Beste Combi Camp eigenaren,
Wij zijn op zoek naar een CCC en hebben deze wagen nieuw al gezien bij de VWS en ook bij Aart Kok in Heemstede.
Onlangs hebben wij onze eerste bezichtiging van een tweedehands gehad. De verkoper gaf vooraf direct al aan dat er vlekken op het doek zaten, met name op het dak van de wagentent en voortent. Dus we waren voorbereid. Maar eenmaal ter plaatse viel het ons tegen, het was smeriger / lelijker dan wij verwachtten en uiteindelijk hebben wij afgezien van de koop (daar was nog een tweede reden voor). Er waren soort 'spat vlekken' maar naar mijn mening ook wel een plek / plekken met van die mini zwarte spikkeltjes, het weer. Dit was op het dak boven de deksel het ergste.
Over enige tijd hebben wij onze tweede bezichtiging van een andere tweedehands wagen. Afgaand op de foto's heel netjes, maar bij het telefoongesprek meldde de verkoper dat er wel wat kleine vlekjes op zaten. Dit hebben we nog wel even besproken, zo van: hoe erg dan precies en zie je het direct of alleen als je heel goed kijkt? Verkoper gaf aan dat met name de naden er wat gevoeliger voor waren. Maar natuurlijk is dit moeilijk om via de telefoon een goed beeld van te krijgen, dus wij zullen het pas echt zien bij de bezichtiging. Dat maakt het nogal spannend, dat hele stuk rijden om die vlekjes te gaan checken.
Dus nu twee ervaringen met tweedehands wagens verder en meteen gaat het ook twee keer over spikkeltjes.
Daarom luidt mijn vraag aan mensen met een CC met ecru doek: hoe zijn jullie ervaringen, eerlijk, heb je snel wat weer spikkeltjes te pakken bij zo'n lichte kleur? Of alleen bij oudere wagens? Of hebben jullie het helemaal niet? Overal verspreid op het dak, alleen in de naden?
Dan weet ik of ik er op voorbereid moet zijn dat ik dit telkens zal tegenkomen of dat dit nu gewoon even toeval was.
O ja, het gaat om wagens uit zeg maar 2008 tot 2010.
Vriendelijke groet,
Caroline
Tja, de ene is wat kritischer bij aanschaf dan de andere. Een nieuwe ga je niet krijgen voor een model uit 2008.
Wij hebben de onze nieuw gekocht in 2012 en deze heeft ook wat vlekken in het dak, met name door hars. Toen het net gebeurd was, was ik er doodziek van, nu boeit het me niet veel meer. Nieuw houden doe je hem toch niet.
Die kleine bruine vlekjes hebben wij ook, op een donker dak zitten ze net zo goed, alleen valt het minder op. Toch zou ik geen donker dak meer willen. Onze vorige vouwwagen had een donker dak en in de zuidelijke landen ben je maar wat blij met een licht dak.
Wij hebben vorig jaar een nieuwe gekocht met ecru doek. Fijne wagen....maar ook wij hebben na paar weekenden en 3 weken zomervakantie wel vlekken in het doek.
Hars....vieze vlekken van vogelpoep...etc...je ontkomt er niet aan.
Ik was er in het begin ook wel ziek van...maar denk nu...zo dat hebben we weller gehad....nu kunnen we er lekker van genieten...vlekje meer of minder maakt dan niet meer uit.
Voorheen hadden wij een ander merk wagen met donkerrood/bordeaux dak....was na jaren nog mooi om te zien....zat ook wel viezigheid op maar zag je niet.
Voor te temperatuur in warme landen is licht wel fijner.
Maar je ontkomt niet aan vlekken...
Vlekken... Helaas, hoort er bij. Onze nieuwe HK Cocoon en ook onze voormalige Jametic in het lichte doek. Smerig na de eerste vakantie.
Maar je noemt ook wat meer vlekken op de naden. Dan begint het een beetje te kriebelen en klinkt een beetje of het doek niet droog genoeg is geweest en er inderdaad weer in zit.
Hoi, wij hebben vorig jaar onze trigano odyssee verkocht. Deze was uit 2006. Doek zag er prima uit alleen enkele harsplekjes en vogelpoep. Maar niet echt veel. Als er op de tent waar jullie heen zijn gaan kijken grote gedeeltes met een heleboel kleine zwarte vlekjes zitten, dan is de tent nat of vochtig ingeklapt en is hij bij thuiskomst niet meer te drogen gezet.
Wij hebben ook eens de vouwwagen met regen moeten inklappen (het huilen stond ons nader dan het lachen) als je binnen een dag hem weer open klapt en goed laat drogen, komen er geen zwarte spikkels.
Persoonlijk zou ik een tent met die zwarte spikkels nooit pakken.
Het is eenvoudig te voorkomen. De tent mag gewoon niet meer vochtig zijn bij het wegzetten. Wat harsplekken of vogelpoep is niet zo erg, dat voorkom je inderdaad niet.
Succes met de zoektocht, altijd leuk om er eentje te zoeken!
Verstuurd vanaf mijn HTC One M8s met Tapatalk
Ik heb nog nooit zelf het weer in een tent gezien, bewezen weer zeg maar.
Zwarte spikkels zou het weer kunnen zijn. Wij hebben een nieuwe ccc vorig jaar aangeschaft. Na regelmatig de boel opgezet te hebben kwamen wij erachter dat in alle hoekjes en gaatje en plekken waar het water langsheen naar beneden gaat alles lekker vies wordt.
Je krijgt vlekken en strepen. Vogelpoep, hars en vooral al dat stuifmeel uit bomen zorgt ervoor dat na een paar dagen mooi weer er een stoffige laag op het doek zit. Als je dan regen krijgt vlekt dit enorm.
Lekker afborstelen en uitschudden + zon lost weer veel op.
Je ontkomt er niet aan. Beetje water en voorzichtig kijken of je het wegkrijgt is denk ik wel save. Zelf ook gedaan.
Belangrijkste bij een ccc zijn de zogenaamde vogelbadjes, de elastische punten die over de dakstokpunten zitten. Die zijn het lastigste om goed droog te krijgen. Ik weet niet of ik de foto hier mag neerzetten, maar hier een link waar je een foto ziet van iemand die daar het weer in het doek heeft gekregen:
http://www.cc-club.nl/index.php/forum/rond-het-kampvuur/10036-let-op-schimmel-gevoelige-plekken-het-weer?limitstart=0
Bij twijfel misschien langs een tent en/of vouwwagen zaak rijden om het te laten checken? Die zouden toch wel snel moeten zien of het het weer is of vuil.
Ik zou btw niet anders willen dan een wit dak. Zo lekker licht, ook als de zon niet schijnt! Verder dan een oker kleur dak zou ik persoonlijk niet gaan.
De foto is niet te zien zonder login van de andere site
Dit is de foto ...
dat ziet er wel erg uit als " weer" in het doek.
Een vouwwagen van 2008/2010 zou geen weer in moeten zitten als er goed op gepast is. Ik denk aan droog inpakken / de stalling in. En een droge goed geventileerde winterstalling.
Ook met de oude Alpenkreuzer hebben wij trouwens nooit het weer in het doek gehad.
Ik zou lekker verder kijken, en mijn ervaring is dat je soms beter particulier kan kopen dan de inruil/handelwagens bij de dealers.
Ik heb zelf exact dezelfde soort 'spikkels' in mijn doek als op de foto. Met name bij de naden aan de binnenkant van de voortent. Zelf denk ik dat het het weer is, gevolg van een keer niet helemaal droog inklappen/naderhand kunnen laten drogen. Gevolg van het ook in de winter kamperen met de vouwwagen...
Aan de andere kant: deze spikkels zitten er nu een jaar of 4 en het wordt niet erger en het wordt niet minder. Dus laat ik het maar, blijkbaar is de kwaliteit van het doek of de waterdichtheid niet (merkbaar) aangetast en ik was eigenlijk niet van plan deze wagen ooit nog te verkopen anders dan wanneer ie echt helemaal (technisch) afgeschreven is.
Daarnaast zit het doek vol met anderer vlekken, inderdaad zoals hier eerder geschreven door hars, zand, as (van kampvuren) en weet ik het allemaal. Het hoort bij een licht doek, had het maar geen vouwwagentent moeten worden...
Een andere vraag is, hoe erg is het nu als er wat weer in het doek zit?
Wat doet dat met de sterkte, waterdichtheid, levensduur ...
Is dat aan te geven in %?
Of xx maanden kortere levensduur?
Mijn idee is dat het nog wel los loopt.
Buiten dat het minder fraai is.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Citaat van: Jerome op maart 13, 2017, 03:39:03 PM
Een andere vraag is, hoe erg is het nu als er wat weer in het doek zit?
Wat doet dat met de sterkte, waterdichtheid, levensduur ...
Is dat aan te geven in %?
Of xx maanden kortere levensduur?
Mijn idee is dat het nog wel los loopt.
Buiten dat het minder fraai is.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Dat is inderdaad ook mijn punt: het wordt niet erger of minder, ik merk (nog) niets van achteruitgang van kwaliteit. Dus, waar maak ik mij druk om (gewoon niet naar kijken... :P )
Hartelijk dank allemaal voor jullie genomen moeite om te reageren! Ik heb me een beter beeld kunnen vormen. Bedankt ook voor de foto, een goed punt om in de gaten te houden.
Als de spikkels niet te erg zijn en de verkoper aangeeft dat het doek echt nog waterdicht is, vind ik het ook nog wel kunnen hoor. Maar dan zou die wel ergens wat pluspunten moeten hebben qua extra's of prijs, anders zou een vergelijkbare wagen die schoner is 'winnen'. Maar dat is logisch.
Ik las ergens ook dat de schimmel zich steeds verder uit zal breiden en als 't ware het doek 'opvreet', maar dat geloof ik niet helemaal. Een paar plekjes lijken me geen schade te geven.
Ik heb ook een wagen (foto's) gezien in beige / bordeaux. Zelf vind ik die kleur erg mooi, ook een authentiek tent-gevoel. Maar er is maar weinig aanbod in die kleur, bijna alles is ecru. Jullie enig idee waarom?
-Warmer in de zon / donkerder binnen en daardoor minder verkocht?
-Is die kleur gestopt na 2009?
-De kleur beige heeft een evenredig marktaandeel maar eigenaren zijn zo blij dat ze er niet vanaf willen?
-Is gewoon smaak, er zijn meer mensen die ecru prefereren?
Ik zou denken dat de beige kanger mooi blijft dan de ecru en dat ie populair zou zijn....?
Vriendelijke groet,
Caroline
Ik heb zelf het idee dat de andere kleurcombinaties gewoon populairder zijn? Zet ergens een zooitje Combi Camp wagens neer en het merendeel is groen/ecru...
Dat zie je ook bij onze clubweekenden: alle kleuren zijn vertegenwoordigd maar groen voert de boventoon.
Ik denk dat ecru inderdaad ook populairder is.
Dit is ook goed te verklaren. Bij warmte blijft het in een tent met licht doek aanmerkelijk koeler dan in een tent met donkerder doek. Natuurlijk blijft het ook lichter in de tent. Mede door invloed van de zon zie je de meeste vlekken ook langzaamaan wel minder worden of verdwijnen. Blijft natuurlijk zorg om de wagen droog op te pakken.
Wat ik echter met name zou wegen naar de toekomst is de mogelijkheid om extra accessoires in dezelfde kleur bij te bestellen.
Ik heb van combi camp begrepen dat men uit efficiency overwegingen bijvoorbeeld de achtertent alleen nog levert in 1 kleur volledig ecru of in de IQ versie. Wellicht straks ook de luifel en de gastencabine?
Een bordeaux rode tent met een witte achtertent of gastencabine vind ik persoonlijk geen fraaie opstelling.
Voor ons de reden om weer voor de volgens mij meest verkochte kleur ecru / groen te gaan.
Groet,
Bernard
Citaat van: NielsP op maart 15, 2017, 08:47:06 AM
Dat zie je ook bij onze clubweekenden: alle kleuren zijn vertegenwoordigd maar groen voert de boventoon.
Haha, verhelderend die foto!
Hallo lezers, bij deze nog even een vervolg op t spikkeltjes verhaal...
We hebben de wagen waarvan ik aangaf hem binnenkort te gaan bezichtigen vandaag toch (nog) niet bezichtigd, maar ik heb wel extra foto's van de verkoper.
Deze dag verliep overigens behoorlijk raar. Pffft...
Na de vakantie van de spikkeltjes verkoper (erg ver van onze woonplaats) zouden wij zijn wagen dus gaan bezichtigen, maar deze week kwam er ineens een CCC uit 2009 te koop op 13 km afstand, met gastencabine, net wat wij zoeken! En ook nog een achtertent erbij en een nette vraagprijs. Dus direct gebeld, we waren de tweede beller in het eerste uur dat de advertentie online stond, bizar!
Ook contact opgenomen met de spikkeltjes verkoper om hem hierover te informeren, leek me wel zo netjes. Aangeven dat ik er begrip voor zou hebben als hij hem niet meer op gereserveerd zou laten. Prima overleg gehad en hij zou hem inderdaad weer 'open' zetten.
Dus vanmorgen om 900 uur bij de CCC op 13 km afstand geweest. Uiteindelijk besloten dat wij ervoor wilden gaan. Maar verkoper had om 1100 uur een tweede kijker die hij ook een kans wilde geven, die wilde hij niet afbellen. Uiteindelijk werden we rond 1200 gebeld dat die andere familie hem ook wilde. Verkoper dus met handen in t haar, had zichzelf in een lastig parket gebracht. Nog wat gebeld, hij wilde de prijs niet verder opdrijven en heeft besloten om zijn wagen aan de andere familie te verkopen. Dat was wel effe balen zeg!
Na effe bijgekomen te zijn de spikkeltjes verkoper gebeld zoals afgesproken om hem te informeren over de afloop. Maar ondertussen had de spikkeltjes verkoper een kijker rond 1300 uur, dus eerst afwachten. Rond 1400 hoorden we dat zijn wagen toch nog in verkoop was omdat de kijker zijn twijfels had, ook mede door het doek. De verkoper bood toen aan om wat extra foto's te maken, details, en die naar ons te mailen i.v.m. de grote afstand. Na het zien van de foto's kregen wij ook enige twijfels. En twee kijkers hebben de wagen hierom al laten staan. Dus we zijn er vandaag maar effe niet meer langs gereden...
Verkoper geeft aan dat de viezigheid allen esthetisch is, dat de tent gewoon nog waterdicht is. Dus een beetje wat Niels hierboven ook zegt. Gewoon niet naar kijken. Ik snap dst wel als je hem al hebt, maar als je een 'nieuwe' zoekt, heb je toch liever een schone(re) (met normale gebruiksporen voor de leeftijd).
Ik wil jullie nog wel iets vragen over de foto's, dus ik ga even kijken of ik ze geplaatst krijg...
De foto's
De foto's zijn een selectie, ik heb er meer ontvangen...
Foto 2 is met de haken voor een binnentent gastencabine en dan een beetje viezig naadje.
Foto 1 en 3 lijken me van een naad aan weerszijden van de nok. Eens?
Foto 4 kan ik niet helemaal plaatsen.
Mijn vraag is: ik heb een aantal nieuwe en twee occasions bij particulieren gezien, maar kan me niet herinneren dat die naden aan weerszijden van de nok er zo uitzien. Ik bedoel die brede rechte gele 'band' erover. Oogt het normaal voor jullie of niet?
Ik weet niet of de foto's op t forum dezelfde scherpte behouden, maar ik zie over t hele dag toch echt een waas van zwarte kleine spikketjes. Niet die normale 'vanille' vlekjes die ik vanmorgen om 900 uur ook zag.
Overigens zien de foto's van de buitenkant er prima uit, het is echt aan de binnenkant van de wagen.
Vriendelijke groet,
Caroline
Sorry maar ik vind dit niet normaal... ik heb dit nog nooit meegemaakt met onze eigen vouwwagens.
Laat je niet gek maken en wacht rustig op de volgende wagen. Er komen er echt wel meer te koop straks. Misschien goed om ook even wat meer wagens te gaan bekijken bij een dealer zodat je kan vergelijken.
Edit; als je twijfelt... gewoon niet doen.
Bedankt voor je snelle reactie!
Ja, wij zitten nu inderdaad ook weer naar t andere aanbod te kijken. En waarschijnlijk nog maar even afwachten. Maar soms gaat het wel snel hoor, als er een goede wagen wordt aangeboden met de goede vraagprijs en dan toevallig in west nederland zijn de laatste twee CCC's dus binnen een dag of halve week verkocht. En in beide gevallen helaas niet aan ons. 't Lijkt de Amsterdamse huizenmarkt wel... :-(
(Overigens zijn die rare lijnen schaduwen van takken. Ik bedoel echt die vage spikkelwaas die over het dak ligt van binnen. )
Even een beetje offtopic / voor de CC mensen. Hebben jullie weleens gehoord van een Valley waarbij het bed eraf was gehaald en er een verhoogd Country bed in gezet was?
Onze Jamet is opgehaald door kopers uit België. Kijk gewoon wat er in Heel nederland te koop wordt gezet. Jullie wagen komt vanzelf voorbij. Probeer niet in je emotie te gaan zitten maar kijk er vooral met je verstand naar. Dan kun je veel objectiever blijven kijken. Hoe moeilijk dat ook is :J Succes komt helemaal goed O0
Die Valleys-met-verhoogd bed bestaan al enige tijd. Wel een hoog bed, dus geen bagage op het bed èn geen wielkasten in je bagageruimte. Wel hebben deze Valleys de kleinere wielen.
Wij hebben zo'n Valley en zijn er superblij mee; het voordeel van het verhoogde bed en geen nadeel van de wielkasten in de bagageruimte.
Overigens waren de Ecru/groene tenten voorbehouden aan de Country's; omdat wij destijds toch graag de groene tent wilde hebben heeft de VWS deze voor ons omgewisseld.
ach wat is grote afstand
Nederland is niet zo groot, wij hebben vanuit Brabant onze vouwwagen is Friesland bij particulieren gekocht.
Maak er gewoon een dagje uit van, is het niks, dan is het niks en ga je middags daar in de buurt wat bekijken en ben je avonds met of zonder vouwwagen weer thuis....
:**
Citaat van: Caroline S op maart 25, 2017, 11:39:39 PM
Even een beetje offtopic / voor de CC mensen. Hebben jullie weleens gehoord van een Valley waarbij het bed eraf was gehaald en er een verhoogd Country bed in gezet was?
Citaat van: CEO op maart 26, 2017, 10:58:56 AM
Die Valleys-met-verhoogd bed bestaan al enige tijd. Wel een hoog bed, dus geen bagage op het bed èn geen wielkasten in je bagageruimte. Wel hebben deze Valleys de kleinere wielen.
Dit is een 'noodgreep' geweest: de grotere bedden van de Valley waren enige tijd op. En daarom is een aantal Valleys voorzien van het Country-bed. maar inderdaad heeft de Valley verder z'n eigen kenmerken gehouden.
Citaat van: Caroline S op maart 25, 2017, 10:52:19 PM
De foto's
Het hadden inderdaad foto's van mijn wagen kunnen zijn... :P
Maar ik begrijp je heel goed als je zegt dat het een groot verschil uitmaakt of je dit bij je eigen wagen ziet of bij een wagen die je nog moet kopen!
De band die je ziet is, als ik je goed begrijp, een sealband over de naden heen. Ten gevolge van wat lekkage-toestanden is een tijdlang elke naad gesealed.
Ik bedoelde niet dat wij alleen naar vouwwagens in West-Nederland willen kijken hoor, voor de perfecte wagen rijdt ik desnoods drie rondjes door 't hele land, maar het was mij opgevallen dat de aangeboden wagens op mp veelal in het oosten en noorden zijn, en als er dan eindelijk eens eentje lekker dichtbij is, is ie zo weg.
Maar goed, wellicht gaan we binnenkort als we weer iets gezien hebben wel een keer een flinke rit maken, maar afgelopen zaterdag waren de foto's met spikkels er de oorzaak van dat we even afzagen van een flinke rit...
Joh, die seal is een soort tape ofzo??
Eerder viel het me niet zo op.
Okay, er zijn bij uitzondering wel eens Valley's geproduceerd met een verhoogd bed. Ik was eigenlijk ook benieuwd of iemand zijn Valley op dit punt wel eens heeft laten ombouwen? Of zal dat niet gaan?
Het is inderdaad een soort tape en maar gedurende korte tijd gebruikt, voor zover ik weet. Mijn wagen uit 2010 heeft het ook, een iets oudere wagen van vrienden heeft het niet. Bij nieuwere wagens kan ik mij niet herinneren het gezien te hebben?
Ik weet in ieder geval van één persoon die in haar (vorige) wagen het bed heeft vervangen. Het is een kwestie van een nieuw klap-frame maken op de gewenste hoogte en afmetingen en daar een lattenbodem in maken. Eén en ander rekening houdend met de maximale hoogte uiteraard. Denk er aan dat het bed kleiner moet zijn dan het origineel omdat het frame nu òm het bed moet vallen ipv er op (daarom is het Country bed smaller en korter dan dat van de Valley). Dus ja, het kan wel als je rekening houdt met wat zaken ;-)
Beste lezers,
Eind goed al goed! Na een periode van zéér intensief CC's op tweedehandssites zoeken, vergelijken, volgen, twee bezichtigingen (eentje vies, eentje verkocht aan een andere familie) en een geannuleerde bezichtiging (spikkeltjesfoto's) hebben wij er gisteren weer eentje bezichtigd, gekocht en meegenomen! :>
Na vorig weekend begin deze week opnieuw de balans opgemaakt van de potentielen die nog op mp stonden en maandag bij een selectie wagens wat vragen gesteld. Eentje was toch wel aantrekkelijk voor ons. Weliswaar ietsjes ouder dan waar we ons aanvankelijk op richtten, maar met veel extra's en met goed onderhoud / zorgzaam gebruik, zoals uit de gegeven antwoorden bleek.
Maandagavond heel laat een bod met onderbouwing gemaild. Dinsdagavond een finaal eindbod onder voorbehoud vsn bezichting en woensdagochtend akkoord.
We hebben nu een ecru/groene Country (het groen vind ik toch ook wel heel leuk!) met een gastencabine (we hebben twee kinderen), boogluifel (weet nog niet helemaal of dat hem is), tempo 100, los omhoog te zetten kuipzeil, extra steunpoten disselzijde, afdekhoes, tapijt, opbergschorten bij bed, wagenschort keuken, wagenschort zij en achter (weet nog niet of we dat gaan gebruiken) en een glimmend bijenwasdeksel waar de druppels zo afglijden.
Maar bovenal zeer goed onderhouden en heel schoon, zo netjes als de verkopers zijn zijn wij zelf geloof ik niet. Nou ja, ik misschien wel, man iets minder :-). De wagen heeft netjes Bovag-beurten gehad waarbij in 2015 de banden en gasslang vervangen zijn.
Helemaal blij hier. :)
En hopen dat de mooi weer wordf in de meivakantie die al in april is dit jaar, dan zou ik er graag op uit willen!
O ja, achteraf helemaal prima dat de wagen van vorig weekend aan ons neus voorbij ging, deze is welkswaar iets ouder, maar stukken netter... :-)
Groet,
Caroline
O ja, gebruiken jullie in de stalling een disselslot.
En als ik een disselslot koop, zijn die dingen universeel of moet ik erop letten dat ie op deze koppeling past? Noem je dit dan een Al-Ko koppeling?
Allereerst gefeliciteerd.
Wij gebruiken geen disselslot in de stalling, maar hebben hem meer voor daarbuiten. Al-ko is een merk en niet alle disselsloten passen op alle koppelingen.
Het beste is om eerst uit te zoeken wat de verzekeraar zegt als je de vw hebt verzekerd. Want die schrijven altijd een goedgekeurd slot voor en of die wel of niet verplicht is in de stalling. Wij gebruikten een heel klein slot van Doublelock in een opbergdoosje. Heel handig en onderweg zo even te monteren op een parkeerplaats. En voldeed aan de voorschriften van de verzekeraar. Het disselslot van Alko wat bij de Holtkampers wordt meegeleverd vond ik een onding.
De DoubleLock Compact Condor hebben wij en is ideaal! Handzaam modelletje. En in de stalling gebruiken we het slot uiteraard ook. Niet in de laatste plaats omdat het veiliger is, maar ook omdat de verzekeraar dit eist.
Gefeliciteerd Carloline!
Dat is precies wat ik laatst probeerde te zeggen. Jullie wagen komt vanzelf langs. En zo te lezen tegen een zo'n juweeltje aangelopen. Veel kampeerplezier gewenst!
Wij hebben in de stalling altijd een disselslot erop vanwege verzekeringstechnisch. En met toestemming van de stalling houder.
Wij hebben ook een DoubleLock en zodra de koppeling van de auto afgaat, gaat dit slot er op.
Citaat van: Zeldenrust op april 02, 2017, 02:51:56 PM
Wij hebben ook een DoubleLock en zodra de koppeling van de auto afgaat, gaat dit slot er op.
Van onze verzekering hoefde op de camping geen slot op de vw. Zie uitgeklapt iemand ook niet snel het spulletje ongezien meenemen.
Daar heb je een punt. Maar als het een gewoonte is dan vergeet je het niet zo gauw.
Koen en Caroline,
Het heeft even geduurd, maar wie vol houdt behaalt succes.
Gefeliciteerd met jullie aankoop en veel succes met de meivakantie.
Groet,
Bernard
Bedankt allemaal! :)
Ik ga snel kijken naar info over verzekeringen. Hadden we niet op de oude Trigano.... :-) Er is hier vast wel een topic over te vinden. Ik ga eens kijken of dat nog wel kan / nuttig is voor een oudere tweedehands vouwwagen.
Citaat van: Klapband op april 02, 2017, 11:44:00 AM
De DoubleLock Compact Condor hebben wij en is ideaal! Handzaam modelletje. En in de stalling gebruiken we het slot uiteraard ook. Niet in de laatste plaats omdat het veiliger is, maar ook omdat de verzekeraar dit eist.
Klapband, weet je dit zeker?
Hier lees ik dat de Eagle geschikt is voor al-ko met rode aankoppelindicator. Jij hebt het over de Condor?
DoubleLock compact koppelingssloten
http://link.marktplaats.nl/a1101345588?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios_tablet
Ad
Wij hadden inderdaad de Eagle voor onze Jametic. Pastte ook op de Cocoon.
Gefeliciteerd met de aankoop! :-)
Wat de boogluifel betreft: het kost even een tien minuten extra om 'm op te zetten maar het is toch wel heel erg lekker hoor.... Tijdens (felle) zon heb je een aardig stukje schaduw er bij, bij regen heb je een compleet droge instap in de voortent, ruimte om de was te laten drogen, schoenen te stallen, noem maar op. En smaken mogen verschillen: ik vind de wagen mèt boogluifel een stuk mooier 'smoelen' dan zonder :J
Citaat van: Caroline S op april 03, 2017, 12:12:04 AM
Klapband, weet je dit zeker?
Hier lees ik dat de Eagle geschikt is voor al-ko met rode aankoppelindicator. Jij hebt het over de Condor?
Het ligt er aan welke koppeling je hebt. Wij hebben inderdaad de Condor en hebben geen rode Al-Ko-koppeling maar een koppeling van een ander merk. De Eagle is vergelijkbaar, maar past niet op iedere koppeling. Vraag het dus even na bij de dealer. Ik vermoed dat je echter gewoon ook de Condor moet hebben hoor.
Check ook even of je de bouten die bij de koppeling lang genoeg zijn. Ik heb bij de lokale bouwmarkt even twee langere bouten moeten halen (M8).
Citaat van: Klapband op april 10, 2017, 11:39:22 PMCheck ook even of je de bouten die bij de koppeling lang genoeg zijn. Ik heb bij de lokale bouwmarkt even twee langere bouten moeten halen (M8).
Niet zomaar bouten halen, maar letten op de treksterkte. staat op de koppen van de bouten. 8.8 bijv. of iets anders.
Citaat van: Klapband op april 02, 2017, 11:44:00 AM
De DoubleLock Compact Condor hebben wij en is ideaal! Handzaam modelletje. En in de stalling gebruiken we het slot uiteraard ook. Niet in de laatste plaats omdat het veiliger is, maar ook omdat de verzekeraar dit eist.
die heb ik ook... Draak van een ding. Een kunststof kogel erbij is wel aan te bevelen. (makkelijker op slot)
Condor = knot , Eagle is Alko.
Citaat van: poldertoerist op april 12, 2017, 04:56:59 PM
die heb ik ook... Draak van een ding. Een kunststof kogel erbij is wel aan te bevelen. (makkelijker op slot)
Inderdaad! Als je een paar keer hebt geoefend dan gaat het steeds makkelijker, maar het blijft wel een gepruts. Het slot grijpt in uitsparingen in de stang waarover deze heen en weer schuift. Dit komt echter heel precies, zit je er een millimeter naast dan kun je het slot niet dichtdraaien. En de indicator streepjes kloppen niet... Ik heb wat olie/vet op het mechanisme gedaan, daardoor glijd het slot wat makkelijker op zijn plek. Zo'n balletje hoort er zeker bij.
Dan is de compact Eagle toch erg gemakkelijk.
Citaat van: Yella op april 12, 2017, 07:02:01 PM
Dan is de compact Eagle toch erg gemakkelijk.
Systeem is hetzelfde bij beide (maar we dwalen af in dit topic van Caroline)
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170412/936472f895bcb54efe338b2bf6580fed.jpg)
Afdwalen geeft niet, ben zelf over t disselslot begonnen... :-)
Heeft één vsn jullie wel eens (eenmalig) één fiets (mtb) vervoerd door deze op een deken te leggen op t imperiaal en vast te maken? Dus plat liggend? Of doen jullie dit allemaal via een fietsendrager?
Moet vast kunnen wij vervoeren een zware stevige tafel zo mee. Maar voor dit jaar de mtb mee op de fietsendrager en de tafel ernaast :#
Citaat van: Caroline S op april 27, 2017, 07:20:20 PM
Heeft één vsn jullie wel eens (eenmalig) één fiets (mtb) vervoerd door deze op een deken te leggen op t imperiaal en vast te maken? Dus plat liggend? Of doen jullie dit allemaal via een fietsendrager?
Plat kan zeker. Beste is wel om de trapper eraf te halen en het stuur wat te verdraaien, zodat het een redelijk plat pakketje word. Ligt hij steviger en beschadigt de wagen en fiets minder snel.
Heb het ook wel gedaan op de Cocoon. Maar dat is een soft top. Deed er wel een paar dikke dekens onder en boven op om beschadigingen van wat dan ook te voorkomen.
Dank!
Nu nog even kijken naar handige bandjes om hem mee vast te maken. Misschien heeft de Hornbach wel iets, ga ik zo toch heen voor een keramisch kacheltje...
Ik gebruik altijd gewone sjorbanden, lekker simpel en goed strak vast te trekken. En je kunt de overlengte er af knippen, wapperen die einden ook niet zo achter je vw.
Zo, vandaag de klapper uit de stalling gehaald en de kampeerinventaris uit de oude vw in de nieuwe geladen. Zin om er voor t eerst op uit te trekken met de CCC! En hij rijdt lekker!
Vandaag ook een disselslot gekocht. Het is toch de DoubleLock Eagle geworden voor de Al-Ko koppeling met rode indicator. Hij zat er in een wip op ovigens.
Volgens mij is t verschil tussen de Eagle en Condor dat de Eagle de stang vertikaal heeft en de Condor liggend?
Nu ik het slot heb, begrijp ik ook wat jullie bedoelden met te korte bouten... :-(
Dat moet dus nog even gefixt worden.
Nu niet vergeten om dat slot eraf te helen als we rijden. Hij staat nu aangekoppeld met slot op de stoep. De slinger heb ik maar op de bestuurdersstoel gelegd, kan ik niet vergeten om de pootjes in te draaien voordat we rijden.
Onze CC heeft de optionele extra poten aan de disselzijde. Deze gaan niet met de slinger. Iemand hier die deze poten ook heeft?
Hier beide sloten...
Citaat van: Caroline S op april 30, 2017, 12:04:27 AM
Nu niet vergeten om dat slot eraf te helen als we rijden. Hij staat nu aangekoppeld met slot op de stoep. De slinger heb ik maar op de bestuurdersstoel gelegd, kan ik niet vergeten om de pootjes in te draaien voordat we rijden.
Gewoon het opbergdoosje op de bestuurdersstoel leggen. Knoop in je zakdoek zeg maar.
Citaat van: Caroline S op april 30, 2017, 12:04:27 AM
Onze CC heeft de optionele extra poten aan de disselzijde. Deze gaan niet met de slinger. Iemand hier die deze poten ook heeft?
Ja, die hebben wij;
[/youtube]
Inmiddels zit de eerste vakantie met de CCC erop, wat een fijne wagen!
Leerpuntje: nooit het voorpand van de voortent een ietsiepietsie scheef inritsen, dan krijg je de dubbele rits met geen mogelijkheid meer los. Dus altijd de twee pennetjes van de rits beide heel goed en diep genoeg in de rits steken... ::)
Leerpuntje 2: leg je grondzeil slimmer onder de gastencabine, nu stond er water op (dus onder de gastencabine). Leggen jullie overigens een grondzeiltje onder de gastencabine of gewoon zo op t gras?
Vraag: het gasfornuisje brandde met wat oranje vlammen en er kwam soms roet op de pannen. De vlammen moeten toch blauw / kleurloos zijn? Komt dit door 't fornuisje of de lage temperaturen van 10-15 graden i.c.m. campinggaz?
En het viel met op dat de zwarte bovenkantjes van de pitten met een schroefje vast zitten, is dit bij jullie ook?
Vraag: past bij jullie de deksel heel gemakkelijk zonder druk te geven dicht / op slot gedraaid of is het normaal dat je 1-2 cm drukken? Wij vonden het nog vrij lastig om de kar zo mooi plat in te vouwen, hebben er even mee staan rommelen, hoop dat de volgende x sneller gaat.
Het leek ons handig om de luifel / dak voortent eraan te laten zitten. Dit hebben teruggeslagen over t dak van de wagentent. Hoe doen jullie dan de ecru zijflappen van de luifel? Aan de zijkant van de wagen naar beneden laten hangen of op het dak omhoog gooien? En hoe doe jullie de (groene) voor en achterdeur van de wagentent erin?
(We hebben een vrij dun dekmatrasje erin liggen.)
We hebben (geprobeerd) te kijken of er een stang op t matras lag die we naar ons toe konden trekken zodat ie meer in de gleuf zou vallen. iemand hier nog een tip voor?
Vraag: waar ik op de terugweg ook ineens aan zat te denken, het slotje van het imperiaal. Maakt het nu nog uit of je dit opzij draait als je de wagen uitklapt en het imperiaal op de grond laat rusten? Ik kan het me nu zonder de CCC bij de hand niet zo goed meer voor de geest halen...
Vraag: draaien jullie na elke x avondkoken het gaskraantje onderr de gootsteen weer dicht of laten jullie dit de hele vakantie open staan?
Vraag: wie heeft er ook twee crespo stoelen onder het bed liggen? Hoe liggen ze bij jullie?
Sorry, toch best veel vragen uiteindelijk...
Groet,
Caroline
Uit het instructieboekje:
Controleer of de 9e pool van uw trekhaak aangesloten is. Is dit
het geval, dan werkt de
aansluiting automatisch. Koel
altijd voor op 220 volt. Gebruik thermostaat "A" en zet de
schakelaar op stand 7 tot de
gewenste temperatuur is bereikt.
Kies daarna eventueel een lagere stand.
Als dit het geval is koelt ie onderweg dus op de accu van de auto. Als je de thermostaat vergeet uit te zetten bij een lange stop, trekt ie dan toch je accu leeg? Of bij een nachtje aangekoppeld voor t huis staan?
En dat checekn, is dat gewoon een kwestie van de stekker naast de trekhaak open maken en kijken of die positie bedraad is?
Ik zal eerst nog eens kijken welke stekker er onder de auto zit en dan welke positie voor de koelkast zou moeten zijn bij die stekker....
(Ik had iig geen verloop nodig, CCC stekker past zo in auto stekker.)
In het instructieboek staat ook dst je de uitschuifstokken in de stalling eruit moet halen en in de zakkenstok moet bewaren. Doen jullie dat?
Je kunt beter de boel aansluiten/aan laten sluiten op pen 10 van de stekker. Pen 9 geeft altijd spanning, met dus risico op leeg getrokken accu, pen 10 geeft alleen spanning bij ingeschakeld contact (dat is meestal: bij draaiende motor).
Achter in de keuken, onder het linker rijtje lades, zit een verdeelblok waar de draadbundel van de auto in uitkomt. Daar kun je zo nodig de koelkastaansluiting omprikken naar pen 10.
Oei, dat zijn een hoop vragen...
@bedrading: als het goed is is er in de bedrading een permanente stroomdraad, maar ook een schakeldraad. De eerste is inderdaad... permanent, waardoor die de accu zou kunnen leegtrekken. De schakeldraad is alleen bekrachtigd als het contact van de auto aanstaat. Dus schakelt uit bij een tussenstop. Bij een aanhangerboer kunnen ze het eenvoudig checken wat waar zit.
@stokken: halen we er niet uit. Onze kar staat geheel vakantieklaar in de stalling. (Behalve de gasflessen)
@vlammen: zouniets met de buitentemperatuur te maken mogen hebben.
@deksel: kost ook bij ons enige moeite, of we nu wel of niet iets op het bed hebben liggen.
@gaskraan: laten we open. Alleen tijdens vervoer kraan in keuken en gasfles dicht.
@stoelen:
Citaat van: CEO op oktober 30, 2016, 04:51:46 PM
(https://myalbum.com/photo/Joj0sTTWJgdJ/360.jpg)
Ze liggen rechts-voor. We hebben alle lichte zaken voor de wielkasten, alle zware ertussen of erachter. Dan krijgen we een mooie kogeldruk. Aan de linkerkant liggen 3 simpele klapstoelen voor de kids. Al met al dus 5 stoelen, voetenbankje en een tafel onder het bed.
Citaat van: Caroline S op mei 11, 2017, 12:36:16 AM
Vraag: past bij jullie de deksel heel gemakkelijk zonder druk te geven dicht / op slot gedraaid of is het normaal dat je 1-2 cm drukken? Wij vonden het nog vrij lastig om de kar zo mooi plat in te vouwen, hebben er even mee staan rommelen, hoop dat de volgende x sneller gaat.
Het leek ons handig om de luifel / dak voortent eraan te laten zitten. Dit hebben teruggeslagen over t dak van de wagentent. Hoe doen jullie dan de ecru zijflappen van de luifel? Aan de zijkant van de wagen naar beneden laten hangen of op het dak omhoog gooien? En hoe doe jullie de (groene) voor en achterdeur van de wagentent erin?
Wij hebben onze Country nog niet uitgeprobeerd, over 2 weken gaan we er voor het eerst mee weg.
Ik had begrepen, dat je van de voortent alleen de luifel (het dak) kan meeklappen. De zijflappen en voorkant moet je eruit ritsen omdat dit niet onder de klep past.
De deur van de wagentent leg je volgens mij zo plat mogelijk op het matras.
Maar goed, wij hebben dus alleen de instructie gekregen bij het ophalen en zelf verder nog geen ervaring met inklappen/uitklappen van de country. :P
Je kunt de titel van het topic inmiddels beter aanpassen....
Als het buiten koud is kan dat met campinggaz wel degelijk van invloed zijn op de verbranding. Hoewel dat eigenlijk rondom het vriespunt pas speelt .
Dat heeft te maken met het kookpunt van het gas. Het (gasvormige) gas heeft daar geen last van. Wel kan het bij lage temperatuur zo zijn dat het gas vloeibaar is en dan kan je niet koken...
Citaat van: Caroline S op mei 11, 2017, 12:36:16 AM
Vraag: past bij jullie de deksel heel gemakkelijk zonder druk te geven dicht / op slot gedraaid of is het normaal dat je 1-2 cm drukken? Wij vonden het nog vrij lastig om de kar zo mooi plat in te vouwen, hebben er even mee staan rommelen, hoop dat de volgende x sneller gaat.
Het leek ons handig om de luifel / dak voortent eraan te laten zitten. Dit hebben teruggeslagen over t dak van de wagentent. Hoe doen jullie dan de ecru zijflappen van de luifel? Aan de zijkant van de wagen naar beneden laten hangen of op het dak omhoog gooien? En hoe doe jullie de (groene) voor en achterdeur van de wagentent erin?
We hebben (geprobeerd) te kijken of er een stang op t matras lag die we naar ons toe konden trekken zodat ie meer in de gleuf zou vallen. iemand hier nog een tip voor?
Het 1-2 cm drukken is vrij normaal, ook als je nog wat meer spullen op het bed hebt liggen. Er zit veel lucht tussen de doeken, dit moet de kans krijgen te ontsnappen. Als je het deksel zonder aanduwen dichtdoet en ook het rooster alvast neerklapt, dan zul je zien dat na een paar minuten wachten het deksel vanzelf al een stuk dichter is gegaan. Wil je daar niet op wachten dan helpt inderdaad een beetje duwen. Niet met teveel geweld!
Ik weet niet of het bij de nieuwe Country's (met het grote bed) ook noodzakelijk is om de stang aan te trekken. Dit was met name bij de 'originele' Country's nodig omdat het frame òm het bed moet vallen en standaard de stang (de middelste dakdrager) òp het bed terecht komt.
Check even op het cc club forum over het inklappen is al veel geschreven over het imperiaal en het klappen. Momenteel bovenste topic daar, heb ik net op gereageerd over hoe ik hem inklap.
Die stekker kan aangesloten zijn maar check zeker of deze geschakeld is aan het contact. Bij twijfel zou ik een garage er even naar laten kijken. Die kunnen dat zo zien met een stroom meet dingetje.
Aangefikte pannen hebben wij ook. Lijkt erop als hij niet helemaal waterpas staat er soms vlammen oranje worden. Alsof 1 kant dan wat meer gas krijgt en niet volledig kan verbranden. Ik ga het over 1,5 week eens in de gaten houden.
Er zit aan beide kanten van het scharnierpunt van de wagen een pees van de tent. Check altijd of die er niet tussenkomt bij het klappen. Dit kan het zwaar maken om de deksel dicht te krijgen.
Stokken en matras haalt bijna niemand eruit volgens mij.
Wij krijgen al het standaard spul + 4 keer coleman deckchair en 2x coleman slingchair mee. Tafel gaat bij ons op het imperiaal. Standaard spul is alles om de voortent, boogluifel,gasten cabine en achterstelt op te zetten. Hierbij is dan nog plaats voor 3 a 4 curven kratjes laag en het wagentapijt. Dit is wel het nieuwe model met de grotere laadruimte. Maar in de oude paste dit eigenlijk ook allemaal.
Als het lastig blijft kun je altijd een keer langs hoppen met je wagen op 1 van de dagcampings waar we regelmatig staan :#
Gas, altijd dicht, de kleine slaapt ernaast in de achtertent. Dat spul is nooit 100% vuur en vet bij een tent is het gevaarlijkste wat er is. Bij de BBQ's draai ik hem ook altijd dicht, dan doe je veel langer met je fles kan ik je melden ;)
Citaat van: CEO op mei 11, 2017, 08:59:04 AM
@stoelen:Ze liggen rechts-voor. We hebben alle lichte zaken voor de wielkasten, alle zware ertussen of erachter. Dan krijgen we een mooie kogeldruk. Aan de linkerkant liggen 3 simpele klapstoelen voor de kids. Al met al dus 5 stoelen, voetenbankje en een tafel onder het bed.
Dank voor de foto en info, gaat een hoop onder bij jullie!
Ik zit te turen naar de foto, heb je nu de nieuw CC met volledig diepe bagagebak of de oudere met bagagebak met twee verschillende diepte? Zou het knap vinden als die stoelen op de hogere rand liggen en als het bed dan nog plat naar beneden past.
Citaat van: rudirijk op mei 11, 2017, 10:50:30 AM
Wij hebben onze Country nog niet uitgeprobeerd, over 2 weken gaan we er voor het eerst mee weg.
Ik had begrepen, dat je van de voortent alleen de luifel (het dak) kan meeklappen. De zijflappen en voorkant moet je eruit ritsen omdat dit niet onder de klep past.
De deur van de wagentent leg je volgens mij zo plat mogelijk op het matras.
Maar goed, wij hebben dus alleen de instructie gekregen bij het ophalen en zelf verder nog geen ervaring met inklappen/uitklappen van de country. :P
Heel veel plezier met je nieuwe wagen!
Wij gaan met Hemelvaart ook weg, tevens de verjaardag vieren van ons dochtertje, dus hopen op mooi weer!
De groene zijflappen hebben we er inderdaad uitgeritst. Daarna blijven dan de smalle ecru-stukken over, die bedoelde ik.
Citaat van: EriLin op mei 11, 2017, 08:49:03 PM
Aangefikte pannen hebben wij ook. Lijkt erop als hij niet helemaal waterpas staat er soms vlammen oranje worden. Alsof 1 kant dan wat meer gas krijgt en niet volledig kan verbranden. Ik ga het over 1,5 week eens in de gaten houden.
Wij krijgen al het standaard spul + 4 keer coleman deckchair en 2x coleman slingchair mee. Tafel gaat bij ons op het imperiaal. Standaard spul is alles om de voortent, boogluifel,gasten cabine en achterstelt op te zetten. Hierbij is dan nog plaats voor 3 a 4 curven kratjes laag en het wagentapijt. Dit is wel het nieuwe model met de grotere laadruimte. Maar in de oude paste dit eigenlijk ook allemaal.
Als het lastig blijft kun je altijd een keer langs hoppen met je wagen op 1 van de dagcampings waar we regelmatig staan :#
Ik zal volgende keer ook kijken of ik een relatie ontdek tussen oranje vlammen met roet en niet-waterpas.
Jullie dus ook veel, ook met het oude model, goed om te weten en bedankt voor 't aanbod!
De rest ook bedankt voor de (rest van de) antwoorden!
Ik bestudeer het nog een keertje en met Hemelvaart gaan we kijken naar die bedrading.
Mijn ouders komt dan ook een paar dagen met hun camper (sorry, I know..., maar 't blijven toch je ouders :-)). Mijn vader is echt heel handig en goed met elektra. Ik denk dat we de kraan op de 230 gaan zetten als dat niet te moeilijk is en dan ook de LED-strip onder de kruidenplank. En misschien nog een wcd maken. Voor die tijd nog even zoeken in de klus-topics op dit forum, als ik dat doorstuur naar mij pa snapt ie het wel. Ondanks dat hij zelf een camper heeft, vind hij dit echt een mooi ding trouwens.
O ja, nog een ervaring na de eerste vakantie: wat is die koelkast stil! Heerlijk!
Ik dacht dat ie het niet deed omdat ik hem niet aan hoorde gaan, ik hoorde echt niets, maar hij werd wel koud. En dankzij de zeer frisse temperaturen deze meivakantie zelfs bevroren inhoud. Nu nog kijken hoe hij het houdt met de hitte tijdens Hemelvaart :-).
(Ik denk toch niet dat deze dan kan tippen aan onze Mobicool hybride die we denk ik maar gaan verkopen nu...)
Groet,
Caroline
Ik heb aan deze post op de cc-club foto's toegevoegd hoe ik de boel inklap met voortentdak en gastencabine (wat ook gaat met het oudere model). Misschien helpt het om de volgende keer 'makkelijker' te klappen :) Ik mis een smiley die klapt hierboven :O
https://cc-club.nl/index.php/forum/rond-het-kampvuur/10322-eerste-keer?start=18
Ik heb geen rechten om die pagina te bekijken....
Ik zal me later eens registreren wellicht.
Even aanmelden en je ziet heel veel :P
Henk
Erilin, ik heb ze vandaag bekeken, dank voor de duidelijke fotoreportage!
:# jullie staan toch niet toevallig op de noetselerberg ?
Nee, zegt me niets...
Citaat van: EriLin op mei 11, 2017, 08:49:03 PM
Aangefikte pannen hebben wij ook. Lijkt erop als hij niet helemaal waterpas staat er soms vlammen oranje worden. Alsof 1 kant dan wat meer gas krijgt en niet volledig kan verbranden. Ik ga het over 1,5 week eens in de gaten houden.
In tegenstalling tot de meivakantie in de zomervakantie geen roet onder de pannen gehad. Zou t dan toch die temperatuur geweest zijn?
Meivakantie 11 graden overdag op t koudst, zomervakantie 26 graden overdag op t koudst.
We hebben deze vakantie een week heel scheef gestaan en ook twee weken recht.