenvoudiger zo. Aan de andere kant is het niet duidelijk hoe ze dat dan met buitenlandse wagens gaan doen, daar deze niet in de database van DIV zullen zitten. Daar zal vermoedelijk nog aan gewerkt moeten worden.
Ik snap die stickers uberhaupt niet en is alleen maar extra bureaucratie.
Ieder type auto krijgt tenslotte dezelfde sticker. Aan de hand van het kenteken, weet je exact wat voor auto het is, dus wat voor "label" erbij hoort. Sticker = overbodig.
Duitsland heeft geen realtime toegang tot onze kenteken database. En dan nog zegt het niet veel want ze moeten op basis van het chassisnummer en de typegoedkeuring kijken welke sticker er bij hoort.
Voorbeeldje, een Skoda Fabia TDI uit augustus 2004 kreeg een gele sticker in Duitsland. Een exact dezelfde Skoda Fabia die in januari 2015 is geleverd en volgens alle kenteken gegevens exact hetzelfde (zelfde motorcode, zelfde bakcode, etc). Ze waren ook voorzien van hetzelfde aftermarket roetfilter. Het enige verschil was dat er voor de versie van januari een andere typegoedkeuring is afgegeven aan Skoda waardoor deze een versie een groene sticker kreeg.
Bewijst wel dat het nergens op slaat.
Overigens kan er best een centrale database gemaakt worden waar dit soort gegevens wel in staan (en andere informatie niet).
De link in het eerste bericht werkt niet meer
CiteerOverigens kan er best een centrale database gemaakt worden waar dit soort gegevens wel in staan (en andere informatie niet).
Of gewoon afspreken dat één milieusticker overal bruikbaar is. Dan heb je maar één sticker nodig voor heel europa.
Omdat de reisdoelen voor dit jaar lijken te veranderen de vraag rijden hier al veel auto's rond met de stikker?
https://certificat-air.gouv.fr/en/
Citaat van: Alex op juni 11, 2017, 10:19:25 AM
Omdat de reisdoelen voor dit jaar lijken te veranderen de vraag rijden hier al veel auto's rond met de stikker?
https://certificat-air.gouv.fr/en/
Heb deze gisteren ontvangen en krijgt een plekje naast de Duitse sticker.
De Franse sticker is iets kleiner dan de Duitse. Heb ze inmiddels beiden op de voorruit zitten. Voor iets meer dan 4 euro thuisbezorgd en wel. Voor dat geld loop ik liever geen risico op een dikke boete. Sticker blijft net als in Duitsland geldig gedurende de hele levensduur van de auto.
Afgelopen week was ik in Parijs. Daar viel me wel op dat er nog maar weinig auto's met sticker door de stad rijden. Dus je kunt je wel afvragen of er echt op gecontroleerd wordt.
Citaat van: Alex op juni 11, 2017, 10:19:25 AM
Omdat de reisdoelen voor dit jaar lijken te veranderen de vraag rijden hier al veel auto's rond met de stikker?
https://certificat-air.gouv.fr/en/
Waar gaat het reisdoel heen? Handig om even te kijken welke steden deze nodig is. Volgens mij is het niet zo spannend.
Op de site van de ANWB staat hier ook het nodig over op: https://www.anwb.nl/vakantie/frankrijk/informatie/milieuzones
Maar goed voor het geld hoef je het niet te laten.
Wij komen (als het goed is) niet in de steden dus ik vind het nog niet nodig om er een aan te schaffen.
Ik ben vanmiddag even bezig geweest met het aanvragen van dd sticker maar dit lukte niet goed op mijn mobiel. Straks ff op de computer een poging wagen.
Wat ik me afvroeg is hoe de betaling kan. De ANWB zegt alleen creditcard, aangezien we die niet hebben hoop ik dat het ook op een andere manier kan...
Citaat van: Alex op juni 11, 2017, 10:19:25 AM
Omdat de reisdoelen voor dit jaar lijken te veranderen de vraag rijden hier al veel auto's rond met de stikker?
Wij hebben hem. Hoewel nog niet verplicht in de steden waar we in de buurt komen, toch maar gedaan. Die 4 euro en een beetje zijn de kosten niet èn als men het in de kop krijgt kunnen er zelfs in La Douce France snel veranderingen worden doorgevoerd.
Per 1 juli 2017 betreft het Parijs en Lyon. Dat we begin mij bekend. Inmiddels bekend dat er ook per 1 september nieuwe steden volgen. En ach, met zo'n sticker hoef je er niet over na te denken.
Wij hebben hem ook in huis.
Via een vriend laten bestellen die wel een visa heeft,wij niet dus.
Ik heb wederom een poging ondernomen, op de computer ging het een stuk beter maar helaas niet gelukt aangezien ik geen creditcard heb.
Ik heb ze wel een mail hierover gestuurd, ben benieuwd naar de reactie....
Zal ook eens gaan kijken of ik hem wil hebben....Fijn zo'n Europa, straks zie je niets meer omdat je hele ruit volgeplakt zit met die onzin stickers :(
Citaat van: cewi op juni 12, 2017, 09:11:18 AM
Zal ook eens gaan kijken of ik hem wil hebben....Fijn zo'n Europa, straks zie je niets meer omdat je hele ruit volgeplakt zit met die onzin stickers :(
precies, lekker die bureaucratie in Europa...
Zou daarom beter één sticker zijn voor heel Europa en verder lokaal kunnen invullen waar deze nodig is en welke voorwaarden en zo meer.
In België zijn er ook al een aantal locaties en komen er nog bij. Sticker heb je niet nodig, wordt automatisch geregistreerd op basis van nummerplaatherkenning. Echter dat werkt voor auto's ingeschreven in België, niet in het buitenland want het is bevoegdheid van de gewesten en niet van het land en deze gewesten hebben volgens de privacy regels nu geen toegang tot de gegevens van buitenlandse nummerplaten ;-) Zo is het met elk systeem wel iets.
Daarom beter een Europees vignet dat bij aanschaf van de wagen meteen voorzien wordt en alle bestaande systemen vervangt.
Daar mijn wagen tegen volgend jaar vervangen wordt, en ik vemoedelijk nu niet in de buurt kom van plaatsen waar het nodig is, ga ik er nu al die moeite niet in steken en wachten tot volgend jaar.
Wij rijden eigenlijk nooit de stad echt in. Parkeren net erbuiten en dan lekker lopen.
Citaat van: winnieandbuzz op juni 11, 2017, 12:50:01 PM
Heb deze gisteren ontvangen en krijgt een plekje naast de Duitse sticker.
Tja ik weet nog niet wat ik doe, ik heb die Duitse sticker ook aangeschaft om ellende te voorkomen. Maar ik weet niet eens of ik dit jaar naar Frankrijk ga dus om zo'n ding nou aan te schaffen zonder dat ik weet of ik hem nodig heb in die paar steden waar die sticker nodig is ......
Ik denk dat ik een ommetje maak, scheelt een sticker en kost meer milieu. Dus eigenlijk is het best een goede actie
Wij hebben hem gisteren besteld voor Frankrijk, iemand enig idee hoe lang het duurt voordat je deze in huis hebt?
Wij moesten een kleine week wachten, was wel een maandje geleden. Misschien was dat voor de grote drukte. Ik kreeg trouwens keurig mails met een factuur en de voortgang. In het Frans, dat dan weer wel...
Citaat van: CEO op juni 14, 2017, 09:31:02 AM
Wij moesten een kleine week wachten, was wel een maandje geleden. Misschien was dat voor de grote drukte. Ik kreeg trouwens keurig mails met een factuur en de voortgang. In het Frans, dat dan weer wel...
Dankjewel! Enne.....inderdaad klein puntje dat Frans 🙄
Ik had m in mei ook binnen een paar dagen al in huis.
Kreeg net een Engelse reactie terug dat er idd alleen met creditcard betaald kan worden
Aangezien ik door/langs Grenoble kom, heb ik hem zojuist ook maar aangeschaft. Het zou maar net dag 5 zijn van het smogalarm...
Citaat van: AnnekeCornee op juni 12, 2017, 06:14:52 PM
Wij rijden eigenlijk nooit de stad echt in. Parkeren net erbuiten en dan lekker lopen.
Ik vind dat ook veel prettiger. Ook in NL trouwens, vaak is er vlak buiten het centrum wel een parking met goed OV en dan doen we het laatste stukje met de bus of trein (of anders even lopen inderdaad).
Voor iets minder dan €5,00 ga ik niet tobben. Sticker afgelopen week ontvangen. Duurde na het bestellen 9 dagen. Ik verwacht hem niet nodig te hebben, maar je weet maar nooit ;-) Op de website van ANWB staat inderdaad een duidelijk stappenplan. Werkt prima!
Citaat van: Stiebe op juni 26, 2017, 10:42:01 AM
Voor iets minder dan €5,00 ga ik niet tobben. Sticker afgelopen week ontvangen. Duurde na het bestellen 9 dagen. Ik verwacht hem niet nodig te hebben, maar je weet maar nooit ;-) Op de website van ANWB staat inderdaad een duidelijk stappenplan. Werkt prima!
Eens, ik heb hem ook binnen. duurde iets langer dan een week.
Vandaag het vignet ontvangen. 14 dagen na bestellen.
Vandaag ook maar de sticker besteld. 3e sticker dit jaar: Zwitserland, Tsjechië... Kan er geen Europees systeem komen :)2].
Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk
Ha, ecovignet binnen, komt de auto niet door de APK.... Afijn, nieuwe auto komt morgen, en snel opnieuw vignet aanvragen ::)
vignet is binnen. Leg de envelop met sticker in de auto. Plak niets op de voorruit! Voor die 2 weekjes FR ga ik niet mn voorruit verpesten.
Citaat van: eriktiel op juni 06, 2019, 10:45:31 PM
Plak niets op de voorruit!
Overtreding van de wet- en regelgeving (zoals geen geldige sticker, sticker niet op de juiste plaats aangebracht, sticker niet leesbaar) kan leiden tot een rijverbod voor het voertuig en een boete van € 68 bij betaling binnen 45 dagen (of eventueel € 45 bij onmiddellijke betaling ter plekke) en kan oplopen tot € 450. Ik zou 'm er toch maar opplakken.....
Stukje dubbelzijdig tape msschien?
Deze klemmen zijn er ook nog in allerlei soorten en maten :>
Citaat van: eriktiel op juni 06, 2019, 10:45:31 PM
vignet is binnen. Leg de envelop met sticker in de auto. Plak niets op de voorruit! Voor die 2 weekjes FR ga ik niet mn voorruit verpesten.
En waarom is dat verpesten? Je kunt hem er toch afhalen als je die behoefte hebt?
Citaat van: eriktiel op juni 06, 2019, 10:45:31 PM
vignet is binnen. Leg de envelop met sticker in de auto. Plak niets op de voorruit! Voor die 2 weekjes FR ga ik niet mn voorruit verpesten.
Waarom de moeite en kosten voor een vignet maken als je hem toch niet gebruikt?
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Ik heb de milieu sticker op een stukje statische folie geplakt. Dan kun je 'm voor de vakantie netjes op de voorruit bevestigen en bij thuiskomst weer verwijderen.
Citaat van: PenH op juni 07, 2019, 08:56:23 PM
Ik heb de milieu sticker op een stukje statische folie geplakt. Dan kun je 'm voor de vakantie netjes op de voorruit bevestigen en bij thuiskomst weer verwijderen.
top idee! dat ga ik doen. Ik wil gewoon geen stickers op mn voorruit. Voor de 2 weken FR per jaar een sticker plakken die de rest van het jaar blijft zitten.
Citaat van: eriktiel op juni 07, 2019, 11:06:46 PM
top idee! dat ga ik doen. Ik wil gewoon geen stickers op mn voorruit. Voor de 2 weken FR per jaar een sticker plakken die de rest van het jaar blijft zitten.
Ik hou er ook niet van. Vandaar deze oplossing. Overigens niet gebruiken voor een tolvignet, dan krijg je zeker gezeur bij een controle. Milieusticker is op kenteken en kan niet op een andere auto gebruikt worden (itt een tolvignet).
Wat heb je het laatst gekocht in 2018
https://r.tapatalk.com/shareLink?share_fid=83140&share_tid=21580&share_pid=288839&url=https%3A%2F%2Fwww%2Evouwwagenclub%2Einfo%2Fforum%2Findex%2Ephp%3Ftopic%3D21580%2Emsg288839%23msg288839&share_type=t
En als je iets verder kijkt vind je het antwoord gewoon hier op dit forum. :-s
Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Waar moet de sticker eigenlijk aangebracht worden? Op de ene plaatst wordt gesteld dat ergens zichtbaar op de voorruit goed is, op andere plaatsen wordt specifiek gesteld dat het rechts onder van uit het oogpunt van de bestuurder dient te zijn, en uiteraard ook zichtbaar van buiten af.
Persoonlijk vindt ik dat rechts onder meer mijn zicht belemmerd dan rechts boven en daarom gaat mijn voorkeur daar naar toe, echter als de regels zijn dat het rechtsonder moet zijn en je anders een boete riskeert ...
Hij moet vanaf de bestuurder gezien rechts onderaan, dit staat ook op de brief waar de sticker op zit als je hem opgestuurd krijgt. hierbij nog even een link naar de site van de Franse overheid met instructie video:
https://www.certificat-air.gouv.fr/en/aide-certificat (https://www.certificat-air.gouv.fr/en/aide-certificat)
Daarin stond zowel dat als dat het zichtbaar moest zijn van buiten. Overheden denken niet altijd na over regeltjes hé, waarom niet op de plaats laten aanbrengen dat het minst de zichtbaarheid hindert.
Wordt een vrolijke boel zo op de voorruit.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240528/a866a35fd4187a211ac071e5b9007a8f.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20240528/b499b04e31559b7a4fcef226cb21ad88.jpg)
Verstuurd vanaf mijn 22101320G met Tapatalk
Citaat van: PenH op juni 07, 2019, 08:56:23 PM
Ik heb de milieu sticker op een stukje statische folie geplakt. Dan kun je 'm voor de vakantie netjes op de voorruit bevestigen en bij thuiskomst weer verwijderen.
Waar koop je die folie? Ik zie alleen folie met vrolijke patroontjes en mat. Niet zo handig voor een milieusticker :P
Citaat van: Kevin2 op mei 28, 2024, 11:16:33 PM
Waar koop je die folie? Ik zie alleen folie met vrolijke patroontjes en mat. Niet zo handig voor een milieusticker :)14]
Even zoeken op ebay.de
https://www.ebay.de/sch/i.html?_nkw=5x+84mm+Abl%C3%B6sbare+Haftfolie+klar+f%C3%BCr+Feinstaubplakette+Umwelt...&_trksid=m5467.l1311
Wat een onzin 'ik wil geen stickers op mijn voorruit'. Wij rijden al drie decennia met stickers voor Zwitserland en de voorbije jaren met de milieuplaatjes voor Frankrijk en Duitsland, nooit last van gehad, ik zie ze niet eens.
Ik heb er ook geen last van maar ze zijn wel lelijk. En ik gebruik ze maar eens in de ~2 jaar voor 2-3 weken. Dan hoef ik ze de overige 100 weken niet op m'n voorruit.
De Franse sticker is al opgeplakt, dus die blijft zitten.
Citaat van: Kevin2 op mei 28, 2024, 11:16:33 PM
Waar koop je die folie? Ik zie alleen folie met vrolijke patroontjes en mat. Niet zo handig voor een milieusticker :P
ook deze wijze van plakken is strafbaar in Duitsland
Tsja, er kan zoveel strafbaar zijn in Duitsland, maar wat werkelijk strafbaar zou moeten zijn is het verminderen van het zicht door grote stickers.
Van een afstand zie je niet dat het op folie zit, en dat ik bij elke kapotte vooruit weer nieuwe stickers mag gaan kopen is ook idioot.
Vooral gezien de groene sticker eigenlijk helemaal niet meer voorstelt qua waarde. Elke auto van na 2006 of zo voldoet eraan. Schaf het dan maar volledig af
De Franse sticker is tenminste iets kleiner, en nog enigszins logisch ingedeeld, maar die gaan we ook mooi op statische folie plakken.
In Duitsland hebben ze sowieso iets met grote stickers. Dat tempo 100 ding is ook idioot groot en lelijk. Eigenlijk past die nergens op de vouwwagen. Moet altijd ergens een hoekje om.. Mogelijk gaat die hier mooi met magneetfolie achterop, vooral omdat hij zo ontzettend lelijk is.
Wat doe jij met je auto dat je zoveel kapotte voorruiten hebt? Ik rij inmiddels 15 jaar auto en heb nog nooit een kapotte voorruit gehad.
Ik denk dat in Frankrijk het ook via ANPR werkt. Mijn nieuwe wagen (toen toch, twee jaar terug) werd een week en half voor onze reis plots veel vroeger geleverd. Op dergelijk korte tijd leveren ze de stickers niet. Maar op plaatsen waar van toepassing wordt het aan de hand van ANPR camera's gecontroleerd en hoef je alleen een afgeprint bewijs mee te hebben in geval van controle indien de sticker niet tijdig geleverd is. Ik geloof nooit dat die ANPR camera's de voorruit gaat scannen en zien of de sticker juist geplakt is om je wel of geen boete uit te schrijven. Scant als zo wie zo nummerplaat en checkt die gewoon met de database volgens mij. Je moet bij het aanvragen van de sticker daarom ook de nummerplaat opgeven. Zit je met de juiste categorie in de databank krijg je geen boete, zit je daar niet in wel. Duitsland licht dat anders. In België als belg moet je meestal niets doen in de LEZ, wordt vergeleken met de database van de inschrijving van voertuigen. Buitenlanders moeten eenmalig online hun wagen registreren met de juiste bewijzen. Sommige landen zelf niet omdat daar afspraken met zijn over de uitwisseling van die gegevens.
Denk dat dit voor Belgen zeker makkelijker is, echter dat door geen sticker moeten plakken en minder communicatie daardoor, wel meer zal voorkomen dat buitenlanders vergeten dat te registreren en dus sneller beboet zullen worden omdat ze niet in orde zijn. Al de commotie rond de sticker zorgt er wel voor dat de buitenlander er op voorhand moeite in steekt de procedure te doorlopen.
Citaat van: LaraS op mei 29, 2024, 09:50:56 AM
Wat doe jij met je auto dat je zoveel kapotte voorruiten hebt? Ik rij inmiddels 15 jaar auto en heb nog nooit een kapotte voorruit gehad.
Soms heb je gewoon pech, en met 50k/jaar heb je eerder een kapotte ruit.
Afgelopen 8 jaar volgens mij 3 ruiten:
1. Kit van de ruit was lek (verkeerde kit gebruikt door fabrikant, eigenlijk elke Volvo en Ford uit die tijd kregen er na een jaar of 5/6 last van).
2. Auto voor me kwam vanaf een onverharde weg met kiezels, ondanks voldoende afstand vloog er toch een steen hoog genoeg
3. Geen idee wat hier gebeurd is. Maar ik werd wakker met een compleet doorgescheurde ruit, terwijl hij de avond ervoor normaal was weggezet.
Dat soort dingen gebeuren. Het kan ook zijn dat jij 15 jaar ruitschadevrij rijdt en ineens 3x binnen 1 maand een kapotte ruit hebt. Was een paar jaar terug bij iemand toen na de winter het ZOAB wegdek compleet kapot was na een korte periode van kou.
In het buitenland heb je auto-bh's (car bra), ook in ieder geval motorkap tegen steenslag te beschermen. Daar zullen ze vast ook vaker kapotte ruiten hebben. Overigens kom ik op de tweedehands markt best weinig auto's tegen waar niet de voorruit vervangen is. Je ziet het vaak gewoon aan het feit dat het merklogo ontbreekt op het plaatje. En er alleen 'sekurit', 'AGC' of welk ander glasmerk dan ook staat. Terwijl de rest van de ruiten nog gewoon het merklogo van de auto hebben.
Oh wacht: nummer 4:
Vakantie op IJsland, tegenliggende vrachtwagen op onverhard wegdek vuurt een compleet salvo stenen op de huurauto.
Citaat van: Vouwwagen_ABC op mei 29, 2024, 09:28:48 AM
Tsja, er kan zoveel strafbaar zijn in Duitsland, maar wat werkelijk strafbaar zou moeten zijn is het verminderen van het zicht door grote stickers.
Van een afstand zie je niet dat het op folie zit, en dat ik bij elke kapotte vooruit weer nieuwe stickers mag gaan kopen is ook idioot.
Vooral gezien de groene sticker eigenlijk helemaal niet meer voorstelt qua waarde. Elke auto van na 2006 of zo voldoet eraan. Schaf het dan maar volledig af
De Franse sticker is tenminste iets kleiner, en nog enigszins logisch ingedeeld, maar die gaan we ook mooi op statische folie plakken.
In Duitsland hebben ze sowieso iets met grote stickers. Dat tempo 100 ding is ook idioot groot en lelijk. Eigenlijk past die nergens op de vouwwagen. Moet altijd ergens een hoekje om.. Mogelijk gaat die hier mooi met magneetfolie achterop, vooral omdat hij zo ontzettend lelijk is.
Wat zijn wij Nederlanders toch een vreemd volkje: we vinden van alles van buitenlanders in ons land, maar als we zelf in het buitenland zijn vinden sommigen dat we ons niets van de daar geldende regels hoeven aan te trekken.
Dat van het belemmerde zicht is echt je reinste flauwekul.
Mijn zicht is echt nog nooit gehinderd door de stickers, ook niet met óók nog eens twee Zwitserse tolvignetten en een Bip n go transponder.
Als je die ziet tijdens het autorijden heb je je aandacht in elk geval niet bij het verkeer.
O ja, ik heb in mijn leven inmiddels ongeveer anderhalf miljoen kilometer gereden en slechts eenmaal een kapotte voorruit gehad, maar die kon gewoon gerepareerd worden
Citaat van: Kevin2 op mei 28, 2024, 11:16:33 PM
Waar koop je die folie? Ik zie alleen folie met vrolijke patroontjes en mat. Niet zo handig voor een milieusticker :P
Even zoeken op statische folie, dan vind je ze wel.
Deze bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/nl/p/zelfklevende-folie-milieusticker-duitsland/9300000008576327/
Citaat van: Jon op mei 29, 2024, 01:32:52 AM
Wat een onzin 'ik wil geen stickers op mijn voorruit'. Wij rijden al drie decennia met stickers voor Zwitserland en de voorbije jaren met de milieuplaatjes voor Frankrijk en Duitsland, nooit last van gehad, ik zie ze niet eens.
Je kunt het onzin vinden, maar ik gebruik mijn voorruit liever waarvoor deze gemaakt is, naar buiten kijken. Volplakken met stickers vind ik dan weer onzin. Er zit namelijk op iedere auto al een prima herkenningspunt, de kentekenplaat! Stickers zijn totaal overbodig. Het zicht lijkt niet echt belemmerd te worden, maar een kleuter op een step verdwijnt makkelijk achter een paar stickers. Gelukkig zijn er steeds meer vignetten online te verkrijgen.
Citaat van: PenH op mei 29, 2024, 01:02:36 PM
Even zoeken op statische folie, dan vind je ze wel.
Deze bijvoorbeeld: https://www.bol.com/nl/nl/p/zelfklevende-folie-milieusticker-duitsland/9300000008576327/
Je kunt het onzin vinden, maar ik gebruik mijn voorruit liever waarvoor deze gemaakt is, naar buiten kijken. Volplakken met stickers vind ik dan weer onzin. Er zit namelijk op iedere auto al een prima herkenningspunt, de kentekenplaat! Stickers zijn totaal overbodig. Het zicht lijkt niet echt belemmerd te worden, maar een kleuter op een step verdwijnt makkelijk achter een paar stickers. Gelukkig zijn er steeds meer vignetten online te verkrijgen.
Dit inderdaad. De Duitse umweltplakette is groot genoeg om een compleet kind te laten verdwijnen.
Ik zou hem ook veel liever aan de bovenkant hebben zitten dan aan de onderkant.
De Zwitserse sticker mag tenminste mooi achter de binnenspiegel.
Maar een raam is om naar buiten te kijken, zeker met de steeds dikkere raamstijlen van tegenwoordig. Een raam zou niet bedoeld moeten zijn om vol te plakken met stickers.
De meeste systemen met stickers dateren nog uit de tijd dat er geen ANPR camera's waren. Sommigen zouden inderdaad wel mogen mee evolueren met de nieuwe technologie en dat gebeurd ook meer en meer, vandaar dat die toltickets meer en meer online kunnen voorzien worden zonder dat dit op je ruit moet kleven.
Duitsland was de eerste die met een vignet afkwam dat je kon gebruiken voor de hele levensduur van de wagen aan een lage kost. Maar dat is erg archaïsch uitgebouwd. De sticker is niet alleen groot, maar ook niet echt gekoppeld aan je nummerplaat en ook de Duitsers moeten hun wagen gaan registreren met de papieren wat dus betekend dat ze geen standaard database hebben waar per ingeschreven voertuig die info bekend is. Of toch vroeger, heb maar éénmaal dat voor een wagen voorzien en dat is al meer dan 15 jaar terug. Mogelijk zijn de procedures dus nu anders. Er waren toen ook nog geen ANPR's die vaststellingen deden. Oom agent die een wagen zonder juiste sticker toevallig zag wanneer hij op ronde was in een gebied waar enkel die sticker toegelaten was moest je dan manueel op de bon sleuren. Daarom ook dat de stickers voldoende groot moesten zijn om zo te kunnen vaststellen.
Maar zoals eerder gesteld, denk ik dat in Frankrijk het sticker verhaal eerder een manier is om aan te zetten tot registratie en daardoor meer aandacht voor is en minder snel vergeten wordt om te doen, zeker door buitenlanders.