Door omstandigheden op zoek naar een andere auto. Nu zocht ik steeds op relatief ruime auto's met een flinke kofferbak. Voor de vakantie (grote koelbox en kleding bakken en porta porti passen niet in de vouwwagen)want in de vouwwagen kan niet alles mee en voor die paar keer dat een ruime kofferbak handig is een relatief grote auto rijden.
Maar misschien is een kleinere auto met voor de vakanties een dakkoffer ook wel een mooie oplossing. Scheelt ook nog eens in wegenbelasting.
In welke compacte middenklasse auto rijdt jij? Krijg je alle spullen mee?
ik rijd een golf 7.
en inde auto staat alleen een 2e koelkast en een krat met gereedschap e.d. rest ligt in de vouwwagen.
als ik nu nog eens een nieuwe auto zou kopen word het een skoda octavia.
of omze zoon zou niet meer mee gaan dan zou ik een klasse kleiner gaan rijden.
We redden het prima met onze C4/2. Maar zijn ook maar met 3 personen. Maar er lag altijd maar weinig in de auto, voornamelijk box met wat voedingsmiddelen. rest altijd op de Cocoon. Je moet gewoon niet te veel meenemen.
In onze tenttijd hadden we een grote dakkoffer, daar ging heel wat in. Maar sinds de vouwwagens niet meer gebruikt voor vakanties.
Ik weet niet wat je budget is en of je gebruikt of nieuw wil rijden?
Bij ons is het gewoon vol is vol, meer kan er niet mee :zw. Iedereen een eigen bak voor de kleding (ging in de wagenbak). Stretchers en tafel in de wagenbak. Alle schoenen in de wagenbak. Bedden op de ladebak waren opgemaakt (Flyer). Op het bed in de ladebak nog twee stoelen. Om de kleding bakken zeevast te zetten werd er een slaapzak tussen geduwd, vierde slaapzak over de kleding bakken. Dan konden de andere twee stoelen daar weer opliggen. (van die hel platte van Crespo) Bij het invouwen schoof de lade bak keurig in. In de kofferbak van de auto, stroom haspel, voorkleed, toilet tassen tas, kratje met droogvoer, tas met handdoeken en de COBB. Kon nog keurig het dekzeil over de kofferbak. (BMW 3 touring). Kleine touring ruitje open en dan konden de jassen en de rugzakjes op het dek zeil. Maar vol is wel vol. (Al het kookgerei, borden ed. zat in de disselkeuken, koelbox voor alle dingen die niet warm mochten worden). Fietsen, 4 stuks op de allesdragers op de klep.
Neem niet meer mee dan in 2000, toen hing de wagen achter een Omega sedan, daarna achter een Astra Station daarna achter een Signum (die heeft pas een klein kofferbakje). Tot nu toe altijd alles mee kunnen nemen. En inderdaad, neem niet te veel mee, er zijn spullen die je de hele vakantie alleen maar aan de kant schuift, ergens anders neerzet of zoiets omdat ze niet worden gebruikt.
Praat nu over 2 volwassenen en 2 kinderen, toen we begonnen met kamperen in de Flyer waren ze 5 en 3 jaar oud. Dus van een heleboel bedknuffels is het langzaam overgegaan naar een smartphone en een DS. Volgend jaar alleen nog met 2 volwassenen kamperen. Zal nu wel plek overhouden. Lastig want ik hou niet van gerammel in de auto :N, hoe dat nu weer te zeevasten. :?
Renault Clio 1.2 TCi doet het prima voor de Kyte. Een Estate heeft nog best een ruime kofferruimte en dakrails voor universele dakdragers. (Niet dat we die gebruikten voor de Kyte.)
Wij rijden in een Hyundai i20. Gaat alles in wat wij willen mee nemen. En wij zijn met drieën
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Wij rijden geen middenklasse meer: er gaat te veel mee :# We hebben in het verleden een Mazda 323F en een Ford Focus station gehad. De Mazda was de fijnste auto de Ford de grootste.
Maar aangezien auto's wel mijn ding zijn toch een reactie van mijn kant. Afhankelijk van het budget kan je kijken naar een Toyota Corolla of een Mazda 323F. Beiden zeer betrouwbaar en goed betaalbaar. Als je nieuwer wilt gaan rijden of geen fan bent van Japans zou ik eens kijken naar een Volvo V50 of een Ford Focus beiden hetzelfde onderstel en prima auto's waarbij ik wel moet aanmerken dat er bij bepaalde modellen van de Focus problemen zijn met imploderende sensoren van de versnellingsbak en vastzittende remmen. Volvo en Mazda dlene hetzelfde onderstel van de Focus maar hebben die problemen niet omdat ze het systeem aangepast hebben.
Ik heb jaren een Multipla gehad. werkelijk de perfecte auto. compacte buitenbuitenmaten (behalve in de breedte) maar zo flexibel van binnen dat je, je geen zorgen hoefde te maken ovr wat wel of niet mee kon.
2 jaar geleden heb ik de Fiat Seidici van mijn moeder overgenomen. Eerst gekeken of de koelbox in de kofferbak paste. De rest zou wel goed komen. en dat is ook zo.
De opvolger van de Fiat Seidici is de Fiat 500X zou ik graag hebben, want ook die heeft 4wd , maar helaas nu even buiten budget. en de 500L die mijn moeder nu heeft zou ik ook heel graag voor de vouwwagen zetten. Ruim genoeg, lekker vierkante kofferbak en compact genoeg. (en verdorrie wat rijdt dat ding lekker!) maar op je wegenbelasting ga je daar niet heel veel mee besparen.
Maar erg goedkoop in gebruik is de Seidici niet want lust wel een slokkie benzine, dat zelfde zal ook van toepassing zijn op zijn japanse broeder de SX4 van Suzuki, die is opgevolgd door de S cross. Dat lijkt me ook een erg fijne auto overigens. Die is net wat ruimer dan de SX4 maar nog steeds niet heel groot.
Slim compact en ruim zijn ook de verso modellen van Toyota.
Maar misschien is het ook handig om aan te geven in welke prijsklasse je zoekt.
Mijn vrouw heeft nu een Skoda Fabia Combi als wagen en deze is verrassend ruim van binnen. Een koffer van meer dan 500 liter is echt al wel ruim voor een dergelijk kleine wagen. De grotere modellen hebben zee van ruimte.
Groeten,
http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=17520.0
In bovenstaand topic staan veel auto's :J :J
beperkt budget ruime betrouwbare auto? probeer een seat altea xl zou ik zeggen.
Maar de Altea XL is niet echt compact te noemen (gewicht/verbruik). Wij rijden zelf een Ford Focus wagon, heeft een ruime kofferbak en is een fijne reisauto, maar met zijn 4,5meter lengte ook geen kleintje meer te noemen.
Nadeel van de dakkoffer is het geluid (op snelheid), extra brandstofverbruik en dat je er eigenlijk alleen lichte zaken in kunt stoppen ivm het max. gewicht op het dak en het hoge tillen. Wel een goede oplossing om kleding/slaapzakken etc. in op te bergen. Mogelijk kun je de dakkoffer ook op de VW monteren.
De keuze voor compacte wagens met grote kofferbak zijn beperkt. Je komt dan al snel uit bij de hierboven genoemde Skoda Fabia en de Clio Wagon.
Je zou ook eens kunnen kijken naar een Nissan Note. Door zijn rechthoekige vorm kun je daar ook veel in kwijt.
Begonnen met een Skoda Fabia combi (diesel) voor de vouwwagen. Nu een Golf 6 station (1.6 diesel). Je merkt het verschil wel tussen de bij trekkers maar dat is logisch. Maar ze allebei het werk prima.
Wij zijn maar met zijn 2en dus wij hebben niet heel veel in de wagen en relatief veel in de auto. Gewoon omdat we dat makkelijk vinden. Zowel bij de golf als de skoda past dit prima.
Of een Berlingo of Kangoo. Niet heel groot, maar veel ruimte. Wij hebben 5 jaar een Skoda Roomster gehad. Prima reisauto, vrij compact en half Europa mee doorgereisd met onze toenmalige Jametic en eerder onze tent met dakkoffer.
Wij hebben ook een Odyssee, en alle benodigdheden om te kunnen kamperen inclusief de koelbox en porta potti zitten bij ons standaard in de vouwwagen. Er is zelfs nog ruimte over. Wat we in de auto meenemen is voor 4 personen kleding, slaapspullen en een krat met eten/drinken. Dat zou in elke middenklasser auto moeten passen.
Bedankt voor de reacties;
Ik heb nu een ford focus c max van 2005. Rij er iets meer dan een jaar in. Heeft vaker bij de garage gestaan dan hier en is nog niet in orde. De garage neemt de auto nu terug.
Jaartal tussen 2006 en 2008. Dit is afhankelijk van merk. Japans red ik het met mijn budget om er een van 2005- 2006 er te kopen, frans en koreaans zou 2008 een mogelijkheid zijn. Duits ligt er weer meer tussen in. Afhankelijk van km stand en uitvoering natuurlijk
Nu een zoekopdracht uit laten zetten bij een andere garage en een aantal auto's door gegeven. Daarop reageerde de garage weer met voor en tegens
- mazda 5 ( garage geeft aan zeer gevoelig voor roest)
- peugeot 308 sw ( veel technische problemen bekend en de vti verbruikt heel veel olie
- kia ceed sw (koreaans)
- hyundai i30 sw (koreaans)
- seat altea xl ( geen opmerking)
En toen dacht ik dus zou een slag kleiner ook weer een optie zijn. Hiervoor een reed ik probleemloos in een oude fiat punto. Even los van het feit dat ik nu crossfietsen van de kinderen zo in de auto zet met de training en dan altijd een fietsenrek nodig ben.
Ik vind het nogal lastig zulke keuzes.
Het linkje had ik al bekeken. Veel nieuw en grote auto's voorbij zien komen.
Citaat van: klapkei op november 12, 2016, 04:52:06 PM
Wij hebben ook een Odyssee, en alle benodigdheden om te kunnen kamperen inclusief de koelbox en porta potti zitten bij ons standaard in de vouwwagen. Er is zelfs nog ruimte over. Wat we in de auto meenemen is voor 4 personen kleding, slaapspullen en een krat met eten/drinken. Dat zou in elke middenklasser auto moeten passen.
Wow. Mijn koelbox past niet onder het (er in gemaakte)bed in mijn "oude" odyssee. Porta porti had ik overigens in de disselbak die zal waarschijnlijk wel onder het bed passen in 2 delen. Nu wil ik graag mijn imperiaal eraf hebben en een fietsendrager op de plek van de disselbak ipv de fietsen bovenop de vouwwagen. Dat blijkt voor mij toch een behoorlijke klus van erop zetten tot er afhalen wat wel het plezier een beetje bederft voor het vouwwagen kamperen.
Ik had alle stoelen, tafel en picknick bank ook onderin de vouwwagen liggen. Die liggen nu onder het dekzeil zo heb ik volgend jaar wel meer plek in de bak voor andere spullen. De jerrycan neem ik waarschijnlijk niet meer mee. Afgelopen zomer niet gebruikt scheelt ook weer ruimte.
Mazda staat idd bekend om het roestprobleem, en niet alleen de 5 serie. Peugot, tja, ik zou er zelf niet zo snel voor kiezen. Kia c'eed sw en Hyundai i30 sw zijn onderhuids hetzelfde, hebben ooit op het punt gestaan er 1 aan te schaffen maar we konden toen niet over de prijs eens worden. Seat Altea xl, de naam zegt het al, is groter maar daardoor ook weer zwaarder dan bijvoorbeeld de Kia en de Hyundai. De lengte van de auto's maken niet uit want deze zijn bijna hetzelfde.
Wij hebben op het moment een Renault megane 2.0 station
Gaan veel spullen in maar dat moet ook voor 5 mensen spullen
En de rest van het jaar staat de auto ook niet stil wordt regelmatig gebruikt voor kleine verhuizingen van tafels stoelen benken ed en voor 52€ Pm wegen belasting vind ik het wel goed
Wij hebben een MAzda 5 (bj 2006) gekocht het 96.000km op de teller en staat nu op 167000km en nog geen enkel probleem gehad. Het technische zwakke punt van de 5 serie zijn de achterschokbrekers. Daar zit een ontwerpfout waardoor ze nogal kwetsbaar zijn voor de elementen en dus snel slijten. Gelukkig vallen de kosten mee dus lig ik er niet wakker van. Verder is de aircopomp een kwetsbaar onderdeel door de plaats van montage. Hij zit onder de motor waardoor hij de warmte niet goed kwijt kan bij file rijden. Dat is in Nederland nog niet zo erg omdat het hier meetsla niet erg warm is maar bijvoorbeeld in Spanje, Zuid-Frankrijk ed veel meer. Zelf vervangen is erg makkelijk (dat is dan wel weer het voordeel) maar de Mazda dealer vraagt er grof geld voor.
Als je op een site kijkt zoals www.problemcar.nl kan je van elke automerk/ model al gauw de meest kwetsbare punten vinden. Persoonlijk zou ik niet voor Frans gaan want die zijn meer dan gemiddeld defect, kies dan Duits of Zweeds.
Citaat van: KenJo op november 14, 2016, 05:42:10 AM
Als je op een site kijkt zoals www.problemcar.nl kan je van elke automerk/ model al gauw de meest kwetsbare punten vinden. Persoonlijk zou ik niet voor Frans gaan want die zijn meer dan gemiddeld defect, kies dan Duits of Zweeds.
Ik ken de vooroordelen van de Franse wagens maar ik rijd nu een jaar of 6 een Renault Megane Station 1.5 diesel (versie 2006 en 2012) zonder enige problemen
Citaat van: Hemertje op november 14, 2016, 08:44:37 AM
Ik ken de vooroordelen van de Franse wagens maar ik rijd nu een jaar of 6 een Renault Megane Station 1.5 diesel (versie 2006 en 2012) zonder enige problemen
ik ken ze ook niet.
25jaar verschillende modellen peugeot gereden.
nu 2e vw. maar de eerste vw die ik had heb ik meer bij de garage gestaan dan in de 25jaar.
Citaat van: KenJo op november 14, 2016, 05:42:10 AM
Wij hebben een MAzda 5 (bj 2006) gekocht het 96.000km op de teller en staat nu op 167000km en nog geen enkel probleem gehad. Het technische zwakke punt van de 5 serie zijn de achterschokbrekers. Daar zit een ontwerpfout waardoor ze nogal kwetsbaar zijn voor de elementen en dus snel slijten. Gelukkig vallen de kosten mee dus lig ik er niet wakker van. Verder is de aircopomp een kwetsbaar onderdeel door de plaats van montage. Hij zit onder de motor waardoor hij de warmte niet goed kwijt kan bij file rijden. Dat is in Nederland nog niet zo erg omdat het hier meetsla niet erg warm is maar bijvoorbeeld in Spanje, Zuid-Frankrijk ed veel meer. Zelf vervangen is erg makkelijk (dat is dan wel weer het voordeel) maar de Mazda dealer vraagt er grof geld voor.
Als je op een site kijkt zoals www.problemcar.nl kan je van elke automerk/ model al gauw de meest kwetsbare punten vinden. Persoonlijk zou ik niet voor Frans gaan want die zijn meer dan gemiddeld defect, kies dan Duits of Zweeds.
Mijn zus rijd ook een mazda 5 en ook geen roest. (wel schokbrekers idd) Ouders hebben jaren Mazda gereden en nu na peugeot ( rampenbak), toyota, ford weer een Mazda cx5. Wij waren ook verbaasd helaas geeft google wel wat roestmeldingen binnen de mazda auto's. Dank je wel voor de link. Daar ga ik eens een kijkje nemen.
Citaat van: KenJo op november 14, 2016, 05:42:10 AM
Wij hebben een MAzda 5 (bj 2006) gekocht het 96.000km op de teller en staat nu op 167000km en nog geen enkel probleem gehad. Het technische zwakke punt van de 5 serie zijn de achterschokbrekers. Daar zit een ontwerpfout waardoor ze nogal kwetsbaar zijn voor de elementen en dus snel slijten. Gelukkig vallen de kosten mee dus lig ik er niet wakker van. Verder is de aircopomp een kwetsbaar onderdeel door de plaats van montage. Hij zit onder de motor waardoor hij de warmte niet goed kwijt kan bij file rijden. Dat is in Nederland nog niet zo erg omdat het hier meetsla niet erg warm is maar bijvoorbeeld in Spanje, Zuid-Frankrijk ed veel meer. Zelf vervangen is erg makkelijk (dat is dan wel weer het voordeel) maar de Mazda dealer vraagt er grof geld voor.
Als je op een site kijkt zoals www.problemcar.nl kan je van elke automerk/ model al gauw de meest kwetsbare punten vinden. Persoonlijk zou ik niet voor Frans gaan want die zijn meer dan gemiddeld defect, kies dan Duits of Zweeds.
Is ook niet mijn ervaring. Pa rijdt al 40jaar Frans (Renault) en ik al 12 (Peugeot en Renault), en we hebben allebei nog geen enkele probleemwagen gehad terwijl we kennissen hebben die met hun Opel, vw, BMW... meer in de garage staan dan rijden.
De Fransen maken geen slechte auto's (meer) en de Duitsers zijn al lang niet meer zo degelijk/premium als 15jaar geleden, als je binnen dezelfde prijsklasse kijkt.
verstuurd op een doods moment...
Het probleem met de wagens van nu is de elektronica.
Vroeger kon je met schroevendraaier en hamer een wagen repareren dat is er tegenwoordig niet meer bij.
Slechte wagens worden niet meer gemaakt enkel al die snufjes willen wel eens opspelen en daar loopt het ook vaak mis.
Tot op heden al verschillende merken gereden (lees 8) en met enkele nooit problemen gehad met andere daarentegen een hoop ellende.
Wij rijden nu een zafira en jumpy tot grote tevredenheid.
Ik spreek ook nadrukkelijk over "meer dan gemiddeld" en ik die uitspraak is niet zomaar uit de lucht gegrepen maar gebaseerd op eigen kennis en ervaringen door mijn werk en die worden o.a. bevestigd door automankementen 2015 consumentenbond (https://www.consumentenbond.nl/binaries/.../201511p18_Automankementen.pdf). Maar er zijn veel meer bronnen die bevestigen dat de Franse merken minder goed scoren, zoek maar eens op internet of kijk eens op de vluchtstroken langs de snelwegen, spreek eens een ANWB-er aan. Hier nog een twee links naar onder andere de ADAC:
https://www.pechhulpvergelijk.nl/meeste-pech-met-duitse-en-franse-autos/
https://www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/default.aspx
En ook interresant is het onderzoek van VWE (https://www.vwe.nl/NOO) uit Heerhugowaard. Dat gaat niet zozeer over de betrouwbaarheid maar wel geeft wel heel veel achtergrond informatie die je kan helpen bij het zoeken naar een auto voor een goede prijs.
Maar de uitzondering blijft natuurlijk bestaan! Je kan ook een goede Franse auto kopen. En nogmaals ik zeg niet dat Franse auto's slecht zijn! Er bestaan geen slechte auto's alleen slechte automobilisten want onderhoud is en blijft altijd cruciaal :#
leuk overzicht!
uit https://www.adac.de/_mmm/pdf/28465_259927.pdf blijkt dat de kleine Franse wagens van ver komen qua betrouwbaarheid (pannen >50%) naar de huidige modellen (zeer) betrouwbaar (pannen <5%)
En het kader van de lijstjes dan nog 1
https://automotive-management.nl/nieuws/laatste-nieuws/merkkanaal/10948-motoren-audi-minst-betrouwbaar-honda-meest
En ook heel opzienbarend: https://automotive-management.nl/nieuws/laatste-nieuws/merkkanaal/13688-garantieverzekeraar-weigert-claims-voor-olieslurpende-vagmotor
Ik ken nog al wat mensen in de Automitve. Het roestprobleem bij MAzda is inderdaad bekend overigens schijnt ook Toyota er last van te hebben. Kennis gaf aan dat ze in de plaatwerkerij soms jonge auto's binnen krijgen met schade waar ze zaken tegenkomen die je tot 25 jaar geleden bij italianen zag en 15 jaar geleden bij duitsers..
Heb je er al eens aan gedacht om de crossfietsen op het dak van je auto te zetten? kan je, je disselbak behouden en daar past de portapotti mss weer in. middenklassers waar de koelbox in past zijn er en iets compacter ook. En als je zelf mee wil fietsen.. vouwfietsje? is even een wat andere draai aan het geheel, maar wie weet...
Ik had geantwoord: Skoda Fabia Combi, omdat het onderwerp "middenklasse of compact klasse" is.
Maar als je een Seat Altea XL overweegt, kan je ook een Skoda Octavia, al dan niet Combi overwegen. Lager gewicht en meer ruimte.
Dank jullie wel voor alle mooie lijstjes;
Ik heb tot vorig jaar 14 jaar lang in een fiat punto gereden van 1998 met de bijnaam "de Tank"
De garage waar ik een zoekopdracht heb uitgezet kent "de Tank" ook.
Na zijn reactie over zijn ervaringen met verschillende merken heb ik hem gevraagd of er ook nog auto;s gewoon rijden net zo als "de Tank"
Citaat van: poldertoerist op november 15, 2016, 11:52:28 AM
Heb je er al eens aan gedacht om de crossfietsen op het dak van je auto te zetten? kan je, je disselbak behouden en daar past de portapotti mss weer in. middenklassers waar de koelbox in past zijn er en iets compacter ook. En als je zelf mee wil fietsen.. vouwfietsje? is even een wat andere draai aan het geheel, maar wie weet...
De crossfietsen (die zijn alleen voor op de crossbaan) gaan niet mee op vakantie dan gaan de gewone fietsen mee. Op het dak van de auto is voor mij te zwaar tillen op de vouwwagen kan net. Gaan alleen mee in Nederland.
Citaat van: michield op november 15, 2016, 01:21:27 PM
Ik had geantwoord: Skoda Fabia Combi, omdat het onderwerp "middenklasse of compact klasse" is.
Maar als je een Seat Altea XL overweegt, kan je ook een Skoda Octavia, al dan niet Combi overwegen. Lager gewicht en meer ruimte.
Ik keek naar groot vanwege de kofferbak ruimte ( het liefst kocht ik een bus..... lekker praktisch :-) maar dat zit er niet in) totdat ik dus bedacht dat het misschien wel anders kon. Skoda octavia afgelopen vrijdag bekeken, zou een optie kunnen zijn.
Citaat van: Enidan76 op november 15, 2016, 10:10:09 PM
Ik keek naar groot vanwege de kofferbak ruimte ( het liefst kocht ik een bus..... lekker praktisch :-) maar dat zit er niet in) totdat....
Dan ga je toch op zoek naar zoiets :-). Heeft alles wat je wenst... Met achterbank, mega bagageruimte, trekhaak, navigatie, noem maar op....
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161116/c390c20534b0c439ba9a7d2a99730e7c.jpg)
http://www.autotrader.nl/bedrijfswagen/peugeot-expert/2010/kwintsheul/7hrfc/peugeot-expert-20-hdi-dc-229-navteq-120pk-leer-nav/
Je hebt ook de VW Caddy Combi nog. Minder lomp/ groot maar wel ruim.
Citaat van: PenH op november 16, 2016, 01:12:17 PM
Dan ga je toch op zoek naar zoiets :-). Heeft alles wat je wenst... Met achterbank, mega bagageruimte, trekhaak, navigatie, noem maar op....
(http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161116/c390c20534b0c439ba9a7d2a99730e7c.jpg)
http://www.autotrader.nl/bedrijfswagen/peugeot-expert/2010/kwintsheul/7hrfc/peugeot-expert-20-hdi-dc-229-navteq-120pk-leer-nav/
Mooi! Een bus is helaas niet haalbaar. Diesel is voor mij niet te doen. Te veel wegenbelasting (ook nog eens wonende in de provincie met de hoogste wegenbelasting ) en te weinig rij km,s om uit te kunnen.
Wij zijn ook aan het kijken voor een nieuwere grotere auto..... Ik heb nu een Opel astra en de nieuwere hebben blijkbaar slechte versnelligsbakken( tussen bouwjaar 2010 en 2014 )... of je moet de 100 pk versie of de 116 pk versie pakken maar die laatste is er bijna niet tweedehands en de eerste met 100 pk vind ik net te weinig pk......
Of het word de Ford Focus station met 125 pk de ecoboost .....
Maar goed ik heb nog tijd dus rustig op zoek...
Hoeveel pk vinden jullie genoeg met een Alpha vouwwagen die ook door de bergen komt..... WW WW
Citaat van: Enidan76 op november 17, 2016, 09:07:44 AM
Mooi! Een bus is helaas niet haalbaar. Diesel is voor mij niet te doen. Te veel wegenbelasting (ook nog eens wonende in de provincie met de hoogste wegenbelasting ) en te weinig rij km,s om uit te kunnen.
LPG? Voordeliger dan diesel en gebruikt kan het al snel uit. Nadeel is dat je vaak moet tanken. En in het buitenland niet altijd makkelijk te vinden.
Kijk ook naar het merk. Een Citroen bijv. is een relatief lichte auto. Onze C4 bijv. scheelt snel een gewichtsklasse t.o.v. veel andere merken. Een VW Golf is helemaal vrij zwaar. MPV en SUV uitvoeringen zijn ook fors zwaarder. Dus duurder in belasting en verzekering.
ANWB heeft een keurige module om een trekauto te bepalen, gebruik trekauto ANWB als zoek functie.
Vermogen is leuk maar koppel is belangrijker tijdens trekken. VW is max 750 kg, max gewicht auto gaat vaak naar de 1700 kg of hoger. Koeling is altijd een hekel punt. ANWB geeft de nodige adviezen voor het rijden met aanhanger in de bergen. Dit ter voorkoming van oververhitting van motor en remmen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Mss toch eens een Kangoo, Berlingo of Doblo bekijken?
bijkomend voordeel is ook dat dit soort auto's haast niet door de veren zakken als je er een aanhanger aan hangt en ook het gewicht van de bagage kunnen ze doorgaans goed mee overweg.
zo iets als deze?
http://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/fiat/doblo-14-emotion/6473495
schuif je je portapottie en koelbox zo achterin.
(http://occasions.preuninger.nl/vehicle-images/12847847/7/1478258756/640x427/fiat-doblo-1-4-dynamic-pdc-airco)
dit is de 95pk en uit ervaring weet ik dat dat prima is. er bestaat ook een 120pk versie (turbo) maar dan moet je wat dieper in de buidel tasten. Zijn auto's met over het algemeen geen grote/echte problemen. maar wel zwaar.
Nadeel is wel dat als er ergens verhuisd gaat worden iedereen opeens je vriend is.
Citaat van: OhPeeCee op november 17, 2016, 10:08:46 AM
ANWB heeft een keurige module om een trekauto te bepalen, gebruik trekauto ANWB als zoek functie.
Vermogen is leuk maar koppel is belangrijker tijdens trekken. VW is max 750 kg, max gewicht auto gaat vaak naar de 1700 kg of hoger. Koeling is altijd een hekel punt. ANWB geeft de nodige adviezen voor het rijden met aanhanger in de bergen. Dit ter voorkoming van oververhitting van motor en remmen.
Klopt. ik had ooit een Fiorino Panorma 1.4 van 78 pk, deze had dusdanig slimme vernselingsbakverhoudingen dat ie echt met gemak mijn Knaus Südwind wegtrok. en ik kwam toen uit een 2,8 TiDIE diesel.. en was dus wel wat gewend.
edit linkje aangepast naar iets voordeliger exemplaar met iets meer km als voorbeeld
De hedendaagse turbomotoren hebben een lekker vlak koppelverkoop. Bij 1200 al een max tot zo een 4000 toeren. En toeren zorgt voor koeling, trekkracht blijft lekker constant.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Citaat van: OhPeeCee op november 17, 2016, 10:08:46 AM
ANWB heeft een keurige module om een trekauto te bepalen, gebruik trekauto ANWB als zoek functie.
Vermogen is leuk maar koppel is belangrijker tijdens trekken. VW is max 750 kg, max gewicht auto gaat vaak naar de 1700 kg of hoger. Koeling is altijd een hekel punt. ANWB geeft de nodige adviezen voor het rijden met aanhanger in de bergen. Dit ter voorkoming van oververhitting van motor en remmen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
http://www.anwb.nl/auto/trekauto/auto-als-caravantrekker
http://www.anwb.nl/auto/trekauto/caravantrekker#/merkentype
24% helling en 2x fantastisch. Tis fantastisch! :#
Citaat van: OhPeeCee op november 17, 2016, 10:45:19 AM
De hedendaagse turbomotoren hebben een lekker vlak koppelverkoop. Bij 1200 al een max tot zo een 4000 toeren. En toeren zorgt voor koeling, trekkracht blijft lekker constant.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Daarom schakel ik onze halfautomaat ook op de hand als we hellingen hebben. Anders blijft het ding schakelen en het meest efficiente toerental zoeken.
Citaat van: Yella op november 17, 2016, 09:49:34 AM
LPG? Voordeliger dan diesel en gebruikt kan het al snel uit. Nadeel is dat je vaak moet tanken. En in het buitenland niet altijd makkelijk te vinden.
Kijk ook naar het merk. Een Citroen bijv. is een relatief lichte auto. Onze C4 bijv. scheelt snel een gewichtsklasse t.o.v. veel andere merken. Een VW Golf is helemaal vrij zwaar. MPV en SUV uitvoeringen zijn ook fors zwaarder. Dus duurder in belasting en verzekering.
Lpg heb ik toen ik mijn ford focus c max kocht naar gekeken. Ik tank hier net over de grens voor tussen de 1,28 en 1,34 de liter benzine (95). Zelfs dan moet ik best wat km maken.
Super dat jullie zo meedenken en linkjes plaatsen.
Citaat van: Enidan76 op november 17, 2016, 04:36:41 PM
Lpg heb ik toen ik mijn ford focus c max kocht naar gekeken. Ik tank hier net over de grens voor tussen de 1,28 en 1,34 de liter benzine (95). Zelfs dan moet ik best wat km maken.
Super dat jullie zo meedenken en linkjes plaatsen.
Tja, ik tank hier LPG voor 51 cent per liter. 1 op 15 met het Sparky en slechts 5 euro extra houderschapsbelasting per maand extra. Maak wel 30.000 km per jaar. Reken maar uit.
En kijk om je heen als je ergens bent, doe je vanzelf ideeen op over wat voor auto je handig lijkt. Google is zeer handig voor kosten uitzoeken e.d. Op autoverkoopsite's zie je snel genoeg wat gewicht en verbruik is. Kun je meteen de belasting uitrekenen.
Citaat van: Yella op november 17, 2016, 12:51:25 PM
Daarom schakel ik onze halfautomaat ook op de hand als we hellingen hebben. Anders blijft het ding schakelen en het meest efficiente toerental zoeken.
De automaat, 8 traps, van BMW is subliem :#, in de cruise control berg af is gewelding :J. Eerst schakelt de automaat zelf terug, gaat het nog te snel dan trapt de automatiek ook nog even op de rem. Maar de cruise control blijft wel op de ingestelde snelheid. Moest wel ontzettend wennen eraan, je moet er vertrouwen in krijgen.
Wil je dat niet, deze automatiek, dan neemt de bestuurder het over door de bak op de hand te nemen, schakelen met flippers of de pook, en remmen met je voetje.
Citaat van: OhPeeCee op november 17, 2016, 06:55:47 PM
De automaat, 8 traps, van BMW is subliem :#, in de cruise control berg af is gewelding :J. Eerst schakelt de automaat zelf terug, gaat het nog te snel dan trapt de automatiek ook nog even op de rem. Maar de cruise control blijft wel op de ingestelde snelheid. Moest wel ontzettend wennen eraan, je moet er vertrouwen in krijgen.
Wil je dat niet, deze automatiek, dan neemt de bestuurder het over door de bak op de hand te nemen, schakelen met flippers of de pook, en remmen met je voetje.
Die kende ik nog niet. Niet getest ook eigenlijk of de C4 ook zelf remt. Toch eens proberen. Want het onding trapt wel zonder pardon zelf op de rem na een stukje als je zonder gordel rijdt en het gepiep negeert. Rare ervaring. Het schakelen met de flippers vind ik wel handig. Mijn vrouw weer niet, die rijdt altijd automaat.
Bij BMW is dat een optie, cruise control met remfunctie. Heb je de wagen 2de hands gekocht, wist eerst niet wat dat inhield, nu wel. Bij het remmen gaan ook de remlichten aan. Met de vw erachter houd ik het liefst het heft zelf in handen, berg af staat de bak manueel in 3 of 4, ligt eraan hoe stijl het is. Geen vouwwagen dan mag de automatiek het uitzoeken. Wel oppassen met haarspeldbochten, 60 ingesteld dan ga je dus ook met 60 door die bocht, moet je een groot hart hebben (en niks om je banden geven).
Zelf remmen is meestal onderdeel van adaptieve cruise control waarbij de auto zelf afstand kan houden.
Adaptief is deze niet, nog een duurdere optie.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
acc heb ik op de golf ideaal.
icm dsg werkt het van 0 t/m 160kmh
remt automatisch bij file.
ziet eerder dat auto's lanzamer rijden dan jezelf.
Onze C4 is van 2012, volgens mij net niet jong genoeg voor die snufjes. Vind het prima zo het nu gaat. En vind het toch wel prettig om zelf het heft in handen te houden op hellingen. Volgende auto zal het wel geen keus meer zijn, maar redelijk standaard.
Ik heb wel adaptieve CC op mijn bmw, auto is 10 jaar oud dus een van de eerste systemen.
Het is even wennen en vooral leren anticiperen wanneer de auto gaat remmen (voor een afdraaiende voorganger of zo).
Is een van de eerste systemen dus niet heel erg geavanceerd maar vooral op de snelweg werkt het erg goed.
Binnendoor raakt hij de voorganger in een bocht wel eens kwijt waardoor hij gas gaat geven en vervolgens weer een remingreep moet doen als hij in zicht komt.
Laatst in een nieuwe 5 serie meegereden die dat ook heeft en dan zie wat voor vooruitgang daar is geboekt qua camera's/radars en software.
Leuke optie, was niet perse noodzakelijk geweest :)
Citaat van: Dolfontour op november 17, 2016, 09:47:05 AM
.....Of het word de Ford Focus station met 125 pk de ecoboost .....
Maar goed ik heb nog tijd dus rustig op zoek...
Hoeveel pk vinden jullie genoeg met een Alpha vouwwagen die ook door de bergen komt..... WW WW
Ik las net waarom jullie op zoek gaan naar een grotere auto... Gefeliciteerd! Wij rijden alweer 4jaar met een Ford Focus ecoboost (100pk versie). Het is natuurlijk geen strepentrekker maar er is ruim voldoende trekkracht om de bergen op te komen, ook met de VW erachter. Als je serieus interesse in deze auto hebt check dan ook focusclub.nl, een actief forum waar je veel info kunt vinden en evt. vragen kunt stellen. De 1.0 ecoboost kent weinig problemen. Het koelsysteem is het zwakke punt van dit model. De temperatuur sensor zit te hoog waardoor deze niet meer werkt als je koelwater verliest en de motor warmloopt. En laat er nu net een serie zijn waarbij er een slangetje van het koelwater kon knappen... Check in (bij een occasion) in ieder geval of het slangetje op tijd vervangen is.
Citaat van: Yella op november 17, 2016, 09:49:34 AM
...Een Citroen bijv. is een relatief lichte auto. Onze C4 bijv. scheelt snel een gewichtsklasse t.o.v. veel andere merken. Een VW Golf is helemaal vrij zwaar....
Echt? Als ik op autoweek.nl kijk naar een C4 uit 2012 en een Golf 5d uit hetzelfde jaar dan is de C4 zwaarder dan de Golf...
Citaat van: PenH op november 19, 2016, 11:10:25 AMEcht? Als ik op autoweek.nl kijk naar een C4 uit 2012 en een Golf 5d uit hetzelfde jaar dan is de C4 zwaarder dan de Golf...
Geen idee of Autoweek de juiste gegevens heeft en welke, maar via Autotrader kom ik er op dat de C4 lichter is, ook via RDW. En daar kloppen in ieder geval de gegevens met wat er op ons kenteken staat. 1180 kg. De Golf weegt overigens 1218 kg volgens Autotrader en rDW. Ze vallen dus wel in dezelfde gewichtsklasse. Toen ik vorig jaar zocht naar een Automaat kwam ik alleen maar auto's zwaarder dan 1250 kg tegen, ook de Golf. Het standaard gewicht van de C4 is 1180 kg, evenals onze half automaat. En daar zit ook meteen het verschil, want een uitvoering met de standaard automaat is inderdaad een stuk zwaarder, boven de 1250 kg. Dat geldt waarschijnlijk voor alle auto's, maar heb ik me niet in verdiept. Mijn zoektocht was naar een zo laag mogelijk gewicht, scheelt weer in belasting. De half automaat van de C4 is een gewone 6 bak met een electrisch bediende koppeling, die naar keuze automatisch om met de hand kan worden geschakeld. Daardoor komen auto's met dit soort versnellingsbak gunstiger uit de testen vanwege een lager gewicht en dus in principe een lager verbruik. In elk geval de C4.
Citaat van: Yella op november 19, 2016, 12:13:46 PM
Geen idee of Autoweek de juiste gegevens heeft en welke, maar via Autotrader kom ik er op dat de C4 lichter is, ook via RDW. En daar kloppen in ieder geval de gegevens met wat er op ons kenteken staat. 1180 kg. De Golf weegt overigens 1218 kg volgens Autotrader en rDW. Ze vallen dus wel in dezelfde gewichtsklasse. Toen ik vorig jaar zocht naar een Automaat kwam ik alleen maar auto's zwaarder dan 1250 kg tegen, ook de Golf. Het standaard gewicht van de C4 is 1180 kg, evenals onze half automaat. En daar zit ook meteen het verschil, want een uitvoering met de standaard automaat is inderdaad een stuk zwaarder, boven de 1250 kg. Dat geldt waarschijnlijk voor alle auto's, maar heb ik me niet in verdiept. Mijn zoektocht was naar een zo laag mogelijk gewicht, scheelt weer in belasting. De half automaat van de C4 is een gewone 6 bak met een electrisch bediende koppeling, die naar keuze automatisch om met de hand kan worden geschakeld. Daardoor komen auto's met dit soort versnellingsbak gunstiger uit de testen vanwege een lager gewicht en dus in principe een lager verbruik. In elk geval de C4.
Ik had naar handgeschakeld gekeken, automaten zijn inderdaad vaak wat zwaarder. Dan is het gewicht natuurlijk ook afhankelijk van het type motor. Als ik rond de 120pk zoek is er niet veel verschil in de (opgegeven!) gewichten, beide onder de 1250kg en dus in dezelfde klasse. Een Opel Astra automaat (1.4) zit al op 1353kg. Da's pas zwaar...
mijn golf weeg 1151kg en dat met dsg automaat
jammer wel van die ene kilo.
zonder automaat weegt hij 1130 dacht ik
Citaat van: spikehome op november 19, 2016, 03:36:14 PM
mijn golf weeg 1155 en dat met dsg automaat
zonder automaat weegt hij 1130 dacht ik
Mijn Golf weegt 1520kg met automaat ::)
(en accupakket)
Onze C4 is een 1.6 HDI. Maar het gekke is dat de 1.6 benzine uitvoering hetzelfde gewicht heeft. En verder hangt het van nog wat zaken af. Wel of geen reservewiel bijv. En alle luxe en extra dingen die men er soms op heeft. Dus lastig vergelijken.
Citaat van: KlapJoeri op november 19, 2016, 03:39:55 PM
Mijn Golf weegt 1520kg met automaat ::)
(en accupakket)
Ja belachelijk die GTE met zo een lage bijtelling.
En geen lease rijder die hem aan het stroom legt.:)16]
Overigens is die van myoj gewoon een privé auto.
Citaat van: spikehome op november 20, 2016, 09:24:45 AM
Ja belachelijk die GTE met zo een lage bijtelling.
En geen lease rijder die hem aan het stroom legt.:)16]
Overigens is die van myoj gewoon een privé auto.
Inderdaad. Hybride lijkt wel een soort van toverwoord. Ik heb het idee dat je net snel zat wordt om je auto iedere dag aan de kabel te leggen als je veel rijdt. Maar misschien een kwestie van wennen. En zolang de werkgever bij de leasebakken de brandstof betaalt is er ook weinig motivatie om electrisch te rijden. Maar dat is mijn mening.
Citaat van: spikehome op november 20, 2016, 09:24:45 AM
Ja belachelijk die GTE met zo een lage bijtelling.
En geen lease rijder die hem aan het stroom legt.:)16]
Jawel hoor, op de zaak of bij openbare laadpalen hang ik hem trouw aan de stekker.
Thuis is het een ander verhaal omdat ik die kWh's niet vergoed krijg. Zodra dat wel het geval is laad ik ook thuis op!
Inderdaad is het een kwestie van wennen om steeds dat laadsnoer te moeten aan- en afkoppelen. Al snel weet je niet beter.
Ik maak er een beetje een sport van om zo weinig mogelijk benzine te tanken, is voor de leuk EN goed voor het milieu.
Citaat van: KlapJoeri op november 20, 2016, 02:07:41 PM
Jawel hoor, op de zaak of bij openbare laadpalen hang ik hem trouw aan de stekker.
Thuis is het een ander verhaal omdat ik die kWh's niet vergoed krijg. Zodra dat wel het geval is laad ik ook thuis op!
Inderdaad is het een kwestie van wennen om steeds dat laadsnoer te moeten aan- en afkoppelen. Al snel weet je niet beter.
Ik maak er een beetje een sport van om zo weinig mogelijk benzine te tanken, is voor de leuk EN goed voor het milieu.
Het hangt helemaal af van de persoon en je principes. Heb je het ding met lekker lage bijtelling om zo goedkoop mogelijk te rijden, of doe je het uit principe.
Ik zou het ook willen, maar zal het dan zelf moeten financieren.
Citaat van: KlapJoeri op november 20, 2016, 02:07:41 PM
Jawel hoor, op de zaak of bij openbare laadpalen hang ik hem trouw aan de stekker.
Thuis is het een ander verhaal omdat ik die kWh's niet vergoed krijg. Zodra dat wel het geval is laad ik ook thuis op!
Inderdaad is het een kwestie van wennen om steeds dat laadsnoer te moeten aan- en afkoppelen. Al snel weet je niet beter.
Ik maak er een beetje een sport van om zo weinig mogelijk benzine te tanken, is voor de leuk EN goed voor het milieu.
Wanneer je deze auto van de zaak rijdt is het wel heel vreemd dat je werkgever je kWh van thuis niet vergoed tenslotte heeft hij de normale brandstof wel altijd betaald dus waarom nu de kWh niet?
Ps Toyota heeft de oudste hybride auto's volgens mij, je tankt gewoon en de generator wekt de accu op , bij het remmen etc wordt de vrijgekomen energie ook terug in de accu gestopt. De gebruikers geven aan dat dit tov benzine zo'n 1 liter op 100km scheelt
Citaat van: Hemertje op november 20, 2016, 04:10:05 PMPs Toyota heeft de oudste hybride auto's volgens mij, je tankt gewoon en de generator wekt de accu op , bij het remmen etc wordt de vrijgekomen energie ook terug in de accu gestopt. De gebruikers geven aan dat dit tov benzine zo'n 1 liter op 100km scheelt
Zijn hier bewijzen uit de praktijk van? want om energie op te wekken bij het remmen, moet je toch veel afremmen. en heel veel zakelijke auto's rijden toch veel op de snelweg.
zie de website: http://werkelijkverbruik.nl/default.aspx
selecteer de Toyota Yaris 5 deurs en zie de vergelijken tussen benzine en hybride
let op, de hybride is wel gelijk een automaat uitvoering
Citaat van: Yella op november 20, 2016, 06:50:56 PM
want om energie op te wekken bij het remmen, moet je toch veel afremmen.
Da's mooi! Dan maar met de voet op de rem en gas geven gelijktijdig.
Want dan wekken we de meeste energie op.
Alleen jammer dat er verdwijnt in warmte en niet in bewegingsenergie.
Best leuk al die oplaadbare auto's maar ik ben nog geen camping tegen gekomen waar ik mijn auto aan de oplaadpaal kan zetten. En of het nou aan het reguliere 220 paaltje van de camping kan is nog maar de vraag. Dus dat word 3 weken op peut rijden.
Ik vind het allemaal veel te omslachtig en het wordt gewoon tijd dat men een echt alternatief vind voor diesel en benzine want al dat electrische gedoe is leuk maar geen echte oplossing aangezien stroom ook opgewekt moet worden en accu's weer geproduceerd en gerecycled moeten worden.
Daarnaast heeft het ook voor de veiligheid bij aanrijdingen nog wel wat nadelige eigenschappen door de accu's in de bodemplaat en de meters extra stroomkabels die er lopen naar de electra motoren. Het is voor de hulpdiensten een grote hindernis extra om passagiers te kunnen bevrijden.
het wachten is op waterstof m.i. Met stroom heb ik nog steeds niet genoeg actieradius...
Citaat van: PenH op november 19, 2016, 11:10:25 AM
Ik las net waarom jullie op zoek gaan naar een grotere auto... Gefeliciteerd! Wij rijden alweer 4jaar met een Ford Focus ecoboost (100pk versie). Het is natuurlijk geen strepentrekker maar er is ruim voldoende trekkracht om de bergen op te komen, ook met de VW erachter. Als je serieus interesse in deze auto hebt check dan ook focusclub.nl, een actief forum waar je veel info kunt vinden en evt. vragen kunt stellen. De 1.0 ecoboost kent weinig problemen. Het koelsysteem is het zwakke punt van dit model. De temperatuur sensor zit te hoog waardoor deze niet meer werkt als je koelwater verliest en de motor warmloopt. En laat er nu net een serie zijn waarbij er een slangetje van het koelwater kon knappen... Check in (bij een occasion) in ieder geval of het slangetje op tijd vervangen is.
Echt? Als ik op autoweek.nl kijk naar een C4 uit 2012 en een Golf 5d uit hetzelfde jaar dan is de C4 zwaarder dan de Golf...
Jij hebt een station of een hatchback daar ben ik ook nog tussen te twijfelen , mijn vrouw vind hatchback groot genoeg ik vind het toch wle makkelijk groter.... Vrouwen nemen veel spulletjes mee.....Laat staan als ik een dochtertje krijg :> :>
een auto is zelden groot genoeg :# alhoewel, in de Alhambra hielden we ruimte over, en de kids op stoel 6 en 7 geeft ook rust tijdens het rijden, maar brandstof en onderhoud deden die auto de das om voor mij. Ik rijdt liever iets milieuvriendelijker. p.s. mijn Althea XL rijdt 5,2 liter per 100 km veel zuiniger dan op werkelijkverbruik.nl of hoe heet die site wordt weergegeven, is ook een kwestie van rijstijl. Ik rijdt dagelijks minimaal 60 kilometer file.... dus dat is ook niet gunstig...
Citaat van: KenJo op november 21, 2016, 09:06:49 AM
Best leuk al die oplaadbare auto's maar ik ben nog geen camping tegen gekomen waar ik mijn auto aan de oplaadpaal kan zetten. En of het nou aan het reguliere 220 paaltje van de camping kan is nog maar de vraag. Dus dat word 3 weken op peut rijden.
Bij wat NL campings wel (Beerse Bulten geloof ik) en als je 16A hebt, kan je met een normale lader gewoon laden (duurt wel even).
Citaat van: boswachter op november 21, 2016, 02:13:30 PM
het wachten is op waterstof m.i. Met stroom heb ik nog steeds niet genoeg actieradius...
Dacht ik vroeger ook, maar ik zie het niet gebeuren. Accutechnologie is al weer zoveel verbeterd. Met de huidige LiPo batterijen kom je alweer veel verder. Kijk bv. naar de Tesla's. Het gaat allemaal om de hoeveelheid energie per massa/volume.
Citaat van: Dolfontour op november 21, 2016, 02:37:57 PM
Jij hebt een station of een hatchback daar ben ik ook nog tussen te twijfelen , mijn vrouw vind hatchback groot genoeg ik vind het toch wle makkelijk groter.... Vrouwen nemen veel spulletjes mee.....Laat staan als ik een dochtertje krijg :> :>
Geen twijfel mogelijk.. Neem de station! Zeker in het begin sleep je voor die kleine enorm veel zooi mee, campingbedje, kinderwagen, allerhande verschoonspullen, speeltjes, noem maar op. En dan heb ik het nog niet eens over kamperen... Het is gewoon veel fijner als de kinderwagen samen met een kratje boodschappen en andere spullen makkelijk achterin kan zetten. Bij de station schuif je de boel zo naar binnen, bij de hatchback moet je de spullen in een soort bak tillen.
Citaat van: Enidan76 op november 10, 2016, 06:09:29 PM
Door omstandigheden op zoek naar een andere auto. .....
En? Al iets gevonden?
Wij pruttelen al 9 jaar met een Zwitsers Zakmes (Berlingo/Partner). Autootje kan werkelijk alles; 5 volwassen passen er in met bagage of met z'n tweetjes en je hele huis mee, rijdt 1 op 10 op LPG en qua onderhoud nog nooit zo'n goedkope auto gehad. Nu na net 320.000 km wel wat rammeltjes en dingetjes. Oja, er kunnen 5 wildwater kajaks op het dak of een grote canadees. Trekt met z'n 100pk moeiteloos een klapper, kleine caravan, aanhanger met tegels of een boten trailer. Helaas is het niet de stilste auto.
Citaat van: PenH op december 06, 2016, 10:04:24 PM
En? Al iets gevonden?
Ja gisteren een andere auto gekocht. Een kia ceed sw.
Citaat van: Enidan76 op december 10, 2016, 01:50:04 PM
Ja gisteren een andere auto gekocht. Een kia ceed sw.
Gefeliciteerd! Kennissen van ons trekken er zonder problemen een caravan mee dus dat gaat met een klapper helemaal goed komen.
Wel naar het trekgewicht gekeken? Want een jaar of 5 geleden kijken wij voor een nieuwe en bleek dat het nieuwe model aanzienlijk minder mocht trekken dan het oude model. Iets met de 6 versnellingsbak volgens de verkoper.
Citaat van: Yella op december 11, 2016, 12:17:13 PM
Wel naar het trekgewicht gekeken? Want een jaar of 5 geleden kijken wij voor een nieuwe en bleek dat het nieuwe model aanzienlijk minder mocht trekken dan het oude model. Iets met de 6 versnellingsbak volgens de verkoper.
Ja hij is van 2007 en mag 1200kg trekken. 5 bak versie nog.
Nou is dat trekgewicht voor een vouwwagen niet echt relevant ;)
Citaat van: meeder op december 13, 2016, 01:29:55 PM
Nou is dat trekgewicht voor een vouwwagen niet echt relevant ;)
In de meeste gevallen toch een 750 kg. Als je auto dat niet mag trekken is er een probleem.
Ja ok maar de gemiddelde B of C segmenter zal daar wel onder vallen denk ik zo (uitzonderingen daargelaten).
Citaat van: meeder op december 13, 2016, 07:28:41 PM
Ja ok maar de gemiddelde B of C segmenter zal daar wel onder vallen denk ik zo (uitzonderingen daargelaten).
Altijd opletten, want steeds meer ECO auto's mogen soms maar 500 kg trekken. Ontdekte dat vorig jaar bij onze zoektocht naar een Citroen C4. Op papier dezelfde auto's hebben soms verschillende specs wat betreft trekgewicht. De dealer kon me er geen antwoord op geven. daarom kijk ik altijd op RDW en zoek ik het kenteken op. Tenslotte is dat bindend en bepaald door de RDW wat de auto mag trekken. We hebben nu een C4 van hetzelfde bouwjaar en motor die wel 1550 kg mag trekken. Die andere slechts 500 kg, niet genoeg dus voor een vouwwagen.
Die ECO auto's sterven gelukkig weer uit door de nieuwe bijtellingsregels.