Vouwwagenclub.info
(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Jamet => Topic gestart door: Sjaak2 op juni 25, 2017, 07:14:07 pm
-
1 van mijn remlichten van m'n Arizone doet het niet, dit heb ik geconstateerd toen ik de wagen uit de stalling ging halen en hij achter de auto hing.
Nu staat hij in de tuin en zou ik willen weten of ik kan vaststellen wat er stuk is. Het lampje ziet er ok. uit, maar omdat hij niet aan de auto gekoppeld is kan ik niet zoveel controleren.
Kan ik met een multimeter e.e.a. vaststellen ?
Is er een manier om de juiste spanning op de stekker te zetten om de verlichting te testen zonder dat hij achter de auto hangt ?
-
Vaak helpt even rammelen aan de stekker. Anders de contactpunten schoonmaken en eventueel inspuiten met WD40. Als dit niet helpt, andere stekker erop.
-
Een snelle manier is er een 9 volt batterijtje op de stekker op aan te sluiten en op de contact punten meten met een multimeter. Het meest voorkomende probleem bij die achterlichten zijn de contactpunten onder de lampjes of de stekker onder de keuken.
Verstuurd vanaf mijn SM-J320FN met Tapatalk
-
Als je het lampje uit de fitting haalt zou je die door kunnen meten. Lampje zou niet goed in de fitting kunnen zitten. Denk niet dat het aan de stekker ligt, aangezien het andere remlicht wel werkt, die zitten samen op dezelfde polen van de stekker. Als het de bedrading zou zijn, wordt het een lastiger verhaal.
-
Als ik met een 9 volt blokje spanning op de lampjes zet, gaat zowel links als rechts alleen het voorste gloeidraadje branden.
Er zitten twee gloeidraadjes in een lampje, in neem aan dat er één voor de achter verlichting is en de andere dan het rem lampje.
Er zitten maar 2 contactjes op zo'n lampje, het lijkt me dat er dus of wél of géén spanning op staat. hoe zorg je ervoor dat beide gloeidraadjes afzonderlijk kunnen gloeien ?
Update:
Ik maak een denk fout volgens mij. het omhulsel van de lamp is waarschijnlijk de aarde en moet ik beide polen van het lampje los appart met de aarde verbinden om de gloeidraden te checken. de resultaten zal ik hier posten.
-
Het ene gloeidraad is voor gewoon licht de andere voor je remlicht. Het omhulsel is inderdaad de aarde
Verstuurd vanaf mijn SM-J320FN met Tapatalk
-
Er is niks mis met het lampje, met behulp van een 9v blokje zie ik dat beide gloeidraden goed zijn.
Dat zou betekenen dat er ergens iets mis is met de draad naar de lamp toe.
Dat zal wel een lastig klusje worden ben ik bang voor.
-
Zonder multimeter is het wat lastiger zoeken. Je zou nog even die 9v batterij kunnen verbinden met de stekker op de pen van de massa en de pen van de remlichten om te kijken of het nu eventueel wel werkt. Heb zelf namelijk vaak genoeg gehad met m'n oude verlichting dat het lampje net wat scheef was gerammeld. Heb de pin lay-out even niet bij de hand, maar die is makkelijk te vinden op internet. Je kunt eventueel de stekker uit elkaar halen, misschien dat je dan een los draadje ziet.
Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk
-
Ik denk dat het toch het best is alles los te halen en te controleren en opnieuw vast te zetten. Kan best zijn dat er ergens een draadje een klein beetje los is gegaan door rammelen of iets anders en een ander draadje raakt en zo remlicht en achterlicht tegelijk laat branden. Meeste kans in stekker of contrastekker omdat daar alles dicht bij elkaar zit. Contoleer overigens eerst of stekker en aansluiting op de auto goed schoon zijn. En test met een schema en een lampje met draadjes of een multimeter de aansluitingen op de auto. OOk daar kan iets mis zijn.
-
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170702/8703ce5ce52ad30b846b83f60af83d91.jpg)(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170702/8c50b7e8087f8ed3411ade445eeec5cf.jpg)
Alstublieft.
Standaard bestandjes op mijn telefoon. Wel handig als er onderweg iets loos is.
Proud owner of a Combi Camp Flexi T&T
-
Onderweg moeten knutselen hou ik niet zo van. daarom zorg ik altijd dat het vooraf goed in orde is. Dus liever dubbel controleren en eventueel de boel los halen bij twijfel. Of nieuwe monteren. wel had ik de schema's in de vouwwagens liggen om indien dringend nodig toch iets te kunnen doen.
En ik had een eenvoudige lichtbalk (losse units) in de vouwwagen mee om in geval van nood snel te kunnen handelen en verder te kunnen. Midden in de nacht met verlichting moeten prutsen is niet echt handig als het donker is.
-
@Theu
Bedankt voor de schema's. Altijd handig voor onderweg en gelijk bij de hand.
Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk