Al enige tijd zijn wij aan het orienteren op de aanschaf van een vouwwagen dit najaar. Nu komen wij steeds weer uit bij de Combi-camp Country vanwege verschillende redenen.
Het grootste nadeel vind ik echter het harde deksel. Van mijn ouders (vroeger met een Alpen Kreuzer gekampeerd) hoor ik dat een hard deksel zeer lastig is als de ondergrond ongelijk is.
Nu is mijn vraag aan de Country-bezitters: Hoe lossen jullie dit op? Hebben jullie vulstukken of iets dergelijks mee van verschillende diktes?
Hallo Rudi,
Ik denk dat het probleem groter gemaakt wordt dan in werkelijk is.
Wij kamperen al ongeveer 8 jaar in Zuid Europa (rondtrekkend) en heb slechts eenmaal de vouwwagen moeten verzetten omdat de plaats te schuin was. We hebben toen de CC anders op de plek gezet en het probleem was opgelost.
We hebben wel altijd wat vulhout bij ons om de rek te ondersteunen op enkele plaatsen. Hier ontkom je niet aan.
De voordelen van een CCC wegen in mijn optiek niet op tegen de nadelen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
Succes met je keuze
Een stuk of vier flinke spieën zagen, even op de strategische plekken supporten en je bent er.
Zelf heb ik een Alpen Kreutzer met harde deksel gehad en nu een Trigano Alpha. Met wiggen werd en wordt de deksel waterpas gelegd.
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Wij hebben een CC Venezia, en hebben 6 keggen in de disselbak. Meestal moet er eentje onder het wiel aan de deksel kant en soms onder verschillende hoeken van de imperiaal als die hoeken los van de grond blijven.
Met die keggen bij de hand nog nooit een probleem gehad.
Wij hebben een Trigano Alpha en die heeft hetzelfde systeem. Waterpas stellen op ongelijk terrein is niet moeilijk als je weet wat je moet doen. Wij doen het als volgt.
We hebben merktekens op de slinger gemaakt en waterpas op de dissel gemonteerd: kalibreren! Daarnaast plankjes van 2 dik, 'bananen' 1-10 cm voor onder de wielen en keggen 1-10 cm-50 cm lang om het deksel te ondersteunen. Werkwijze:
- de wagen op hoogste deel van de kampeerplek zetten
- wagen in de lengte ongeveer waterpas zetten met neuswiel
- met slinger aan de scharnierzijde de hoogte meten
- hetzelfde met de andere zijde, onderzijde bak meten
- je weet dan hoeveel de bak aan elke kant omhoog moet
- bananen achter de wielen leggen, de afstand tot de wielen bepalen aan de hand van het hoogteverschil. Bij groter hoogteverschil plankje onder banaan leggen
- wagen door 'omtrekken van de dissel' (zie topic hierover) op de banaan aan de scharnierzijde trekken
- daarna andere zijde op de banaan
Als het goed is staat nu de wagen bijna waterpas en op goede hoogte
- dan poten uitdraaien voor steun. Je kunt daarmee nog een cm corrigeren.
- dan openklappen en het dekselrek op 4 hoeken ondersteunen met de keggen.
Klinkt ingewikkeld maar is klusje van 5-10 min. Truuk is om de wagen hoog genoeg te zetten en de deksel te ondervullen
Ook bij onze wagen hebben we een vergelijkbaar systeem. Wij vullen het op met plankjes. Afgelopen vakantie hadden we aan de voorkant een hoogte verschil van 15 cm om de wagen waterpas te kunnen zetten. Met de plankje was het echt geen probleem :J
Bedankt voor alle reacties.
Nog even een kleine controlevraag: Is het voldoende om alleen de hoeken van het 'frame' te ondersteunen? Is het frame dusdanig stevig dat je dan gewoon kan lopen op het deksel zonder dat deze doorveerd?
Citaat van: rudirijk op september 12, 2016, 08:27:02 AM
Bedankt voor alle reacties.
Nog even een kleine controlevraag: Is het voldoende om alleen de hoeken van het 'frame' te ondersteunen? Is het frame dusdanig stevig dat je dan gewoon kan lopen op het deksel zonder dat deze doorveerd?
Ja, ik heb dat ooit nagevraagd bij Aart Kok, het is een zelf dragend frame en alleen de los liggende hoeken ondersteunen is voldoende.
En dat is anders dan de Alpen Kreuzer van vroeger. Daar was het deksel nogal slap
Citaat van: Gait op september 12, 2016, 10:52:18 AM
En dat is anders dan de Alpen Kreuzer van vroeger. Daar was het deksel nogal slap
Vandaar mijn oorspronkelijke vraag. Bij de alpen kreuzer van mijn ouders zaten op het deksel in de lengte richting een soort metalen strips. Deze strips moesten om de zoveel centimeter de grond raken.
En dat werd bij ons getest door op het deksel te lopen en dan zonodig weer op te tillen, plankje eronder. Weer testen, etc. Bij een ongelijke ondergrond ben je dan al snel 15-30 minuten bezig om het deksel goed open te klappen...
Maar mijn vraag is beantwoord. Bedankt voor alle uitleg! :)
Hallo,
Nog een klein extra vraagje bij dit onderwerp...
Als ik het goed zie zou de uitgeklapte deksel haaks op de zijwand van de bak moeten liggen. Is het scharnier ook zo gemaakt dat het deksel niet verder kan klappen dan die 90 graden hoek of kan het scharnier verder?
En ik snap ook wel dat als de grond onder de uitgeklapte deksel iets lager is dan de grond onder de wagen, dat je dan extra ondersteuning onder de uitgeklapte deksel moet plaatsen om die deksel waterpas te krijgen en niet af te laten lopen.
Maar wat nu als de grond onder de deksel juist hoger is? Ga je dan je wagenwielen allebei op plankjes zetten?
Mvg,
Caroline
Ja, dan zorg je dat de wagen iets hoger komt te staan.
Vorig jaar de wagen 5 keer opgezet en dat was geen enkel probleem. Je wordt er steeds handiger in.
Citaat van: Caroline S op januari 05, 2017, 11:17:59 AM
Maar wat nu als de grond onder de deksel juist hoger is? Ga je dan je wagenwielen allebei op plankjes zetten?
Ja, dat zal wel moeten. Want anders klapt het deksel niet volledig open (het komt 'te snel' aan de grond) waardoor de boel bij het scharnier gaat wringen en je de kans loopt de wagen zelf op te gaan tillen. Dat kan het scharnier over het algemeen niet goed hebben.
De klep kan inderdaad niet verder maar wij hebben helaas bij 2 wagens dit fenomeen al gehad. Ik ga horen bij de aankomende service beurt waar dit door kan komen. Ik denk zelf dat de popnagels, die best ver uitsteken aan de onderzijde, de putjes veroorzaken.
Ik zet hem altijd zo ver mogelijk open op. Als dat niet gaat iig zorgen dat het imperial aan de wagenkant niet als wig gaat fungeren idd. Dit kan vaak ook voorkomen worden door wiggen goed onder de buitenzijde van het imperiaal te plaatsen, maar dat doe ik alleen als ik snel wil zijn met laden lossen, doorreis camping of een dagcamping.
De wagentent en voortent staat het mooiste als de wagenbak en deksel waterpas staan. De deksel kan door zijn gewicht door de 90gr heen gaan, maar dat is niet bevorderlijk voor de constructie. Na wat ervaringen met plankjes, levelers etc. ga ik nu het wiel aan de dekselzijde standaard hoger zetten en de deksel ondersteunen met wiggen. Het andere wiel level ik met een caravanleveler. In een ander topic is dat beschreven. In ieder geval is het handig om op de slingerstang een markering aan te brengen van de minimale hoogte die je moet hebben aan de dekselzijde.
Ook wij zetten eigenlijk standaard het wiel aan de dekselzijde hoger door de boel op bijvoorbeeld een plankje te zetten. Wat je steeds meer ziet is dat mensen hogere banden onder de wagen laten zetten, hiermee verklein je de kans dat het deksel niet goed opent.
Citaat van: NielsP op januari 06, 2017, 08:31:07 PM
Ook wij zetten eigenlijk standaard het wiel aan de dekselzijde hoger door de boel op bijvoorbeeld een plankje te zetten. Wat je steeds meer ziet is dat mensen hogere banden onder de wagen laten zetten, hiermee verklein je de kans dat het deksel niet goed opent.
Dit heb ik ook de laatste paar keer gedaan, dat werkt goed, echter... de vorige keer, bij een volledige opzet, heb ik eerst de wagen/klep gesteld en daarna alles uitgeladen en opgezet. Na het opzetten was er meer speling op de klep en moest ik de wiggen weer goed aandrukken.
Wat blijkt... bij het uitladen van de wagen komt hij nog hoger doordat hij uit de schokbrekers komt. De volgende keer met pasen/hemelvaart ga ik eerst de tent spullen uitladen en dan pas de wagen stellen en met de uitdraai pootjes stabiliseren, eens kijken hoe dat uitkomt en of ik dan nog steeds een plank onder het wiel nodig heb.
Citaat van: Gait op januari 06, 2017, 11:56:29 AM
De wagentent en voortent staat het mooiste als de wagenbak en deksel waterpas staan.
Dat ligt het lekkerst maar dat kan ook verkeerd uitpakken als je grond af/oploopt naar je voortent. Wij stellen altijd in de breedte waterpas en in de lengte met de grond mee waar je iig met je hoofdeind hoger ligt. Daarmee heb je de meeste kans dat je de boel strak krijgt met voortent/kuipzeil en achtertent. Anders is er een kans dat je of te laag/te hoog uitkomt en je de boel moet forceren om het opgezet te krijgen.
In de zomer zetten we nooit de voortent op en met de luifel heb je dit probleem niet. Zit nu te denken of een laserwaterpas zou helpen om het hoogteverschil voor het uitklappen te bepalen
Citaat van: EriLin op januari 16, 2017, 10:17:32 AM
Wat blijkt... bij het uitladen van de wagen komt hij nog hoger doordat hij uit de schokbrekers komt. De volgende keer met pasen/hemelvaart ga ik eerst de tent spullen uitladen en dan pas de wagen stellen en met de uitdraai pootjes stabiliseren, eens kijken hoe dat uitkomt en of ik dan nog steeds een plank onder het wiel nodig heb.
Kan je dit niet oplossen door de uitdraaisteunen wat verder door te draaien?
Staat de wagen iets minder zwaar op de wilen, waardoor het uit-veer-effect hopelijk minder is.
Dat kan ook met de uitdraaisteunen bij de Alpha. Ik hou daar niet van. Heb liever dat de wagen op de wielen rust. Kost ook veel kracht om de wagen op te draaien met de uitdraaisteunen.
Nog een vraag aan de CC-liefhebbers...
Ik zit me suf naar alle foto's te kijken. Ik zie dat er verschil is in ramen. Het gaat dan om de ramen in de wagenbak. Als ik het goed uitgevogeld zijn zijn deze ramen vanaf 2012 ongeveer veranderd in die smalle hoge ramen.
Is 2012 dan ook het jaar waarin de voortent er anders uit is gasn zien? Vanaf wanneer zitten die drie horizontal ramen aan de voorkant? De meeste occasions worden zond voortent gefotografeerd....
En links vsn de keuken zit een extra stuk doek dat je uit kan zetten. De vleugelflap zeg maar. Vanaf wanneer is die geintroduceerd? En hoe noem je die in normaal CC taalgebruik?
Is dat de uitzetpunt die ik regelmatig genoemd zie worden? Of zit de uitzetpunt midden vooraan aan de voortent?
Mvg,
Caroline
Citaat van: Caroline S op januari 18, 2017, 05:35:00 PM
Nog een vraag aan de CC-liefhebbers...
Ik zit me suf naar alle foto's te kijken. Ik zie dat er verschil is in ramen. Het gaat dan om de ramen in de wagenbak. Als ik het goed uitgevogeld zijn zijn deze ramen vanaf 2012 ongeveer veranderd in die smalle hoge ramen.
Is 2012 dan ook het jaar waarin de voortent er anders uit is gasn zien? Vanaf wanneer zitten die drie horizontal ramen aan de voorkant? De meeste occasions worden zond voortent gefotografeerd....
En links vsn de keuken zit een extra stuk doek dat je uit kan zetten. De vleugelflap zeg maar. Vanaf wanneer is die geintroduceerd? En hoe noem je die in normaal CC taalgebruik?
Is dat de uitzetpunt die ik regelmatig genoemd zie worden? Of zit de uitzetpunt midden vooraan aan de voortent?
Mvg,
Caroline
Volgens mij is het nieuwe design in 2012 gekomen. NielsP kan je dit precies vertellen volgens mij. Keukenluifel is hetgeen je bedoeld en zit ook pas op de laatste design versie zover ik weet. Het is een uitzetpunt maar of dat Het uitzetpunt is weet ik niet. Heb je een voorbeeld?
Ouder design kan je ook herkennen aan de ramen in de hoekstukken van de voortent, zoals hier te zien is. De laatste versie heeft dat niet.
Ook de plastic mandjes ipv hout (de orginele) is een teken voor een ouder model.
Okay, keukenluifel is het woord :). Op deze foto staat die keukenluifel / vleugelflap er duidelijk op.
Deze foto heeft ook de driehoekige ramen in de voortent, dus het oudere model. Toch? Kennelijk had het oudere model toch ook al de keukenluifel.
Ik denk dat zowel de wijzigingen in de wagenbaktent (smalle hoge ramen) als de wijzigingen in de voortent (zes horizontale ramen voorop) allemaal in 2012 zijn doorgevoerd.
De CC van nu lijkt van voren meerr op de flexi.
O nee, jij bedoelt andere ramen in de hoekstukken van de voortent, zie ik nu.
Dus jouw foto met diagonale lijn in de zijgevel zou t oude model zijn en mijn foto met driehoekglas voorop en met vleugelflap het nieuwe model sinds 2012???
O jee, ben echt een beetje in de war nu..
Dit is de oude voorkant, dus duidelijk met driehoekige ramen op de hoeken / voorzijde.
Citaat van: Caroline S op januari 18, 2017, 08:21:35 PM
O nee, jij bedoelt andere ramen in de hoekstukken van de voortent, zie ik nu.
Dus jouw foto met diagonale lijn in de zijgevel zou t oude model zijn en mijn foto met driehoekglas voorop en met vleugelflap het nieuwe model sinds 2012???
Driehoekramen zijkant is hetzelfde zo te zien. Ik bedoelde de hoekpunten voorzijde die zijn bij ons dicht. De foto die jij laat zien zou het oudere model moeten zijn. Plastic mandjes ramen in de hoeken... Of de keukenluifel in het vorige model ook standaard was weet ik niet, even dubbelchecken als je deze versie op het oog hebt.
Hier zijn ze dicht zonder ramen de hoeken aan de voorkant van de voortent. Dit is de nieuwe:
Ondertussen was ik ook zover: nieuwe model heeft dichte hoeken.
Deze foto van het nieuwe model is schuin genomen: zowel de dichte hoeken en horizontale ramen van de voorzijde als de zijkant zijn te zien.
Zijkant oude is inderdaad gelijk aan zijkant nieuwe, met een driehoekig raam en een smal rechthoekig raam.
Citaat van: Caroline S op januari 18, 2017, 08:40:22 PM
Ondertussen was ik ook zover: nieuwe model heeft dichte hoeken.
Deze foto is schuin genomen, zowel de dichte hoeken en horizontale ramen van de voorzijde als de zijkant zijn te zien.
:#
NielsP weet helaas ook niet alle uitvoeringen en jaartallen uit z'n hoofd... :P
Maar de uitzetflap bij de keuken is al een behoorlijk aantal jaren gangbaar. Tussen de witte plastic mandjes en de huidige houten lades zit nog de versie met de zwart(bruine) rieten mandjes, die kennen weer een andere ophanging dan de mandjes en zijn daarmee dan ook niet uitwisselbaar. Als het goed is wel met de houten lades.
De dichte voorhoeken zijn inderdaad rond 2012 gekomen, mijn wagen van 2010 heeft nog de hoeken mèt raam. Ik vind, niet omdat ik 'm toevallig heb, de variant van rond 2010 qua ramen zelf het mooist...
Citaat van: NielsP op januari 18, 2017, 09:08:29 PM
De dichte voorhoeken zijn inderdaad rond 2012 gekomen, mijn wagen van 2010 heeft nog de hoeken mèt raam. Ik vind, niet omdat ik 'm toevallig heb, de variant van rond 2010 qua ramen zelf het mooist...
Je hebt in ieder geval weer een boel info gedeeld :#
Volgens mij nog steeds op aanvraag te krijgen is er om die reden ook een dutch design voortent voor de country valley. Dit is een dichtgemaakte boogluifel met kuipzeil. Die heeft ook 2 verticale ramen. Je ziet hem voorbijkomen in dit filmpje.
https://youtu.be/u3QDEKiVFDo