Testrit gemaakt met de vouwwagen en ik zag die voldoende in de achteruitkijkspiegel.
Maar nu zette ik mijn 2de achterbank recht en zie de vouwwagen niet meer .
Ik heb vroeger wel heel wat met een kleinere aanhanger gereden zonder die te zien in de spiegels. Maar die vouwwagen is toch heel wat langer.
Hoe vervelend is het dat je de achterkant van de vouwwagen niet ziet?
Wat is een oplossing?
Een kleine uitsteeksel achteraan de vouwwagen monteren zodat ik die wel zie? Spiegels?
Ivm spiegels: nu pas door dat die bij caravan nodig zijn omdat die zo breed is. Maar de vouwwagen is maar 1m50 breed. Voor het zicht achteruit zijn extra spiegels niet nodig. Maar helpen ze in het verkeer als ze je de achterkant van de vouwwagen doen zien? Vooral bij voor bijsteken denk ik ze te zullen missen.
Walter
wij rijden alleen op de zijspiegels en dat is voldoende hoor. onze achterbak ligt vaak vol met kussens ed waardoor je de vw ( of caravan niet meer ziet) ik heb hier geen problemen mee. alleen op de zijspiegels rijden is voldoende voor ons
hoi Linda,
en zie je de vouwwagen in de zijspiegels? Ik zie ze niet in de zijspiegels, tenzij ik een echt bocht neem.
Walter
Dat kan inderdaad wel lastig zijn.
Ik zie in mijn achteruitkijkspiegel wel degelijk mijn vouwwagen, teveel zelf zodat ik niet kan zien wat er achter gebeurd. Deze is veel hoger dan onze vorige.
Nu rij ik gewoon ver genoeg voorbij, zet tijdig mijn knipperlichten zodat men duidelijk weet dat ik er terug tussen wil en wacht dan nog even zodat de wagen daar de tijd heeft om te reageren en voeg me dan terug in.
Ook wij zien de vouwwagen gewoon in de spiegels.
Heb je zo'n brede auto dan, dat je de klapper niet in de spiegels ziet of heb je de stand van de spiegels te veel naar buiten staan?
Vind het irritant om het zicht naar achteren geblokkeerd te hebben. Buiten het feit om dat het niet echt veilig is. Bij een noodstop vliegt de halve inhoud van je kofferbak door je auto.
Voor de rest kan ik perfect de VW zien, deze is nagenoeg net zo breed als de auto. Rijd perfect.
Ik rij met Opel vivaro, net geen 2m breed denk ik, vouwwagen is 1m50.
Ik kan achteruit kijken. Alleen belemmert de achterste bank het zicht net achter de auto.
Het zeil staat nu net breder achteraan. Ik kan de vouwwagen zo net zien.
Ik heb een Berlingo die wij als we lang op vakantie gaan en halverwege verkassen wel zo vol hebben dat mijn uitzicht via de binnenspiegel geblokkeerd is. En zelfs als het licht op een bepaalde manier valt zie ik dat ding door z'n kleur ook zowat niet als ik wel uitzicht heb. Ik heb daar nog nooit problemen mee gehad. En de Livingstone is toch niet één van de kortste wagens.
Gewoon zorgen dat je pas 50 meter verder naar rechts gaat.
En anders het gat waar je in moet goed inschatten en wat krapper achter je voorganger op de rechterbaan invoegen en daarna de ruimte aan de voorkant langzaam op laten lopen tot je een veilige afstand tot die voorganger hebt.
Je achterligger pas die afstand dan vanzelf ook aan.
Onze klapper is kwa hoogte, beladen, net zo hoog als het dak van onze auto, dus ook wij ziend e achterkant van de klapper niet..Ik maak me er niet druk om hoor, immers zijn er nog zijspiegels :O
Anders zou je ook nog breedte lampen op de vouwwagen kunnen monteren, net als achterop een vrachtwagen.
Of het uitziet is een tweede, maar dan weet je wel waar de achterkant is.
Citaat van: Chrisje op juli 16, 2016, 01:45:43 PM
Anders zou je ook nog breedte lampen op de vouwwagen kunnen monteren, net als achterop een vrachtwagen.
Onze AK heeft dit soort lampen aan de voorkant. Echter, zie ik ze alleen als we een bocht omgaan (wel jammer) . Normaal komen ze net niet buiten de auto uit.
Citaat van: DrLivingstone op juli 16, 2016, 02:30:50 PM
Onze AK heeft dit soort lampen aan de voorkant. Echter, zie ik ze alleen als we een bocht omgaan (wel jammer) . Normaal komen ze net niet buiten de auto uit.
Dat hebben alle vouwwagens, dat is verplicht. Wat ik bedoel zijn uitstekende breedte lampjes.
wij hebben een hondenrek dus de inhoudt vd kofferbak komt niet de auto in en ja ik kan onze vw duidelijk in onze spiegels zien. maar anders zijn caravanspiegels een optie die heb je vaak op mp voor weinig staan.
Wij hebben een skoda superb. Niet echt een hoge auto. De vouwwagen zelf is minimaal een meter 20 hoog, leg je nog iets op de bedden zit je aan een meter 30.
Ik hou er ook niet van dat de autokoffer hoger is ingeladen dan het afdekscherm. Vindt dat ook niet veilig voor dingen die gaan rondvliegen! Echter doordat de vouwwagen zo hoog is zei ik niet echt iets door mijn achteruitkijkspiegel. Bij onze vorige vouwwagen, kon ik er wel nog makkelijk over kijken.
De vouwwagen is 1 meter 44 breed en dat is smaller dan de auto. Daardoor is hij inderdaad moeilijk te zien in de zijspiegels. Ik heb deze graag redelijk naar buiten staan om dode hoeken te vermeiden. Ik zie net de deurklinken van de achterste deur als ik er door kijk.
Echter ik ga niet gaan inhalen op gewone wegen, enkel op snelwegen en daar kan je altijd redelijk wat ruimte laten, je richtingsaanwijzer opzetten, nog even wachten zodat de achterligger weet dat je er aan komt en ruimte kan laten indien nodig. Als je met die regels rekening houd, komt het wel goed!
Vandaag een 700km gereden....
Ging best ok.
Rechts zagen we een stukje dekzeil en we zagen de fietsen op de dissel.
Het was niet zo druk. Ging best ok....meer was niet nodig om comfortabel te rijden.
Walter
Citaat van: Chrisje op juli 16, 2016, 03:46:57 PM
Dat hebben alle vouwwagens, dat is verplicht.
Is dat zo? Volgens mij zitten deze niet op onze RM.
Citaat van: elianmars op augustus 18, 2016, 01:13:12 PM
Is dat zo? Volgens mij zitten deze niet op onze RM.
Volgens mij is dat ook pas verplicht vanaf een bepaalde datum
en dan dus voor alles wat er NA die datum is geleverd, ervoor is dus niet verplicht (zelfde als met achteruitrij verlichting)
Daarom kon je op de Kyte voorheen van die "sidebacks" laten plaatsen, nu kan dat niet meer omdat ze dan voor de lampjes komen :( (is mij verteld)
Citaat van: ejpwg op augustus 18, 2016, 01:43:33 PM
Volgens mij is dat ook pas verplicht vanaf een bepaalde datum
en dan dus voor alles wat er NA die datum is geleverd, ervoor is dus niet verplicht (zelfde als met achteruitrij verlichting)
Daarom kon je op de Kyte voorheen van die "sidebacks" laten plaatsen, nu kan dat niet meer omdat ze dan voor de lampjes komen :( (is mij verteld)
Qua verlichtingseisen zie http://www.wittesmid.nl/technische_eisen.html
let op sommige eisen zijn zoals bijvoorbeeld achteruitrijlicht van toepassing op aanhangwagens op
(nog) op naam gesteld kenteken. Dus voor (het merendeel van) de klappers is dit niet van toepassing.
Zolang ik vooruit rij en ik zou in de omstandigheid zijn dat ik de vouwwagen niet zie in mijn spiegels heb ik daar geen probleem mee.
In dat geval is mijn auto breder dan de VW en moet ik alleen rekening houden met de lengte van de totale combinatie (dus wat meer ruimte nemen bij invoegen / uitvoegen)
Het wordt anders bij achteruit rijden want daarbij is het wel makkelijk als je voortijdig kunt zien welke kant de combi opgaat (voortijdig als in op tijd genoeg om nog te kunnen reageren met tegenstuur in zijn achteruit zonder weer vooruit te hoeven steken of de familie aanwijzingen op te volgen ::) ). In dat geval kun je (als je er echt problemen mee hebt en wilt investeren of al zoiets in huis hebt) een action cam bovenop de auto zetten en het live beeld streamen naar je mobiel via wi-fi.
Moet je wel een action cam hebben/kopen met wi-fi live stream en een mobiel + app die dat ondersteund.
Mijn Go-Pro kan dat en mijn telefoon ook.
De achteruit rij camera van de auto (ja die zit er op, Mazda CX5) zit te laag om op tijd te kunnen gokken welke kant de vouwwagen op gaat als ik achteruit rij.
Ik heb het nog niet uitgeprobeerd (met de CX5 en een Aart Kok Livingstone) maar de Go-Pro gaat zowiezo mee op vakantie dus als ik ten einde raad ben zet ik hem op het dak :#
Mijn ervaring met aanhangers is tot op heden met genoeg zicht op de aanhanger vanuit de zijspiegels.
Inclusief dubbel assers die breder zijn dan het trekkend voertuig zelf. Aanhangers die net zo breed zijn als de trekker volgen zo ongeveer exact wat jij doet met die trekker. Alles smaller is winst, alles breder is een klein beetje anticiperen.
Groeten Simon