Leuk om te melden is dat wij afgelopen zomer?? door noord Noorwegen getrokken hebben.
Op de autobahn van Osnabruck naar Bremen/Hamburg zijn wij, ondanks de tempo 100 ontheffing, toch door de politie aangehouden.
Naast controle papieren en verzekeringen werden ook de schokdempers, antislipkoppeling en de banden gecontroleerd.
Dankzij de 2 jaarlijkse BOVAG onderhoudsbeurt waren, met uitzondering van de reserveband, de banden vervangen omdat deze productiejaar 2009 hadden.
Wij zijn met een waarschuwing, te oude reserveband en geen NL Eurovignet op de vouwwagen, er vanaf gekomen.
Kort geleden bij de aanschaf van een nieuwe auto heb ik een witte kentekenplaat met NL Eurovignet https://www.wittekentekenplaat.nl/shopexd.asp?id=15 erop aangeschaft.
Deze komt niet voor bij https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Soorten-kentekenplaten-.aspx
Wie kan mij vertellen of ik nu wel of niet strafbaar ben bij het voeren van deze kentekenplaat op mijn vouwwagen en fietsendrager?
Naar mijn mening witte kenteken plaat met witte nl sticker er op zou goed moeten zijn.
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Hoe ziet die plaat er dan uit? op bedoelde site zie ik geen voorbeeld. Ze kunnen je wel alles wijs maken. Heb ook nog nooit een witte kentekenplaat gezien met NL of euro teken er op.
Volgens mij bestaat er geen officiële witte plaat met euro vignet...
Waarom worden die anders niet standaard uitgegeven!?
Volgens mij mag je die platen niet voeren. Alleen de gewone witte met zwarte letters en een NL sticker op de vouwwagen.
Ik heb dat ooit eens uitgezocht bij de RDW (ik vond zo'n witte plaat met een eurosticker er op ook wel mooi). Antwoord was helder: een witte plaat met eurosticker komt niet voor in het lijstje met goedgekeurde platen en dus maak je kans op een bekeuring. Een geheel witte plaat met zwarte letters/cijfers en een NL sticker op de kar voorkomt bekeuringen.
Volgens mij is hier al eerder over gedebatteerd op het forum en was de uitkomst ook dat er officieel geen witte kentekenplaat is met eurovignet.
Ik heb het bedrijf een bericht je gestuurd of het toegestaan is om de witte kentekenplaat met NL/EURO aanduiding te voeren.
Zodra ik antwoord heb zal ik dat hier melden
Ik heb nog steeds een extra plaat nodig omdat de plaat die we hebben vast zit aan de klapper.
Op alles wat ik aan mijn trekhaak kan hangen heb ik kentekenplaat klemmen zitten. Die kosten ongeveer €6,- en kunnen altijd mee. Is volgens mij makkelijker en goedkoper dan 2 of 3 extra kentekenplaten. En als er dan een andere auto komt heb ik weer maar 1 nieuwe plaat nodig. En als iemand mijn aanhanger wilt lenen kan zijn plaat daar heel makkelijk op.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Citaat van: Theu op november 14, 2016, 07:08:56 PM
Op alles wat ik aan mijn trekhaak kan hangen heb ik kentekenplaat klemmen zitten. Die kosten ongeveer €6,- en kunnen altijd mee. Is volgens mij makkelijker en goedkoper dan 2 of 3 extra kentekenplaten.
Klopt had ik op de vorige klapper ook zitten. Maar de klapper leverancier heeft deze vast gezet en vind ik op zich prima. De plaat kan er niet zo 123 afgehaald worden als we onderweg geparkeerd staan of er afvallen tijdens het rijden.
Een 2e plaat kost rond de 15 euro dat gaat nog wel.
Om dit te voorkomen heb ik vorig jaar juist een nieuwe plaat gekocht met een blauwe NL-Sticker.
Tot op heden geen problemen ondervonden hiermee.
Geen problemen gehad tot nu toe.
Dan hebben jullie tot nu toe geluk gehad. Als je zo'n diender treft als FiPe ben je wel het haasje...
Volgens mij voldoe je hiermee volledig aan de eisen!
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Dit is volgens mij inderdaad een incorrecte plaat. Ik denk niet dat je er mee of erom van de weg gehaald zult worden, maar bij zo'n algehele verkeerscontrole waar politie, belasting, douane en RDW bij betrokken zijn ben je denk ik wel degelijk het haasje. Maar ja. Hoe vaak komt dat voor.
@mars, waar is die sticker 130 voor?
Zo'n witte plaat met blauw NL vignetje ziet er mooi uit. Die blauwe stickers zijn wel los te koop, maar toegestaan is het officieel niet vertelde onze lokale kentekenplaat boer.
Voor een te fanatieke agent die met verkeerde been uit bed is gestapt of zijn taak ietwat te serieus neemt vast een reden voor een bekeuring.
Leuk dat 130 km per uur vignet, lekker blazen over de peage, was het maar weer zover....
Ik hou het wel op mijn " normale" witte op de fietsdrager. Want wat ik wil doen is al niet helemaal " fris" . Volgens sommige regeltjes mag een fietsdrager alleen worden gebruikt waar het voor is gemaakt. Ik ga er een Alutec kist op zetten, degelijk bevestigd omdat ik uiteraard geen trammelant onderweg wil. Zo weinig mogelijk aanleiding voor nadere controle door oom/tante agent.
Citaat van: Jos Montana op november 14, 2016, 09:00:03 PM
Volgens mij voldoe je hiermee volledig aan de eisen!
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Helaas, deze plaat komt niet voor in het rijtje goedgekeurde kentekenplaten en voldoet daarmee niet aan de eisen. Hoe mooi ze er ook uit zien.
Als je zin in een discussie met een Duitse Polizei agent die nog nooit van flexibiliteit gehoord heeft, of met een Franse Gendarmerie die geen woord Engels of andere taal spreekt dan is dit nummerbord met blauwe sticker een mooie aanleiding.
Wil je zo min mogelijk opvallen, zoals Yella terecht stelt, doe dan gewoon wat men verwacht.
Citaat van: Spiegelbeeld op november 15, 2016, 10:09:02 AM
Wil je zo min mogelijk opvallen, zoals Yella terecht stelt, doe dan gewoon wat men verwacht.
Yep. En ik ga zelfs zo ver dat ik op de 30 jaar oude fietsdrager de oude ronde achterlichtjes heb vervangen door moderne met mistlicht en achteruitrijlicht. Alles om zo min mogelijk op te vallen. Want ik heb zeker geen trek in discussies onderweg. je trekt toch aan het kortste eind. of staat op zijn minst urenlang stil langs de snelweg.
Ik heb in het verleden zelf een kast gemaakt bovenop een oude fietsendrager. En daarmee half Europa door gereden. Deze had ik zo hoog gemaakt als de auto waar hij op stond. Nooit een probleem mee gehad.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Als het er net en degelijk uit ziet alsof het zo hoort zal het wel loslopen denk ik.
En om even op de witte kentekenplaat terug te komen. Is er eigenlijk ook een verplichting om op een fietsendrager een NL sticker te plakken?
Heb ik nog nooit gezien. Er is meestal ook niet veel ruimte voor. Er is wel net een topic geopend met een interesse peiling voor hele mooie NL stickers... :)6]
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Die sticker heb ik al. Kan ik er ook op plakken.
Hmmm....
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De kentekenplaat inclusief blauw NL vignet is inderdaad niet geldig.
Voor in het buitenland heb je officieel een witte plaat op je aanhanger nodig EN een ovale NL sticker.
nu zie je ook wel eens gele ovale NL stickers, waar zijn die voor bedoelt?
Los van omzet voor de ondernemer? Ze kleurden beter bij de gele nummerplaten. Vroeger, toen we nog geen blauw stukje op de nummerplaten hadden.
Citaat van: Theu op november 15, 2016, 07:48:39 PM
Hmmm....
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De Alutec kan ook open en dicht klappen.... :#
Maar zag de sticker inderdaad ook liever ergens anders op. Maar voorlopig ff niet.
Citaat van: Yella op november 16, 2016, 01:05:47 PM
De Alutec kan ook open en dicht klappen.... :#
Maar zag de sticker inderdaad ook liever ergens anders op. Maar voorlopig ff niet.
Haha...
Dat weten we. Jullie hebben een andere, mooie, keuze gemaakt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Citaat van: Theu op november 16, 2016, 01:07:21 PM
Haha...
Dat weten we. Jullie hebben een andere, mooie, keuze gemaakt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Inderdaad. Over 5 weken daar lekker naar toe voor een dag of 10. fietsdrager met witte kentekenplaat achterop met de Alutec en een NL klapsticker. Grotere kans op een witte kerst, heeft daar al gesneeuwd vorige week.
Citaat van: Gait op november 15, 2016, 03:55:09 AM
@mars, waar is die sticker 130 voor?
Die hebben we ooit eens als grap gemaakt.
Overigens heb ik van het bedrijf "nog" geen reactie mogen ontvangen op mijn vraag. Misschien zijn ze wel bang dat ik van de RDW ben :#
Toch maar even een officiele NL sticker besteld voor naast de witte kentekenplaat op de fietsdrager. Had een gele en heb geen idee of die wel zijn toegestaan. Meteen maar 1 extra besteld voor de aanhanger die in Hongarije staat, zit ook niks op.
Ik heb laatst een nummerplaat met naam tekst gekocht voor op me vrachtwagen en die zei dat alleen originele nederlandse platen die officieel zijn uitgegeven een nl sticker mogen hebben... ( en dan geen losse sticker maar officieel in de plaat)...
Daarom zijn er ook geen witte platen te koop met die officiele sticker.....( omdat dat niet mag)....
Citaat van: Dolfontour op november 17, 2016, 09:51:08 AMDaarom zijn er ook geen witte platen te koop met die officiele sticker.....( omdat dat niet mag)....
Maar wat bedoel je precies met "officiële sticker".
Hoe niet-officieel is deze sticker anders dan dat deze plaat niet aan de RDW eisen voldoet?
https://www.kentekenmaken.nl/witte-kentekenplaat.html
Bestel die plaat maar dit is een losse sticker die er is opgeplakt dit mag officieel niet( heb ik me laten vertellen)....
Als het in de plaat is gedrukt wat bij de gele officielle nummerplaat mag wel maar daar heb je alleen gele van..
Bedankt voor alle input.
Ik ga de kentekenplaathouder vervangen door een houder waarin de kentekenplaat makkelijk te verwisselen is.
Ik waag het volgende seizoen er maar op zodra ik buiten de Nederlandse grens ben de officiële witte kentekenplaat te vervangen met het NL vignet voorziene witte kentekenplaat.
Buiten Nederland ben ik tenslotte een toerist die alleen Nederlands (en Engels zo het mij uitkomt) spreek.
N.B.
Van BOVAG vernomen dat ik nergens strafbaar ben met een auto/aanhanger band ouder dan 6 jaar (Te weinig profieldiepte weer wel).
Het advies, uit veiligheidsoverweging, is iedere 6 jaar de banden zowel van de auto als aanhanger te vervangen.
De Duitse politie had mij kunnen bekeuren voor te hard rijden indien de banden onder de vouwwagen ouder dan 6 jaar waren dit omdat daarmee niet aan de tempo 100 vignet eisen voldaan wordt.
Is ook logisch dat dat stickers zijn want als jij een nieuwe officielle plaat nodig hebt moet je kentekenbewijs meenemen en oude plaat inleveren mocht je die nog hebben anders krijg je een 1 op je nieuwe plaat te staan.
Dus ook de gele platen die je bij die link van jou zou bestellen zijn stickers.......
Citaat van: FiPe op november 17, 2016, 10:26:56 AM
Bedankt voor alle input.
Ik ga de kentekenplaathouder vervangen door een houder waarin de kentekenplaat makkelijk te verwisselen is.
Ik waag het volgende seizoen er maar op zodra ik buiten de Nederlandse grens ben de officiële witte kentekenplaat te vervangen met het NL vignet voorziene witte kentekenplaat.
Buiten Nederland ben ik tenslotte een toerist die alleen Nederlands (en Engels zo het mij uitkomt) spreek.
N.B.
Van BOVAG vernomen dat ik nergens strafbaar ben met een auto/aanhanger band ouder dan 6 jaar (Te weinig profieldiepte weer wel).
Het advies, uit veiligheidsoverweging, is iedere 6 jaar de banden zowel van de auto als aanhanger te vervangen.
De Duitse politie had mij kunnen bekeuren voor te hard rijden indien de banden onder de vouwwagen ouder dan 6 jaar waren dit omdat daarmee niet aan de tempo 100 vignet eisen voldaan wordt.
Geen dank WW
Citaat van: Dolfontour op november 17, 2016, 10:24:29 AM
Bestel die plaat maar dit is een losse sticker die er is opgeplakt dit mag officieel niet( heb ik me laten vertellen)....
Als het in de plaat is gedrukt wat bij de gele officielle nummerplaat mag wel maar daar heb je alleen gele van..
Ah, dat had ik niet begrepen. Dus ze sturen een stickertje mee
Er is denk ik wel een verschil tussen niet geldig en niet toegestaan.
Het zal misschien niet verboden zijn om de witte plaat met de sticker te gebruiken, zolang de witte plaat zonder sticker maar op de achterzijde aanwezig is. :#
Citaat van: FiPe op november 17, 2016, 10:26:56 AM
Ik waag het volgende seizoen er maar op zodra ik buiten de Nederlandse grens ben de officiële witte kentekenplaat te vervangen met het NL vignet voorziene witte kentekenplaat.
Wat is het voordeel van het wisselen van kentekenplaten bij de grens? In het buitenland loop je nog steeds het risico een bekeuring op te lopen... Waarom niet gewoon een witte plaat met een NL sticker elders op de kar?
Wij hadden op de Zambezi ook gewoon een normale NL sticker, zelfs één van het officiële formaat.
Dat gedoe met illegale platen lijkt mij niet echt zinvol. Het nut ontgaat mij een beetje.
Op zichzelf is het natuurlijk te gek dat je binnen de EU nog met een NL stickertje moet rijden. Maar ja dat is wel weer in lijn met alle tolvignetten die je weer voorop moet plakken. Dat noemen ze voorruitgang
Citaat van: FiPe op november 17, 2016, 10:26:56 AM
Bedankt voor alle input.
Ik ga de kentekenplaathouder vervangen door een houder waarin de kentekenplaat makkelijk te verwisselen is.
Ik waag het volgende seizoen er maar op zodra ik buiten de Nederlandse grens ben de officiële witte kentekenplaat te vervangen met het NL vignet voorziene witte kentekenplaat.
Buiten Nederland ben ik tenslotte een toerist die alleen Nederlands (en Engels zo het mij uitkomt) spreek.
N.B.
Van BOVAG vernomen dat ik nergens strafbaar ben met een auto/aanhanger band ouder dan 6 jaar (Te weinig profieldiepte weer wel).
Het advies, uit veiligheidsoverweging, is iedere 6 jaar de banden zowel van de auto als aanhanger te vervangen.
De Duitse politie had mij kunnen bekeuren voor te hard rijden indien de banden onder de vouwwagen ouder dan 6 jaar waren dit omdat daarmee niet aan de tempo 100 vignet eisen voldaan wordt.
Of het nou zo verstandig is om de kentekenplaathouder te vervangen voor een versie waar je de plaat makkelijk kan vervangen is nog maar de vraag. Ik wil niet de wijsneus uithangen maar kentekenplaten jatten ze graag om er vervolgens allerlei dingen mee te doen die volgens de wet niet mogen. Persoonlijk zit ik daar niet op te wachten en is in mijn ogen voorkomen beter dan genezen. Ik zou de goede en volgens de wet goedgekeurde plaat (dus wit zonder NL sticker) gewoon vast zetten met popnagels en de NL-sticker ergens aan de achterzijde van de klapper plakken. Maar goed zo ben ik :)
En wat betreft die banden..... de BOVAG-info klopt. Je kan gerust met 6 jaar oude banden rijden, dat is geen enkel probleem in Nederland. Een gebrek aan bandenprofiel en/ of het zichtbaar zijn van het karkas van een band is hier pas strafbaar. Maar besef wel dat banden een grens hebben en die grens moet je wel op tijd zien anders heb je een klapband en bij een aanhanger is dat best wel een dingetje....
Maar als je simpelweg even rekent: een band kost va. de 80 euro in het geval van een klapper dus globaal tussen de 160,- en 220,- afhankelijk van de kwaliteit banden. Maar als het fout gaat is de schade aan de klapper (mét jouw vakantie) een veel fout daarvan! Alleen al 1 segment vangrail kost meer dan die 220,- euro die een setje banden gekost zou hebben. En dan hebben we het niet over de kosten van de file, het bergen en verslepen, kosten voor politie, verzekering etc etc Een gemiddeld ongeval brengt een kostenplaatje van 10.000,- met zich mee! En dat gemiddelde ontstaat alleen maar omdat het gros van de ongevallen ontstaat in de bebouwde kom. Een ongeval op de snelweg kost a; snel een 10 fout van dat gemiddelde bedrag.
Al met al: let op droogte scheuren (kleine scheurtjes) in de wangen (zijkanten) van de banden. Zijn die zichtbaar? Dan moet je ze direct vervangen! En koop liever iets duurdere banden dan goedkope banden want het verschil in gebruikte materialen is binnen een paar jaar merkbaar. En let ook op de load index van de banden!
Nogmaals ik wil niet de wijsneus uithangen maar dit is echt een gevalletje beroepskennis én ervaring :#
Ik zou voor een extra plaat kiezen in plaats van klemmetjes. Die plaat kost een tientje, een plaat zit standaard op de klappkar en die andere ligt ergens in de kelder van de auto tussen andere (gelukkig) weinig gebruikte spullen als reservewiel en startkabels. Dan heb je altijd plaat bij de hand indien nodig.
Citaat van: wijnand op november 15, 2016, 09:44:56 AM
Helaas, deze plaat komt niet voor in het rijtje goedgekeurde kentekenplaten en voldoet daarmee niet aan de eisen. Hoe mooi ze er ook uit zien.
Klopt, staat inderdaad niet in het rijtje. Maar het gebruik van het woord "voorbeeld" bij de platen maakt het niet duidelijker.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Beetje OFF maar zo kreeg ik ooit een keer de bouwtekening voor het verlengen van mijn huis er niet door. Omdat dit niet tussen de goedgekeurde 'voorbeelden' zat van de dienstdoende gemeenteambtenaar :)851]