Vouwwagenclub.info
(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Jamet => Topic gestart door: Klapper Amstelveen op juni 19, 2017, 09:24:10 am
-
Op 8 juli kunnen wij onze Jamet Air ophalen.
Aangezien dit een nieuw model klapper is kon ik zelf nog niet veel informatie vinden, behalve van Jamet of een verkoper zelf.
In dit topic zal ik mijn ervaringen delen, zodat we hier op dit forum ook een "realistisch beeld" krijgen.
Mochten jullie vragen hebben, dan zal ik die ook "onderzoeken" waar mogelijk.
(bedoeling is om deze post tussendoor aan te passen met nieuwe informatie of antwoorden)
Wat hadden we?
Komende vanuit een caravan zochten we een oplossing met grotere bedden, minder gewicht, goedkopere stalling en verzekering.
Dan kom je vanzelf uit bij een klapper, in ons geval een Arizona uit 2006. Gekocht van een familie die hem goed had gebruikt, maar zeker niet versleten.
We hadden puur gezocht op het formaat bedden, lattenbodems, dubbelklapper en binnenruimte. Waarom Jamet? Had net zo goed een ander merk kunnen worden. Wij hebben hem weer doorgeschoven naar een andere familie, ook beginnende klappers.
Wat zochten we?
Vergelijkbare formaten en comfort als de Arizona. Maar vooral makkelijker/sneller op te zetten, zodat we er ook kortere vakanties gebruik van kunnen maken
(ja, ik besef dat "makkelijker" en "sneller" persoonlijk is. de een zal het geen probleem vinden, de ander doet het in een uurtje)
Wat trok ons over de streep?
Dit Youtube filmpje natuurlijk
https://youtu.be/QVZnefl5Y58
Wat verwachten we (vooraf)?
Iets kortere/smalle bedden (geen probleem verwacht ik)
Geen erker voor de keuken, dus die komt iets nadrukkerlijker in de voortent (maar koken doen we in principe nooit in de voortent)
Geen binnenhemel in voortent (maar wij gaan nooit naar 35+ graden plaatsen, dus verwacht hier niet schokkende nadelen van)
Minder gehannis met stokken (minder gewicht en meer ruimte)
Sneller opgezet
Meer gebruik van de klapper, ook in Nederland tijdens (lange) weekenden.
Welke vragen hebben wij nu al?
Eigenlijk maar eentje: gaat het opzetten echt zo makkelijk als in het filmpje?
Wat hebben we besteld/gekocht?
Sommige artikelen zaten in het aktie-pakket (*), andere waren aktie van verkoper (**)
- Jamet Air vouwagen
- Luifel met zijwanden (**)
- Keukewielen (4)
- Grote disselbak
- Reservewiel + bevestiging (*)
- Neuswiel (*)
- Ondertent (*)
- Schokbrekers (*)
- Drukregelaar (*)
- Extra dakliggers voor luifel (3)
- Opstapje (**)
- Stormafspanbanden (*)
- Wieldoppen (*)
- Raamluifel boogstokken (*)
Wat hebben we niet (bij-)gekocht uit de accessoirelijst?
- Vliegengaas voor luifel
- Kuip/Grondzeil voor luifel
- Imperiaal
- Tafel
- Kantelbeugels
-
Zo! Lekker uitgebreid! Aan de voorpret zal het hem i.g. niet meer liggen :)
Veel plezier ermee, ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
-
Veel plezier met jullie jamet
Ik blijf het toch raar vinden dat jr sommige spullen moet bij kopen. Terwijl je verwacht dat het standaard is
Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
-
Wij hebben met Pinksteren voor het eerst met onze air gekampeerd en dat is prima bevallen. Wij hebben geen referentie vwb andere vouwwagens maar zijn erg tevreden. Het oppompen van de bogen ging snel en dus stond de voortent in notime! De ruimte die je in de voortent hebt is voor ons ruim voldoende (3 personen), je kan goed ventileren en verduisteren. Ik ben benieuwd hoedat het jullie gaat bevallen. Grt arno
-
Veel plezier met de nieuwe vouwwagen.
-
Veel plezier mer jullie nieuwe vouwwagen.
-
Ik blijf het toch raar vinden dat jr sommige spullen moet bij kopen. Terwijl je verwacht dat het standaard is
alles met *of ** is gratis (als aktie), maar daarbuiten moet je het inderdaad bijkopen.
ach ja, bij een auto kan je ook kiezen wat voor lak en/of bekleding je wilt hebben.
-
alles met *of ** is gratis (als aktie), maar daarbuiten moet je het inderdaad bijkopen.
ach ja, bij een auto kan je ook kiezen wat voor lak en/of bekleding je wilt hebben.
Klopt maar ik snap werkelijk niet waarom je bij veel merken het reservewiel als optie moet bestellen.
Die opties zijn alleen een trucje om de basisprijs lager te houden. Ze weten toch wel dat je het er bij wil hebben.
-
En toch had ik klanten die geen reservewiel bij hun vouwwagen wilde hebben.
En 1tje die zei er wel 1 van de sloop te halen.
-
Nieuwe vouwwagen kopen en dan een reservewiel van de sloop... Tsja... Verkeerde zuinigheid.
En zonder reservewiel? Dan sta je daar met een lekke band langs de snelweg in de hitte :) Succes :) Dom volk die daar op bezuinigen.
-
Maar goed, voor het hier volledig gaat over wat je er wel of niet bij krijgt gaan we terug naar de Jamet Air en wachten we vol spanning op de ervaringen van klapper Amstelveen :J
-
vandaag de grote dag: de klapper opgehaald!
eerste ervaringen, na korte uitleg en thuis "even" open klappen en kijken hoe het allemaal zit:
de belangrijkste vraag was natuurlijk: HOE SNEL STAAT HIJ NOU ECHT?
elke tube duurde 150x pompen, met de hand. een elektrische pomp al gekocht, maar had geen stroom in de buurt
(en ik wilde natuurlijk weten hoe het handmatig zou zijn).
Handmatig is zeker te doen, maar 150x pompen x 3 voor de tubes is nog steeds vermoeiend. :H
Hoeveel sneller het gaat zijn met de elektrische pomp is nog even afwachten tot de vakantie zelf.
het andere punt was: HOE GAAN WE ALLES OPVOUWEN EN WEGWERKEN?
zonder stokken zou je meer ruimte over moeten houden (nog los van het gewicht). Maar het opvouwen is natuurlijk met elke model anders. Af fabriek zit de voortent vastgeritst aan het grondzeil en ligt bovenop de ingeklapte bak.
dit wordt wel een heel log pakket en ik vond de manier/formaat van opvouwen niet echt logisch.
We hadden al meteen besloten om de voortent los van het grondzeil op te vouwen.
Ik twijfel nog of ik de luifel aan de voortent laat zitten en die gezamenlijk ga opvouwen, maar ook dat is afwachten tot de vakantie zelf
Voor de vakantie ga ik hem nog een keer (minimaal) uitklappen en alles opvouwen, ook afhankelijk van de eigen materialen die mee moeten. De volgende update zal dus na de vakantie zijn, als we hem echt hebben opgezet, gebruikt en afgebroken hebben.
dan hoop ik wat meer plussen en minnen (?) te kunnen delen.
-
Is het handig om daarnaast (als reserve?) een pomp op 12v te hebben?
We zien regelmatig dat eigenaren van Karsten-tenten hun tent opzetten met een 12v pomp (en een draaiende motor :H).
-
Heb al een mooie gekocht, maar nog niet kunnen testen
220v, 12v en schijnbaar ook nog oplaadbaar...... Ben benieuwd
http://www.kajak.nl/prod.php?id=3321
-
ok, eindelijk iets "onverwachts" kunnen vinden, waar ik nog het antwoord op ga zoeken:
de opblaasbare buizen en dwarsliggers zitten allemaal in een stevige "kous", deze kous heeft een rits (lijkt mij in geval van een probleem, dat je de buis kan loshalen). Maar de rits heeft een slotje... en ik kan me niet herinneren dat wij daar een sleuteltje van hebben mogen ontvangen.
hier moet ik dus nog even achteraan, want ik vind het an sich best vreemd. Stel dat er op vakantie iets gebeurd en ik wil het zelf repareren... dan kan dat dus niet. (nou verwacht ik natuurlijk geen problemen, maar je weet maar nooit)
-
Misschien is dat slotje voor de garantie?
-
da's een goeie..... slotje weg = garantie weg (want misschien is er wel mee geknoeid)
-
Zouden ze dat, naar mijn mening, best mogen melden bij afleveren. Sowieso dat er slotjes opzitten zou gemeld kunnen/ moeten worden.
Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
-
Zouden ze dat, naar mijn mening, best mogen melden bij afleveren. Sowieso dat er slotjes opzitten zou gemeld kunnen/ moeten worden.
Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
Waarom? Als het dichtgenaaid of gepopt of wat dan ook, dan melden ze het toch ook niet? Het is kennelijk niet de bedoeling dat " leken" er aan gaan prutsen.
-
Omdat je ervan uit kan gaan dat als je ergens een slotje aan hangt dat dat vragen op roept. (Zie ook het topic over kluisjes) Maar zeker als ik iets koop waar een slot op zit waar ik geen sleutel van krijg zou een verklaring wel zo netjes zijn.
Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
-
Niet om het een of het ander maar slot weg is garantie weg lijkt me sterk.
Er lijken mij niet de kwaliteit sloten op te zitten die art gekeurd zijn.
Dus zonder mezelf of de borst te willen kloppen, gok ik dat ik dat slot binnen 10 seconden open heb zonder schade.
(zoals bijvoorbeeld al die mooie discus sloten die geleverd worden bij een disselslot)
-
Leuk he, dat een opmerking deze reacties oplevert en een heel eigen leven gaat leiden? :)
-
Ja ik vraag me af of er al gesproken is met de verkoper over de sloten en wat het doel echt is, ik ben wel benieuwd
-
Bij controle op garantie gaat het er niet om dat je makkelijk het slot zonder schade kan afhalen of niet, eerder kan je zonder dat zei het zien er terug een dergelijk identiek slotje opzetten. Om te checken of de garantie geld moeten ze vooral weten of je het open hebt gehad of niet. Kan in dat geval gezien worden als een soort van verzegeling. Krijg je ook makkelijk open, maar men kan ook makkelijk zien dat je de zegel verbroken hebt. En ze vinden het niet erg dat je het makkelijk open krijgt want des te gemakkelijker moeten ze niet opdraaien voor de garantie.
-
Dat begrijp ik, maar dat kan prima bij dat soort sloten zonder dat men het kan zien.
Tenzij er een verfcapsule uitspringt oid >:(
zie voor meer :off informatie : de website van Toool https://toool.nl/
-
Misschien is het slotje alleen maar ter voorkoming dat de ritsen langzaam stiekum open gaan en de tube er uit gaat. Want er bestaan zat mensen die dat niet door hebben en er op een gegeven moment iets mis gaat.
-
"ja... Ehhh..... Wij hebben daar ook geen sleuteltjes van"
"ik denk omdat het niet de bedoeling is dat men zelf de buizen eruit gaat halen"
Aldus de verkoper.
Klinkt mij als garantie/risicobeperking.....
Zo lang er geen probleem is, zal het geen probleem zijn.
-
En zolang er garantie is ga je bij problemen terug voor de garantie.
-
Die garantie ga ik wel nodig hebben.
De dag voor vertrek schoot de kop van een pen af die als scharnier werkt. Zelf maar opgelost met een lange M6 bout...
Wat me tijdens de vakantie opviel was dat de buizen die als liggers werken krom trekken. Zeker als de tent nat is staan ze helemaal krom. Als je dan het klittenband bandje van het dak er om heen laat zitten, trek je een deuk in je dak met als resultaat een plas water op je tent.
Verder wat lekkage bij bandjes die het tentdoek aan de buizen van de wagen zelf vasthouden (had mijn Louisiana geen last van met de zeflde constructie).
Het probleem met de kromtrekkende buizen komt bij meer mensen voor hoorde ik al.
Al met al: afspraak met Campolife is gemaakt.
[Edit: tweede foto is een kwart slag gedraaid, kan ik niet aanpassen...]
-
Kortom: Wellicht beter om het model van volgend jaar aan te schaffen? I.v.m. kinderziekten e.d.?
Wij hebben op advies van De Wit ook hetzelfde gedaan bij de aanschaf van de Jamet 4x4. Het 2011 model links laten liggen en gewacht op het 2012-model waar wat verbeteringen in waren aangebracht.
-
Tijdens mijn vakantie werd ik gevraagd door mijn achterbuurtjes met een Jametic air. De liggende buizen bleven niet goed op hun plek zitten. Ze bogen naarbinnen door. (Zie ook foto ergens in dit topic. Maar dan zelfs bij droog weer).Na enig speuren bleek de ondergrond niet vlak te zijn. Met een standaard stokken vouwwagen kun je het eea nog finetunen maar bij een oppomptent dus niet. Voor mij was het wel duidelijk voorlopig geen oppomptent oid.
-
Ik had het zelfde probleem met de "dwarsbalken". Na een dagje te hebben gepiekerd kwam ik er achter dat de grote opblaasbare buis van de voortent niet helemaal in de hoek stond. Eenmaal op de goede plek geen probleem meer gehad!
-
Ook hier hetzelfde met de tussenliggers die krom trekken
de volgende keer beter opletten met "uitlijnen" van de bogen, want lijkt mij (ook) een kwestie van beter neerzetten.
(heb ook zitten denken om een stuk hard plastic (regenpijpje?) onder/in de tussenliggers te doen, om buigen tegen te gaan)
wij hebben geen gaas in de luifel genomen, vond het opzetten van de boog van de luifel daardoor wel lastig, omdat je geen vaste omtrek hebt (en de bogen van nature niet willen buigen). hierdoor was de tussenruimte groter dan bij de voortent, waar de poten op het binnenzeil op een vaste plaats staan.
de boog was dus platter aan de bovenkant. of met veel kracht en haringen de poten fixeren. om hiervoor het gaas aan te schaffen is voor ons niet nodig, maar zou het dus wel makkelijker maken.
en zou ook graag een grondzeil in de luifel willen hebben. er zitten wel ritsen in de tent, maar heb het zeil zelf nog niet kunnen vinden.
(mogelijk ook handig als de luifel rechtstreeks aan de bak wordt geritst voor een enkele overnachting)
Vond het nog wel een puzzel hoe we de klapper moesten inpakken, omdat de bogen in het tentdoek/luifel zitten.
je hebt dus grotere "pakketten" (welke totaal niet passen in de bijgeleverde zakken!), welke wij bovenop de bedden hebben gelegd.
daardoor moest het elastiek wel door de andere lussen van het afdekzeil, maar zelfs dan was het nog krap.
Volgend voorjaar dus langer elastiek en misschien wel een tweede stuk elastiek voor als we minder onder het afdekzeil hebben (maar dat is meer "gemak" dan noodzaak, want je kan prima het elastiek door de andere lussen gaan rijgen).
Voor de rest hebben wij totaal geen spijt van de aanschaf
En wachten op versie-2, vanwege de kinderziektes...... tjsa, dat moet iedereen zelf beslissen. het blijft toch kamperen
-
Het buigen van de korte tubes is een probleem dat veroorzaakt wordt door krimpend tentdoek. En dat is bij de ene tent erger dan bij de andere... Campolife gaf aan dat er al 2 (uit mijn hoofd) Air's terug waren gestuurd naar de fabriek om op maat gemaakte tubes te krijgen. Ik heb op hun verzoek een foto naar ze gemaild die ze doorsturen naar de fabriek. Nu afwachten wat daar uit gaat komen.
Heb je trouwens al de pomp gebruikt? Ik ben wel benieuwd en liever lui dan moe...
-
Hoe bevalt de vouwwagen na een jaartje?
Wij hebben een Trigano Chantilly en zijn het worstelen met tenstokken echt beu.
Mijn man riep na het opzetten deze zomer: 'Zijn er ook opblaasbare vouwwagens? Want ik wil er eentje.'
Vandaar dat ik hier even reageer.
We moeten natuurlijk eens een keer in het echt eentje gaan bekijken, maar ervaringen van gebruikers zijn altijd interessant om mee te nemen in de overweging.
En dan nog ergens een spaarpotje openbreken :P
-
de vouwwagen bevalt prima.
behalve die dwarsliggers, dat blijft het enige probleem vind ik.
(gelukkig meer voordelen dan nadelen)
het was wel heel erg heet deze zomer, in de voortent werd het 48-50 graden, voor mijn gevoel had een binnenhemel daar iets kunnen helpen. maar het was zo extreem heet, dat we dat niet als probleem in het ontwerp zien.
-
Kon je de buizen uiteindelijk ook met een elektrische pomp opblazen?
-
Kon je de buizen uiteindelijk ook met een elektrische pomp opblazen?
Wij pompen onze Wilderness (Karsten) eerst op met een Double Action pomp met de hand. Slangetje op het ventiel zonder ventieltje er in. Dan snel ventiel er in draaien en hard oppompen met een gewone fietspomp. Werkt prima en geen electrische compressor nodig bij kamperen zonder elektriciteit.
-
Hebben jullie tips voor het ophangen van kledinghaakjes en andere handige opbergers bij de jamet air? Door het ontbreken van stokken kun je niks meer ophangen. De Airbuizen zitten aan het tentdoek dus je kunt er ook niets rondom bevestigen. Bovendien lijkt het me niet goed om zoveel gewicht aan de buizen of zijliggers te hangen. Kun je iets van een uitschuifsysteem tussen de 2 buizen bevestigen ofzo (zoals zo’n ouderwetse stang van een douchegordijn)? Heeft iemand hier al ervaring mee en een handige oplossing hiervoor gevonden?
-
Een staand droogrekje misschien?
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190127/ce0e46ca140c941a688145e432af88a8.jpg)
-
Hebben jullie tips voor het ophangen van kledinghaakjes en andere handige opbergers bij de jamet air? Door het ontbreken van stokken kun je niks meer ophangen. De Airbuizen zitten aan het tentdoek dus je kunt er ook niets rondom bevestigen. Bovendien lijkt het me niet goed om zoveel gewicht aan de buizen of zijliggers te hangen. Kun je iets van een uitschuifsysteem tussen de 2 buizen bevestigen ofzo (zoals zo’n ouderwetse stang van een douchegordijn)? Heeft iemand hier al ervaring mee en een handige oplossing hiervoor gevonden?
Ik zou het niet willen riskeren de luchtkamers te beschadigen.
-
Die luchtkamers beschadig je niet zomaar. Zijn tubes in doek ingenaaid. Bij onze Karsten tent moeten we die oppompen met iets van 4 of 5 Bar. Maar een soort douchestok er tussen klemmen is wel een handig idee wellicht. De uitdaging is om op de uiteinden iets te zetten die een beetje de ronding van de lucht tubes hebben. En dan flink klemmen. Wellicht met iets van anti slip er tussen voor betere grip.
-
Die luchtkamers beschadig je niet zomaar. Zijn tubes in doek ingenaaid. Bij onze Karsten tent moeten we die oppompen met iets van 4 of 5 Bar. Maar een soort douchestok er tussen klemmen is wel een handig idee wellicht. De uitdaging is om op de uiteinden iets te zetten die een beetje de ronding van de lucht tubes hebben. En dan flink klemmen. Wellicht met iets van anti slip er tussen voor betere grip.
Halve stukken PVC pijp, bv PVC afvoermof van 90/100 mm en deze in de lengte open zagen tot 2 halve schalen?
-
Zie. Samen komen we tot een goed idee.
Hoeken netjes afronden. En degelijk bevestigen op een verstelbare stok. Die stokken zijn gewoon te koop bij iedere campingboer.
-
(https://static.webshopapp.com/shops/014438/files/118245875/wenskaart-buurman-buurman-a-je-to.jpg)