Heeft iemand (b.v. met een combi-camp) foto's van hoe de gasleiding van achter naar voor onder het chassis doorloopt? Ik wil graag weten hoe het geheel is bevestigd aan het chassis, aangezien er geen gaten in het chassis geboord mogen worden. Welke klemmen zijn er gebruikt en op wat voor dingen moeten we verder letten? Hier zijn nl plannen om dat bij onze wagen ook te doen.
Ik hoor zie/hoor graag foto's/tips. Alvast bedankt!
Als je twee weken geduld hebt kan ik je helpen.
Uhhhh. Ik hoop stiekem wat eerder. De vakantie nadert....maar lief dat je wil helpen!
Twee aspecten zijn van belang: Hang de gas leiding flexibel op. Hiervoor zijn beugels met rubber aan de binnenkant.
En zorg dat de leiding beschermt is en nergens tegen aan kan schuren. Bijvoorbeeld het door een kunststof buis leggen, het liefst slagvast(donkergrijze pvc buis)
Citaat van: nieuweklapster op juni 26, 2017, 01:53:20 PM
Heeft iemand (b.v. met een combi-camp) foto's van hoe de gasleiding van achter naar voor onder het chassis doorloopt? Ik wil graag weten hoe het geheel is bevestigd aan het chassis, aangezien er geen gaten in het chassis geboord mogen worden. Welke klemmen zijn er gebruikt en op wat voor dingen moeten we verder letten? Hier zijn nl plannen om dat bij onze wagen ook te doen.
Ik hoor zie/hoor graag foto's/tips. Alvast bedankt!
Zou daar echt niet voor geboord zijn? De LPG leidingen van m'n auto's zijn ook gewoon in de kokers vastgeboord. Zit als een huis. De leidingklemmen voor caravans zijn allemaal boor-varianten.
Wat ik begrepen heb van de BOVAG caravanmonteur mag je wel gaten boren in het chassis. Alleen niet in de hartlijn/sterktelijn. Ook moet een gat weer dichtgemaakt zijn (met een bout o.id.)
Citaat van: Gait op juni 27, 2017, 12:34:18 PM
Wat ik begrepen heb van de BOVAG caravanmonteur mag je wel gaten boren in het chassis. Alleen niet in de hartlijn/sterktelijn. Ook moet een gat weer dichtgemaakt zijn (met een bout o.id.)
Volgens de sterkteleer wordt juist in het midden geen kracht opgenomen, maar in het bovenste & onderste deel van en koker of profiel.
En een bout erin helpt echt niet om de sterkte te herstellen.
Dus juist in de hartlijn gaatjes boren kan, en zal geen enkel probleem vormen.
Citaat van: Drikusniet op juni 27, 2017, 01:34:33 PM
Volgens de sterkteleer wordt juist in het midden geen kracht opgenomen, maar in het bovenste & onderste deel van en koker of profiel.
En een bout erin helpt echt niet om de sterkte te herstellen.
Dus juist in de hartlijn gaatjes boren kan, en zal geen enkel probleem vormen.
:J
Een oud mechanica docent van me zei altijd "lucht is je grootste vriend" :K
Ik heb een paar foto's gemaakt van onze combi camp met gasleiding.
Hoop dat je daar wat mee kunt.
Je ziet de leiding door de disselbak en chassis gaan. Dan met een bocht langs chassis naar achteren.
Het zit vast met kunststof klem. De laatste foto laat de bevestiging van dat kunststof klemmetje zien.
Citaat van: Drikusniet op juni 27, 2017, 01:34:33 PM
Volgens de sterkteleer wordt juist in het midden geen kracht opgenomen, maar in het bovenste & onderste deel van en koker of profiel.
En een bout erin helpt echt niet om de sterkte te herstellen.
Dus juist in de hartlijn gaatjes boren kan, en zal geen enkel probleem vormen.
Volgens mij ook niet. Gaten voor leidingen in hanebalken en gordingen worden om die reden ook altijd middendoor geboord. M'n extra subframe heb ik met M12 bouten midden op het chassis geboord en laten keuren bij de TUV. Kreeg er een duim voor. Hier gaat het om wat ijzerschroeven cq m3/m4 boutjes. Zou dat echt zo'n issue zijn? Wel belangrijk is om de koperen gasleiding trillingsgedempt op te hangen, dus in rubbergevoerde leidingbeugels.
Je hebt helemaal gelijk @drikusniet. Ik bedoelde in de hartlijn/sterktelijn
Bedankt allemaal! Fijn dit.