Vorig jaar heb ik een Livingstone Gamedrive gekocht en ben er diverse keren mee weg geweest. Op een gegeven moment ging de wagen piepen en kraken. Tijdens de terugreis van onze vakantie werd er op de route Periferique bij langzaam rijden door Fransen via het open raam zelfs opmerkingen over gemaakt. Nu is pas de wagen bij Aart Kok voor de keuring geweest en is er naar gekeken en hebben ze nieuwe bussen geplaatst in de dissel. Volgens de monteurs zou het probleem verholpen zijn. Echter op de terugweg naar huis ontstond het gepiep/gekraak alweer snel. Het is geen gehoor en het stoort mij ook heel erg. Heeft iemand een tip voor mij of herkent iemand dit?
Heb je al enig idee waar het geluid vandaan komt?
Ik denk uit je verhaal af te kunnen leiden dat het bij de koppeling vandaan komt. Als dat klopt, is het misschien zinvol om de trekhaakknop te reinigen (niet smeren!). Eventuele roest met heel fijn schuurpapier verwijderen. Of, tijdelijk, met een plastic zakje over de trekhaak aankoppelen om te kijken of dat scheelt. (Niet mee blijven rijden)
Een vraagje nog: heb je een anti-slinger-koppeling? Zo ja: minder strak draaien.
Die van ons doet dat ook. Maar inderdaad ik moet de kogel weer eens wat oppoetsen en invetten. Waarbij ik het vet weer van de kogel afpoets.
Maar of dit echt helpt?
ik weet niet of ik een anti slinger koppeling heb ik zal in ieder geval hem goed schoon maken het ziet er niet vuil uit bedankt voor de tip met een plastic zakje erom rijden ? ga ik ook proberen
Als we het over dezelfde (nare) kraakgeluiden hebben en ze inderdaad uit de buurt van de koppeling komen dan helpt bij mij altijd het zo schoon maken van zowel kogel als 'kogelvanger'. Ik vet de boel alleen in als ik een tijd niet hoef te rijden, heb het idee dat er anders door het vet alleen maar meer vuil aan de boel blijft hangen. Met een doek vlak voor het aankoppelen alles schoonpoetsen werkt bij mij nog het beste.
Hebben wij ook. Lijkt de ene keer meer dan de andere keer. De kop schuren en goed schoon maken erna werkt het beste.
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI P7-L10 met Tapatalk
hier ook maar bij ons kwam het bij de oplooprem vandaan. na een paar keer even goed in de remmen te gaan was het over..
Ook voor ons herkenbaar...zal de volgende keer eens wat teflonolie op de knop spuiten voor het koppelen om te zien of dat verschil maakt.
Verstuurd vanaf mijn SM-G800F met Tapatalk
Wij hebben dat wel een ander merk vouwwagen maar wij hadden ook gepiep en gekraak. Wij dacht dat het eerst ook bij de kogel vandaan kwam die schoongemaakt maar hielp niks. Na lang zoeken kwamen we er achter dat het aan de rem schoenen en lager lag. Die waren te droog en die vervangen voor een andere type
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Ik hou de kogel wel een beetje vet. De trekhaak en koppeling zijn beide van metaal en bewegen over elkaar. Een beetje smering kan dan geen kwaad in mijn ogen.
Misschien een gek idee maar kan het gekraak ook uit de auto zelf komen? Vooral omdat er al naar gekeken is bij AK. Dat bijvoorbeeld het mechanisme van de afneembare trekhaak kraakt? Makkelijk te testen door de wagen even achter een andere auto te hangen en een rondje maken.
Op zich is het geen enkel probleem om de trekhaakkogel een beetje vettig te houden, zo lang je maar geen antislingerkoppeling aanhaakt. Het frictiemateriaal in de cups van zo'n koppeling kan niet tegen vet. Een gewone koppeling is volledig van metaal, dat is geen punt. Als de kogel maar schoon blijft.
Nou, dat probleem kennen we hoor... In 2014 met een nieuwe Livingstone op pad gegaan. Op de heenweg: geen probleem, maar op de terugweg de eerste kraakjes. Het jaar erna naar Zuid-Frankrijk: wat een verschrikking. Zodra de temperatuur opgelopen was, begon de ellende. We werden nagekeken in de dorpjes. Ook het remmen ging niet soepel meer. De rijksweg was goed te doen, maar zodra je moest schakelen kwam er gegarandeerd herrie.
Terug naar Aart Kok: het was een bekend (!) probleem: een verkeerde serie onderstellen nota bene. Je zou toch verwachten dat ze dan een terugroepactie organiseren. Ze hebben iets aan de oplooprem en de bussen gedaan.
In het afgelopen jaar begon de ellende opnieuw: ook nu weer nadat de buitentemperatuur hoog was! Ook nu zijn we weer terug gegaan naar Aart Kok: ook nu hebben ze weer iets geprobeerd, nu met de stang van de rem.
Eerlijk gezegd denk ik dat het probleem aan het onderstel van de kar ligt: wij hebben met onze Smitveld nog nooit zoiets gehoord, het ligt niet aan de aansluiting kar/auto: het horen en zien vergaat je.
Heel jammer hoor, als je zo'n mooie nieuwe vouwwagen hebt. Tot nu toe is wel alles onder garantie gerepareerd, maar ondertussen heb je er een hoop ergernis van en je moet telkens heen en weer met je kar. Met Hemelvaart gaan we weer weg. Eerlijk gezegd hoop ik op een hittegolf in Nederland, zodat we kunnen checken of de wagen goed blijft :)
Wij hebben ook een Aart Kok maar herken dit probleem niet. Ik zou de vouwwagen eens per kant opkrikken en aan de wielen draaien en kijken of het aan bv de wiellagers ligt. En als de wielen draaien iemand anders vragen om te remmen. Zo kun je eventuele oorzaken uitsluiten en verder gaan door zoeken.
Eerlijk gezegd vind ik dit een vreemd advies: als je een nieuwe vouwwagen gekocht hebt, hoef je toch niet zelf voor monteur te gaan spelen?
Hij is net terug van de keuring bij AK (suzuki dealer aan de overkant) en heeft daar op de brug gestaan. Er is ook aan de wielen gedraaid en daar kwam het niet vandaan.
Ik heb de kogel en de kogelvanger schoongemaakt met ontvetter (was niet vuil) maar dat heeft niets geholpen.
Wat ik wel vreemd vind is dat ze bij AK zeggen dat ze deze klacht nog niet eerder hebben gehad!!
Ook wij gaan binnenkort weer naar Frankrijk en zullen wel weer een bezienswaardigheid zijn. Zie er tegenop zoveel kilometers in het gekraak en gepiep te zitten, terwijl ik een gloednieuwe vw heb.
Citaat van: ericdoe op mei 15, 2017, 07:23:21 PM
Zie er tegenop zoveel kilometers in het gekraak en gepiep te zitten, terwijl ik een gloednieuwe vw heb.
Nou zo erg is het bij ons niet. Het is alleen wanneer we rustig door een dorpje rijden.
En over het algemeen doen we dat zonder vouwwagen.
Citaat van: ericdoe op mei 15, 2017, 07:23:21 PM
Hij is net terug van de keuring bij AK (suzuki dealer aan de overkant) en heeft daar op de brug gestaan. Er is ook aan de wielen gedraaid en daar kwam het niet vandaan.
Ik heb de kogel en de kogelvanger schoongemaakt met ontvetter (was niet vuil) maar dat heeft niets geholpen.
Wat ik wel vreemd vind is dat ze bij AK zeggen dat ze deze klacht nog niet eerder hebben gehad!!
Ook wij gaan binnenkort weer naar Frankrijk en zullen wel weer een bezienswaardigheid zijn. Zie er tegenop zoveel kilometers in het gekraak en gepiep te zitten, terwijl ik een gloednieuwe vw heb.
Ik vind het wel erg dat je een nieuwe wagen hebt en het probleem niet wordt opgelost en jullie dus piepend en krakend de weg op moeten. Ik zou toch serieus een klacht indienen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Kraken en piepen kan bij een vouwwagen (aanhanger/ caravan) maar bij een zeer beperkt aantal punten vandaan komen. Het eerste waar ik aan denk zijn de remmen maar uit jouw verhaal op te maken zijn die getest door de Suzuki dealer. Aangezien er weinig verschil zit tussen een auto rem en een aanhangwagen rem schat ik in dat hij/ zij zijn best gedaan heeft en het werk naar behoren heeft verricht. Dan blijven er maar 2 frictie punten over en dat zijn de oplooprem en de koppeling. Het is koffiedik kijken om te bepalen waar de autogarage verstand van heeft dus van mijn kant twee tips:
1. Werkt de oplooprem wel goed? Het kan zo maar zijn dat de oplooprem wel gaat werken maar daarna niet meer voldoende in vrije toestand terugkeert waardoor hij gaat aanlopen en dus gaat piepen. Dat gaat in de loop van de tijd alleen maar erger worden door een ophoping van remvuil in het vet dat nog aanwezig is.
2. Het spijt mij maar ik moet toch echt tegen alle adviezen ingaan: een koppeling in welke vorm dan ook behoort gesmeerd te worden. Dus ook de koppeling tussen een auto en een aanhanger. Daarbij hoort ook dat je regelmatig het geheel schoonmaakt en opnieuw invet. En dat betekend niet dat alles doordrenkt moet zijn van smeermiddelen maar gewoon licht invetten is meer dan genoeg.
Het is niet voor niks dat men bij de ophanging van auto's gebruik maakt van rubberhoezen e.d. om te voorkomen dat er rotzooi in het vet komt. Helaas is er nog geen fabrikant die dat ontwikkeld heeft voor een krekhaak-combinatie maar het zou wel héél veel kunnen schelen.
Ik zou de boel in de koppeling eens grondig reinigen en dan dunnetjes invetten. En gebruik géén ontvettingsmiddelen! Die blijven namelijk hangen in de plaats waar je ze gebruikt hebt en dus gaan ze de werking van de smeermiddelen tegen. Gewoon met een droge doek goed schoonmaken en eventueel WD40 daarbij gebruiken. En uiteraard een goed soort vet gebruiken om de boel weer te smeren en vooral geen kogellagervet of soort gelijke zooi want die loopt weg zodra de temperatuur oploopt.
Citaat van: KenJo op mei 15, 2017, 11:45:58 PM
Kraken en piepen kan bij een vouwwagen (aanhanger/ caravan) maar bij een zeer beperkt aantal punten vandaan komen. Het eerste waar ik aan denk zijn de remmen maar uit jouw verhaal op te maken zijn die getest door de Suzuki dealer. Aangezien er weinig verschil zit tussen een auto rem en een aanhangwagen rem schat ik in dat hij/ zij zijn best gedaan heeft en het werk naar behoren heeft verricht. Dan blijven er maar 2 frictie punten over en dat zijn de oplooprem en de koppeling. Het is koffiedik kijken om te bepalen waar de autogarage verstand van heeft dus van mijn kant twee tips:
1. Werkt de oplooprem wel goed? Het kan zo maar zijn dat de oplooprem wel gaat werken maar daarna niet meer voldoende in vrije toestand terugkeert waardoor hij gaat aanlopen en dus gaat piepen. Dat gaat in de loop van de tijd alleen maar erger worden door een ophoping van remvuil in het vet dat nog aanwezig is.
2. Het spijt mij maar ik moet toch echt tegen alle adviezen ingaan: een koppeling in welke vorm dan ook behoort gesmeerd te worden. Dus ook de koppeling tussen een auto en een aanhanger. Daarbij hoort ook dat je regelmatig het geheel schoonmaakt en opnieuw invet. En dat betekend niet dat alles doordrenkt moet zijn van smeermiddelen maar gewoon licht invetten is meer dan genoeg.
Het is niet voor niks dat men bij de ophanging van auto's gebruik maakt van rubberhoezen e.d. om te voorkomen dat er rotzooi in het vet komt. Helaas is er nog geen fabrikant die dat ontwikkeld heeft voor een krekhaak-combinatie maar het zou wel héél veel kunnen schelen.
Ik zou de boel in de koppeling eens grondig reinigen en dan dunnetjes invetten. En gebruik géén ontvettingsmiddelen! Die blijven namelijk hangen in de plaats waar je ze gebruikt hebt en dus gaan ze de werking van de smeermiddelen tegen. Gewoon met een droge doek goed schoonmaken en eventueel WD40 daarbij gebruiken. En uiteraard een goed soort vet gebruiken om de boel weer te smeren en vooral geen kogellagervet of soort gelijke zooi want die loopt weg zodra de temperatuur oploopt.
Wat voor type vet gebruik jij dan kenjo?
En smeer jij de kogel ook in?
Maar de koppeling van de vouwwagen wordt bij mij teminste elke beurt schoongemaakt en na gekeken
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Vouwwagen ook al eens achter een andere auto gehangen? En er desnoods even naast gefietst/gereden? Maar goed, blijft bijzonder dat je dat met een nieuwe wagen zelf zou moeten uitzoeken.
Bij normale koppelingen altijd een beetje vet gebruiken. Ik smeerde er altijd een dun laagje wit lithium vet op of MoS2 vet. Met die laatste moet je wel oppassen omdat het heel moeilijk uit je kleren gaat als je er perongeluk tegenaan loopt.
Normale koppelingen altijd iets invetten. Bij stabilisatiekoppelingen (maar die zul je niet snel vinden op een vouwwagen) mag je natuurlijk nooit en te nimmer vet gebruiken.
Wat ik wel zou doen is het hele verhaal goed uitschrijven en op de mail zetten naar AK en vragen om een bevestiging.
In die mail zou ik ook zetten dat ik graag een oplossing wil waardoor de wagen niet meer piept en kraakt.
Dan heb je bewijs dat als ze het drie of vier keer geprobeerd hebben en je bent vier jaar verder, dat je het gemeld hebt binnen de garantietermijn en dat het probleem speelt sinds het begin.
En inderdaad, ik zou zelf wel kijken waar het zit, maar ik zou niet aan een onderdeel sleutelen of zelf rommelen met vet. Straks smeer je het verkeerde erop en geven ze dat op als reden van het kraken.
Wel vervelend dat zoiets gebeurt, volgens mij ook voor HK.
Volgens mij is het onderstel van knott. Dit is prima maar wel meer storingen dan bij Alko.
Had zelf ook een nieuwe vouwwagen een paar jaar terug die is 2 keer teruggeweest naar AK om een remprobleem op te lossen..
Als ik het zo hoor zit het in de glijlagers van de oplooprem bij de koppeling. Zitten daar smeernippels en als je smeertkomt het vet er dan uit?. Bij mij was er destijds 1 verstopt.Anders misschien eens een bus siliconen spray kopen.Het oplooprubber dan teruschuiven en goed inspuiten eronder.
Kogel moet inderdaad iets vet zijn.
Ben benieud hoe AK het oplost. Mij ons hebben ze het destijds goed opgelost
Succes ermee
Citaat van: martijnmarleen op mei 16, 2017, 05:29:01 AM
Wat voor type vet gebruik jij dan kenjo?
En smeer jij de kogel ook in?
Maar de koppeling van de vouwwagen wordt bij mij teminste elke beurt schoongemaakt en na gekeken
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Ik gebruik Q8 Ruysdael SG vet. Dat is vet dat bedoelt is voor zware belasting en is erg goed bestand tegen water ( website (https://bootplus.nl/onderdelen/4243-schroefasvet-ruysdael-sg-q8.html) ) en daarom wordt het veel gebruikt in de scheepvaart.
De oplooprem zou inderdaad ook kunnen, dan blijft hij hangen en gaat hij piepen onder verschillende omstandigheden. Maar als ik het zo begrijp word er regelmatig onderhoud gepleegd en dus zou het dat in theorie niet kunnen zijn. Maar goed er zijn genoeg garagaes die zeggen het vet vervangen te hebben en dat in het echt niet gedaan hebben
Het zou trouwens ook nog zo kunnen zijn dat de kogel van de trekhaak versleten is...... Wellicht de moeite waard om eens naar te laten kijken of die niet ovaal geworden is
Hallo mede klappers
Ben net terug 3 weken heerlijk rond getoerd in Frankrijk het probleem krakende piepende geluiden bijna verdwenen ik heb de kogel opgeschuurd met waterproef schuurpapier en de koppeling van de vouwwagen goed schoongemaakt voordat ik de vouwwagen aankoppel spuit ik hem in met wd 40 werkt goed geen gekraak en gepiep meer bedankt voor de vele tips
Goed om te horen dat het probleem opgelost is. Dank je wel voor de terugkoppeling!