Momenteel overweeg ik om van tentcamperen over te stappen op een vouwwagen. Hierbij zoek ik vooral naar snel en eenvoudig op te zetten vouwwagens met een fijn bed. Combi-camp Country en Valley komen op mijn lijstje voor. Graag zou ik willen weten hoe de vaste vloer van dit soort wagens bevalt. Is zo'n vloer niet erg lastig in situaties waar het moelijk is om een recht stukje bodem te vinden? Beschadigd het rek of bodem niet erg snel als je te maken hebt met een bodem met stenen of grind?
Alvast bedankt!
Momenteel overweeg ik om van camperen in een tent over te stappen op een vouwwagen. Hierbij zoek ik vooral naar trailer met een snel en eenvoudig op te zetten tent met een fijn bed en denk daarbij aan Aart Kok, 3-Dog, Holtkamper, Combi-camp, Campwerk. Hierbij is ook de keuze te maken voor trailers met een hard deksel/vaste vloer. Graag zou ik willen weten of zo'n vloer niet erg lastig in situaties waar het moelijk is om een recht stukje bodem te vinden? En, beschadigd het rek of bodem niet erg snel als je te maken hebt met een bodem met stenen of grind? Ook andere tips/meningen die kunnen helpen bij het maken van de juiste keuze zijn welkom!
Alvast bedankt!
Een vast deksel is in ieder geval veel minder kwetsbaar dan een grondzeil op een stenige ondergrond. Het deksel steunt op het rek, niet op de deksel zelf.
Het is gewoon een kwestie van een aantal plankjes of keggen meenemen en die gebruiken om het deksel te ondersteunen.
P.s. Kijk ook eens naar een trigano alpha
Wij hebben sinds kost een CCC, vaste deksel bevalt uitstekend!
Zoals bij iedere klapkar die een vloer oplevert, moet je het terrein even lezen. Maar zeker bij het 2017-model luistert het niet vreselijk nauw. We hebben de kar met de auto op zijn plek gezet: ik aan het stuur heel langzaam rijdend, vrouwlief erachter. Toen zij vond dat de kar goed stond, de boel afgekoppeld. Voor het deksel hebben we 4 wiggen gemaakt, gezaagd van een 10 cm tuinpaal. Die schuiven we waar nodig onder de hoeken en klaar.
Tegen het beschadigen, maar ook voor het thuis klappen, hebben we een op maat gemaakt stukje tenttapijt. Lijkt vooralsnog prima te werken. En, hoewel de eerste kras vast pijn doet, het is een kampeermiddel, geen museumstuk.... gebruikssporen zijn denk ik nooit helemaal te voorkomen.
@neerzetten op weinig vlakke grond: dit is een aandachtspunt voor iedere kar met een klep op de grond. Wij stonden recent op een redelijk knollenveld en het ging redelijk soepel. Zeker voor een eerste keer kamperen met deze kar.
Wij hebben 4 wiggen van 10 cm dikte bij ons om, waar nodig, de 4 hoeken te ondersteunen. Werkte hier prima.
@beschadigen rek: hebben we een stukje op maat gemaakt tenttapijt voor. Gebruiken we ook als we thuis op stenenondergrond klappen. Werkt prima.
idd een stukje zeil of tenttapijt onder de deksel doen en de oneffenheid opvangen met wiggen.. wat ik van andere mensen hoor is dat het goed te doen is op schuine ondergrond. Ik had graag een hardtop gehad maar de andere voordelen van de aart kok die we nu hebben wogen zwaarder dus nu een softtop.
Punt bij iedere wagen met een vast deksel: wil ik horizontaal staan of evenwijdig aan de ondergrond?
Het eerste is soms aanmerkelijk lastiger dan het tweede, omdat een horizontaal gestelde wagen bij een aflopende ondergrond (vooral van voor naar achteren of andersom) aan één kant te veel ruimte heeft om mooi open te klappen maar, veel lastiger, aan de andere kant te weinig. In extreme gevallen (in Frankrijk meerdere malen meegemaakt) moet dan de hele wagen opgehoogd worden. Onze oplossing daarvoor was het zoeken van een ander plekje...
Op de meeste 'netjes' aangelegde campings is de ondergrond niet dermate schuin dat het echt problemen oplevert. Maar afhankelijk van je bestemming en soort campings kun je hier dus tegen aan lopen.
Voor de rest vooral voordelen van het vaste deksel, al in eerdere reacties genoemd plus dat eventuele 'dekselslapers' ook een eindje van de grond liggen.
Het rek kan/zal inderdaad beschadigen, dat houd je even tegen maar niet lang. Ik stip elke herfst de slijtplekken even aan met een kwastje metaalverf.
maar je zet je wagenbak toch ook waterpas??? is dan je deksel niet ook meteen zo goed als waterpas??
Op het CC forum hebben ze daarvoor een oplossing met een paar 'rollende buizen'. Geen beschadigingen en makkelijker over de grond lopend/schuivend.
Ik heb de topics even samengevoegd
Bij de Flyer heb je ook een vaste deksel, als de ondergrond heel scheef is leg ik er plankjes onder oid.
Ik heb op een plek met grind gestaan maar geen enkel probleem voor de deksel of het rek :J
Kampeer al 10 jaar met een harde deksel in Frankrijk en nog nooit een opzet probleem gehad. Voordeel is dat je geen last van stenen hebt die door het zeil gaat. Daarnaast weet je altijd zeker dat je een schone en droge plek hebt, hoe h ard het ook regent
Citaat van: linda75 op juni 07, 2017, 03:54:16 PM
maar je zet je wagenbak toch ook waterpas??? is dan je deksel niet ook meteen zo goed als waterpas??
Waarom zou de wagen waterpas moeten? Hij moet vlak genoeg staan dat je lekker in bed ligt. Of zoals de handleiding van de Vouwwagenspecialist staat: we bouwen een tent, geen huis!
Maar, eerlijk is eerlijk, dat is nog even wennen voor me :O
Het frame is dragend, dus moet minimaal op de hoeken ondersteund zijn. Maar het deksel komt inderdaad ruwweg even recht of scheef te staan als de wagenbak.
Citaat van: linda75 op juni 07, 2017, 03:54:16 PM
maar je zet je wagenbak toch ook waterpas??? is dan je deksel niet ook meteen zo goed als waterpas??
Nee en Ja.
Tweede vraag eerst: als je de wagen waterpas zet is inderdaad je deksel ook waterpas. Maar waar het om gaat: een wagen die waterpas staat is bij een (te sterk) aflopende ondergrond niet open te klappen. Daar waar de grond het hoogst is, heeft het deksel te weinig ruimte om open te klappen. Nadeel van een wagen met vast deksel.
Nogmaals, op (heel) veel campings speelt dit niet. Die zijn vlak genoeg. Maar net dat ene mooie plekje aan die Franse rivier.... :P
Citaat van: NielsP op juni 07, 2017, 10:54:41 PM
Tweede vraag eerst: als je de wagen waterpas zet is inderdaad je deksel ook waterpas. Maar waar het om gaat: een wagen die waterpas staat is bij een (te sterk) aflopende ondergrond niet open te klappen. Daar waar de grond het hoogst is, heeft het deksel te weinig ruimte om open te klappen. Nadeel van een wagen met vast deksel.
We vergeten nog het feit, en dat speelt bij alle wagens volgens mij, dat als je waterpas gaat staan je ook issues kunt krijgen met de voortent/achtertent (en dan vooral als je een kuipzeil inritst). Als je sterk aflopend waterpas gaat staan dan staat je luifel voortent op hoog water.
Wij klappen altijd met de grond mee, dan slaap je een keer andersom, dit is qua klep makkelijker als ook dat de tent niet op hoog water staat ;)
Wij hebben ook nog niet echt problemen gehad met de ondergrond, laatst met de hemelvaart nog tegen de helling in geklapt wat met een plankje ook prima ging. De klep als veilige droge vlakke haven is voor ons echt een pré die niet opweegt tegen de nadelen ervan.
nou in die 25 jaar dat ik kampeer heb ik het nog maar 1 keer meegemaakt dat ik de wagen niet knap waterpas kreeg.. dus idd de meeste campings zijn vlak genoeg.. maar misschien kampeer ik op andere campings als Julie...als het erg schuin is dan zou ik ook gelijk met de grond gaan staan maar als het enigszins kan zet ik hem waterpas.
sta hier ook liever waterpas of inieder geval zo dat we met het hoofd hoger liggen dan de benen en we niet naar 1 kant rollen. Meestal zijn de plekken vlak genoeg dus geen probleem en een beetje speling heb je altijd ook met een inritsbaar grondzeil/wagentent dus neem aan dat zo'n deksel ook wel wat speling heeft.
In deze link vind je o.a. hoe wij de bak en deksel waterpas zetten.
Projecten aan onze Trigano Alpha
https://r.tapatalk.com/shareLink?share_fid=83140&share_tid=17336&share_pid=268762&url=http%3A%2F%2Fwww%2Evouwwagenclub%2Einfo%2Fforum%2Findex%2Ephp%3Ftopic%3D17336%2Emsg268762%23msg268762&share_type=t
En de tip van @drikusniet om stukken grijs pvc buis om de stangen van het rek te maken werkt super
Citaat van: linda75 op juni 07, 2017, 03:54:16 PM
maar je zet je wagenbak toch ook waterpas??? is dan je deksel niet ook meteen zo goed als waterpas??
Inderdaad, maar het is niet alleen het bed en deksel dat waterpas staat, ook de keuken in geval van een CC of Alpha. En als die niet recht staat wordt koken een uitdaging met olie etc dat naar één kant van de pan loopt. Dus onze Alpha staat altijd waterpas.
Om het pannenrekje evt recht te zetten, gebruiken we 1 eurocent muntjes. Het is aanzienlijk minder werk om het pannenrek recht te zetten dan de hele vouwwagen.
Citaat van: wijnand op juni 08, 2017, 06:17:47 PM
En als die niet recht staat wordt koken een uitdaging met olie etc dat naar één kant van de pan loopt.
Daar hebben we de Skottel voor, die is met een takje/haring/steentje waterpas te zetten :P
En natuurlijk de lokale restaurantjes niet te vergeten. Hoewel je daar niet altijd even waterpas vandaan komt :#
Citaat van: wijnand op juni 08, 2017, 06:17:47 PM
Inderdaad, maar het is niet alleen het bed en deksel dat waterpas staat, ook de keuken in geval van een CC of Alpha. En als die niet recht staat wordt koken een uitdaging met olie etc dat naar één kant van de pan loopt. Dus onze Alpha staat altijd waterpas.
Wij camperen inderdaad anders dan anderen zo blijkt. Op het merendeel van de campings die wij aan hebben bezocht (uitgezonderd natuurlijke campings met niet gladgestreken plekken) lopen de velden schuin af, ik denk vanwege waterafvoer naar het midden met drainage. Er is geen hogere wiskunde voor nodig dat als de plek afloopt en je zet je vw waterpas je dan je stokken die uit het dak frame komen voor de voortent naar beneden trek wanneer je een voortent met kuipzeil eraan hangt.
Hierbij een voorbeeld van onze stek op de Noetselerberg. Deze velden lopen allemaal naar het midden toe af. Hier staat de wagen waterpas (ja ik probeer het ook ;)) Je ziet dat de wagen recht staat maar de voortent ligt schuin naar beneden en dus de dak stokken die uit de vouwwagen komen onder spanning komen te staan. Zonder kuipzeil zou het hier prima gaan.
Naast dat het me niet lekker lijkt voor de constructie vindt ik het ook niet echt mooi staan ;)
Vet vermijden wij in de voortent, normaal gaat het vlees op de bbq en alleen kokend water op de cc keuken. Vandaar dat ik hem ook met de grond mee kan neerzetten.
De wije wereld met de grond mee opgezet, deze liep sterker vanuit de hoek af. Staat hij meteen een stuk mooier.
Frankrijk, waar we over een week weer zitten :# Rechte plek alleen zetten we hem denk ik dit jaar neer waar de auto's hier staan en dat loopt ook weer af naar waar de vouwwagen nu op het plaatje staat. Dus we gaan even kijken of waterpas gaat werken.
Maar on-topic, die deksel is geen issue ;)
Heb geen ervaring met een vaste vloer, maar ik kan me zo voorstellen dat dit (naast horizontaal stellen) ook ten koste gaat van de stahoogte. Vaak geldt: des te dichter je hoofd bij het dak van je tent, des te warmer. En minder stahoogte is niet fijn voor lange mensen. Slecht voor de nek :-)
CAMPWERK heeft daarom juist een stevig kuipzeil die de oneffenheden opvangen. Vooral als je op die plekjes wilt staan die niet zo voor de hand liggen.
Wij hebben sinds maart dit jaar onze CCC.
In de meivakantie was het geen probleem, gewoon een vlakke plaats.
In Italie de eerste week stonden we op een ontzettend aflopende plaats, zijwaarts aflopend. We hebben het wiel aan de dekselkant toen op een stapeltje plankjes gereden zodat ie min of meer waterpas kwam. Echter, toen we het rek / de deksel uitklapten, zweefde deze heel ver boven de aflopende grond. En we hadden niet genoeg plankjes meer over om het rek op vier hoeken te kunnen ondersteunen. Toen zijn we toch maar schuin met de grond gaan staan in tweede instantie.
Helaas kwamen we er toen later achter dat de koelkast het hierdoor niet deed en het toch niet lekker sliep...
In de tweede week Italie wederom een schuine plek, in twee richtingen schuin, maar toen is t ons wel gelukt. De schuinte in de breedte viel wel mee. De schuinte in de lengte was fors wat tot een hele hoge keuken leidde (prachtige werkhoogte :-)) en tot een hele hoge instap. Koelkast deed het weer prima. Alleen dak en één zijstuk gebruikt overigens.
In de derde week geen probleem, rechte plek, hier en daar een plankje onder t rek.
Tenttapijt meenemen vind ik een goede tip voor t grind en t rek enzo. Dank!
O ja, hier nog meer: http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=19266.0